Ehdottakaa lempituolia

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Knoukkari sanoi:
Kuulostaa meinaan siltä, en tietenkään ole varma, että suomusjärven puusepät ovat myös puusilmiä.

Toki voivat tehdä tuon sohvan viidelläkympillä- tunnissa jos teillä päin on yhtään samat taksat kuin muualla maassa. Tulee takuulla yhtä siistiä jälkeä kuin kiinalaislapsen tekemänä.

Ihmistuntemuskin kuulostaa kovin herrasvihaiselta: niiden joilla on varaa yli viiden tonnin sohvaa täytyy olla niin typeriä ja laatutiedottomia, etteivät erota sitä kolmenkympin halpistekeleestä.

Mutta muuten hieno juttu, että Teboilin baarissa on tollasta väkeä. Sun kannattaakin huhuilla paikalle pari metallimiestä ja teetättää ne kalliit laatuveitset niillä. Eikä maksa paljoa! :thumbup:
Kyllä siellä käy paljonkin metallimiehiä, siinä on Jame melkeen vieressä. Ja mulla on jo sepällä teetetty veitsi. Ei maksanut edes ihan niin paljoa kuin Cold Steelin tai Benchmaden kalliimman pään sarjatuotantoveitset. Mut en kyllä ymmärrä miten nämä nyt liittyy puuhuonekaluihin yhtään mitenkään.

Mitä tulee puusilmiksi nimittelyyn, niin en aio välittää perille kyseisille henkilöille sanomisiasi. Saat ihan itse kertoa, jos täällä päin liikut.

Minen ainakaan mitään herravihaa havainnut heidän kommenteissaan. Ihan tavallisia yksityisyrittäjiä ovatten. Puolukantaansa en tiedä, mutta mutulla ja mielipiteistä päätellen enämpikin oikeistolaisia. Mut hassua, että sait herravihankin tähän asiaan vedettyä mukaan. :D
Edit: Niin ja mitä tulee siihen, oisko heillä varaa itellä vai ei, niin olen kyllä syvästi tietoinen, että molemmilla ihan taatusti on varaa ostella tollasia sohvia vaikka melkeen viikoittain jos tarttee.

Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Knoukkari sanoi:
Toki voivat tehdä tuon sohvan viidelläkympillä- tunnissa jos teillä päin on yhtään samat taksat kuin muualla maassa. Tulee takuulla yhtä siistiä jälkeä kuin kiinalaislapsen tekemänä.

Kerropas nyt jokunen kriteeri minkä perusteella tuollainen 5300 euron sohva olis 1) parempi kuin puusepän sulle tekemä 2) millään tasolla hintansa arvoinen?

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Osta erä jäykkää pahvia/kartonkia ja muotoile vaikka joka kesä uusi.

Kyseinen Boxylady maksaa muuten 2500 SEK.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kerropas nyt jokunen kriteeri minkä perusteella tuollainen 5300 euron sohva olis 1) parempi kuin puusepän sulle tekemä 2) millään tasolla hintansa arvoinen?
Jos ei halua ostaa bemaria ja ruveta bemaribaaritiskialfaurooksi, niin ainahan voi pröystäillä 5300e:n sohvan kanssa. Kyl luulisi, että sillä jo irtoaa...

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:
Jos ei halua ostaa bemaria ja ruveta bemaribaaritiskialfaurooksi, niin ainahan voi pröystäillä 5300e:n sohvan kanssa. Kyl luulisi, että sillä jo irtoaa...
:D :D :D
Pitäsköhän ostaa moinen sohva? Noh, jätän väliin kuitenkin kun ei mun silmiini ole eritysen kaunis edes vaan enämpikin lajissaan tavanomainen.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Balthazar sanoi:
Kyseinen Boxylady maksaa muuten 2500 SEK.
Yli 250 euroa taitellusta pahvista? :eek: Noh, KnowHown tyyppiset erehtymättömällä ja kulturellilla maulla tuotteita ostavat tällaisia varmastikin ostavat koska näkevät sen mitä tavallinen rahvas ei näe, mutta itse jättäisin kyllä tuonkin väliin. :D

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:
Törkeän hintainen. Eihän tollaisessa raaskisi istua saatikka piereskellä. :nope:

Joissakin tavaroissa korkea hinta on tärkein ostokriteeri. Ei silti, kyllä itsekin haukoin henkeä kun mutsi osti aikanaan 1000e:llä pölyimurin. Sitten ne omat sijoitukset tekniikkaan (tv:t, tietokoneet yms.) ei tunnu missään...vaikka vähän turhia nekin on välillä olleet....:D
Joissain tavaroissa ja joillain ihmisillä.
Se on eräs itsetehostuksen muoto selittää, miten on itse niin kultivoitunut ihminen, ettei itselle kelpaa kuin jotkut ominaisuuksiinsa nähden ihan törkeän ylihintaiset tuotteet. Kun kummeksut moista, helkkarin helposti vetävät esiin kateuskortin, vaikka usein kummeksujilla varmasti ois varaa ostaa itsekin moinen tuota jos olisi haluja.
Sen ymmärrän ihan hyvin, että aina ei haeta sitä halvinta vaan ostetaan laadukkaampi, vaikka hinta olisi vähän korkeampikin. Usein sellainen tulee edullisemmaksikin kuin halvan perässä juokseminen, mutta ihan järjettömän ylihinnan maksaminen tavaroista joiden hinta ja laatu eivät ole missään suhteessa toisiinsa, on eri asia.
Mut kukin tietty tyylilllään.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Balthazar sanoi:
Osta erä jäykkää pahvia/kartonkia ja muotoile vaikka joka kesä uusi.
Toinen edullinen tuolin rakennusmateriaali on polystyreeni (Styrox), josta siitäkin voi onnistuessaan tehdä kalliita design-klassikoita, kuten esim. Jacobsenin Egg-tuoli, jossa siis on muotoonpuristettu polystyreenirunko.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Runar ja Kyllikki sanoi:
Se on eräs itsetehostuksen muoto selittää, miten on itse niin kultivoitunut ihminen, ettei itselle kelpaa kuin jotkut ominaisuuksiinsa nähden ihan törkeän ylihintaiset tuotteet. Kun kummeksut moista, helkkarin helposti vetävät esiin kateuskortin, vaikka usein kummeksujilla varmasti ois varaa ostaa itsekin moinen tuota jos olisi haluja.
Sen ymmärrän ihan hyvin, että aina ei haeta sitä halvinta vaan ostetaan laadukkaampi, vaikka hinta olisi vähän korkeampikin. Usein sellainen tulee edullisemmaksikin kuin halvan perässä juokseminen, mutta ihan järjettömän ylihinnan maksaminen tavaroista joiden hinta ja laatu eivät ole missään suhteessa toisiinsa, on eri asia.
Jos puhutaan huonekaluista tai vaikkapa valaisimista tai astioista, joita käytetään mahdollisesti kymmeniä vuosia, niin itse hankin mieluiten sellaisia esineitä, joissa myös design ja laatu on kohdallaan. En tosin hinnalla millä hyvänsä. Joka tapauksessa, en oikein jaksa katsella huonosti suunniteltuja/toimivia ja liian kustannustehokkaasti valmistettuja esineitä vuodesta toiseen.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Knoukkari sanoi:
Mutta mitä se, että säästää opiskeluaikana kertoo ihmisestä onkin ihan toinen juttu... :wink:
Mä ostin ihkaekan aivan uuden autoni opiskeluaikana. Painoin pahimmillaan kolmea työtä opiskelujen ohessa, että sain sen ilman velkaa ostettua. (Velka oli ja on mulle kauhistus, varsinkin jos kyseessä on auton tahi muun liikkumisvälineen hankinta)
Yhdessä vaiheessa päivittäinen koulumatka kun oli yli 100 km ja myöhemminkin usein 60 km, niin oli vähän pakkokin ostaa uusi. Kouluun mennessä mulla oli yks harrasteauto (vanha jenkki) ja arkiautona 5 vuotta vanha Saappi, joka oli kaikkea muuta kuin vuorenvarma kapistus koulumatkoille. Kun tälläsin ne menemään vaihdossa ja rahoitin lopun itse, onnistuin pääsemään uuden auton syrjään kiinni.

Knoukka

Well-known member
Runar ja Kyllikki sanoi:
1) Olenko mä jossain niin väittänyt? Aiemmin kirjoitin, että ajan ja hienotyökalujen kanssa tuon tekee itse.

2) Jos tuntuu hyvältä maksaa tosta 5300 euroa niin onhan se hintansa arvoinen. Laatuhan näkyy silmään ja tuntuu kädellä.

Huonosta kuvasta ei erota puuseppäkään, että kuinka paljon tekeminen maksaa ja vie aikaa. Ei edes Teboilin baarissa.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Balthazar sanoi:
Jos puhutaan huonekaluista tai vaikkapa valaisimista tai astioista, joita käytetään mahdollisesti kymmeniä vuosia, niin itse hankin mieluiten sellaisia esineitä, joissa myös design ja laatu on kohdallaan. En tosin hinnalla millä hyvänsä. Joka tapauksessa, en oikein jaksa katsella huonosti suunniteltuja/toimivia ja liian kustannustehokkaasti valmistettuja esineitä vuodesta toiseen.
Sama periaate kuin mullakin. Vältän esim. huonolaatuisia ja ei-silmää miellyttäviä huonekaluja ja kotitalousvehkeitä yms koska niitä saattaa joutua 10-15 vuottakin (nooh, harvemmin toki niin kauan, jos ei jotain ihan spesiaalia osta) katselemaan/käyttämään, joten ostan sellaisen joka miellyttää itseäni. Hintalappuja en katsele valintavaiheessa, mutta karsin nuo pois sillä jo alusta pitäen niin, etten etsi mistään halpahalleista huonekaluja. Jos hinta sitten on täysin mielipuolinen, katselen korvaavaa kunnes järjellisemmän hintainen löytyy. Eli itseä miellyttävä, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.

Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Knoukkari sanoi:
Huonosta kuvasta ei erota puuseppäkään, että kuinka paljon tekeminen maksaa ja vie aikaa. Ei edes Teboilin baarissa.
Ei niin. Siks haarukka varmaankin niin väljä olikin että maksimiarvio oli kolminkertainen verrattuna minimiin. En tosin älynnyt kysyä, joska jompikumpi ois vaikka nähnyt tuollasen jossain tai mahdollisesti jopa omistaisi. reaktioista päätellen tuskin kumminkaan ainakaan omistavat.

lara

Namupala
Sijainti
Onnela
Balthazar sanoi:
Peesaan. Nyt kyllä, kun kaikki on väliaikaista pihistän hinnoista. Mutta sitten kun mulla on joskus oikea koti, niin sinne kyllä hankin tavaraa, jonka tiedän olevan laadukasta, ja josta todella tykkään.
Sohvat sängyt ja tuolit näistä tärkeimpiä. Esim hyvää sohvaa ei kannata alle 1000€ ruveta kattelemaankaan. Jo pelkät laadukkaat huonekalutekstiilit maksaa vähän vajaa sen verran per sohva ja pari lisätyynyä.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
lara sanoi:
Sohvat sängyt ja tuolit näistä tärkeimpiä. Esim hyvää sohvaa ei kannata alle 1000€ ruveta kattelemaankaan. Jo pelkät laadukkaat huonekalutekstiilit maksaa vähän vajaa sen verran per sohva ja pari lisätyynyä.
Josta tulikin mieleen, kun tutulla tytöllä on huonekaluverhoomo, niin koin ahaa-elämyksen siellä kun hypistelin hänen kangaspinkkojaan ja niissä olevia lappuja. ;) Arvaat varmaan minkä.

Vesku

Maatalousneuvos
Runar ja Kyllikki sanoi:
Pikkaisen piti "munia puristella" keväällä, kun tuohon saliin kalusteita hankittiin.
Oishan niitä ollut sohvia ja jakkaroita sekä kirjakaappeja tarjolla tosi halvallakin, mutta jos kerta 50-luvun maalaistaloon tehdään "kunnon" remppaa, niin ei silloin mitään divaanisohvia tai lastulevyvirityksiä kannata hommata. Periaate oli jotain: "Se on elämämme viimeinen kerta, kun tähän taloon salin kalusteita ostetaan!" Samalla tuli osin tukeneeksi sitä katoava kansanperinnettä, koriste- tai kalustepuuseppien taitavaa työtä Jurvassa!.
Hieman takaraivossa silti mietitytti, onko hankinta " turhaa retsostelua" vai vieläkö menee hinta/laatu/tyylikkyys kohteeseen- suhteet kohdalleen. Kun se tuntui menevän yö yli harkinnan jälkeenkin, niin sitten vaan kaupoille...

Pöytä pyöreä ja kangas rosaa, mutta muuten nuo Laitalan talonpoikaisrokokooksohva + tuolit

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Vesku sanoi:
Hieman takaraivossa silti mietitytti, onko hankinta " turhaa retsostelua" vai vieläkö menee hinta/laatu/tyylikkyys kohteeseen- suhteet kohdalleen. Kun se tuntui menevän yö yli harkinnan jälkeenkin, niin sitten vaan kaupoille...

[/IMG]
Joskushan raja on tosi häilyvä, mutta sun tapauksessa mun henk.koht. mielipide on, että tyylikkyys ja laatu kohtaavat tuossa hinnan ja noille huonekaluille tarkoitetun ympäristön. Mut ehkä silläkin on asian kanssa tekemistä, että kuva on vähän kuin mun äiteen ja iskän kotiin kurkistaisi. Tulee kodikas tunnelma.

Asia ois tyystin eri kun joku alkais tollasia huonekaluja johnkin tuoreehkoon kerrostalokämppään hankkia. :D