Ei hyvää päivää...

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tästä lähtien formuloissa saatetaankin nopeimman mahdollisimman ajotavan omaajan sijasta mitata taloudellisinta ajajaa:

"McLarenin supervahvistus Juan Pablo Montoya myöntää auliisti, että hän joutuu luultavimmin luopumaan kaikkein aggressiivisimmasta ajotyylistään. - Jatkossa kysymys ei ole enää kilpailun ajamisesta lähdöstä maaliin niin lujaa kuin auto kulkee. Tärkeä osa on renkaiden hyödyntyminen parhaalla tavalla. Meidän täytyy visusti perehtyä kulutustasoon, Montoya totesi keskiviikkona Jerezin testivarikolla. Montoyan aggressiivisessa ajotyylissä riittääkin sovittelemista, kun ensi kauden rengassääntö - vain yksi sarja aika-ajoon ja kilpailuun - edellyttää säästeliämpää ajamista. - Meidän kaikkien on opeteltava kontrolloimaan kierrosvauhtiamme. Siitä tulee hyvin kiinnostavaa. Kuka meistä pystyy parhaiten säätelemään vauhtinsa rengaskulutukseen, saavuttaa parhaat tulokset. - On löydettävä paras kompromissi kierrosaikojen ja renkaiden kulumisen välille. Siitä tulee valtava haaste, kun haetaan kuinka paljon nopeimman kierrosajan ylitse täytyy mennä pystyäkseen pitämään parasta kisavauhtia."

Minusta olisi mukavampaa nähdä kuka vie autoa nopeammin kuin se, kuka säilyttää renkaita parjaimmin. Autourheilun kuninkuusluokka ei ole passailua varten, vaan ajoa.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Mielestäni tälläistä on ollut jo ainakin 4-5v.

Mutta tämähän olisi vain paluu kultaiselle ja kaikki hyvät puolet omaavalle 80-luvulle.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
No tuohan suosii nimenomaan taitavia ja tasaisia kuljettajia, jotka osaavat sopeuttaa nopeutensa renkaiden kestävyyteen. Luulisi kisojen loppupuoliskoilla nähtävän jännittäviä kiinniottoja, jos vaikkapa edelläajava on esim. 10 kierrosta ennen kisan loppua ajanut renkaansa piloille, samalla kun takaa tulee renkaitaan säästellyt osapuoli.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Paitsi ei silloin 80-luvullakaan ajettu täysiä kisoja läpi, vaan itse asiassa tuollaiset taktikoivat ja tasaiset kuskit menestyivät parhaiten. Esim. Keke Rosberg lopetti pitkälti sen takia, että hän ei hyväksynyt f1-kisojen hissutteluluonnetta. Tuohon aikaanhan bensatankin tilavuus oli rajattu ja välitankkaukset oli kielletty. Näin kisaa ei voinut ajaa täysillä läpi, vaan autoa piti säästää.

Tämä auton säästäminen loppui varsinaisesti 1994 kun välitankkaukset sallittiin uudestaan. Enää ei tarvinnut huolehtia renkaista ja jarruista, vaan auto oli koko ajan hyvässä trimmissä. Ennen välitankkauksien sallimista hyvä kuski pystyi säästämään painavaa autoaan kisan alussa ja pystyi vetämään kisan läpi ilman renkaanvaihtoja tai auton suorituskyvyn heikkenemistä kisan loppupuolella.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Muistan kyllä Autosportin vuosikirjasta lukeneeni muistaakseni Mark Blundellin mielipiteen että Häkkinenkin säästeli renkaitaan vielä USA:n GP:ssä 2001 kun oli raskaalla kuormalla liikkeellä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
En väitä että vuoden 1994 jälkeen kenenkään kuskin ei olisi koskaan minkään kisan missään vaiheessa tarvinnut tai kannattanut säästää renkaita. On semmoista tässä yli 10 vuden aikana tapahtunut muutaman kerran. Esim. kaudella 1997 joissain kisoissa Good Yearin renkaat eivät kestäneet täysillä ajoa. Ja varmaan Mika säästeli renkaitaan Indyssä 2001 kisan alkupuolella. Kuitenkaan tällaiset yksittäiset tapahtumat eivät poista sitä tosiseikkaa minkä tuossa aikaisemmin totesin.

F1-kisat ovat muuttuneet luonteeltaan vuoden 1994 jälkeen merkittävästi ja tämä muutos on itse asiassa askel vanhoihin aikoihin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Observer sanoi:
Muistan kyllä Autosportin vuosikirjasta lukeneeni muistaakseni Mark Blundellin mielipiteen että Häkkinenkin säästeli renkaitaan vielä USA:n GP:ssä 2001 kun oli raskaalla kuormalla liikkeellä.
Mikan auto oli kumminkin todella raskas kisan alussa ja siihen nähden vauhti oli hyvä. Ehkei Mika siinä turhia renkaita revitellyt mutta lujaa ajoi kokoajan.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei tuo uutinen tosiaan mitään uutta tuo fykkösiin, vaan tosiaankin kyseessä on pikemminkin paluu vanhoihin aikoihin. 80-luvulla säästeltiin myös polttoainetta, nyt renkaita. Kuten Montoya tuossa jutussa sanoo, ensi kaudella voittavat ne jotka osaavat sovittaa nopeutensa oikein, mutta myös ne, joilla on renkaita mahdollisimman hyvin säästävä mutta silti nopea ajotyyli. Joillekin tämä asia saattaa aiheuttaa jonkinlaisia muutoksia ajotyyliin ja onkin oikeastaan ihan kiinnostavaa nähdä, ketkä osaavat/oppivat hieman uudenlaisen ajotaktiikan/tekniikan ja vaikuttaako tämä muutos kuskien välisiin voimasuhteisiin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielestäni parhaasta yhdistelmästä olen mesonnut siinä määrin paljon, että antaa olla. Sikäli täytyy kyllä olla Valden kanssa eri mieltä, että tuo kyllä tuo ihan mielenkiintoisen aspektin kisoihin kun kisan alussa mielensä malttanut kuski voi lopussa hyötyä paljonkin. Paljon mielenkiintoisempaa toki olisi, jos homma olisi hoidettu niin, että hyökkäävämmät kuskit voisivat halutessaan myös renkaanvaihdon tehdä niin, että nähtäisiin vähän toisistaan poikkeavia ajotyylejä. Esimerkiksi joskus aiemmin väläyttelemäni varikolla auton kimpussa häärävien määrän vähentäminen hidastaisi mahdollista renkaanvaihtoa niin, ettei se välttämättä olisikaan kannattavin tapa edetä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Renkaan vaihtoja ja tankkauksia saa tehdä niin monta kertaa kuin haluaa mutta vain jomman kumman kerrallaan. Sinä oliskin strategista pähkinää Ross Brawnille purtavaksi :ahem:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Sanokaas joku viisas, että onko renkaiden vaihto kielletty säännöissä? Kun mä muistelin että kyse ois ollu siitä että viikonlopun aikana saa käyttää kahta rengassarjaa. Näin ollen, eikö ois mahdollista, että jollain radalla (esim. Barcelona, jossa testataan paljon) kuljettaja jättää harjoitukset minimiin ja aloittaa kisan samoilla renkailla ja vaihtaa ne sitten ekan stopin yhteydessä?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
2-4 renkaanvaihtoa yhdessä kisassa on liian paljon.Bobakin mainitsema varikkomiehistön määrän vähentäminen toimisi yhdistettynä tuohon yhteen ainoaan mahdolliseen renkaiden vaihtoon mahdollisesti erittäinkin hyvin.

Mutta enpä lähde vielä tuomitsemaan uuttakaan systeemiä, ennen kuin sen toimivuus on nähty kisatilanteessa.

Sinänsä FIA:lta tuo sääntömuutos oli oikea ratkaisu, että käytöstä poistettu rengastaktikointi alkoi väillä muistuttaa jaettua aika-ajoa, kuin GP:tä
 
Viimeksi muokattu:

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Mutta entäs sitten kun.. Joku auto kuitenkin menee jossain kisassa sirpaleiksi kuten nykypirsseillä on tapana tehdä.

Siinä sitten mietit missä mutkassa alkaa rytistä ja paukkua lisää. Voipi olla että kisoja paussataan oikein punalippujen kera ja turva-auto tulee olemaan liiankin tuttu näky radoilla.

Kauden loputtua Mailanderilla on varmaan komea nippu "johdettuja" kierroksia.. :rolleyes:

Renkaiden merkityksen koko ajan korostuessa voitaisiin puhua enemmän rengas- kuin moottoriurheilusta...
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
J.Heldenview sanoi:
Renkaan vaihtoja ja tankkauksia saa tehdä niin monta kertaa kuin haluaa mutta vain jomman kumman kerrallaan. Sinä oliskin strategista pähkinää Ross Brawnille purtavaksi :ahem:
:thumbup:
Tuo vaikuttaisi toteuttamiskelpoiselta idealta. Toisaalta sääntö, josta selvästi näkee, että se on tehty vain strategisen pohdinnan lisäämiseksi, voi saada vastaväitteitäkin...

P.S. Toikin toikin pitäisi kai kuvata toikin aihetta.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
J.Heldenview sanoi:
Renkaan vaihtoja ja tankkauksia saa tehdä niin monta kertaa kuin haluaa mutta vain jomman kumman kerrallaan. Sinä oliskin strategista pähkinää Ross Brawnille purtavaksi :ahem:
Erittäin, erittäin hyvä idea. Näin vältyttäisiin siltäkin, että joku rikkoo renkaansa "pleksinpalasiin", eikä voi vaihtaa gummejaan.

Luulenpa jopa että edellämainittua idea tasoittaisi kilpailua.
Lisää tämmöisiä ajatuksia!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
NotShee sanoi:
:thumbup:
Tuo vaikuttaisi toteuttamiskelpoiselta idealta. Toisaalta sääntö, josta selvästi näkee, että se on tehty vain strategisen pohdinnan lisäämiseksi, voi saada vastaväitteitäkin...

P.S. Toikin toikin pitäisi kai kuvata toikin aihetta.
Juu, olin vastaamassa jotain ihan muuta, typerää ja lopulta tuo jäi ainoaks järkeväks kohdaks vastauksessa.

Olishan tuo strategian kannalta mielenkiintoinen, jos vaikka Schumi vaihtaa renkaat kerran ja tankkaa kahdesti, ja Kimi käy kerran renkailla ja tankilla. Kun vain jomman kumman jutun sais tehdä varikolla niin siellä ei mielettömän usein kannata käydä, kun aikaa menee ja auto ei nopeutuisi yhtä paljon nykytilanteeseen verrattuna, mikä lienee hyvä juttu kisaamisen kannalta. Noin muuten en ole varma kuinka hyvä tuo sääntö loppujen lopuksi olisi, joku vois aivan hyvin tehdä molemmat stopit peräkkäisillä kierroksilla ja kisan seuraaminen olis näin aika hankalaa :thumbfh:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Valde sanoi:
Minusta olisi mukavampaa nähdä kuka vie autoa nopeammin kuin se, kuka säilyttää renkaita parjaimmin. Autourheilun kuninkuusluokka ei ole passailua varten, vaan ajoa.
Mun mielestä on hyvä juttu että renkaiden kuluminen on ongelma. Pitää olla oikeesti nopee kuski eikä vain tuhota renkaita :thumbup:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Miksi ne eivät voi tehdä renkaita joissa olisi useita "aika-ajoseoskerroksia päällekkäin?

Tiedän että liian paksulti pehmeää seosta aiheuttaa ns. grainingin, eli kumi alkaa ikään kuin "rullata alle", mutta ideana olisikin sellainen että ensin olisi suht ohut pehmeä kerros, sitten todella ohut ja kova kumiseos, joka estäisi grainingin ja pitäisi renkaan ikään kuin koossa, sitten taas suht ohut pehmeä, sitten tosi ohut kova, ja ehkä pari tollasta vielä jos mahd.

Näin kuljettajan olisi mahdollista ajella koko ajan täydellä, ja mikä hienointa, pito laskisi välillä huomattavasti, jolloin vikuroivalla autolla yritettäisiin pitää sijasta kiinni kynsin hampain. Luonnollisesti rengas kuuluisi suunnitella niin että se alkaisi antaa merkkejä tulevasta kovasta seoksesta pikkuhiljaa, jottei tulisi mitään yhtäkkiä-pito-pois -tyylisiä vaarallisia tilanteita.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
No just...

Taitaa staran perjantaipullo olla jo aika pitkällä.
;)
 
Ylös