Ei ole sanoja

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
:frown: :frown:

Ei löydy sanoja.. :nope:

Syvimmät osanottoni.


Laskin lipun
 
Viimeksi muokattu:

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
En tieda onko taalla jo "mainostettu", mutta Yllapidon puolella on toikki Tosen muistamisesta.
 

Kaktus

Well-known member
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4980
Ei voi olla totta.... Tose Tose Tose.... :frown: :frown:
en edes nähnyt tätä otsikkoa aikasemmin ... en tiedä yhtään mitä ajatella.. osanottoni... :frown:
Tose oli niin värikäs ja mukava henkilö .. ei tosiaankaan ole sanoja kuvaamaan tätä .. ei ole ketään kuin Tose.
 

Kaktus

Well-known member
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4980
Viime heinäkuu taisi olla kun näin Tosen Foorumin möötessä Helsingissä. Tose oli lämmin ja hauska henkilö, aidosti innokas monista pienistäkin asioista, kuten täällä sanottiin, ystävällinen ja helposti lähestyttävä.. jään kaipaamaan Tosea kovin ja kaikkia hänen kirjoituksiaankin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9296
Todella surullista, Tose kuului foorumin vakiokalustoon todella pitkään.

R.I.P.
 

K.Yrjola

Well-known member
Liittynyt
11.2.2000
Viestit
27899
Sijainti
Thunder Road
Laatiessani viime kesänä lomalle lähtiessäni kotisivuani ajankohtaan sopivaksi, päätin kysäistä löytyisikö Toselta "kesäistä tunnelmaa" henkivää kuvaa, sillä olin varma näin olevan asiaintola. Ja olin oikeassa. Eipä mennyt pyynnöstäni tuntiakaan kun sain muutamia tarjokkaita.
Valitsin niistä Tosen suostumuksella tämän:

 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
Hämärä hetki, yö hiljainen
hyvä on sylissä sen.
Tähtien vyö oppaana siellä,
kultainen tomu peitteenä tiellä.
Tuo oli ilmeisesti omasta kynästä lähtöisin, vai?

Sen verran kaunis, että tuli välittömästi mieleen, josko tuon ehkä voisi liittää siihen haudalle menevään kukkalaitteeseen?

Siis jos sulle (ja tietysti muille osallistuville) vain sopii?
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Ei ollut oma, löytyi omalle perheelle tulleista muistamisista. Minustakin se sopisi hyvin myös tähän tilanteeseen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
Ei ollut oma, löytyi omalle perheelle tulleista muistamisista. Minustakin se sopisi hyvin myös tähän tilanteeseen.
"kultainen tomu peitteenä tiellä"

Mulle tuli tuosta heti ensilukemisella mieleen kultatomulla peitettyä tietä moottoripyörällä kaukaisuuteen kohti taivaanrantaa huristeleva Tose...

Sopisi siis loistavasti. Mopomies kun oli.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Siirrätkö tuon sun ehdotuksesi sinne toiseen toikkiin? Uskoisin, että tuo kelpaa muillekin, mikä ei tietysti tarkoita sitä, etteikö muutakin saisi ehdottaa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Monennäköisiä ajatuksia tuli taas Tosesta mieleen, kun kävin tuossa Salossa ja ajaessa oli aikaa ajatella.
Tässä ei ole mitään yhtenäistä kertomusta, vain ajatuksia ja huomioita Tosesta...niitä asioita jotka tekivät Tosesta Tosen.

Moottoripyörää se mies oli 30 vuoden aikana ajanut enemmän kuin useimmat tällä forumilla autoa. Ja autoa vielä enemmän. Ajotapa Tosella oli erittäin varovainen ja huolellinen. Hän oli hyvä kuski, joka tiesi ja tunsi huonontunenn näkönsä aiheuttamat rajoitukset ja ajoi sen mukaisesti. Silti jokunen vuosi sitten auto ajoi hänen prätkänsä päälle parkkipaikalla. Seurauksena osa kesästä pilalla katkenneen jalan takia.

Kunnostaan Tose piti hyvän huolen, kuten hänen laihis-päiväkirjansa kotisivuilla kertoo. Tose ei osannut olla, jos hän ei saanut viikottaista liikunta-annostaan. Uskon hänen olleen lihaksistoltaan erittäin hyvässä kunnossa ikäisekseen.

Tose oli elektroniikkaguru. Ensimmäiset muistikuvat Tosesta minulla on, kun olimme molemmat Nixdorf Computerilla töissä. Tose laitepuolella ja minä koodarina. Tose oli erittäin pätevä hommissaan. Siihen aikaan emme vielä tutustuneet mitenkään hyvin. En tuntenut häntä, mutta tiesin.

Hänellä oli palava halu oppia uutta.

Kun hän tarvitsi esim. nettisivuillaan php:tä, hän opetteli sen. Ilman mitään perustietoa asiasta. Jos joku php-homma näytti siltä, että sitä ei saa tehtyä, Tose teki kaikkensa, jotta jotenkin saisi sen onnistumaan. Yleensä hän saikin sen onnistumaan. Hyvänä esimerkkinä joulukalenteri, joka toimi oikein aikavyöhykkeestä riippumatta. Jo em. työpaikalla hän oli siitä harvinainen laitepuolen kaveri, että hän opetteli myös ohjelmoimaan vapaa-aikanaan, eikä näin ollen joutunut aina vaivaamaan ohjelmointipuolta, ei. Hän teki itse ohjelmat joita tarvitsi työssään. Javankin hän opetteli ihan siksi, että "Jos sitä voisi käyttää joskus johonkin".

Valo- ja videokuvaus oli Toselle äärimmäisen rakas harrastus.
Kun hän ei ensin alkuun osannut käsitellä videoita ja koostaa niitä, hän opetteli todella paljon asiaa, hankki ohjelmia tutki kaikki mahdolliset codecit, tavat tehdä toimivia leffoja niin, että laatu olisi hyvä ja että ne toimisivat kaikissa koneissa. Tässä asiassa hän oli jopa perfektionisti.
Uuden oppiminen Toselle oli helppoa. Tämä johtui siitä, että hän oli todella innostunut oppimaan uutta.

Tose haluisi aina auttaa kaikkia, jos vain pystyi. Ja vaikka ei olisi pystynytkään, hän saattoi opiskella uuden asian ihan vain siksi, että pystyi siten auttamaan ihmisiä ongelmissa.
Ja kaikki tämä täysin pyyteettömästi. Rahaa hän ei halunnut palkaksi. Toselle riitti, jos hän sai hyvää mieltä aikaiseksi muille.

Tose onnistui kaikessa, mitä hän alkoi opiskella erittäin hyvin.

Muistan kun esitin hänelle kerran erään kytkentäkaavion. Meni puoli tuntia ja Tose meilasi mulle että "Jos tämän laittaisikin näin, se toimisi paremmin ja paljon vähemmillä komponenteilla. ja tulee halvemmaksi tehdäkin."

Mitä Tose ei osannnut, sen hän opiskeli.

Tose sai määrätyiltä tahoilta välillä ilkeääkin kommenttia täällä. Hän ei koskaan vastannut pahaan pahalla. Vaan hän ihmetteli: "Miksi se mulle noin sanoi? Mä en ymmärrä miksi sen piti mulle noin pahasti sanoa?" ja se siitä. Ei kostotoimenpiteitä, ei jarnaa.

Tose oli täysin puolueeton kaikissa forumin jarnoissa, eikä hän halunnut sotkeutua niihin. Hän omalla erikoisella tavallaan ymmärsi molempia osapuolia eikä halunnut koskaan ottaa asennetta "Tuo on väärässä ja tuo toinen on oikeassa". Hän ei koskaan esim. ollut minun puolellani jarnoissa, mutta ei vastaankaan. Hän ei kertakaikkiaan halunnut sekaantua jarnoihin, vaikka toisena osapuolelna olisi ollut hänen hyvä kaverinsa.

Tose unelmoi pitkään Suzuki SV1000-mp:stä. Hän onneksi ehti saada sen ennen poismenoaan. Ja ehti jopa ajamaan sillä melko paljon. Siitä olen iloinen, että hänen unelmansa ehti käydä toteen.

Tose oli parin muun forumilaisen kanssa tasapainottava voima täällä. Hänen rauhallisuutensa ja ystävällisyytensä heijastui selvästi muihinkin.

Ja sitä Joulukalenteria mä en unohda koskaan. Ikinä. Milloinkaan. Senkin hän teki vain siksi, että forumilaiset ilahtuisivat siitä.

Minulla jäi Tosesta niin hyvät muistot, että se hälventää jopa tuntemaani surua. Ja uskon, että Tose itse olisi sitä mieltä, että se on hyvä asia.
Iloahan hän halusi aina tuottaa.
Ei surua.
 
Ylös