Eikö Mosley nää metsää puilta??

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nämä uudet moottorisäännöt... moottorisäännöt...
MTV3 sanoi:
Nykyisellään kukin autotehdas käyttää 100-200 miljoonaa euroa vuodessa F1-moottorikehitykseen, mikä on Mosleyn mukaan kestämättömän paljon. Moottorikehityksen pysäyttämisellä kustannukset saadaan alennettua 15 miljoonaan euroon vuodessa.
- Sen sijaan, että käytetään omaisuus muutaman lisähevosvoiman saamiseen tiettyyn kuutiotilavuuteen rajoitetusta moottorista, mistä ei ole kenellekään hyötyä, niin kehitystyötä tehtäisiinkin sen eteen, kuinka moottorin hyötysuhdetta parannetaan, mikä liittyy suoraan siviiliautoiluun, Mosley linjasi.
Mosley ei kuitenkaan halua sysätä tallien moottoriosastojen ihmisiä työttömyyteen, vaan ehdottaa, että vuoden 2011 moottorin kehittäminen aloitettaisiin samalla, kun V8-moottorin kehitys loppuu.
- Vuoden 2011 moottorimalli pitäisi saada mahdollisimman nopeasti tehtyä, jotta autotehtaat voisivat pitää moottoripuolen työryhmänsä tekemässä kehitystyötä sen eteen, Mosley sanoi.
Jäin vain miettiin noita muutamia mosleyn kommentteja...
Okei ihan ymmärrettävää, että ne haluaa rajottaa kustannuksia jotta saatas enemmän kilpailijoita (talleja) ja parempaa kilpailua..
Mutta kuten on jo lähi historia todistanut, niin eiköhän ne kustannukset oo vaan noussu kun pitää tehdä koko ajan uutta ja halvempaa.. :rolleyes:
Ja kuten tääläkin on jo todettu, niin jos joku haluaa lyödä peliin miljardin niin kyllä ne rahat käytettyä tulee vaikka kuinka koitettas rajottaa kehitystä ja testausta.

Ja sit noi mosleyn kommentit... Kaveri haluaa tiputtaa nykyset parin sadan millin kustannukset 15 milliin... Okei. Ja sit lopuks kertoo, ettei halua tehdä inssejä työttömiks, joten kehottaa valmistajia alottamaan vuoden 2011 mullistavan moottorikonseptin suunnittelun... :doubtful: Eli tallit tiputtaa V8 budjetin ehkä sit 20 milliin ja alottaa uuden ainakin alussa AIKA haastavan projektin vapaan kuutiotilavuuden (ja vapaan sylinterimääränkin? mahd. vapaan polttoaineenkin??) moottorin ympärillä sanotaanko vaikka sadalla miljoonalla... Ja ei ole edes tietoa tuleeko moinen moottorisääntö voimaan koskaan!?! Ja moisen konseptin kehittely kulut nousevat varmasti taas suuremmiksi kuin mosleyn kertomat nykyset kulut... :jaska:

Varmaan kaverilla on hyvä tarkotus. Saada kustannukset alas. Mutta onko kaveri ollut liian kauan kuvioissa ja liian lähellä metsää nähdäkseen sen puilta?

Lisätään nyt vielä tähän formuloiden imagokysymys...
Täälä on jo F1-uutisten puolella aika moni ollut mosleyn uusimpia ehdotuksia vastaan... Ja kyllä itselläkin hivenen nousee karvat pystyyn kun aletaan puhumaan jarrutusenergian varastoinnista ja sen käyttämisestä ohituksiin eli siis sähkömoottoreista.. Tai kehityksen melko totaalisesta jäädyttämisestä..
Noista varsinkin jälkimmäinen haisee niin pahasti vakioautosarjalta, että ei ei.. En oo koskaan halunnut formuloisa mitään formula standardeja.
Pakkohan jäädytettävät koneet on jotenkin saatava samalle viivalle. Ainakin suurinpiirtein. En sit tiedä millä mosley tämän tekee? Mutta ei ne ohitukset ainakaan lisäänny jos sarjassa on pari tehokkainta konetta ja sit loput tulee tasasin 10-20 heppojen tiputuksin takana... :thumbdown

-edit- Lisätään nyt vielä, että mitä sitten jos pari tallia (Honda ja Tojo ovat jo uhanneet) lähtee tämän takia pois? Tuon kaksikon lopettaminen lopettaisi kaksi tallia ja jättäisi kolmannen ilman koneita..
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ghost_Glove sanoi:
Varmaan kaverilla on hyvä tarkotus. Saada kustannukset alas. Mutta onko kaveri ollut liian kauan kuvioissa ja liian lähellä metsää nähdäkseen sen puilta?
Pikemminkin ajattelen niin, että fanit eivät näe metsää puilta.

Kovasti on odoteltu, että Räikkönen pääsisi talliin, jonka autolla voisi voittaa mestaruuden. Tätäkö me tahdomme, rahan ja sattuman valtaa eikä kilpailua?

Siltähän se vaikuttaa, että fanit eivät halua nähdä autourheilua vaan viihdettä. Lajin aktiiviset toimijat taas pyrkivät tekemään lajista enemmän urheilua.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kyllä noi Mosley säästötoimet on ollut melko idioottimaisia... Mitään säästöä ei ole edes tapahtunut ja tuskin tapahtuu...
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Mielestäni kulutusidea on erinomainen idea. Ei se tietenkään tarkoita sitä että kisoista tulisi tonni tipalla-tyyppisiä kestävyysajoja, eiköhän kulutus kuitenkin saisi olla kohtalaisen reipasta, hyötysuhde olisi se ratkaiseva seikka. Kuulostaa mielestäni hyvältä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
patriot sanoi:
Kyllä noi Mosley säästötoimet on ollut melko idioottimaisia... Mitään säästöä ei ole edes tapahtunut ja tuskin tapahtuu...
Öööh miksi pitäisi säästää? Se on formula 1 eikä mikään budget sport.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Totean tähän saman kuin aiemmin:
1) Rata-autoilu on hillittömän kallista, ja sen kuninkuusluokasta ei halpaa tehdä millään keinoilla niin kauan kuin se todella on autourheilun kuninkuusluokka.
2) Mihin sitä rahaa tai bensaa pitää säästää? Herraisä Formula 1 on melkein määritelmällisesti rahan ja bensan säästön vastakohta.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
no mut onhan se sitten ihan eri katsoa formuloita kun kustannukset on saatu sille tasolle että jokainen sossunluukkulainenkin voi varoillaan osallistua, katsojat voivat hyvin samastua ja kohentavat itsetuntoaan kun itse pääsevät ladallaan kovempaa kuin f1 autot :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
DFiaA sanoi:
Öööh miksi pitäisi säästää? Se on formula 1 eikä mikään budget sport.
Ei mun mielestä pidäkkään... Mutta Mosley on eri mieltä.. Herran säästöideat ei oo vain toiminut.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
No on noi kustannussäästöehdotukset aika syvältä, nykyisten moottorien kehitys pysäytetään ja toisia aletaan rakentamaan alusta...?! Missä on se säästö???

Kierroslukurajoittimella voidaan saada jo oikeetakin säästöä...mut ei sellanenkaan sovi ykkösiin. Ja sit tietysti rajottamalla rajusti testausta, F1 osia ei saisi testata muissakaan rungoissa kuin ykkösissä..tiedä sitten miten nykyään..
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
Ghost_Glove sanoi:
Okei ihan ymmärrettävää, että ne haluaa rajottaa kustannuksia jotta saatas enemmän kilpailijoita (talleja) ja parempaa kilpailua..
Hetkinen, eikös kaudelle 2008 ollut jossain välissä ihan hirveästi porukkaa tulossa, ja niistä piti karsia paljon pois? Oonko missannut jotain?
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Kisajännityksen parantamiseksi Mosley pitäisi paloitella. Edellisen kisan kolmanneksi nopeimpaan autoon tulisi laittaa lisäpainoiksi Maxin jalat, toiseksi nopeimpaan pää ja nopeimpaan Mosleyn munat. Tasoittaisi kummasti vauhteja ja toisi lisäjännitystä kilpailuun.
Parasta mitä F1:lle voisi tapahtua olisi se että natsi-Mosley häipyisi hiljaa takavasemmalle eikä tyypistä kuultaisi enää mitään. :jaska:
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
petrolhead sanoi:
Mihin sitä rahaa tai bensaa pitää säästää? Herraisä Formula 1 on melkein määritelmällisesti rahan ja bensan säästön vastakohta.
Ei tämä nyt mikään rahan hautausmaa ole. Talleillehan tämä on bisnestä, eli tarkoituksena olisi tehdä rahaa ja työllistää ainakin tallin henkilökunta. Autotehtaille tämä on taas mainos- ja t&k-menoja. Niistä saatavia rahavirtoja on paljon hankalampi arvioida, mutta voivathan ne mennä myös miinukselle. PR:ää tämä on mitä suurimmissa määrin.

Bensaakin on pakko säästää jo nyt, jottei tarvitse koko ajan olla varikolla.

Monella on jäänyt järki kelkasta tämän nykymallin mukaan. Koko ajan valitetaan, kuinka on tylsää. Sitten, kun tulee joku radikaali uusi idea, ryhdytään vastustamaan sitä. Kuulostaa ihan perinteiseltä pelkuruudelta, muutoksen pelolta ja kehityksen jarruttamiselta. Hirveä on valitus, mutta mitään ei saisi tehdä.

Oletteko oikeasti sitä mieltä, että nykyinen malli on järkevä? Autojen moottoreista on määritelty tasan tarkkaan kaikki yksityiskohdat. Tämä ei anna kovin suurta luovuuden varaa moottori-insinööreille. Heidän on suunniteltava moottorinsa FIA:n piirustusten mukaan.

Jos te luupäät ette vielä tajunneet, niin Mosley haluaa poistaa käytännössä kaikki moottorirajoitukset. Suunnilleen ainoa rajoitus tulee olemaan kilpailussa käytettävä energiamäärä. Nykyaikana, kun halvan energian loppumista ennakoidaan koko ajan, ja uuttakin tekniikkaa on tarjolla, tämä on oikeasti edistystä. Eihän nyt saatana ole mitään järkeä rajoittaa maailman johtavaa autourheilulajia pelkästään tietyllä kaavalla väännettyyn sata vuotta vanhaa tekniikkaa käyttävään mekaaniseen kökkövispaimeen. Oletteko te idiootteja, kun ette näe, että Mosley haluaa tallien keskittyvän nimenomaan uuteen tekniikkaan ja kehitykseen, eikä siihen pelkkään antiikkisen sylinterin rasvaamiseen?

Vaikka kilpailussa käytettävä energiamäärä rajoitetaan, tulee kilpailussa olemaan kyse yhä samasta asiasta: kuka pääsee kulkemaan tietyn etapin nopeimmin. Sen tulee tietekin tekemään se, joka pystyy ottamaan tietyllä tavalla varastoidusta energiamäärästä eniten irti. Ei kyse ole mistään ympäristöystävällisestä teosta vaan keinotekoisten rajoitusten poistamisesta ja nimenomaan uuden tekniikan sallimisesta. Se ympäristöystävällisyys tulee siinä sivussa, ja se jos mikä on oikeaa kehitystä, haitekkiä ja edistystä.
 
Viimeksi muokattu:

Ensio itkonen

Member
Liittynyt
9.6.2006
Viestit
7
Nykyinen luotettavuusajo kaks kisaa per moottori ja suunniteltu taloudellisuusajo tietyllä bensamäärällä ei kyllä hyvältä kuulosta.
Viherpiipertäjät ei tuolla riemusta hypi ,eikä formulafanit senkään vertaa.
Ei kuulu F1:seen tuollainen... :jaska:
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Ei siinä mitään, että energiankulutusta halutaan vähentää liikenteessä. Se on ok. Sekin on ok, että joku haluaa nähdä tämän kehitystyön tehtäväksi lajissa, jolla on satoja miljoonia seuraajia.

Se ei ole ok jos bensanpihistystä lähdetään hakemaan keinoilla, jotka karkoittavat yleisön lajilta. Toivottavasti tämän jalon asian kehityspyrkimykset eivät saa surkuhupaisia piirteitä lajin - ja lajia seuraavan yleisön kannalta.

Olisihan se vähän noloa, jos GP2 autot kiertävät tulevaisuudessa vaikkapa monzan 5 sekuntia nopeammin kuin tulevat aurinkokenno-dynamo-akkulaturi-häkäpönttö F1:set? :dunno:

Rajoittamalla esim. reilusti tankin kokoa (tankkauksien määrän lisääminen) saataisiin tallit luultavasti pohtimaan keinoja, joilla säästää menovettä turhien stoppien välttämiseksi kisassa.

Keinotekoisten sääntöjen luominen (esim. käytettävissä olevan energiamäärän rajaaminen kisaa kohti) ei varmasti johda hyvään lopputulokseen. Bensanpihistyskisat on jo keksitty (eikä niistä - ohimennen sanoen - tullut miljoonayleisöjä vetävää megamenestystä)
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
McHaka sanoi:
Monella on jäänyt järki kelkasta tämän nykymallin mukaan. Koko ajan valitetaan, kuinka on tylsää. Sitten, kun tulee joku radikaali uusi idea, ryhdytään vastustamaan sitä.
Jos energiamäärän rajoitus tasoittaa kilpailua ja tuo säästöjä kehityspuolella sääntö on ok. Vaikutus kuitenkin lienee päinvastainen.

McHaka sanoi:
Oletteko oikeasti sitä mieltä, että nykyinen malli on järkevä? Autojen moottoreista on määritelty tasan tarkkaan kaikki yksityiskohdat. Tämä ei anna kovin suurta luovuuden varaa moottori-insinööreille. Heidän on suunniteltava moottorinsa FIA:n piirustusten mukaan.
Minua ei kiinnosta se, onko F1 tarpeeksi luovaa moottori-insinööreille.

McHaka sanoi:
Jos te luupäät ette vielä tajunneet, niin Mosley haluaa poistaa käytännössä kaikki moottorirajoitukset. Suunnilleen ainoa rajoitus tulee olemaan kilpailussa käytettävä energiamäärä.
Tämän varmasti kaikki ymmärtävät, koska Mosley sanoo juuri näin. Autonvalmistajien osalta ehdotus avaa mielenkiintoisia visioita ja meille sitäkautta lisää ihmeteltävää. Idea on pohjimmiltaan ihan hyvä.

McHaka sanoi:
Oletteko te idiootteja, kun ette näe, että Mosley haluaa tallien keskittyvän nimenomaan uuteen tekniikkaan ja kehitykseen, eikä siihen pelkkään antiikkisen sylinterin rasvaamiseen?
Varmasti kaikki näkevät myös tämän, koska täällä siitä valitetaan. Sylinterien rasvaaminen näyttää kelpaavan katsojille tällä hetkellä vallan mainiosti. Lajia seuraavat sen sijaan valittavat monesta muusta asiasta, joiden korjaamiseksi ei kuitenkaan tehdä mitään.

McHaka sanoi:
Vaikka kilpailussa käytettävä energiamäärä rajoitetaan, tulee kilpailussa olemaan kyse yhä samasta asiasta: kuka pääsee kulkemaan tietyn etapin nopeimmin.
Taloudellisuusajoja lukuunottamatta kaikissa autokilpailuissa on kyse siitä kuka on nopein. Energiarajoitus on periaatteessa sama kuin vanha turboautojen bensarajoitus. Haluan nähdä kimien, alonsojen ja schumien ajavan formulaa niin kovaa kun sillä voi ajaa, en nähdä heitä tuijottamassa kulutusmittaria.

Mosleyn ehdotuksissa on paljon hyvää, mutta paljon myös kysymysmerkkejä. Onko F1 sitten oikea paikka kokeilla näitä asioita ensin onkin sitten toinen juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
NotShee sanoi:
Hetkinen, eikös kaudelle 2008 ollut jossain välissä ihan hirveästi porukkaa tulossa, ja niistä piti karsia paljon pois? Oonko missannut jotain?
Oli oli, ja sitähän just tarkotinkin... Sen takia säästöjä halutaan että saadaan enemmän osanottajia ja parempaa kilpailua... Eli et oo missannu mitään.. ;)
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
Ghost_Glove sanoi:
Oli oli, ja sitähän just tarkotinkin... Sen takia säästöjä halutaan että saadaan enemmän osanottajia ja parempaa kilpailua... Eli et oo missannu mitään.. ;)
Ööö.. Eli miksi enää tehdä yhtään mitään, kun on jo saatu paljon kilpailijoita? :confused:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ghost_Glove sanoi:
Nämä uudet moottorisäännöt... moottorisäännöt...

Jäin vain miettiin noita muutamia mosleyn kommentteja...
Okei ihan ymmärrettävää, että ne haluaa rajottaa kustannuksia jotta saatas enemmän kilpailijoita (talleja) ja parempaa kilpailua..
Mutta kuten on jo lähi historia todistanut, niin eiköhän ne kustannukset oo vaan noussu kun pitää tehdä koko ajan uutta ja halvempaa.. :rolleyes:
Ja kuten tääläkin on jo todettu, niin jos joku haluaa lyödä peliin miljardin niin kyllä ne rahat käytettyä tulee vaikka kuinka koitettas rajottaa kehitystä ja testausta.

Ja sit noi mosleyn kommentit... Kaveri haluaa tiputtaa nykyset parin sadan millin kustannukset 15 milliin... Okei. Ja sit lopuks kertoo, ettei halua tehdä inssejä työttömiks, joten kehottaa valmistajia alottamaan vuoden 2011 mullistavan moottorikonseptin suunnittelun... :doubtful: Eli tallit tiputtaa V8 budjetin ehkä sit 20 milliin ja alottaa uuden ainakin alussa AIKA haastavan projektin vapaan kuutiotilavuuden (ja vapaan sylinterimääränkin? mahd. vapaan polttoaineenkin??) moottorin ympärillä sanotaanko vaikka sadalla miljoonalla... Ja ei ole edes tietoa tuleeko moinen moottorisääntö voimaan koskaan!?! Ja moisen konseptin kehittely kulut nousevat varmasti taas suuremmiksi kuin mosleyn kertomat nykyset kulut... :jaska:

Varmaan kaverilla on hyvä tarkotus. Saada kustannukset alas. Mutta onko kaveri ollut liian kauan kuvioissa ja liian lähellä metsää nähdäkseen sen puilta?

Lisätään nyt vielä tähän formuloiden imagokysymys...
Täälä on jo F1-uutisten puolella aika moni ollut mosleyn uusimpia ehdotuksia vastaan... Ja kyllä itselläkin hivenen nousee karvat pystyyn kun aletaan puhumaan jarrutusenergian varastoinnista ja sen käyttämisestä ohituksiin eli siis sähkömoottoreista.. Tai kehityksen melko totaalisesta jäädyttämisestä..
Noista varsinkin jälkimmäinen haisee niin pahasti vakioautosarjalta, että ei ei.. En oo koskaan halunnut formuloisa mitään formula standardeja.
Pakkohan jäädytettävät koneet on jotenkin saatava samalle viivalle. Ainakin suurinpiirtein. En sit tiedä millä mosley tämän tekee? Mutta ei ne ohitukset ainakaan lisäänny jos sarjassa on pari tehokkainta konetta ja sit loput tulee tasasin 10-20 heppojen tiputuksin takana... :thumbdown

-edit- Lisätään nyt vielä, että mitä sitten jos pari tallia (Honda ja Tojo ovat jo uhanneet) lähtee tämän takia pois? Tuon kaksikon lopettaminen lopettaisi kaksi tallia ja jättäisi kolmannen ilman koneita..
Kun osaat noin hienosti tyrmätä Mosleyn säästöohjelman, niin julkaise saman tien omasi. Vai oletko sitä mieltä, että jo nyt toteutetut säästötoimet ja tulevaisuuden suunnitelmat tämän osalta ovat tarpeettomia? Pitäisikö kustannusten vain antaa nousta, kuten ne ovat viime vuosiin asti rajusti tehneet?

Jo toteutetut säästötoimet ja lupaukset uusista ovat mielestäni olleet tärkeä askel. Formuloihin on saatu uusia kiinnostuneita talleja. Joitain vuosia sitten ei uuden tallin tulo formuloihin ollut kustannusten takia lainkaan mahdollista. Tulevaisuudessa oli näkyvissä vain ekspnentiaalisesti kasvava kustannuskäyrä.

Eli mikä on sinun lääkkeesi tähän asiaan?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Törni sanoi:
Vai oletko sitä mieltä, että jo nyt toteutetut säästötoimet ja tulevaisuuden suunnitelmat tämän osalta ovat tarpeettomia? Pitäisikö kustannusten vain antaa nousta, kuten ne ovat viime vuosiin asti rajusti tehneet?
Kuinka viime vuosina suurinpiirtein kerran vuodessa muuttuneet moottorisäännöt ovat säästäneet rahaa? Kuinka se on säästänyt rahaa kun on välillä vaihdettu koko kisan kestäviin renkaisiin ja sitten palattu taas renkaidenvaihtoon?
 
Ylös