Ghost_Glove
Jääkausi
Nämä uudet moottorisäännöt... moottorisäännöt...
Okei ihan ymmärrettävää, että ne haluaa rajottaa kustannuksia jotta saatas enemmän kilpailijoita (talleja) ja parempaa kilpailua..
Mutta kuten on jo lähi historia todistanut, niin eiköhän ne kustannukset oo vaan noussu kun pitää tehdä koko ajan uutta ja halvempaa..
Ja kuten tääläkin on jo todettu, niin jos joku haluaa lyödä peliin miljardin niin kyllä ne rahat käytettyä tulee vaikka kuinka koitettas rajottaa kehitystä ja testausta.
Ja sit noi mosleyn kommentit... Kaveri haluaa tiputtaa nykyset parin sadan millin kustannukset 15 milliin... Okei. Ja sit lopuks kertoo, ettei halua tehdä inssejä työttömiks, joten kehottaa valmistajia alottamaan vuoden 2011 mullistavan moottorikonseptin suunnittelun... :doubtful: Eli tallit tiputtaa V8 budjetin ehkä sit 20 milliin ja alottaa uuden ainakin alussa AIKA haastavan projektin vapaan kuutiotilavuuden (ja vapaan sylinterimääränkin? mahd. vapaan polttoaineenkin??) moottorin ympärillä sanotaanko vaikka sadalla miljoonalla... Ja ei ole edes tietoa tuleeko moinen moottorisääntö voimaan koskaan!?! Ja moisen konseptin kehittely kulut nousevat varmasti taas suuremmiksi kuin mosleyn kertomat nykyset kulut... :jaska:
Varmaan kaverilla on hyvä tarkotus. Saada kustannukset alas. Mutta onko kaveri ollut liian kauan kuvioissa ja liian lähellä metsää nähdäkseen sen puilta?
Lisätään nyt vielä tähän formuloiden imagokysymys...
Täälä on jo F1-uutisten puolella aika moni ollut mosleyn uusimpia ehdotuksia vastaan... Ja kyllä itselläkin hivenen nousee karvat pystyyn kun aletaan puhumaan jarrutusenergian varastoinnista ja sen käyttämisestä ohituksiin eli siis sähkömoottoreista.. Tai kehityksen melko totaalisesta jäädyttämisestä..
Noista varsinkin jälkimmäinen haisee niin pahasti vakioautosarjalta, että ei ei.. En oo koskaan halunnut formuloisa mitään formula standardeja.
Pakkohan jäädytettävät koneet on jotenkin saatava samalle viivalle. Ainakin suurinpiirtein. En sit tiedä millä mosley tämän tekee? Mutta ei ne ohitukset ainakaan lisäänny jos sarjassa on pari tehokkainta konetta ja sit loput tulee tasasin 10-20 heppojen tiputuksin takana... :thumbdown
-edit- Lisätään nyt vielä, että mitä sitten jos pari tallia (Honda ja Tojo ovat jo uhanneet) lähtee tämän takia pois? Tuon kaksikon lopettaminen lopettaisi kaksi tallia ja jättäisi kolmannen ilman koneita..
Jäin vain miettiin noita muutamia mosleyn kommentteja...MTV3 sanoi:Nykyisellään kukin autotehdas käyttää 100-200 miljoonaa euroa vuodessa F1-moottorikehitykseen, mikä on Mosleyn mukaan kestämättömän paljon. Moottorikehityksen pysäyttämisellä kustannukset saadaan alennettua 15 miljoonaan euroon vuodessa.
- Sen sijaan, että käytetään omaisuus muutaman lisähevosvoiman saamiseen tiettyyn kuutiotilavuuteen rajoitetusta moottorista, mistä ei ole kenellekään hyötyä, niin kehitystyötä tehtäisiinkin sen eteen, kuinka moottorin hyötysuhdetta parannetaan, mikä liittyy suoraan siviiliautoiluun, Mosley linjasi.
Mosley ei kuitenkaan halua sysätä tallien moottoriosastojen ihmisiä työttömyyteen, vaan ehdottaa, että vuoden 2011 moottorin kehittäminen aloitettaisiin samalla, kun V8-moottorin kehitys loppuu.
- Vuoden 2011 moottorimalli pitäisi saada mahdollisimman nopeasti tehtyä, jotta autotehtaat voisivat pitää moottoripuolen työryhmänsä tekemässä kehitystyötä sen eteen, Mosley sanoi.
Okei ihan ymmärrettävää, että ne haluaa rajottaa kustannuksia jotta saatas enemmän kilpailijoita (talleja) ja parempaa kilpailua..
Mutta kuten on jo lähi historia todistanut, niin eiköhän ne kustannukset oo vaan noussu kun pitää tehdä koko ajan uutta ja halvempaa..
Ja kuten tääläkin on jo todettu, niin jos joku haluaa lyödä peliin miljardin niin kyllä ne rahat käytettyä tulee vaikka kuinka koitettas rajottaa kehitystä ja testausta.
Ja sit noi mosleyn kommentit... Kaveri haluaa tiputtaa nykyset parin sadan millin kustannukset 15 milliin... Okei. Ja sit lopuks kertoo, ettei halua tehdä inssejä työttömiks, joten kehottaa valmistajia alottamaan vuoden 2011 mullistavan moottorikonseptin suunnittelun... :doubtful: Eli tallit tiputtaa V8 budjetin ehkä sit 20 milliin ja alottaa uuden ainakin alussa AIKA haastavan projektin vapaan kuutiotilavuuden (ja vapaan sylinterimääränkin? mahd. vapaan polttoaineenkin??) moottorin ympärillä sanotaanko vaikka sadalla miljoonalla... Ja ei ole edes tietoa tuleeko moinen moottorisääntö voimaan koskaan!?! Ja moisen konseptin kehittely kulut nousevat varmasti taas suuremmiksi kuin mosleyn kertomat nykyset kulut... :jaska:
Varmaan kaverilla on hyvä tarkotus. Saada kustannukset alas. Mutta onko kaveri ollut liian kauan kuvioissa ja liian lähellä metsää nähdäkseen sen puilta?
Lisätään nyt vielä tähän formuloiden imagokysymys...
Täälä on jo F1-uutisten puolella aika moni ollut mosleyn uusimpia ehdotuksia vastaan... Ja kyllä itselläkin hivenen nousee karvat pystyyn kun aletaan puhumaan jarrutusenergian varastoinnista ja sen käyttämisestä ohituksiin eli siis sähkömoottoreista.. Tai kehityksen melko totaalisesta jäädyttämisestä..
Noista varsinkin jälkimmäinen haisee niin pahasti vakioautosarjalta, että ei ei.. En oo koskaan halunnut formuloisa mitään formula standardeja.
Pakkohan jäädytettävät koneet on jotenkin saatava samalle viivalle. Ainakin suurinpiirtein. En sit tiedä millä mosley tämän tekee? Mutta ei ne ohitukset ainakaan lisäänny jos sarjassa on pari tehokkainta konetta ja sit loput tulee tasasin 10-20 heppojen tiputuksin takana... :thumbdown
-edit- Lisätään nyt vielä, että mitä sitten jos pari tallia (Honda ja Tojo ovat jo uhanneet) lähtee tämän takia pois? Tuon kaksikon lopettaminen lopettaisi kaksi tallia ja jättäisi kolmannen ilman koneita..