Erilainen talvisää - tuhoisa tsunami

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
No huh.... nyt puhutaan radiossa jo "kymmenistä miljoonista kotinsa menettäneistä" :eek!: :eek!: :frown:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Nopeahuoli sanoi:
Kyllahan se on tietysti ihmisten tiedossa, etta Kaliforniassa voi jarista milloin tahansa. Eipa sita kukaan kaiketi ihan individuaalisesti "varo", vaan luotetaan ehka varotuksiin sitten kun niita tulee... En tieda tuosta.

Meilla taalla Oragonissa ei ole tuntunut mitaan varahtelyita tana aikana kun olen taalla ollut. Ainoa mita taallapain on tapahtunut viime aikoina on tuo Washingtonin rajan toisella puolella olevan St Helen tulivuoren yskahtelyt. Oregon on kuitenkin vulkaanista aluetta, joten eihan sita koskaan tieda.
Tiesikkö että nimenomaan juuri Oregon on tsunamialuetta? Eilen tuli illalla dokkari tsunameista ja siinä selvitetitin mm. juuri Oregonin rannikkoa. Siellä on esim. sellaiset säädökset, että rannikko on tietyltä levydeltä määritelty sellaiseksi alueeksi, jolle ei saa rakentaa kouluja ja sairaaloita. Tästä tosin löytyy poikkeuksia mm. Cannon Beach, joka sijaitsee juuri sellaisella alueella, joka on vaarassa. Siellä niillä on kouluissa jatkuvasti evakuointiharjoituksia tsunamien varalta (näyttivät jopa miten skidit juoksivat järjestyksessä läheisen kukkulan laelle turvaan). Suunnitteilla on myös ko. koulun siirtäminen muualle. Jokunen vuosi sitten (olikohan 90-luvun alussa, tarkkaan en enää muista) sinne jopa iski tsunami, onneksi kuitenkin yöllä jolloin ko. koulu oli tyhjä. Edelleenkin pihalla seisoo keinu tuolta ajalta, Tangot ovat vääntyneet siihen osuneiden puunrunkojen painosta :eek!:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Mä näen tuon jonkun matkatoimiston pomon vakuuttelut siitä, että "me jatkamme lentoja ja lomamatkoja normaaliin tapaan Phuketiin, koska käyttämämme hotellit ovat ehjiä." todella korneina.
Se toope ei vissiin tajua, että sieltä on suurelta osin on hävinnyt infrastruktuuri täysin ja että sinne tuskin edes nyt halutaan lomailijoita. Ruumiiden ja katastrofin keskelle.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Siis voisko joku selittää tän logiikan? Meterologi esti levittämästä tietoa, jonka mukaan tunnin kuluttua iskee tsunami, koska pelkäsi turismin kärsivän? :confused: :confused: :confused: Edelleenkin tämän logiikan kehittä arveli, että tämän tunnin aikana jengi olisi pakannut kamansa ja lähtenyt himaan sekä useampi potentiaalinen turisti olisi joko perunut matkansa tai jättänyt varaamatta sen? ..siis sen tunnin aikana :rolleyes:

...unohtamatta lainkaan sitä tosiasiaa, että ihan sama mitä tämä meterologi ilmoitti, se tsunami iskisi (ja iskikin) jokatapauksessa tunnin kuluttua, minkä jälkeen oli turismin kannalta ihan sama ilmoitettiinko siitä etukäteen vaiko ei?

Niin, että voisko joku kenties hieman valaista? :eek!:
Ööö.. mä en tiedä mitään muuta kuin tuon Suomi24 :n etusivulta lainaamani teksin. Sitä tässä ihmettelen. En siis väitä, että näin olisi pitänyt tehdä tai tai tai, vaan ihmettelen voiko ko. väite olla totta ja onko sitä joku jossain muualla nähnyt ...
Ett silleen!!!!!!!

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Nopeahuoli sanoi:
:nope: :thumbdown ja keskisormi viela paalle.
Niimpä, itsehän en olisi tuota mieltä, mutta aivan varmasti useampi Eurooppalainen olisi. Jo WTC:n aikaan noita kommentteja nähtiin ja varmasti sen jälkeen "viha" USA:ta kohtaan on lisääntynyt...
Ett silleen!!!!!!!!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
No huh.... nyt puhutaan radiossa jo "kymmenistä miljoonista kotinsa menettäneistä" :eek!: :eek!: :frown:
Ton päälle kun vielä mietitään mitä tää katastrofi merkkaa alueelle, joka elää osin turismin varassa. Eilen telkkarissa joku selvitti, että voit laskea asian suunnilleen niin, että yhden suoranaisesti turismiin liittyvän duunipaikan (hotellit jne.) menettäminen merkkaa kymmenen lisäduunipaikan lakkauttamista (alihankkijat, pesulat jne. ) ja kun vielä muistaa, että tuolla alueella on hyvinkin yleistä, että yksi työssäkäyvä on vastuussa koko perheen (ja sillä ei tarkoiteta vain vaimoa ja lapsia) elättämisestä, niin seuraukset ovat todellakin katastrofaaliset.

Varovaisten arvoioiden mukaan alueen infastruktuurin jälleenrakentaminen vie muutaman vuoden, mutta eri asia on sitten se, että kauanko kestää ennenkuin turistit saapuu samassa määrin kuin tällä hetkellä.

Vesku

Maatalousneuvos
Pieni matkarapo!
Jones oli nuossut Kanarialla vuorille! Varmuuden vuoksi! Hengissä on!:thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Ööö.. mä en tiedä mitään muuta kuin tuon Suomi24 :n etusivulta lainaamani teksin. Sitä tässä ihmettelen. En siis väitä, että näin olisi pitänyt tehdä tai tai tai, vaan ihmettelen voiko ko. väite olla totta ja onko sitä joku jossain muualla nähnyt ...
Ett silleen!!!!!!!
En mä väittänytkään, että tuo väittämä olis peräisin sulta, mutta saa kai sen järkevyyttä siitäkin huolimatta ihmetelllä ;)

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Mut ei juma... "kymmeniä miljoonia kotinsa menettäneitä". Tuo menee jo käsityskyvyn ylärajoille....tai sitten se ei ole totta. Kyllä mä sen uskon, että kotinsa menettäneiden määrä liikkuu paremminkin miljoonissa kuin sadoissa tuhansissa...mutta että kymmenissä miljoonissa??! Tuntuu vähän kummalta.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
jaska sanoi:
Miten kauan ja kuinka sinulle pitäisi vakuutella, että siitä ennakkoilmoituksesta ei olisi ollut (siis ainakaan Thaimaassa, joka oli sen varoitusjärjestelmän piirissä) juurikaan hyötyä - toimivat ne paikalliset ihmiset miten tahansa ?

Turha siis syyllistää jotain tahoa, jonka toiminta oli tässä tilanteessa aikalailla yhdentekevää. Toki kyseisten valtioiden viranomaisten on kehitettävä toimintatapojansa, mutta paskat housuissa ei voi tehdä mitään.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:
Miten kauan ja kuinka sinulle pitäisi vakuutella, että siitä ennakkoilmoituksesta ei olisi ollut (siis ainakaan Thaimaassa, joka oli sen varoitusjärjestelmän piirissä) juurikaan hyötyä - toimivat ne paikalliset ihmiset miten tahansa ?

Turha siis syyllistää jotain tahoa, jonka toiminta oli tässä tilanteessa aikalailla yhdentekevää. Toki kyseisten valtioiden viranomaisten on kehitettävä toimintatapojansa, mutta paskat housuissa ei voi tehdä mitään.
Niinpä. JOS tuollaisten tiedon panttaamista on ollut, veikkaan, että tuo Tosen tuolla aiemmin ilmoittama tieto on paljon totuudenmukaisempi kuin joku "turismin kärsiminen".

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Niimpä, itsehän en olisi tuota mieltä, mutta aivan varmasti useampi Eurooppalainen olisi. Jo WTC:n aikaan noita kommentteja nähtiin ja varmasti sen jälkeen "viha" USA:ta kohtaan on lisääntynyt...
Ett silleen!!!!!!!!
Anteeksi että utelen, mutta sanos jaska... ekkö sä huomaa ihan "pientä" eroa siinä, että kuoleeko USA:ssa ihmisiä terrorismin (joka ehkä osittain on syntynyt USA:n harjoittaman ulkopolitiikan seurauksena) vaiko luonnonmullistuksen vuoksi? :confused:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mut ei juma... "kymmeniä miljoonia kotinsa menettäneitä". Tuo menee jo käsityskyvyn ylärajoille....tai sitten se ei ole totta. Kyllä mä sen uskon, että kotinsa menettäneiden määrä liikkuu paremminkin miljoonissa kuin sadoissa tuhansissa...mutta että kymmenissä miljoonissa??! Tuntuu vähän kummalta.
On se hirveä määrä, mutta en mä sitä pidä mahdottoma. Heti alussahan puhuttiin 1.5 miljoonasta ja jotenkin mulla on semmoinen muistikuva, että nämäkin olivat vain Thaimaan lukuja :(

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Khao Lakissa on 10 suomalaista kadoksissa. Eli suomalaisten bodycount noussee kahteenkymmeneen, jos radiossa esitetyt arviot Khao Lakin tilanteesta pitävät paikkansa.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
On se hirveä määrä, mutta en mä sitä pidä mahdottoma. Heti alussahan puhuttiin 1.5 miljoonasta ja jotenkin mulla on semmoinen muistikuva, että nämäkin olivat vain Thaimaan lukuja :(
Onneks on ihmisiä, joille tuo on yks hevonvitun maku. Itse en osaa olla ajattelematta tuon homman vaikutuksesta jopa koko maapalloon.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Anteeksi että utelen, mutta sanos jaska... ekkö sä huomaa ihan "pientä" eroa siinä, että kuoleeko USA:ssa ihmisiä terrorismin (joka ehkä osittain on syntynyt USA:n harjoittaman ulkopolitiikan seurauksena) vaiko luonnonmullistuksen vuoksi? :confused:
huomaan, mutta silti väitän, että noita kommentteja nähtäisiin ja paljon :nope: ... toivottavasti emme pääse näkemään väitteeni todenperäisyyttä...
Ett silleen!!!!!!!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Khao Lakissa on 10 suomalaista kadoksissa. Eli suomalaisten bodycount noussee kahteenkymmeneen, jos radiossa esitetyt arviot Khao Lakin tilanteesta pitävät paikkansa.
Itävallassa on virallinen tieto edelleenkin "vain" 6 kuollutta, mutta uskon, että toi luku tulee kasvamaan räjähdysmäisesti :(