Esapekka Lappi

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
Lapin kausi lyhyesti:
Portugali - reikä syyläriin ja 2. päivänä osuma seinään joka rikkoi jousituksen.
Sardinia - lukuisten ongelmien (vaihdelaatikko josta puuttui 2. vaihde ja silti pohjat + iskunvaimennin) myötä silti 4. sija ja Powerstagen pohjat. Not bad.
Polska - renkaan taittuminen ja keskeytys
Suomi - Täydellinen suoritus Latvalan keskeytyksestä huolimatta. (ja vastasi yksistä parhaimmista/hauskimmista kommenteista haastatteluissa)
Saksa - osuma kiviseinään ja jousituksen meneminen siinä. + 1 rengasrikko
Katalonia - ajovirhe viimeisenä päivänä (ja jarruongelmat ekana)
Wales - ongelmaton suoritus, EPn mukaan aikalailla opettelua ja ajamista viisaasti.

Kyllähän noita virheitäkin tuli. Ehkä pieni pettymys. Tai sitten vaan liian moni hypetti ja odotti ekalla kaudella kovaa dominointia (minä mukaanlukien).
Lisäksi power stage -pisteet Portugalissa ja Saksassa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Kyllähän noita virheitäkin tuli. Ehkä pieni pettymys. Tai sitten vaan liian moni hypetti ja odotti ekalla kaudella kovaa dominointia (minä mukaanlukien).
Kovat teillä on olleet odotukset.
Mm-sarjan taso on nyt niin kova, että vaikea on tulokkaiden dominoida ihmeemmin.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Odotukset kauteen oli, että ajelee hyviä sijoituksia ja muuutaman voiton. No maailman vaativin ja nopeimmassa voitto:rolleyes: Ettei nyt tämän jälkipuolistkon takia kannatava vielä hukkaan heittää. Kokemusta sarja vaatii. Ogier tainnut ajaa jon sen kymmenisen vuotta sarjassa. Latvala vielä enemmän(2003), Meeke on jo "vanha", Mikkelseninkin ura alkoi WRC:ssä jo 2006-07? saatikka Sordo...Toistelen varmaa itsenstäänselvyyksiä...WRC2 ei kuitenkaa ole sama kuin WRC1. Lapin todellinen taso nähdään varmaa sitten vuonna 2019! Tosin mistä sitä tietää esinkaudelta ajeleeko jotain muuta merkkiä silloin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7135
Lapin pitää kerätä vielä paljon kokemusta, että joka rallissa ajaa voitosta. Se on kuitenkin jo todistettu, että raakaa nopeutta kyllä löytyy riittävästi tälle tasolle.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
Esupilla on ollut tänä vuonna joka rallissa kärkivauhtia mutta myös kärjestä pudottanut ajovirhe. Samanlainen pikkuvirhehän kävi vielä viime Jyskälässäkin toiseksiviimeisellä pätkällä, meni leveäksi ja vanne kolahti rikki, mutta onneksi se ei hidastanut matkantekoa. Kun nuo pikkuvirheet kokemuksen myötä saadaan pois niin alkaa voittojakin tulla.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7135
Joo ja onneksi ne ovat Lapilla olleet vain noita pikkuvirheitä. Ei mitään totaalisia tuhoja Latvalan tyyliin.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
856
Citroen sopimuksestaan: rallit.fi
Esupin kohdalla sanoisin että palkka on ollut isoin tekijä. Citroen kun kuitenkin ampui kovilla ja tarjosi "ei voi jättää väliin sopimusta kummallekkin" ja jos Ogier ei olisi tullut, niin olisi silti ollut riittävän kova nimi ykköseksi Lapissa. Ogier tuli, mutta sopimusta ei enää Esupille voitu muuttaa (toki tulee sieltä uusi ykkössponssikin Ogierin mukana). Varmasi Vejbyllä on tuossa tilanteessa oma sanottavansa koska kyseessä on myös hänen rahat. Siihen myös viittaisi tuo Esupin kommentti että "voisi jatkaa Toyotallakin", eli hän ei ehkä ollut niin halukas vaihtaa tallia.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3920
Sijainti
Event horizon
Ilta-Sanomissa oli Esupin kommentit tallinvaihdosta

1) Toyotan tarjous ei ollut siellä päinkään. Tommi kitsasteli rahassa
2) Esuppi uskoo että Citroenista tehdään Ogierille voittaja-auto vaikka väkisin. Auto ei ole niin huono kuin mitä sen viime vuosien tulokset antaisivat olettaa.
---
ja vaikka asiaa ei sivuttukaan jutussa niin varmaan Rovanperä-skenario painoi myös vaakakupissa. Jääminen mahdollisesti Rovanperänkin jalkoihin Toyotalla ei näyttäisi ollenkaan hyvältä CV:ssä joten auennut senssi palkankorotukseen oli lunastettava tässä ja nyt.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7135
Fiksuja kommentteja Lapilta ja mielenkiinnolla jäädään odottelemaan kuinka homma lähtee uudessa tiimissä. Citikallahan Lappi on ennenkin vetänyt kovaa. :thumbup:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7122
Fiksuja kommentteja Lapilta ja mielenkiinnolla jäädään odottelemaan kuinka homma lähtee uudessa tiimissä. Citikallahan Lappi on ennenkin vetänyt kovaa. :thumbup:
Lappi tulee nopeasti huomaamaan, että Citroenilla hän ei saa voittaa Ogieria, koska Citroen haluaa ranskalaisena autonvalmistajana pedata maailmanmestaruuden viisinkertaiselle ranskalaiselle maailmanmestarille.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
282
Mikko Hirvonen asettui 2012 Loebin tallikaveriksi toivoen, että tämän syrjäyttämällä tai lopettamisen jälkeen olisi tie auki mestaruuksiin. Valtteri Bottas yrittää samaa Lewis Hamiltonin kanssa. Ja nyt Esapekka Lappi Sebastian Ogierin kanssa. Toivottavasti Bottas tai Lappi onnistuu. Vai onko niin, että suomalaiset ovat hyvien kakkoskuskien maineessa (Räikkönen ja Latvala samassa roolissa)?
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6242
Kunhan ei nyt sitten ajauduta siihen ajatusmalliin, että jos Ogier voittaa ja Lappi ei, niin kyseessä oli varmasti tallin päätös. Ei se Esuppi vielä ihan Ogierin vauhtia muutenkaan aja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1655
Sijainti
JKL
Varmasti joissain kisoissa EP pystyy haastamaan mutta tuskin koko sarjassa. Vasta kuitenkin yksi täysi sarjakausi takana. Ja niinhän tuo sanoi haastattelussakin. Tähtäin on tulevaisuudessa.
 

DC

sopii kuin nappi päähän
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2398
Sijainti
Mahdollisimman kaukana Huoltovarmuuskeskuksesta
Tuntuu, että tätä Ogier vs. Lappi keskusteluakin vaivaa nykyajalle niin kovin tyypillinen ja valitettava asioiden polarisoituminen. Eikä tämä siis ole ainoa ralliaihe, jota em. kuvelma koskee. Ja ulkomaan foorum(e)illa tilanne on vielä kahta kauheampi. Mutta joka tapauksessa, siis sellainen ajatusmalli, että kuljettaja (pätee muissakin urheilulajeissa) on joko maailman paras, tai sitten ihan paska. Ja siinä välissä ei sitten ole mukamas mitään. En ymmärrä.

Kauden 2012 jälkeen Ogierin ovat voittaneet MM-sarjassa... niin, ei kukaan (eräällä belgialaisella on toki tänä vuonna siihen loistava tilaisuus, mutta katsotaan nyt loppuun asti...). Ja jos edellistä MM-rallia katsoo, niin ei se Ogierin meno ihan eläkeläispapan touhulta vielä sielläkään näyttänyt. Nyt Lappi pääsee sitten tällaisen kaverin - kiistatta yksi lajinsa parhaista koskaan - rinnalle ja oppiin, niin heti ollaan murehtimassa että "EP ei saa voittaa Ogieria". Että olipas nyt tyhmä ratkaisu sinne Citikalle mennä. Hyvänen aika, Lappi ajaa ensimmäistä täyttä WRC-kauttaan ja toinen on pyyhkinyt muilla laittiaa viimeiset viisi vuotta. Vaikka raa'assa nopeudessa Lappi on osoittanut olevansa paikoitellen yksi maailman parhaista, niin ei se nyt se todennäköisin skenaario varmaan ole, että jos ja kun Ogier löytyy vaikka kauden puolivälissä pistetaulukossa Lapin edeltä, että kyse olisi tallin manipuloinnista ja Ogierin yksinvaltiaasta asemasta. Todennäköisimmin se ero tulee vielä ensi vuonnakin ihan ajamalla. Ja se ei tarkoita automaattisesti sitä, että Lappi olisi mitenkään epäonnistunut. MM-sarjan sijoilta 2-4 on vielä se yksi harppaus siihen kärkipaikalle, ja se voi ottaa aikansa (Neuvilleltä ja Tänakilta lisätietoja aiheesta). Ja todennäköisesti tämä harppaus Lapinkin täytyy ottaa, ennen kuin Ogierin kaataminen pitkässä sarjassa tulee kysymykseen.
 

Ambomaan Mambo

oon mikä oon
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
1859
Sijainti
Kaukaa tuolta sademetsistä
Ainut pelko persiissä ainakin allekirjoittaneella on tässä se, että mitä Citroen tekee siinä vaiheessa kun Ogier päättää lyödä hanskat tiskiin - kun pari mestaruutta on taas saavutettu niin vähennetäänkö taas panostusta ja lähdetään hiljalleen pois sarjasta. Toivottavasti ei. Varmasti on Lappi tämänkin varmistanut että Citroen tosiaan jatkaa panostustaan pidemmällä tähtäimellä, eikä vain pari vuotta Ogierin kanssa..
 

DC

sopii kuin nappi päähän
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2398
Sijainti
Mahdollisimman kaukana Huoltovarmuuskeskuksesta
Ainut pelko persiissä ainakin allekirjoittaneella on tässä se, että mitä Citroen tekee siinä vaiheessa kun Ogier päättää lyödä hanskat tiskiin - kun pari mestaruutta on taas saavutettu niin vähennetäänkö taas panostusta ja lähdetään hiljalleen pois sarjasta. Toivottavasti ei. Varmasti on Lappi tämänkin varmistanut että Citroen tosiaan jatkaa panostustaan pidemmällä tähtäimellä, eikä vain pari vuotta Ogierin kanssa..
Vaikea sanoa... kun puhutaan tämän kokoisista, kvartaalitalouden piinassa uivista konserneista kuin vaikkapa PSA, niin ei siellä tämän kaltaisia strategioita ns. detskutasolla kovin moneksi vuodeksi eteenpäin lukkoon lyödä. Erityisesti kun on kyse autourheilun kaltaisesta oheistoiminnasta, josta nyt on tarpeen vaatiessa sinänsä helppo myös leikata. Koskee toki ihan kaikkia sarjassa mukana olevia talleja, ja on ns. pelin henki, joka kuljettajien työntekijöinä on vain hyväksyttävä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3920
Sijainti
Event horizon
Lappi tulee nopeasti huomaamaan, että Citroenilla hän ei saa voittaa Ogieria, koska Citroen haluaa ranskalaisena autonvalmistajana pedata maailmanmestaruuden viisinkertaiselle ranskalaiselle maailmanmestarille.
2019 vuoden osalta Lappi tiedostaa omien sanojensa mukaan asiain tilan. 2020 on sitten toinen juttu. Tosin - on myös spekuloitu että Citroen pistää pillit pussiin sen jälkeen kun ovat saaneet ajatettua Ogierin metsuriksi. 2019 kaudellakaan ei kaikissa kisoissa ajateta lainkaan 3. autoa ja luovutetaan näin suosista tallimestaruuspisteitä pois.
 
Ylös