Esapekka Lappi

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Esupilla on ollut tänä vuonna joka rallissa kärkivauhtia mutta myös kärjestä pudottanut ajovirhe. Samanlainen pikkuvirhehän kävi vielä viime Jyskälässäkin toiseksiviimeisellä pätkällä, meni leveäksi ja vanne kolahti rikki, mutta onneksi se ei hidastanut matkantekoa. Kun nuo pikkuvirheet kokemuksen myötä saadaan pois niin alkaa voittojakin tulla.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Joo ja onneksi ne ovat Lapilla olleet vain noita pikkuvirheitä. Ei mitään totaalisia tuhoja Latvalan tyyliin.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
964
Citroen sopimuksestaan: rallit.fi
Esupin kohdalla sanoisin että palkka on ollut isoin tekijä. Citroen kun kuitenkin ampui kovilla ja tarjosi "ei voi jättää väliin sopimusta kummallekkin" ja jos Ogier ei olisi tullut, niin olisi silti ollut riittävän kova nimi ykköseksi Lapissa. Ogier tuli, mutta sopimusta ei enää Esupille voitu muuttaa (toki tulee sieltä uusi ykkössponssikin Ogierin mukana). Varmasi Vejbyllä on tuossa tilanteessa oma sanottavansa koska kyseessä on myös hänen rahat. Siihen myös viittaisi tuo Esupin kommentti että "voisi jatkaa Toyotallakin", eli hän ei ehkä ollut niin halukas vaihtaa tallia.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ilta-Sanomissa oli Esupin kommentit tallinvaihdosta

1) Toyotan tarjous ei ollut siellä päinkään. Tommi kitsasteli rahassa
2) Esuppi uskoo että Citroenista tehdään Ogierille voittaja-auto vaikka väkisin. Auto ei ole niin huono kuin mitä sen viime vuosien tulokset antaisivat olettaa.
---
ja vaikka asiaa ei sivuttukaan jutussa niin varmaan Rovanperä-skenario painoi myös vaakakupissa. Jääminen mahdollisesti Rovanperänkin jalkoihin Toyotalla ei näyttäisi ollenkaan hyvältä CV:ssä joten auennut senssi palkankorotukseen oli lunastettava tässä ja nyt.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Fiksuja kommentteja Lapilta ja mielenkiinnolla jäädään odottelemaan kuinka homma lähtee uudessa tiimissä. Citikallahan Lappi on ennenkin vetänyt kovaa. :thumbup:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7199
Fiksuja kommentteja Lapilta ja mielenkiinnolla jäädään odottelemaan kuinka homma lähtee uudessa tiimissä. Citikallahan Lappi on ennenkin vetänyt kovaa. :thumbup:
Lappi tulee nopeasti huomaamaan, että Citroenilla hän ei saa voittaa Ogieria, koska Citroen haluaa ranskalaisena autonvalmistajana pedata maailmanmestaruuden viisinkertaiselle ranskalaiselle maailmanmestarille.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
473
Mikko Hirvonen asettui 2012 Loebin tallikaveriksi toivoen, että tämän syrjäyttämällä tai lopettamisen jälkeen olisi tie auki mestaruuksiin. Valtteri Bottas yrittää samaa Lewis Hamiltonin kanssa. Ja nyt Esapekka Lappi Sebastian Ogierin kanssa. Toivottavasti Bottas tai Lappi onnistuu. Vai onko niin, että suomalaiset ovat hyvien kakkoskuskien maineessa (Räikkönen ja Latvala samassa roolissa)?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Kunhan ei nyt sitten ajauduta siihen ajatusmalliin, että jos Ogier voittaa ja Lappi ei, niin kyseessä oli varmasti tallin päätös. Ei se Esuppi vielä ihan Ogierin vauhtia muutenkaan aja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Varmasti joissain kisoissa EP pystyy haastamaan mutta tuskin koko sarjassa. Vasta kuitenkin yksi täysi sarjakausi takana. Ja niinhän tuo sanoi haastattelussakin. Tähtäin on tulevaisuudessa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuntuu, että tätä Ogier vs. Lappi keskusteluakin vaivaa nykyajalle niin kovin tyypillinen ja valitettava asioiden polarisoituminen. Eikä tämä siis ole ainoa ralliaihe, jota em. kuvelma koskee. Ja ulkomaan foorum(e)illa tilanne on vielä kahta kauheampi. Mutta joka tapauksessa, siis sellainen ajatusmalli, että kuljettaja (pätee muissakin urheilulajeissa) on joko maailman paras, tai sitten ihan paska. Ja siinä välissä ei sitten ole mukamas mitään. En ymmärrä.

Kauden 2012 jälkeen Ogierin ovat voittaneet MM-sarjassa... niin, ei kukaan (eräällä belgialaisella on toki tänä vuonna siihen loistava tilaisuus, mutta katsotaan nyt loppuun asti...). Ja jos edellistä MM-rallia katsoo, niin ei se Ogierin meno ihan eläkeläispapan touhulta vielä sielläkään näyttänyt. Nyt Lappi pääsee sitten tällaisen kaverin - kiistatta yksi lajinsa parhaista koskaan - rinnalle ja oppiin, niin heti ollaan murehtimassa että "EP ei saa voittaa Ogieria". Että olipas nyt tyhmä ratkaisu sinne Citikalle mennä. Hyvänen aika, Lappi ajaa ensimmäistä täyttä WRC-kauttaan ja toinen on pyyhkinyt muilla laittiaa viimeiset viisi vuotta. Vaikka raa'assa nopeudessa Lappi on osoittanut olevansa paikoitellen yksi maailman parhaista, niin ei se nyt se todennäköisin skenaario varmaan ole, että jos ja kun Ogier löytyy vaikka kauden puolivälissä pistetaulukossa Lapin edeltä, että kyse olisi tallin manipuloinnista ja Ogierin yksinvaltiaasta asemasta. Todennäköisimmin se ero tulee vielä ensi vuonnakin ihan ajamalla. Ja se ei tarkoita automaattisesti sitä, että Lappi olisi mitenkään epäonnistunut. MM-sarjan sijoilta 2-4 on vielä se yksi harppaus siihen kärkipaikalle, ja se voi ottaa aikansa (Neuvilleltä ja Tänakilta lisätietoja aiheesta). Ja todennäköisesti tämä harppaus Lapinkin täytyy ottaa, ennen kuin Ogierin kaataminen pitkässä sarjassa tulee kysymykseen.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Ainut pelko persiissä ainakin allekirjoittaneella on tässä se, että mitä Citroen tekee siinä vaiheessa kun Ogier päättää lyödä hanskat tiskiin - kun pari mestaruutta on taas saavutettu niin vähennetäänkö taas panostusta ja lähdetään hiljalleen pois sarjasta. Toivottavasti ei. Varmasti on Lappi tämänkin varmistanut että Citroen tosiaan jatkaa panostustaan pidemmällä tähtäimellä, eikä vain pari vuotta Ogierin kanssa..
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ainut pelko persiissä ainakin allekirjoittaneella on tässä se, että mitä Citroen tekee siinä vaiheessa kun Ogier päättää lyödä hanskat tiskiin - kun pari mestaruutta on taas saavutettu niin vähennetäänkö taas panostusta ja lähdetään hiljalleen pois sarjasta. Toivottavasti ei. Varmasti on Lappi tämänkin varmistanut että Citroen tosiaan jatkaa panostustaan pidemmällä tähtäimellä, eikä vain pari vuotta Ogierin kanssa..
Vaikea sanoa... kun puhutaan tämän kokoisista, kvartaalitalouden piinassa uivista konserneista kuin vaikkapa PSA, niin ei siellä tämän kaltaisia strategioita ns. detskutasolla kovin moneksi vuodeksi eteenpäin lukkoon lyödä. Erityisesti kun on kyse autourheilun kaltaisesta oheistoiminnasta, josta nyt on tarpeen vaatiessa sinänsä helppo myös leikata. Koskee toki ihan kaikkia sarjassa mukana olevia talleja, ja on ns. pelin henki, joka kuljettajien työntekijöinä on vain hyväksyttävä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Lappi tulee nopeasti huomaamaan, että Citroenilla hän ei saa voittaa Ogieria, koska Citroen haluaa ranskalaisena autonvalmistajana pedata maailmanmestaruuden viisinkertaiselle ranskalaiselle maailmanmestarille.
2019 vuoden osalta Lappi tiedostaa omien sanojensa mukaan asiain tilan. 2020 on sitten toinen juttu. Tosin - on myös spekuloitu että Citroen pistää pillit pussiin sen jälkeen kun ovat saaneet ajatettua Ogierin metsuriksi. 2019 kaudellakaan ei kaikissa kisoissa ajateta lainkaan 3. autoa ja luovutetaan näin suosista tallimestaruuspisteitä pois.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ainut pelko persiissä ainakin allekirjoittaneella on tässä se, että mitä Citroen tekee siinä vaiheessa kun Ogier päättää lyödä hanskat tiskiin - kun pari mestaruutta on taas saavutettu niin vähennetäänkö taas panostusta ja lähdetään hiljalleen pois sarjasta. Toivottavasti ei. Varmasti on Lappi tämänkin varmistanut että Citroen tosiaan jatkaa panostustaan pidemmällä tähtäimellä, eikä vain pari vuotta Ogierin kanssa..
PSA-konserni on jo leikannut autourheilupanostustaan merkittävästi. WRC ja WRX on oikeastaan ainoat sarjat, jossa ovat enää jotenkin täysipainoisesti mukana. WEC ja WTCC projektit on jo kuopattu.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
964
:cool:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kannattiko-esapekka-lapin-siirtya-citroenille-totta-kai-sita-miettii-etta-se-oli-vaara-veto/7487422

Esapekka, Citroen ja olemisen sietämätön keveys, osa 5837.

Jos ihan tosissaan ollaan, niin Lapin pohdiskelut ja analyysit ovat takuulla paikkansa pitäviä, niitä ei sellaisenaan kehtaa näppäimistön takaa lähteä haastamaan. Mutta se, mitä EP:n tulisi - jos ei kukaan muu sitä tee - todeta itselleen ja vieläpä kohtalaisen äkkiä, on tämä: ok, tilanne on nyt huono, mutta miten tästä eteenpäin? Jatketaanko samaa virttä, otetaanko vielä ensi kaudesta rahat pois ja elellään sitten Pieksämäellä entisenä WRC-kuljettajana? Vai onko tässä ihan aikuisten oikeasti halua tehdä asialle jotain - ja jos on, niin mitä? Jos se Citikka ei osu käteen sitten millään, niin onko tähän asiaan tulossa muutosta? Jos ei ole, niin mikä on plan B?

Jos minä olisin Veiby, niin buukkaisin Mäkisen, Budarin ja Jouhkin Jyväskylän ralliviikolla Jämsän Rossoon lounaalle (ilman taskulämmintä Finlandiaa aperitiivina) ja esittäisin radikaalin ehdotuksen: EP palaa kotiin kaudeksi 2020, ja ajaa ilmaiseksi täyden sarjan Toyotalla. Ennenkin Ogierin tallikaverina menestyksekkästi toiminut Latvala tulee puolestaan vetämään C3:lla ensi kauden Lapin sopimusehdoilla. Win-win?

Noh, jos oikeasti olisin Veiby, niin tinkaisin toki taloudellisissa ehdoissa tuosta jonkin verran, mutta jotainhan Lapin ja taustajoukkojensa täytyy tehdä, mikäli koko homman ei haluta antaa valua hiekkaan. Pahimmassa tapauksessa lopullisesti.
Ansiokasta pohdintaa nimimerkiltä hila, mutta itsestäni tuntuu, että EP:n tämän hetkiset "ongelmat" ovat ensisijaisesti henkisellä puolella (yhtään C3:n vikurointia vähättelemättä).

Lapin Citroen-saagan potilaskertomushan on kokolailla seuraavanlainen: siirto epämukavaksi (?) koetusta työympäristöstä parempaan => C3 ei osu käteen => tallikaveri taistelee mestaruudesta => omat virheet => henkinen lukko. Kun itselläni on suhteellisen vähän kilpailukokemusta MM-sarjasta WRC-autolla, niin enpä nyt uskalla millään tasolla kuuluttaa, että tietäisin ulospääsyn tähän pattitilanteeseen. Esa Laihon allekirjoittamalla amatööripsykologin tutkintotodistuksella ehdottaisin kuitenkin tässä vaiheessa Lapille jonkinlaista välitavotteiden asetantaa. On ihan turha mennä jokaiseen kisaan lyömään päätään seinään ja pettymään, vaan tilanne on nyt rehellisesti todettava, ja asetettava tavoitteet sen mukaan. Tyyliin: viides sija Suomesta ehjällä ajolla on tässä tilanteessa oikein hyvä suoritus, vaikka olisi äärimmäisen helppo näyttää toteen, ettei se sitä ole. Vähitellen, kun tavotteisiin päästään ensin muutamassa, ja sitten useassa kilpailussa peräkkäin, nousevat todennäköisesti perustekemisen tasokin ja ennen kaikkea henkinen kilpailukunto. Joka tapauksessa tilanne on nyt päässyt muodostumaan sen verran kehnoksi, että Lapin ja taustajoukkojensa olisi syytä ottaa mallia Rocky IV:sta ja todeta "no easy way out". Mitä nopeammin tämä hyväksytään, sitä aiemmin alkaa myös paluu omalle tasolle ja tuloslistojen kärkipäähän.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Kaverin lakonisissa kommenteissa on kyllä sitä jotain. Jopa karismaa. Sais nyt vain auton kulkemaan niin hyvä tulee.
 
Ylös