Euroopan GP 2006

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
En kyllä menisi väittämään ilman kunnon perusteluja, että tämä kisa taktiikkaan kaatui. McLaren ei vaan ole tarpeeksi nopea. Jos olisi ollut, niin Kimi olisi ollut podiumilla. Kaiken vauhdin Kimi tuosta autosta ottaa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Suomen Huippu sanoi:
Räikkönen neljäs! Ruuspäri seitsemäs! Kyllä on taaskin mahtavaa olla Suomen kansalainen...
Hyvinhän toi... Pisteillä lajissa, jossa Suomi on marginaalinen jäsen. :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
patriot sanoi:
En kyllä menisi väittämään ilman kunnon perusteluja, että tämä kisa taktiikkaan kaatui. McLaren ei vaan ole tarpeeksi nopea. Jos olisi ollut, niin Kimi olisi ollut podiumilla. Kaiken vauhdin Kimi tuosta autosta ottaa.
Oli se edelleen vähän hämmentävä veto mielestäni, mutta kyllähän se nähtiin, että Ferrari ja Renault olivat vauhdissa edellä joka tapauksessa. Kevyemmällä autolla olisi voinut aika-ajoissa yrittää Massan eteen, joka olisi saattanut sijan verran auttaa jos kaikki olisi mennyt nappiin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ihmettelen kyllä FIA:n kyvyttömyyttä tehdä uudistuksia, jotka parantavat ohittamista. Joka vuosi on luvattu, että nyt autojen ohittaminen on helpompaa. No missä tulokset? Kannattaisko keskittyä näiden ratojen uudistamiseen?
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Oli taas kaikki Alonsoa vastaan.. Ilmeestä päätellen loppu ei ehkä ollutkaan ihan niin kontrolloitua :D
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
patriot sanoi:
Ihmettelen kyllä FIA:n kyvyttömyyttä tehdä uudistuksia, jotka parantavat ohittamista. Joka vuosi on luvattu, että nyt autojen ohittaminen on helpompaa. No missä tulokset? Kannattaisko keskittyä näiden ratojen uudistamiseen?
En minä kokenut tässä kisassa mitään tuollaista fiilistä. Silloin kun oli mahdollisuuksia mennä ohi, niin silloin mentiin. Kuten Kimi Buttonista jne. Vaikka ohitukset tehtäisiin kuinka helpoksi, niin silti se edellyttää että takaa tulee kaveri lujempaa ja haluaa ottaa ohitukseen liittyvät riskit (esim. nyt Rosberg ei lopussa varmaan edes yrittänyt ohi, koska järkevämpää oli varmistaa pisteet). Eri asia sitten sellaiset radat, joilla ohittaminen on oikeasti mahdotonta normaalitilanteessa, tyyliin Imola.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
patriot sanoi:
Ihmettelen kyllä FIA:n kyvyttömyyttä tehdä uudistuksia, jotka parantavat ohittamista. Joka vuosi on luvattu, että nyt autojen ohittaminen on helpompaa. No missä tulokset? Kannattaisko keskittyä näiden ratojen uudistamiseen?
No jaa, on tuollakin F1:llä joskus ohitettu. Vähän lyhyet on nuo suorat tuollakin ja ilmeisesti tuo etusiiven nostaminen heikensi ohitusmahdollisuuksia juuri tällaisilla radoilla kun lähellä ajaminen vie eturenkailta pidon. Toki kyse on siitäkin, muodostuuko kisassa tilanteita, joissa ohitukset olisivat mahdollisia, mutta kyllähän siellä nyt Fisico ja Montoya olivat hitaampien takana, eikä mitään nähty. Fisichella tosin on aina ollut pehmeä mies miestä vastaan (Tämä Villeneuve-yrityskin ekojen stoppien jälkeen oli lähinnä säälittävä, hyvä paikka, mutta uskallus ei näköjään riitä, doh), mutta Pablolta nyt yleensä yrityksiä odottaisi.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Jännä kisa, eniten yllätti tekniset ongelmat.
Montoyalle taisi iskeä elektroniikka/hydrauliikka vika, kolmesta Hondasta kahdella oli ainakin nähtävissä mekaaninen vika, ja yhdellä vielä epäselvä keskeytys. Toyotan V8-moottori hajosi aika näyttävästi juuri Montoyan keskeytyksen jälkeen.

Jotenkin täytyy olla pettynyt McLarenin suorituksiin, ne eivät yksinkertaisesti riitä, mutta suurempi pettymys on Honda. Offseasonin toiseksi vahvimmaksi talliksi arvioitu talli on romahtanut täydellisesti kauden aikana nopeudessa, luotettavuudessa ja kisastrategiassa. Vaikka kuinka Barco:[ jaksaa huomauttaa "ladapoikien" surkeudesta niin kyllä Hondalla pitäisi katsoa peiliin sillä harvinaisen surkeata työtä Honda tekee.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Joo taktiikka oli kärkikuskeista paras Kimillä. Kimi pääsi ajamaan niin kovaa kuin autosta lähtee ja hänellä oli kuitenkin enemmän bensaa kuin muilla kärkikuskeilla. Tällä kertaa vauhti ei vain riittänyt. Kimin kierrosajat heittelehtivät oudosti. Kimi ajoi suurimman osan ajasta samanlaisia kierroksia kuin Massa, mutta sitten välillä eroa tuli joku reilu 0,5 yhdellä sektorilla. Mielenkiintoista on myös se, että Kimin nopein kierrosaika oli parempi kuin Alonsolla eli kyllä sitä vauhtia kuitenkin löytyi.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Ei paha. Parempaan suuntaan on Mäkki menossa.
Ja jos miettii, että eroa on se puoli sekkaa kiekalla, niin hyvinhän se Kimi taas ajoi, kun eroa käytännössä oli vain se 10 sekkaa..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Juzo sanoi:
Joo taktiikka oli kärkikuskeista paras Kimillä. Kimi pääsi ajamaan niin kovaa kuin autosta lähtee ja hänellä oli kuitenkin enemmän bensaa kuin muilla kärkikuskeilla. Tällä kertaa vauhti ei vain riittänyt. Kimin kierrosajat heittelehtivät oudosti. Kimi ajoi suurimman osan ajasta samanlaisia kierroksia kuin Massa, mutta sitten välillä eroa tuli joku reilu 0,5 yhdellä sektorilla. Mielenkiintoista on myös se, että Kimin nopein kierrosaika oli parempi kuin Alonsolla eli kyllä sitä vauhtia kuitenkin löytyi.
No nii-in, oliskohan silloin järkevämpää ajaa alltogether kevyemmällä autolla???

Luulenpa, että ne jotkut 0,5sekkaset on tullut siitä kun pitää ajaa koko ajan "yli" auton todellisen nopeuden, että pysyis edes jotenkin sillä painavammalla autolla kärjen vauhdissa.

Näissä kisoissa huomaa sen, että viimein lopussa, kun kaikilla on saman painoiset autot, niin Kimi pysyy ihan hyvin kärjen vauhdissa. Eikö siis kannattaisi lähteä kevyemmällä autolla kisaan??? Ei siitä paljon iloa ole, että saa viimeiset kierrokset ajaa samanpainoisela autolla kuin kaikki muutkin kärjessä.

DAMN!!!!!!!


Edit. Eikö tuossa lauseessa lepää jonkinlainen paradoksi?

"Joo taktiikka oli kärkikuskeista paras Kimillä. Kimi pääsi ajamaan niin kovaa kuin autosta lähtee ja hänellä oli kuitenkin enemmän bensaa kuin muilla kärkikuskeilla"
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Toivottavasti Kimi ei revittäny moottoria liikaa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Rusina sanoi:
Miten niin? Neljänneksi ajoi sveitsiläinen ja seitsemäksi saksalainen
Ja voitoon ajoi sveitsiläinen ja toiseksi tuli englantilainen.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Oho, huomasin tuossa just kun katsoin startin uusintana. Massa hidastelu kun päästi Schumin ohi, sotki vähän tuota Kimin starttia. Onneksi pääsi kuitenkin Buttonista ohi myöhemmin..
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Näin suomalaisvinkkelistä tulipa puudutettua perskuurnaa telkkarin ääressä melkeinpä turhaan. Kun ei niin ei..

Muuten sanoiko Oskari jossain vaiheessa "hemmetin..." ? :D
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4361
Macci meni pilaamaan mahdollisuudet podiumille tankki täyteen taktiikalla taas kerran. Kimin vauhti olisi ollut Ferrrarin ja Renaultin tasolla niin aika-ajossa kuin kisassa heitä vastaavalla taktiikalla, eli nyt kämmättiin vähintäänkin podium sijoitus ja ehkä jos vaikka voittokin... :jaska:
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Nyt ainakin McLarenilla oli enemmän löpöä kuin Schumilla ja Alonsolla. Eroa taisi olla viisi, kuusi kierrosta. Voittoon erilainen taktiikka ei olisi missään tapauksessa riittänyt, mutta luulisi, että Massan lyömiseen kyllä. Muutenkin olisi mielenkiintoista nähdä miten tuo auto ja kaikki muu kulkisi hieman kevyemmällä kuormalla. Lopussahan ero ei Alonsoon ollut kovinkaan suuri, mutta tuo taisi johtua yksinkertaisesti siitä, että Alonso huomasi hävinneensä voittotaistelun ja hölläsi.

Eihän tuo McLarenin taktiikka mitenkään katastrofaalisen huono tänään ollut, mutta mikä siitä tekee niin paljon paremman kuin hieman kevyempi taktiikka? Se olisi mielenkiintoista tietää mikä on McLaren-tallin taktiikkavastaavien vastaus tähän kysymykseen. Ja olikohan Montoyan autossa koko kisan ajan jokin vika, vai juuttuiko hän vain painavan auton takia ruuhkaan ja hävisi siinä lomassa minuutin? Hieman paremmalla taktiikalla näin tuskin olisi käynyt.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
mh_84 sanoi:
Oho, huomasin tuossa just kun katsoin startin uusintana. Massa hidastelu kun päästi Schumin ohi, sotki vähän tuota Kimin starttia. Onneksi pääsi kuitenkin Buttonista ohi myöhemmin..
osuiko barrichello ensimmäisessä mutkassa räikkösen hivakkaan vai menikö vain tosi läheltä?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
kristian.s sanoi:
Eihän tuo McLarenin taktiikka mitenkään katastrofaalisen huono tänään ollut, mutta mikä siitä tekee niin paljon paremman kuin hieman kevyempi taktiikka? Se olisi mielenkiintoista tietää mikä on McLaren-tallin taktiikkavastaavien vastaus tähän kysymykseen.
Luulen että taktiikan laadinnassa pyritään huomioimaan ainakin seuraavat seikat.

1. Mikä on lähtöpaikan merkitys kilpailumenestykseen.
2. Millainen on auton suorituskyky suhteessa muihin eri painoilla ja eri tavoin kuluneilla renkailla.
3. Miten päästään ajamaan mahdollisimman paljon niin, ettei muu liikenne häiritse.

Luultavasti käytettävissä on suuri määrä dataa, johon tukeutuen saatetaan päätyä ratkaisuihin, jotka eivät näytä viisailta, mutta jotka laskennallisesti ja usein käytännössäkin saattavat olla nopeimpia.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Hurmurisija sanoi:
Luultavasti käytettävissä on suuri määrä dataa, johon tukeutuen saatetaan päätyä ratkaisuihin, jotka eivät näytä viisailta, mutta jotka laskennallisesti ja usein käytännössäkin saattavat olla nopeimpia.
Yleensä ne laskelmat kusee viimeistään siinä kohtaa, kun startissa jäädään raskaalla autolla jonkun Trullin taakse. Ei tässä kisassa, mutta aika usein.
 
Ylös