Euroopan GP 2006

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
patriot sanoi:
Ihmettelen kyllä FIA:n kyvyttömyyttä tehdä uudistuksia, jotka parantavat ohittamista. Joka vuosi on luvattu, että nyt autojen ohittaminen on helpompaa. No missä tulokset? Kannattaisko keskittyä näiden ratojen uudistamiseen?
Mielestäni täksi vuodeksi ei kyllä mitään lupailtukaan. Ainut olennainen muutos oli moottorin muuttuminen, eikä sen odotettukaan ohituksia helpottavan.
Ratoja onkin uudistettu varsin kiitettävästi ja sarjaa on viety uusille radoille, joilla ohittaminen on helpompaa. Euroopan F1-radoista vain Silverstone ja Imola eivät ole uudistuneet 2000-luvulla. Niistäkin Imola uudistuu ensi vuodeksi ja Silverstoneenkin uudistuksia suunnitellaan.

-Edit- Niin, toinen merkittävä uudistus oli tietenkin renkaidenvaihdon paluu, ja sen katsottiin vähentävän ohituksia.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ukyo Katayama sanoi:
Yleensä ne laskelmat kusee viimeistään siinä kohtaa, kun startissa jäädään raskaalla autolla jonkun Trullin taakse. Ei tässä kisassa, mutta aika usein.
Tai silloin, kun on laadittu aggressiivinen taktiikka (revitään eroa), mutta jäädäänkin lähdössä jonkun taakse tai ei päästäkään ohi tai nopeus ei riitä.

Sellainen näppituntuma minulla on, että jos auto on nopein, niin erilaiset taktiikatkin näyttävät hyviltä. Ei kai Alonson taktiikassakaan mitään vikaa ollut, mutta nopeus ei vain riittänyt. Kun Alonso yritti puristaa lisää, niin auto liukui vähän sinne ja tänne. Niinpä Ferrarin taktiikka näytti hyvältä. Miltä se olisi vaikuttanut, jos Ferkku olisi ollut kymmenyksen hitaampi kierroksella?
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Teemu-84 sanoi:
Muuten sanoiko Oskari jossain vaiheessa "hemmetin..." ? :D
Jep! :p

Ärsytti vähän Saaren ylioptimismi, ennen Kimin tokaa stoppia oli kuulemma mahdollista vielä nousta Fernandon (ero 11sek) edelle ja Schumin (ero 3sek) ohituskin olisi ollut vain pieni ihme..
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Rip3 sanoi:
osuiko barrichello ensimmäisessä mutkassa räikkösen hivakkaan vai menikö vain tosi läheltä?
Samaa itsekin katsoin. Massa jarrutti niin rajusti, että takana tulleet joutuivat reagoimaan nopeasti. Rubinho meni kyllä todella läheltä, saattoi jopa vähän osua..
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eipä tämä kausi aivan läpihuutojuttu taida olla. Toki Alonson etumatka on huomattava, mutta eipä siihen tarvita kuin yksi mönkään mennyt kisa, niin tilanne tasoittuu kummasti. Ferrarin vauhti oli kyllä hyvää läpi viikonlopun ja heidän kannalta on tietysti hyvä että Nürburgringin kaltaisella radalla tuli kova tulos. Tuolla radalla kun tarvitaan auton toimivuutta joka suhteessa. Esim. Imolassa nopeita ajettavia mutkia ei juuri ole ja siellä voi pärjätä esim. tehokkaan koneen avulla.

Seuraavan viikonloppuna on Espanjan kisa, missä auton kaikki heikkoudet näkyvät kellossa. Ferrarin voisi olevan erityisen hyvässä iskussa siellä. Ferrarin kilpailukyvystä kertoo sekin, että Massa oli selkeästi nopein tallien kakkoskuskeista. Ylipäätänsäkin Felippe tarvii ainakin uran tässä vaiheessa toimivan auton ollaakseen noinkin kilpailukykyinen.

Rellun tilanne näyttää kuitenkin ihan turvalliselta. Auto on Alonson käsissä nopea ja on oletettavaa että hekin voittavat kisoja vielä kauden edetessä runsaasti. Fisichellan tilanne näyttää taas perinteiseltä. Eikö se tajua että ei itku auta markkinoilla. Ennakkohaastattelussa Wurtz justiinsa kertoi että Rellun auto on hyvin pitkälti Alonson ehdoilla tehty. Että sitä on Giancarlon vaikea ajaa. Mutta ei sen pitäisi selittää sitä että taas yhden voiton jälkeen on valuttu käsittämätön heikolle tasolle tallitoveriin nähden.

McLarenin tilanne näyttää kummalliselta. Auto näyttäisi toimivan varsin hyvin kisavireessä, mutta jostain syystä talli ei suostu vaihtamaan taktiikkaa tuosta varsin yllätyksettömästä systeemistä, jolla kyllä jo ennen kisaa on pilattu mahdollisuudet.

Tietysti tuo nopeus ei taida aivan riittää Ferrarille ja Alonsolle. Mutta eikö kumminkinkin kannattaisi edes kokeilla toisen kuskin kohdalla jotain erikoisempaa joskus? Kärki ei kumminkaan ole kovin kaukana joten voittotili näyttäisi avautuvan jossain vaiheessa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Aivan uskomaton suoritus eläkeikäiseltä Shumilta. Saapa nähdä jaksaako vanha mestari nuorten vauhdissa kauden loppuun asti. Lisäksi positiivista oli huomata että jopa "voittamaton" Rellu on lyötävissä.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Siis kyllähän Kimi ajoi sillä painavalla lastilla sellaista pari kymmenystä hitaampaa kierrosta kuin kärki, mutta sitten välillä tuli niitä kierroksia millä hävittiin yli sekunti.

Optimitaktiikkahan on sellainen, että kaikki stintit ovat saman pituisia eli aika lähelle tuo McLarenin taktiikka. Ferrari ja Renault vain uhrasivat kisataktiikkaansa sen takia, että pääsevät parempiin lähtöasetelmiin. Schumi olisi voittanut tuolla Kimin taktiikalla kisan. Tällä kertaa McLarenin ja Kimin vauhti ei vain millään riittänyt. Kevyemmällä lastilla Kimi tuskin olisi yltänyt aika-ajossa Schumin tai Alonson aikoihin, ero olisi tietysti ollut pienempi kärkeen mutta parempi näin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
pmv sanoi:
Auto näyttäisi toimivan varsin hyvin kisavireessä, mutta jostain syystä talli ei suostu vaihtamaan taktiikkaa tuosta varsin yllätyksettömästä systeemistä, jolla kyllä jo ennen kisaa on pilattu mahdollisuudet.
No, tallissa tiedetään, että samanpainoisella autolla ei Rellulle (ja nyt Ferrarillekaan) pärjätä, niin ainakaan ei noilta kannata taktiikkaa kopioida, vaan yrittää jotain muuta kuin ne.
Mutta eikö kumminkinkin kannattaisi edes kokeilla toisen kuskin kohdalla jotain erikoisempaa joskus?
Eihän Räikkösellä ja Montoyalla nytkään ihan samanlainen taktiikka ollut. Montoya tuli varikolle 4 kierrosta Kimiä myöhemmin molemmilla kerroilla.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Alkaa yhä enemmän vain tuntua siltä, että Kimilläon uusi osoite ensi vuodeksi. Todennäköismmin Ferrari.
 

jarkkom

Well-known member
Liittynyt
4.7.2005
Viestit
50
pmv sanoi:
McLarenin tilanne näyttää kummalliselta. Auto näyttäisi toimivan varsin hyvin kisavireessä, mutta jostain syystä talli ei suostu vaihtamaan taktiikkaa tuosta varsin yllätyksettömästä systeemistä, jolla kyllä jo ennen kisaa on pilattu mahdollisuudet.

Tietysti tuo nopeus ei taida aivan riittää Ferrarille ja Alonsolle. Mutta eikö kumminkinkin kannattaisi edes kokeilla toisen kuskin kohdalla jotain erikoisempaa joskus? Kärki ei kumminkaan ole kovin kaukana joten voittotili näyttäisi avautuvan jossain vaiheessa.
Kyllähän Montoyan kohdalla kokeiltiin varsin typerää taktiikkaa, jossa oli tarkoitus ajoittaa varikkokäynnit mahdollisimman myöhäiseksi. Tai sitten ne luulivat että kisan kesto on 90 kierrosta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
Fisichellan tilanne näyttää taas perinteiseltä. Eikö se tajua että ei itku auta markkinoilla. Ennakkohaastattelussa Wurtz justiinsa kertoi että Rellun auto on hyvin pitkälti Alonson ehdoilla tehty. Että sitä on Giancarlon vaikea ajaa. Mutta ei sen pitäisi selittää sitä että taas yhden voiton jälkeen on valuttu käsittämätön heikolle tasolle tallitoveriin nähden.

---

McLarenin tilanne näyttää kummalliselta. Auto näyttäisi toimivan varsin hyvin kisavireessä, mutta jostain syystä talli ei suostu vaihtamaan taktiikkaa tuosta varsin yllätyksettömästä systeemistä, jolla kyllä jo ennen kisaa on pilattu mahdollisuudet.

Tietysti tuo nopeus ei taida aivan riittää Ferrarille ja Alonsolle. Mutta eikö kumminkinkin kannattaisi edes kokeilla toisen kuskin kohdalla jotain erikoisempaa joskus? Kärki ei kumminkaan ole kovin kaukana joten voittotili näyttäisi avautuvan jossain vaiheessa.
Tuota, siis mitä Fisicon tarkalleen ottaen pitäisi tajuta? Toki olen samaa mieltä siitä, että aika turha kisa. Fizzy ei ole koskaan ollut mikään kisaaja ja pehmeys näkyi mielestäni Villeneuven kanssa taas. Auto oli kuitenkin toista sekuntia nopeampi. Tuntuu, että hän kärsii muutenkin keskivertosuharia enemmän heikosta lähtöpaikasta.

Mielestäni Montoyan kanssa kokeiltu taktiikka oli kyllä erikoinen. Ehkä parhaiten sitä kuitenkin kuvaisi sana typerä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
patriot sanoi:
Ihmettelen kyllä FIA:n kyvyttömyyttä tehdä uudistuksia, jotka parantavat ohittamista. Joka vuosi on luvattu, että nyt autojen ohittaminen on helpompaa. No missä tulokset? Kannattaisko keskittyä näiden ratojen uudistamiseen?
Mistä luulet sen johtuvat? Puuttuuko sieltä halu vai kyky?

Täällä tuntuu olevan enemmän näkemystä tässä asiassa kuin FIA:n insinööreillä. Poistetaan vaan kaikki elektroniikka, aerodynamiikka ja pannaan sliksit alle. As simple as that.

Kumma kun eivät sillä FIA:ssa hoksaa asiaa jonka täällä näkee kaikki..... :rolleyes:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tommi_1992 sanoi:
Jep! :p

Ärsytti vähän Saaren ylioptimismi, ennen Kimin tokaa stoppia oli kuulemma mahdollista vielä nousta Fernandon (ero 11sek) edelle ja Schumin (ero 3sek) ohituskin olisi ollut vain pieni ihme..
Periaatteessa kyllä vois luulla että oli mahiksia. Nykyään kuitenkin tuppaa olemaan niin että polttoineen väheneminen kuittaantuu enemmän renkaiden kulumisena, eikä ohi noin vain tulla ellei sitä nopeutta oikeasti ole reservissä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
jarkkom sanoi:
Kyllähän Montoyan kohdalla kokeiltiin varsin typerää taktiikkaa, jossa oli tarkoitus ajoittaa varikkokäynnit mahdollisimman myöhäiseksi. Tai sitten ne luulivat että kisan kesto on 90 kierrosta.
Hyvin tuo näytti toimivan Nicolla, lähti aivan takaa ja oli Monoyan edessä toisten stoppien jälkeen. Montoya vain oli käsittämättömän hidas niin aika-ajoissa kuin kisassakin. Nopealla autolla kaikki taktiikat näyttävät hyviltä, hitaalla autolla mikään taktiikka ei yleensä voi toimia.

Kaudesta näyttää tulevan viimekauden toisinto. Alonso on palkintopallilla kisasta toiseen ja iskee voittoon jos jos/kun pahimmat kilpailijat ajautuvat ongelmiin. Alonson ja Rellun ongelmat näyttävät parin vuoden aika jakson perusteella paljon epätodennäköisemmältä kuin Schumin tai Kimin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No juu, ei McLarenilla tänään olisi kamppailtu voitosta millään taktiikalla. Montoyan kisa meni pilalle jo aika-ajoissa. Mutta sitä agressiivisempaa taktiikkaa voisi kokeilla. Ainakin näyttäisi nopealta ja siitähän Haug tykkää.

Mitä tuohon Fisichellaan tulee, niin nyt on mennyt kolme kisaa voiton jälkeen melko vaatimattomasti. Tekeeköhän kaveri jotain väärin? Tämä kun ei ole mikään sattuma, vaan pikemminkin toistuva kaava.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
Mitä tuohon Fisichellaan tulee, niin nyt on mennyt kolme kisaa voiton jälkeen melko vaatimattomasti. Tekeeköhän kaveri jotain väärin? Tämä kun ei ole mikään sattuma, vaan pikemminkin toistuva kaava.
No ihan varmasti tekee, tosin kahdessa tapauksessa kolmesta kiitos kuuluu enemmän kuin vähän tallin suuntaan. Siltikään ei voi kiistää sitä, etteikö porukan läpi pyrkiessä, kuten viimeisessä kolmessa kilpailussa on täytynyt, Fisico olisi turhan pehmeä.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
WebSlave sanoi:
No, tallissa tiedetään, että samanpainoisella autolla ei Rellulle (ja nyt Ferrarillekaan) pärjätä, niin ainakaan ei noilta kannata taktiikkaa kopioida, vaan yrittää jotain muuta kuin ne.
Tietävätkö? Miten aina kimi on kärjen vauhdissa kun kaikilla on saman verran bensaa? Jos nyt olisi lähdetty kevyellä, oltaisiin aika-ajoissa oltu kolmansia, jolloin heti startissa olisi ollut hyvä mahdollisuus nostaa sijoitusta, kimi tuskin olisi heti jäänyt Alonsosta niin paljoa, jolloin kisan voitto olisi ratkaistu Alonson, Schumin ja Kimin kesken.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Törni sanoi:
Täällä tuntuu olevan enemmän näkemystä tässä asiassa kuin FIA:n insinööreillä. Poistetaan vaan kaikki elektroniikka, aerodynamiikka ja pannaan sliksit alle. As simple as that.

Kumma kun eivät sillä FIA:ssa hoksaa asiaa jonka täällä näkee kaikki.....
Miten niin eivät hoksaa? Jokseenkin juuri tuotahan FIA on ehdottanut säännöiksi kaudesta 2008 eteenpän. Vai oliko kommenttisi sarkasmia?
 
Ylös