Euroopan GP 2007

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
En tiedä onko asiaa jo forumilla aikaisemmin käsitelty, mutta kirjoitellaan eniveis.

Välikelin pyörylät on pahasta!

Kuten tässäkin topicin mukaisessa kisassa jannut lähtivät hakemaan ekalla stopilla sadekelin kumit alle, niin eiköhän ne kaikki valinneet välikelin renkaat. Nämähän tietysti olivat turmiollisia lähestulkoon kaikille, kun sade vain yltyi ja yltyi. Kaikki yrittivät näillä renkailla hakea etua, jos sade loppuu pian ja rata alkaa kuivumaan, mutta kun tilanne muuttui päinvastaiseksi, niin eihän ne päässeet rataa ympäri ilman pyöriskelyä siellä täällä ja sinni ei anna periksi hakea monsuunirenkaita.

Mielestäni olisi järkevämpää, että olisi vain yhden tyyppisiä sadekelin renkaita ns. monsuunirenkaita. Nämä renkaathan olisi varmasti olleet hiukkasen paremmin hallinnassa, kuin vesipatjan päällä surffaavat välikelin renkaat.

Kai noilla monsuunirenkaillakin niin pitkälle pääsee, että voi nakata kuivat takaisin, kun sen aika on?

-------

Ei oikeastaan tulisi muuten mietittyä tälläisiä, mutta alkoi vain huvittamaan, kun maailman "parhaat" kuskit ajoivat peräperää pitkäksi noita kurveja ilman mitään kontrollia ja väittäin, että välikelin renkailla.

Ps. mitkäköhän kumit Kimi sai allensa ekalla varikkokäynnillä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kapteeni Koo sanoi:
Välikelin pyörylät on pahasta!
Sääntöjen mukaan sellaisia ei näköjään edes ole. On "wet weather tyres" ja "extreme weather tyres". No, lähinnä tuo on nimityskysymys.
Kuten tässäkin topicin mukaisessa kisassa jannut lähtivät hakemaan ekalla stopilla sadekelin kumit alle, niin eiköhän ne kaikki valinneet välikelin renkaat.
Kyllä, muut paitsi Kubica ja Wurz. Niin ja Winkelhock tietysti lähti wet-renkailla ja vaihtoi extremeen ensimmäisellä stopillaan.
Nämähän tietysti olivat turmiollisia lähestulkoon kaikille, kun sade vain yltyi ja yltyi. Kaikki yrittivät näillä renkailla hakea etua, jos sade loppuu pian ja rata alkaa kuivumaan, mutta kun tilanne muuttui päinvastaiseksi, niin eihän ne päässeet rataa ympäri ilman pyöriskelyä siellä täällä ja sinni ei anna periksi hakea monsuunirenkaita.
Sateen ei ennustettu kestävän kauan ja eihän se kestänytkään. Se vain yltyi voimakkaammaksi kuin odotettiin. Muut tulivat vaihtamaan extremet, viisi kärkitallia ei. Sään puolesta niin olisi pitänyt tehdä, mutta ilmeisesti eivät halunneet riskeerata sijoituksiaan. Ja tulihan se turva-autokin pian hidastamaan menoa.
Mielestäni olisi järkevämpää, että olisi vain yhden tyyppisiä sadekelin renkaita ns. monsuunirenkaita. Nämä renkaathan olisi varmasti olleet hiukkasen paremmin hallinnassa, kuin vesipatjan päällä surffaavat välikelin renkaat.

Kai noilla monsuunirenkaillakin niin pitkälle pääsee, että voi nakata kuivat takaisin, kun sen aika on?
Toki olisivat pysyneet paremmin hallinnassa (joskin ykköskurvan pyörähtelyn aiheutti siinä ollut "joki", jossa monsuunirengaskin olisi hyvinkin voinut lähteä liirtoon). Ongelma on siinä, että ne eivät kestä kuivaa asfalttia kuin pari kierrosta. Jos "välikeli" kestää pitempään, kuten yleensä kestää, joutuu vaihtamaan kuivan kelin renkaat liian aikaisin.
Ei oikeastaan tulisi muuten mietittyä tälläisiä, mutta alkoi vain huvittamaan, kun maailman "parhaat" kuskit ajoivat peräperää pitkäksi noita kurveja ilman mitään kontrollia ja väittäin, että välikelin renkailla.

Ps. mitkäköhän kumit Kimi sai allensa ekalla varikkokäynnillä?
Yksi syy ulosajosumaan lienee se, että rata kaartuu ykkösmutkassa alaspäin, jolloin auto kevenee juuri kun pitäisi jarruttaa. Vesiliirtoon siis joutuu helpommin.

Kimi vaihtoi "wet"-renkaisiin, eli välikelinkumeihin.
Tuolla on kuskien rengasvalinnat:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61070
 
Viimeksi muokattu:

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Nyt kun FIA on kertonut, että Hamiltonin auto oli vaarallisella paikalla, niin olisi syytä rangaista Hamiltonia, koska ei noussut autostaan.

Hämis on mun uusi inhokki tämän takia. Eikös kilpailunjohtaja käskenyt siirtää Hämiksen radalle vaarasta huolimatta. Ja kilpailunjohtajahan on britti.

Ärsyttää tommonen suosiminen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
L4z! sanoi:
Hämis on mun uusi inhokki tämän takia. Eikös kilpailunjohtaja käskenyt siirtää Hämiksen radalle vaarasta huolimatta. Ja kilpailunjohtajahan on britti.
Mites Max ja Berniekin lienevät brittejä molemmat :wink:
 

Ade

Kirjanpitäjä
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
148
Sijainti
Lappeenranta
L4z! sanoi:
Nyt kun FIA on kertonut, että Hamiltonin auto oli vaarallisella paikalla, niin olisi syytä rangaista Hamiltonia, koska ei noussut autostaan.

Hämis on mun uusi inhokki tämän takia. Eikös kilpailunjohtaja käskenyt siirtää Hämiksen radalle vaarasta huolimatta. Ja kilpailunjohtajahan on britti.

Ärsyttää tommonen suosiminen.
Niin no, Hamilton taisi olla ainoa noista ulosajaneista kuka piti moottorin käynnissä kun muut luultavasti heti ajattelivat, että "tää loppu nyt tähä" ja sammuttivat moottorin. Turva-autokin oli jo radalla kun Hamilton nostettiin radalle joten vaara ratavirkailijoiden saada F1 niskaansa on vähäisempi kun kaikki hiljensivät vauhtiaan lukuunottamatta Liuzzia joka meinasi testata AMG mersun rungon kestävyyden :D

Ralfhan sammutti myös samantien autonsa kun ei päässyt hiekalta mihinkään. Voisi olettaa, että tallit informoisivat kuskeja pitääkseen auton käynnissä ajauduttuaan ulos kun kerran tämmöinen työntö/nosto palvelu sallitaan :ahem: Mäkillä se näköjään tiedettiin kuten Ferrarillakin (Australia 2005)
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Niin kauan kun säännöt tommosen hölmöyden sallii, on mun ainakin vaikea nähdä Hamiltonin touhuja minään muuna kuin jäätävänä peliliikkeenä.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Mielenkiintoista nähdä, jos Spykerin auto jää ens kisassa Unkarin GP:ssä hiekoille ja odottaa raktorin vieressä moottori käynnissä puoli kisaa. Tuskin pääsee radalle.

Viime kisassa aika naurettava tuo Hamiltoni. Britit tosissaan haluaa siitä nyt mestaria. Kaikki keinot ottakaamme käyttöön.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
formulaX sanoi:
Mielenkiintoista nähdä, jos Spykerin auto jää ens kisassa Unkarin GP:ssä hiekoille ja odottaa raktorin vieressä moottori käynnissä puoli kisaa. Tuskin pääsee radalle.

Viime kisassa aika naurettava tuo Hamiltoni. Britit tosissaan haluaa siitä nyt mestaria. Kaikki keinot ottakaamme käyttöön.
Hamilo vaan tarttee Alonsolle keskeytyksen, noh eiköhän sen brittitalli hoida.
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Jos toro rosso koetaan jonkun mielestä "vaarallisen hitaaksi" suorilla, niin sitä vissiin sit saa ulkopuolisella raketilla vauhdittaa näiden uusien sääntötulkintojen mukaan.

Uskomattoman tyhmät säännöt, toivottavasti jossain seuraavassa kilpailussa menee myös 5 autoa pihalle, mutta kaikki pitävät autot käynnissä, ja siitä hissukseen yksi kerrallaan nostellaan autoja takaisin radalle. Ja toivottavasti vielä jossain "suosimisjärjestyksessä", että saadaan vähän mielenkiintoista keskustelua lehdistöön kisan jälkeen.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Vielä kerran; Jos oli Hamiltonin auto vaarallisessa paikassa, niin eikö kurottaja ainakin ollut? Joku tuossa tökki ja pahasti. Kurottaja tuotiin liian aikaisin esiin, tai punaisten lippujen kanssa vitkuteltiin liian kauan.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
PeeVee79 sanoi:
Vielä kerran; Jos oli Hamiltonin auto vaarallisessa paikassa, niin eikö kurottaja ainakin ollut?
Etkö ole koskaan nähnyt F1-kisoissa nosturilla varustetun traktorin nostavan autoa kilpailun aikana? Vai ovatko kaikki näkemäsi tapaukset olleet sellaisia, että kilpailu on ensin keskeytetty ja vasta sitten nostettu auto pois? Keltaisilla lipuilla pitää toki varottaa muita autoja toimenpiteestä tai ottaa turva-auto radalle.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Hamilton rikkoi sääntöä, koska ei välittömästi poistunut autosta. Säännöissä on että vaarallisella paikalla täytyy poistua autosta. Tämän sanoi muistaakseni Oskari Saari.

Ei siellä rata-alueella saa muutkaan norkoilla.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Törni sanoi:
Etkö ole koskaan nähnyt F1-kisoissa nosturilla varustetun traktorin nostavan autoa kilpailun aikana? Vai ovatko kaikki näkemäsi tapaukset olleet sellaisia, että kilpailu on ensin keskeytetty ja vasta sitten nostettu auto pois? Keltaisilla lipuilla pitää toki varottaa muita autoja toimenpiteestä tai ottaa turva-auto radalle.
En muista nähneeni sellaista, että auto olisi käynnissä ja kuski kyydissä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Jäi tässä kaivelemaan että onko se Massa tosiaan niin huono märällä kelillä mitä edellinen gp osoitti? Alonsolla ja Massalla olivat samat renkaat mutta brassi jäi Alonson jalkoihin kuin Minardi ennen vanhaan.:confused:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
JVR sanoi:
Jäi tässä kaivelemaan että onko se Massa tosiaan niin huono märällä kelillä mitä edellinen gp osoitti? Alonsolla ja Massalla olivat samat renkaat mutta brassi jäi Alonson jalkoihin kuin Minardi ennen vanhaan.:confused:
Entäpä Unkari ja viime vuosi? Tietysti Bridgestone ei ollut noissa olosuhteissa parhaimmillaan, mutta aikamoinen ero M. Schumacheriin
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
JVR sanoi:
Jäi tässä kaivelemaan että onko se Massa tosiaan niin huono märällä kelillä mitä edellinen gp osoitti? Alonsolla ja Massalla olivat samat renkaat mutta brassi jäi Alonson jalkoihin kuin Minardi ennen vanhaan.:confused:
Massahan on aina ollut todella paska sateella, joten ei sinänsä mikään yllätys. Esim Hungaroringillä viime vuonna oli totaalisen hukassa...
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Törni sanoi:
Etkö ole koskaan nähnyt F1-kisoissa nosturilla varustetun traktorin nostavan autoa kilpailun aikana? Vai ovatko kaikki näkemäsi tapaukset olleet sellaisia, että kilpailu on ensin keskeytetty ja vasta sitten nostettu auto pois? Keltaisilla lipuilla pitää toki varottaa muita autoja toimenpiteestä tai ottaa turva-auto radalle.
-Olen.
-Eivät.
Paikassa, johon on juuri rysähtänyt auto/autoja ja johon on mitä luultavammin tulossa lisää sääolosuhteiden takia, on mielestäni turhan riskaabelia lähteä kurottajan kanssa heilumaan. Vähän enempi vauhtia, niin Liuzzille olisi saattanut käydä pahastikin. Olisi ajanut autonsa pahimmassa tapauksessa kurottajan alle.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
L4z! sanoi:
Hamilton rikkoi sääntöä, koska ei välittömästi poistunut autosta. Säännöissä on että vaarallisella paikalla täytyy poistua autosta. Tämän sanoi muistaakseni Oskari Saari.

Ei siellä rata-alueella saa muutkaan norkoilla.
Joopa joo, eli kun autoja tulee joka suunnasta samaan kasaan, niin olisi siis pitänyt hyppiä autosta pois? Eiköhän tossa olisi ollut suuremman katastrofin ainekset ilmassa. Tossa tilanteessa oli ehdottomasti turvallisinta pysyä autossa ja odottaa että sieltä ei enää samaan kasaan ole ketään rysäyttämässä.

Ja edelleen, säännöt tossa on perseellään. Ei se Hamiltonin vika ole että mies niitä hyödynsi. Jos Räikkönen olisi tehnyt vastaavan tempun, pidettäisiin sitä täällä kovan pelisilmän osoituksena.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
PeeVee79 sanoi:
Vähän enempi vauhtia, niin Liuzzille olisi saattanut käydä pahastikin. Olisi ajanut autonsa pahimmassa tapauksessa kurottajan alle.
Mikäköhän seuraus tuosta olisi tullut järjestäjille :rolleyes:
 
Ylös