Joo, mutta... Selitä se kuskeille, joita EI autettu, tai joita autettiin, mutta HYLÄTTIIN. :thumbdownmazeur sanoi:Riippuu aika paljon, mihin kohtaa auto on jäänyt, että annetaanko apua vai ei.
Niin. Mestaruuksiakin on valitettavasti ratkaistu tällaisilla tapauksilla. Schumi sai jälkeenpäin tarkasteltuna MM-sarjan kannalta ratkaisevat pisteet kun hänet autettiin liikkeelle neljä vuotta sitten. Sennalta taas riistettiin mestaruus 89 kun Prost ajoi tahallaan yhteen ja Senna autettiin liikkeelle mutta hylättiin.Hmmp sanoi:Joo, mutta... Selitä se kuskeille, joita EI autettu, tai joita autettiin, mutta HYLÄTTIIN. :thumbdown
Senna: Rikottiin sääntöä 30.10Sue_me sanoi:Senna Suzukassa -89 apua annettiin, hylättiin
Mansell Estorilissä -91 apua annettiin, hylättiin
Millä tavalla työntämällä käyntiin on rikollisempaa kuin nostaminen hiekalta kurottajalla? Kummassakin tapauksessa kuljettaja ei omin voimin matkaansa olisi jatkanut.WebSlave sanoi:Senna: Rikottiin sääntöä 30.10
"During a race, the engine may only be started with the starter except in the pit lane or the team’s designated garage area where the use of an external starting device is allowed."
Mansellilta irtosi pyörä pultin kiristämättä jättämisen takia ja auto vissiin työnnettiin varikkoruudun viereen jossa pyörä kiristettiin paikalleen. Ulkopuolinen apu kuitenkin kysymyksessä.WebSlave sanoi:Mansell: rikottiin sääntöä 23.1.a
"Other than when cars are at the end of the pit lane under Article 38.3, the
inner lane is the only area where any work can be carried out on a car."
PS. Säännöt ja niiden numeroinnit ovat tietenkin tuohon aikaan voineet olla toiset. Nuo ovat nykysäännöistä.
Toinen on kiellettyä, toinen ei. Ei tässä mistään rikollisuudesta ole kyse, vaan siitä mikä on sääntöjen vastaista ja mikä ei.Sue_me sanoi:Millä tavalla työntämällä käyntiin on rikollisempaa kuin nostaminen hiekalta kurottajalla? Kummassakin tapauksessa kuljettaja ei omin voimin matkaansa olisi jatkanut.
No yhtä ulkopuolinen kuin jos se rengas olisi vaihdettu varikkopilttuussa. Paikka kuitenkin ratkaisi.Mansellilta irtosi pyörä pultin kiristämättä jättämisen takia ja auto vissiin työnnettiin varikkoruudun viereen jossa pyörä kiristettiin paikalleen. Ulkopuolinen apu kuitenkin kysymyksessä.
Säännöissä on selvä aukko, mikäli näin on. Autoa ei saa työntää käyntiin, mutta turva-alueelta sen voi nostaa vaikka helikopterilla radalle.. Onkohan kukaan koskaan edes miettinyt FIA:ssa kuinka typerä ristiriita tuossa on?WebSlave sanoi:Toinen on kiellettyä, toinen ei. Ei tässä mistään rikollisuudesta ole kyse, vaan siitä mikä on sääntöjen vastaista ja mikä ei.
Kyllä Sennan tapauksessa ratatuomarit puuttuivat peliin, Mansellin tapauksessa Williamsin varikkohenkilökunta. Kummassakin tapauksessa siis ulkopuolinen apu, ei kuljettajan oma.WebSlave sanoi:Nämä eivät siis ole verrattavissa millään lailla Hamiltonin tilanteeseen, sillä molemmat rikkoivat sääntöjä, joihin ei edes sisältynyt ulkopuolinen apu millään tavalla.
No se on eri asia se, miten säännöt kenenkin mielestä pitäisi mennä.Sue_me sanoi:Säännöissä on selvä aukko, mikäli näin on.
Juu, niin puuttuivat, mutta heitä ei hylätty sellaisten sääntöjen vuoksi, jotka olisivat liittyneet ulkopuoliseen apuun. Ulkopuolinen apu vain aiheutti sen sääntörikkomuksen.Kyllä Sennan tapauksessa ratatuomarit puuttuivat peliin, Mansellin tapauksessa Williamsin varikkohenkilökunta. Kummassakin tapauksessa siis ulkopuolinen apu, ei kuljettajan oma.
Joo, otetaanpa esimerkki siviilielämästä mikäli samoilla säännöillä mentäisiin:WebSlave sanoi:No se on eri asia se, miten säännöt kenenkin mielestä pitäisi mennä.
:jaska:WebSlave sanoi:Juu, niin puuttuivat, mutta heitä ei hylätty sellaisten sääntöjen vuoksi, jotka olisivat liittyneet ulkopuoliseen apuun. Ulkopuolinen apu vain aiheutti sen sääntörikkomuksen.
Onhan analogia. Itse asiassa en pidä sitä edes tähän tapaukseen verrannollisena. Anyway, en ole (tässä yhteydessä) kiinnostunut keskustelemaan siitä millaisia sääntöjen pitäisi olla. Tarkoitukseni oli vain keskustella siitä, millaisia ne ovat.Sue_me sanoi:Lyöt tummaa nyrkillä ja joudut linnaan. Lyöt pesäpallomailalla, jäät rangaistuksetta.
Tuota, tilanne Suzukaan tullessa oli Prostille 76-60 ja voitosta sai vain 9 pistettä. Ilman sitä kolaria Prost olisi kuitenkin tullut luultavasti toisena maaliin (tai ekana koska Senna tuli siihen ohitusyritykseen niin kovaa ja sisälinjaa jonka seurauksena suoraan hiekallemeno oli mahdollinen)... Sitten vielä Adelaiden tapahtumat: Senna kolaroi ja Prost ei vain viitsinyt ajaa mestaruuden jo ollessa varma.wallu13 sanoi:Sennalta taas riistettiin mestaruus 89 kun Prost ajoi tahallaan yhteen ja Senna autettiin liikkeelle mutta hylättiin.
Mitenkähän pisteet olisi määräytyneet mikäli Senna olisi vienyt molemmat kisat ja Prost tullut esim. toiseksi Adelaidessa? 11 parasta kisaahan tuohon aikaan laskettiin.Cmoney sanoi:Tuota, tilanne Suzukaan tullessa oli Prostille 76-60 ja voitosta sai vain 9 pistettä. Ilman sitä kolaria Prost olisi kuitenkin tullut luultavasti toisena maaliin (tai ekana koska Senna tuli siihen ohitusyritykseen niin kovaa ja sisälinjaa jonka seurauksena suoraan hiekallemeno oli mahdollinen)... Sitten vielä Adelaiden tapahtumat: Senna kolaroi ja Prost ei vain viitsinyt ajaa mestaruuden jo ollessa varma.
Tällöin Senna olisi voittanut enempien voittojen myötä tasanettopistein.Sue_me sanoi:Mitenkähän pisteet olisi määräytyneet mikäli Senna olisi vienyt molemmat kisat ja Prost tullut esim. toiseksi Adelaidessa? 11 parasta kisaahan tuohon aikaan laskettiin.
Joo, löysinkin tuon linkin josta asia kävi ilmi.Cmoney sanoi:Tällöin Senna olisi voittanut enempien voittojen myötä tasanettopistein.
Tässä tapauksessa kyllä auto olis voinut liukua vaikka Berliiniin niin se olisi sieltä käyty kiikuttamassa takaisin radalle. Sen verran kaukana kuitenkin oli Hämin Laareni jumissa.mazeur sanoi:Riippuu aika paljon, mihin kohtaa auto on jäänyt, että annetaanko apua vai ei.
Ja sehän oli kauimmainen auto kasassa. Eihän tota pelastamista voi perustella milläänYlen Sankia Priha sanoi:Tässä tapauksessa kyllä auto olis voinut liukua vaikka Berliiniin niin se olisi sieltä käyty kiikuttamassa takaisin radalle. Sen verran kaukana kuitenkin oli Hämin Laareni jumissa.
Oli siellä Sutilin Spyker vähän kauempana, mutta silti..JOC sanoi:Ja sehän oli kauimmainen auto kasassa. Eihän tota pelastamista voi perustella millään
Njo. Spyker ei tarvinnut olla seinässä kiinni kuten hamilton.Ylen Sankia Priha sanoi:Oli siellä Sutilin Spyker vähän kauempana, mutta silti..