Räikkönen ei luovuta
24.7.2007 21:34
Kotiinsa Sveitsiin palannut Kimi Räikkönen hämmästelee moottoriurheilun kovuutta ja sitä, miksi hänellä on aina ongelmia Saksassa.
Räikkönen keskeytti sunnuntaina Nürburgringillä hieman kilpailun puolivälin jälkeen, kun hänen Ferrariinsa tuli hydrauliikkaongelmia.
- Ajoittain on todella vaikea ymmärtää, miten kovaa moottoriurheilu voi olla, Räikkönen sanoo Ferrarin virallisilla nettisivuilla.
Räikkönen on ajanut Saksassa jo 13 F1-kilpailua. Voittoja ei ole yhtään, mutta keskeytyksiä on jo yhdeksän.
- En tiedä miksi, mutta näyttää siltä, että Saksan radat eivät pidä minusta, vaikka on sanottava, että tykkään todella ajaa Nürburgringillä ja myös Hockenheimissa.
- Aika-ajojen jälkeen minulla oli hyvät mahdollisuudet katkaista tuo negatiivinen perinne, mutta se ei sittenkään onnistunut. Olin todella iloinen vuoden toisesta paalustani. Auto oli erittäin nopea koko viikonlopun ja viimeisellä aika-ajojaksolla kaikki meni hyvin.
Ferrarilla oli sellainen tieto, että sade alkaisi noin kymmenen minuuttia startin jälkeen.
- Mutta sade alkoi aiemmin, ja vettä tuli odottamattoman paljon. Ensimmäisen kierroksen puolivälissä rata oli jo märkä. Meidät kutsuttiin varikkokäynnille, mutta kun ajoin varikkotien valkoiselle viivalle, auto muutti rajusti suuntaa ja luisui takaisin radalle melkein itsestään.
- Se seuraava kierros kovan sateen aikana kuivan kelin renkailla oli todella vaikea. Yritin päästä takaisin varikolle niin nopeasti kuin mahdollista ja samalla pitää auton radalla. Punainen lippu tasaannutti tilannetta ja luotin yhä siihen, että pystyn voittamaan kilpailun, Räikkönen kertoo.
Räikkösen mukaan sateella ei ollut mitään merkitystä hänen keskeytykseensä.
- Minulla alkoi olla pieniä ongelmia, kun olin aivan Fernando Alonson takana. Sitten autosta hajosi tasauspyörästö eikä kaasupoljinkaan enää toiminut, joten minun oli keskeytettävä varikon eteen.
Jäämies uskoo yhä mestaruusmahdollisuuksiinsa.
- Ero kärkeen pysyi muuttumattomana (18 pisteessä), mutta kisoja on nyt jäljellä yksi vähemmän. Meillä kuitenkin on todella kilpailukykyinen auto.
Seuraava kisa ajetaan Unkarissa, jossa Räikkönen starttasi viime vuonna paalulta ja juhli voittoa kaksi vuotta sitten.
- Toivottavasti pääsemme juhlimaan hyvää tulosta yhdessä suomalaiskannattajien kanssa. Heitä on Unkarissa varmasti taas paljon. Minulla on jo yksi hyvä syy juhlia näinä päivinä: kolmas vuosipäivä avioliiton alkamisesta Jennin kanssa, Räikkönen kertoo.