Euroopan GP 2007

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Vice sanoi:
Olis muuten ollu jännä kattoa miten korkealle Winkelhock olisi lopputuloksissa noussut jos kisaa ei olisi keskeytetty (ja Spyker olisi kestänyt maaliin saakka). Äijällä oli hyvä meno päällä tossa kisan alussa :alppu:
Tietysti tippui turva-auton takana tosi nopeasti taaksepäin, mutta eikös hänellä ollut sadekelin renkaat ja tuolloin oli intermediate-renkaille sopivat olosuhteet.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Oli aikanaan hieno katsella kun suuri suomalainen Mika Häkkinen taisteli Ferraria vastaan. Ferrarin ja suuren saatanan lisäksi Mikalla oli vastassaan pirullinen salaliitto. FIA ja BE tukivat Ferraria härskisti. Mikan oli siis vastustajien lisäksi lyötävä myös katala salaliitto.

Suuri saatana on poissa, mutta vanhat ajat ovat palanneet :thumbup: Taas on alhaista kähmintää näköpiirissä:
V12 sanoi:
Kyllä tuo FIA:n touhu vaikuttaa McLadaa suosivan.
Yuri Borzenokóv sanoi:
Mitä ihmeellistä median hiljenemisessä on? Kyseessä on McLaren.
Tässä tapauksessa kyllä auto olis voinut liukua vaikka Berliiniin niin se olisi sieltä käyty kiikuttamassa takaisin radalle. Sen verran kaukana kuitenkin oli Hämin Laareni jumissa.
Ja tällä kertaa salaliitto on yllättäen siirtynyt punaisen paholaistallin takaa hopeasiipien tueksi. Ja kuinka ollakaan; taas kerran joutuu suomalainen urho taistelemaan vastustajien lisäksi epäreilua kähmintää vastaan.

Voi turkasen tulimmaista sentään :D
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Kimin sanoin varikolle meno, sekä itte kilpailu:

Räikkönen ei luovuta
24.7.2007 21:34

Kotiinsa Sveitsiin palannut Kimi Räikkönen hämmästelee moottoriurheilun kovuutta ja sitä, miksi hänellä on aina ongelmia Saksassa.

Räikkönen keskeytti sunnuntaina Nürburgringillä hieman kilpailun puolivälin jälkeen, kun hänen Ferrariinsa tuli hydrauliikkaongelmia.

- Ajoittain on todella vaikea ymmärtää, miten kovaa moottoriurheilu voi olla, Räikkönen sanoo Ferrarin virallisilla nettisivuilla.

Räikkönen on ajanut Saksassa jo 13 F1-kilpailua. Voittoja ei ole yhtään, mutta keskeytyksiä on jo yhdeksän.

- En tiedä miksi, mutta näyttää siltä, että Saksan radat eivät pidä minusta, vaikka on sanottava, että tykkään todella ajaa Nürburgringillä ja myös Hockenheimissa.

- Aika-ajojen jälkeen minulla oli hyvät mahdollisuudet katkaista tuo negatiivinen perinne, mutta se ei sittenkään onnistunut. Olin todella iloinen vuoden toisesta paalustani. Auto oli erittäin nopea koko viikonlopun ja viimeisellä aika-ajojaksolla kaikki meni hyvin.

Ferrarilla oli sellainen tieto, että sade alkaisi noin kymmenen minuuttia startin jälkeen.

- Mutta sade alkoi aiemmin, ja vettä tuli odottamattoman paljon. Ensimmäisen kierroksen puolivälissä rata oli jo märkä. Meidät kutsuttiin varikkokäynnille, mutta kun ajoin varikkotien valkoiselle viivalle, auto muutti rajusti suuntaa ja luisui takaisin radalle melkein itsestään.

- Se seuraava kierros kovan sateen aikana kuivan kelin renkailla oli todella vaikea. Yritin päästä takaisin varikolle niin nopeasti kuin mahdollista ja samalla pitää auton radalla. Punainen lippu tasaannutti tilannetta ja luotin yhä siihen, että pystyn voittamaan kilpailun, Räikkönen kertoo.

Räikkösen mukaan sateella ei ollut mitään merkitystä hänen keskeytykseensä.

- Minulla alkoi olla pieniä ongelmia, kun olin aivan Fernando Alonson takana. Sitten autosta hajosi tasauspyörästö eikä kaasupoljinkaan enää toiminut, joten minun oli keskeytettävä varikon eteen.

Jäämies uskoo yhä mestaruusmahdollisuuksiinsa.

- Ero kärkeen pysyi muuttumattomana (18 pisteessä), mutta kisoja on nyt jäljellä yksi vähemmän. Meillä kuitenkin on todella kilpailukykyinen auto.

Seuraava kisa ajetaan Unkarissa, jossa Räikkönen starttasi viime vuonna paalulta ja juhli voittoa kaksi vuotta sitten.

- Toivottavasti pääsemme juhlimaan hyvää tulosta yhdessä suomalaiskannattajien kanssa. Heitä on Unkarissa varmasti taas paljon. Minulla on jo yksi hyvä syy juhlia näinä päivinä: kolmas vuosipäivä avioliiton alkamisesta Jennin kanssa, Räikkönen kertoo.
Lähde: http://iltasanomat/urheilu/t/formula1/
 
Viimeksi muokattu:

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Törni sanoi:
Voi turkasen tulimmaista sentään :D
Häkkisen jälkeen suomalaiset F1-fanit odottavat voittoja ja mestaruuksia pöytä valmiiksi katettuina. Aina on kaikkea muuta helppoa syyttää muttei sitä moninkertaista "seliseli" mestaria. :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
azai sanoi:
Häkkisen jälkeen suomalaiset F1-fanit odottavat voittoja ja mestaruuksia pöytä valmiiksi katettuina. Aina on kaikkea muuta helppoa syyttää muttei sitä moninkertaista "seliseli" mestaria. :rolleyes:
Mitäs Kimi on selitellyt?

"Auto hajosi", "Ajoin ulos", "Se on sama kaikille". Ei kuulosta selittelyiltä. Ainoa mikä voitaisiin selittelyksi jotenkin laskea on alkukauden "emme ole vielä siellä missä haluaisimme" ja "auton ei käyttäydy vielä niin kuin haluisin" mutta kuten nykyinen vauhti osoittaa, kyseessä oli totuus. Ei selitykset. Nyt auto on liki sellainen kuin mies haluaa ja tulosta tulee.

Timppa78 sanoi:
Ilta-Sanomat

- Toivottavasti pääsemme juhlimaan hyvää tulosta yhdessä suomalaiskannattajien kanssa. Heitä on Unkarissa varmasti taas paljon. Minulla on jo yksi hyvä syy juhlia näinä päivinä: kolmas vuosipäivä avioliiton alkamisesta Jennin kanssa, Räikkönen kertoo.
Ekaa kertaa kuulen Kimin sanovan Jennistä jotain haastattelussa ilman että siitä erikseen kysytään.. ;)
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Asia mikä minua Ilmarissa jaksaa hämmästyttää, on että miten nimimerkki joka käyttää tuhansia postauksia ja satoja tunteja aikaa puhtaaseen forum-provoiluun, voi silti olla siinä noin itseään toistava ja muutenkin huono. Enigma.

FIA:n sääntökirja on kuin raamattu. Keskinäisiä ristiriitaisuuksia täynnä, kaikki on sanottu tarkoituksellisen epäselvästi ja silti siihen yritetään jatkuvasti vedota. Kun teksti on epäselvää, väliä on ainoastaan miten sitä tulkitaan. Se että 5 autoa vetää mutkan pitkäksi ja ratavalvojat lähettävät välittömästi kisan ollessa kesken traktorin vetämään yhden auton nipun keskeltä irti ja joku silti jaksaa jauhaa jostain säännöistä on aivan uskomatonta. Voin sieluni silmin kuvitella jonkun webslobin Bagdadissa -03 huhtikuussa kuuntelemassa kirkkain silmin paikallista tiedotusministeriä. Tottahan sen täytyy puhua.
 

Ide

Well-known member
Liittynyt
29.7.1999
Viestit
454
Sijainti
Kuopio, Finland
Hyvää tässä on nyt, ettei Saksassa ajeta enää kahta kisaa kauden aikana. Muuten olisi yksi huono kisa vielä tulossa. :rolleyes:
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Ilta-sanomista:

*"Mutta mitä sanookaan F1-sääntöjen kohta hätäpalvelut ja sen alla pykälä 6.1?

"Jos auto pysähtyy radalle...koneita, nostureita jne. ei pitäisi tuoda paikalle ennen kuin kuljettaja on tehnyt selväksi, ettei hän jatka kilpailua."

Sääntöpykälässä lukee, että "ei pitäisi tuoda". Se on siis ehkä pikemminkin ohje kuin selkeä kielto, mutta tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että kilpailussa ei noudatettu säännöissä olevaa suositusta. "*

lainaus päättyy.

Hamiltonilta peliliike jäädä autoon odottelemaan apua, mutta kuinka hän sen keksi? Ilmoittiko joku siitä radiossa? Ilmeisesti, mutta keksittiinkö sääntöpykälä Mclarenilla ja sieltä sitten kerrottiin Hamiltonille, vai sanottiinko Mclarenille että "Hei, pitäkää auto käynnissä, me roudataan se takaisin radalle." Jos sanottiin, niin miksi vain Mclarenille, miksi ei muille.

Tällaiset seikat vievät aina uskottavuutta lajilta ja kattojärjestöltä jonka pitäisi olla puolueeton. Schumin työntämisessä oli perustelut, auto oli pahassa paikassa. Alonson auttamatta jättäminen oli taas sitten väärin. Eli säännöt eivät selkeästikään ole samat kaikille.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Antti82 sanoi:
Schumin työntämisessä oli perustelut, auto oli pahassa paikassa. Alonson auttamatta jättäminen oli taas sitten väärin. Eli säännöt eivät selkeästikään ole samat kaikille.
Joo no en itsekään pitänyt kilpailullisesti sitä reiluna että Schumi autettiin takaisin kisaan mukaan mutta ero Alonsoon oli siinä että Schumi pääsi suoraan menosuuntaan. Alonso oli keula tulosuuntaan.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Antti82 sanoi:
Ilta-sanomista:

*"Mutta mitä sanookaan F1-sääntöjen kohta hätäpalvelut ja sen alla pykälä 6.1?

"Jos auto pysähtyy radalle...koneita, nostureita jne. ei pitäisi tuoda paikalle ennen kuin kuljettaja on tehnyt selväksi, ettei hän jatka kilpailua."

Sääntöpykälässä lukee, että "ei pitäisi tuoda". Se on siis ehkä pikemminkin ohje kuin selkeä kielto, mutta tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että kilpailussa ei noudatettu säännöissä olevaa suositusta. "*

lainaus päättyy.

Hamiltonilta peliliike jäädä autoon odottelemaan apua, mutta kuinka hän sen keksi? Ilmoittiko joku siitä radiossa? Ilmeisesti, mutta keksittiinkö sääntöpykälä Mclarenilla ja sieltä sitten kerrottiin Hamiltonille, vai sanottiinko Mclarenille että "Hei, pitäkää auto käynnissä, me roudataan se takaisin radalle." Jos sanottiin, niin miksi vain Mclarenille, miksi ei muille.

Tällaiset seikat vievät aina uskottavuutta lajilta ja kattojärjestöltä jonka pitäisi olla puolueeton. Schumin työntämisessä oli perustelut, auto oli pahassa paikassa. Alonson auttamatta jättäminen oli taas sitten väärin. Eli säännöt eivät selkeästikään ole samat kaikille.
Näinhän se menee. Jotenkin tuntuu että koko moottoriurheilu F1 ja DTM ovat niin mersun hyppysissä että alta pois. DTM turva-auto sekoilut ym. mersun suosiminen on jo niin läpinäkyvää että alta pois. Nyt viimeisimpänä esimerkkinä viikonlopun F1 kisa.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Mersu on pakko saada nyt mestariksi kuivien kausien jälkeen. Imago ei yksinkertaisesti kestä enää sitä että pitkäaikainen ykköskuski Kimi lähtee epäluotettavuuden takia Ferrarille ja voittaa siellä välittömästi mestaruuden. (Vaikkakin hajoamiset tuntuvat jatkuvan myös Maranellossa)

Näkyvät onnistuvan touhuissaan. Alonso saa kolmannen mestaruutensa. Mahdollisesti jopa laittomalla autolla. :rolleyes:
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Antti82 sanoi:
Ilta-sanomista:

*"Mutta mitä sanookaan F1-sääntöjen kohta hätäpalvelut ja sen alla pykälä 6.1?

"Jos auto pysähtyy radalle...koneita, nostureita jne. ei pitäisi tuoda paikalle ennen kuin kuljettaja on tehnyt selväksi, ettei hän jatka kilpailua."

Sääntöpykälässä lukee, että "ei pitäisi tuoda". Se on siis ehkä pikemminkin ohje kuin selkeä kielto, mutta tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että kilpailussa ei noudatettu säännöissä olevaa suositusta. "*
.
...should not be brought into action until the driver has made it clear that he will not continue.

Kääntänet lauseen hieman väärin, sillä should not tarkoittaa tässä kyllä kieltoa, ei kehoitusta. Should not - rakennetta voidaan käyttää kiellon ilmaisemiseen, myös perinteisen "ei pitäisi" ohella. Eli kyseessä on selkeä kielto. Sääntökirjaan ei varmasti kirjattaisi mitään kehoituksia, varsinkin kun kyse on turvallisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Eikö homma ollut niin, että vaarallisessa paikassa oleva auto on siirrettävä pois.
Hamiltonin auto ei käsittääkseni ollut yhtään sen vaarallisemmassa/vaarattomammassa paikassa, kuin mikään muukaan kyseiseen kohtaan luisuvista ajokeista oli. Toisaalta, minkälaisen lisäriskin toi Hamiltonin autoa nostava kurottaja muille kuljettajille?
Jos nyt nostamista puoltaa ainoastaan se, että moottori oli käynnissä, niin mielestäni se ei vielä ole riittävä argumentti tuomaan hemmetin raskasta konetta radan varteen, ilmeisen vaaralliseen paikkaan.
Olihan tuossa ratavirkailijatkin vaarassa.
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
PeeVee79 sanoi:
Eikö homma ollut niin, että vaarallisessa paikassa oleva auto on siirrettävä pois.
Hamiltonin auto ei käsittääkseni ollut yhtään sen vaarallisemmassa/vaarattomammassa paikassa, kuin mikään muukaan kyseiseen kohtaan luisuvista ajokeista oli. Toisaalta, minkälaisen lisäriskin toi Hamiltonin autoa nostava kurottaja muille kuljettajille?
Jos nyt nostamista puoltaa ainoastaan se, että moottori oli käynnissä, niin mielestäni se ei vielä ole riittävä argumentti tuomaan hemmetin raskasta konetta radan varteen, ilmeisen vaaralliseen paikkaan.
Olihan tuossa ratavirkailijatkin vaarassa.
Mutta eikos siina kohtaa meinannutkin toinen Toro Rosso osuakkin kurottajaan liukuessaan radan sivuun , jos en nyt vaarin nahnyt
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Hamiltonin nostaminen oli sallittua



Sunnuntaina ajetun Euroopan F1-osakilpailun yksi puheenaiheista oli kisan alkukierroksilla tapahtunut McLaren-kuski Lewis Hamiltonin auton nostaminen ulosajon jälkeen takaisin radalle.

Nürburgringin radalla nähtiin kisan alussa runsaasti ulosajoja kaatosateen kastelemalla radalla. Mestaruustaistelua johtava McLaren-tulokas Lewis Hamilton oli yksi kolmannella kierroksella ulosajaneista kuljettajista, mutta hänen autonsa nostettiin pian takaisin radalle.

Kansainvälinen autoliitto FIA katsoo Hamilton-tapauksen sujuneen täysin sääntökirjojen mukaisesti.

- FIA vahvisti Hamiltonin auton noston olleen sallittua, koska auton moottori oli ulosajon jälkeen käynnissä ja auto sijaitsi kilpailun kannalta vaarallisessa paikassa, kertoi brittiläinen The Times -sanomalehti.

Tulevaisuudessa varmaan jokainen kuljettaja jää autoon istumaan ja vaatii vaarallisia nostureita radalle vaikka kilpailu oli käynnissä.

On jotenkin niin uskomatonta, että kuljettaja joka ajovirheen takia vetää lepikkoon käydään nostamassa takaisin radalle nosturilla:nope: vaikka kyseessä olikin MM sarjan johtaja ja mersun kotikisa niin jotain rajaa näihin juttuihin.

Mitäköhän FIA:n raamattu sanoo noiden nostureiden ajelusta radalla, kun kisa on käynnissä? onneksi liuzzi ei osunut kovaa siihen nosturi vehkeeseen.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
MaranelloRed sanoi:
Näinhän se menee. Jotenkin tuntuu että koko moottoriurheilu F1 ja DTM ovat niin mersun hyppysissä että alta pois. DTM turva-auto sekoilut ym. mersun suosiminen on jo niin läpinäkyvää että alta pois. Nyt viimeisimpänä esimerkkinä viikonlopun F1 kisa.
F1 ja DTM eivät ole "koko moottoriurheilu". Sinun kannattaisi katsoa muutama Champ Car -kilpailu ennen kauden loppua. Siellä punainen auto tuntuu voittavan koko ajan...
PeeVee79 sanoi:
Hamiltonin auto ei käsittääkseni ollut yhtään sen vaarallisemmassa/vaarattomammassa paikassa, kuin mikään muukaan kyseiseen kohtaan luisuvista ajokeista oli. Toisaalta, minkälaisen lisäriskin toi Hamiltonin autoa nostava kurottaja muille kuljettajille? [--]Olihan tuossa ratavirkailijatkin vaarassa..
Ratavirkailijat tekevät yleensä työtä käskettyä. Tilanne lipesi kilpailunjohdolta käsistä, kun punaisen lipun kanssa kesti niin kauan. Päätavoite ratavirkailijoilla on saada vaarallisessa paikassa olevat autot ja kuljettajat pois sieltä, ettei tapahtuisi samaa kuin esimerkiksi Montrealissa -90 ja Elkhart Lakella -98.

Ja ajattele tilannetta Hamiltonin kannalta. Hän istui autossaan ja piti koneen käynnissä, kun muut nousivat autoistaan ja lähtivät kävelemään. Hamiltonin auto olisi voitu nostaa muiden autojen seuraksi varikon puolelle, mutta koska britin auto kävi yhä, hän olisi vielä sieltäkin päässyt jatkamaan matkaa. Virkailijat tajusivat tämän ja laskivat McLarenin siististi radalle. Oletan, että tuo auttamissääntö on FIA:n vastaveto CARTin sääntökirjan kohtaan, jossa auto voidaan hinata käyntiin.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Rip3 sanoi:
On jotenkin niin uskomatonta, että kuljettaja joka ajovirheen takia vetää lepikkoon käydään nostamassa takaisin radalle nosturilla:nope: vaikka kyseessä olikin MM sarjan johtaja ja mersun kotikisa niin jotain rajaa näihin juttuihin.

Mitäköhän FIA:n raamattu sanoo noiden nostureiden ajelusta radalla, kun kisa on käynnissä? onneksi liuzzi ei osunut kovaa siihen nosturi vehkeeseen.
Joo on kyllä mennyt naurettavaksi pelleilyksi. Siispä enää ei riitä keskeytykseen, että ajat pihalle. Tästä lähtien kenen tahansa auto pitää hinata ties mistä mutkasta takaisin radalle jos se vielä käy. Onhan se aina tiedetty, että FIA kumartaa niitä jotka rahaa eniten bisnekseen tuo. Hamiltonista halutaan sensaatio, vaikka väkisin, mutta yrittäisivät edes hieman piilotella tavoitteitaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Se, että auto oli vaarallisessa paikassa on paskapuhetta. Tai olihan se siinä mielessä vaarallisessa paikassa, että sinne tuli jatkuvasti lisää autoja. Mutta Hamiltonin auto ei ollut se vaarallisin auto hiekalla. Ja se, että kurottajalla tulla ajelemaan paikalle, jonne tiedetään autoa jatkuvasti lisää tulevan, ja sen lisäksi vielä kurottajalla takaisin radalle ajaminen, virkailijoiden ympäröimänä, toi lisää vaaratilanteita, paljon pahempia kuin mitä Hamiltonin auto TURVA-ALUEEN PERÄLLÄ, KAHDEN AUTON VÄLISSÄ aiheutti.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Antti82 sanoi:
Se, että auto oli vaarallisessa paikassa on paskapuhetta. Tai olihan se siinä mielessä vaarallisessa paikassa, että sinne tuli jatkuvasti lisää autoja. Mutta Hamiltonin auto ei ollut se vaarallisin auto hiekalla. Ja se, että kurottajalla tulla ajelemaan paikalle, jonne tiedetään autoa jatkuvasti lisää tulevan, ja sen lisäksi vielä kurottajalla takaisin radalle ajaminen, virkailijoiden ympäröimänä, toi lisää vaaratilanteita, paljon pahempia kuin mitä Hamiltonin auto TURVA-ALUEEN PERÄLLÄ, KAHDEN AUTON VÄLISSÄ aiheutti.
Juuri näin.

Hamiltonin auttaminen takaisin radalle oli sääntöjen mukainen, koska FIA niin vahvisti, mutta se osoitti myös kilpailunjohtajalta huonoa tilannetajua ja harkitsemattomuutta. Olisi ollut paljon helpompi perustella, miksi Hamilton olisi pitänyt jättää sinne turva-alueen perälle - suurimpana perusteena juuri tuo Antin kommentti teon vaarallisuudesta.
 
Ylös