Euroopan GP 2007

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Yuri Borzenokóv sanoi:
Mitä ihmeellistä median hiljenemisessä on? Kyseessä on McLaren. Taisi joku ihmetellä tuolla vakoilutoikissa, että koska aletaan kaivaa Mika Häkkisen mietteitä asiasta esiin. Nyt ne joka puolelta kuullut lässytykset on tulleet siitäkin suusta:"McLarenilla me emme riko sääntöjä, Ron Dennis on upea ihminen täynnä sisäistä lämpöä ja puhdasta mieltä." Voi että on hyvää settiä ja niin vakuuttavaa.

Alkaako muutkin foorumilaiset kuin minä tajuta McLarenin taidot mediapelissä? Alku jonkun suuremman kenties...
Joo kyllä mua eipäilyttää tuo touhu, mutta ovat kai nii ovelia ettei sille voi mitää tehä.. surkia.

Ja vielä yks asia tympäsee, kaikki sallitaan noobi hamiltonille; niin radalle nostot kuin tuhannen monesti ilmenneet ajolinjan vaihdot peittelyssä..
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Kyllä tuo FIA:n touhu vaikuttaa McLadaa suosivan. Kerta säännöissä sanotaan ettei apua saa antaa niin vika V***u siinä on, että niitä tulkitaan miten sattuu.

Muuten kisa oli oikein värikäs. Toivottaan lisää tälläisiä kisoja kuitenkin tietyillä poikkeuksilla.:cool:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
JOC sanoi:
Yritä nyt uskoa, että tämä ei ole oikea toimintatapa, ainakaan tälläistä tulkintaa eivät tue niin FIA:n kirjoitetut säännöt kuin niiden myöhempi tulkintakaan kilpailutilanteissa.


Itseni hämmästyttää myös hiljaisuus asian ympärillä eri medioissa.
Yritän ymmärtää, mutta auttaisi jos joku laittaisi vielä argumentteja tuon tulkinnan puolesta, ettei moottorinsa käynnissä pitävää henkilöä saa auttaa jatkamaan kisaansa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Minustakin homma sotii kilpailuhenkeä vastaan jos kuski jää jumiin radan ulkopuolelle, ei hänen pitäisi enää ulkopuolisella avulla päästä takaisin mukaan. Kuskin sitä autoa pitäisi hallita kilpailussa, ja jos ulkopuolisella avulla autetaankin pois vaarallisesta paikasta, olisi musta lippu ja varikkopilttuuseen ajo paikallaan.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Cmoney sanoi:
Minustakin homma sotii kilpailuhenkeä vastaan jos kuski jää jumiin radan ulkopuolelle, ei hänen pitäisi enää ulkopuolisella avulla päästä takaisin mukaan. Kuskin sitä autoa pitäisi hallita kilpailussa, ja jos ulkopuolisella avulla autetaankin pois vaarallisesta paikasta, olisi musta lippu ja varikkopilttuuseen ajo paikallaan.
Olen samaa mieltä, että sääntöjen pitäisi olla tuollaiset, mutta ongelmana on se, että nykysäännöt hyväksyvät Hamiltonin kohdalla tapahtuneen toiminnan.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Rusina sanoi:
Yritän ymmärtää, mutta auttaisi jos joku laittaisi vielä argumentteja tuon tulkinnan puolesta, ettei moottorinsa käynnissä pitävää henkilöä saa auttaa jatkamaan kisaansa.
Tässä tapauksessa se oli selvä turvallisuusriski alkaa kiikuttamaan sitä autoa turva-alueen perältä takaisin radan varteen, olisivat nostaneet siitä sen muurin yli kuten muutkin autot.
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Migeli sanoi:
Mites se että kuljettajan on poistuttava heti vaaralliselta aluuelta?
Omasta mielestäni tuossa tilanteessa kun autoja tulee nippuun parin sekunnin välein, oli ehdottomasti turvallisinta pysyä kabiinissa.
Turvallisuusriski sen sijaan oli sen kurottajan paikalle tulo. Brasiliassa 2003 Schumi meinasi ajaa traktoria päin vastaavassa tilanteessa. Ja nytkin siihen kurottajaan osui (Liuzzi?). Eikö mitään ole opittu? Ykkösellä kun keula edellä ajaa tuommoisen alle niin ahdasta tulee.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Rusina sanoi:
Yritän ymmärtää, mutta auttaisi jos joku laittaisi vielä argumentteja tuon tulkinnan puolesta, ettei moottorinsa käynnissä pitävää henkilöä saa auttaa jatkamaan kisaansa.
Siis mistä olet saanut päähäsi, että moottorinsa käynnissä pitänyt saa ulkopuolisen avun turvin jatkaa matkaansa?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Cmoney sanoi:
Minustakin homma sotii kilpailuhenkeä vastaan jos kuski jää jumiin radan ulkopuolelle, ei hänen pitäisi enää ulkopuolisella avulla päästä takaisin mukaan. Kuskin sitä autoa pitäisi hallita kilpailussa, ja jos ulkopuolisella avulla autetaankin pois vaarallisesta paikasta, olisi musta lippu ja varikkopilttuuseen ajo paikallaan.
Samaa mieltä. Ei Hamilton antsaitse tällaista että auto kannetaan takaisin radalle vaikka olisi kuinka käynnissä auto. Jos ajaa ulos niin on ulkona kisasta ellei pääse omin avuin radalle. Itse Sennakin menetti aikoinaan mestaruuden työntöavun takia.

Sitä paitsi nosturin tuominen radalle oli muutenkin tyhmä (ja vaarallinen) temppu. Sen olisi voinut tuoda vasta kun kilpailu olisi keskeytetty, mutta ei kuitenkaan siirtämään autoja takaisin radalle, mikä on päättömin idea minkä ole koskaan nähnyt kenenkään kilpailun johtajan tekevän kisan aikana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JOC sanoi:
Siis mistä olet saanut päähäsi, että moottorinsa käynnissä pitänyt saa ulkopuolisen avun turvin jatkaa matkaansa?
Kysymyshän kuuluu onko se jossain kielletty. Säännöthän eivät (yleensä) erikseen salli, vaan nimenomaan kieltää ja rajoittaa asioita.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
WebSlave sanoi:
Kysymyshän kuuluu onko se jossain kielletty. Säännöthän eivät (yleensä) erikseen salli, vaan nimenomaan kieltää ja rajoittaa asioita.
Edelleen voin ottaa esille 20.1-klausaalin, jossa asia todetaan melko selvästi.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei tämä nyt ole tosiaan ihan yksiselitteistä. JOC on oikeassa siinä, että se, mitä ei säännöissä ole erikseen kielletty, on periaatteessa sallittu. Toki sitten tulevat juuri nämä eettiset ja urheiluhenkiset kysymykset esiin. Mutta tuossa säännössä 20.1 todetaan vain, että kuskin on ajettava autoa yksin ja avustamatta. Se on kuitenkin niin laaja käsite, että sen perusteella on todella vaikea vetää linjoja. Työnnetäänhän kuskeja liikkelle varikkokäynneiltä lähes jatkuvasti ja moottoreita käynnistellään jos ne sammuvat. Lisäksi tuossa säännössä puhutaan vain ajamisesta ja eihän kuskin ajamista sinänsä avusteta, mikäli tämä nostetaan takaisin radalle.

Mutta en nyt siltikään osaa sanoa, mikä tässä on totuus. Oma mielipiteeni tosin on, että ainakin tuo oli urheiluhengen vastaista nostaa Hamilton takaisin radalle. Siinä on nimittäin semmoinen vaara, että mikäli tuo on sallittua, pystyy ratahenkilökunta vaikuttamaan ratkaisevasti kisojen ja mestaruuksien lopputuloksiin. Esim. kuinka nopeasti mennään auttamaan, ketä autetaan ensiksi, autetaanko ollenkaan jne jne. Voi vain arvata, miten käytäntö vaihtelisi kisapaikkakunnan, tallin ja kyseessä olevan kuskin perusteella. Mielestäni tällainen tulisi kieltää välittömästi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JOC sanoi:
Edelleen voin ottaa esille 20.1-klausaalin, jossa asia todetaan melko selvästi.
Joo, mutta siinä puhutaan vain auton ajamisesta. Auton nostelusta tai siirtelystä siinä ei mainita.

Rikkooko traction control tuota sääntöä? ;)
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Revolt sanoi:
Ei tämä nyt ole tosiaan ihan yksiselitteistä. JOC on oikeassa siinä, että se, mitä ei säännöissä ole erikseen kielletty, on periaatteessa sallittu. Toki sitten tulevat juuri nämä eettiset ja urheiluhenkiset kysymykset esiin. Mutta tuossa säännössä 20.1 todetaan vain, että kuskin on ajettava autoa yksin ja avustamatta. Se on kuitenkin niin laaja käsite, että sen perusteella on todella vaikea vetää linjoja. Työnnetäänhän kuskeja liikkelle varikkokäynneiltä lähes jatkuvasti ja moottoreita käynnistellään jos ne sammuvat. Lisäksi tuossa säännössä puhutaan vain ajamisesta ja eihän kuskin ajamista sinänsä avusteta, mikäli tämä nostetaan takaisin radalle.

Mutta en nyt siltikään osaa sanoa, mikä tässä on totuus. Oma mielipiteeni tosin on, että ainakin tuo oli urheiluhengen vastaista nostaa Hamilton takaisin radalle. Siinä on nimittäin semmoinen vaara, että mikäli tuo on sallittua, pystyy ratahenkilökunta vaikuttamaan ratkaisevasti kisojen ja mestaruuksien lopputuloksiin. Esim. kuinka nopeasti mennään auttamaan, ketä autetaan ensiksi, autetaanko ollenkaan jne jne. Voi vain arvata, miten käytäntö vaihtelisi kisapaikkakunnan, tallin ja kyseessä olevan kuskin perusteella. Mielestäni tällainen tulisi kieltää välittömästi.
Miten niin kuskin ajamista ei avusteta, jos se nostetaan rengaskasasta irti nosturilla, ja kannetaan takaisin radalle? Olisi ollut ajaminen kovin vaikeaa tai jopa mahdotonta siinä tilanteessa ilman avunsaantia, niin jonkunlaisesta ajamisen auttamisesta taisi olla kyse? Ilman apuahan, ajaakseen hamiltonin olisi pitänyt peruuttaa siitä rengasvallista pois.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Arvasin, että joku ymmärtää tuon väärin ja tarttuu siihen. Toki kuskia autetaan kun tämä nostetaan takaisin radalle ja siten välillisesti myös ajamista mutta SUORANAISESTI se ei ole ajamisen auttamista. Ajamisella tarkoitetaan siis sitä kun autoa ajetaan ihan normaalisti ympäri rataa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Revolt sanoi:
Arvasin, että joku ymmärtää tuon väärin ja tarttuu siihen. Toki kuskia autetaan kun tämä nostetaan takaisin radalle ja siten välillisesti myös ajamista mutta SUORANAISESTI se ei ole ajamisen auttamista. Ajamisella tarkoitetaan siis sitä kun autoa ajetaan ihan normaalisti ympäri rataa.
Kyllä kuski nautti ulkopuolista apua tuossa, siinä ei ole mitään epäselvää. Ainoa oikeudenmukainen päätös tuossa olisi hylkäys. Mutta eihän PR-******** voida hylätä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Kyllä kuski nautti ulkopuolista apua tuossa, siinä ei ole mitään epäselvää. Ainoa oikeudenmukainen päätös tuossa olisi hylkäys.
Eihän sitä kukaan kiistä, etteikö ulkopuolista apua olisi saatu. Se vaan on joillekin epäselvää onko se sallittua vai ei. On se.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Eihän sitä kukaan kiistä, etteikö ulkopuolista apua olisi saatu. Se vaan on joillekin epäselvää onko se sallittua vai ei. On se.
Sallittua joo, mutta annetaan kenelle halutaan. Se on sama kuin aika-ajot unohdettaisiin ja vedettäisiin lähtöjärjestys arvalla...

Senna Suzukassa -89 apua annettiin, hylättiin
Mansell Estorilissä -91 apua annettiin, hylättiin
Häkkinen Silverstonessa -94 apua annettiin, sai tuloksen
Schumi Nürrellä -03 apua annettiin, sai tuloksen
Alonso Monzassa -04 ei saanut apua viittilöinnistä huolimatta, joutui keskeyttämään
Hamilton Nürrellä -07 oikein kurottaja-apua annettiin, sai tuloksen
 

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
Sue_me sanoi:
Sallittua joo, mutta annetaan kenelle halutaan. Se on sama kuin aika-ajot unohdettaisiin ja vedettäisiin lähtöjärjestys arvalla...
Riippuu aika paljon, mihin kohtaa auto on jäänyt, että annetaanko apua vai ei.
 
Ylös