Euroopan GP

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
epeli sanoi:
Saanko kysyä, että mitä vittua sinä sitten odotit? Että täällä ollaan asiasta hiljaa ja kommentoidaan lähtökolaria kunnes Kimin "virheiden" syy kerrotaan, ja sen jälkeen ollaan asiasta hiljaa ja kommentoidaan lähtökolaria?

EDIT:Webber muuten otti jo vapaaehtoisesti syyt tuosta paljon puhutusta lähtökolarista. Kommentoidaanko lisää?
Just tällasia kommentteja mä odottelin.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Tais itse asiassa tapahtua juuri tällä Mercedes-Benz -areenalla tuo jos en vallan määrin muista, mikä on toki erittäin mahdollista.


No mun mielestä turvahössötystä on se, että autot topataan niin, että kuskit kuvittelee voivansa tehdä mitä tahansa ja selviävänsä mistä vaan. Sen sijaan juuri tollaiset tekniset viat kuin tuo, jotka vielä yleensä tapahtuu vielä jarrutuspaikoissa ja on kaiken lisäksi vältettävissä aika yksinkertaisesti, on oikeasti vaarallisia. Siinä kun oliskin joku sattunut kääntämään eteen niin olisi oikeasti voinut sattua.
Oletetaan että valta olisi ollut yksin sinulla niin olisitko tosiaan kutsunut kimin sisään? Jälkiviisaana on toki helppo todeta että sehän olisi ollut kiminkin etu, mutta etukäteen sitä ei tiennyt kestääkö rengas yhden vai kymmenen kierrosta...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, näin sen alkukolaroinnin väärin tai en muistanut yksityiskohtia kisan jälkeen kun siinä oli kaikenlaista. Pahoitteluni virheellisestä "tuomiosta". Ei olisi pitänyt kommentoida asiaa josta ei ollut varmuutta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
E. Tuhero sanoi:
Oletetaan että valta olisi ollut yksin sinulla niin olisitko tosiaan kutsunut kimin sisään? Jälkiviisaana on toki helppo todeta että sehän olisi ollut kiminkin etu, mutta etukäteen sitä ei tiennyt kestääkö rengas yhden vai kymmenen kierrosta...
Niin en mä McLarenin päätöstä kyseenalaista vaan järjestäjien, joiden pitäis reagoida siihen, jos joku radalla olevista autoista on vaaraksi muille. Ja siinä roolissa olis mun mielestä ehdottomasti pitänyt olla sen verran munaa, että olis päätöksen tehnyt.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Osaako muuten joku selittää, miksi Räikkönen teki nopeimman kierroksensa kierroksella 9, kun tuli varikolle kierroksella 18. Vastauksen kuulisin mielelläni niiltä nimimerkeiltä, jotka "tiesivät" miehen itse tuhonneen renkaansa. Mielestäni kuitenkin tuo tukee sitä teoriaa, että oikeassa etupyörässä oli jonkinasteinen valmistusvirhe.

Alonso teki 0,229 sekuntia nopeamman kierroksen kierroksella 44. Tämä jäi myös kilpailun nopeimmaksi kierrokseksi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bobakki sanoi:
Ja siinä roolissa olis mun mielestä ehdottomasti pitänyt olla sen verran munaa, että olis päätöksen tehnyt.
Aikamoisen matopurkin siinä avaa jos kutsuu auton sisään josta ei varsinaisesti ole mitään hajalla. Rengas oli paskana mutta ilmat oli silti sisällä. Minkähänlainen parku siitä syntyisi jos viimeisessä kisassa ois MM katkolla ja tuomaristo ratkaisisi päätöksellään mestaruuden.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Aeuk sanoi:
Tuo tuli mullakin mieleen siinä ... olis voinut tulla melko rumaa jälkeä jos olisi Button lähtenyt mukaan. Onneksi sentään ei sitä tapahtunut ... jotain positiivistakin.
Uusinnasta kun tuon katsoin niin ei tuo näyttänyt hengenvaaralliselta ollenkaan. Kimi ois töötänny Buttonin takasiipeen ja molemmat ois pyörähtäneet hiekalle. Kauemmas ratavallista olis Kimi siinä tapauksessa jäänyt.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Tämä uusi rengassääntö aiheuttaa kyllä riskitekijöitä varsinkin kisan loppupuolella. Tuskin kenestäkään kuljettajasta on kovin mielekästä ajaa aivan finaalissa olevalla renkailla niin paljoa kuin pääsee. Varsinkin yht`äkkiset hajoamiset jarrutustilanteessa aiheuttavat vaaratilanteita, kuten nyt Kimin tapauksessa vaikka se olikin ripustukset jotka pettivät.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Observer sanoi:
Aikamoisen matopurkin siinä avaa jos kutsuu auton sisään josta ei varsinaisesti ole mitään hajalla. Rengas oli paskana mutta ilmat oli silti sisällä. Minkähänlainen parku siitä syntyisi jos viimeisessä kisassa ois MM katkolla ja tuomaristo ratkaisisi päätöksellään mestaruuden.
Entä minkälainen parku siitä tulisi jos joltain menisi henki kun tuomaristo ei tee työtään?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Muistan kerran kun katselin CART kisaa Michiganissa ja Scott Pruett johti sitä kohtalaisella marginaalillai. Alla olleet Firestonet vaan olivat melko jännän näköiset kun 360 km/h:n keskivauhdissa sliksien pinnassa oli koko ajan liikkuneet viirut. Eli renkaan pinta oli aivan rakkuloina ja kulutuspintaa kuoriutui koko ajan pois. Kun noissa vauhdeissa liikutaan, niin hengenvaara on aivan ilmeinen kaikille alueella oleville. Järjestävä organisaatio ei kumminkaan katsonut aiheelliseksi liputtaa Pruettia pois radalta vaan päättu jättää valinnan tallille. Rengasteknikot totesivat että kyllä nuo maaliin saakka kestää ja niin vain Scott voitti kisan.

Tämänpäiväinen oli pitkälti samankaltainen juttu ja minusta oli oikein että päätös jätettiin McLarenille. Heillähän se paras tieto asioista on.

McLarenin Pressitiedotteessa keskeytys laitettiin lopunperin lukkojarrutuksen piikkiin, joka sattui Kimin ohittaessa Villeneuvea kierroksella.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kyllähän sen "arvasi" miten se rengas/ripustukset kestävät (siis sen jälkeen kun ko. vikaa alettiin näyttämään/huomioitiin)...olisi saanut oikeastaan mennä ennen viimeistä kierrosta. niin ei pottuttaisi pätkääkään.

Eikä tämä oikeastaan potuta kovin paljon muutenkaan. .:thumbup: On hyvä, että GP:stä EI TIEDETÄ etukäteen voittajaa, niin kuin vielä edellisellä ja luoja ties kuinka monena vuotena.

Rengassääntöön liittyy kyllä turvallisuusriski, mutta ehkäpä vanhoillakaan säännöillä ei olisi "maltettu" johtoasemasta tulla vaihtamaan. Oli sitten kyse kenestä tahansa kuljettajasta.

Ruubenille, 1A:lle, Iso Papukaijamerkki!:ahem:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Kukaan ei maininnut mitään David Coulthardista mutta minä mainitsen eli loistavaa työtä DC! :thumbup:

Tosin pallillekkin olis taas ollu mahis Monacon tapaan. :(
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
gnz sanoi:
Heh. Jälkiviisaus kukoistaa.
Jälkiviisautta tai ei, mutta mielestäni jälkiviisautta olisi ollut se, jos tästä renkaan pettämisestä (mikä näytti melkoisen todennäköiseltä) olisi aiheutunut vakava onnettomuus ja sitten oltaisiin jälkiviisaina ihmetelty, että miksi Kimiä ei liputettu varikolle.
Ilman jälkiviisasteluakin on selvää, että venäläistä rulettia se olisi ollut yhä edelleenkin, vaikka Kimi maaliin olisi päässytkin, eikö?
Nyt oli fortuna mukana. "Ase" laukesi, mutta selvittiin ilman vammoja.

Jokatapauksessa tämä osoitti taas sen, että säännöt ovat edelleenkin liian tulkinnan varaiset. Jos renkaiden lukkiutumisella aiheutetaan niille sellainen epätasapaino, että niiden aiheuttama tärinä on vaaraksi ripustuksille, niin kuka on se joka tulkitsee tämän tärinän olevan vaaraksi autolle ja sen turvallisuudelle? Tällä viittaan siis renkaan vaihto-oikeuteen varikkokäynnillä.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kierroksen pitempään kun olisi ripustus kestänyt niin kukaan ei esittäisi argumenttejä homman vaarallisuudesta.
Mistä sen tietää millaisilla "pommeilla" ne muut ovat ajelleet mutta nippanappa päässeet maaliin?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kisahan oli varsin hyvä ja viihdyttävä viimeisten kierrosten aikana meinasin saada slaagin... Maikkarin väki ei huomannut, että rengas ei suinkaan hajonnut, vaan se tärinä rikkoi ripustuksen...

Slaagia en saanut, mutta harmittihan tuo, ei tosin aivan niin paljoa kuin 2001 Barcelonan kisan jälkeen.

Alonso otti entistä vahvemman kiinnityksen mestaruuteen. Vaikea on tuota eroa kuroa kiiinni. McLaren voi tavoitella valmistajien mestaruutta.

Alonso ja Kimi tekivät paljon omia virheitä, toki niitä tekivät muutkin mm. seitsemän kertainen maailmanmestari.

Mitä noihin autojen paremmuuteen tulee niin McLaren oli Nyrrellä hyvässä iskussa. Ei sentään paras kuten Jaska veikkasi. McLaren ja Renault olivat kisassa tasavahvoja ja Williams kevyellä kuormalla hyvässä vauhdissa.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Noh hetken kun tätä on nieleskellyt niin ei tuo enää niin pahalta tunnu, eiköhän Kimi ja McLaren ota tuosta opikseen. Kisa oli kyllä ihan pirun hyvä ja slaagi meinas tulla ku jännitti niin pirusti. En muista koska viimeks olis jännittäny yhtäpaljon kun tänään.

Sen verran vielä, että Williams tulee kovaa vauhtia mukaan voittotaistoihin ja eipä se Ferrarikaan kovin kaukana ole. Hyvä loppukausi luvassa :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Jr- sanoi:
Noh hetken kun tätä on nieleskellyt niin ei tuo enää niin pahalta tunnu, eiköhän Kimi ja McLaren ota tuosta opikseen. Kisa oli kyllä ihan pirun hyvä ja slaagi meinas tulla ku jännitti niin pirusti. En muista koska viimeks olis jännittäny yhtäpaljon kun tänään.

Sen verran vielä, että Williams tulee kovaa vauhtia mukaan voittotaistoihin ja eipä se Ferrarikaan kovin kaukana ole. Hyvä loppukausi luvassa :thumbup:
Eiköhän tässä ollut kaikki oleellinen minun mielestäni :)

Tämä kausi on kyllä ollut tähän mennessä aivan loistava, toivottavasti kisailu jatkuu yhtä tasaisena (niinkuin nyt näyttäisi). Renault ja McLaren ovat suunnilleen tasavahvoja, Williams pääsee jo lähelle, Toyotallakin kulkee ihan hyvin ja Ferrari luultavasti nousee vielä taistelemaan voitoista.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Entä minkälainen parku siitä tulisi jos joltain menisi henki kun tuomaristo ei tee työtään?
Tuomariston tehtäväkö se on valvoa ettei radalla pyörähdetä?
Jos joltakin menee henki niin en mä ala tuomaristoa syyttämään, kaikki on mukana vapaehtosesti.

Kuolemantapaukset on aina ikäviä, harmillisimpia on ne kun ratavalvoja saa renkaan päähän tehdessään vain hyvää työtä ilman palkkaa.

Felipeltä on mennyt rengas kahdesti ja Schumiltakin muuan kerran, eikö nämä ole samoja tilanteita kuin Kimin tilanne, joku näkee ja joku ei. Kukaan vain ei tiedä mitä tulee tapahtumaan ja millon.

Mitä tulee McLarenin toimintaan pitää Kimi radalla niin ilman muuta se oli oikea veto, entä jos Kimi olisi käynyt varikolla, jäänyt ehkä kolmanneksi tai neljänneksi. Minä ainakin olisin harmitellut että kyllä se ripustus ois vielä yhden kiekan kestänyt. Ilman muuta oikea veto, voittamaan ne on tullut.

Webber ääliö, sen verran kommentoin lähtökolaria.
No, Ralf oli yhtä ääliö, mutta eipä tuo mua haittaa kun se kerran Alonson niskaan tuuppas.
 
Ylös