Euroopan kisat vähenevät - hyvä vai huono asia?

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Nyt kun näyttää siltä, että tulevaisuudessa ajetaan yhä vähemmän kisoja Euroopan ulkopuolella, miten näette kehittyvän tilanteen? Onko se hyvä vai huono asia?

Itse koen nykyisen suuntauksen ainoastaan hyvänä asiana. Pääsemme nykyistä eksoottisimpiin paikkoihin, kuten jo tänä vuonna Bahrainiin (GP aaviolla!) ja Kiinaan. Euroopassa on mielestäni niin monta tylsää kisaa ja rataa, että kaiken maailman Imolat ja Hungaroringit joutavatkin jo pois kalenterista. Saksassakin ajettavista kisoista toinen joutaisi pois. Uusi Hockenheim on ainakin omasta mielestäni tylsä rata. Vanha oli upea. Ei tosin ole hurraamista tässä uudessakaan Nurburingissäkään. Ratojen pitäisi pysyä sellaisena kuin ne ovat olleet. Koska uudistuksilla on parannettu ratoja? Ei koskaan!

Lisäksi, kun kerran ajetaan maailmanmestaruudesta, on mielestäni suotavaa, että kisoja ei keskitetä Eurooppaan, vaan ne sirotellaan ympäri maailmaa. Silloin tittelikin on mielestäni nimensä veroinen!
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kisat tulevat epämääräisinä vuorokauden aikoina ja matkustaminen maksaa talleille enemmän (pieni ongelma ainakin isommille tiimeille).

Parasta olisi, jos kisoja ajettaisiin enemmän Euroopassa ja paremmilla radoilla ym.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Eurooppakeskeisyys taas vähentää kiinnostusta maailmanlaajuisesti, minkä tekee samaan syssyyn nykyiset mielenkiinnottomat radat. (Tosin onko vika radoissa vai autoissa onkin ehkä mielekkäämpi kysymys siltä saralta....)
Itse en näe muuta haittaa siinä että kisat muuttaa muuallekin kuin eurooppalaisittain kiusalliset lähetysajat. Tätähän voisi hieman kompensoida sillä ettei kisan alku olisi aina kello 14.00 (?) paikallista aikaa... Muutama tunti joustoa tekisi monesta kisasta paremmin seurattavan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Spa on hyvä rata. Pysyykö Malesiassa buumi, jos joku päivä Petronas lopettaa sponsoroinnin. Entä kuinka paljon arabiyleisöä saadaan Bahrainin kisalla, ja Kiina taasen.
Euroopassa perinteet F1-kisoja kohtaan ovat kaikista suurimmat, se on tärkein markkina-alue nykyisellään F1-tallien mainostajille (pl tupakkasponsorit).

Tietty jos jollain konstilla saadaan Formuloihin oikeasti sellainen meininki, että laji on jalkapalloon verrattava ilmiö koko Maapallolla, niin sitten.. Itse en kyllä usko, että homma tulee onnistumaan.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ihan sama missä ajetaan, kunhan radat eivät ole chumacherin hovisuunnittelijan, Herman Tilkën käsialaa :thumbdown
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Uusissa radoissa on se hyvä puoli, että ne voidaan suunnitella täysin nykyajan Formula-1 tarpeiden mukaisesti. Pitkä suora ja sen jälkeen tiukka mutka on suuremman yleisön mieleen.

Jos kisat lähetetään paikoista joissa on päivä kun meillä yö/aamuyö niin mtv3 tuskin siitä pitäisi. Eka lähtee katsojat sit sponssit ja sit hyvässä lykyssä koko lähetykset.

Vaikka välillä nykyään tuntuu, että seuraan enemmän F1-livetimingia niin vois kait sitä kuvaakin välillä katsella :>
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Hyvää on, että uusia, todennäköisesti mielenkiintoisempia ratoja saadaan kalenteriin ja formulat leviävät suuremmalle alueelle, joka saattaa tuoda talleille lisää sponsoreita uusista maista.

Huonoa on kasvavat matkustus- ja rahtikustannukset ja se, että kisat tulevat telkusta usein huonoon aikaan eurooppalaisten kannalta, varsinkin todella kaukaiset kisat tulevat aivan liian aikaisin aamulla.
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Olen uusien ratojen kannalla. Olisi ehkä parasta jos olisi vain muutama (esim 5) vakiorataa, joilla on suurin arvo formula-historian kannalta. Loput radat määriteltäisiin kauden alkuun mennessä niin että joka vuosi tulisi hieman vaihtelua. Erään tallin ylivoimaan se ei kyllä auttais, mutta ainakin maisemissa olisi vaihtelua
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Karpow sanoi:
Nyt kun näyttää siltä, että tulevaisuudessa ajetaan yhä vähemmän kisoja Euroopan ulkopuolella, miten näette kehittyvän tilanteen? Onko se hyvä vai huono asia?
Enenmmänvähemmänenemmän. Varmaan enemmän Euroopan ulkopuolella.

Uusia ratoja saisivat tehdä Euroopan puolellekin. Osa paskoista pois ja tilalle uusia eurooppalaisia ratoja. No rahahan kuitenkin aina ratkaisee. Vaikkapa 60%-40% suhde muumaailma erooppa vois olla jotakuinkin jees. Fiftyfifty suhde ois kyllä myös ihan jees, jos osa noista paskoista eurooppalaisista ja muumaalaisista kisoista vaihdettaisiin uusille radoille.
 

Imola

Formula Guru
Liittynyt
1.3.2004
Viestit
53
Sijainti
2882 km Imolasta
Minusta euroopassa ajettavia kisojen määrää ei tulisi karsia vaan pitäisi lisätä kisoja ja uudet kisat voisivat sitten tulla euroopan ulkopuolelle yhteensä 20 kisaa/kausi.
Tästähän on jo tehty ehdotus päättävien tahojen puolesta. Testaamista voisi taas rajoittaa kulujen karsimiseksi.

Euroopassa ajettavia kisaratoja voisi kyllä vaihdella jotta pientä vaihtelua saataisiin paikkojen suhteen.

Euroopan alueelle on kuitenkin halvempaa mennä katsomaan kisoja paikanpäälle kuin johonkin kauemmas. :D
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
On käytännössä täysin mahdoton ajatus, että F1:set toteutettaisiin ilman pitkiä sopimuksia valtaosaa radoista koskien. Ei noitten ratojen ylläpitokaan nimittäin mitään ilmaista ole ja oikeiden puitteiden luominen F1:lle vaatii erittäin huomattavia panostuksia, joita ei kukaan lähde toteuttamaan yhden vuoden ja yhden kilpailun takia.

Eurooppalaisten kisojen vähentyminen on kaksipiippuinen juttu. Lähtökohtaisesti F1:ssä on ollut voimassa periaate, jonka mukaan yhdessä maassa ajetaan korkeintaan yksi kisa. Käytännössä Euroopan GP ja San Marinon GP ovat esimerkkejä siitä, miten muodollisesti pidetään kiinni yksi GP per yksi maa periaatteesta ja on tuota nimillä kikkailua esiintynyt koko 90-luvun. Omasta mielestäni yhdelle maalle riittäisi hyvin yksi kilpailu, mutta odotettavissa on todennäköisesti laajempi kilpailujen siirtyminen Euroopan ulkopuolelle eikä tämä sinällään ole mikään hyvä asia. Omasta mielestäni parempi ratkaisu olisi lisätä osakilpailujen määrää ensin 20 ja sen jälkeen tiputtaa laadullisesti ja kiinnostukselta heikoimpia kilpailuja pois. Eurooppa saattaisi tällaisessa prosessissa olla hyvinkin vahvoilla, kun perinteitä ja osaamsista löytyy F1:ten suhteen enemmän kuin muualla.

Kilpailu uudessa maassa ei tarkoita sitä, että F1 välttämättä lyö läpi. Jos ei ole paikallista kuljettajaa tai tallia voi olla erittäin vaikeata saada ihmiset kiinnostumaan lajista. Saatetaan joutua tilanteeseen, jossa kiinnostuksen ylläpitämiseksi joudutaan suorastaan kiintiöimään kuljettajanvakansseja tärkeille maille. Tämä voi toimia hyvin tai huonosti riippuen mm. autojen määrästä.
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
AMS82 sanoi:
On käytännössä täysin mahdoton ajatus, että F1:set toteutettaisiin ilman pitkiä sopimuksia valtaosaa radoista koskien. Ei noitten ratojen ylläpitokaan nimittäin mitään ilmaista ole ja oikeiden puitteiden luominen F1:lle vaatii erittäin huomattavia panostuksia, joita ei kukaan lähde toteuttamaan yhden vuoden ja yhden kilpailun takia.
Harvalla radalla Ykköset on ainoa kisa vuodessa. Ja ei ne mitään hirveitä rahasampoja taida olla radoille kun jatkuvasti kuulostaa olevan rahaongelmia.

AMS82 sanoi:
Käytännössä Euroopan GP ja San Marinon GP ovat esimerkkejä siitä, miten muodollisesti pidetään kiinni yksi GP per yksi maa periaatteesta ja on tuota nimillä kikkailua esiintynyt koko 90-luvun.
Ei ole 90-luvun kikkailu. Sitä on esiintynyt huomattavasti kauemmin jo.
 

McMike

Guest
Onhan se hyvä, että kisoja ajetaan muuallakin kuin Euroopassa. Uudet radat ja maat ovat tervetulleita mukaan f1 sirkukseen ja samalla lajin kansainvälinen arvo kasvaa. Voidaan puhua todellisesta maalimanmestaruussarjasta.

Toivottavasti uusissa maissa tämä innostaa myös uusia kuljettajia karting harrastuksen pariin ja näin sieltä saataisiin tulevaisuudessa ehkä uusia nimiä ja kansallisuuksia mukaan formulakuljettajiksi.

Euroopassa on muutama tylsä kisa jotka voisi ihan hyvin karsia pois. Monaco on, vaikka ajetaankin vanhalla katuradalla, yksi mielenkiintoisimmista ja parhaimmista kisoista koko sarjassa ja se pitää mielestäni säilyttää tulevaisuudessakin.

Hockenheim joutaisi poistaa, samoin muutama muu.

Ehkä kisoja tultaneen tulevaisuudessa ajamaan USAssakin enemmän kuin nyt oleva indy.
 

oarvela

Member
Liittynyt
2.3.2004
Viestit
19
Sijainti
Etelä-Suomi
eurooppakeskeistä?

Tämän aamun tulosruudussa esitettiin huomiota Malesian kisan katsojamääristä, jotka ovat jäämässä kauden GP:istä alhaisimmaksi. Syynä tähän pidetään viikonlopun vaaleja! Uudet radat ovat kiistämättä upeita ja laajentavat näkyvyyttä, mutta entäs yleisö? Olisi mukava tietää statistiikkaa tarkemminkin siitä, kuinka eurooppakeskeinen laji Formula itse asiassa onkaan. Eli jos Euroopasta vähenee osakilpailut, niin ollaanko pian tilanteessa, jossa ajetaan siellä missä raha liikkuu, vaikka katsojakunta olisi toisaalla? Ja kukas sen rahan sieltä kaukomailta kerää, kun talleille tulee Kiinan, Malesian ja Bahrainin reissuista hyvät kulut.

Formulaa pidetään yleisesti luksus-lajina verrattuna vaikkapa ralliin. Nopeita autoja, kurvikkaita varikkopimuja jne. Mutta kun katsomoon tavallinen Katsoja-Kauko menee, niin ei sitä luksusta siellä saa. Eli summa summarum: katsojien ehdoilla on jossain vaiheessa pakko tehdä päätöksiä, jotta sarjasta ei tule juppisirkusta jota katsotaan vain ja ainoastaan televisiosta kuin Lotto-arvontaa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllä F1 on varsin eurooppakeskeinen laji, vaikka itse kisat ajettaisiin kokonaan Euroopan ulkopuolella. Jokainen talli toimii Euroopasta käsin, testaa Euroopassa jne. Myös suuri osa kuljettajista on eurooppalaisia. Tietysti kisojen vieminen kokonaan muualle saattaisi vähitellen muuttaa tilannetta, mutta se olisi pitkä prosessi.

Se, että suuri osa kisoista ajetaan Euroopassa, vähentää ainakin kustannuksia kun matkustelukin vähenee. Uudet radat ovat tervetulleita, mutta niissä saisi olla jotain persoonallisuutta. Jotenkin vaikea kuvitella että sarjaan tulisi uutta Span tyyppistä rataa, olisi se sitten missä päin maailmaa tahansa. Kaikki uudet radat ovat moderneja moottoriratoja, eikä niitä rakennella vuoristoihin saati osittain yleisille teille. Uusia katuratakisojakaan tuskin nähdään tulevaisuudessa.

Sillehän ei voi mitään, että kello on eri verran eri puolilla maapalloa (copyright: Jorma Pulkkinen). Jos kerran pitää ajaa ympäri maapalloa, niin katsellaan niitä kisoja sitten yöllä ja illalla täällä Euroopassa jossa perinteitä katsomiseen jo on. Jos lajia ollaan kerran viemässä (=markkinoimassa) muualle, pitää ottaa huomioon paikallisetkin (TV-)katsojat. Ei kisoja voida ajaa paikallista aikaa joskus aamuvarhaisella.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Euroopan kisoiksi voisi jättää vaikka vain Spa, Silverstone, Monza ja Monaco.

Ensimmäisenä voisi pudottaa pois Imolan, joka nyky tilassaan on todella säälittävä tekele. Tuosta taitaa olla taas tulossa kauden pohjanoteeraus kilpailullisesti.

Imola'94 sen sijaan kelpaisi kalenteriin.

Hungaroring, Barcelona ja muut kikkareet joutaisivat myös pois.

Ei minusta kilpailujen pitäminen euroopassa pitäisi olla itsetarkoitus vaikka näin Suomalaisesta näkökulmasta kaukomaiden kilpailujen lähetysajat ovat kyllä sadistisia.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
skf sanoi:
Ei minusta kilpailujen pitäminen euroopassa pitäisi olla itsetarkoitus vaikka näin Suomalaisesta näkökulmasta kaukomaiden kilpailujen lähetysajat ovat kyllä sadistisia.
Tuo koskee koko Eurooppaa ja uusien kilpailujen myötä suorien lähetysten katsojaluvut tulevat taatusti tippumaan Euroopassa. Uusista kohdemaista taas saattaa tulla suoriin lähetyksiin lisää katsojia, mutta tuskin yhtä paljon kuin mikä Euroopassa menetetään.
 

oarvela

Member
Liittynyt
2.3.2004
Viestit
19
Sijainti
Etelä-Suomi
suomalainen / eurooppalainen

Minusta on turha miettiä tätä suomalaisesta näkökulmasta, vaan reilusti eurooppalaisesta. Valitettavasti toisaalla on rahat, uudet radat ja tupakkamainokset. Meillä on "vaan" katsojat, historia ja perinne. Kumpikohan painaa Bernien vaakakupissa enemmän? Uudet katsojat ja maat on ok, mutta mikä on hinta? Huoli on yleiseurooppalainen.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Re: suomalainen / eurooppalainen

oarvela sanoi:
Minusta on turha miettiä tätä suomalaisesta näkökulmasta, vaan reilusti eurooppalaisesta. Valitettavasti toisaalla on rahat, uudet radat ja tupakkamainokset. Meillä on "vaan" katsojat, historia ja perinne. Kumpikohan painaa Bernien vaakakupissa enemmän? Uudet katsojat ja maat on ok, mutta mikä on hinta? Huoli on yleiseurooppalainen.
Jos ei ole ostokykyisiä katsojia, ei ole mainostajiakaan. Eikö se niin mene?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Voisi myös spekuloida, että F1 ykkösten näyttäminen Suomessa loppuu parissa vuodessa, jos kaukomailla ajettavien kisojen osuus kasvaa. On vaikeata ajatella minkään kaupallisen yhtiön maksavan maltaita kisoista, jotka keräävät yleisöä vähemmän muin Virpi Kuitusen maailmancup hiihto, kuten siis oli asianlaita Australian GP:n yhteydessä.

Tietysti voi kysyä, että mitä järkeä mitään F1:siä on Suomessa näyttääkkään enää siinä vaiheessa, kun kisat keräävät alle 400 000 katsojaa. Toivottavasti asiaan ei kiinnitetä huomiota MTV3:n puolella.
 
Ylös