...ja toivottavasti turpaan vetäjät saa pari vuotta linnaa.
Oon periaatteessa samaa mieltä siitä, että pari vuotta tollasesta teosta on vähän. Mutta minkäs teet. Ite en usko, että olosuhteet sinänsä tarttis olla linnassa kauheen karut, se on kuitenkin vapausrangaistus eikä mikään kidutus. Se vapauden ja oman päätäntävallan rajoittaminen on jo aika kova juttu itsessään, "hyvät" olosuhteet tekee siitä henkisesti ehkä jopa kovemman kun on aikaa kekittyä muuhunkin kuin selviytymiseen. Ei sieltä kuitenkaa jatkuvasti lomilla rampata vaikka nuoriso-osastolla toki on helpompaa. Vankeus on monella tapaa aika ongelmallinen juttu, koska siinä pitäis kanssa saada tuomituista yhteiskuntakelpoisia. Vaikkapa kymmenen vuotta pimeessä kopissa ei tutkitusti edesauta sopeutumista siviilimaailmaan ja seurauksena on uusia rikoksia ja kokonaisuutena huonompi lopputulos kuin meidän systeemissä.
Se, että heppu istuu kaks vuotta ja risat toisen tappamisesta johtuu tietysti siitä, että rangaistukset pitää suhteuttaa. Mun mielestä on oikein, että nuorena (ja tyhmänä) henkilönä tehdyistä teoista saa vähemmän kuin ns. aikuisena tehdyistä. Sen lisäksi myös annetusta tuomiosta istutaan pienempi osa. Mutta jos nyt ajattelee, että ton olis tehnytkin joku aikuinen, niin aika tyypillinen tuomio taposta on sellanen 9 vuotta. Ensikertalainen istuu siitä puolet, eli 4.5 vuotta ja uusija 2/3 eli 6 vuotta. Se on ihan yleisesti hyväksyttävää, eikä tuokaan nyt mikään mielettömän pitkä aika ole ainakaan siihen verrattuna kauanko se tapettu on kuolleena.
Eli kyse on kokonaisuudesta, siitä kuinka pitkiä tuomioiden yleensä pitäis olla ja kuinka asettaa ne tuomioiden pituudet vakavuusjärjestykseen ja suhteeseen toisien kanssa. Ei mikään helppo juttu. Helpoin tapa olis varmaan luopua noista "hyvän käytöksen ansiosta" tulevista alennuksista muuta kun silloin jos siihen on todella aihetta. Ensikertalaisella pitäis silti olla joku "satunnaistapaus" lievennys. Toinen asia mikä mun mielestä vois olla meillä toisin on se, että yhteistyöhalu sais näkyä tuomion pituudessa. On aika erikoista, että jos teet rikoksen ja kuset sen jälkeen nurkkiin ja vaikeutat kaikkea tutkintaa kaikin mahdollisin keinoin saat saman tuomion kun ollessasi vaikka suuren rikosorganisaation jäsen ja paljastamalla sen kaikki touhut.