F-Zecure 2007

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Tuli koneen mukana OEM-versio.
Älkää ainakaan rahaa laittako tohon. Jumii miten sattuu ja mikä pahinta: Kone swäppäilee 24/7 2-3 sekunnin välein. Kokeilin tota 2007-versiota kolmessa koneessa eilen ja sama tulos kaikissa; Jatkuva levyralli päällä ja swäppi laulaa. Tämä siis niin, että edes taustasuojaus ei ole päällä.
Lisäks taustasuojaus päällä ollessaan vie ihan saakelisti resursseja, se kannattaa pitää pois päältä. Kun sen laittaa takaisin päälle, kone onkin 5 seuraavaa minuuttia täysin jumissa.
Kun tekee yhdelle ainoalle tiedostolle virustarkistuksen right-clickmenun kautta, F-Secure jää jumiin melkein joka kerta ja kun sen ikkunan tappaa, kaatuu koko F-Secure ja blokkaa tiedostojen käyttöä miten sattuu.
jne. jne.

Yhden kerran olen jo joutunut tekemään uudelleenasennuksen kun F-Secure alkoi valittaa, että Parental Controlin asennus on rikki.
Nyt se valittaa taas virhettä: "Eristetyt kohteet: Alustusvirhe". Tosin tuo ei näytä toimintaa haittaavan mutta taidan seuraavaksi reipiä koko F-Securen helvettihin ja tilalle Wintoosan oma palomuuri ja Avast.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Pienempi harmi, mutta tulkoon silti kerrotuksi, että virustarkistus valittaa mm. irc-clienteista ja ftp-servereistä että ne on "Riskiohjelmia" ja irc-serveriohjelmistosta väittää sen olevan haittaohjelma jne. jne. :rolleyes: Tuntuu, että lähes kaikki ohjelmat jotka jotenkin liittyy salasanoihin, irkkiin, telnetiin tai ftp:hen on ton mielestä joko haittaohjelmia tai vähintään riskiohjelmia. Heuristiikka on kyllä aikamoisen pielessä tossa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
mä kokeilin f-secure 2006 version trialia viime vuonna. Tuo teki niin että blokkasi mut kokonaan netistä. Ja vaikka kuinka yritin palomuurin yms. asetuksia muuttamaan niin nettiin en päässyt. Joko tuote on susi tai sitten en osannut käyttää sitä. Kumpikin on kuitenkin tuotteen vika, sillä en tue tuotetta, jonka käytettävyys on huono. Joten käytän siksi yhdistelmää avast - kerio.

Edit: Saattoi olla, että f-secure otti ristiriitaa jostain koneellani jo ennestään olleesta tietoturvasoftasta.. Tosin muistaakseni kyllä poistin kerion ja avastin väliaikaisesti. Jokatapauksessa sovelluksen olisi kyllä pitänyt kertoa missä vika. Jostain trouble shootingissa olisi pitänyt lukea miksi netti on blokattu. Näin ei ollut, vaan softa kertoi että netti toimii OK, vaikkei toiminut..
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Lisäks taustasuojaus päällä ollessaan vie ihan saakelisti resursseja, se kannattaa pitää pois päältä.
Sama vika oli Kasperskyn Internet Security kutosen ekoissa versioissa, on tosin nyttemmin fiksattu. Mulla on tuo on kuitenkin edelleenkin deaktivoituna.

...siis jos toi taustasuojaus on sama kuin "Integritätskontrolle", se meinaan veti CPU-resurssit tappiin, jos sen erehty aktivoimaan.

Kasperskyssä on myös se "ongelma", että jos aktivoit kaikki mahdolliset optiot, saat viettää ensimmäiset päivät vastailemalla pirun monene kysmykseen. Muistaakseni se kysyis jo ihan siitäkin, että saako exe se ja se käyttää dll sitä ja tätä. Joillekin tuo tietysti on ihan ok, mutta normaalikäyttäjä on aikalailla kusessa tuon kanssa. Defaulttina tuo onkin deaktivoitu.

Ihan uusin virallinen versio tsekkaa keyloggeritkin ja siinä joutu mm. kertomaan, ettei Logitechin näppäinajurit tee mitään pahaa. Sille, joka osaa tuon itse selvittää, ei tuo ole ongelma, mutta tietämättömälle voi olla aika iso ongelma tuokin, meinaan näppäimistön ajureita ei varmaan kannata blokata :eek:

Heuristiikan puolesta Kaspersky ei oo niitä parhaita, mutta tuohon on kuulemma tulossa pikapuoliin oleellinen muutos. Duunaavat juuri tuon herustiikkapalikan kanssa. Toisaalta Kasperskyn signaturet ovat niin kattavat ja nimenomaan ajantasalla, että testeissä ovat kuitenkin hakanneet useimmat sellaiset virusohjelmat, joissa on selkeästi parempi heuristiikka, mutta heikommat signaturet.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tuli koneen mukana OEM-versio.
Älkää ainakaan rahaa laittako tohon. Jumii miten sattuu ja mikä pahinta: Kone swäppäilee 24/7 2-3 sekunnin välein. Kokeilin tota 2007-versiota kolmessa koneessa eilen ja sama tulos kaikissa; Jatkuva levyralli päällä ja swäppi laulaa. Tämä siis niin, että edes taustasuojaus ei ole päällä.
Lisäks taustasuojaus päällä ollessaan vie ihan saakelisti resursseja, se kannattaa pitää pois päältä. Kun sen laittaa takaisin päälle, kone onkin 5 seuraavaa minuuttia täysin jumissa.
Kun tekee yhdelle ainoalle tiedostolle virustarkistuksen right-clickmenun kautta, F-Secure jää jumiin melkein joka kerta ja kun sen ikkunan tappaa, kaatuu koko F-Secure ja blokkaa tiedostojen käyttöä miten sattuu.
jne. jne.

Yhden kerran olen jo joutunut tekemään uudelleenasennuksen kun F-Secure alkoi valittaa, että Parental Controlin asennus on rikki.
Nyt se valittaa taas virhettä: "Eristetyt kohteet: Alustusvirhe". Tosin tuo ei näytä toimintaa haittaavan mutta taidan seuraavaksi reipiä koko F-Securen helvettihin ja tilalle Wintoosan oma palomuuri ja Avast.

F-secure on kyllä aina ollut varsinainen resurssisyöppö. Ja myyvät tuotetta surutta joihinkin vanhoihin win98-luuskoihinkin, että kyllä toimii, ja kone on solmussa jatkuvasti. Erään kerran oon joutunut kehottamaan käyttäjiä siirtymään ilmaisiin ja ennenkaikkea kevyempiin softiin.

Kandee siihen koneeseen kyl joku softamuurikin laittaa, eihän tuo wintoosan muuri tutkaile ollenkaan ulospäin menevää liikennettä, kohta on nettis sulussa kun joku troijalainen pärähtää selaimen kautta koneeseen. Ja Avast ei kuitenkaan tunnista sitä, ota ennemmin AVG ja vaikka Spybot vielä siihen kaveriks.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Minuakin on F-Secure alkanut jo hieman ärsyttämään. Välillä ei toimi sähköpostisuodatus ja muutenkin ohjelman toimivuudessa esiintyy aika ajoin häiriöitä. Olen kysynyt tukea ongelmiin sekä Soneralta että F-Securelta mutta vastaukset ovat olleet ympäripyöreitä, ikäänkuin tietäisivät ne ongelmat mutta eivät viitsi vaivautua selvittämään niitä eivätkä antamaan yksiselitteistä vastausta ongelmien korjaamiseen. Käytössä mulla on Sonera tietoturva, F-Secure Internet Security 2006 jonka kk -maksu on noin hieman alle 4 euroa.

Mikä olisi paras ilmaisohjelma? Siis sekä virusturva- että palomuuri + haittaohjelmien suodatin?

Avastia on kehuttu, mutta onko kaupallisen ohjelman veroinen tehokkuudessa?

F-Securehan on kyllä tehokas ja pitää pöpöt ja virukset loitolla mutta on todellakin melkoinen resurssisyöppö ja antaa toisinaan aiheettomiakin varoituksia.

Vai olisiko syytä siirtyä Nortoniin?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Joskus netissä luin noita vertailuita ja muistelisin, että Avastin heikkous oli se, ettei se tunnista välttämättä kovin hyvin tuntemattomampia viruksia, myös makrovirusten tunnistaminen ei ollu kovin hääppöistä.

Saattaa se sittenkin olla noista ilmaisohjelmista partas. Toinen vois olla AntiVir. Varmaan kannattais kuuklettaa joitakin vertailuja netistä ja lueskella niitä.

Ihan suoraan en ainakaan minä uskalla omalla olemattomalla kokemuksella suositella varauksetta noita ilmaisohjelmia. Toki se suositeltavuus riippuu kyllä vähän siitäkin, miten sitä konettaan käyttää. En kuitenkaan usko, että nuo pärjäävät ihan täysin niille parhaille kaupallisille softille.

Ilmaisista palomuureista ZoneAlarm on kait edelleenkin ihan ok? Itte ainakin haluan kontrolloida vähän ulospäinkin menevää liikennettä, joten ihan pelkän Windowsin palomuurin varassa en itse viitsis olla. Olkootkin että varmaan sekin periaatteessa riittää suhtkoht pitkälle torjumaan sisääntunkeutujia.

Mulla on ittelläni AVG Anti-Spyware 7.5 torjumassa spywarea ja kumppaneita, se ei tosin oo ilmainen. Ilmaisista spybot ja spywareblaster ovat kaiketi suositeltavia. WindowsDefender (soon Microsoftin oma ja ilmainen) olis tietty kans yks vaihtoehto. Mielipiteet siitä tosin jakautuvat kuten kaikesta mikä tulee Microsoftilta :rolleyes:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Micael sanoi:
Mikä olisi paras ilmaisohjelma? Siis sekä virusturva- että palomuuri + haittaohjelmien suodatin?
Jonkun testin perusteella kokeilin juurikin tuota OoPeen mainitsemaa AntiViriä, sekä Bitdefenderiä.
Bitdefenderissä alkoi ärsyttämään se, että se pomppasi aina päivittäessä itsensä siihen selaimen päälle tai kesken kiihkeän ajopelin heitti työpöydälle. Samaa tekee toisinaan AntiVir, mutta huomattavasti harvemmin. Jotkut pelit näyttää olevan herkempiä tuolle...
Ihan täysin tyytyväinen en siis kumpaankaan ole, vaikka itse virustarkistus lienee kohdallani ollut moitteetonta. AntiVir mulla nyt kuitenkin koneella on.
Palomuurina ZoneAlarm jo monennetta vuotta, ihan hyvin toimii.
Ad-awarella satunnaisesti putsaan konetta, eipä tuonne pahoja bakteereja ole pesiytynyt.
Että tuossa mun ilmaisohjelmilla toteutettu turvaratkaisu. En väitä että on paras ratkaisu.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4593
Sijainti
Kokkola
OoPee sanoi:
Mulla on ittelläni AVG Anti-Spyware 7.5 torjumassa spywarea ja kumppaneita, se ei tosin oo ilmainen. Ilmaisista spybot ja spywareblaster ovat kaiketi suositeltavia. WindowsDefender (soon Microsoftin oma ja ilmainen) olis tietty kans yks vaihtoehto. Mielipiteet siitä tosin jakautuvat kuten kaikesta mikä tulee Microsoftilta :rolleyes:
Tuo entinen Ewido on muuten ihan OK mutta väittää aina löytävänsä minun virustorjuntaohjelman Program files -kansiosta gatoria. Spybot on kelpo ohjelma kanssa kuin myös muuten a-squared ohjelmista se Free on aika hyvä. Ainakin päivityksiä siguihin tulee joka päivä. Kai tuo Defender on ihan ok mutta eipä ole sen jälkeen löytänyt enää mitään kun kerran sattui bongaamaan pari Spybotin ja ad-awaren missaamaa Hotbarin jäännöstä.

Ja tuosta F-Securesta (2007): :eek: :eek: Huh.. No, tuo resurssihommahan on ollut tiedossa minullakin.. On ihanaa katsoa sähköposteja ainakin Mozilla Thunderbirdistä koska jos suojaukset on täysillä (sekä palomuuri että virus/vakoilusuojaus) niin kestää hemmetin kauan TB:ltä tarkastaa mahd.uusien postien tulo palvelimelle. Puhumattakaan jos on joku pannut tulemaan parin megan edestä liitteitä :D
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
burb sanoi:
Jonkun testin perusteella kokeilin juurikin tuota OoPeen mainitsemaa AntiViriä, sekä Bitdefenderiä.
BitDefendin maksullisen version pitäis mun tietääkseni olla hyvä, mutta mä en edes tienny, että siitä on olemassa myös ilmaisversio.

EDIT: no onhan siitä. BitDefender 8 Free Edition :eek!:
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Tämä isän kone, jonka mun piti laittaa taas iskuun, jumitteli jatkuvasti ja kokoajan, eikä mikään tuntunut auttavan, vaikka kokeilin vaikka mitä ja tein mm. Runar&Kyllikin ansioikkaiden neuvojen mukaisesti. Lopulta päädyin samaan tulokseen kuin R&K, että F-secure jumittaa konetta ja näinhän se oli. Ongelmat häipyivät samantien kun poistin juuri äsken kyseisen paskan ja asensin Avastin tilalle, kone toimii kuin unelma, ja on todella vikkelä. Kaiken huipuksi Avast löysi heti muutaman viruksen jotka F-secure missasi täysin!

Niin sitä ihmisiä liikkeessä huijataan, iskäkin oli rahalla ostanut mukamas hyvät ohjelmat, mutta niin vain kävi että ilmaiset on parempia. Nyt tässä on avastin lisäksi Spybot ja Windowsin oma palomuuri päällä, ja tällä hetkellä ainakin toimii loistavasti.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
ad-aware Se personal ei kyllä mielestäni ole riittävä suoja vakoiluohjelmia vastaan. Eli jos se ei mitään löydä, niin ei kande aatella et kone on putsingissa. Skannaan usein ensin sillä, ja sen jälkeen spybotilla. ad-aware ei ole löytänyt pariin kuukauteen yhtään mitään, spybot löytää n. joka toisella kerralla, ja joskus paljonkin shittiä. Elikä Spybot koneeseen mars.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Juhis sanoi:
Kaiken huipuksi Avast löysi heti muutaman viruksen jotka F-secure missasi täysin!
Toisaalta sä et tiedä monta semmosta virusta F-Secure löysi, joita Avast ei olisi löytänyt.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Juhis sanoi:
Tämä isän kone, jonka mun piti laittaa taas iskuun, jumitteli jatkuvasti ja kokoajan, eikä mikään tuntunut auttavan, vaikka kokeilin vaikka mitä ja tein mm. Runar&Kyllikin ansioikkaiden neuvojen mukaisesti. Lopulta päädyin samaan tulokseen kuin R&K, että F-secure jumittaa konetta ja näinhän se oli. Ongelmat häipyivät samantien kun poistin juuri äsken kyseisen paskan ja asensin Avastin tilalle, kone toimii kuin unelma, ja on todella vikkelä. Kaiken huipuksi Avast löysi heti muutaman viruksen jotka F-secure missasi täysin!

Niin sitä ihmisiä liikkeessä huijataan, iskäkin oli rahalla ostanut mukamas hyvät ohjelmat, mutta niin vain kävi että ilmaiset on parempia. Nyt tässä on avastin lisäksi Spybot ja Windowsin oma palomuuri päällä, ja tällä hetkellä ainakin toimii loistavasti.
Laita siihen nyt se softamuurikin, jotta toimii hyvin myös jatkossa. Kerio on sellanen huomaamaton, ei hypi nenille alvariinsa ja toimii luotettavasti. Jossain testissä Avast ei löytänyt joitain haittaohjelmia, jotka AVG löysi, joten mulla on AVG. Uuden käyttöliittymän ansiosta on myös hurjan simppeli käyttää, ja päivittää nätisti itsensä automaattisesti(eikä hypi siitä pelien päälle kertomaan).

ccleaner on myös ihan huippu löytämään turhaa sälää mitä koneelle jää. Lisäksi ei tarvitse miettiä, uskaltaako löytöjä poistaa, eli toimii niin kuin pitääkin. Yksi tietotekniikkaguru suositteli ja nyt suosittelen minäkin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
OoPee sanoi:
Toisaalta sä et tiedä monta semmosta virusta F-Secure löysi, joita Avast ei olisi löytänyt.

Totta tuokin. Joskus on hyvä pyöräyttää vaikka f-securen onlinescan, kun eihän sitä nyt viiti koneella pitää. Usein voi löytyä jotain, jota on jäänyt ilimaisohjelmilta löytämättä...
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
OoPee sanoi:
Toisaalta sä et tiedä monta semmosta virusta F-Secure löysi, joita Avast ei olisi löytänyt.
Enpä tiedä en, mutta kyl mun mielestä ohjelman, josta maksetaan rahaa, pitäisi löytää kaikki mahdolliset, varsinkin jos verrataan täysin ilmaiseen ohjelmaan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Juhis sanoi:
Enpä tiedä en, mutta kyl mun mielestä ohjelman, josta maksetaan rahaa, pitäisi löytää kaikki mahdolliset
Ei semmosta ohjelmaa ole olemassakaan eikä tuskin tule koskaan olemaankaan.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
OoPee sanoi:
Ei semmosta ohjelmaa ole olemassakaan eikä tuskin tule koskaan olemaankaan.
No ei, mutta ei varmaan oo liikaa vaadittua että löytäisi edes sellaset, mitkä ilmaisohjelmat löytää. Eihän muuten ole mitään järkeä maksaa, jos ei saa parempaa rahalla kuin ilmaiseksi!

Itse kyllä tän takia totesin, että ei kannata maksaa ainakaan F-securesta yhtään mitään.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Suhteellisen ajankohtainen toikki. Pöytäkoneessa on F-Secure ja lisenssi päättyy ~10 päivän päästä. Tarkoitus on samalla vetästä koneeseen FormatC -> Internet Securityn vaihdos on edessä.

Oisko jotain suositeltavaa? Vertailuja tms.
Kaspersky kiinnostaa - tosin muistelen Oopeen haukkuneen palomuuria, onkohan tuota jo korjattu? Suhteellisen edullinenkin netistä ostettuna - 60 dollaria, eli 45€. Onko tuo kevyempi koneelle kuin F-Secure?

Entäs mites Symantec? Tai yhdistelmä ilmaisesta virustorjunnasta ja palomuurista?

Sana on vapaa!
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
formulastara sanoi:
F-secure on kyllä aina ollut varsinainen resurssisyöppö. Ja myyvät tuotetta surutta joihinkin vanhoihin win98-luuskoihinkin, että kyllä toimii, ja kone on solmussa jatkuvasti. Erään kerran oon joutunut kehottamaan käyttäjiä siirtymään ilmaisiin ja ennenkaikkea kevyempiin softiin.

Kandee siihen koneeseen kyl joku softamuurikin laittaa, eihän tuo wintoosan muuri tutkaile ollenkaan ulospäin menevää liikennettä, kohta on nettis sulussa kun joku troijalainen pärähtää selaimen kautta koneeseen. Ja Avast ei kuitenkaan tunnista sitä, ota ennemmin AVG ja vaikka Spybot vielä siihen kaveriks.
Mulle ei ole koskaan tullut koneelle yhtään virusta. Ei se tarkoita, että näin on jatkossakin, mutta välttämällä ns. epäilyttävien ohjelmien asennusta ja pitämällä systeemin kunnossa muutenkin, ei ole koskaan vielä virusta tullut, joten en laske oikeesti antivirusohjelmistoa edes kauheen tarpeelliseksi.
Nuo softamuurit on mitä on.
Jos haluan kunnon palomuurin niin, väännän tuon rautapalomuurin päälle. Nyt se on pois päältä kun en ole viitsinyt konffata.
 
Ylös