rölligölli
Well-known member
- Liittynyt
- 18.1.2019
- Viestit
- 255
Haas radalla
No kyllähän tuostakin graafista näkee, kuinka kulmikkaasti ja epäjouhevasti ilmavirta etenee läpi auton. Ainoa "gain" on ponttoonin etuoton vähäisyys ilmanvastukseen.Sinänsä ihan mielenkiintoinen tutkielma joka antaa edes jotain uskoa Ferrarin tietotaitoon autonsa suunnittelun suhteen. Käytännössä noiden cdf-testin tuloksen arvo on pyöreä nolla. Siinä on vain verrattu takakatteen ja ponttoonien kohtaa, mutta kuten tiedetään, niin auto on kokonaisuus ja esim. etusiiven vaikutus virtauksiin on valtava. Sen näkee sitten ekoissa kisoissa miten se toimii vai toimiiko ollenkaan. Jännityksellä jäämme pidättämään hengitystä odotellessamme.
Tykkään itsekin periaatteessa tuosta ponttooniratkaisusta, mutta ongelmana on mitätön undercut-airflow. Ei tuu toimii tarpeeksi hyvin -varsinkin kun katsoo parhaita ratkaisuja kuten mese ja MC vaikkaAlpine näyttää huippuautolta ponttooniratkaisultaan. Sekoitus jo aiemmin julkaistuja autoja. Muuhun en osaa kiinnittää huomiota. Ja Haas näyttää aiempaa paremmalta radalla kun mm. ilmanottoaukkoja on suurennettu.
Joku jippo siinä just lienee, että etusiiveltä tuleva ilma saadaan tuosta "pompautettua" takasiivelle. Tai joku pyörre itse varsinaisen takasiivelle menevän virtauksen alle? Mutta en tajua, miksi sivuponttooni on ulkoa suora. Miten tuo voi toimia? Itse vähän pelkään että kuumat kisat varsinkin voi olla noin pienillä ilmanotoilla haastavaa?Sinänsä ihan mielenkiintoinen tutkielma joka antaa edes jotain uskoa Ferrarin tietotaitoon autonsa suunnittelun suhteen. Käytännössä noiden cdf-testin tuloksen arvo on pyöreä nolla. Siinä on vain verrattu takakatteen ja ponttoonien kohtaa, mutta kuten tiedetään, niin auto on kokonaisuus ja esim. etusiiven vaikutus virtauksiin on valtava. Sen näkee sitten ekoissa kisoissa miten se toimii vai toimiiko ollenkaan. Jännityksellä jäämme pidättämään hengitystä odotellessamme.
Mä luulin että toi on Aston Martin. Ei ollut. Pääsee Alonso pinkeroiseen autoon.Alkaa hieman kyllä vituttamaan kun BWT:n on pakko pilata hieno väritys joka vuosi.
Mehän emme tiedä mitä siellä alla on piilossa ja miten pohjalevyn muotoilu menee.Joku jippo siinä just lienee, että etusiiveltä tuleva ilma saadaan tuosta "pompautettua" takasiivelle. Tai joku pyörre itse varsinaisen takasiivelle menevän virtauksen alle? Mutta en tajua, miksi sivuponttooni on ulkoa suora. Miten tuo voi toimia? Itse vähän pelkään että kuumat kisat varsinkin voi olla noin pienillä ilmanotoilla haastavaa?
Ponttoonin etupään undercutti vaikuttaa vähän Ferrarin tyyliseltä, liekö tarkoitus ohjata tehokkaasti ilmaa auton alle.Tykkään itsekin periaatteessa tuosta ponttooniratkaisusta, mutta ongelmana on mitätön undercut-airflow. Ei tuu toimii tarpeeksi hyvin -varsinkin kun katsoo parhaita ratkaisuja kuten mese ja MC vaikka
En tiedä onko sulla silmissä vikaa, vouhotus sekoittanut pään vai katotaanko me eri kuvaa. Auton koko takapää on kuvassa keltainen eli ylipaineinen, mitä se sitten aiheuttaakaan. Lisäksi sun näkemän geinin lisäksi näen diffusorin ilmanoton olevan ylipaineinen. Todellisuudessa tuo piirros ei kerro paskaakaan miten auto todellisuudessa toimii tai ei toimi. Siis ihan yhtä vähän kuin sinäkin.No kyllähän tuostakin graafista näkee, kuinka kulmikkaasti ja epäjouhevasti ilmavirta etenee läpi auton. Ainoa "gain" on ponttoonin etuoton vähäisyys ilmanvastukseen.
Eikö se tyylisuunta ole, että sääntömuutosten vuoksi haetaan pitoa enemmän pohjan ilmavirtauksia hallitsemalla.Ponttoonin etupään undercutti vaikuttaa vähän Ferrarin tyyliseltä, liekö tarkoitus ohjata tehokkaasti ilmaa auton alle.
https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=30249Tuossa on tuo koko analyysi, ettei tarvi yhtä kuvaa tuijottaa.En tiedä onko sulla silmissä vikaa, vouhotus sekoittanut pään vai katotaanko me eri kuvaa. Auton koko takapää on kuvassa keltainen eli ylipaineinen, mitä se sitten aiheuttaakaan. Lisäksi sun näkemän geinin lisäksi näen diffusorin ilmanoton olevan ylipaineinen. Todellisuudessa tuo piirros ei kerro paskaakaan miten auto todellisuudessa toimii tai ei toimi. Siis ihan yhtä vähän kuin sinäkin.
En ole ihan varma tuosta Alfan asemasta. Voi olla tosi huono. Veikkaan että esim. Alpha Tauri on reilusti edellä. Renaultin moottorin koko on kyllä haaste varmasti Alpinelle.Voimasuhteet alkavatkin olla nyt selvillä, kun suurin osa autoista on saatu päivänvaloon. Rankkaisin nyt nähdyn perusteella Mercedesin ykköseksi ja McLarenin kohtalaisella erolla kakkoseksi. Alpinessa on hyvin paljon samaa kuin Mäkkärissä, mutta sivuponttoonit ovat pirusti isommat. Myös moottoriosastolla annettaneen tasoitusta Mersun asiakkaille.
Huonoimmat autot ovat ehdottomasti Williams ja Haas. Näiden kahden edellä luultavasti Alfa Romeo, Alpha Tauri ja Aston Martin, joilla on selkeitä ongelmia muotokielen kanssa. Samaan kastiin on pakko laskea (alentaa) Ferrari. Maranellossa on nyt menneet sekaisin F1-autot ja F1-veneet.