F1-autojen 2022 esittelyt, kuvat, spekulaatiot

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Voimasuhteet alkavatkin olla nyt selvillä, kun suurin osa autoista on saatu päivänvaloon. Rankkaisin nyt nähdyn perusteella Mercedesin ykköseksi ja McLarenin kohtalaisella erolla kakkoseksi. Alpinessa on hyvin paljon samaa kuin Mäkkärissä, mutta sivuponttoonit ovat pirusti isommat. Myös moottoriosastolla annettaneen tasoitusta Mersun asiakkaille.

Huonoimmat autot ovat ehdottomasti Williams ja Haas. Näiden kahden edellä luultavasti Alfa Romeo, Alpha Tauri ja Aston Martin, joilla on selkeitä ongelmia muotokielen kanssa. Samaan kastiin on pakko laskea (alentaa) Ferrari. Maranellossa on nyt menneet sekaisin F1-autot ja F1-veneet.
Onneksi on vielä talvitestit tulossa, niin saadaan vielä tarkennettua kuvaa voimasuhteista ennen kauden alkua. 😊
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Onneksi on vielä talvitestit tulossa, niin saadaan vielä tarkennettua kuvaa voimasuhteista ennen kauden alkua. 😊
Täytyy kuitenkin muistaa, että Alfa on musta hevonen, koska auton julkaisu on vasta 27.2 eli ensimmäisten testien jälkeen! Vasta silloin tiedetään miten isot ponttoonit autossa on ja tästä voidaan suoraan päätellä miten nopea auto on!
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
Täytyy kuitenkin muistaa, että Alfa on musta hevonen, koska auton julkaisu on vasta 27.2 eli ensimmäisten testien jälkeen! Vasta silloin tiedetään miten isot ponttoonit autossa on ja tästä voidaan suoraan päätellä miten nopea auto on!
ai meinaat että alfa ajaa testit naamiovarällisellä kehitysversio autolla?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3423
Tässä vaiheessa voisi tehdä veikkauslistan autoista paremmuusjärjestyksessä 😊

1. Red Bull
2. Mercedes
3. Alpine
4. Toro Rosso
5. McLaren
6. Ferrari
7. Williams
8. Alfa Romeo
9. Aston Martin
10. Haas
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Autojen erilaisuus kertoo siitä, miten pihalla toistaiseksi kaikki on. Tai no joku on tietysti kärjessä ja ei "pihalla", vaikka ovat varmaan toisten tiimien autoja nähdessä olleet epävarmoja omasta. Itse ajattelin nyky ATK:n simuloivan kaikille lähes samanlaisen auton. Tosiaan se n. 50% downforcesta tulee näissä autoissa maaefektillä ja sitä on noista ponttooneista vaikea arvioida. Toisaalta kaikilla voi olla lähes identtinen pohja ja sitten ne päälipuolen pienimmätkin detaljit ratkaisee. :rolleyes:
 

Kaliamaha

Member
Liittynyt
13.4.2007
Viestit
6
https://www.planetf1.com/news/red-bulls-radical-rb18-and-its-undercut-sidepods/
"Red Bull have gone with a pull-rod suspension, which in itself is unusual as teams normally adopt a push-rod front suspension.
The rear is a push-rod, same suspension layout as McLaren."

Ollaan kyllä jännän äärellä. Mitenkähän toimii RB ja McLaren vs. muut tämän eroavaisuuden kohdalla? Osaako jotkut gurut kommentoida mitä muuta "hyötyä" tästä jousitus skenaariosta on? Ja mitä "haittoja" (Ainakin erilainen aerodynamiikka mekaanisten osien osalta?)

edit: yhdys_sana
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Ollaan kyllä jännän äärellä. Mitenkähän toimii RB ja McLaren vs. muut tämän eroavaisuuden kohdalla? Osaako jotkut gurut kommentoida mitä muuta "hyötyä" tästä jousitus skenaariosta on? Ja mitä "haittoja" (Ainakin erilainen aerodynamiikka mekaanisten osien osalta?)
Veikkaan kuivasti: ei se mikä on tekniikka vaan miten se tehdään. En millään jaksa uskoa, että push/pull sinällään olisi parempi. Toteutus ratkaisee.
Aeroista: pitää taasen muistaa, että noissa mennään todella pienillä toleransseilla. En ymmärrä mite ntuo Ferrari-simulaatio voi toimia, koska eihän noilla ole millimetrintarkkoja piirustuksia käytössä. Sentti jossakin toisaalle ja ilma virtaa ihan eri lailla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Veikkaan kuivasti: ei se mikä on tekniikka vaan miten se tehdään. En millään jaksa uskoa, että push/pull sinällään olisi parempi. Toteutus ratkaisee.
Aeroista: pitää taasen muistaa, että noissa mennään todella pienillä toleransseilla. En ymmärrä mite ntuo Ferrari-simulaatio voi toimia, koska eihän noilla ole millimetrintarkkoja piirustuksia käytössä. Sentti jossakin toisaalle ja ilma virtaa ihan eri lailla.
Silloin Räikkösen toisen tulemisen aikaan Ferrarilla oli pull rod -jousitus ja silloin sen vaikutuksista autoon oli paljonkin puhetta ja siitä miten se ei sopisi Räikkösen ajotyyliin. Se joka muistaa niin kertokoot tai vaietkoon iäksi.

MInäkin jo aiemmin kirjoitin, ettei tuommoisilla kolmannen osapuolen cdf-simulaatioilla ole mitään virkaa. Ihan yhtä vähän kuin täältä ruudun takaa joku parin kuvan perusteella huutelee miten se ja se auto nopeampi toinen. Minä en huuda mitään. Minä odotan testituloksia ja varsinkin ekoja kisoja.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Silloin Räikkösen toisen tulemisen aikaan Ferrarilla oli pull rod -jousitus ja silloin sen vaikutuksista autoon oli paljonkin puhetta ja siitä miten se ei sopisi Räikkösen ajotyyliin. Se joka muistaa niin kertokoot tai vaietkoon iäksi.
Muistan tuon, mutta silti epäilen, että tekniikka sinällään ei olisi se ongelma. Itsellä vain kokemusta omasta pushrod jousitetusta formulasta, se oli ihan hyvä :cool:
MInäkin jo aiemmin kirjoitin, ettei tuommoisilla kolmannen osapuolen cdf-simulaatioilla ole mitään virkaa. Ihan yhtä vähän kuin täältä ruudun takaa joku parin kuvan perusteella huutelee miten se ja se auto nopeampi toinen. Minä en huuda mitään. Minä odotan testituloksia ja varsinkin ekoja kisoja.
Minä odotan vain ensimmäistä kisaa, siellä vatsa nähdään missä mennään. Minusta aikoinaan testeistä pystyi tekemään aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä, nykyään ei juuri yhtään mitään.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Minä odotan vain ensimmäistä kisaa, siellä vatsa nähdään missä mennään. Minusta aikoinaan testeistä pystyi tekemään aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä, nykyään ei juuri yhtään mitään.
No karkeita johtopäätöksiä pystyy edelleen tekemään. Siis jos joku on oikeasti susihuono tai ihan ylikylän laite muihin verrattuna. Mutta totta on, että sandbagging on päivän sana ja potentiaalin pimitys arvossaan. Siinä onkin nyt paha mennä testeissä arvioimaan kuka baggaa enemmän ja kuka vähemmän.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2768
Silloin Räikkösen toisen tulemisen aikaan Ferrarilla oli pull rod -jousitus ja silloin sen vaikutuksista autoon oli paljonkin puhetta ja siitä miten se ei sopisi Räikkösen ajotyyliin. Se joka muistaa niin kertokoot tai vaietkoon iäksi.
Tästähän oli tosiaan ainakin täällä juttua silloin aikoinaan ihan naurettavuuksiin asti. Selitettiin lähinnä äsiis Räikkösen vaisuutta Ferrarin "onnettomalla" etujousituksella. Tokkopa tuolla nyt todellisuudessa on mitään merkitystä sen kannalta, varmasti voi toimivan auton tehdä ihan kummalla tahansa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3423
Red Bullilla aikamoiset undercutit. McLarenilla taas ihan pystysuorat ponttoonit.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Itselläni on vahva tunne että Ferrari tulee olemaan alkavalla kaudella kilpailukykyinen, kuin viimeiset pari kautta ja se Ferrarin romahtaminen vuonna 2020 taisi johtua osittain siitä että jäivät kiinni siitä moottori-huijaus jupakasta 2018-2019.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Itselläni on vahva tunne että Ferrari tulee olemaan alkavalla kaudella kilpailukykyinen, kuin viimeiset pari kautta ja se Ferrarin romahtaminen vuonna 2020 taisi johtua osittain siitä että jäivät kiinni siitä moottori-huijaus jupakasta 2018-2019.
Taitaa Ferrari ja Leclerc olla mestarikombo tänä vuonna. Kausi ratkesi heti alkuunsa. 😇
 
Ylös