F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rosberg oli pettynyt Monzan kilpailun lopputulokseen taistelusta huolimatta ja niin oli myös Williamsin koko talli. Williamsilla Derek Daly näytti joutuvan lopullisesti sivuun koko tallista kauden 1982 päätteeksi ja talli oli jo aktiivisesti etsimässä Keken kaveriksi toista kuljettajaa. Lisäksi Williamsilla piti kiirettä erilaisten protestien muodossa.

John Watsonin ohitusta Kekestä yritettiin saada keltaisten lippujen alaisessa tehdyksi josta Watsonin suoritus voitaisiin parhaassa tapauksessa jopa hylätä kilpailun osalta, mutta aikasakko olisi ollut todennäköisempi ratkaisu asiaan. Edellyttäen, että protesti edes menisi läpi ja sehän ei mennyt. Rosbergia päätös kismitti kovasti.

Tärkeämpää oli kuitenkin protestipäätöksissä Brasilian kilpailun päätöslauselmat jotka edelleen saattaisivat ratkaista mestaruuden. Niki Lauda taas halusi saada Zolderin pisteensä takasin ja odotettavissa oli katkeraa vääntöä tarvittaessa vaikka vuoden loppuun saakka oikeudessa. Rosbergin mukaan taistelua käytäisiin tarvittaessa FISA:n tilanteesta piittaamattakin. Niin paljon Brasilian Rio de Janeiron päätös sieppasi edelleen Rosbergia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Samoihin aikoihin suomalaislehdissä kyseltiin paljon myös jälleen erilaisia palkintorahoja mitä f1:ssä saisi kisoista ja Frank Williamsin mukaan hän oli vain isossa bisneksessä ja myöskään eri sijoitusrahoista ei juurikaan tiedetty mitään. Ainoastaan tiedettiin vain se, että sijojen 6-8 väliset palkintorahaerot Monzassa olivat 16 000 dollaria.

Keke sai siis 16 000 dollaria vähemmän palkintorahaa kuin Eddie Cheever ja 8000 dollaria vähemmän kuin Nigel Mansell. Lisäksi järjestäjien puolelta vihjailtiin vain Monzan maksavan eniten kauden Euroopan kilpailuista palkintorahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lisäksi Monzan aikaan keskusteltiin vilkkasti lehdissä myös kotimaassa turbojen eroista vapaastihengittäviin moottoreihin ja Keke oli noussut vahvasti ennakkosuosikiksi mestaruudesta puhuttaessa.

Enää Watson oli varsinainen uhkaaja mestaruudesta vaikka Niki Laudakin oli vielä pelissä mukana voittamalla kisan ja sitten oikeusteitse Zolderin tapauksen takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kotimaan puolella Las Vegasin ratkaisevan kilpailun televisiointi aiheutti päänvaivaa YLE:n ja MTV:n puolella jo Monzan aikaan. MTV halusi saada kesällä menettämäänsä lähetysaikaa varten hyvitystä ja formulakisa oli yhdentekevää MTV:n pomojen mielestä siinä tapauksessa.

YLE:n mielestä taas oli tärkeää näyttää kilpailu suorana vaikka radiosta kilpailu tultaisiin ainakin kuulemaan takuuvarmasti. Suunniteltiin myös ohjelma-ajan puitteissa pystytettävää formulastudiota Keken mestaruuden kunniaksi. MTV:n mielestä homma Las Vegasista saisi toteutua mutta yhtiön ohjelma-aikojen päälle se ei saisi mennä.

MTV oli joutunut jalkapallon mm-kisojen ajan antamaan paljon ylimääräistä ohjelma-aikaa kisojen läpiviennin ajaksi YLE:n kanaville ja halusi nyt pitää päänsä. Sittemmin Las Vegasin kilpailun läpivienti television puolella ehti muuttua moneen kertaan ennen lopullista päätöstä.

Muuten leikkimielisessä urheiluohjelmassa nimeltä Revanshi! käsiteltiin Keken formulakisoja ennen Las Vegasia ja myös Monzan kilpailu nähtiin viikkoa myöhemmin Monzan varsinaisen kilpailun jälkeen ennalta ilmoittamatta TV1:n puolella kokonaisena jälkikäteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rene Arnoux'n kilpailu Monzassa oli pelkkää menestystä ja pisteenä i:n päälle kauden toinen voitto Renaultille tuntui enemmän Ferrarin voitolta. Arnoux'n mukaan hänen kisansa olisi voinut mennä todella paljonkin huonommin. Hänen autossaan oli ollut kisan alusta lähtien pieni reikä mitä ei ollut ehditty korjata ja kukaan ei tiennyt mistä se oli tullut sinne auton takaosaan.

Sitä ei myöskään ilmeisesti huomattu. Kilpailun edetessä reikä oli suurentunut ja aluksi tipoittain ja sittemmin 20 kierroksen jälkeen polttoainetta alkoi valua yhä enemmän ohjaamoon ja Arnoux'n selkä paloi pahoin polttoaineen valuessa yhä enemmän ja enemmän. Lopulta viimeiselle kierrokselle lähdettäessä ero oli alkanut pienenemään Tambayihin nähden ja bensa alkoi olla melkein lopussa.

Lopulta ylitettyään maaliviivan Renaultista loppui käytännössä bensa. Sillä määrällä mitä tankkiin jäi olisi ehkä saattanut yrittää yhtä hidasta kisakierrosta ja toista suurin piirtein Keken Puurenkaiden vauhtista kierrosta. Sen enempää ei tankissa ollut enää polttoainetta. Arnoux voitti kuitenkin Monzan kilpailun ja Renaultilla ei juuri oltu iloisia italialaislehtien voitonjuhlien takia missä Arnoux oli käytännössä jo Ferrarin mies.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Keken mielestä mihinkään isoon virheeseen ei enää ollut varaa Williamsilla kauden päätöksen lähestyessä. Takasiiven irtoilut olivat olleet Fittipaldilla tuttua tavaraa Rosbergille, mutta Williamsilla nyt Monzassa se oli valtava yllätys ja pettymys hänen raivokseen. Tosin edelleen vain yksi piste muuttaisi kaiken koko mestaruustaistossa.

Hänen piti sijoittua vain kuuden joukkoon ja Watsonin sijoitus oli täysin samantekevä siinä tapauksessa. Muussa tapauksessa ja erityisesti Watsonin voittaessa ja hänen jäädessään pisteittä hän jäisi ilman mestaruutta koska voittoja olisi tasapelissä vähemmän.

Sen jälkeen alkaisi oikeustaistelu joka ei kuitenkaan välttämättä toisi mestaruutta takaisin, mutta Keken mielestä kaikki voitava mestaruuden eteen tehtäisiin vaikka se tapahtuisi oikeusteitse.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten tiimien mietteitä Monzan kilpailun jälkitunnelmista:

Brabham: Dijonin vaikeuksien jälkeen talli vaikuttaisi saaneen taas itseään niskasta kiinni. Kisa näytti menevän molemmilla kuljettajilla hyvin ja ei. Tällä kertaa ei moottori sanonut irti sopimustaan kisassa vaan kytkimet Piquetilla ja Patresella. Las Vegasiin talli matkustaa lähinnä vain toivoen kauden loppumista ja seuraavan alkua. Tallin henkilökunnasta irvaillaan sitä että he olisivat toivoneet Keken voittavan mestaruuden jo Monzassa niin heidän ei tarvitsisi masentua Las Vegasissa.

Tyrrell: Hyvää ja huonoa kuului jälleen Ockhamiin. Hyviä uutisia oli Denimin tulo sponsoroimaan kahteen viimeiseen kilpailuun ja Michele Alboreton virheetön ajaminen kilpailussa ja aika-ajossa. Huonoimmillaankin hän oli vain 10:tenä kisassa. Lopulta ajoi hienosti pisteille. Huonoja uutisia oli Brian Hentonin onneton aika-ajo ja joutuminen Dalyn kolaroimaksi kesken kisan. Hentonia tuskin säilytetään ensi kaudelle mikäli ei ole vain aivan pakko.

Williams: Monzassa Keken piti varmistaa mestaruus mutta takasiiveke esti sen. Las Vegasista riittää vain yksi piste mestaruuteen ja muutenkin mikäli Watson ei voita kilpailua. Derek Daly taas ajoi huonon aika-ajon ja huonossa lähdössä vaurioitti autoaan Guerreron törmättyä häneen. Daly ajoi sen jälkeen vähän matkaa kunnes auto lähti käsistä suoraan Hentonin autoon päin ja kolarisuma oli valmis. Dalya ei taideta säilyttää tallissa myöskään Keken vastaisten kommenttien takia. Tuskin muutenkaan suoritusten ollessa mitä on.

McLaren: Sisäisten omistajuusriitojen repimä talli onnistui rajaamaan vahinkonsa. John Watson selitti tehneensä kaikkensa ja enemmänkin, mutta turboissa hevosia on tunnetusti liikaa. Watson onnistui pitkästä aikaa ajamaan hienon kisan ja neljänneksi pääseminen antaa vielä hyvin pienen toivonsäteen Johnille mestaruuden suhteen. Tosin miehen olemuksesta paistaa luottamuksen puute mahdollisuuksiinsa. Niki Lauda taas taisteli Rosbergin ja Alfa Romeon miesten kanssa pisteistä, mutta jarrut pettivät ja nyt Laudan mestaruus on hyvin teoreettinen. Hän voi voittaa sen vain voittamalla Las Vegasissa ja saamalla Zolderin pisteet takaisin oikeusteitse. McLaren voi voittaa tallimestaruuden ja 2 miljoonaa dollaria vain saamalla 11 pistettä enemmän kuin Ferrari päätöskilpailussa.

ATS: Huonoilla säädöillä ei tallin auto kulkenut mihinkään ja Salazar sai jalkansa pahoille mustelmille hurjan näköisessä kolarissa aika-ajossa. Joka tapauksessa kaveri selvisi kilpailuun ja Winkelhock jäi rannalle. Salazar ajoikin sitten Imolan jälkeen kerrankin hyvän kilpailun ja oli 9:s. Epäkiitollinen viesti tallipäällikkö Schmidtiltä oli kertoa Eliseolle että häntä ei tarvita kaudeksi 1983 tallissa. Salazarin ura on täten katkolla.

Lotus: ATS:n tapaan suoritukset olivat heikonlaisia. Elio de Angelista tärinä ja ohjauskyvyttömyys haittasi niin paljon että hän ajoi kolarin perjantaina aika-ajossa. Lisäksi hän harkitsi olevansa starttaamatta kotikisaansa vaarallisuuden takia. Auto kyettiin takaamaan ja niin Eliokin ruudussa nähtiin. Jo kierroksella 13 kilpailussa Elio vaihtoi D-seoksensa C-seoksiin ja auto kärsi ohjausvaurion kilpailun aikana ja kaasuttimen juututtua kisa jäi kesken. Mansell kärsi melkein koko kilpailun ajan myös ohjausviasta ja autosta oli loppua myös polttoaine liiallisen vauhdin myötä kilpailun lopussa. Kaasutin oli juuttunut ja vauhtia oli mutkissa liikaa. Siihen nähden seiskapaikka oli hyvä suoritus vaikka lopun yleisöryntäys olisi voinut aiheuttaa tragedian.

Ensign: Loistava aika-ajo Guerrerolta mutta sitäkin huonompi kisa. Kolari suoraan Dalyn perään ja kisa meni käytännössä auton remonttiin varikolla ja sen jälkeen testikierroksiin. Ihme kyllä auto kesti maaliin asti mutta sijoitusta Kolumbian mies ei saanut. Rahavaikeuksien takia tallia ei välttämättä nähdä Las Vegasissa.

Renault: Dijonin kisan jälkikohun laannuttua oltiin taas omalla maaperällä eli turbojen radalla Monzassa. Temppuilua ei esiintynyt vaikka Arnoux'n Ferrari-sopimus julkistettiin heti lauantain aika-ajon jälkeen. Arnoux onnistui ampumaan kärkeen ja ei luopunut paikastaan koko iltapäivänä. Voitti toista kertaa kaudella. Arnoux'n luonteesta kertoo sekin että palovammatkaan eivät haitanneet. Prostilla taas kilpailu meni taisteluksi oman ulosajon myötä ensimmäisellä kierroksella. Prost pääsi jälleen pisteille yrittämään ja kolmas paikka oli melkein taattu ja voittokin oli mahdollinen, mutta sitten kohtalo toi oman mausteensa peliin ja polttoaineensyöttö koitui Prostin kohtaloksi. Renault voi voittaa vielä tallikilvan ajattamalla autot kaksoisvoittoon Las Vegasissa ja Ferrari ei saisi saada pistettäkään siinä tapauksessa.

March: Talli teki ainoan järkiteon kaudella luopumalla vihdoin ja viimein Avonin renkaista ja hankkimalla Michelinin ostokumit tilalle. Ikävä kyllä nekään eivät sopineet tallin autoon mitenkään ja se aiheutti täysin molempien kuljettajien karsiutumisen. Toki ohjausvikaa oli muun muassa aika-ajossa Keeganilla. Penthouse Rupert melkein onnistui siitä huolimatta pudottamaan Serran kisasta. Melkein ei kuitenkaan riittänyt.

Fittipaldi: Chico Serra onnistui viimeisellä aika-ajorenkaiden sarjalla pudottamaan Rupert Keeganin ulos kisasta. Serran kisa oli sitäkin lohduttomampi. Tehoa uupui autosta ja auto hyppi ja tärisi kuin vanha puulaatikko helikopterissa. Kertakaikkiaan koko kisa oli onneton Fittipaldille. Liian vähäisestä testauksesta johtuen auton dataa ei osata hyödyntää ja Serra ajeli sen vuoksi käytännössä koko ajan melkein viimeisenä. Las Vegasiin talli ei välttämättä Ensignin tavoin edes pääse. Sen velkakuormat ovat jo vähintään 1-2,5 miljoonan dollarin luokkaa.

Alfa Romeo: Uusi turbomoottori saatiin vihdoin ja viimein radalle Monzaan mutta vain harjoituksiin ja aika-ajoon. Andrea de Cesaris erityisesti oli pettynyt turbon suorituskykyyn. Lopulta tavallisilla V12-moottoreilla Alfa Romeot valtasivat sijat 8-9 järjestyksessä Giacomelli-de Cesaris. Kisassa alun jälkeen kierrokset 7-11 olivat lupaavat Alfa Romeoille sillä pistesijat 5-6 olivat melkein varmat. Sitten Andrea de Cesaris meni varikolle ja oli kaiken jälkeen 10:s. Kierroksella 13 Watson meni Giacomellin ohi. Viitospaikka pysyi sitten Brunon hallussa kun Rosberg meni myös varikolle ja Prost keskeytti. Kierroksella 33 Giacomellin matka jäi kesken helmojen ja sivuponttoonin takia. Koko talli ja sen ajajat saattavat olla poissa ensi kaudella f1:stä pahimmassa tapauksessa.

Ligier: Vaikea auto totteli kaikkein parhaiten ohjausta täydellä tankilla ajettaessa mutta kevyellä tankilla auto oli pahimmillaan ajokelvoton. Aika-ajo ei mennyt hyvin ja Laffiten autosta hajosi vaihteet yksi kerrallaan ennen lopullista keskeytystä jo kuudennella kierroksella. Cheever ajoi kisaa Jarierin ja Laudan kanssa. Sitten hyötyi jatkuvasti muiden keskeytyksistä ja toi ohjausvaurioisen autonsa maaliin kuudennella sijalla. Se oli Cheeverin ensimmäinen piste sitten Detroitin kotikilpailun. Matran vetäytyessä Jacques Laffite saattaa jäädä talliin kaudeksi 1983 koska Guy Ligierin taidot neuvotella tiedetään hyväksi ja Renaultin turbot toisivat talliin uutta eloa.

Ferrari: Mario Andrettin paluu kuninkuusluokkaan onnistui parhaalla mahdollisella tavalla. Paalupaikka oli riemuisa yllätys tifosoille ja voittokin olisi saattanut tulla ilman moottorivauriota ja kaasutinvikaa. Ne kaksi seikkaa nimittäin vähensivät Andrettin turbotehon vain 2,5 barin voimakkuudelle. Sillä teholla hän taisteli aluksi lähinnä Alfa Romeoiden kanssa ja koko paluu oli vesittyä Long Beachin tapaan. Onneksi Andrettille onni hymyili ja muiden keskeyttäessä Andretti ajoi rauhallisesti maaliin kolmantena ja valmistautui ajamaan Las Vegasissa hienon päätöksen uralleen. Tambayn kisa meni lähinnä toisella sijalla ajamiseen. Arnoux'n perään ei ollut asiaa alkukierrosten jälkeen ja Prostin Tambay onnistui pitämään aisoissa. Tambayn ja Andrettin suoritusten myötä Ferrari tarvitsee enää vain toisen sijan verran pisteitä tai Renaultien ja McLarenien jäämisen pisteittä varmistaakseen mestaruuden tallien puolella.

Arrows: Mauro Baldi ajeli uudella Arrowsilla vaikean kilpailun ja tuli maaliinkin viimeisenä. Moottorivaurioisella autolla ajaminen ei ollut herkkua ja ohjausvikakin haittasi mutkissa ajoa. Marc Surer ajeli vanhalla autolla myös viimeisten joukossa ja kidutuksen katkaisi vain keskeytys varikolle. Las Vegasista odotetaan vain hyvää sijoitusta jotta päästään talvitestien kimppuun ja uuden auton kilpailukyvyn parantamisen ääreen.

Osella: Jarier ajoi huippuaikoja suorituskykyyn nähden testeissä ja aika-ajon 15:sta sija oli hieno suoritus. Kilpailussa nousi hyvin ja piti Laudan ja Cheeverin takanaan. Pisteille olisi kilpailun luonteen takia voinut olla asiaa mutta kohtalo päätti toisin. Ripustus petti ja rengas irtosi lopettaen Jarierin kisan. Jarier on ilmoittanut lähtevänsä tallista kauden päätteeksi ja siten joko hänen paikallaan tai tallikaverina Las Vegasissa nähdään todennäköisesti ainakin testipaikkansa kaudeksi 1983 talliin varmistanut Jacques Villeneuve. Toinen ehdokas on Piercarlo Ghinzani.

Theodore: Aiempien kisojen käytetyillä moottoreilla ja Puurenkailla ei tulosta syntynyt Tommy Byrnelle kovista puheista huolimatta. Karsiutuminen oli melko selvä tilanne sellaisen jälkeen. Tallin moottorilaskut ovat myöhässä ja Goodyear ei haluaisi enää paljon antaa ylimääräistä rengasluottoa tallille. FOCA:n mittakin on täyttymässä rahankerjuusta. Teddy Yipillä luulisi rahaa olevan kuin roskaa mutta bisnekset ja naisystävät tuntuvat olevan monipuoliselle rahamiehelle olevan tärkeämpiä.

Toleman: Uusi auto oli pettymys odotuksista huolimatta ja se oli tunteista päälimmäisenä. Warwick ja Fabi ajoivat parhaat aikansa aika-ajossa Lyhytjyväisillä kun aika-ajorenkaat eivät kestäneet mitään. Warwick joutui Hentonin ja Dalyn kolaroimaksi aloituskierroksella ja Fabi keskeytti koneen hajottua kierroksella 3. Talli on ilman pisteitä yhdessä Theodoren, Ensignin ja Fittipaldin kanssa ja se on nöyryytys Tolemanille.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Las Vegasin Grand Prix Caesar's Palace Las Vegas (Tunnettu myöskin Caesar's Palacen Grand Prixina tai Keski-Yhdysvaltain Grand Prixina.)

Päivämäärä: 25.9.1982

Rata: Caesar's Palace Las Vegas

Radan pituus: 3,650 kilometriä.

Kilpailun pituus: 75 kierrosta tai 273,75 kilometriä 2 tunnin sisään.

Sää: Kaunis ja lämmin aluksi, mutta myöhemmin yhtä kuuma kuin hornankattilassa.

Yleisöä: 45 000-60 000 katsojaa. (Joissakin lähteissä on ollut jopa 100 000 katsojaa, mutta Detroitin tapaan kyseessä on todennäköisesti koko viikonlopun kokonaismäärä ja sekin on Las Vegasin kilpailun osalta puhuttaessa liioiteltua. Alimmat arviot katsojista olivat edellisen kauden kilpailun eli 1981 kisan tasoa. Silloin kisaa seurasi arviolta vain 25 000-35 000 katsojaa. Todennäköisesti kisapäivänä oli korkeintaan 45 000 katsojaa paikan päällä ja korkeintaan 60 000 katsojaa koko viikonlopulta laskettuna.)

Molemmilla kerroilla jolloin Las Vegasin kilpailu on ollut ohjelmassa MM-sarjan ratkaisu on jäänyt sen varaan. Rata ei urheilullisesti olisi tätä kunniaa tosin ansainnut. Pirullinen, helvetillinen, niskanrikkoja, keinotekoinen, hornankattila, leikkirata parkkipaikalla ja sirkusrata ovat yleisimpiä mainesanat jotka ajajilta ovat sille heruneet.

Las Vegasin koko kaupunki on aikoinaan polkaistu keskelle Nevadan autiomaata ja vuoden 1980 lopulla solmitun nelivuotisen sopimuksen merkiksi joka vuosi Las Vegasin Grand Prix-rata polkaistaan uudelleen ja uudelleen pelikaupungin suurimman hotellin Caesar's Palacen valtavan kokoiselle parkkipaikalle. Las Vegas olisi saattanut debytoida jo vuoden 1980 kalenterissa mutta silloin rata olisi saatu valmiiksi vasta marraskuussa jolloin ylimääräistä päätöskilpailua ja silloista kolmatta osakilpailua Yhdysvalloissa ei pidetty. Lisäksi ratamaksusta oli kiistaa. Kisa korvasi lopulta vuonna 1981 kaavaillun, mutta valtavien velkojen vuoksi perutun Watkins Glenin kilpailun. Lopulta Bernielle hotellin vastaavat pomomiehet jotka isännöivät myös f1-kisaa maksoivat 22 miljoonaa markkaa vuodessa kisanpidosta mikä oli melkein 2,5 kertaa enemmän kuin alun perin kaavailtu 10 miljoonaa markkaa. Se oli kaikkien aikojen suurin summa viime vuonna ja niin myös tänä vuonna kukkaroa kaivettiin yhtä suurella summalla kisanpitoa varten. Las Vegasin unelma kisan saannista kaudelle 1981 täyttyi jo viiden vuoden odottelun jälkeen. Ensin se oli joutunut pettymään alustavasti Long Beachille ja jopa Detroitille kunnes liian myöhään aloitetut rakennustyöt estivät kauden 1981 Detroitin kilpailun vapauttaen lopulta tilaa Las Vegasille.

Ikävä kyllä hotellille on tullut tappiota ja Bernien kiristäessä hintojaan kilpailua ei välttämättä enää nähdä tulevaisuudessa. Keisarin Palatsin uhkapelien maailma kiehtoo varmasti monia ja palkintorahat ovat täällä kauden suurimmat. Sitä on jaossa dollareissa yli miljoonan verran. Voittaja täällä saa 350 000 dollaria tuoreimpien HS:n toimittamien tietojen mukaan. Keisarin Palatsin parkkipaikka on ehkä valtava, mutta sen sisään polkaistu 3,6 kilometrin mittainen rata on monien mielestä kilpa-autoilussa valtavan huono vitsi. Alex Hawkridge tuomitsikin radan lähinnä isojen miesten sähköautoradaksi. Kaiken omituisuuden kruunaa erikoinen palkintokoroke mikä on oikeastaan rakennettu kuorma-auton lavalle. Siinä pahimmassa tapauksessa kaikki saattavat lentää ties minne. Las Vegasin rata sisältää 15 tiukkaa kaarretta mitkä kuluttavat niskat äärirajoille g-voimien valtavan puristuksen takia. Radalla käännetään usein vasemmalle ja lisäksi rataa ajetaan kaikkien tuskien vastineeksi vastapäivään.

Radalla ei oikeastaan ole yhtään ainoaa kunnon suoraa. Syheröisyys haittaa yhdessä kuoppien kanssa erittäin pahasti suorilla ajamista ja mutkia riittää paljon. Lisäksi radan pinta on epätasainen parhaimmillaankin ja hiekkainen autiomaan tuulista johtuen. Radan kapeus yhdessä reilusti yli metrin mittaisten reunamuurien aiheuttaa sen, että radalla ajolinjan valinta jää hyvin vähiin. Suurien kaiteiden takia ajajista ei pahimmassa tapauksessa näe muuta kuin pieniä päitä ja niiden vilahduksen ratareunoilta. Se on vaarallinen piirre sillä niin huono näkyvyys voi aiheuttaa sen, että ulosajon myötä takana tuleva ei voi nähdä kolaroinutta kuljettajaa ilman lähellä ajoa. Siinä tapauksessa ainekset kolariin ovat erinomaiset. Ulkokautta ohittaminen tai likaiselta puolelta yritys johtaa ulosajoon hyvin todennäköisesti. Jos Detroitissa ollaan viisi senttiä radan ulkopuolella niin voi joutua automaattisiin vaikeuksiin. Las Vegasissa riittää jopa senttimetrikin ulosajoon. Niin liukas radan pinta todella on. F1-auto ei jousta tällä radalla oikeastaan ollenkaan ja ilmavirtoja ei ole viilentämässä ajajaa. Tärinä aiheuttaa kuljettajan ohella vahinkoa myös ohjauspyörälle muita ratoja pahemmin.

Meno on fyysisesti parhaimmallekin kuljettajalle erittäin raskasta ja paahtava kuumuus yksinkertaisesti keittää ajajat autoihinsa. Pään heilumisesta aiheutuvien ja mahdollisesti vakavienkin vammojen ehkäisyyn edelliskauden ongelmat huomioituna tämän kauden Las Vegasin kilpailuun kuljettajien kypärää yritettiin kiinnittää auton koriin kiinni niin, että pää ei nytkähtele yhtään ylimääräisesti ja aiheuta mahdollisesti erittäin vaarallista niskavammaa. Keke Rosberg muun muassa sitoi ylimääräisillä remmeillä kiinni kypärän niin, että nytkähtely jäi kisan aikana vain muutamaan milliin. Käytännöllisesti hieno idea ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen useimpien kuljettajien mukaan. Joillekin se jopa pahensi kidutusta tämän kauden kilpailussa. Olosuhteista kertoi jotain se, että Nigel Mansell harkitsi boikottia kisasta jo pelkän järkyttävän kuumuuden takia ja Raul Boesel tarvitsi lisähappea yhdessä Nelson Piquetin kanssa eräässä vaiheessa viikonloppua. Lisäksi Piquetin ohella Tommy Byrne kärsi nestehukasta ja oli pyörtyä yhdessä vaiheessa viikonloppua myöskin.

Kaikesta haukkumisesta huolimatta Las Vegasin radasta löytyy myös hyviä puolia. Se oli muun muassa Gilles Villeneuven suosiossa ennen hänen kuolemaansa. Lisäksi parhaimmillaan keskituntinopeus voi nousta jopa yli 160 kilometrin mikä on nopeampaa ainakin kuin Long Beachissa tai Detroitissa. Lisäksi median suosikkina se voitti viime vuonna myös promoottorin palkinnon ja tulevaisuutta radalla voisi ainakin paikkakunnan suhteen olla vaikkakin erilaisella radalla pitää toki ajaa. Tilapäiseksi radaksi se on myös yllättävän leveä tietyissä kohtaa rataa ja ulosmenoalueita on ainakin vuoden 1981 kisan jälkeen parannettu hieman vaikka se merkitseekin enemmän hiekkaa auton sisuksiin. Aivan parhaimmillaan radan pito oli viime vuonna aivan kilpailun lopussa jolloin kevyellä autolla ajettaessa ikävät mutkat pystyy ajamaan edes hieman nopeammin läpi kuin kisan alussa. Samaa odotetaan tapahtuvan myös tämän vuoden kilpailussa.

Rata on loppuvaiheessa paranevan nopeuden ansiosta myös haastava ajaa oikealla temmolla läpi. Haastavimmat mutkat löytyvät mutkista numero 4, 8, 9, 11, 12 ja 13. Näistä kolmen viimemainitun ongelmana on mutkan ulostulo ja ensimmäisen kolmen osalta sisääntulo ja oikean ajolinjan valitseminen. Vaaran paikat ovat näissä mutkissa myös hienot Datsunin sponsoroimat betonikaiteet jotka tekevät autosta romua ja varmasti satuttavat huonolla onnella myös kuskia erittäin pahasti. Painoakin on näillä kaiteilla jopa 4 tonnia. Radan viimeinen varsinainen mutka eli mutka numero 14 on radan nopein mutka ja sen jälkeen mennään hyvin lievään viidenteentoista ja viimeiseen mutkaan ennen pääsuoraa. Pääsuoralla nopeudet voivat hyvällä tuurilla nousta yli 240 kilometrin. Nopeutta riittäisi varmasti muuten enemmän, mutta röykkyisyys hidastaa niin harmittavan paljon autoja suoralla. F1:sten kannalta olisi kuitenkin toivottavaa että kisaa ei nähtäisi enää tämän kauden kalenterissa vaikka voihan vielä Las Vegasin päättäjiltä löytyä ennätysrahat kisan pidosta myös kausille 1983 ja 1984.

Rosbergin mukaan rata on kuin yhtä pitkää mutkaa ja kuumuus on helvetistä kotoisin olevaa. Lisäksi se ei tarjonnut yhtään lepoa ajajille. Kuka kestäisi tämän kaiken? Kuka todellakaan kestäisi tämän kaiken? Ne olivat tärkeitä kysymyksiä. Niistä ei Keijo Erik Keke Rosberg piitannut. Kilpailuun lähdettäessä Huhtamäen Marttikin kysyi haastattelunsa päätteeksi, että mitä miten hän aikoi lähteä kilpailuun. Keke vastasi vain, että täysillä. Se oli tyypillistä Rosbergia. Sen huomasi myös ABC:n Jackie Stewartkin häntä haastatellessaan. Keke vain valmistautui ohjaamoon ja Stewart sanoi, että hänestä on ainesta maailmanmestariksi.

25:s päivä syyskuuta vuonna 1982 maailmanmestaruus ratkaistaisiin edellisen kauden tapaan Las Vegasissa Keisarin Palatsin valtavalla pysäköintialueella missä tavallisesti kuuluisimmat taistelut kilpailupaikan suhteen ratkaistiin rahamiesten nyrkkeilyottelut nuoraneliön sisällä. Viime kaudella mestaruudesta taistelivat Carlos Reutemann, Nelson Piquet ja Jacques Laffite ja nyt taistelivat käytännössä enää vain Keke Rosberg ja John Watson vaikka Laudalla oli vielä oikeustaistelun avulla mestaruus voitettavissa. Suomessakin tilanne oli Keken odotusten suhteen muuttunut täysin.

Viime vuonna Las Vegasin kilpailu todennäköisesti kiinnosti kotimaassa vain muutamaa aamuyöllä valvonutta lajin intohimoista seuraajaa ja YLE:n Juha Jokisellakin tuntui olevan kiire vain lopettaa koostelähetys kun Keke ajoi Fittipaldin valkoisella autolla maaliin kymppipaikalla. Nyt paikan päälle lähetettiin juurikin Juha Jokinen ja mestaruuden ratkaiseva kilpailu lähetettiin ansaitusti suorana vaikka mokiakin tuli matkan varrella ja lopulta kaikki tuli suorana vain radion puolelta Matti Lammin selostamana. Raimo Häyrinenkin oli paikalla lippua pitämässä yllä varmuuden varalta. Suomalaisen pienen kannattajajoukon ohella paikan päällä oli myös MTV:n Matti Kyllönen. Lisäksi tv:n suunniteltu formulastudio saatettaisiin peruutuessakin ainakin kuulla radion puolelta.

Kuka voittaisi kilpailun ja mestaruuden? Se jäisi nähtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ja ennen kauden 1982 kausikoosteen loppuun saattamista voin iloisesti ilmoittaa, että kauden 1983 osalta aion ainakin alustavasti myös jatkaa kausikoosteen tekemistä. Päätöstä ei ollut helppo tehdä ja menee ainakin tämän kuun lopulle tai ihan ensi vuoden alkuun, että tiedän myös aikataulun sen osalta riittävän.

Mikäli se ei vain riitä niin sitten jätän sen ilomielin jollekin toiselle tehtäväksi tai annan olla. Muussa tapauksessa tulen sen kirjoittamaan samalla tavalla kuin tämän kausikoosteen osalta. Totta kai omassa toikissaan. Siltä osalta kaikki on vielä kesken, mutta aikaa vielä on ennen kautta runsaasti. Kilpailujen kohdalta tiedot ovat noin puolivälissä.

Pitää nyt tosin pitää vielä viimeinen lyhyt tauko ennen lopullista kirjoittamista tämän kauden osalta. Sen jälkeen tarinat jatkuvat nyt katkolla olevien HS:n tarinoilla höystettynä ja sitten tuleekin viimeinen kirjoitus Las Vegasista. Kun viimeinen kilpailu on ohi niin kirjoitan vielä joitakin juttuja Keken mestaruuden suhteen ja siihen liittyviä oheistarinoita.

Niiden jälkeen aion kirjoittaa vielä kauden jälkikoosteen tallien ja kuljettajien osalta huipentaen ne kolmen parhaan kuljettajan omaan tarinaan ennen kautta 1982 ja siihen asti. Sen jälkeen en kirjoita kuin loppusanat ja julkaisen myös lopullisesti kaikki lähteeni mitä olen käyttänyt tämän teossa ja kausi 1982 onkin sitten paketissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lehtipuolta olen selaillut ja vaikka Dijonin Keken voittopäivän lehti ja Las Vegasin kisan lehdet ovat kateissa niin Österreichringin, Dijonin muun viikonlopun ja Monzan lehdet ovat löytyneet joten niistä tulee juttua sitten hyvin pian.

Pitää yrittää löytää ne puuttuvat lehdet pian tai sitten vaikka kirjoittaa vaihtoehtoisesti ensin Las Vegasin viikonlopun muut jutut ja laittaa ne puuttuvat jutut ennen viimeisen kisan kirjoitusta.

Muutama muukin vuoden aikana kateissa ollut kauden 1982 aikainen Hesarikin löytyi etsinnöissä. Ainakin Hockenheimista, Imolasta ja Monacosta löytyi aineistoa. Monacon osalta nimenomaan sunnuntailta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
17.8.1982 tiistaina HS:n sivuilla oli juttua myös Keken ilmoittautumisesta mestaruustaistoon. Tuolloin HS:n asiantuntijat veikkailivat Keken voittavan vasta kauden päättävässä Las Vegasin kilpailussa.

Dijonissa se ei näyttänyt olevan todennäköistä ja Monza oli kuin tehty turbomoottoreille. Tässä kuitenkin linkkiä:

http://imageshack.us/photo/my-images/217/mestaruuskekelle.png/
 
Ylös