Las Vegasin Grand Prix Caesar's Palace Las Vegas (Tunnettu myöskin Caesar's Palacen Grand Prixina tai Keski-Yhdysvaltain Grand Prixina.)
Päivämäärä: 25.9.1982
Rata: Caesar's Palace Las Vegas
Radan pituus: 3,650 kilometriä.
Kilpailun pituus: 75 kierrosta tai 273,75 kilometriä 2 tunnin sisään.
Sää: Kaunis ja lämmin aluksi, mutta myöhemmin yhtä kuuma kuin hornankattilassa.
Yleisöä: 45 000-60 000 katsojaa. (Joissakin lähteissä on ollut jopa 100 000 katsojaa, mutta Detroitin tapaan kyseessä on todennäköisesti koko viikonlopun kokonaismäärä ja sekin on Las Vegasin kilpailun osalta puhuttaessa liioiteltua. Alimmat arviot katsojista olivat edellisen kauden kilpailun eli 1981 kisan tasoa. Silloin kisaa seurasi arviolta vain 25 000-35 000 katsojaa. Todennäköisesti kisapäivänä oli korkeintaan 45 000 katsojaa paikan päällä ja korkeintaan 60 000 katsojaa koko viikonlopulta laskettuna.)
Molemmilla kerroilla jolloin Las Vegasin kilpailu on ollut ohjelmassa MM-sarjan ratkaisu on jäänyt sen varaan. Rata ei urheilullisesti olisi tätä kunniaa tosin ansainnut. Pirullinen, helvetillinen, niskanrikkoja, keinotekoinen, hornankattila, leikkirata parkkipaikalla ja sirkusrata ovat yleisimpiä mainesanat jotka ajajilta ovat sille heruneet.
Las Vegasin koko kaupunki on aikoinaan polkaistu keskelle Nevadan autiomaata ja vuoden 1980 lopulla solmitun nelivuotisen sopimuksen merkiksi joka vuosi Las Vegasin Grand Prix-rata polkaistaan uudelleen ja uudelleen pelikaupungin suurimman hotellin Caesar's Palacen valtavan kokoiselle parkkipaikalle. Las Vegas olisi saattanut debytoida jo vuoden 1980 kalenterissa mutta silloin rata olisi saatu valmiiksi vasta marraskuussa jolloin ylimääräistä päätöskilpailua ja silloista kolmatta osakilpailua Yhdysvalloissa ei pidetty. Lisäksi ratamaksusta oli kiistaa. Kisa korvasi lopulta vuonna 1981 kaavaillun, mutta valtavien velkojen vuoksi perutun Watkins Glenin kilpailun. Lopulta Bernielle hotellin vastaavat pomomiehet jotka isännöivät myös f1-kisaa maksoivat 22 miljoonaa markkaa vuodessa kisanpidosta mikä oli melkein 2,5 kertaa enemmän kuin alun perin kaavailtu 10 miljoonaa markkaa. Se oli kaikkien aikojen suurin summa viime vuonna ja niin myös tänä vuonna kukkaroa kaivettiin yhtä suurella summalla kisanpitoa varten. Las Vegasin unelma kisan saannista kaudelle 1981 täyttyi jo viiden vuoden odottelun jälkeen. Ensin se oli joutunut pettymään alustavasti Long Beachille ja jopa Detroitille kunnes liian myöhään aloitetut rakennustyöt estivät kauden 1981 Detroitin kilpailun vapauttaen lopulta tilaa Las Vegasille.
Ikävä kyllä hotellille on tullut tappiota ja Bernien kiristäessä hintojaan kilpailua ei välttämättä enää nähdä tulevaisuudessa. Keisarin Palatsin uhkapelien maailma kiehtoo varmasti monia ja palkintorahat ovat täällä kauden suurimmat. Sitä on jaossa dollareissa yli miljoonan verran. Voittaja täällä saa 350 000 dollaria tuoreimpien HS:n toimittamien tietojen mukaan. Keisarin Palatsin parkkipaikka on ehkä valtava, mutta sen sisään polkaistu 3,6 kilometrin mittainen rata on monien mielestä kilpa-autoilussa valtavan huono vitsi. Alex Hawkridge tuomitsikin radan lähinnä isojen miesten sähköautoradaksi. Kaiken omituisuuden kruunaa erikoinen palkintokoroke mikä on oikeastaan rakennettu kuorma-auton lavalle. Siinä pahimmassa tapauksessa kaikki saattavat lentää ties minne. Las Vegasin rata sisältää 15 tiukkaa kaarretta mitkä kuluttavat niskat äärirajoille g-voimien valtavan puristuksen takia. Radalla käännetään usein vasemmalle ja lisäksi rataa ajetaan kaikkien tuskien vastineeksi vastapäivään.
Radalla ei oikeastaan ole yhtään ainoaa kunnon suoraa. Syheröisyys haittaa yhdessä kuoppien kanssa erittäin pahasti suorilla ajamista ja mutkia riittää paljon. Lisäksi radan pinta on epätasainen parhaimmillaankin ja hiekkainen autiomaan tuulista johtuen. Radan kapeus yhdessä reilusti yli metrin mittaisten reunamuurien aiheuttaa sen, että radalla ajolinjan valinta jää hyvin vähiin. Suurien kaiteiden takia ajajista ei pahimmassa tapauksessa näe muuta kuin pieniä päitä ja niiden vilahduksen ratareunoilta. Se on vaarallinen piirre sillä niin huono näkyvyys voi aiheuttaa sen, että ulosajon myötä takana tuleva ei voi nähdä kolaroinutta kuljettajaa ilman lähellä ajoa. Siinä tapauksessa ainekset kolariin ovat erinomaiset. Ulkokautta ohittaminen tai likaiselta puolelta yritys johtaa ulosajoon hyvin todennäköisesti. Jos Detroitissa ollaan viisi senttiä radan ulkopuolella niin voi joutua automaattisiin vaikeuksiin. Las Vegasissa riittää jopa senttimetrikin ulosajoon. Niin liukas radan pinta todella on. F1-auto ei jousta tällä radalla oikeastaan ollenkaan ja ilmavirtoja ei ole viilentämässä ajajaa. Tärinä aiheuttaa kuljettajan ohella vahinkoa myös ohjauspyörälle muita ratoja pahemmin.
Meno on fyysisesti parhaimmallekin kuljettajalle erittäin raskasta ja paahtava kuumuus yksinkertaisesti keittää ajajat autoihinsa. Pään heilumisesta aiheutuvien ja mahdollisesti vakavienkin vammojen ehkäisyyn edelliskauden ongelmat huomioituna tämän kauden Las Vegasin kilpailuun kuljettajien kypärää yritettiin kiinnittää auton koriin kiinni niin, että pää ei nytkähtele yhtään ylimääräisesti ja aiheuta mahdollisesti erittäin vaarallista niskavammaa. Keke Rosberg muun muassa sitoi ylimääräisillä remmeillä kiinni kypärän niin, että nytkähtely jäi kisan aikana vain muutamaan milliin. Käytännöllisesti hieno idea ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen useimpien kuljettajien mukaan. Joillekin se jopa pahensi kidutusta tämän kauden kilpailussa. Olosuhteista kertoi jotain se, että Nigel Mansell harkitsi boikottia kisasta jo pelkän järkyttävän kuumuuden takia ja Raul Boesel tarvitsi lisähappea yhdessä Nelson Piquetin kanssa eräässä vaiheessa viikonloppua. Lisäksi Piquetin ohella Tommy Byrne kärsi nestehukasta ja oli pyörtyä yhdessä vaiheessa viikonloppua myöskin.
Kaikesta haukkumisesta huolimatta Las Vegasin radasta löytyy myös hyviä puolia. Se oli muun muassa Gilles Villeneuven suosiossa ennen hänen kuolemaansa. Lisäksi parhaimmillaan keskituntinopeus voi nousta jopa yli 160 kilometrin mikä on nopeampaa ainakin kuin Long Beachissa tai Detroitissa. Lisäksi median suosikkina se voitti viime vuonna myös promoottorin palkinnon ja tulevaisuutta radalla voisi ainakin paikkakunnan suhteen olla vaikkakin erilaisella radalla pitää toki ajaa. Tilapäiseksi radaksi se on myös yllättävän leveä tietyissä kohtaa rataa ja ulosmenoalueita on ainakin vuoden 1981 kisan jälkeen parannettu hieman vaikka se merkitseekin enemmän hiekkaa auton sisuksiin. Aivan parhaimmillaan radan pito oli viime vuonna aivan kilpailun lopussa jolloin kevyellä autolla ajettaessa ikävät mutkat pystyy ajamaan edes hieman nopeammin läpi kuin kisan alussa. Samaa odotetaan tapahtuvan myös tämän vuoden kilpailussa.
Rata on loppuvaiheessa paranevan nopeuden ansiosta myös haastava ajaa oikealla temmolla läpi. Haastavimmat mutkat löytyvät mutkista numero 4, 8, 9, 11, 12 ja 13. Näistä kolmen viimemainitun ongelmana on mutkan ulostulo ja ensimmäisen kolmen osalta sisääntulo ja oikean ajolinjan valitseminen. Vaaran paikat ovat näissä mutkissa myös hienot Datsunin sponsoroimat betonikaiteet jotka tekevät autosta romua ja varmasti satuttavat huonolla onnella myös kuskia erittäin pahasti. Painoakin on näillä kaiteilla jopa 4 tonnia. Radan viimeinen varsinainen mutka eli mutka numero 14 on radan nopein mutka ja sen jälkeen mennään hyvin lievään viidenteentoista ja viimeiseen mutkaan ennen pääsuoraa. Pääsuoralla nopeudet voivat hyvällä tuurilla nousta yli 240 kilometrin. Nopeutta riittäisi varmasti muuten enemmän, mutta röykkyisyys hidastaa niin harmittavan paljon autoja suoralla. F1:sten kannalta olisi kuitenkin toivottavaa että kisaa ei nähtäisi enää tämän kauden kalenterissa vaikka voihan vielä Las Vegasin päättäjiltä löytyä ennätysrahat kisan pidosta myös kausille 1983 ja 1984.
Rosbergin mukaan rata on kuin yhtä pitkää mutkaa ja kuumuus on helvetistä kotoisin olevaa. Lisäksi se ei tarjonnut yhtään lepoa ajajille. Kuka kestäisi tämän kaiken? Kuka todellakaan kestäisi tämän kaiken? Ne olivat tärkeitä kysymyksiä. Niistä ei Keijo Erik Keke Rosberg piitannut. Kilpailuun lähdettäessä Huhtamäen Marttikin kysyi haastattelunsa päätteeksi, että mitä miten hän aikoi lähteä kilpailuun. Keke vastasi vain, että täysillä. Se oli tyypillistä Rosbergia. Sen huomasi myös ABC:n Jackie Stewartkin häntä haastatellessaan. Keke vain valmistautui ohjaamoon ja Stewart sanoi, että hänestä on ainesta maailmanmestariksi.
25:s päivä syyskuuta vuonna 1982 maailmanmestaruus ratkaistaisiin edellisen kauden tapaan Las Vegasissa Keisarin Palatsin valtavalla pysäköintialueella missä tavallisesti kuuluisimmat taistelut kilpailupaikan suhteen ratkaistiin rahamiesten nyrkkeilyottelut nuoraneliön sisällä. Viime kaudella mestaruudesta taistelivat Carlos Reutemann, Nelson Piquet ja Jacques Laffite ja nyt taistelivat käytännössä enää vain Keke Rosberg ja John Watson vaikka Laudalla oli vielä oikeustaistelun avulla mestaruus voitettavissa. Suomessakin tilanne oli Keken odotusten suhteen muuttunut täysin.
Viime vuonna Las Vegasin kilpailu todennäköisesti kiinnosti kotimaassa vain muutamaa aamuyöllä valvonutta lajin intohimoista seuraajaa ja YLE:n Juha Jokisellakin tuntui olevan kiire vain lopettaa koostelähetys kun Keke ajoi Fittipaldin valkoisella autolla maaliin kymppipaikalla. Nyt paikan päälle lähetettiin juurikin Juha Jokinen ja mestaruuden ratkaiseva kilpailu lähetettiin ansaitusti suorana vaikka mokiakin tuli matkan varrella ja lopulta kaikki tuli suorana vain radion puolelta Matti Lammin selostamana. Raimo Häyrinenkin oli paikalla lippua pitämässä yllä varmuuden varalta. Suomalaisen pienen kannattajajoukon ohella paikan päällä oli myös MTV:n Matti Kyllönen. Lisäksi tv:n suunniteltu formulastudio saatettaisiin peruutuessakin ainakin kuulla radion puolelta.
Kuka voittaisi kilpailun ja mestaruuden? Se jäisi nähtäväksi.