Monza 12.9.1982
Kauniissa ja lämpimässä säässä ajettu Italian Grand Prix oli Keke Rosbergin uran 50:s startti. Varmistuisiko mestaruus täällä Italian Monzassa? Raimo Häyrisen aloittaessa suoran selostuksensa radiossa ja Juha Jokisen selostaessa myös televisiolle lähdöstä alkaen alkoi tapahtumaan. Kun Course Carina toiminut Fiat Panda pääsi ruudukon taakse ja Lancia Delta Integralin Medical Car oli paikoillaan niin valo vaihtui vihreäksi ja Ferrareita kannattanut kotiyleisö joutui pettymään. Piquet ampaisi kärkeen ja toisena ajoi Tambay, huippulähdön saanut Arnoux kolmantena, Patrese neljäntenä ja Andretti viidentenä. Prost sai niin hyvän lähdön, että lipesi nurmikolle ja oli vasta sijalla 12 selvittyään tilanteesta. Siitä Prost aloitti hurjan takaa-ajon.
Ennen ensimmäisen kierroksen päätöstä takariveissä Roberto Guerrero oli noussut kolme sijaa ja kolaroinut hitaasti lähtevän Derek Dalyn perään. Daly taas jatkoi ajamista kunnes Variante della Roggiassa takaripustus hajosi ja hän ohjautui suoraan Brian Hentonin eteen ja lisäksi myös Derek Warwick kolaroi näiden herrojen kanssa ja kaikki kolme keskeyttivät. Lisäksi Guerrero meni pitkäksi aikaa varikolle. Warwick sai autonsa varikolle ja kierroksen verran autoa yritettiin turhaan korjata. Osellan Jean-Pierre Jarier sai myös huippulähdön vaikealla autollaan. Piquetin kytkin alkoi heti temppuilla ja Tambay yhdessä Arnoux'n kanssa menivät ohi helposti. Arnoux meni ohi myös ennen kierroksen päättymistä myös Tambaysta ja siirtyi johtoon. Järjestys oli Arnoux, Tambay, Patrese, Piquet, Andretti ja Andrea de Cesaris.
Toisella kierroksella Patrese oli jo toisena ohitettuaan Tambayn ja hän alkoi tavoittaa Arnoux'ta. Järjestys oli Arnoux, Patrese, Tambay, Andretti, Piquet ja Prost kärjen osalta. Rosberg oli tippunut 2 kierroksen aikana kolme sijaa ja taisteli Alfa Romeoiden ja Watsonin kanssa kymppipaikasta. Kierroksella 3 Teo Fabi keskeytti moottoririkkoon. Kierroksella 4 Patrese oli enää alle sekunnin päässä Arnoux'sta ja ohitusta epäiltiin tulevan milloin hyvänsä. Kierroksella 6 Jacques Laffite keskeytti vaihdelaatikkovikaan. Kierroksella 7 järjestys oli Arnoux, Patrese, Tambay, Andretti, Prost, de Cesaris ja Bruno Giacomelli. Toisessa shikaanissa Patrese näytti ohittavan Arnoux'n, mutta epäonnistui ja pian alkoi mystisesti vauhti hidastua liikaa ja Parabolican jälkeen matka päättyi kytkimen hajoamiseen.
Melkein saman tien kierroksella 8 päättyi myös Piquetin tuskailu hajonneen kytkimen ja siitä aiheutuneen moottorivaurion kanssa sijalta 13. Kierroksella 8 järjestys oli seuraava eli Arnoux, Tambay, Prost, Andretti, de Cesaris, Giacomelli, Keke Rosberg ja John Watson. Järjestys pysyi aina kierrokseen 11 saakka samanlaisena. Sitten joukosta poistui Jarier ripustuksen petettyä ja sen myötä autosta irtosi pyörä ja hyvin alkanut kilpailu Jarierin osalta päättyi katkeraan keskeytykseen. Samalla kierroksella Andrea de Cesaris joutui menemään varikolle sytytystulppavian takia. Tosin lisäksi hänen Kevyet Vyörenkaat olivat alkaneet kuoriintua uhkaavasti. Sen jälkeen Giacomelli ajoi viidentenä perässään nopeasti tulevat Rosberg ja Watson. Sen jälkeen nähtiin erilaista John Watsonia.
Ensin Watson meni Rosbergista erittäin helposti ohi ja Bruno Giacomellistakin ulkokautta shikaanissa ohi. Sen myötä Watson alkoi taistella tosissaan maailmanmestaruudesta. Kierroksella 19 Prost oli ajanut Tambayn melkein kiinni 9 sekunnin eron ja Arnoux näytti myös olevan tavoitettavissa. Prost ei kuitenkaan päässyt ohi yrityksistä huolimatta. Kierroksella 21 Niki Lauda keskeytti ohjausvikaan ja jarrujen pettämiseen heti varikolle tultuaan kymppipaikalta. Lauda oli taistellut aliohjautumisen kanssa kilpailun koko keston ajan. Kierroksella 22 tapahtui kilpailun dramaattisin hetki. Rosberg alkoi rauhallisesti siirtyä viidenneksi ja yrittäessään ohittaa Giacomellin hänen takasiipensä yllättäen irtosi ja hetken ajaksi Keke pääsi edelle.
Radiossa suorassa lähetyksessä huudettiin takasiiven irtoamista, mutta Jokisen Juhan mielestä takarengas puhkesi. Alustavasti Keke itsekin piti koko tilannetta vain takarenkaan puhkeamisena. Giacomelli antoi hetken ajaksi tilaa Rosbergille lähinnä vain ohittaakseen hänet myöhemmin. Keke karjui mekaanikoille takarenkaan vaihtamista tiimiradioon, mutta takasiiveke vain sieltä autosta puuttui. Takasiivekkeen vaihdossa kului lopulta pari minuuttia vaikka vähän paremmalla tuurilla jopa puoli minuuttia nopeamminkin takasiiven olisi voinut vaihtaa. Rosberg tippui sijalle 15 varikolla ja siitä alkoi takaa-ajo kohti edes sitä yhtä pistettä. Prost pyöri yhä kilpailun puolivälissä Tambayn perässä ja yritettyään kierroksella 27 ohittaa hänet viimein ensimmäisessä shikaanissa yritys ei onnistunut ja hetkeä myöhemmin käsi nousi ongelman merkiksi ja keskeytys näytti melkein varmalta.
Mentyään varikolle korjauksia varten hänet lähetettiin nopeasti takaisin radalle ja puolen kierroksen tifosoille ns. Huviajelun jälkeen Prost keskeytti kierroksella 28 polttoaineensyötön petettyä. Tifosot hurrasivat ja heitä ei haitannut edes Arnoux'n voittaminen kilpailussa. Prost menetti maailmanmestaruushaaveet ja Keken jäljellä olevista kumppaneista vain Watson ja Lauda tietyin ehdoin taistelivat mestaruudesta. Prostin keskeytys takasi Andrettille kolmannen paikan ja Watsonille nelospaikan. Toki kilpailuakin oli vielä jäljellä. Marc Surer keskeytti sytytyksen tehtyä lakon ja ero Arnoux'lla Tambayhin oli 15 sekuntia. Sitä ei kuitenkaan enää vaikuttanut uhkaavan mikään ilman keskeytystä.
Kierroksella 33 Bruno Giacomelli meni varikolle kärsittyään sivuponttoonin viasta ja hän olisi halunnut vaihtaa myös Enduro-renkaat Kevyisin Vyörenkaisiin loppua varten. Ikävä kyllä ohjaus oli vaurioitunut ja lisäksi helmat olivat vioittuneet joten Giacomellin matka päättyi siihen. Lopullinen syy oli myös jäähdyttimen rikkoutuminen kierrosta aiemmin tapahtuneessa ulosajossa. Kierroksella 34 keskeytti Elio de Angelis juuttuneeseen kaasuttimeen. Eliolla koko kilpailu oli Nigel Mansellin tapaan yhtä kamppailua auton kanssa ja riskitaktiikkana kotiyleisön edessä käytetyt D-seokset eivät kestäneet Monzan radan muhkuroissa jonka takia hän joutui hakemaan uudet C-renkaat. Lopulta kilpailun voitti siis Rene Arnoux ja toisena maaliin tuli Patrick Tambay. Kolmantena maaliin tuli legendaarinen Mario Andretti josta tuli myös 18:sta eri kuljettaja palkintokorokkeella ja 26:s pisteitä saanut kuljettaja kaudelle.
Neljänneksi tuli juuri ja juuri mestaruushaaveensa sillä sijalla elossa pitänyt John Watson jonka kilpailu oli ohituksia täynnä. Päivän onnistujat olivat kuitenkin kotiyleisön edessä ajanut Michele Alboreto viidennellä sijalla ja Eddie Cheever ohjauvaurioisella Ligierillään sijalla kuusi. Seiskapaikalle ajoi Nigel Mansell jonka ajaessa maaliin yleisö oli jo rynnännyt sankoin joukoin radalle ja vaaratilanne oli ilmeinen. Keke Rosberg jäi kasipaikalle ja ilman mm-pisteitä. Ysipaikalle ajoi Eliseo Salazar ATS:n vaikealla autolla ja kymppipaikan vei Andrea de Cesaris jonka kisa renkaanvaihdon ja uusien sytytystulppien myötä Enduroilla oli vain keskikastin ajelua.
Sijalle 11 ajoi Chico Serra Fittipaldilla ja 12:sta sija meni melkein koko kisan takariveissä ajaneelle ja ongelmista kärsineelle Mauro Baldille Arrowsilla. Roberto Guerrero ei saanut sijoitus koska oli 90 % säännön ulkopuolella ajaessaan melkein 14 kierrosta jäljessä pahimmillaan kärkeä perässä ja lähinnä loppuvaiheessa säälistä sai pari kierrosta kiinni kärkeä ollen lopulta 12 kierrosta joukkoa perässä. Sijoitus olisi muuten ollut 13:sta.