F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen Monzan viikonloppua pienissä talleissa varikolla kävi kuhina. Osellalla Italian kotikisaan valmistautuminen sujui muita pieniä talleja paremmin. Osella pystyi Pirellin aika-ajorenkailla ajamaan mukavia aikoja jo testeissä ja se lähti luottavaisin mielin viikonloppuun.

Ensi kauden kuskien valinta oli sille varsin vaikeaa. Jarier oli väistymässä sivuun ja Jacques Villeneuven arveltiin olevan luonnollinen valinta hänen paikalleen.

Lisäksi koko vuoden 1981 maksukuskien armeija olisi ollut hyvä lisä talliin. Tästä laumasta todennäköisin vaihtoehto oli Piercarlo Ghinzani. Ghinzani oli kuitenkin halukkaampi ajamaan paremmassa tallissa. Sitä taustaa vasten Villeneuven tallikaveriksi haluttiin palkata 500 000 dollaria talliin tuova Roberto Guerrero.

Ikävä kyllä Guerreroa ei kiinnostanut tarjous ja italialaiset sponsorit eivät olleet kovinkaan tyytyväisen oloisia Enzon ehdotuksesta asiaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Guerrero rahoineen oli erittäin haluttu mies myös Theodorelle kaudeksi 1983. Tommy Byrne vaikutti lupaavalta kaverilta, mutta rahaa ei Teddy Yipin mukaan löytyisi paljoakaan ilman Rizlan apua. Theodorella oli myös rahoitusvaikeuksia ja se vaikutti myös sekasortoisesti tallin kuskipolitiikkaan. Mahdollisesti talli saattaisi ostaa jonkun konkurssiuhan alla olevan tallin.

Sillä säästyisi myös mahdolliselta kuskien vuorottamiselta yhdessä autossa ja saisi enemmän henkilöstöä huoltamaan autoja. Monzaan tallilla oli jälleen erittäin vähän renkaita poislukien Puurenkaita ja tietysti sääntöjen mukaan tuotavia kahta sarjaa aika-ajorenkaita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ensignilla oltiin taas erittäin tyytyväisiä Roberto Guerreron työpanokseen ja vuodeksi 1983 Guerrerolle tarjottiin jatkosopimusta tallissa. Guerrero halusi päästä parempaan talliin ja oli aiemmin kieltäytynyt alustavasti Theodorenkin tarjouksesta kaudelle 1983.

Ensignilla jatkaminen ei ollut hyväksi uralle, mutta paikkoja oli harmittavan vähän tarjolla paremmissakin talleissa ja sarjassa säilymisen kannalta Guerreron oli kenties pakko tyytyä pysymään niissä sarjoissa kuin pystyi. Talousromahdus saattaisi kuitenkin mitätöidä sopimuksen joten Guerrerolla ei olisi ollut mitään hävittävää.

Monzan aikaan yhdessä Fittipaldin kanssa Ensign näytti menevän konkurssiin ja FOCA sai taistella tosissaan molempien tallien selviämisen eteen. Ensignille järjestyi jälleen myös erääntyneiden moottorilaskujen maksaminen. Sen sijaan tallin henkilöiden palkkojen maksuun FOCA ei puuttunut.

Tusinan henkilön tallissa rahat olivat kertakaikkiaan erittäin vähissä. Sitä taustaa vasten Ensign saattaisi joutua yhdistymään Theodoren kanssa hyvinkin pian.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Byrnehän joutui talliin tullessaan allekirjoittamaan kolmivuotisen sopimuksen. Hän pettyi tallin toimintaan kuitenkin siinä määrin, että kauden 1982 lopussa ilmoitti, ettei aja tallin autolla enää metriäkään.

No, ei sitten ajanut edes tuota metriä kisassa millään muullakaan F1-autolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Fittipaldilla taas tilanne oli Monzan aikaan jo kestämätön. Tallin konkurssista alettiin puhua varsin selvästi varikolla ja sen ilmenemiseksi veikkailtiin viimeistään jouluaattoa tai uuttavuotta.

Aikaisemminkin se saattaisi mennä nurin ja Ensignin tapaan FOCA:n piti tukea tallia kun Fittipaldin veljeksilläkin sponsorisitoumukset olivat heikoilla. Jopa kilpailukauden lopulla arveltiin konkurssin tapahtuvan.

Brasilian oma surkea taloustilanne ei myöskään helpottanut asiaa. Siltikin talli puhui kaudesta 1983 ja halusi Roberto Guerreron puoli miljoonaa dollaria talliinsa. Chico Serran talli pitäisi kaudelle 1983. Tosin ilman pääsponsoria Serran pitäisi pyörittää tallia 2 miljoonan dollarin rahamassilla käytännössä.

Serra piti summaa hirvittävänä, mutta ei aivan täysin mahdottomana hankkia. Monzan aikaan velkojat alkoivat myös vaatia maksamattomien laskujen vakuudeksi muuta omaisuutta, mutta sillä kertaa FOCA auttoi tilanteesta Fittipaldin ulos. Sen sijaan Las Vegasiin FOCA ei aikonut enää ojentaa auttavaa kättään.

Talli oli pyörinyt jo Ranskan kilpailusta lähtien käytännössä konkurssin partaalla ja vain ainoastaan Serran mahtirahoilla yhdessä Fittipaldin veljesten kanssa talli edes jotenkin pyöri pystyssä. FOCA oli myös yrittänyt tukea tallia parhaansa mukaan ja senkin mitta oli jo täynnä.

Sitä taustaa vasten Osellan talousvaikeudet olivat varsin pieniä ja taustat tuntien Guerrero nopeasti kieltäytyi Fittipaldinkin yrityksestä ja kun vielä Ligierkin kieltäytyi Guerreron palkkauksesta kaudelle 1983 niin Roberto nopeana miehenä pisti Ensignin tarjoamaan paperiin nimensä alle kaudeksi 1983 ja näin paikka vaikutti turvatulta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Näin oli. Byrnellä tosiaan meni Teddy Yipin kanssa vielä sukset ristiin kauden päätöksessä Las Vegasissa ja huolimatta kuuluisasta McLaren-testistään hän ei päässyt mihinkään talliin kaudeksi 1983.

Jopa Brian Henton nähtiin Theodoren mielestä parempana satsauksena testaamaan autoa mahdollisesti Derek Dalyn kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantain Virallisessa Harjoituksessa haettiin vielä asetelmia lauantaita varten. Tifosoja ja muitakin italialaisia kannattajia tulvi jo perjantaina radalle. Ferrarit ja Alfa Romeot uudistuneilla turbomoottoreillaan keräsivät yleisöä. Tosin Alfan puolelta turbomoottoria tultiin käyttämään vain aika-ajojen aikana sillä kisaan ei haluttu ottaa turhia riskejä. Perjantaina nopeinta vauhtia piti Ferrarin riemuksi Patrick Tambay ajalla 1.29.275 ja toiseksi nopein oli Nelson Piquet ajalla 1.29.709 ja Alain Prost oli kolmanneksi nopein ajalla 1.30.488. Neljänneksi nopein oli Rene Arnoux ajalla 1.30.520 ja viidenneksi nopein oli Riccardo Patrese ajalla 1.30.818 ja yleisön suursuosikki Mario Andretti oli kuudes ajalla 1.31.474. Keke Rosberg oli seitsemäs ajalla 1.32.340 ja kahdeksas Alfa Romeon turbolla oli Andrea de Cesaris ajalla 1.32.546. Yhdeksäs oli Pirellin aika-ajorenkailla loistoajan ajanut Jean-Pierre Jarier ajalla 1.33.551 ja kymmenes oli Michele Alboreto vain tuhannesosan erolla Jarieriin ajalla 1.33.552.

11:sta ruutu meni Niki Laudalle aikaan 1.33.571 ja 12:sta ruutu meni Bruno Giacomellille aikaan 1.33.703 ja 13:sta ruutu meni Derek Dalylle aikaan 1.33.887. 14:sta ruutu meni Marc Surerille aikaan 1.34.343 ja 15:sta ruutu meni Eddie Cheeverille aikaan 1.34.357 ja 16:sta ruutu meni Elio de Angelisille aikaan 1.34.429 ja 17:sta ruutu meni Derek Warwickille uudella autolla aikaan 1.34.581 ja 18:sta ruutu meni Jacques Laffitelle aikaan 1.34.659. 19:sta ruutu meni koko session ajan aliohjautumisen kanssa taistelleelle John Watsonille aikaan 1.34.725. Aika-ajorenkaat eivät kestäneet Watsonilla ollenkaan ja Kevyillä Vyörenkailla taas aikaa hukkautui liikaa vaikka aliohjautuminen hävisi niillä melkein kokonaan.

20:s ruutu meni vielä Watsonia pahemmin aliohjautumisen kanssa taistelleelle Nigel Mansellille. Lisäksi Lotusilta puuttui aerodynamiikkaa mutkissa ja auto hyppi ja tärisi valtavasti radan kuopissa mikä vaikeutti ajamista vaikka suoranopeus oli erittäin hyvää. Aika Manselilla oli lopulta 1.34.964. Käsi oli kuitenkin jo parantumaan päin ja sen viaksi sitä ei voinut enää laittaa. 21:s sija meni Roberto Guerrerolle aikaan 1.35.593 mitä pidettiin loistavana suorituksena. 22:s sija meni Tyrrellin Brian Hentonille aikaan 1.35.640 ja 23:s sija meni Chico Serralle aikaan 1.35.854. 24:s sija meni Manfred Winkelhockille aikaan 1.36.044 ja 25:s sija meni Mauro Baldille aikaan 1.36.804 ja viimeisenä eli ruutuun 26 alustavasti pääsi Raul Boesel ajalla 1.36.811.

Alustavasti kisasta olivat putoamassa Tommy Byrne, Eliseo Salazar, Rupert Keegan ja Teo Fabi ajoilla 1.37.002, 1.37.248, 1.37.370 ja 1.37.693.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
McLarenilla kuohui Monzan varikolla jo perjantain Virallisen Harjoituksen aikana, mutta erityisesti sen jälkeen. John Watson oli täysin kyllästynyt Teddy Mayerin kilpailuneuvoihin ja toimintaa säesti myös John Barnard.

Watson oli kärsinyt enemmän tai vähemmän koko kauden ajan aliohjautumisesta Keken tapaan. Barnardin mukaan koko asia johtui vain Mayerin kyvyttömyydestä tehdä asialle mitään.

Lopullisesti Mayerin hermonsietokyky loppui kun Barnard varsin suoraan kehoitti häntä luopumaan tehtävistään McLarenilla. Sen jälkeen suuttunut Mayer kävi käsiksi Barnardiin ja tilanteen rauhoitti vasta Ron Dennisin tuleminen paikalle. Kun asiat selvisivät Ronille niin tallipomoilla oli myös kipakka väittely keskenään.

McLarenilla Tyler Alexanderin, Ron Dennisin ja Teddy Mayerin hermot olivat kireät myös omistajuuden ohella myös Dennisin erilaisesta johtamistavasta johtuen.

Neuvottelujen päätteeksi lauantaina Mayer luovutti oman osuustehtävänsä jaettavaksi Alan Jenkinsille ja Joan Villadelpratille. Molemmat miehet tunnettiin McLarenilla nousevina kykyinä.

Joanin onnistui myös säätää Watsonin siihen mennessä lähes lottoarvontana mietityt helmankorkeudetkin oikein mikä eliminoi Watsonin ongelmana pidetyn aliohjautumisen ongelman ja jo lauantain harjoituksissa Watson ajoi paremmin kuin siihen asti viikonloppuna.

Mayerin ainoaksi puolustukseksi asiaan voisi sanoa vain sen, että helmojen säätely oikean downforcen saamiseksi autoihin oli vuonna 1982 varsin suuri ongelma myös muidenkin tallien pilttuissa ja jotkut tallit yrittivät saada helmojen säätelyn ja toivomisen sijaan etua auton ajattamisesta ilman etusiipiä aika-ajoissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kekellä taas vaikeuksia riitti kun moottori hajosi lauantain vapaissa harjoituksissa ja vara-autolla ajaessa kävi Salazarit Monacon tapaan eli vahingossa auton automaattisammutin laukesi ja Rosberg joutui hyppämään autosta pihalle erittäin nopeasi.

Kekelle koko viikonloppu oli varsin stressaava johtuen tulevasta Las Vegasin kilpailusta ja sen jännityksestä. Kekellä oli mahdollisuus varmistaa mestaruus jo Monzassa, mutta se ei näyttänyt todennäköiseltä vaihtoehdolta. Turbot vain menivät yksinkertaisesti liian kovaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Keke oli näyttänyt myös ennen aiemmin viikonloppuna perjantaina erilaisten renkaiden ja polttoainelastien eroja suomalaisille lehtimiehille. Kauden aikana monet urheilusivujen lukijat olivat ahmineet runsaasti niihin liittyvää taustatietoa jo pitkin vuotta.

Williamsin auto käyttäytyi täysin eri tavalla 200 litran lastilla ja 50 litran harjoituslastissa puhumattakaan sitten Virallisen Harjoituksen muutaman litran lastista.

Lisäksi Monzassa hän ehti jopa näyttää Puurenkaiden huonouden aiheesta kirjoittaville lehtimiehille. Jo uransa alussa hän oli useasti ehtinyt huomauttaa niistä, mutta silloin aihe ei juurikaan tuntunut kiinnostanut lehtimiehiä.

Nyt vertailuissa paljastui, että aivan täydellä lastilla ja Puurenkailla ajettu kierrosnopeus leppoisassa vauhdissa oli jopa 34 sekuntia hitaampi kuin mitä aika-ajon paaluaikana veikkailtu 1.28.0 oli.

Nopeimmillaan Puurenkailla huippuautolla eli Williamsin FW08:lla Virallisen Harjoituksen bensakuormalla ajettaessa vauhti olisi riittänyt 1.35-1.37:n paikkeille eli karsiutumisesta olisi tapeltu ja kisaanpääsystä. Tosin se oli vain nopein kierros ja muut kierrokset olivat enemmän 1.40-1.50:n väliä.

Tämä oli Rosbergin vastaus kotimaisille lehtimiehille jotka eivät tuntuneet ymmärtävän eri renkaiden eroja sitten millään. Keke otti myös Fittipaldin ajat esille ja sellaisia aikoja kuin Puurenkailla ajettiin Williamsilla niin Fittipaldilla ajat olivat ymmärrettävästi valovuosia jäljessä niitä.

Pikkuhiljaa kuitenkin yksityiskohtaisemmatkin seikat olivat alkaneet kiinnostaa Suomen lehdistöä. Rosbergille aiemmin sanottuja pahoja asioita oli alettu ruvetta pahoittelemaan ja huumorin kukka alkoi kukkia positiivisemmassa sävyssä kuin aiemmin.

Eräs niistä oli muun muassa kihlasormuksen ostosta Saksassa, Ranskassa ja Italiassa noussut kohu joka aiheutti kyseisissä maissa vähän aikaa Rosbergiin kohdistuneen rahanahneeksi ja saidaksi haukkumisen. Sen sijaan Suomessa koko asia osattiin ottaa huumorilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lauantain Virallisessa Harjoituksessa sää oli kuiva ja kuuma. Keliolot syyskuisessa ilmassa Autodromo Nazionale di Monzan radalla eivät olisi voineet olla kauniimmat. Virallinen Harjoitus näytti aluksi menevän odottamiseksi, mutta yleisön yllätti Mario Andrettin aikainen lähtö radalle. Vain kaksi ja puoli minuuttia oli ehtinyt kulua session alkamisesta.

Andretti ajoi aika-ajorenkailla 3 kierrosta ja niistä paras oli 1.30.3. Lähes samalla ovenavauksella radalle lähtenyt Nelson Piquet teki ensimmäisellä sarjallaan ajan 1.30.1 ja vain minuutin verran kaksikon perään lähtenyt Patrick Tambay teki ajan 1.30 tasan ja siirtyi alustavasti kärkeen. Vain minuuttin verran Tambayn jälkeen radalle lähti Alain Prost joka teki ajan 1.32.6 ensimmäisellä aika-ajon sarjallaan.

Neljän ja puolen minuutin jälkeen mikään ei yllättänyt kärkeä. 1.30:n aika tultaisiin rikkomaan varmasti ja 1.28:n haamuaikaa tavoiteltaisiin Monzan iltapäivässä. Ferrarin kolmannen polven turbolla haamuaika olisi voitu ylittää hyvin todennäköisesti, mutta toisen polven turbolla sen rikkominen olisi fantastista. 740 hevosvoimaa irtosi moottorista joka oli 60 hevosvoimaa vähemmän, mutta silti erittäin tehokas kone pyöri Ferrarissa.

Kaikki paalupaikalle veikatut muut ennakkosuosikit eli Arnoux, Patrese, Rosberg ja Watson odottivat vielä. 7 minuutin kuluttua session alusta Andretti tuli sisään ja alkoi odottamaan. 8 minuutin kuluttua session alusta eli minuutin kuluttua Andrettin poistumisesta John Watson lähti radalle Enduroilla tehden ajan 1.52.8 tauluun ja kolme minuuttia myöhemmin Rene Arnoux meni testaamaan autoa Enduroilla ja kisan täydellä polttoainelastilla ajaen ajan 2.03.6 tauluun ja minuuttia myöhemmin Keke Rosberg tuli radalle ensimmäisellä aika-ajorenkaan sarjallaan tehden ajan 1.32.6 aikakirjoihin.

15 minuuttia Rosbergin ensimmäisen yrityksen jälkeen radalle tuli jälleen Mario Andretti. Ratkaisun makua oli ilmassa. Syy oli Andrettin lähteminen radalle viimeisellä sarjallaan erikoispehmeillä aika-ajorenkailla. Andretti ajoi ensin ajan 1.55.0 hyvin rauhallisesti ja sen jälkeen kaasuttaen turbourut auki ajan 1.28.7 ja lopulta viimeisellä vedollaan ajan 1.28.473 tauluun ja se riitti katsojien valtavaksi riemuksi paalupaikalle. Andretti toki yritti parantaa aikaansa turhaan D-seoksilla. D-seosten piikkiajaksi oltiin arvailtu 1.30:tä huipputallin autolla korkeintaan. Sen lähelle Andretti pääsikin niillä.

Haamuajaksi jäänyt 1.28:n raja olisi saattanut rikkoutua ilman Andrettin tekemää pientä virhettä Lesmon mutkissa. Tosin virheen ollessa suurempi aikaa olisi mennyt hukkaan enemmän ja jopa kolari olisi voinut syntyä sillä ahtopaine ei ehtinyt laskeutua riittävästi ennen mutkaa ja Ferrari oli kärsiä ylikuumenemisesta. Se taas aiheutti liian suuren mutkanopeuden joka olisi voinut johtaa pahempaan ulosajoon. Joka tapauksessa Andretti kuitenkin selvisi paalupaikalle.

1.28:n haamuaika jäi kuitenkin vielä elämään Monzan radalle ainakin seuraavaan vuoteen asti. Andrettin ainoa uhka olivat enää lähinnä Brabhamit joista Piquet sai lopulta ajan 1.28.508 ja sillä hän toinen. Riccardo Patrese ajoi seitsemän minuuttia Andrettin huippuajan jälkeen oman ensimmäisen vetonsa aika-ajorenkailla ja teki niillä ajan 1.29.898 ja oli sillä ajalla neljäs. Paremaan vauhti ei riittänyt yrityksestä huolimatta.

Tambay oli kolmas ajalla 1.28.830 ja yleisön riemulla ei ollut rajoja kun Andretti nähtiin paalupaikalla. Hänen oletettiin olevan kauden 11:sta eri voittaja kilpailussa hienon suorituksensa avulla. Renaultin lopetettua turhat pelleilyt Enduroilla ja Kevyillä Vyörenkailla ajat paranivat runsaasti ja kun vielä kisasäädöt olivat löydetty sunnuntain kilpailuun niin Renaultit ajoivat ruutuihin 5-6 järjestyksessä Prost-Arnoux. Ajat olivat 1.30.026 ja 1.30.097. Rosberg oli seitsemäs ja kisasta Rosberg arveli tulevan vaikeaa taistelua. Keke oli kuitenkin silti melkein sekunnin seuraavaa Cossyliigan miestä eli Niki Laudaa nopeampi. Aika Rosbergilla oli viimeisellä aika-ajorenkaan sarjalla 1.31.834. Bruno Giacomelli oli kahdeksas vapaastihengittävällä V12-koneellaan ajalla 1.32.352 ja yhdeksäs oli tallikaveri Andrea de Cesaris ajalla 1.32.616.

Näistä ajoista parempi eli perjantain 1.32.546 jäi voimaan ja ruutu ei muuttunut. Andrea oli pettynyt sillä alustavasti turbomoottorilla Alfa Romeon auto ei tuntunut juurikaan paremmalta kuin vapaastihengittävänä, mutta erittäin voimakkaana tunnetulla V12:sta ajettaessa. Lauda kärsi aliohjautumisesta Watsonin tapaan, mutta lievemmin ja oli kymmenes ajalla 1.32.782. Michele Alboreto Tyrrelillä keräsi italialaisten katseita olemalla 11:sta ajalla 1.33.134 ja Watson sai ajettua ensimmäisen yrityksensä aika-ajorenkailla aikaan 1.33.4 jolla olisi taistellut ruudusta 14, mutta paransi lopulta kolme kymmenystä toisella sarjalla ja oli lopulta 12:sta ajalla 1.33.185. Aikaparannus johtui renkaiden lisäksi myös ennen kaikkea muutetuista helmojen säädöistä mikä poisti 95 % kaikesta Watsonia siihen asti piinanneesta aliohjauksesta. Pientä aliohjautumista oli edelleen havaittavissa takasuoran mutkissa ja Lesmojen ulostuloissa. Tulos olisi kuitenkin voinut olla paljonkin huonompi.

Derek Daly ajoi taas keskinkertaisen suorituksen ja pääsi kaikesta yrityksestään huolimatta vain 13:sta ruutuun ja aika oli 1.33.333. Eddie Cheever oli 14:sta aikaan 1.33.377 ja 15:sta ruutu meni Pirellin aika-ajorenkailla loistosuorituksen ajaneelle Jean-Pierre Jarierille aikaan 1.33.531. Lauantain varsinainen aika oli 1.34.103 ja se olisi riittänyt vasta ruutuun 19:sta kilpailuun ilman perjantain aikaa. 16:sta ruutu meni Derek Warwickille aikaan 1.33.628 ja Elio de Angelis oli 17:sta ajalla 1.33.629 pahasti tärisevällä Lotusilla. Roberto Guerrero ajoi loistavan ajan eli 1.34.058 ja hän oli sillä 18:sta. Aika oli 1,5 sekuntia perjantain aikaa nopeampi. Marc Surer oli vihoviimeinen lauantain ajallaan eli 1.36.352:lla ajan saaneista kuljettajista, mutta potentiaalisten uhkaajien jäätyä taakse hän pääsi mukaan kilpailuun 19:sta ruudusta. Aika oli siten 1.34.343 siis. Brian Henton paransi toki aikaa, mutta onnistui silti pettämään jälleen häneen kohdistuneet odotukset. Aika oli vain 1.34.379 ja hän oli sillä 20:s.

Jacques Laffite oli 21:n perjantain ajalla sillä hänen aikansa lauantailta hylättiin alipainoisella autolla ajamisesta johtuen. 22:s sija meni Teo Fabille aikaan 1.34.780 ja 23:s sija meni Nigel Mansellille perjantain ajalla eli 1.34.964:llä. Lauantain aika oli 1.35.106 ja sillä hän olisi päässyt juuri ja juuri mukaan kilpailuun. Edelleen Lotusilla oli suuria ongelmia auton kanssa Monzan radalla. Mauro Baldi ajoi ajan 1.34.977 uudella A5-mallilla Arrowsilla ja oli kotiyleisön edessä 24:s joten pettymys oli myös Baldikin. Toiseksi viimeinen sijoitus eli ruutu 25 meni Eliseo Salazarille aikaan 1.34.991 ja viimeinen sijoitus ja ruutu eli 26 meni Chico Serralle aikaan 1.35.230. Rannalle kilpailusta jäivät juuri ja juuri Serralle paikkansa hävinnyt Rupert Keegan, Manfred Winkelhock, Raul Boesel ja Tommy Byrne ajoilla 1.35.323, 1.35.701, 1.35.747 ja 1.36.032.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ferrarin leirissä julkistettiin jo pitkään odoteltu sopimusuutinen Rene Arnoux'n siirtymisestä virallisesti Ferrarille kaudeksi 1983. Mario Andrettin aikeet paluusta f1:siin suurelta osin romuttuivat, mutta se ei paljon Andrettia haitannut. Mahdollisesti hänellä vielä olisi paikka kolmantena ajajana tallissa mikäli kolmannet autot hyväksyttäisiin yleisemmin sarjaan.

Ja olihan aina mahdollisuus periä Tambayn paikka tallissa vaikka käytännössä Arnouxin siirron myötä tilanne Andrettin osalta oli selvä. Tambayta ei hyvän työn jälkeen haluttu korvata ja siten Andrettin piti sanoa Las Vegasin jälkeen käytännössä jäähyväiset f1:lle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Renaultilla tieto Arnoux'n siirtymisestä otettiin ilmeettömästi vastaan. Renault julkistikin pian myös Eddie Cheeverin siirtymisen kaudeksi 1983 talliin Prostin tallikaveriksi.

Se oli pettymys tallin testikuljettaja Philippe Streiffille jota oli pitkään veikattu tallipaikan saajaksi. Patrick Tambay alkoi taas valmistautua kauteen 1983 ja halusi Ferrarille osoitukseksi luottamuksesta ajaa voittoon Monzassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Mestaruuskamppailijoilla oli vaikea yö ja päivä ennen sunnuntaita. Keke heräsi kilpailupäivän aamuna jo neljältä aamuyöllä ja sulkeutui toimistoonsa miettimään mestaruustilannetta. Vain yksi ainoa piste Monzassa riittäisi sulkemaan Watsonin pois mestaruuskamppailusta.

Watsonilla taas vuorostaan hermostuneisuus oli huipussaan ja hän halusi vain yrittää parhaansa kilpailussa. Alain Prost taas yritti virittää tuttuun tapaansa autoaan äärimmäiseen suoritustasoonsa ja Renaultin mekaanikot eivät olleet iloisia kun Prost tavallistakin aikaisemmin heräsi ja alkoi vielä yrittää erilaisia säätöjä aamun Warm-Upia varten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tämän synkistelyn tai pohdiskelun vastapainoksi paalumies Mario Andretti nukkui yönsä hyvin ja sunnuntaina La Famiglia jatkoi juhliaan jotka se oli aloittanut jo lauantaina Andrettin ajettua paalupaikan.

Rene Arnoux oli hyvin nopealla aikavälillä suorastaan adoptoitu Ferrarille ja Arnoux oli hyvin tyytyväinen saadessaan oppia paljon uutta tallista ja syödessään heidän kanssaan hän myös kehui kilvan uusia ystäviään ja tallin henkilökuntaa.

Sen sijaan Renaultin tekemiset eivät Arnouxia häirinneet enää sopimuksen julkistamisen jälkeen käytännössä lainkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sunnuntaiksi Monza oli ääriään myöten täynnä villiä Ferrareita kannattavia faneja. Niin suuri yleisöryntäys radalle oli, että poliisillakin oli vaikeuksia pidellä väkijoukkoa suotuisassa järjestyksessä.

Ferrari-fanit vaativat Andrettin tai Tambayn voittoa. Rene Arnouxin voittokaan ei juuri olisi haitannut uuden Ferrari-sopimuksen myötä. Sen sijaan Brabhamien tai Alain Prostin voitto olisi haitannut yleisön juhlintaa. Maailmanmestaruus saattaisi ratketa jo kilpailun jälkeen, mutta siihen ei juuri uskottu turboradalla.

Tifosot toivoivat voittoa Gillesin ja Didierin puolesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kotimaassa taas Yleisradio oli ottanut pitkästä aikaa ryhdikkäämpää suuntaa f1:n suhteen ja näytti Monzan kilpailun koosteena TV2:ssa selostajana Juha Jokinen. Radion puolella taas kisa kuultiin suorana lähetyksenä Rinnakkaisohjelmassa selostajana Raimo Häyrinen klo 16.30 alkaen.

Radion ja television puolella Keken kilpailu sai erittäin suuren määrän katsojia ja kuuntelijoita. Ne johtuivat suurelta osin suotuisasta lähetysajasta radion ja tv:n puolella ja siitä, että Kekellä oli mahdollisuus ratkaista jo Monzassa maailmanmestaruus.

HTV:n puolella kilpailu nähtäisiin myös suorana ulkomaan verkossa. Kotimaan verkon puolella kilpailua ei näytetty mitenkään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen sunnuntain kilpailua Brabhamilla jatkettiin välitankkauksen käyttöä kilpailuissa. Patrese tulisi pysähtymään kierroksella 26 ja Piquet kierroksella 27. Renkaiksi Brabhamin miehet valitsivat D-seokset.

Suurin osa kuljettajista Goodyearin puolella valitsivat C-renkaat kisaan sillä ne sopivat paremmin täydelle tankille ja siten yllätyspysähdyksen vaara putoaisi minimiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monzan kisan alla esiteltiin Course Cariksi valitun Fiat Pandan ohella myös uusi Medical Car Monzan radalle. Uusi Medical Car sattui olemaan legendaarinen Lancia Delta Integrale ja tehoista ei ainakaan jäänyt kiinni ongelmat mikäli niitä olisi tullut.

Karsiutuneista kuljettajista Sid Watkinsin kaveriksi ja kuljettajaksi rattiin pääsi Manfred Winkelhock.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monza 12.9.1982

Kauniissa ja lämpimässä säässä ajettu Italian Grand Prix oli Keke Rosbergin uran 50:s startti. Varmistuisiko mestaruus täällä Italian Monzassa? Raimo Häyrisen aloittaessa suoran selostuksensa radiossa ja Juha Jokisen selostaessa myös televisiolle lähdöstä alkaen alkoi tapahtumaan. Kun Course Carina toiminut Fiat Panda pääsi ruudukon taakse ja Lancia Delta Integralin Medical Car oli paikoillaan niin valo vaihtui vihreäksi ja Ferrareita kannattanut kotiyleisö joutui pettymään. Piquet ampaisi kärkeen ja toisena ajoi Tambay, huippulähdön saanut Arnoux kolmantena, Patrese neljäntenä ja Andretti viidentenä. Prost sai niin hyvän lähdön, että lipesi nurmikolle ja oli vasta sijalla 12 selvittyään tilanteesta. Siitä Prost aloitti hurjan takaa-ajon.

Ennen ensimmäisen kierroksen päätöstä takariveissä Roberto Guerrero oli noussut kolme sijaa ja kolaroinut hitaasti lähtevän Derek Dalyn perään. Daly taas jatkoi ajamista kunnes Variante della Roggiassa takaripustus hajosi ja hän ohjautui suoraan Brian Hentonin eteen ja lisäksi myös Derek Warwick kolaroi näiden herrojen kanssa ja kaikki kolme keskeyttivät. Lisäksi Guerrero meni pitkäksi aikaa varikolle. Warwick sai autonsa varikolle ja kierroksen verran autoa yritettiin turhaan korjata. Osellan Jean-Pierre Jarier sai myös huippulähdön vaikealla autollaan. Piquetin kytkin alkoi heti temppuilla ja Tambay yhdessä Arnoux'n kanssa menivät ohi helposti. Arnoux meni ohi myös ennen kierroksen päättymistä myös Tambaysta ja siirtyi johtoon. Järjestys oli Arnoux, Tambay, Patrese, Piquet, Andretti ja Andrea de Cesaris.

Toisella kierroksella Patrese oli jo toisena ohitettuaan Tambayn ja hän alkoi tavoittaa Arnoux'ta. Järjestys oli Arnoux, Patrese, Tambay, Andretti, Piquet ja Prost kärjen osalta. Rosberg oli tippunut 2 kierroksen aikana kolme sijaa ja taisteli Alfa Romeoiden ja Watsonin kanssa kymppipaikasta. Kierroksella 3 Teo Fabi keskeytti moottoririkkoon. Kierroksella 4 Patrese oli enää alle sekunnin päässä Arnoux'sta ja ohitusta epäiltiin tulevan milloin hyvänsä. Kierroksella 6 Jacques Laffite keskeytti vaihdelaatikkovikaan. Kierroksella 7 järjestys oli Arnoux, Patrese, Tambay, Andretti, Prost, de Cesaris ja Bruno Giacomelli. Toisessa shikaanissa Patrese näytti ohittavan Arnoux'n, mutta epäonnistui ja pian alkoi mystisesti vauhti hidastua liikaa ja Parabolican jälkeen matka päättyi kytkimen hajoamiseen.

Melkein saman tien kierroksella 8 päättyi myös Piquetin tuskailu hajonneen kytkimen ja siitä aiheutuneen moottorivaurion kanssa sijalta 13. Kierroksella 8 järjestys oli seuraava eli Arnoux, Tambay, Prost, Andretti, de Cesaris, Giacomelli, Keke Rosberg ja John Watson. Järjestys pysyi aina kierrokseen 11 saakka samanlaisena. Sitten joukosta poistui Jarier ripustuksen petettyä ja sen myötä autosta irtosi pyörä ja hyvin alkanut kilpailu Jarierin osalta päättyi katkeraan keskeytykseen. Samalla kierroksella Andrea de Cesaris joutui menemään varikolle sytytystulppavian takia. Tosin lisäksi hänen Kevyet Vyörenkaat olivat alkaneet kuoriintua uhkaavasti. Sen jälkeen Giacomelli ajoi viidentenä perässään nopeasti tulevat Rosberg ja Watson. Sen jälkeen nähtiin erilaista John Watsonia.

Ensin Watson meni Rosbergista erittäin helposti ohi ja Bruno Giacomellistakin ulkokautta shikaanissa ohi. Sen myötä Watson alkoi taistella tosissaan maailmanmestaruudesta. Kierroksella 19 Prost oli ajanut Tambayn melkein kiinni 9 sekunnin eron ja Arnoux näytti myös olevan tavoitettavissa. Prost ei kuitenkaan päässyt ohi yrityksistä huolimatta. Kierroksella 21 Niki Lauda keskeytti ohjausvikaan ja jarrujen pettämiseen heti varikolle tultuaan kymppipaikalta. Lauda oli taistellut aliohjautumisen kanssa kilpailun koko keston ajan. Kierroksella 22 tapahtui kilpailun dramaattisin hetki. Rosberg alkoi rauhallisesti siirtyä viidenneksi ja yrittäessään ohittaa Giacomellin hänen takasiipensä yllättäen irtosi ja hetken ajaksi Keke pääsi edelle.

Radiossa suorassa lähetyksessä huudettiin takasiiven irtoamista, mutta Jokisen Juhan mielestä takarengas puhkesi. Alustavasti Keke itsekin piti koko tilannetta vain takarenkaan puhkeamisena. Giacomelli antoi hetken ajaksi tilaa Rosbergille lähinnä vain ohittaakseen hänet myöhemmin. Keke karjui mekaanikoille takarenkaan vaihtamista tiimiradioon, mutta takasiiveke vain sieltä autosta puuttui. Takasiivekkeen vaihdossa kului lopulta pari minuuttia vaikka vähän paremmalla tuurilla jopa puoli minuuttia nopeamminkin takasiiven olisi voinut vaihtaa. Rosberg tippui sijalle 15 varikolla ja siitä alkoi takaa-ajo kohti edes sitä yhtä pistettä. Prost pyöri yhä kilpailun puolivälissä Tambayn perässä ja yritettyään kierroksella 27 ohittaa hänet viimein ensimmäisessä shikaanissa yritys ei onnistunut ja hetkeä myöhemmin käsi nousi ongelman merkiksi ja keskeytys näytti melkein varmalta.

Mentyään varikolle korjauksia varten hänet lähetettiin nopeasti takaisin radalle ja puolen kierroksen tifosoille ns. Huviajelun jälkeen Prost keskeytti kierroksella 28 polttoaineensyötön petettyä. Tifosot hurrasivat ja heitä ei haitannut edes Arnoux'n voittaminen kilpailussa. Prost menetti maailmanmestaruushaaveet ja Keken jäljellä olevista kumppaneista vain Watson ja Lauda tietyin ehdoin taistelivat mestaruudesta. Prostin keskeytys takasi Andrettille kolmannen paikan ja Watsonille nelospaikan. Toki kilpailuakin oli vielä jäljellä. Marc Surer keskeytti sytytyksen tehtyä lakon ja ero Arnoux'lla Tambayhin oli 15 sekuntia. Sitä ei kuitenkaan enää vaikuttanut uhkaavan mikään ilman keskeytystä.

Kierroksella 33 Bruno Giacomelli meni varikolle kärsittyään sivuponttoonin viasta ja hän olisi halunnut vaihtaa myös Enduro-renkaat Kevyisin Vyörenkaisiin loppua varten. Ikävä kyllä ohjaus oli vaurioitunut ja lisäksi helmat olivat vioittuneet joten Giacomellin matka päättyi siihen. Lopullinen syy oli myös jäähdyttimen rikkoutuminen kierrosta aiemmin tapahtuneessa ulosajossa. Kierroksella 34 keskeytti Elio de Angelis juuttuneeseen kaasuttimeen. Eliolla koko kilpailu oli Nigel Mansellin tapaan yhtä kamppailua auton kanssa ja riskitaktiikkana kotiyleisön edessä käytetyt D-seokset eivät kestäneet Monzan radan muhkuroissa jonka takia hän joutui hakemaan uudet C-renkaat. Lopulta kilpailun voitti siis Rene Arnoux ja toisena maaliin tuli Patrick Tambay. Kolmantena maaliin tuli legendaarinen Mario Andretti josta tuli myös 18:sta eri kuljettaja palkintokorokkeella ja 26:s pisteitä saanut kuljettaja kaudelle.

Neljänneksi tuli juuri ja juuri mestaruushaaveensa sillä sijalla elossa pitänyt John Watson jonka kilpailu oli ohituksia täynnä. Päivän onnistujat olivat kuitenkin kotiyleisön edessä ajanut Michele Alboreto viidennellä sijalla ja Eddie Cheever ohjauvaurioisella Ligierillään sijalla kuusi. Seiskapaikalle ajoi Nigel Mansell jonka ajaessa maaliin yleisö oli jo rynnännyt sankoin joukoin radalle ja vaaratilanne oli ilmeinen. Keke Rosberg jäi kasipaikalle ja ilman mm-pisteitä. Ysipaikalle ajoi Eliseo Salazar ATS:n vaikealla autolla ja kymppipaikan vei Andrea de Cesaris jonka kisa renkaanvaihdon ja uusien sytytystulppien myötä Enduroilla oli vain keskikastin ajelua.

Sijalle 11 ajoi Chico Serra Fittipaldilla ja 12:sta sija meni melkein koko kisan takariveissä ajaneelle ja ongelmista kärsineelle Mauro Baldille Arrowsilla. Roberto Guerrero ei saanut sijoitus koska oli 90 % säännön ulkopuolella ajaessaan melkein 14 kierrosta jäljessä pahimmillaan kärkeä perässä ja lähinnä loppuvaiheessa säälistä sai pari kierrosta kiinni kärkeä ollen lopulta 12 kierrosta joukkoa perässä. Sijoitus olisi muuten ollut 13:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös