Dijon-Prenois 29.8.1982
Renault 9 Turbo Course Car asettui jonon taakse ja lähtö tapahtui hieman tavallista pidemmän odottelun jälkeen. Derek Ongaro oli juuri vetää katkaisimesta keltaiset valot ja lähettää joukon uudestaan lämmittelykierrokselle. Lähtö tapahtui kuitenkin onnistuneesti. 24 autoa lähtivät ruudukosta kilpailuun. Roberto Guerrero joutui lähtemään varikolta erittäin kuluneella varamoottorilla kun kisamoottori oli hajonnut hajoittaen auton runkoa ja sitä ei saatu korjattua ajoissa. Vahingoittamatta hänen kilpailuaan tietenkin. Runko oli korjattu, mutta moottoria ei ajoissa. Tambay taas oli jo poissa kilpailusta valmiiksi. Rosbergin kasipaikka ei vielä ennakoinut täysosumaa, mutta tässä kilpailussa Keken mukaan voitto tulisi ja niin tulikin lopulta jännittävien vaiheiden jälkeen. Arnoux ohitti Prostin ensimmäisellä kierroksella ja pian Prost ohitti hänet uudestaan. Ohitus tapahtui toisella kierroksella ensimmäisessä mutkassa ulkokautta ja Arnoux antoi hänen mennä vaikka ainekset todelliseen katastrofiin yleisön edessä olivat aivan käsien ulottuvilla.
Patrese tuli täydellä tankilla kolmantena ja kevyellä tankilla tuli Piquet neljäntenä. Rosberg oli ohittanut neljä autoa lähdössä, mutta pudonnut Piquetin taakse. Daly oli ohittanut yhden auton ja aloittanut vaisusti muuten kilpailun. Kierroksella 4 Piquet meni Patresen ohi ja alkoi tavoittaa Arnouxia. Kierroksella 5 järjestys oli Prost, Arnoux, Piquet, Patrese, Rosberg ja Lauda kuuden kärjen osalta. Watson tuli vasta sijalla 11 aliohjaavan McLarenin kanssa. Laudan osalta aliohjausmurheet olivat kadonneet kuin taikaiskusta sunnuntain warm-upin säätöjen onnistumisen myötä. Siihen asti radan virallisena voitelijana toiminut Roberto Guerreron Ensign N181-auto oli syössyt öljyä koko kisan ajan ja moottorin hajotessa melkein kaikki öljyt olivat valuneet ulos moottorista. Guerrero keskeytti. Pian järjestys oli Prost, Arnoux, Piquet, Patrese, Lauda, Rosberg, Daly ja Watson. Patresen taakse alkoi muodostua junavaunu ja se ärsytti kaikkia häntä nopeampia kuljettajia.
Vähän sen jälkeen Piquet yritti ohittaa Arnouxin ja ajautui hiekalle juuri Patresen eteen. Hurjassa ohituskamppailussa Patrese ajautui taisteluun Laudan sijasta Rosbergin kanssa. Keke oli jo mennyt Nikistä ohi. Keke onnistui ohittamaan Patresen, mutta Piquetin ohi hän ei päässyt. Piquet ohitti kierroksella 11 Arnouxin ulkokautta pääsuoralla ja lopullisesti meni ohi ulkokautta ensimmäisessä mutkassa. Sen jälkeen alkoi Prostin takaa-ajo. Watson oli ehtinyt tähän mennessä pitää kahdeksannen tilansa vakaana ja alkoi ohittaa Dalya taistelussa pistesijoista ja kierroksen 17 päätteeksi hän ohitti Patresen ja nousi kuudenneksi. Ikävä kyllä toinen helma oli mennyt rikki Watsonin autosta ja toinen oli löystynyt uhkaavasti. Niiden myötä Watson joutui menemään varikolle ja kierroksen 20 alkaessa Watson pääsi varikolta ja oli viimeisenä koko joukosta.
Piquet ei vain onnistunut saamaan kiinni Prostia sitten millään. Toki 7 sekunnin ero tippui nopeasti 4,5 sekuntiin, mutta sen jälkeen varikkokäynnin kierroksella 40 ero oli enää vain 3,5 sekuntia. Hidastuminen johtui vääristä säädöistä radalle ja lisäksi renkaiden liiasta kulumisesta. Kierrokseen 40 mennessä joukosta olivat keskeyttäneet Warwick, Keegan, Fabi, Boesel ja Laffite. Warwickin moottori oli hajonnut kierroksella 25 ja Keegan oli ajanut ulos kierroksella 26 yllättävän hyvin ajetun kilpailun jälkeen. Fabi oli taas Keeganin ajaessa ulos saanut moottorivaurion autoonsa ja lopullinen keskeytyksen syy johtui kierroksella 31 moottorin ylikuumenemisesta. Jäähdytysvedet olivat kiehumispisteessä. Samalla kierroksella Boeselin kisa päättyi moottorivaurion, vesivuodon, vaihdelaatikon voiteluöljyjen ja koko vaihdelaatikon hajotessa käsiin. Laffite oli keskeyttänyt kierroksella 34 auton oikean helman irrotessa kokonaan ja auton ohjauksen vaurioiduttua se oli kilpailukyvytön.
Kärkisijoista taistelleista kuljettajista Piquet meni varikolle ja huolimatta jälleen hyvästä pysähdyksestä päätyi neljännelle paikalle stopin jälkeen vain jäädäkseen heti Rosbergin ja Laudan taakse viidenneksi. Takana tuli tallikaveri Patrese kuudentena. Järjestys stopin jälkeen oli siis Prost, Arnoux, Rosberg, Lauda, Piquet ja Patrese. Piquetin ero Prostiin oli 36 sekuntia mikä ei ollut vielä mahdoton ero, mutta hyvin vaikea saada kiinni vaikeuksien takia. Arnouxiin taas Rosbergilla ja Laudalla oli vain 11-12 sekuntia eroa. Rosbergista tuli Piquetin sijaan kisan sankariajaja. Huolellisen sekarenkaiden säästön myötä ja ilman turhia revittelyjä Keke pysyi vielä pelissä mukana. Hyvään pelisilmään kuului eräässä vaiheessa Piquetin päästäminen ohi La Bretellessä koska vastustelu Piquetin linjan takia olisi tuottanut vain kolarin ja kisan lopun. Kuitenkin kierroksesta 40 lähtien alkoi Rosbergin loppurutistus kohti ensivoittoa. Kierroksella 44 keskeytti Jarier varsin erikoiseen syyhyn. Moottorista oli pudonnut yhtäkkiä mäntä ja koneen tehot putosivat kuin kivet vuorelta ja kisa jäi kesken. Samalla kierroksella kärkiviisikko oli enää samalla kierroksella. Kaikki muut olivat jääneet kierroksen.
Patresen takana tulivat sijoilla 7-9 Alboreto, de Cesaris ja Daly. Renaultit kaikki päästivät siististi ohi mutta Keke ei päässyt kuin Dalyn ohi ilman vaikeuksia. Samaan aikaan Prost oli menettänyt toisen helmansa ja Kevyiden Vyörenkaiden takia auto alkoi heittelehtiä mutkissa levottomasti ja ylivoimainen vauhti hidastua. Arnouxin moottori taas ei kyennyt saavuttamaan täysiä ahtopaineita mutta pysyi ainakin vielä suorilla Rosbergin edellä. Rosbergin riippakiveksi muodostui Andrea de Cesaris. Ennen kyseisen herran estelyitä Rosberg oli saavuttanut molempia Renaultin miehiä 1,5 sekunnin verran kierrokselta. Andrean tullessa tulpaksi Alfa Romeo blokkasi ja oli välittämättä sinisistä lipuista. Kekellä alkoi todellakin maltti loppua kesken.
Keke ei päässyt suorilla ohi Alfan V12-koneen vääntöedun takia ja mutkissa ei voinut kunnolla yrittää ulkokautta ohi nopeiden käännösten takia. Renaultit alkoivat kadota jo maisemaan. Keken raivolle ei ollut rajoja. Hän oli ajanut koko kilpailun ajan 1.09:n kierrosaikoja hidastaen vain ajoittain 1.10:n pintaan ja vain kerran kierroksella ohitettavan takia hidastanut 1.11:sta aikaan. Sen jälkeen ennen Andrea de Cesarisin uskomattoman typerää blokkailua Keke oli ajanut 1.09:n kierrosaikoja. Kierroksella 47-50 välillä herrojen Rosberg, de Cesaris ja Prostin ajat olivat seuraavat:
Kekellä ajat olivat 1.09.9, 1.11 tasan, 1.11.5 ja 1.13.4. Andrealla ajat olivat 1.11.2, 1.11.5, 1.13.5 ja 1.11.4. Prostilla ajat olivat 1.09 tasan, 1.08.9, 1.09,1 ja taas 1.09 tasan. Aina kierrokseen 53 saakka Andrea de Cesaris pidätteli Rosbergia ja sen jälkeen Kekellä keitti yli. Hän oli jäänyt Prostille jo aiemminkin liikaa ja kierroksen 50-53 välillä hän jäi 10 sekuntia jo aiemman eron lisäksi. Keke tönäisi 280 kilometrin vauhdissa Alfa Romeon sivuponttoonia ja harkitsi vakavasti tunnekuohun keskellä tönäisevänsä de Crasherisin pihalle. Lopulta Andrea ajautuikin virheen kautta leveäksi ja kaikkiaan Kekeä Andrea oli pidätellyt lähes kuusi kierrosta ja olisi pian sääntöjen mukaan saanut keltaista lippua tai jopa mustan lipun. Keken mielestä Andrean keskeyttäminen olisi ollut vain ansaittu.
Sen jälkeen Keke alkoi valtavin harppauksin tavoittaa Arnouxia ja Prostia. Kierroksella 55 Winkelhockin moottorin kiinnike oli hajalla ja jo muutenkin vaurioituneen koneen kanssa kamppailu sai hänet luovuttamaan ja keskeyttämään. Hän oli taistellut jo 10 kierrosta radalla varsin hitaasti. Auton runkoon oli tullut vaurioita aiemmin myös Boeselin kolhujen seurauksena. Sen jälkeen koko kilpailu pysyi jännittävänä. Kierroksen 70 lopussa Cheever tuli varikolle molempien helmojen vaihtoon ja näytti keskeyttävän kilpailun. Ohjauskin oli ajokelvottomassa kunnossa. Kierroksella 73 Arnouxiin eroa oli vain 3 sekuntia Kekellä. Kierroksella 75 Arnoux meni Keken yllätykseksi varikolle. Rosbergin mukaan hän ajatteli Renen polttoaineen loppuneen ja tallikin valmistautui hätätankkaukseen. Autossa ei ollut kuitenkaan tallin mukaan mitään vikana ja sitten Arnoux palasi neljänneksi radalle vain keskeyttääkseen hetkeä myöhemmin polttoaineensyötön mentyä sekaisin täysin. Hän oli ennen yllätyspysähdystään ehtinyt melkein ohittaa Prostin.
Sen jälkeen Rosberg aloitti hurjan loppunousun. Kierroksella 78 eroa oli enää 2 sekuntia ja vähemmän Paraboliqueen tultaessa. Sitten alkoi kisan ärsyttävin tilanne. Ruutulippumies oli alkanut jo kierroksen 76 alkaessa käyttäytyä merkillisesti ja alkoi kierroksen 78 lopulla ja kierroksen 79 alkaessa vaanimaan paikkaa heilauttaa lippua ns. Vahingossa kierrosta liian aikaisin. Peter Collins meni Williamsin varikkopilttuusta suoraan paikalle ja esteli miestä heiluttamasta lippua tarttumalla käsiin ja aloittamalla käsikähmän. Käsikähmän kestäessä Keke oli enää vain pari auton mittaa jäljessä Prostia. Lopulta alamäen vasemmalle kääntyvässä mutkassa Keke meni Prostin ohi hänen tehtyä virheen. Keken mukaan hänellä olisi ennen maalisuoraa ollut aikaa enää parin-kolmen mutkan verran ennen väistämätöntä tappiota.
Viimeinen synti Ruutulippumiehelle oli olla heiluttamatta Fat Ladya ajoissa ja sen takia Keke ja Alain ajoivat vielä ylimääräisen kierroksen vaikka Prostin auto oli aivan lopussa. Se ei Rosbergia haitannut. Lopulta ruutulippu heilui vastentahtoisesti kierrosta vielä virallisen päättymisen jälkeen. Keke oli ensimmäinen, Prost toinen, Lauda neljäs, Patres viides, de Angelis kuudes, Alboreto seitsemäs, Mansell kahdeksas, Daly yhdeksäs, de Cesaris kymmenes, Henton yhdestoista, Giacomelli kahdestoista, Watson kolmastoista, Salazar neljästoista, Surer viidestoista ja Arnoux keskeyttämisestään huolimatta kuudestoista. Cheever ajoi kyllä radalla mutta merkittiin keskeyttäneeksi ja ilman tulosta aikakirjoihin. Sijoituskin olisi ollut seitsemästoista.
Keke Rosberg otti ansaitusti uransa ensimmäisen voiton ja Helsingin Sanomissakin luki tyhjentävästi sana:
VIHDOIN!