Österreichring 15.8.1982
Kilpailu sunnuntaina näytti avautuvan hienosti kauniissa ja lämpimässä säässä. Marc Surer joutui starttaamaan varikolta kun kisa-auton moottori hajosi lämmittelykierroksella. Fiat Ritmo Course Car asettui ruudukon taakse ja sen jälkeen tapahtumia riitti. Piquet ja Prost kisailivat kärkipaikasta Patresen seuratessa takana ja hänen perässään tulivat Rosberg ja Tambay. Ikävä kyllä Keke jäi pussiin ahtaan ensimmäisen shikaanin takia ja oli 7:s sen jälkeen. Lähdössä Alfa Romeot kolaroivat Derek Dalyn kanssa ja heidän kisa jäi kesken. Ensimmäisen kierroksen täyttyessä Rupert Keegan keskeytti myös. Ohjaus oli mahdotonta kolarissa vääntyneen ratin takia ja kisa oli jätettävä kesken. Kisaa ei keskeytetty kaikesta huolimatta vaikka Derek Ongaro oli sormi valmiina ja ratatuomari valmiina punaisen lipun kanssa keskeyttämään kilpailun.
Järjestys oli seuraava: Piquet, Patrese, Prost, Tambay, Arnoux, de Angelis ja Rosberg. Tambay osui yhdessä Alboreton kanssa autojen romuihin ja Tambaylle tuli rengasrikko mikä pudotti hänet viimeiseksi. Alboreto osui myös romuihin ja Boschkurvessa auto lähti käsistä puhjenneen renkaan vuoksi ja kisa jäi kesken kolarin myötä. Sen jälkeen järjestys oli Patrese, Piquet, Prost, Arnoux, de Angelis, Mansell, Rosberg, Warwick ja Fabi. Tolemanit saivat kerrankin huippulähdöt ja nousivat nopeasti takaa-ajossa. Brabhamit menivät Renaulteja karkuun 1,5 sekuntia nopeammin kierroksella. Kierroksella 5 järjestys oli Patrese, Piquet, Prost, Arnoux, de Angelis, Warwick, Fabi, Mansell ja Rosberg. Hieman ennen kierrosta 7 Roberto Guerrero keskeytti vetoakselin petettyä alta. Noin kierrosta myöhemmin tai oikeammin juurikin kierroksen 7 kestäessä ennen kierrosta 8 Fabi keskeytti vaihdelaatikon jumiuduttua ja Warwick keskeytti eturipustuksen petettyä.
Fabin tapauksessa jatkaminen olisi ollut mahdotonta myös moottorin vaurioiduttua erittäin pahasti. Sen jälkeen Mansell meni yllättäen varikolle moottorivaurion myötä ja Rosberg sai keskittyä omaan ajoonsa. Mansellin sijat olivat heikentyneet jo ennen varikolle menoa. Siinä vaiheessa Keke oli kuudentena ja Laffite seiskapaikalla takanaan elämänsä kisaa ajava Brian Henton, Niki Lauda ja Mansell. Kierroksen 15 alussa Winkelhock keskeytti ulosajon ja moottorivaurion myötä. Hän taisteli Marc Surerin kanssa takariveissä ennen tilannetta. Saman kierroksen loppupuolella Arnoux tuli yllättäen varikolle ja turbon polttoaineensyöttö oli tekemäisillään lakon. Vajaan kahden erittäin hitaan kierroksen jälkeen kisa jäi Arnouxilta kesken kierroksella 16 ja Mansell keskeytti kierroksella 17 moottorin hajottua. Saman kierroksen päätteeksi nähtiin yllätys.
Piquetin takarenkaat kuluivat niin paljon, että B-seoksilla kisaan lähtenyt Piquet tuli vaihtamaan renkaat ja sekunnin murto-osassa päätettiin myös auton tankkaamisesta ja siten nähtiin ensimmäinen vaikkakin kiireellä tehty säännöllinen välitankkaus f1:ssä. Yllätyksen takia koko pysähdys kesti noin puolisen minuuttia mikä oli 10 sekuntia arvioitua liian pitkä. Sen jälkeen Piquet oli neljäntenä. Prost ja de Angelis ehtivät edelle ja Piquet ehti juuri Rosbergin eteen varikolta. Ikävä kyllä samalla hetkellä Piquetin auto rupesi pätkimään moottorivaurion myötä ja hänestä tuli tulppa Rosbergille ja etu Eliolle. Kierroksella 22 järjestys oli Patrese, Prost, de Angelis, Piquet, Rosberg, Laffite ja Henton. Samalla kierroksella Eddie Cheever keskeytti moottorivikaan. Sitten kaksi kierrosta myöhemmin tapahtui sensaatiomainen näky mitä oli kauan odotettu eli ensimmäinen täysin ilman yllätyksiä tehty suunniteltu välitankkaus sitten vuoden 1957 Saksan kilpailun.
Riccardo Patrese tuli varikolle 31 sekunnin johdosta ja 120 litraa polttoainetta virtasi tankkiin 4-5 sekunnin ajalta ja samaan aikaan vanhat B-renkaat vaihdettiin erittäin nopeasti uusiin A-renkaisiin ja kun jo Piquetin pysähdys oli välitankkaus huomioiden jo uusi maailmanennätys niin Patresen pysähdys mykisti kaikki: Tulos oli vain 13,8 sekuntia. Se oli uusi kaikkien aikojen nopein varikkopysähdys välitankkaus huomioiden. Patresen pysähdys oli niin nopea, että hän ehti vajaan kolmen sekunnin johdossa vielä Prostin edelle. Ikävä kyllä kierroksella 28 Patresen kilpailu päättyi moottoririkkoon ja samalla auto lähti hurjaan kolariin mikä onneksi päättyi katsomoon syöksymisen sijaan ratatörmään mikä siinä paikassa oli oikeastaan ainoa pysäyttäjä. Patrese selvisi kolareista lopulta ilman vahinkoja.
Sen myötä Henton nousi jo kuudenneksi ja Ken Tyrrellin leirissä pisteiden lisäksi parempaakin näytti olevan tulossa. Seuraavalla kierroksella eli kierroksella 29 Marc Surer tuli varikolle moottorivaurion takia ja keskeytti. Syy oikeammin oli tukkoisessa polttoainejärjestelmässä joka oli haitannut menoa jo alusta asti ja Surer oli käynyt ennen keskeytystä jo kaksi kertaa peräkkäin varikolla. Viimeiseltä sijalta eli 11:sta paikalta keskeytti myös harmittoman ulosajon ajanut kalustoon nähden huippulähdön saanut Irlannin Tommy Byrne. Kierroksella 31 Prost oli mukavassa johdossa ja de Angelis yhä toisena perässään Piquet, Rosberg, Henton ja Laffite. Sillä hetkellä jo pitkään temppuilut BMW:n kone petti Piquetin ja kisa jäi siihen. Veto vain loppui kesken ja Rosberg oli jo hänet ohittanutkin. Moottorivaurion lisäksi vikaa oli myös nokka-akselissa ja sähkölaitteissa. Brabham jäi siis jälleen pisteittä.
Kierroksella 32 edelleen ainakin hyvää vauhtia viidentenä ajanut Brian Henton joutui keskeyttämään sydäntä särkevällä tavalla pistesijalta moottoririkkoon. Moottori itsessään oli ollut kunnossa, mutta katkennut venttiilin jousi puhkaisi koneen ja meno loppui siihen paikkaan. Kierroksella 40 järjestys oli seuraava eli Prost, de Angelis, Rosberg ja Laffite olivat enää mukana samalla kierroksella ja muut olivat jääneet vähintään kierroksen. Järjestys Laffiten takana oli Lauda, Baldi, Watson, Serra ja Tambay. Rosberg tavoitti Eliota koko ajan ja ero oli noin 10 sekuntia Prostin ajaessa jo lähes puoli minuuttia Elion edellä. McLarenien osalta Niki Lauda kamppaili aliohjautumisen kanssa ja samoin teki John Watson. Watsonin vauhti oli niin hidasta, että Mauro Baldikin Arrowsilla meni ohi ja kiusaa teki lähes kaikkia katsojia kilpailukyvyttömällä autolla hämmästyttänyt Chico Serra Fittipaldilla.
Serran kiusaaminen johtui lähinnä siitä, että kierrokseen 44 mennessä Watsonin vauhti oli hidastunut paljon ja kisa jäi kesken moottorivaurion ja ennen kaikkea vesivuodon iskiessä autoon. Mestaruushaaveet ovat melkein kokonaan mennyttä tämän myötä. Tambay oli jo siinä vaiheessa päässyt nopeasti eroon Serrasta ja ajoi muuta joukkoa takaa. Vain Tambay näytti saavan radalla jotain aikaiseksi kunnes kierroksen 49 kohdalla alkoi tapahtua todella yllättäviä asioita. Prostin auton polttoaineensyöttö alkoi ensin temppuilla ja oikosulun myötä bensan virtaus kääntyikin taaksepäin ja syöksi bensat auton takaosasta pois sytyttäen auton tuleen ja keskeyttäen Prostin matkan. Sen jälkeen Keke Rosberg painoi tallan pohjaan oikein tosissaan ja alkoi tavoittamaan Elio de Angelista uskomattomin harppauksin. Keken jalkoja särki tukivarsien iskiessä niihin täysillä Zeltwegin muhkuroissa. Kivusta ei Keke Rosberg piitannut.
3-4 sekuntia kierrokseen tippui ero ja matkaa hidasti vain harmittavalla tavalla Jacques Laffite. Kierroksella 50 eroa oli enää vain 3,1 sekuntia ja kierroksella 51 2,6 sekuntia ja kierroksella 52 eroa oli enää 2,2 sekuntia ja viimeisellä kierroksella eroa oli enää kierroksen alussa noin 1,6 sekuntia. Siitä hetken kuluttua eroa ei ollut enää kuin 1,3 sekuntia ja puolivälissä viimeistä kierrosta eroa oli enää vain reilut neljä autonmittaa. Kekellä oli enää vain yksi vaihtoehto jäljellä: Hän olisi voinut yrittää ohittaa erittäin riskialttiisti Elion Rindtkurven viimeisessä mutkassa puolikkaan kanttarin kautta. Se oli ulkolinjan tasaisin kohta ja se olisi saattanut riittää. Lisäksi esteiden ohella toisella puolella olisi ollut vain tasaista ruohoa. Elio oli tukkinut jo sisälinjan pariin kertaan ja Rosberg oli yrittänyt ohi vasemmalta ja oikealta ilman tulosta. Texacon jälkeen tämä oli viimeinen ohituspaikka. Sisälinjan Elio blokkaisi varmasti ja kun Rosberg valitsi sen niin millisekunnin ajan Rosberg jarrutti ja ajautui oikealle linjalle mikä katsojan silmiin avautui vasemmalle linjalle.
Ulkokautta ohittaessaan Keke olisi saattanut päästä ohi ja voittaa kilpailun, mutta parhaan ystävänsä tai omaa henkeään Rosberg ei halunnut uhata millään tavalla. Yksi ainoa epätasaisuus tuosta pettävän turvallisesta kanttarista, yksi ainoa kivi tai pienikin ulkokoroke radan siinä kohtaa olisi saattanut aiheuttaa Rosbergille Elion kanssa ilmalennon ja aiheuttaa vakavan onnettomuuden tai vaikka molempien ajajien kuoleman. Sen takia Keke Rosberg teki ainoan oikean ratkaisun ja ajoi sisälinjaa pitkin ja näytti hetken pääsevän ohi. Lopulta maaliviiva tuli vain hetkeä liian aikaisin ja Colin Chapman heitti ilmaan kuuluisan lakkinsa Lotusin voittaessa ensimmäistä kertaa kilpailun sitten vuoden 1978 Hollannin Grand Prixin Zandvoortissa. Myös Monzassa 1978 Lotus oli voittanut mutta minuutin aikasakko vei Mario Andrettilta voiton traagisissa olosuhteissa ajetusta kilpailusta.
Ero oli niin pieni Keken ja Elion välillä, että ajanottajien kömmähdyksen takia se jäi historiaan suurempana kuin olikaan. Tuolloin ero oli 0,125 sekuntia, mutta se oli virheaika. Noin 5 sadasosaa tai jopa sen alle ero oli oikeasti maalissa ja se tarkoitti reilusti alle puolta autonmittaa. Hieman pitempi etäisyys olisi saattanut tuottaa voittajaksi Keke Rosbergin. Jacques Laffite oli kolmas Ligierillä ja ensimmäinen palkintosijoitus kaudella maistui Jacquesille. Neljäs oli viime hetkellä Patrick Tambay ja viides oli aliohjaavalla McLarenilla tuskaillut Niki Lauda. Kuudes oli Arrowsin Mauro Baldi loistavan kilpailun jälkeen ja Chico Serra jäi Fittipaldin suorituskykyyn nähden mahtavan kilpailun jälkeen seiskapaikalle ilman pisteitä harmittavasti.