CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Lauantaina 7.8.1982 päivälleen melkein kolme kuukautta Gilles Villeneuven kuoleman jälkeen tapahtui pahin mahdollinen tilanne Ferrarille siinä vaiheessa kautta. Didier Pironi joutui vakavaan onnettomuuteen Hockenheimin radalla lauantain vapaissa harjoituksissa. Vettä satoi kaatamalla.
Sitä oli satanut edellisyöstä lähtien. Seitsemän autoa lähti radalle kun muut autot kuljettajineen pysyivät ainakin toistaiseksi omissa tiloissaan. Pironi ajoi edelleen lauantain sateessa lujaa vaikka hänen ei olisi tarvinnut.
Postlethwaiten mukaan kysymys oli liiallisesta itsevarmuudesta. Mauro Forghierin mukaan kyseessä oli Goodyearin sadekelinrenkaiden normaali testiajo hyvässä vauhdissa. Pironin aika oli 2.10.9 ja Tambayn ensimmäinen yritys oli 2.14.2 ja sittemmin 2.13.4. 3,5 sekuntia oli herrojen ero kierrosten jälkeen. Kaikesta huolimatta Pironi ajoi edelleen lujaa. Muillakin talleilla ajajat alkoivat lähteä kierroksilleen.
Sadekisaa kaudella ei ollut vielä koettu ja kaikki mahdollinen sadekelin ajo oli tarpeen vaikka sadetta ei huomisen kilpailussa tulisikaan. Radan vasenta reunaa ajanut Alain Prost oli jo hiljentänyt vauhtiaan, koska hän oli tulossa oman kierroksensa päätteeksi varikolle. Takaa tullut Derek Daly siirtyi oikealle ohittaakseen hänet. Daly oli myös menossa varikolle vaikka Prost ei sitä tiennyt. Ei tiennyt myöskään Pironi.
Daly ajoi vain hieman kovempaa kuin Prost jonka vauhti oli vain 201 kilometriä tunnissa. Pironin vauhti oli vähintään 240 kilometriä tunnissa ja nousemaan päin koska Stadionin osuus oli tulossa. Pironi siirtyi vasemmalle luultuaan Dalyn tehneen vain tilaa hänelle. Tässä syntyi dramaattisin hetki maaefektiautojen sadekelin tarinoissa ja vaaroissa.
Vesi kierrättyi valtavien vesipatsaita nostattavien renkaiden lisäksi myös auton pohjan alta ja niiden aiheuttamat lämmöt ja nestevirtaukset muodostivat käytännössä omatekoisen sumun jonka takaa ei voinut nähdä yhtään mitään. Tavallisella tasapohjaisella autolla vesisumun määrä riippui lähinnä renkaiden veden noususta radalle.
Kun Pironi siirtyi ohitukseen Prostin auto oli tällaisen sumun peitossa ja Pironi ei nähnyt mitään. Prostin auton vesisuihkun myötä Pironi tajusi liian myöhään tilanteen ja sitten osui ja pahasti. Ferrari osui Renaultin oikeaan takarenkaaseen, nousi siitä yli 8 metrin korkeuteen ilmaan ja onnistui ohittamaan Prostin auton ilmasta käsin pudoten sitten perä edellä maahan, tehden useita voltteja ja pysähtyen lopulta yli 300 metrin päähän tapahtumapaikasta täysin romuttuneena.
Prostin autosta särkyi taas takarungon lisäksi kokonaan myös jarrut minkä seurauksena Prost onnistui vain tuurilla välttämään ylimääräisen osuman Pironiin.
Sen jälkeen voitiin nähdä vammat mitä Pironille oli aiheutunut. Jalat olivat murskaantuneet pahoin ja toisen jalan koko rakenne pysyi enää vain jäntein kiinni kehossa. Verta virtasi pahan näköisellä tavalla ohjaamoon ja kaiken lisäksi hänen nenänsä ja vasen kätensä oli murtunut ja pää oli haavoilla ja mustelmilla. Nelson Piquet, Alain Prost ja Eddie Cheever olivat pysähtyneet auttamaan häntä ja kun Piquet otti kypärän päästä ja katsottuaan ohjaamoon hän selvästi alkoi voida pahoin.
Ihme kyllä Pironi oli elossa ja kaiken tuskallisuuden päätteeksi vielä tajuissaan. Tuskanhuudot kuuluivat ja todennäköisesti verenhukan lisäksi Pironi olisi voinut menehtyä shokkiin tilanteessa. Siinä vaiheessa Stadionilta tarkastuskierroksella ollut Porsche 928 Course Car oli paikalla ja pian oli myös samalla automerkillä kauempaa tullut Medical Car jonka kyydissä oli Sid Watkins. Watkins näki vauriot ja Pironi tunnistettuaan Sidin kipujen keskeltä alkoi huutaa rukoillen jalkojensa säilyttämistä ja sitä ettei niitä amputoitaisi.
Watkins joutui lupaamaan Pironille, että hänen jalkojaan ei amputoida vaikkakin monien mielestä tämä lupaus oli erittäin uskalias. Vammat olivat erittäin vakavia ja kun vielä Pironi piti erittäin varovasti siirtää jalan mahdolisen irtoamisen takia pois erittäin hitaasti niin lopulta lähes 30 minuuttia myöhemmin helikopteri vei Pironin Heidelbergin yliopistolliseen sairaalaan.
Sitä ennen Pironi sai lopultakin nukutusainetta ja sitten alkoikin kiireellinen tehtävä hänen jalkojensa ja kenties vieläkin elämän pelastamiseksi.
Sitä oli satanut edellisyöstä lähtien. Seitsemän autoa lähti radalle kun muut autot kuljettajineen pysyivät ainakin toistaiseksi omissa tiloissaan. Pironi ajoi edelleen lauantain sateessa lujaa vaikka hänen ei olisi tarvinnut.
Postlethwaiten mukaan kysymys oli liiallisesta itsevarmuudesta. Mauro Forghierin mukaan kyseessä oli Goodyearin sadekelinrenkaiden normaali testiajo hyvässä vauhdissa. Pironin aika oli 2.10.9 ja Tambayn ensimmäinen yritys oli 2.14.2 ja sittemmin 2.13.4. 3,5 sekuntia oli herrojen ero kierrosten jälkeen. Kaikesta huolimatta Pironi ajoi edelleen lujaa. Muillakin talleilla ajajat alkoivat lähteä kierroksilleen.
Sadekisaa kaudella ei ollut vielä koettu ja kaikki mahdollinen sadekelin ajo oli tarpeen vaikka sadetta ei huomisen kilpailussa tulisikaan. Radan vasenta reunaa ajanut Alain Prost oli jo hiljentänyt vauhtiaan, koska hän oli tulossa oman kierroksensa päätteeksi varikolle. Takaa tullut Derek Daly siirtyi oikealle ohittaakseen hänet. Daly oli myös menossa varikolle vaikka Prost ei sitä tiennyt. Ei tiennyt myöskään Pironi.
Daly ajoi vain hieman kovempaa kuin Prost jonka vauhti oli vain 201 kilometriä tunnissa. Pironin vauhti oli vähintään 240 kilometriä tunnissa ja nousemaan päin koska Stadionin osuus oli tulossa. Pironi siirtyi vasemmalle luultuaan Dalyn tehneen vain tilaa hänelle. Tässä syntyi dramaattisin hetki maaefektiautojen sadekelin tarinoissa ja vaaroissa.
Vesi kierrättyi valtavien vesipatsaita nostattavien renkaiden lisäksi myös auton pohjan alta ja niiden aiheuttamat lämmöt ja nestevirtaukset muodostivat käytännössä omatekoisen sumun jonka takaa ei voinut nähdä yhtään mitään. Tavallisella tasapohjaisella autolla vesisumun määrä riippui lähinnä renkaiden veden noususta radalle.
Kun Pironi siirtyi ohitukseen Prostin auto oli tällaisen sumun peitossa ja Pironi ei nähnyt mitään. Prostin auton vesisuihkun myötä Pironi tajusi liian myöhään tilanteen ja sitten osui ja pahasti. Ferrari osui Renaultin oikeaan takarenkaaseen, nousi siitä yli 8 metrin korkeuteen ilmaan ja onnistui ohittamaan Prostin auton ilmasta käsin pudoten sitten perä edellä maahan, tehden useita voltteja ja pysähtyen lopulta yli 300 metrin päähän tapahtumapaikasta täysin romuttuneena.
Prostin autosta särkyi taas takarungon lisäksi kokonaan myös jarrut minkä seurauksena Prost onnistui vain tuurilla välttämään ylimääräisen osuman Pironiin.
Sen jälkeen voitiin nähdä vammat mitä Pironille oli aiheutunut. Jalat olivat murskaantuneet pahoin ja toisen jalan koko rakenne pysyi enää vain jäntein kiinni kehossa. Verta virtasi pahan näköisellä tavalla ohjaamoon ja kaiken lisäksi hänen nenänsä ja vasen kätensä oli murtunut ja pää oli haavoilla ja mustelmilla. Nelson Piquet, Alain Prost ja Eddie Cheever olivat pysähtyneet auttamaan häntä ja kun Piquet otti kypärän päästä ja katsottuaan ohjaamoon hän selvästi alkoi voida pahoin.
Ihme kyllä Pironi oli elossa ja kaiken tuskallisuuden päätteeksi vielä tajuissaan. Tuskanhuudot kuuluivat ja todennäköisesti verenhukan lisäksi Pironi olisi voinut menehtyä shokkiin tilanteessa. Siinä vaiheessa Stadionilta tarkastuskierroksella ollut Porsche 928 Course Car oli paikalla ja pian oli myös samalla automerkillä kauempaa tullut Medical Car jonka kyydissä oli Sid Watkins. Watkins näki vauriot ja Pironi tunnistettuaan Sidin kipujen keskeltä alkoi huutaa rukoillen jalkojensa säilyttämistä ja sitä ettei niitä amputoitaisi.
Watkins joutui lupaamaan Pironille, että hänen jalkojaan ei amputoida vaikkakin monien mielestä tämä lupaus oli erittäin uskalias. Vammat olivat erittäin vakavia ja kun vielä Pironi piti erittäin varovasti siirtää jalan mahdolisen irtoamisen takia pois erittäin hitaasti niin lopulta lähes 30 minuuttia myöhemmin helikopteri vei Pironin Heidelbergin yliopistolliseen sairaalaan.
Sitä ennen Pironi sai lopultakin nukutusainetta ja sitten alkoikin kiireellinen tehtävä hänen jalkojensa ja kenties vieläkin elämän pelastamiseksi.