CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15012
Laitetaan sitten tallien Hockenheimin kisan summausta tähän:
Brabham: Loistava kilpailu jälleen molemmilta miehiltä. Patresella tosin huono lähtö pudotti 9:ksi ja Prostista Patrese ei päässyt ohi. Myöhemmin moottorivaurio paheni ja kisa jäi kesken. Piquet taas oli ajamassa melko helppoon voittoon ennen törmäystään Salazariin. Piquetin hyökkäyksen takana oleva turhautuneisuus on ymmärrettävä kun sitten Hollannin kisan tallille ei ole tullut pisteitä.
Tyrrell: Alboreto ajoi loistavan aika-ajon, mutta Henton ajoi erittäin vaisusti aika-ajossa. Alboreto joutui antamaan periksi, Rosbergille, Watsonille ja Laffitelle, mutta lopulta oli neljäs Rosbergin jälkeen. Sijoitus olisi voinut olla kolmas mikäli Rosbergin sytytys olisi pettänyt. Hentonilla oli kauden paras ajo ja kaksinkamppailuissa mies pärjäsi erittäin hienosti kisassa. Ainoastaan Surerille hän joutui luovuttamaan ja menetti sen myötä pisteen. Hentonin pistetilin avautumista odotetaan enää yhtä innokkaasti kuin Rosbergin voittoa. Vain aika-ajo on enää este mikä pitäisi ylittää.
Williams: Williamsin aika-ajot menivät huonosti kun Rosberg oli 9:s ja Daly 19:sta auton romuttumisen seurauksena. Rosbergin kisa oli mennä penkin alle kun Dalylle annettu vara-auto oli kasattu boxiin ja kaikki säädöt olivat viritetty Dalylle. Kisa-autosta kun kone oli huollossa vaurion takia. Lisäksi uudelleenkoottuna vara-autolla ei ollut ajettu metriäkään ennen kisaa.
Lämmittelykierros ja 45 muuta kierrosta päälle vieraalla vara-autolla oli Kekeltä hieno suoritus vaikka jo kisan puolivälistä lähtien sytytysvika oli katkaista menon. Watsonin keskeyttäessä aurinko paistoi Kekelle ja Keke nousi jälleen pistetaistossa. Tosin sitä ennen Keken vauhti oli korkeintaan keskikastiin kuuluvaa kun turbojen radalla etäisyyttä oli liikaa. Daly taas pääsi kierrokseen 3 mennessä jo 11:sta ja oli ysipaikalla ja nousussa kunnes moottori hajosi.
McLaren: Lauda oli 8:s aika-ajossa, mutta vetäytyi kisasta ystävänsä Willi Dunglen ja tallipäällikkö-triumviraatin suosituksesta. Myös Sid Watkins neuvoi samaa Laudalle. Watsonin kisa oli painajaismaisesta alusta huolimatta jälleen hienoa nousua. Kaasutinvika polttoaineen syötön häiriön kanssa estivät häntä ajamasta tehokkaasti täysillä. Siitä huolimatta Watson oli jo varmalla kolmospaikalla reippaasti Rosbergin edellä kunnes ripustus hajosi ja kisa jäi kesken. Mestaruushaaveet hautautuvat pian ilman lisäpisteitä jokseenkin Pironi makaa sentään sairaalassa.
ATS: Tavallaan kotiyleisönsä edessä kilpaileva talli yritti parhaansa. Winkelhock keskeytti kierroksella 3 sijalta 19:sta vaihdelaatikon juututtua neloselle ja kytkimen vaurioiduttua meno jäi siihen. Salazar ajeli oikeastaan melkein koko ajan viimeisenä kunnes teki itsestään numeron kisassa. Hän kun oli osallisena Piquetin ja oman kisansa päättäneessä kolarissa. Ei ruvennut tappelemaan ystävänsä kanssa mutta vannoi puolustavansa itseään vastaavan sattuessa uudelleen.
Lotus: Mansellin käsi oli edelleen vähän kipeä ja aika-ajon 18:sta sija myös näytti sen aikaan. Mansell selvisi kisan maaliin sijalle 9 vaikka joutuikin käymään helmojen korjauksessa varikolla ja pilasi Laffiten kilpailun estelemällä häntä. Elio de Angelisilla vatsatauti vaikeutti ajamista ja hänen kisansa pilasi jo kierroksella 2 tapahtunut helmanvaihto autoon. Lopullisesti vasemman helman irrottua ja mahataudin vaikutuksen korostuttua ajamiseen liikaa Elio jätti kisan kesken kierroksella 21.
Ensign: Roberto Guerrero vakuutti jälleen ajamalla ruutuun 21. Antoi Surerin ja Hentonin mennä mutta mystisesti piti paikkansa heikolla autolla loppuun asti ja jos välillä tippui niin otti sijoituksensa kunnialla takaisin. Eräässä vaiheessa hän ajoi Rosbergiakin nopeammin ja se vaikutti varikolla. Lopulta oli 8:s ja kauden paras sijoitus köyhälle tallille on ansaittu suoritus vaikka pisteet toki olisivat hyviä myöskin.
Renault: Tallin sisäiset väännöt Ranskan väärin ymmärryksestä jatkuvat ja Prostin ja Arnouxin välit ovat sietämättömällä tasolla. Williams on edelleen tarjonnut Prostille miljoonaa dollaria ja Arnouxille on taas tarjottu Ferrarilta vastaavaa summaa tai samaa mitä Renaultilla nyt eli noin 500 000 dollaria kauteen. Tallipaikoista kaudelle 1983 käydään kiihkeää vääntöä huipputallien kesken. Renault yrittää vastata tallien tuleen pitämällä Prostin mahdollisen tyytyväisenä tallissa ja Arnoux saisi heidän mielestä lähteä vaikka heti jos tilaisuus tulee.
Toivottavasti ei kuitenkaan vielä kesken kauden sillä nuori Philippe Streiff ei testaajana välttämättä ole kovin hyvä korvaaja kilpailijana. Arnoux ja Prost kaikesta huolimatta jäivät vain Pironille aika-ajossa ja Pironin onnettomuuden myötä he saivat käytännön eturivin itselleen. Sen jälkeen Renault näyttivät hetken menevän menojaan kilpailun alussa, mutta Brabhamit menivät ensin. Sitten myös Patrick Tambay meni ohi molemmista Relluista. Alain Prostin kisa päättyi korjaustenkin jälkeen polttoaineensyötön lakkoon, mutta Rene Arnoux ajoi jälleen toiseksi. Hieno tulos mutta kenties väärälle miehelle Renaultin mielestä pisteet menivät.
March: Mass ajoi vain kolme kierrosta harjoituksissa ja vetäytyi kilpailusta. Rupert Keegan rahoineen tuli ajamaan talliin ja ymmärrettävästi pitkän ajamattomuuden jälkeen taidot olivat ruosteessa ja Keegan oli kaikkein hitain. Boesel pääsi kisaan ja pyöri viimeisten joukossa aina kierrokselle 23 saakka jolloin 15:sta ajajasta hän keskeytti sijalta 12:sta. Varikon ollessa lähempänä hän olisi vaurioista huolimatta ehkä pystynyt jatkamaan, mutta lopulta hänen kisa jäi kesken kun varikkoa ei ollut vielä lähelläkään.
Fittipaldi: 9,5 sekuntia Pironin aikaa jäljessä Fittipaldi F9:llä ajava Chico Serra pääsi mukaan sijalle 25. Yllättäen ajoi Jarierin ja Salazarin edelle helposti ja takarivin sankareista vain Boesel ajoi paremmin kunnes keskeytti. Tallin närkästykseksi jopa Ensignin Guerrero meni kovempaa ja se ärsytti Serraakin myös. Autosta oli kadonnut myös nelosvaihde kilpailun alun jälkeen. Kun kaikki muut takarivin kaverit olivat keskeyttäneet niin Serran kisa oli yksinäinen ja sija 11 oli viimeinen mikä merkittiin tulosluetteloon.
Alfa Romeo: Andrea de Cesaris oli 8:s aika-ajossa ja ajoi loistavaa kisaa kuudennella paikalla kunnes ilman omaa syytään keskeytti Watsonin kolaroidessa hänet pois radalta. Varsinainen keskeytys toki tapahtui vasta varikolla kun öljynjäähdytin ja vaihdelaatikko oli hajalla kolarin jälkeen. Giacomelli ajoi taas sijalta 11 vakaata kilpailua ja oli keskikastin kuningas otteiltaan. Ikävä kyllä kärkeen pisteistä puhumattakaan ei olisi ollut asiaa ilman muiden epäonnea. Toki kauden ensimmäiset viidennellä sijalla maittavat Brunolle.
Ligier: Uudet päivitykset ja Matran moottori auttoivat ainakin jonkin verran kilpailussa. Cheever ohitti sijalta 12 neljä autoa lähdössä ja lisäksi vielä Rosbergin seiskapaikan taistelussa. Sittemmin vaurioitti helmansa ja kävi varikolla kierroksella 3. Sitten uudestaan kierroksella 6 hakemaan uutta helmaa koska toinen helma vaikutti autoon aliohjaavasti ja lopulta kierroksella 8 helmojen hajotessa uudestaan koko kisa jäi siihen.
Laffite ajoi pisteille Piquetin keskeyttäessä ja kierrokseen 27 mennessä oli ohittanut Alboreton ja Rosbergin. Ikävä kyllä Mansellin pidättely ajautti Laffiten hiekoille ja helmat hajosivat autosta. Sen jälkeen taistelu helmattomalla autolla oli tuskia täynnä ja lopulta varikolle tultuaan keskeytys oli nolo koska tallilla ei ollut ylimääräisiä helmoja autoon. Huonolla ohjauksella olisi ehkä voinut jatkaa, mutta se ei maaefektiautolla kannata viimeaikaisten tapahtumien takia. Jopa kolmospaikka olisi ollut hieno suoritus.
Ferrari: Auto sopi loistavasti Hockenheimiin ja Pironi sai paalupaikan ja Tambay oli viides. Ikävä kyllä Pironi ajautui vakavaan onnettomuuteen ja ura on vaakalaudalla. Ferrari herätti ärsytystä olemalla vetäyttämättä Pironin paalupaikkaruutua ja sen myötä Tommy Byrne ei saanut paikkaa kilpailuun. Tambay osoitti tallin tehneen oikean ratkaisun palkatessaan hänet talliin kesken kauden Villeneuven menehdyttyä voittamalla kilpailun. Ferrari siirtyi tämän myötä tallikilvan voittoon.
Arrows: Suoranopeutta puuttui autosta ja alustavasti Surer olisi karsiutunut. Laudan vetäytyminen auttoi pääsemään ruudukkoon ja kisassa ohitti Hentonin, Guerreron ja Serran ja muutaman muun ajajan ja oli sijalla 18:sta jo kierroksella 2. Sen jälkeen jatkoi taidokkaasti ohituksiaan ja oli lopulta kuudes ansaitusti. Baldin kisa meni pieleen jo alusta lähtien hänen joutuessa starttaamaan varikolta. Keskeytti kierroksella kolme kun moottorin korjautuessa löytyi vain uusia ongelmia mikä ei ollut järkevä idea jatkamisen kannalta.
Osella: Jarier sai viimein uuden auton mutta siitä ei kevyestä rakenteesta huolimatta ollut mitään iloa. Jarier ajeli harmittomasti ohjausviasta johtuen ulos kisasta sijalta 20 kierroksella 4. Tallikaverihuhuissa Stefan Bellof olisi saattanut tehdä debyytin Saksan kisassa.
Theodore: Lammers korvattiin Irlannin poika Tommy Byrnellä jonka suorapuheisuus ja asenne nostivat joillakin kuljettajilla niskakarvat pystyyn. Byrne ei kuitenkaan päässyt kilpailuun. Toki Ferrarilla oli omat sormensa asiassa pelissä ja sen myötä Byrne jäi ulos vaikka kaikki muut olisivat halunneet nähdä Byrnen ajoa kisassa kun kerran Surer oli päässyt mukaan.
Toleman: Fabi karsiutui kokonaan kisasta moottorivikojen takia jo harjoituksissa ja lauantain sateessa ei kannattanut ajaa. Warwick oli 14:sta ja oli hyvän lähdön myötä 10:s ja parantamassa kunnes rengasrikko iski ja Warwickin piti kaartaa varikolle ysipaikalta kierroksella 19. Lopulta Pitkäjyväisillä Pirellin renkailla oli 10:s. Sija on auton ja kuljettajan potentiaaliin nähden pettymys.
Brabham: Loistava kilpailu jälleen molemmilta miehiltä. Patresella tosin huono lähtö pudotti 9:ksi ja Prostista Patrese ei päässyt ohi. Myöhemmin moottorivaurio paheni ja kisa jäi kesken. Piquet taas oli ajamassa melko helppoon voittoon ennen törmäystään Salazariin. Piquetin hyökkäyksen takana oleva turhautuneisuus on ymmärrettävä kun sitten Hollannin kisan tallille ei ole tullut pisteitä.
Tyrrell: Alboreto ajoi loistavan aika-ajon, mutta Henton ajoi erittäin vaisusti aika-ajossa. Alboreto joutui antamaan periksi, Rosbergille, Watsonille ja Laffitelle, mutta lopulta oli neljäs Rosbergin jälkeen. Sijoitus olisi voinut olla kolmas mikäli Rosbergin sytytys olisi pettänyt. Hentonilla oli kauden paras ajo ja kaksinkamppailuissa mies pärjäsi erittäin hienosti kisassa. Ainoastaan Surerille hän joutui luovuttamaan ja menetti sen myötä pisteen. Hentonin pistetilin avautumista odotetaan enää yhtä innokkaasti kuin Rosbergin voittoa. Vain aika-ajo on enää este mikä pitäisi ylittää.
Williams: Williamsin aika-ajot menivät huonosti kun Rosberg oli 9:s ja Daly 19:sta auton romuttumisen seurauksena. Rosbergin kisa oli mennä penkin alle kun Dalylle annettu vara-auto oli kasattu boxiin ja kaikki säädöt olivat viritetty Dalylle. Kisa-autosta kun kone oli huollossa vaurion takia. Lisäksi uudelleenkoottuna vara-autolla ei ollut ajettu metriäkään ennen kisaa.
Lämmittelykierros ja 45 muuta kierrosta päälle vieraalla vara-autolla oli Kekeltä hieno suoritus vaikka jo kisan puolivälistä lähtien sytytysvika oli katkaista menon. Watsonin keskeyttäessä aurinko paistoi Kekelle ja Keke nousi jälleen pistetaistossa. Tosin sitä ennen Keken vauhti oli korkeintaan keskikastiin kuuluvaa kun turbojen radalla etäisyyttä oli liikaa. Daly taas pääsi kierrokseen 3 mennessä jo 11:sta ja oli ysipaikalla ja nousussa kunnes moottori hajosi.
McLaren: Lauda oli 8:s aika-ajossa, mutta vetäytyi kisasta ystävänsä Willi Dunglen ja tallipäällikkö-triumviraatin suosituksesta. Myös Sid Watkins neuvoi samaa Laudalle. Watsonin kisa oli painajaismaisesta alusta huolimatta jälleen hienoa nousua. Kaasutinvika polttoaineen syötön häiriön kanssa estivät häntä ajamasta tehokkaasti täysillä. Siitä huolimatta Watson oli jo varmalla kolmospaikalla reippaasti Rosbergin edellä kunnes ripustus hajosi ja kisa jäi kesken. Mestaruushaaveet hautautuvat pian ilman lisäpisteitä jokseenkin Pironi makaa sentään sairaalassa.
ATS: Tavallaan kotiyleisönsä edessä kilpaileva talli yritti parhaansa. Winkelhock keskeytti kierroksella 3 sijalta 19:sta vaihdelaatikon juututtua neloselle ja kytkimen vaurioiduttua meno jäi siihen. Salazar ajeli oikeastaan melkein koko ajan viimeisenä kunnes teki itsestään numeron kisassa. Hän kun oli osallisena Piquetin ja oman kisansa päättäneessä kolarissa. Ei ruvennut tappelemaan ystävänsä kanssa mutta vannoi puolustavansa itseään vastaavan sattuessa uudelleen.
Lotus: Mansellin käsi oli edelleen vähän kipeä ja aika-ajon 18:sta sija myös näytti sen aikaan. Mansell selvisi kisan maaliin sijalle 9 vaikka joutuikin käymään helmojen korjauksessa varikolla ja pilasi Laffiten kilpailun estelemällä häntä. Elio de Angelisilla vatsatauti vaikeutti ajamista ja hänen kisansa pilasi jo kierroksella 2 tapahtunut helmanvaihto autoon. Lopullisesti vasemman helman irrottua ja mahataudin vaikutuksen korostuttua ajamiseen liikaa Elio jätti kisan kesken kierroksella 21.
Ensign: Roberto Guerrero vakuutti jälleen ajamalla ruutuun 21. Antoi Surerin ja Hentonin mennä mutta mystisesti piti paikkansa heikolla autolla loppuun asti ja jos välillä tippui niin otti sijoituksensa kunnialla takaisin. Eräässä vaiheessa hän ajoi Rosbergiakin nopeammin ja se vaikutti varikolla. Lopulta oli 8:s ja kauden paras sijoitus köyhälle tallille on ansaittu suoritus vaikka pisteet toki olisivat hyviä myöskin.
Renault: Tallin sisäiset väännöt Ranskan väärin ymmärryksestä jatkuvat ja Prostin ja Arnouxin välit ovat sietämättömällä tasolla. Williams on edelleen tarjonnut Prostille miljoonaa dollaria ja Arnouxille on taas tarjottu Ferrarilta vastaavaa summaa tai samaa mitä Renaultilla nyt eli noin 500 000 dollaria kauteen. Tallipaikoista kaudelle 1983 käydään kiihkeää vääntöä huipputallien kesken. Renault yrittää vastata tallien tuleen pitämällä Prostin mahdollisen tyytyväisenä tallissa ja Arnoux saisi heidän mielestä lähteä vaikka heti jos tilaisuus tulee.
Toivottavasti ei kuitenkaan vielä kesken kauden sillä nuori Philippe Streiff ei testaajana välttämättä ole kovin hyvä korvaaja kilpailijana. Arnoux ja Prost kaikesta huolimatta jäivät vain Pironille aika-ajossa ja Pironin onnettomuuden myötä he saivat käytännön eturivin itselleen. Sen jälkeen Renault näyttivät hetken menevän menojaan kilpailun alussa, mutta Brabhamit menivät ensin. Sitten myös Patrick Tambay meni ohi molemmista Relluista. Alain Prostin kisa päättyi korjaustenkin jälkeen polttoaineensyötön lakkoon, mutta Rene Arnoux ajoi jälleen toiseksi. Hieno tulos mutta kenties väärälle miehelle Renaultin mielestä pisteet menivät.
March: Mass ajoi vain kolme kierrosta harjoituksissa ja vetäytyi kilpailusta. Rupert Keegan rahoineen tuli ajamaan talliin ja ymmärrettävästi pitkän ajamattomuuden jälkeen taidot olivat ruosteessa ja Keegan oli kaikkein hitain. Boesel pääsi kisaan ja pyöri viimeisten joukossa aina kierrokselle 23 saakka jolloin 15:sta ajajasta hän keskeytti sijalta 12:sta. Varikon ollessa lähempänä hän olisi vaurioista huolimatta ehkä pystynyt jatkamaan, mutta lopulta hänen kisa jäi kesken kun varikkoa ei ollut vielä lähelläkään.
Fittipaldi: 9,5 sekuntia Pironin aikaa jäljessä Fittipaldi F9:llä ajava Chico Serra pääsi mukaan sijalle 25. Yllättäen ajoi Jarierin ja Salazarin edelle helposti ja takarivin sankareista vain Boesel ajoi paremmin kunnes keskeytti. Tallin närkästykseksi jopa Ensignin Guerrero meni kovempaa ja se ärsytti Serraakin myös. Autosta oli kadonnut myös nelosvaihde kilpailun alun jälkeen. Kun kaikki muut takarivin kaverit olivat keskeyttäneet niin Serran kisa oli yksinäinen ja sija 11 oli viimeinen mikä merkittiin tulosluetteloon.
Alfa Romeo: Andrea de Cesaris oli 8:s aika-ajossa ja ajoi loistavaa kisaa kuudennella paikalla kunnes ilman omaa syytään keskeytti Watsonin kolaroidessa hänet pois radalta. Varsinainen keskeytys toki tapahtui vasta varikolla kun öljynjäähdytin ja vaihdelaatikko oli hajalla kolarin jälkeen. Giacomelli ajoi taas sijalta 11 vakaata kilpailua ja oli keskikastin kuningas otteiltaan. Ikävä kyllä kärkeen pisteistä puhumattakaan ei olisi ollut asiaa ilman muiden epäonnea. Toki kauden ensimmäiset viidennellä sijalla maittavat Brunolle.
Ligier: Uudet päivitykset ja Matran moottori auttoivat ainakin jonkin verran kilpailussa. Cheever ohitti sijalta 12 neljä autoa lähdössä ja lisäksi vielä Rosbergin seiskapaikan taistelussa. Sittemmin vaurioitti helmansa ja kävi varikolla kierroksella 3. Sitten uudestaan kierroksella 6 hakemaan uutta helmaa koska toinen helma vaikutti autoon aliohjaavasti ja lopulta kierroksella 8 helmojen hajotessa uudestaan koko kisa jäi siihen.
Laffite ajoi pisteille Piquetin keskeyttäessä ja kierrokseen 27 mennessä oli ohittanut Alboreton ja Rosbergin. Ikävä kyllä Mansellin pidättely ajautti Laffiten hiekoille ja helmat hajosivat autosta. Sen jälkeen taistelu helmattomalla autolla oli tuskia täynnä ja lopulta varikolle tultuaan keskeytys oli nolo koska tallilla ei ollut ylimääräisiä helmoja autoon. Huonolla ohjauksella olisi ehkä voinut jatkaa, mutta se ei maaefektiautolla kannata viimeaikaisten tapahtumien takia. Jopa kolmospaikka olisi ollut hieno suoritus.
Ferrari: Auto sopi loistavasti Hockenheimiin ja Pironi sai paalupaikan ja Tambay oli viides. Ikävä kyllä Pironi ajautui vakavaan onnettomuuteen ja ura on vaakalaudalla. Ferrari herätti ärsytystä olemalla vetäyttämättä Pironin paalupaikkaruutua ja sen myötä Tommy Byrne ei saanut paikkaa kilpailuun. Tambay osoitti tallin tehneen oikean ratkaisun palkatessaan hänet talliin kesken kauden Villeneuven menehdyttyä voittamalla kilpailun. Ferrari siirtyi tämän myötä tallikilvan voittoon.
Arrows: Suoranopeutta puuttui autosta ja alustavasti Surer olisi karsiutunut. Laudan vetäytyminen auttoi pääsemään ruudukkoon ja kisassa ohitti Hentonin, Guerreron ja Serran ja muutaman muun ajajan ja oli sijalla 18:sta jo kierroksella 2. Sen jälkeen jatkoi taidokkaasti ohituksiaan ja oli lopulta kuudes ansaitusti. Baldin kisa meni pieleen jo alusta lähtien hänen joutuessa starttaamaan varikolta. Keskeytti kierroksella kolme kun moottorin korjautuessa löytyi vain uusia ongelmia mikä ei ollut järkevä idea jatkamisen kannalta.
Osella: Jarier sai viimein uuden auton mutta siitä ei kevyestä rakenteesta huolimatta ollut mitään iloa. Jarier ajeli harmittomasti ohjausviasta johtuen ulos kisasta sijalta 20 kierroksella 4. Tallikaverihuhuissa Stefan Bellof olisi saattanut tehdä debyytin Saksan kisassa.
Theodore: Lammers korvattiin Irlannin poika Tommy Byrnellä jonka suorapuheisuus ja asenne nostivat joillakin kuljettajilla niskakarvat pystyyn. Byrne ei kuitenkaan päässyt kilpailuun. Toki Ferrarilla oli omat sormensa asiassa pelissä ja sen myötä Byrne jäi ulos vaikka kaikki muut olisivat halunneet nähdä Byrnen ajoa kisassa kun kerran Surer oli päässyt mukaan.
Toleman: Fabi karsiutui kokonaan kisasta moottorivikojen takia jo harjoituksissa ja lauantain sateessa ei kannattanut ajaa. Warwick oli 14:sta ja oli hyvän lähdön myötä 10:s ja parantamassa kunnes rengasrikko iski ja Warwickin piti kaartaa varikolle ysipaikalta kierroksella 19. Lopulta Pitkäjyväisillä Pirellin renkailla oli 10:s. Sija on auton ja kuljettajan potentiaaliin nähden pettymys.
Viimeksi muokattu: