Saksan Liittotasavallan Grand Prix Hockenheim (Tunnettu myös Länsi-Saksan Grand Prixina tai jopa pelkkänä Saksan Grand Prixina sillä Itä-Saksalla ei todennäköisesti poliittisesti ole mahdollisuuksia pitää kilpailua.)
Päivämäärä: 8.8.1982
Rata: Hockenheim
Radan pituus: 6,797 kilometriä (Aiempi radan pituus 6,789 kilometriä ja kilpailun pituus yhteismäärältään 305,50 kilometriä.)
Kilpailun pituus: 45 kierrosta tai 305,865 kilometriä 2 tunnin sisään.
Sää: Pilvinen ja ennen sunnuntaita perjantaiyötä lukuunottamatta sateinen.
Yleisöä: 95 000 katsojaa.
Niki Laudan nimi liittyy läheisesti Hockenheimin rataan jolla Saksan Liittotasavallan Grand Prixista on vuodesta 1977 lähtien säännöllisesti taisteltu. Vuonna 1970 ensimmäistä kertaa poikkeuksellisesti kilpailtiin vanhalla, pitkällä Hockenheimin radalla. Syy johtui Nürburgringin uudistusten toteutumatta jättämisestä ajoissa. Koko rata oli enemmän tarkoitettu moottoripyörien radaksi vaikka testejäkin f1-autoilla ja erityisesti f2-luokan autoilla ajettiinkin.
Vuonna 1968 tapahtunut Jim Clarkin kuolema sai muuttamaan Hockenheimin luonteen siten että rata sai shikaanit muuten lähes kokonaan suoriin koostuviin profiiliinsa. Saksan Grand Prixista kuitenkin kilpailtiin pääsääntöisesti vuoteen 1976 saakka Nürburgringin pitkällä 22,8 kilometriä olevalla radalla eli Nordschleifella. Vuoden 1971 uudistukset eivät kuitenkaan riittäneet pitkäksi aikaa tyydyttämään turvallisuudestaan yhä kasvavammin piittaavia ajajia.
1960-luvun alussa harkittiin myös Nyrren lyhyempää rataa eli Südschleifea kilpailuareenaksi. Berliinin omaa katurataa ei tullut, mutta AVUS:in radalla ajettiin vuoden 1959 Saksan Grand Prix ja siitä luovuttiin pian. Vuoden 1976 Saksan Grand Prixissa Niki Lauda ajoi tuolla pitkällä, vaikealla ja vaarallisella radalla ulos ja loukkaantui hengenvaarallisesti. Kilpailun järjestäjät päättivät silloin ja vasta silloin luopuvansa kisojen järjestämisestä.
Onnettomuuksia ja kuolonkolareja oli jo sattunut tuhkatiheään ja Laudan onnettomuus oli vain viimeinen pisara jo pitkään kritisoidulle radalle. Samalla von Metternichin päätöksellä ja Ugeauxin suostumuksella määrättiin seuraavat Saksan kilpailut pidettäviksi Hockenheimin radalla lähellä Mannheimia sijaitsevien pikkukaupunkien mukaan nimetyssä paikassa.
Näin Nürburgringin haasteet median kasvavalle kiinnostukselle helpottuivat kummasti vaikka aivan viimeisinä vuosina Nyrren kilpailunkin pystyi tekniikan ja helikopterikuvauksen myötä paremmin näkemään suorana niin televisioinnin mahdollisuuksille Hockenheim avasi silti paremmat näkymät.
Niki Laudan hämmästyttävään toipumiseen tuli vielä onnellinen loppu kuin täsmälleen vuotta myöhemmin Niki Lauda oli erään suomalaisenkin selostajan sanoin noussut kuoleman porteilta voittamaan kilpailun ansaitusti. Kilpailussa myös Hans Heyer onnistui lähtemään laittomasti mukaan ja vaikka yleisö huomasi niin tuomarit olivat unten mailla ja hylkäsivät Heyerin vasta jälkeenpäin.
Tuota voittoa hän juhli Jody Scheckterin ja Hans-Joachim Stuckin kanssa palkintokorokkeella. Vuoden 1979 kilpailussa taas nähtiin kabinettien takana erikoinen mielenosoitus ennen kilpailua. Bernie oli ajautunut poikkiteloin Saksan autoliiton kovan miehen ja von Metternichin luottomiehen von Hahnsteinin kanssa. Kyseinen saksalainen oli harvoja pamppuja f1:ssä joita myös Berniekin pelkäsi erityisesti uransa alkuvaiheessa. Ennen vuotta 1979 hän oli 12 vuotta hallinnut f1:n hallinnollisia päätöksiä rautaisella otteella ja jopa von Metternichillä ja Balestrella oli ollut vähän sanomista hänen päätöksiinsä. Tuon vuoden kilpailussa Bernie näytti yhdessä Sid Watkinsin kanssa että heidän päätöksiään ei vaaranneta kansallisperiaatteen takia. Huske kun olisi halunnut pitää lääkintäpalvelut saksalaisissa ohjaimissa ja koko homman olisi tullut kilpailun osalta noudattaa Saksan Autoliiton kaavoja.
Ikävä kyllä Bernie ei suostunut siihen ja lopullinen piste Bernielle oli von Hahnsteinin sanailu herrasta. Husken mukaan Bernie petti koko saksalaisen autourheiluyleisön ja epäili tämän vain tavoittelevan valtaa lajin sisällä liikaa. Hän jopa aikoi asettaa ajalliseen sulkuun kilpailun eli viivästyttää kilpailua. Bernie käski von Hahnsteinia taas painumaan suolle koko f1:stä asenteen ollessa sellainen kun oli. Lopulta von Hahnstein sai kuulla kritiikkiä myös omiltaan ja joutui lopulta eläkkeelle tehtävistään. Vanhan liiton miehiä ei nykyään enää ole von Metternichiä ja Balestrea lukuunottamatta.
Siten f1 on menossa kohti uutta aikakautta ja mihin suuntaan se kehittyy niin sitä ei voi vielä tietää. Joka tapauksessa Hockenheim on tämän kauden MM-radoista pisin. Sen vajaaseen seitsemään kilometriin mahtuu pitkiä suoria ja 4 kertaa ajetaan parhaimmillaan radasta täydellä kaasulla. Ne ovat nopeita, mutta samalla ikävystyttäviä ajaa. Ajajat eivät pitäneet tämän kauden pika-aikataululla tehdystä uudistuksesta.
Ensimmäisen shikaanin tiukennus oli ymmärrettävä, mutta perinteisen loivan, nopean ja ohituspaikkoja tarjoavan Ostkurven eli Itäkaarteen pilaaminen shikaanilla ei saanut ajajien kiitosta. Siitä huolimatta tämän kauden voittaja Patrick Tambayn keskituntinopeus oli melkein 210 kilometriä tunnissa. Aika-ajossa rata on kierretty jopa 230 kilometrin keskituntinopeudella.
Rata verottaa nopeutensa ja pituutensa tähden viimeiseen asti viritettyjä moottoreita ja sen vuoksi keskeyttämiset ovat Hockenheimissa muita kilpailuja hieman yleisempiä. Lisäksi rata kuluttaa äärimmäisen paljon renkaita ja polttoainetta. Hockenheim on kuitenkin myös yleisöystävällinen paikka ja ajajat ja tallitkin pitävät radasta ajoittaisesta napinasta huolimatta. Jarrutkin kuluvat radan nopeissa tai hitaissakin mutkissa varsin paljon. Shikaanejakin voi käyttää riskillä ohituspaikkana, mutta edelleen muualla voi ohittaa turvallisemmin.
Radalla mennään ensin Nordkurveen ja pitkän suoran jälkeen mennään Clarkin shikaaniin tai Bremskurve 1:een. Sen jälkeen mennään Bremskurve 2:een tai Ostkurven shikaaniin. Loppuosa Ostkurvesta ajetaan normaalisti ennen pitkää suoraa. Sen jälkeen mennään Bremskurve 3:een tai kolmanteen shikaaniin. Sitten ajetaan Stadionille minkä mutkana ovat Agipkurve, Sachskurve, Vierzehn, Fünfzehn ja Opelkurve ja sitten ollaankin jo lähtösuoralla. Radan tunnetuin osuus suorien ja shikaanien lisäksi on Motodrom eli Stadionin osuus. Se tekee myös koko radasta äärimmäisen kompromissin. Oikeat säädöt takaavat huippuvauhdit suorille, mutta mutkissa vauhtia ei riitä.
Downforcen määrä on säätöjen myötä myös arpapeliä. Jarrujen osalta tärkeintä on vakaus mutkissa ja hyvin vähäinen downforce on suorilla downforcea ja vähäistä downforcea tarvitaan myös Stadionin mutkiin alkupäässä. Loppuosassa ja radan alkuosuus on taas vaikeampi paikka pienellä downforcella. Downforcen suuruudesta radalla on hyötyä vain Stadionin mutkissa ja muuten se on suureksi haitaksi. Ylipäänsä koko avainsana Hockenheimin kilpailuun on kompromissi.
Se määrittää sen, että miten voi pärjätä jarrutasapainon, korkeiden vauhtien kanssa pitkillä suorilla, downforcen osuudella shikaaneissa ja ohjauksen herkkyyden suhteen muissa kohdissa rataa ja hitaissa mutkissa Stadionilla ja sen jälkeen aina maalisuoralle ja Nordkurveen saakka. Teknisesti rata on lyhyesti sanottuna erittäin mielenkiintoinen ja siksi Hockenheimin rata upean metsäosuuden lisäksi on mahtava paikka pitää f1-kilpailu.