Laitetaan vielä ennen Brands Hatchin kilpailun HS:n versiota pientä yhteenvetoa tiimien mielialoista kilpailun suhteen:
Brabham: Onnistui ennen kilpailua saamaan huomion säännöllisen välitankkauksen yrityksellään. Kaikki oli valmista yritykseen Patresen ollessa toinen ja Piquetin kolmas aika-ajossa. Rosbergin jäätyä joukon jatkoksi Patrese oli kuin tilauksesta paalulla ja Piquet oli toisessa ruudussa. Patresen auto sammui ja Arnouxin onnistui kolaroida hänet pois kilpailusta. Piquet taas pääsi kärkeen ja johti noin 10 kierrosta ennen polttoaineensyötön ongelmia. Ero keskeytyshetkellä oli hyvän matkaa kohti tavoitetta minkä varikkopysähdys kestäisi. Talli aikoo käyttää taktiikkaa myös Ranskan kilpailussa. Bernien selitykset Piquetin ajamisesta täydellä tankilla ovat tuttua Bernien puhetta. Tosin totuuden siemen asiassa oli se, että Piquetillä oli raskaampi tankki kuin Patresella sillä mitään riskiä ei haluttu ottaa pysähdyksen suhteen. Pysähdys toki olisi tehty suunnitelmien mukaan, mutta varokierrokset olivat kaiken varalta tarpeen.
Tyrrell: Alboreto ajoi ysipaikalle mikä oli hyvä kun taas Henton ajoi vaatimattomasti sijalle 17:sta. Alboreto oli alussa viidentenä, mutta teki pian tilaa Dalylle ja Andrea de Cesarisille. Ajoi parhaimmillaan seitsemäntenä kunnes helmaongelmat yhdessä moottorivaurion kanssa pakottivat pitkiin korjauksiin ja sittemmin keskeytykseen. Myöhemmin Alboreto ajoi kyllä radalla joitakin kierroksia, mutta Alboretoa ei laskettu silti lopputuloksiin. Henton taas ajoi yllättäen vara-autolla ja vierailla säädöillä ja uusilla renkailla kilpailun nopeimman kierroksen. Tosin kilpailu olisi voinut mennä paremminkin ilman liian aikaista varikolle tuloa sijalta 11:sta, mutta 8:s sija on osoitus vauhdin paranemisesta ja niin pitää tehdä mikäli ensi vuodelle Henton meinaa pitää paikkansa tallissa.
Williams: Keke sai vihdoin ja viimein ensimmäisen paalunsa. Sunnuntai meni pieleen jo alusta asti. Ensin auto sammui lämmittelykierroksella, sen jälkeen auton aerodynamiikka kulutti renkaat liian äkkiä ja lopulta varikkokäynnin jälkeen tahti jatkui hienosti kunnes polttoaineen paineet putosivat liikaa pumpussa ja koko kilpailu jäi siihen. Vaikka vika olisi voitu korjata niin Keke sai tarpeekseen. Derek Daly taas ajoi myös hienosti vaikka joutuikin kilpailun jälkeen median sylkykupiksi. Daly oli pisteillä jo avauskierroksella ja hän ohitti Andrea de Cesarisin kierroksella 3 ja kierroksella 10 Elio de Angelisin nousten kolmanneksi. Myöhemmin rengasmurheet estivät Rosbergin tapaan hänen kykyjensä täydellisen puhkeamisen kukkaan. Renkaanvaihdon jälkeen vauhti oli parempaa, mutta lopussa vaisuus kaksinkamppailuissa ja melkein kaiken menettäminen Elion bensanloppumisen yhteydessä toivat jälleen kysymysmerkkejä esiin Dalyn kyvyistä Rosbergiin nähden. Hyvä ajo toki, mutta jatkon kannalta parempaa tulosta pitäisi tulla.
McLaren: Watsonin kannalta viikonloppu oli pettymys ja kisa oli painajainen. Nurmikolla ajaminen pudotti lähdössä hänet sijalle 17:sta ja sen jälkeen jäi Rosbergin taakse kunnes yllättäen väistäessään Jarieria ja Serraa ei päässyt enää jatkamaan ulosajon jälkeen. Kisa jäi siihen ja pettymys oli suuri. Laudan kisa oli tylsä, mutta sitäkin menestyksekkäämpi. Alun tapahtumat pelasivat Laudan pussiin ja kun Piquet yllättäen keskeytti niin Zandvoortin Pironin tapaan Laudalla ei ollut ongelmia ja voitto kotiin tuli hyvään paikkaan.
ATS: Michelinin renkaat eivät kelvanneet radalle ja auton pohjan rakenne sotki ilmavirrat kokonaan Brandsin radalla. Säätöongelmat aiheuttivat lopullisesti molempien autojen karsiutumisen. Winkelhock jäi 2 sadasosaa ja Salazar 0,147 sekuntia lähtöruudukosta, mutta ne syyt eivät pelastaneet ajajia Güntherin raivokohtaukselta. Koko tallin ilme osoittaa jälleen hajaannuksen ja haluttomuuden merkkejä loistavan alkukauden jälkeen.
Lotus: Mansell ajoi yhdellä kädellä itsensä kilpailuun ja yhden käden ajelusta ei ollut juuri iloa. Käsikivut nousivat esiin jo parin kierroksen jälkeen ja tuska oli valtava keskeytyshetkellä. Toki Chapman yritti medialle selitellä helmavikaa, mutta totuus oli että kipeällä kädellä ei ajeta mihinkään ja järkevämpi ajaja olisi jättänyt tämänkin kilpailun väliin sillä viikon kuluttua ajetaan jo Paul Ricardissa. Eliolle viikonloppu oli parempi. Uusi jousitusjärjestelmä oli kokeilukäytössä ja tulokset olivat hyviä vielä perjantaina. Uusi moottori vanhaan moottoriin verraten ei ollut hyvä ja auton normaalit jousitukset eivät pelanneet hyvin ja kisasta oli odotettavissa vaisu. Yllätys oli kuitenkin positiivinen.
Ensin haastoi toki Pironin, mutta Daly ja Warwick menivät menojaan. Dalyn mentyä varikolle ja heti Warwickin keskeytettyä vauhtia alkoi löytymään enemmän ja Pironin ohi oli lähellä päästä, mutta moottorivaurio yhdessä vähenevän polttoaineen kanssa pakottivat Elion perääntymään. Tambay meni ohi viimeisellä kierroksella, mutta viimeisten bensatippojen valuessa moottoriin Elio onnistui ajamaan neljänneksi kun Paddockissa auto piti jättää jo radan varteen. Lisäksi autosta oli hajonnutkin jo moottori.
Ensign: Tallin köyhyyttä vasten Guerrero ajoi loistavan aika-ajon ja pääsi ruutuun 19. Loistavan lähdön jälkeen oli 12:sta mutta moottori kaikkine osineen hajosi jo kolmannella kierroksella. Guerrero ansaitsisi paljon paremman tallin ja talli ansaitsisi ehdottomasti enemmän rahaa.
Renault: Katastrofi. Arnoux pääsi ruutuun kuusi, mutta kuumaverinen fransmanni kolaroi saman tien Patreseen. Prost taas ajoi vähäisellä ahtopaineella yrittäen vain päästä maaliin ja ei ajanut edes Giacomellia nopeammin. Rosbergin vauhti verrattuna häneen oli suorastaan toiselta planeetalta. Lopulta pääsi maaliin vain muiden keskeytysten takia ja pisteille. Lopussa toki yritti ohittaa Dalyn ja Elion vain molempien ongelmien takia. Rion jälkeen ensimmäiset pisteet tallille eivät ole mikään iso lohdutus ja koko mestaruustaistelu on vaakalaudalla. Kotikisa on elintärkeä tallille ehdottomasti.
March: Emilio de Villotan ajot päättyivät ja hyvä niin. Boesel ei päässyt edes mukaan kilpailuun karsiuduttuaan ja Masskin vain juuri ja juuri toiseksi viimeiseen ruutuun. Mass ajoi melkein koko ajan viimeisenä ja myös oli viimeinen. Pirellin renkaiden ostaminen ei käynyt päinsä kun rengaspomot kehuivat vain Tolemania ja Avonin renkaat alkavat olla tiensä päässä. Rothmans on todennäköisesti ottamassa riskin ja rikkomassa sopimuksensa ja sen jälkeen ei tallilla ole rahaa paljonkaan.
Fittipaldi: Serra onnistui F8D:llä ajamaan ruutuun 21. Uutta F9:ää Serra sai käyttää vain lauantain vapaissa harjoituksissa, mutta ulosajon jälkeen Wilson kielsi Serralta auton käytön ja Chico ajoi sen myötä vanhalla autolla. Pärjäsi silläkin loistavasti ja oli 13:sta lähdön jälkeen. Ajoi hetken jopa Rosbergia paremmin kunnes tahtomattaan joutui Jarierin kyytiin ja keskeytti kolarin myötä.
Alfa Romeo: Heikko aika-ajo ja suhteellisen keskinkertainen kisa. Andrea de Cesaris oli hyvän startin jälkeen kuudes ja pysyi muiden mennessä ohi siltikin vähintään viidentenä. Loppuvaiheessa moottorivaurion myötä sähköt pätkivät ja Prost Dalyn ohella pääsi ohi ja niin de Cesaris joutui seiskapaikalta keskeyttämään sähkövikaan. Giacomelli ajoi melkein koko kilpailun sijoilla 7-9 ja oli lopulta 7:s maalissa. Yhdessä vaiheessa Giacomelli oli hetken kuudentena. Välillä Lauda leikki Brunon kustannuksella mutta kyllästyttyään ajoi hänen ohi ja Nikille Bruno jäi kierroksella. Ensimmäinen maaliinpääsy Kyalamin jälkeen ei riemastuttanut tallin väkeä juurikaan.
Ligier: Vaikeudet tallissa jatkuvat ja erimielisyydet autojen käytöstä. Surkea aika-ajo toi ruudut 20 ja 24. Ensin olivat jäämässä häntäpäähän, mutta kilpailun edetessä autot alkoivat toimia kuin itsestään. Laffite keskeytti ysipaikalta vaihdelaatikkovikaan ja Cheever oli seitsemäntenä ja menossa kohti varmoja pisteitä ennen moottoririkkoaan. Kaaos Brandsin jälkeen ei lupaa hyvää kotikisaan missä lopullisesti talli saa tietää myös mahdollisen turbohankkeen päätöksen.
Ferrari: Raskas auto ja turbon ongelmat mutkaisilla radoilla eivät juuri tallin johtoa haitanneet ja Pironin ja Tambayn suorituksiin oltiin aika-ajoissa tyytyväisiä. Pironi oli vaikeuksissa Dalyn, Elio de Angelisin ja Warwickin kanssa kisan aikana. Kaikkien ajauduttua ongelmiin säilytti toisen sijansa ja johtaa nyt myös sarjaa. Tambayn startti ja kisan alku oli huono, mutta kisan kuluessa vauhtia löytyi. Kierroksella 29 Tambay oli jo kuudentena ja kierroksella 52 jo neljäntenä. Sen jälkeen alkoi ajamaan Eliota takaa ja viimeisellä kierroksella peri kolmannen sijan ja piti sen maaliin saakka. Hieno ajo Patrickilta.
Arrows: Vauhti ei riittänyt Brandsissa ja ohjausvika kilpailussa ei auttanut molempien ajajien asiaa. Surer ja Baldi ajelivat hännänhuippuna Massin kanssa kunnes keskeytykset saivat heidät näyttämään paremmilta kuin olivatkaan. Baldi selvisi maaliin ysipaikalle, mutta Surerin kisa jäi kesken moottorin myötä.
Osella: Jarierille ei vieläkään tule tallikaveria, mutta vauhti ainakin oli loistavaa. Aika-ajon 18:sta sija muuttui ensimmäisellä kierroksella jo sijaksi 12:sta. Ikävä kyllä ripustus petti ja renkaan irrottua Jarier ajoi suoraan päin Serraa ja keskeytys oli selvä juttu.
Theodore: Jan Lammersilla ei mennyt viikonloppu hyvin vaikka talli oli hankkinut vihdoin ja viimein myös vara-auton paikan päälle. Sekään ei auttanut ja Lammers karsiutui.
Toleman: Kisan shown varastanut talli oli erittäin tyytyväinen tuloksiinsa ja pääsystään valokeilaan. Fabin suoritusta kevyellä autolla ei koskaan nähty alkukolarin takia ja se oli harmin paikka, mutta Warwickin kisa oli sensaatiomainen ja lukuisia ohituksia järjestyi kuin liukuhihnalta. Keskeytys toki oli pettymys ja kisan puhutuin aihe olikin juuri se. Kaikesta huolimatta Pirelli vaikuttaisi olevan erittäin hyvä merkki tallille ja uuden polven turbokin sopii hyvin tallin tarkoituksiin. Rory Byrnen ja Pat Symondsin mukaan uusi TG183 tulee vielä ennen kauden loppua radoille mikä parantaa suorituskykyä vain entisestään.