F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantain Virallisessa Harjoituksessa Alain Prost ajoi nopeimman ajan eli ajan 1.35.802 ja Renaultin Rene Arnoux oli kolmas ajalla 1.36.548. Väliin kiilasi Didier Pironi ajalla 1.36.477. Hän oli sillä ajalla toinen. Neljäs oli Nelson Piquet ajalla 1.37.162 ja viides oli Niki Lauda ajalla 1.37.778 ja Rosberg oli kuudes ajalla 1.37.780. Laudan ja Rosbergin mielestä asia oli ihme turbojen radalla. Riccardo Patrese oli 7:s ajalla 1.38.541 ja Patrick Tambay 8:s ajalla 1.38.745 ja Derek Daly oli 9:s ajalla 1.38.767 ja kymppipaikan sai itselleen John Watson ajalla 1.38.944. Watsonkin piti sijoitustaan ihmeenä huonoille ajoille.

Sijoille 11 ja 12 asettuivat Alfa Romeon autot järjestyksessä Andrea de Cesaris ja Bruno Giacomelli ajoilla 1.38.996 ja 1.38.997. 13:sta sija meni Michele Alboretolle aikaan 1.39.823 ja 14:sta sija meni Manfred Winkelhockille aikaan 1.39.917. 15:sta sija meni Jean-Pierre Jarierille joka ajoi aikansa Pirellin aika-ajorenkailla. Aika oli 1.40.370. Jacques Laffite jäi kuusi tuhannesosaa eli aika oli 1.40.376 ja sijoitus oli 16:sta. 17:sta oli Elio de Angelis ajalla 1.40.586. 18:sta sija meni Brian Hentonille aikaan 1.41.107 ja 19:sta sija meni Derek Warwickille aikaan 1.41.266 ja 20:s sija meni Eddie Cheeverille aikaan 1.41.518. 21:s sija meni Jan Lammersille aikaan 1.41.921 ja 22:s sija meni Jochen Massille aikaan 1.41.973. 23:s sija meni Mauro Baldille aikaan 1.42.163 ja 24:s sija meni Roberto Guerrerolle aikaan 1.42.270.

Kaksi viimeistä ruutua eli sijat 25 ja 26 menivät Marc Surerille ja Eliseo Salazarille aikaan 1.42.803 ja 1.42.822. Kilpailusta näytti karsiutuvan siinä vaiheessa Raul Boesel, Chico Serra, Geoff Lees ajoilla 1.43.515, 1.43.562 ja 1.45.647 ja ilman aikaa jäänyt Teo Fabi. Leesin ajan syynä oli täydellinen kokemattomuus Lotusin uudesta autosta ja Serran heikon ajan syynä oli uuden Fittipaldi F9:n vaihdelaatikon hajoaminen ja vanhan vara-auton täysi puhdittomuus Paul Ricardin radalla. Serra oli F9:llä menossa jopa 20:n sijan paremmalle puolelle ennen hajoamista. Se harmitti paljon brasilialaista.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lauantaina Arnoux ajoi ajan 1.34.406 ja pääsi sillä paalupaikalle. Hänen keskituntinopeudellaan olisi päässyt 3 tunnissa Pariisista Marseilleen. Keskinopeus oli 221,3 kilometriä tunnissa. Prost jäi Arnouxille pari kymmenystä ajalla 1.34.688 ja oli toiseksi nopein. Renaultin autot olivat ainoana edes lähellä Paul Ricardin haamuaikana pidettyä 1.34:ää. Pironi oli kolmas ajalla 1.35.790 ja Patrese neljäs ajalla 1.35.811. Tambay oli viides ajalla 1.35.905 ja Piquet oli kuudes ajalla 1.36.359. Yllättäen neljännen rivin sijat 7 ja 8 valtasivat Alfa Romeon autot.

Suorilla autot eivät olleet nopeimpia vapaastihengittäviä autoja, mutta V12-moottorien vääntömomentti mutkissa oli ylivoimainen ja sen myötä mutkat menivät kuin lentäen. Etenkin Saint-Baurnen mutka joka tuntui muista Cossyliigan miehistä varsin vaikealta. Sijat menivät järjestyksessä de Cesaris ja Giacomelli. Ajat olivat 1.37.573 ja 1.37.705. Laudan aika lauantaina oli 1.38.034 ja Rosbergin aika oli 1.38.865. Molemmat säilyttivät kuitenkin lähtöruutunsa eli Lauda oli 9:s ja Rosberg 10:s.

Daly oli 11:sta vaikka aika oli 1.39.641 ja Watson oli 12:sta vaikka aika oli 1.39.150. Elio de Angelis oli 13:sta ajalla 1.39.118 ja 14:sta oli Brandsin jälkeen ruudukon mustaksi hevoseksi ajateltu toisen polven turbolla ajava Derek Warwick ajalla 1.39.306. Sijoitus oli sitä taustaa vasten pettymys. Vanhan polven turbolla asian olisi voinut vielä ymmärtää, mutta uudella ei.

Alboreto oli 15:sta ajalla 1.39.330 ja Laffite oli 16:sta ajalla 1.39.605. Jean-Pierre Jarier ajoi jälleen vakuuttavan suorituksen Pirellin aika-ajorenkailla ja oli 17:sta ajalla 1.39.909. Winkelhock oli 18:sta ajalla 1.39.942. Sijoitus ei parantunut ajan heikkouden myötä. Eddie Cheever oli 19:sta ajalla 1.40.187 ja 20:s oli Marc Surer ajalla 1.40.335.

Teo Fabi toisella Tolemanilla ajoi Warwickiakin huonommin ja oli vasta 21:llä sijalla. Aika oli 1.40.421 ja perässä tuli Eliseo Salazar ajalla 1.40.673. Salazar oli 22:nen. Brian Henton oli 23:s ja Ken Tyrrell ei ollut siitä iloinen. Aika oli 1.40.852 ja perässä tuli kokonaan uuteen Lotusiin tottunut ja yli 4 sekuntia perjantain aikaansa parantanut Mansellia Lotusilla tuurannut tallin kakkostestaaja Geoff Lees sijalla 24 ajalla 1.40.974.

Kaksi viimeistä ruutua menivät Mauro Baldille ja Jochen Massille ajoilla 1.40.997 ja 1.41.579. Kilpailusta karsiutuivat Jan Lammers, Roberto Guerrero, Chico Serra ja Raul Boesel ajoilla 1.41.714, 1.42.270, 1.42.414 ja 1.43.099. Guerreron lauantain aika oli 1.42.532. Marchilla oli ylivoimaisin suoranopeus kaikista vapaastihengittävistä autoista, mutta se oli ajokelvoton mutkissa.

Syy johtui ilman etusiipeä ajamisesta ja niin alhaisesta takasiivestä kuin mahdollista. Mutkissa sellainen yhdistelmä sotki pohjan ilmavirrat ja maaefektin teho kärsi liikaa. Toki ajaminen siten oli näyttävää ja jopa Rosbergiakin ihmetytti se seikka, että miten Jochen Mass tai Raul Boesel menivät heittämällä ohi Mistralin suoralla. Rosbergin lohdutukseksi Mass jäi muuten hänelle jälkeen koko radalla.

Alfa Romeolla taas mutkissa nopeus muihin vapaastihengittäviin oli jopa 16 kilometriä kovempaa paremmista väännöistä, jousitusten asetuksista ja säädöistä johtuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pironille ei lauantain Virallisen Harjoituksen tulos ollut suuri pettymys vaikka auto oli yli sekunnin hitaampi kuin Arnouxilla. Lauda taas oli yli 3,3 sekuntia Arnouxia perässä ja 1,4 sekuntia Piquetista. Ennen viimeistä yritystään perjantaina Lauda oli yli 1,8 sekuntia Piquetin perässä. Turboautot olivat aivan ylivoimaisia Paul Ricardin radalla.

Hitainkin turbo Fabin ajamana meni reilusti suunnilleen samaa tahtia kuin Boeselin March eli noin 302 kilometriä tunnissa suoralla. Kekellä riitti Marchin ihmettelyn ohella myös ikäviä asioita. Niistä lisää seuraavassa viestissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rosbergin ongelmana oli ajautua erittäin pahaan riitaan Niki Laudan kanssa. Kaksikko Rosberg-Lauda olivat aiemminkin kaudella ottaneet sanallisesti yhteen muutamaan otteeseen ja tämänkertainen oli sanaharkoista pahin ja päättyikin jo pieneen käsikähmään joka ilman Watsonin väliintuloa jälleen kerran olisi kärjistynyt nyrkkitappelun puolelle. Välittömästi noustuaan autosta lauantain Virallisen Harjoituksen jälkeen Keken asenne oli, että tilanne selvitetään Nikin kanssa joko hyvällä tai pahalla.

Rosbergin mukaan Lauda oli estellyt häntä lauantain Virallisessa Harjoituksessa. Lauda ei omasta mielestään ollut tehnyt mitään väärää. Rosberg oli tunnetusti asiasta toista mieltä ja väitti Laudan estelleen häntä jo ensimmäisessä harjoituksessa. Laudan mielestä Keke näki tilanteen väärin ja vähätteli Rosbergin sanoja tahallisesta blokkaamisesta. Keken mitta alkoi täyttyä entisestään ja hän syytti Laudaa huonosta asenteesta kilpailijoita kohtaan. Lauda taas vuorostaan alkoi ihmetellä Keken koko kautta ja edes ajamista Williamsilla. Siinä vaiheessa Keken mitta alkoi täyttyä kun Niki teki Rosbergille selkoa hänen aiemmista ajoistaan ja vielä kaiken päätteeksi teki rivon eleen Rosbergille. Keken puolelta taas tuli rumia sanoja ja siinä vaiheessa enimmäkseen Kekelle naureskellut Laudakin alkoi olla hymyilemättä.

Kaiken päätteeksi molemmat kuljettajat jatkoivat hetken sanaharkkaa jonka aikana sanailu puolin ja toisin paheni ja meni kiroilun puolelle. Sen jälkeen Niki yritti lähteä pois tilanteesta. Keke ei antanut hänen lähteä ja kun hän yritti pysäyttää hänet niin Niki läppäsi Keken käden pois tieltä. Sen jälkeen Keken mitta täyttyi ja hän kävi Herr Laudan rinnuksiin kiinni. Lauda taas yritti nauraen irroittaa otteensa tönimällä ja siitä Rosberg suuttui niin paljon, että kohotti nyrkkinsä lyödäkseen. Ilmiselvän tappelun esti lopulta vain John Watsonin tuleminen paikalle. Watson oli vain etsinyt Nikiä puhuakseen tälle tulevasta McLarenin puolen kauden katsauksesta, mutta häntä ei ollut näkynyt missään. Lopulta tavattuaan Williamsin Frank Dernien hän sai tietää että Lauda puhui Keken kanssa vakavista kahdenkeskisistä asioista. Viisaana tyyppinä John Watson tiesi sen, että jotain oli taas pielessä sillä Keke ja Niki olivat ennenkin kaudella ottaneet yhteen ja kiristyvän mestaruustaistelun aiheuttaman mediapaineen takia herroilla oli myös adrenaliniinin tasot korkealla.

Watson saapui erottamaan siinä vaiheessa jo nyrkkisillä olleet herrat toisistaan ja kun Lauda vielä sanaili Keken olevan arvoton mestariksi niin Watson käski kohteliaasti Laudan pitämään suunsa kiinni. Kekelle taas Watson yritti laittaa jäitä hattuun vaikka Keke kävi edelleen kovilla kierroksilla ja haukkui Laudan maanrakoon. Watson jutteli myöhemmin Laudankin kanssa asiasta ja Laudan mielestä Rosbergin tilanne oli ylireagointia ja hän ei todellakaan ollut estellyt aivan niin paljon hänen ajojaan kuten Keke oli väittänyt. Vähiten hän oli ymmärtänyt käsiksi käymistä. Sanailla sai hänen mielestään Keke niin paljon kuin halusi, mutta käsiksi ei hänen kaltaisensa kuski saanut käydä enää toiste. Tämä oli hänen viestinsä myös seuraavan kerran kuljettajapalaverissa missä McLarenin ja Williamsin henkilökunnat kolmikon tarinasta sydämistyneinä halusivat näiden edes paiskaavan kättä sovinnon merkiksi.

Vastahakoisesti molemmat solmivat aselevon keskenään. Tämän pahimman yhteenoton jälkeen ja kaksikon pahimpien höyryjen laskeuduttua sanasota ei enää kärjistynyt kauden aikana enää käsikähmän puolelle, mutta kuskien palavereissa ja mediassa molemminpuolinen sanasota jatkui yhä. Kotimaan medialle Keke sanoi vain sen, että Laudan kanssa neuvoteltaessa hyvästä ja pahasta on pistettävä kova kovaa vastaan. Nikille pystyi puhumaan asiat selvästi ja suoraan ja sen Rosberg oli tehnyt. Lauda saisi luvan myös vastaisuudessa kuunnella paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Koko Paul Ricardin kilpailussa Cossyliigan autojen ainoa mahdollisuus menestyä olivat turbojen tekniset viat. Ferrarilla ei pelätty ongelmia. Niiden ässä oli luotettavuus ja vaikka nopeutta ei riittänyt aivan Brabhamin tai Renaultin vauhtiin niin siltikin vähintään viidettä tai kuudetta sijaa talli odotti siinä tapauksessa ajajilleen.

Brabhamilla taas vuorostaan vauhtia ei riittänyt aivan Renaultin lyömiseen ja Ferrarin kanssa talli olisi tasaväkinen, mutta ero tulisi kuitenkin välitankkauksen käytössä. Patrese pysähtyisi kierroksella 27 ja Piquet pysähtyisi kierroksella 24 kilpailussa.

Autot myös aloittaisivat urakkansa pehmeämillä renkailla joiden piti siivittää talli kohti voittoa. Renault taas teki kaikkia mahdollisia laskelmia käyttäen selväksi sen, että välitankkausta ei tarvittaisi ja Endurot allaan toivoi vain autojen kestävän maaliin. Melkein missään kilpailussa siihen saakka kaudella autot eivät olleet kestäneet ilman jotain ongelmaa maaliin saakka.

Tosin nopeudeltaan Renault olisi ylivoimainen kilpailussa. Niin ainakin uskottiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Renaultilla mietittiin lauantai-illan ja sunnuntaiaamuna aina Warm-Upiin saakka tilannetta. Maailmanmestaruuden kannalta paras idea oli saada se ranskalaisen auton, ranskalaisen tallin ja ranskalaisen kuljettajan hankkimana. Pistetilanteessa Prostilla oli 19 pistettä ja Arnouxilla 4 pistettä. Siinä vaiheessa kilpailuja oli jäljellä enää kuusi kappaletta mukaan lukien tuleva kilpailu sunnuntaina.

Arnouxin mestaruusmahdollisuudet näyttivät olemattomilta voitonkin kanssa joten mestaruustilanteen kannalta asia näytti hankalalta. Prostin tueksi päätettiin käyttää tallimääräystä ja vaikka tilanne näytti vaikealta niin ainakin voiton myötä Prost saattaisi saada etua mestaruuskamppailussa. Sage piti kokouksen jossa tallimääräyksestä päätettiin ja Arnoux näytti suostuvan tilanteeseen.

Ainoa ehto sen toteutumatta jäämiselle oli tilanne jossa toisen tallin auto oli välissä tai uhkaisi välittömästi ohittaa johtavan Renaultin auton. Siinä tapauksessa siltikin järjestyksen tuli lopussa pysyä samanlaisena eli Prostin piti olla Arnouxin edellä. Saman asian Larrousse kertoi myös Arnouxille ja jo pistesijoilla ollessa Arnouxin piti luovuttaa sijansa Prostille vaikka kysymys olisi ollut jäännöspisteistä.

Arnoux näytti kuuntelevan vain puolella korvalla. Kilpailua ennen Prost oli sanonut lehdille että hän itse olisi Arnouxina suuttunut asiasta. Tallimääräys hänelle ei olisi tullut kuuloonkaan. Tosin Prost piti Arnouxia tiimipelaajana ja kaiken piti olla hyvin. Arnoux oli kuitenkin päättänyt toisin.

Tallimääräyksen välttämättömyys noihin aikoihin oli todella paljon huonompi idea kuin nykyisin. Moottoriurheilussa kun kilpailun kulku voi muuttua monilla eri tavoilla ja mikäli olosuhteita tai järkevää syytä suotuisaan tallimääräykseen ei tulisi niin koko idea siitä oli epäkäytännöllinen ja soti kilpa-autoilua vastaan.

Renaultilla ei olisi haluttu tehdä sitä, mutta laskelmat tehtiin ja sen myötä vielä ennen kilpailua osa tallin jäsenistä ei pitänyt päätöksestä ja osa taas suostui sen käyttämiseen kilpailussa. Arnouxin protestoidessa asiaa vastaan hiljaisesti lähimmille mekaanikoilleen hän sanoi olevansa vain tasa-arvoisessa sopimuksessa vailla ykköskuskin tai kakkoskuskin arvonimeä.

Erityisesti tällaisella kaudella ja kauden puolivälissä vähillä pisteillä koko tallimääräyksen käyttö oli järjetöntä. Eiko Renault ollut oppinut Ferrarin Imolan tapahtumista mitään? Se oli Arnouxin eräs kysymys.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tolemanilla ajettiin taas Zandvoortin ja Brands Hatchin kevyen tankin kokeilujen jälkeen jälleen normaalisti raskailla tankeilla ja Pitkäjyväisillä renkailla toivoen parasta tulosta. Toisen polven turboilla vauhdin ainakin piti olla parempaa kuin ennen. Tosin startissa auto ei ollut hirveän vahva eikä suorilla. Verrattuna muihin turboihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ranskan kilpailuun Yleisradio ei juuri aikonut panostaa. Toki radion Rinnakkaisohjelmassa kuultaisiin jälleen suora lähetys kilpailusta ja sen selostaisi Ranskan kilpailun osalta jo kolmatta vuotta peräkkäin Matti Lammi.

Urheilutunnille kun ei sopinut f1-kisa ja sen paikalla nähtiin lopulta Motocrossin 125-kuutioisten mm-kilpailu Jorma Pulkkisen selostamana. Toki lähetyksen lopulla Jorma muisti kertoa, että Keke oli viides Ranskassa.:D HTV:llä toki ulkomaan verkon ohella pitkästä aikaa myös kotimaan verkkokin näytti Keken ajoja Ranskasta Urheilumaailman kisana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Paul Ricard 25.7.1982

Renault Fuego Coupe asettui lähtöruudukon taakse ja kisa käynnistyi. Jarier joutui välittömästi runkovaurion ja vetoakselin hajoamisen takia vetäytymään radan sivuun. Muut pääsivät liikkeelle lähdössä ja Arnoux johti kannoillaan Prost, Pironi, Patrese, Piquet, Tambay ja takarivistä huippulähdön saanut Daly. Patrese pääsi Pironin ohi ensimmäisen kierroksen päättyessä ja toisella kierroksella Mistralin suoralla myös Prostista. Piquet pääsi molemmista ohi Virage du Pontiin mennessä.

Ensin Pironista lähtösuoralla ja Prostista juurikin viimemainitusta mutkasta. Siihen mennessä Teo Fabi keskeytti sähkölaitteiden hajoamisen ja öljypumpun vaurion takia. Kierroksella 3 Patrese oli aivan kannassa kiinni mitä Arnouxiin tuli. Mistralilla Patrese meni ohi. Samaan aikaan Piquet tuli myös imuun ja kierroksella 4 samalla suoralla Piquet meni ohi Arnouxista ja Brabhamit olivat kaksoisjohdossa. Eliseo Salazar ajoi ulos sijalta 18:sta samalla kierroksella. Koko kisan voitto oli nyt vain kahdesta asiasta kiinni kierrokselta 5 alkaen.

Brabhamin luotettavuudesta ja siitä, että oliko suunnitellusta varikkostopista mitään hyötyä. Renaultit rauhoittivat tahtiaan 10 kierrokseksi sillä täysillä ajaminen olisi ollut hyvin typerää. Kisasta näytti tulevan todella hieno kunnes Patrese keskeytti moottoririkkoon kierroksella 8. Piquet peri 5 sekunnilla johdon Arnouxiin nähden ja ero kasvoi noin sekunnin per kierros. Kierroksella 10 sattui kilpailun dramaattisin hetki.

Sijasta 18 kamppailivat herrat nimiltään Jochen Mass ja Mauro Baldi. Mass oli ohittanut kuusi autoa lähdössä ja yritti ohittaa Laffitea kunnes ajautui hiekoille. Sitten Henton oli mennyt heittämällä ohi Massista vaikkakin jälleen suorilla Mass onnistuikin pysymään Hentonin tahdissa mukana. Sitten Baldi oli tullut takaapäin ja Signesissä herrat kolaroivat. Rajun näköisessä tilanteessa vauhtia oli 285 kilometriä tunnissa ja autot romuttuivat. Baldin auton vasen puoli täysin, mutta Massin auto lohduttomasti.

Massin auto syöksyi lopulta ylösalaisin ja osui lähelle katsomoa. Sitä ennen auto oli osunut kaiteisiin ja verkkoaitaan. Lopulta auto syttyi tuleen ja hädissään muutamien maiden tv-selostajat luulivat jopa tusinan ihmistä kuolleen varmasti koska katsojat väistivät ja kaatuilivat tilanteessa. Lopulta kukaan ei ollut kuollut, mutta useita katsojia oli loukkaantunut tilanteessa katsomossa ja Mass oli saanut ruhjeen kylkiluihinsa ja palovammoja käsiinsä ja selkäänsä.

Baldi tuli auttamaan ja tilanteesta selvittiin ihme kyllä ilman punaisia lippuja tai Course Carin tuloa radalle. Kun tämä kaikki sattui vielä FISA:n pamppujen edessä niin jatkoa turvallisuuskysymykseen takuulla seuraisi. Maaefektiautojen vaarallisuus oli todistettu jo monta kertaa kaudella ja tämä onnettomuus tulisi olemaan viimeinen pisara. Kisa kuitenkin jatkui ja kierroksille 12-13 tultaessa järjestys kärjessä oli Piquet, Arnoux, Prost ja Pironi joiden perässä Tambay ja Daly ajoivat omaa kisaansa. Piquetin ero oli 9 sekuntia Arnouxiin.

Ikävä kyllä Daly hidasti joukkoa koko ajan johtuen A-renkaiden tuhoutumisesta ja rengasrikosta. Dalyn takana jonossa oli Lauda, Giacomelli, Watson, Rosberg ja Alboreto. Kierroksella 15 Laudakin pysähtyi koska hän lähti Kevyillä Vyörenkailla kisaan ja maksoi virheestään. Rosberg oli kyennyt ohittamaan siihen mennessä Giacomellin ja Watsonin.

Watsonin jo kierroksella 10. AA-renkailla Rosberg ei aluksi voinut mitään Dalylle tai Laudalle, mutta molempien mentyä varikolle latu oli auki. Takajoukoissa Warwick ajeli rikkoutuneella kytkimellä sijoilla 14 ja 15 ja vauhti oli painajaismaista Brandsiin verrattuna. Hän myös meni pian varikolle. Omituisesti myös Watson ajoi Kevyillä Vyörenkailla, mutta Rosberg pääsi silti ohi. Syy oli kuitenkin akkukaapelin viassa mihin hän joutui keskeyttämään.

Vikaa yritettiin korjata varikolla mikä pilasi myös Laudan kisan hänen tullessa samaan aikaan varikolle ja myöhemmin uudestaan tuleminen pilasi Nikin kisan lopullisesti. Siihen mennessä Watson sentään oli jo siirretty pois. Kierroksella 18 Elio de Angelis keskeytti polttoaineen paineiden kadottua ja kierroksen verran pätkineen polttoaineensyötön tehtyä lakon. Varikolla jännitys kasvoi odotettua pysähdystä varten. Samaan aikaan Andrea de Cesaris onnistui sotkemaan Keken kilpailua. Andrea oli huonon startin jälkeen pudonnut sijalle 10 kunnes polttoaineensyöttövika piti korjata varikolla ja sijalta 15 hän yritti nousua mutta toimi lähinnä tientukkona. Siniset liput eivät tehonneet ja tämä ärsytti Rosbergia aivan erityisen paljon.

Kierroksella 22 varikkomiehistö Brabhamilla tuli esiin ja vetäytyi. Kierroksella 23 Brabhamin miehistö tuli esiin taas ja tällä kertaa pysyivät paikoillaan. Kierroksella 24 Piquet ei vielä tullut sisään mutta kierroksen päätteeksi tulisi koska muuten kierroksella 25 bensa loppuisi. Eroa Piquetillä oli Arnouxiin 14 sekuntia ja pysähdyksen jälkeen hän olisi korkeintaan kolmas ja luultavasti alempana. Uusilla renkailla ja kevyemmällä autolla hän olisi mielenkiinnon kohde. Nimittäin kiinniottajana kärkipaikan suhteen. Ikävä kyllä moottori hajosi jo Mistralin loppupuolella ja Signesissä vauhti hidastui jo selvästi ja lopulta muutaman mutkan jälkeen Piquet keskeytti.

Taas kerran välitankkauksen suunniteltu tehoetu jäi todistamatta. Renaultille ja kotiyleisölle tilanne oli riemujuhlan paikka. Kierroksella 25 Arnoux johti 10 sekunnilla Prostiin nähden ja Pironi oli 16 sekuntia Prostin takana ja 26 sekuntia Arnouxin takana. Pironin takana pitkän matkan päässä oli Tambay ja vielä pitemmän matkan päässä kamppailivat Rosberg ja Alboreto. Hyvin kaukana kaukaisuudessa kamppailivat sijoista myös Daly ja Giacomelli. Huolimatta Pironin 1.44:n kierrosajoista mitään ei tapahtunut kun Renaultit ja Tambay ajoivat samanlaisia kierrosaikoja. Kierroksella 26 Andrea de Cesaris keskeytti ulosajoon ja koko paketti näytti selkiytyneen.

Kierroksella 34 järjestys säilyi samana eli Arnoux, Prost, Pironi, Tambay, Rosberg ja Alboreto oli kuuden kärki. Renaultilla kiisteltiin edelleen tallimääräyksestä. Arnouxin voitto veisi tärkeitä pisteitä hukkaan, mutta Prostin voitto nostaisi hänet kolmanneksi mestaruustaistelussa. Kierrokseen 44 mennessä päätös oli tehty. Ero oli Arnouxilla Prostiin siinä vaiheessa 23 sekuntia. Lisäksi tallimääräyksen päätös johtui Prostin käsimerkistä eräässä vaiheessa tallille. Hänen autostaan oli pudonnut helma ja sen seurauksena ohjaus oli vaurioitunut. Kiire siis tuli tallimääräyksen toteutumiselle. Arnouxin mielestä jälkikäteen tämä oli järjetöntä sillä hän ei aikonut noudattaa tallimääräystä ja eräässä vaiheessa varikkoteatterin aikana hänen ero Prostiin oli jopa 35 sekuntia. Kaikkiaan varikkotauluja heilutettiin viisi kertaa ja niissä luki vain kierrosmäärä ja Alain 1, Rene 2. Seuraavaksi laitetaan kierrosajat kierroksilta 45-54 ensin Arnouxin ja sitten Prostin osalta. Ensin molemmilla ajajilla kierrosaika oli tasan eli 1.44.

Sittemmin kierroserot olivat kierroksilta 46-54 lähtien tämän näköiset: Arnouxin ajat olivat 1.44.4, 1.44.8, 1.44.7, 1.44.9, 1.44.4, 1.44.6, 1.45.3, 1.45.2 ja 1.46.6. Prostin ajat vastaavalta ajalta olivat 1.43.7, 1.44.2, 1.44.1, 1.44.2, 1.44.1, 1.44.8, 1.44.3, 1.44.9 ja 1.44.8. Varikkomääräystä viestittävää taulua heilutettiin 10, 9, 5, 3 ja 2 kierrosta ennen maalia. Arnouxin ajateltiin luovuttavan johtonsa viimeisellä kierroksella. Silloin eroa oli 16 sekuntia Prostiin. Ei luovuttanut ja näin tunnin, 33 minuutin ja 33 sekunnin jälkeen Rene Arnoux voitti Ranskan Grand Prixin 17,3 sekunnin erolla Prostiin. Pironi tuli kolmanneksi 42,1 sekunnin erolla ja Tambay oli neljäs. Rosberg onnistui kilpailun puolivälistä asti jatkuneen kamppailun lopputuloksena pysymään viidentenä ja Alboreto oli kuudes. Daly oli 7:s ja Lauda oli 8:s. Giacomelli oli 9:s ja Henton 10:s. Winkelhock oli 11:sta ja Lees tuuraavana kuljettajana oli 12:sta. Surer oli 13:sta, Laffite 14:sta vaisussa Ligierin kotikilpailussa ja Warwick oli 15:sta kytkimen ja vaihdelaatikon hajoamisesta huolimatta ja 16:sta ja viimeinen mies maalissa oli Cheever.
 
Viimeksi muokattu:

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Hatun noston arvoista työtä! Olen mielenkiinnolla seurannut toikkiasi, tulee ajat mieleen kun formuloiden seuraamisen aloitin juuri -82
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kiitoksia oikein paljon jälleen kerran!:thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Heti Ranskan kilpailun päättymisen jälkeen Arnoux käveli lehdistön ristituleen. Hänen kuvaillessaan kilpailua eloisasti hän kertoi autonsa alkaneen täristä kilpailun puolenvälin jälkeen ja hänen käsiinsä oli tullut kulumia kilpailun jäljiltä. Lisäksi ne myös tärisivät. Sellainen oli hänen mukaansa lopputulos puolentoista tunnin kilpailun jälkeen f1-autolla.

Arnoux myös kertoi tallimääräyksen kieltäytymisen johtuneen vain siitä, että 23 sekunnin ero oli liikaa ja hän ei halunnut kuluttaa renkaita liikaa tai tehdä ylimääräistä pysähdystä ennen loppua.

Hän ei myöskään piitannut Prostin tai Sagen vihaisista kommenteista kisan jälkeen vaan asiasta kysyttäessä Arnoux vastasi vain, että ilman tärinää autossa ja sen aiheuttamaa ohjausongelmaa hän olisi ajanut vain vieläkin kovempaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Alain Prostin mielestä Ranskan kilpailun lopputulos oli varastettu voitto ja hän ei piitannut Arnouxin puheista. Hänen mukaansa Renen olisi pitänyt päästää hänet ohi olipa sitten ollut kyse vain sekunnin tai 30 sekunnin erosta.

Hänen mielestään Arnouxin suhtautuminen asiaan oli typerän vähättelevää ja Prostin mukaan asiassa ei ollut kyse henkilökohtaisuuksista vaan myös tallin auttamisesta kohti merkkimestaruutta.

Arnouxin temppu teki myös vaikeammaksi hänen oman mestaruuskisansa ja hänen mielestään myös talli kärsisi hänen tempuistaan juurikin hänen vähäisten pisteidensä takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sage yritti taas hillitä molempia ajajiaan ja sanoi vain, että ihmisenä henkilökohtaisesti hän ymmärsi Arnouxin päätöksen olla luovuttamatta tallipaikkaa Prostille mutta tallin ja koko mestaruuskamppailun kannalta hän ei hyväksynyt temppua mitenkään.

Hänen mielestään tallimääräys oli oikeutettu ja Alainilla oli enemmän pisteitä. Arnouxin päätös olla tottelematta tulisi johtamaan vakaviin seurauksiin. Larrousse vuorostaan oli Sageakin enemmän raivoissaan Arnouxille ja sanoi koko tempun olevan absurdi sellaisessa mestaruustilanteessa. Arnoux taas kehoitti Larroussea lukemaan hänen sopimuspaperinsa paremmin.

Tämä kommentti sai kaikki kolme Arnouxin vastapuolta lähes tikahtumaan raivoonsa. Ikävä kyllä osin koko tempusta aiheutunut kohu piti jättää muhimaan tuleville viikoille sillä joka tapauksessa tärkein eli Renaultin johtokunnan miellyttäminen oli onnistunut parhaimmalla mahdollisella tavalla ja koko Ranska hullaantui neloisvoitosta ja sitä olivat täydentämässä juurikin Ferrarin kuljettajat Pironi ja Tambay.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tulevalla viikolla Arnoux ei halunnut keskustella koko asiasta Ranskan kilpailussa. Sopimusasioista hän sanoi vain sen, että hänellä ei ollut mitään erityisiä pykäliä joiden mukaan hänen olisi pitänyt olla kakkoskuljettaja tai ykköskuljettaja. Hänen sopimuksena oli tasa-arvoinen Prostin kanssa hänen mielestään. Hän ei myöskään ymmärtänyt koko asiasta tullutta suurta kohua.

Suostuminen tallimääräykseen Ranskassa olisi vain osoittanut hänen olevan kakkoskuljettaja vailla tahtoaan. Erikseen kakkoskuljettajaksi suostuminen olisi ollut aivan toista. Silloin hänen olisi aina pitänyt kunnioittaa tallikaveria tai tallin päättäjiä missä tahansa asiassa mitä he olisivat häneltä pyytäneet.

Hän myös kieltäytyi vastaisuudessa suostuvansa mihinkään tallimääräykseen jatkossa ja aikoi ajaa vain itsensä puolesta. Sen seurauksena välit Prostin kanssa olivat lopullisesti poikki. Prostin kanssa tallikaverien välit olivat olleet jännittyneitä jo kaudella 1981 ja Prostin sulava politikointi tallissa oli kärjistänyt tilannetta entisestään.

Kauden 1982 aikana Renaultin tekninen osasto oli alkanut kunnioittaa Prostia enemmän kuin Arnouxia ja sen myötä Arnoux oli alkanut tuntea itsensä ulkopuoliseksi.

Ikävä kyllä Prostin kanssa välirikko tiesi myös välirikkoa ammatillisessa mielessä myös Sagen kanssa. Sage oli ollut harvoja Arnouxia puolustaneita henkilöitä tallin edellisessä kuskidraamassa vuosien 1979-1980 ajan. Tuolloin ongelmia aiheutti Jean-Pierre Jabouille.

Siinä tapauksessa ongelmat olivat alkaneet enemmän vuoden 1979 loppupuolella ja olleet kauden 1980 pääasia. Tosin sen loppuseurauksena ja pahimmalta kohulta vältyttiin vain Jabouillen onnettomuuden takia. Jabouille oli kuitenkin lähdössä pois jo ennen onnettomuutta Ligierille.

Joka tapauksessa Sagen ja Larroussen tuen loppuminen tiesi Rene Arnouxille sitä, että uusi tallipaikka piti etsiä mahdollisimman nopeasti. Loppukausi tulisi olemaan varsin jäinen tallissa mitä henkilösuhteisiin tai varikkoryhmien työskentelyyn tuli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sopimuspykäläkohun rauhoituttua jopa Prostkin myönsi, että tavallaan Arnoux oli oikeassa asiassa. Hänen ei olisi ollut pakko suostua, mutta hänen olisi tullut erikseen kieltäytyä asiassa. Molemmilla kuljettajilla oli tasa-arvoinen sopimus, mutta käytännössä Prost oli parempien suoritusten takia ollut etusijalla tallissa jo pidemmän aikaa.

Koska hän ei ollut sanonut juuri mitään asiasta ennen kilpailua niin suurin osa tallia oli ajatellut hänen olevan juonessa mukana. Ja kun hän ei ollut niin Prost ei halunnut olla missään tekemisissä sellaisen henkilön kanssa joka ei voinut kertoa asioitaan selkeästi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Arnouxin julistaessa omaa sanomaansa vain itselleen ajamisesta hän kuitenkin lisäsi sen seikan, että mikäli hän olisi todella ollut melkein ilman pisteitä koko kaudella ja olisi ollut enää vain 2-3 kisaa jäljellä kaudesta niin hän olisi ehkä voinut suostua tallimääräykseen.

Tosin siinäkin tapauksessa vain mikäli Prostilla tai tallilla olisi ollut selvä mahdollisuus voittaa mestaruus ja hänen mahdollisuutensa olisivat menneet.

Sen sijaan kauden puolivälissä ja kaudella missä kaikki olivat ulalla mitä seuraavaksi tapahtuu ja vähien pisteiden kanssa sellaisen ehdottaminen oli sulaa hulluutta ja täysin turhaa hänen kaltaiselleen kuljettajalle.

Arnoux myös kritisoi, Sagea mutta erityisen paljon idean koko isää eli Gerard Larroussea. Arnouxin mielestä hän oli syyllinen koko ideaan ja kuljettajien väliseen välirikkoon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Monien keskipisteenä Ranskan kilpailun jälkeen oli myös Ferrarin Didier Pironin tilanne. Pironi näytti olevan vahvin ehdokas mestaruuteen. Pironin koko kautta analysoitiin hyvin kummalliseksi. Alkukaudesta hän oli ollut Villeneuven varjossa ja Imolan tempun jälkeen hänestä oli tullut nopeassa ajassa häikäisevän nopea. Toki Villeneuven kuoltua ja hänen yksin ajaessa muutaman kilpailun ajan tallin tuki oli hänen puolellaan.

Didierillä oli todella paljon henkilökohtaisia ongelmia vaimonsa ja naisystäviensä kanssa, mutta ne eivät häirinneet häntä. Ei vaikka avioliitto oli kestänyt alle 3 kuukautta ja vieraissa käyminen oli alkanut jo varsin pian häiden jälkeen. Erityisen pahaksi asian teki vielä se, että Piccininin kehoituksista huolimatta Pironi ja Bleynie eivät saaneet asioitaan selväksi. Lopulta Didieriä mielistelevä Piccinini olikin harvoja Pironin ystäviä kun taas Forghierin kanssa välit olivat ystävällisestä vihamieliiseen vaihtelevat.

Tämä oli eräs Pironin paha ongelma. Pironin ongelmana oli yhtäkkiä muuttuminen uskomattoman ylimieliseksi ja itsevarmaksi jokaisessa asiassa. Useiden maiden lehdistössä kritisoitiin myös Pironin käytöstä Englannin ja Ranskan kilpailun jälkeen.

Pironi kun oli täysin varma siitä, että hän voittaa maailmanmestaruuden ja muilla ajajilla ei siihen olisi mitään jakoja. Tämä ei miellyttänyt ainakaan Kanadan lehdistössä ollenkaan ketään. Siellä Pironia kritisoitiin Villeneuven kuoleman jälkeen oikeastaan koko ajan.

Lisäksi Pironin uskomattomat raivokohtaukset silloin kuin asiat eivät menneet hänen mukaansa tai mikäli hänet keskeytettiin väärään aikaan tärkeässä asiassa eivät parantaneet asiaa. Eräs höykytettävistä oli ollut Harvey Posthlethwaite ja muutamat Ferrarin mekaanikot jotka olivat tulleet Ranskan kilpailun alla ilmoittamaan hänelle sen alkamisesta.

Tärkein ja eniten kohua kritisoinnista saanut henkilö oli Franco Lini. Enzon tärkeimmän ystävän kritisointi sai jopa Il Commendatoren ärähtämään Pironin toimille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Toki Pironi oikeasti oli mestariehdokas siihen aikaan ja monikin sen myönsi vaikkei olisi miehestä muuten pitänyt ollenkaan. Piccininin uskolliset kanssatoverit maalasivat Pironista kuvaa jonka mukaan hän oli noussut kokonaan uudelle tasolle ja Ferrari tulisi hänen myötään nousemaan uuteen menestyksen aikakauteen.

Ferrari oli sarjan rikkain talli yhdessä McLarenin kanssa ja sen auto oli eräs sarjan parhaista. Sen myötä Pironin edellytykset mestaruudelle olivat mitä parhaimmat ja kun vielä Brabhamin ja Renaultin ongelmat söivät heiltä pisteitä niin mestaruus alkoi olla Pironin käsissä. Toisin kuitenkin kävi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Keke Rosberg taas vuorostaan oli elokuuhun mennessä ajanut yli 12 000 kilometriä testejä ja vapaapäivät olivat olleet todella harvassa. Ikävä kyllä mestaruuskamppailu muuttui myös stressaavaksi. Niki Lauda heitti lehtimiehille, että olisi absurdia kuvitella Keke Rosberg maailmanmestarina kauden päättyessä.

Suomessa asetuttiin vaihtelevasti Keken puolelle vaikka myös niitäkin oli jotka kunnioittivat Maailman Nopeimman mielipidettä enemmän kuin Keken ajotaitoja. Enemmistö urheiluyleisöstä asettui kuitenkin silti Keken puolelle kenties ensimmäisen kerran ja sekin oli merkittävä asia ottaen huomion juurikin aiemman Keken ja kotimaisen median suhteen toisiinsa.

Rosbergilla oli toki Herr Laudan kritiikkiin vastaus valmiina:

´´Mikä ihmemies se Lauda luulee olevansa? Sehän tästä vielä puuttuu, että kerran eläkkeellä ollut voittaisi mestaruuden!´´
 
Ylös