Paul Ricard 25.7.1982
Renault Fuego Coupe asettui lähtöruudukon taakse ja kisa käynnistyi. Jarier joutui välittömästi runkovaurion ja vetoakselin hajoamisen takia vetäytymään radan sivuun. Muut pääsivät liikkeelle lähdössä ja Arnoux johti kannoillaan Prost, Pironi, Patrese, Piquet, Tambay ja takarivistä huippulähdön saanut Daly. Patrese pääsi Pironin ohi ensimmäisen kierroksen päättyessä ja toisella kierroksella Mistralin suoralla myös Prostista. Piquet pääsi molemmista ohi Virage du Pontiin mennessä.
Ensin Pironista lähtösuoralla ja Prostista juurikin viimemainitusta mutkasta. Siihen mennessä Teo Fabi keskeytti sähkölaitteiden hajoamisen ja öljypumpun vaurion takia. Kierroksella 3 Patrese oli aivan kannassa kiinni mitä Arnouxiin tuli. Mistralilla Patrese meni ohi. Samaan aikaan Piquet tuli myös imuun ja kierroksella 4 samalla suoralla Piquet meni ohi Arnouxista ja Brabhamit olivat kaksoisjohdossa. Eliseo Salazar ajoi ulos sijalta 18:sta samalla kierroksella. Koko kisan voitto oli nyt vain kahdesta asiasta kiinni kierrokselta 5 alkaen.
Brabhamin luotettavuudesta ja siitä, että oliko suunnitellusta varikkostopista mitään hyötyä. Renaultit rauhoittivat tahtiaan 10 kierrokseksi sillä täysillä ajaminen olisi ollut hyvin typerää. Kisasta näytti tulevan todella hieno kunnes Patrese keskeytti moottoririkkoon kierroksella 8. Piquet peri 5 sekunnilla johdon Arnouxiin nähden ja ero kasvoi noin sekunnin per kierros. Kierroksella 10 sattui kilpailun dramaattisin hetki.
Sijasta 18 kamppailivat herrat nimiltään Jochen Mass ja Mauro Baldi. Mass oli ohittanut kuusi autoa lähdössä ja yritti ohittaa Laffitea kunnes ajautui hiekoille. Sitten Henton oli mennyt heittämällä ohi Massista vaikkakin jälleen suorilla Mass onnistuikin pysymään Hentonin tahdissa mukana. Sitten Baldi oli tullut takaapäin ja Signesissä herrat kolaroivat. Rajun näköisessä tilanteessa vauhtia oli 285 kilometriä tunnissa ja autot romuttuivat. Baldin auton vasen puoli täysin, mutta Massin auto lohduttomasti.
Massin auto syöksyi lopulta ylösalaisin ja osui lähelle katsomoa. Sitä ennen auto oli osunut kaiteisiin ja verkkoaitaan. Lopulta auto syttyi tuleen ja hädissään muutamien maiden tv-selostajat luulivat jopa tusinan ihmistä kuolleen varmasti koska katsojat väistivät ja kaatuilivat tilanteessa. Lopulta kukaan ei ollut kuollut, mutta useita katsojia oli loukkaantunut tilanteessa katsomossa ja Mass oli saanut ruhjeen kylkiluihinsa ja palovammoja käsiinsä ja selkäänsä.
Baldi tuli auttamaan ja tilanteesta selvittiin ihme kyllä ilman punaisia lippuja tai Course Carin tuloa radalle. Kun tämä kaikki sattui vielä FISA:n pamppujen edessä niin jatkoa turvallisuuskysymykseen takuulla seuraisi. Maaefektiautojen vaarallisuus oli todistettu jo monta kertaa kaudella ja tämä onnettomuus tulisi olemaan viimeinen pisara. Kisa kuitenkin jatkui ja kierroksille 12-13 tultaessa järjestys kärjessä oli Piquet, Arnoux, Prost ja Pironi joiden perässä Tambay ja Daly ajoivat omaa kisaansa. Piquetin ero oli 9 sekuntia Arnouxiin.
Ikävä kyllä Daly hidasti joukkoa koko ajan johtuen A-renkaiden tuhoutumisesta ja rengasrikosta. Dalyn takana jonossa oli Lauda, Giacomelli, Watson, Rosberg ja Alboreto. Kierroksella 15 Laudakin pysähtyi koska hän lähti Kevyillä Vyörenkailla kisaan ja maksoi virheestään. Rosberg oli kyennyt ohittamaan siihen mennessä Giacomellin ja Watsonin.
Watsonin jo kierroksella 10. AA-renkailla Rosberg ei aluksi voinut mitään Dalylle tai Laudalle, mutta molempien mentyä varikolle latu oli auki. Takajoukoissa Warwick ajeli rikkoutuneella kytkimellä sijoilla 14 ja 15 ja vauhti oli painajaismaista Brandsiin verrattuna. Hän myös meni pian varikolle. Omituisesti myös Watson ajoi Kevyillä Vyörenkailla, mutta Rosberg pääsi silti ohi. Syy oli kuitenkin akkukaapelin viassa mihin hän joutui keskeyttämään.
Vikaa yritettiin korjata varikolla mikä pilasi myös Laudan kisan hänen tullessa samaan aikaan varikolle ja myöhemmin uudestaan tuleminen pilasi Nikin kisan lopullisesti. Siihen mennessä Watson sentään oli jo siirretty pois. Kierroksella 18 Elio de Angelis keskeytti polttoaineen paineiden kadottua ja kierroksen verran pätkineen polttoaineensyötön tehtyä lakon. Varikolla jännitys kasvoi odotettua pysähdystä varten. Samaan aikaan Andrea de Cesaris onnistui sotkemaan Keken kilpailua. Andrea oli huonon startin jälkeen pudonnut sijalle 10 kunnes polttoaineensyöttövika piti korjata varikolla ja sijalta 15 hän yritti nousua mutta toimi lähinnä tientukkona. Siniset liput eivät tehonneet ja tämä ärsytti Rosbergia aivan erityisen paljon.
Kierroksella 22 varikkomiehistö Brabhamilla tuli esiin ja vetäytyi. Kierroksella 23 Brabhamin miehistö tuli esiin taas ja tällä kertaa pysyivät paikoillaan. Kierroksella 24 Piquet ei vielä tullut sisään mutta kierroksen päätteeksi tulisi koska muuten kierroksella 25 bensa loppuisi. Eroa Piquetillä oli Arnouxiin 14 sekuntia ja pysähdyksen jälkeen hän olisi korkeintaan kolmas ja luultavasti alempana. Uusilla renkailla ja kevyemmällä autolla hän olisi mielenkiinnon kohde. Nimittäin kiinniottajana kärkipaikan suhteen. Ikävä kyllä moottori hajosi jo Mistralin loppupuolella ja Signesissä vauhti hidastui jo selvästi ja lopulta muutaman mutkan jälkeen Piquet keskeytti.
Taas kerran välitankkauksen suunniteltu tehoetu jäi todistamatta. Renaultille ja kotiyleisölle tilanne oli riemujuhlan paikka. Kierroksella 25 Arnoux johti 10 sekunnilla Prostiin nähden ja Pironi oli 16 sekuntia Prostin takana ja 26 sekuntia Arnouxin takana. Pironin takana pitkän matkan päässä oli Tambay ja vielä pitemmän matkan päässä kamppailivat Rosberg ja Alboreto. Hyvin kaukana kaukaisuudessa kamppailivat sijoista myös Daly ja Giacomelli. Huolimatta Pironin 1.44:n kierrosajoista mitään ei tapahtunut kun Renaultit ja Tambay ajoivat samanlaisia kierrosaikoja. Kierroksella 26 Andrea de Cesaris keskeytti ulosajoon ja koko paketti näytti selkiytyneen.
Kierroksella 34 järjestys säilyi samana eli Arnoux, Prost, Pironi, Tambay, Rosberg ja Alboreto oli kuuden kärki. Renaultilla kiisteltiin edelleen tallimääräyksestä. Arnouxin voitto veisi tärkeitä pisteitä hukkaan, mutta Prostin voitto nostaisi hänet kolmanneksi mestaruustaistelussa. Kierrokseen 44 mennessä päätös oli tehty. Ero oli Arnouxilla Prostiin siinä vaiheessa 23 sekuntia. Lisäksi tallimääräyksen päätös johtui Prostin käsimerkistä eräässä vaiheessa tallille. Hänen autostaan oli pudonnut helma ja sen seurauksena ohjaus oli vaurioitunut. Kiire siis tuli tallimääräyksen toteutumiselle. Arnouxin mielestä jälkikäteen tämä oli järjetöntä sillä hän ei aikonut noudattaa tallimääräystä ja eräässä vaiheessa varikkoteatterin aikana hänen ero Prostiin oli jopa 35 sekuntia. Kaikkiaan varikkotauluja heilutettiin viisi kertaa ja niissä luki vain kierrosmäärä ja Alain 1, Rene 2. Seuraavaksi laitetaan kierrosajat kierroksilta 45-54 ensin Arnouxin ja sitten Prostin osalta. Ensin molemmilla ajajilla kierrosaika oli tasan eli 1.44.
Sittemmin kierroserot olivat kierroksilta 46-54 lähtien tämän näköiset: Arnouxin ajat olivat 1.44.4, 1.44.8, 1.44.7, 1.44.9, 1.44.4, 1.44.6, 1.45.3, 1.45.2 ja 1.46.6. Prostin ajat vastaavalta ajalta olivat 1.43.7, 1.44.2, 1.44.1, 1.44.2, 1.44.1, 1.44.8, 1.44.3, 1.44.9 ja 1.44.8. Varikkomääräystä viestittävää taulua heilutettiin 10, 9, 5, 3 ja 2 kierrosta ennen maalia. Arnouxin ajateltiin luovuttavan johtonsa viimeisellä kierroksella. Silloin eroa oli 16 sekuntia Prostiin. Ei luovuttanut ja näin tunnin, 33 minuutin ja 33 sekunnin jälkeen Rene Arnoux voitti Ranskan Grand Prixin 17,3 sekunnin erolla Prostiin. Pironi tuli kolmanneksi 42,1 sekunnin erolla ja Tambay oli neljäs. Rosberg onnistui kilpailun puolivälistä asti jatkuneen kamppailun lopputuloksena pysymään viidentenä ja Alboreto oli kuudes. Daly oli 7:s ja Lauda oli 8:s. Giacomelli oli 9:s ja Henton 10:s. Winkelhock oli 11:sta ja Lees tuuraavana kuljettajana oli 12:sta. Surer oli 13:sta, Laffite 14:sta vaisussa Ligierin kotikilpailussa ja Warwick oli 15:sta kytkimen ja vaihdelaatikon hajoamisesta huolimatta ja 16:sta ja viimeinen mies maalissa oli Cheever.