CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15069
Renaultilla taas Brabhamin idea ymmärrettiin hyvin. Olihan Renault kehittänyt turbon koko lajiin ja samalla myös törmännyt Ferrarin ohella asiaan ensimmäisenä jo edellisellä kaudella sen ottaessa toisen polven turbon käyttöön vaikka kaudella 1981 Renault oli bensansäästön vuoksi käyttänytkin vielä ensimmäisen polven turbon koko käyttöiän päivityksiä hyödyntämiseen.
Vuoden 1981 lopulla ja kauden 1982 talvikauden testeissä Renault oli pitkään testannut välitankkauksia ja oli itse asiassa turbotalleista eniten edellä koko idean kehittelyssä.
Lopulta byrokratia vei kuitenkin voimat ja Gerard Larroussen ehdotus ei kelvannut Jean Sagelle tai Sagen raportoimana edes ylemmille tahoille Renaultin johtokunnassa.
Vielä Kyalamin kilpailun aikoihin Sage oli harkinnut välitankkausten käyttöön ottoa kilpailuihin Prostin voiton myötä. Kyalamin varikkokäynnillä ei toki käytetty välitankkausta, mutta sen saavuttama etu oli hyvä ja La Regiella todella harkittiin pitkään ja vakavasti ideaa.
Ikävä kyllä viikkoa myöhemmin Sagen esitelmä johtokunnalle ei tuottanut tulosta ja jo alunperin osin vain Larroussen pitkän suostuttelun tuloksena esitelty idea jäi lopulta toteuttamatta.
Sage oli perustellut päätöstä vain koko idean monimutkaisuudella, epäkäytännöllisyydellä, hyödyttömyydellä ja äärimmäisellä hitaudella. Mikäli Prostille olisi tehty välitankkaus Kyalamissa niin voitto olisi pitkällisten pohdintojen jälkeen saattanut jäädä saavuttamatta. Varikkomiehistölle ja Larrousselle Sagen ja johtokunnan kielteinen päätös oli pettymys mutta he hyväksyivät sen.
Brasilian siirtyneen voiton myötä tunnelma Renaultilla oli katossa, mutta sitten tulivat vaikeudet. Vaikeuksien keskellä välitankkausta harkittiin uudelleen, mutta toisin kuin Ferrarilla Renaultilla ei ollut mitään vakavia hankkeita tuoda välitankkausta uudelleen lajiin ja kyse olisi ollut vain luotettavuuden parantamisesta tai ahtopaineen lisäyksesta koneisiin paremmalla teholla.
Koko idean kehitys oli vielä Ferrariakin heikommalla asteella ja hyötyä ei nähty ainakaan välittömästi. Sen myötä Renault ilmoitti mielenkiinnolla seuraavansa Brabhamin edesottamusta varikkokäyntien suhteen.
Vuoden 1981 lopulla ja kauden 1982 talvikauden testeissä Renault oli pitkään testannut välitankkauksia ja oli itse asiassa turbotalleista eniten edellä koko idean kehittelyssä.
Lopulta byrokratia vei kuitenkin voimat ja Gerard Larroussen ehdotus ei kelvannut Jean Sagelle tai Sagen raportoimana edes ylemmille tahoille Renaultin johtokunnassa.
Vielä Kyalamin kilpailun aikoihin Sage oli harkinnut välitankkausten käyttöön ottoa kilpailuihin Prostin voiton myötä. Kyalamin varikkokäynnillä ei toki käytetty välitankkausta, mutta sen saavuttama etu oli hyvä ja La Regiella todella harkittiin pitkään ja vakavasti ideaa.
Ikävä kyllä viikkoa myöhemmin Sagen esitelmä johtokunnalle ei tuottanut tulosta ja jo alunperin osin vain Larroussen pitkän suostuttelun tuloksena esitelty idea jäi lopulta toteuttamatta.
Sage oli perustellut päätöstä vain koko idean monimutkaisuudella, epäkäytännöllisyydellä, hyödyttömyydellä ja äärimmäisellä hitaudella. Mikäli Prostille olisi tehty välitankkaus Kyalamissa niin voitto olisi pitkällisten pohdintojen jälkeen saattanut jäädä saavuttamatta. Varikkomiehistölle ja Larrousselle Sagen ja johtokunnan kielteinen päätös oli pettymys mutta he hyväksyivät sen.
Brasilian siirtyneen voiton myötä tunnelma Renaultilla oli katossa, mutta sitten tulivat vaikeudet. Vaikeuksien keskellä välitankkausta harkittiin uudelleen, mutta toisin kuin Ferrarilla Renaultilla ei ollut mitään vakavia hankkeita tuoda välitankkausta uudelleen lajiin ja kyse olisi ollut vain luotettavuuden parantamisesta tai ahtopaineen lisäyksesta koneisiin paremmalla teholla.
Koko idean kehitys oli vielä Ferrariakin heikommalla asteella ja hyötyä ei nähty ainakaan välittömästi. Sen myötä Renault ilmoitti mielenkiinnolla seuraavansa Brabhamin edesottamusta varikkokäyntien suhteen.