Englannin Grand Prix Brands Hatch
Päivämäärä: 18.7.1982
Rata: Brands Hatch
Radan pituus: 4,207 kilometriä
Kilpailun pituus: 76 kierrosta tai 319,732 kilometriä 2 tunnin sisään
Sää: Kaunis ja välillä erittäin kuuma
Yleisöä: 100 000-150 000 katsojaa. Jopa 200 000 katsojaakin odotettiin paikalle, mutta aivan kaikille ei ollut paikkoja.
Englannin Grand Prixilla on pisimmät perinteet f1-kilpailujen maailmassa. Koko MM-sarja sai alkunsa 13.5.1950 Silverstonen radalla. Siitä lähtien se on kuulunut joka vuosi sarjaan. Joinakin vuosina on ajettu myös Aintreen radalla joka enemmän on tunnettu radan ympäristöstä pidetyistä hevoskilpailuistaan. Vuosina 1955-1960 Silverstone ja Aintree vuorottelivat ja vuosina 1961 ja 1962 Aintree isännöi yksinään. Vuonna 1963 Silverstone piti kilpailun ja sen jälkeen vuodesta 1964 lähtien uuden Brands Hatchin radan myötä järjestäjät ovat vuorotelleet tähän saakka. Brands Hatchissa Kentissä ajetaan parillisina vuosina ja Silverstonessa parittomina vuosina. Koko radan nimi juontuu gaelin kielen sanasta brondehach ja se tarkoittaa rinnettä joka johtaa metsään.
Koko alueen historia on yli 700 vuotta vanha ja vaikkaa metsää onkin poistettu tieltä niin yhä edelleen radalla on ympäristössään vehreää, kumpuilevaa metsää. Ympäristön, ajajalta luonnetta kysyvänä ja yleisölle tarjoamien katselumahdollisuuksien vuoksi rataa on pidetty Kyalamin ja Österreichringin ohella parhaimpana ratana koko sarjassa. Brands Hatch ei ole aivan yhtä suoran loilotusta Silverstonen tapaan, mutta rata vaatii teknisyyttä enemmän ja kuluttaa myös renkaita. Brandsin g-voimat ovat vuosi vuodelta nousseet ja lisäksi radan pomppuisuus on huolettanut ajajia vuodesta 1978 lähtien yhä enemmän. Brabhamin suoralta olevasta pääkatsomosta näkee melkein koko radan alueen lukuunottamatta muutamia takasuoran alueita ja Druidsin hevosenkenkäkaarteen jälkeen tulevaa tiheää metsäosuutta Graham Hill Bendissä.
Siitä matka jatkuu Cooperin suoralta kohti Surteesin mutkaa. Rata kätkee myös muutamia alamäkeen ja ylämäkeen kaartuvia sokeita mutkia ja Hawthorn Bendin, Westfield Bendin ja Stirling Bendin mutkissa sokeita mutkia ei hädin tuskin huomaa ja niissä on oltava tarkkana. Muita paikkoja radalla ovat Barry Sheenen mutka ja Derek Minterin suora. Lisäksi myös Dingle Dell kuuluu radalle Pilgrims Dropin tapaan. Onneksi maaseudun alavat mutkat tarjoamat paremman kiintopisteen Clearwaysin siltaan ja siitä avautuvaan viimeiseen mutkaan eli Jim Clark Bendiin. Sen jälkeen pääsee jälleen pääsuoralle ja uusi kierros alkaa. Radan paras ohituspaikka on Paddock Hillin kaarre joka on haastava paikka. Se on varsin loiva mutka jota voi hyödyntää vaikka ulkokautta ohitusyritykseen, mutta yksikin virhe tai väärään paikkaan kolahdus aiheuttaa menon suoraan kohti seinää mahdollisesti tuhoisin seurauksin.
Brandsin rata kuluttaa jonkin verran tavallista enemmän polttoainetta, mutta huomattavasti enemmän tallit joutuvat miettimään renkaidenvaihtoa kilpailuun. AA, A ja B-renkailla pärjäävät Goodyearin tallit tällä radalla ja siitäkin huolimatta pysähdyksiä saatetaan nähdä varsin usein. Rata on todennäköisesti ainoa paikka Dijonin ohella vapaastihengittävälle tallille voittotaisteluun Las Vegasin lisäksi. Williamsin ohella myös Tyrrell on ajanut rohkaisevia tuloksia radan testeissä ja sitä myötä normaali päiväjärjestys voi olla erilainen tässä kilpailussa. Tämän kauden kilpailussa Niki Lauda onnistui saamaan ensimmäistä kertaa kaksi voittoa Brandsin radalla ja Kekelle taas tuli uskomaton epäonni. Siitä huolimatta Lauda korotti itsensä Jim Clarkin, Jackie Stewartin ja Emerson Fittipaldin edelle voittotilastossa. Brands Hatchin kovat keskituntinopeudet eivät ajajia haittaa vaikka ne ovat jopa yli 200 kilometriä tunnissa. Radan historiaan ei ole kirjattu kaikesta huolimatta kuin kolme kuolonkolaria ja niistä kuuluisin oli Jo Siffertin vuoden 1971 kolari sarjan ulkopuolisessa kilpailussa.