1970-luku oli käänteen tekevää aikaa f1:ssä. Vuonna 1970 nähtiin joitakin kertoja myös polttoaineen loppumisia tai läheltä piti-tilanteita minkä takia välitankkausta alettiin hieman miettimään tarkemmin. Käytäntöön nähden yksittäisten osakilpailujen mietinnät eivät ratkaisseet tilannetta muutoin mitenkään. Vuonna 1970 Mont-Tremblantin ja Watkins Glenin kilpailuissa Pedro Rodriguez joutui kuitenkin tulemaan välitankkaukseen.
Syy johtui bensankulutuksen kasvamisesta kauden aikana uusien tehokkaampien moottoripäivitysten myötä. Slicksien mukaantulon myötä Goodyear toi kokonaan uudet rengastyypit lajiin eli AA, A, B, C ja D-seokset tulivat lajiin. Vuosi 1972 oli CSI:ssä ja f1:n nykypäivän aloituspäivä ainakin mitä sääntöihin tulee. Koko sääntökirjaa uusittiin, uudelleenkirjoitettiin ja kokonaisuutena kasvatettiin entiseen verrattuna.
Vuosien 1970-1971 voimassa olevaa vaihtoehtoista tankkauskorin sääntöä tarkennettiin ja letkujen pituutta alennettiin 6 metristä 3,6 metriin vuodeksi 1972. Samalla kaudella kanisteritankkaus sittemmin ns. NASCAR-kannusta kiellettiin ja tankkaamiseen kannustuksesta tuli sen jälkeen vieläkin vähäisempää.
Ferrari-tallin jättämän protestin myötä lopullista sääntöjen täydellistä voimaan tuloa lykättiin aina vuoden 1973 aprillipäivään saakka. Sen jälkeen urheiluautojen kisoissa ja f1:ssä tuli pakollisesti käyttää tankkauskoria ja säännöistä ei voinut tinkiä. Tosin Monacon järjestäjät onnistuivat erillisenä poikkeuksena lykkäämään säännön voimaan tuloa aina kauden 1975 kisaan saakka.
Syy johtui jo muutenkin vähäisen polttoainemäärän pidosta kilpailun aikana. Ainoastaan 50 litraa sai olla säännön mukaan ylimääräistä polttoainetta varikolla kilpailun aikana. Vuoden 1975 kilpailusta eteenpäin Monaconkin kilpailussa siirryttiin käyttämään vain tankkauskoria, mutta käytännössä kalliit korit jätettiin keräämään pölyä.
1970-luvulla varikkopysähdysten aika oli vähentynyt aiempiin vuosikymmeniin verrattuna, mutta edelleenkin kestot olivat 40-50 sekuntia ja reilusti yli minuutinkaan pysähdykset eivät olleet harvinaisia. Syy johtui pulttipyssyjen kehittymättömyydestä ja vaikka tankkauksessa olisi auto ollut täynnä nopeastikin niin silti hirvittävä kesto rajoitti edelleen sen hyödyntämistä. Sitä tehtiin usein vain rengasrikkojen tai sateen alkamisen tai kuivumisen yhteydessä.
Tosin mikäli renkaita vaihdettiin vähemmän niin aika toki oli lyhyempi. Eräänlainen poikkeus nähtiin silloisen maailman nopeimman pysähdyksen yhteydessä kaudella 1973 Watkins Glenin kilpailussa. Tuolloin Emerson Fittipaldin autoon vaihdettiin renkaat vain 18,2 sekunnissa. Sadekelin renkaiden suhteen tärkeä vuosi oli vuosi 1974. Tuolloin Firestone päätti vetäytyä kauden päätteeksi lajista vaikka sen renkaat sateella olivat Goodyearin renkaita monta kertaa parempia.
Firestone oli tuonut vaihtelevasti myös 2-3 erityyppistä kuivan kelin seosta lajiin. Niki Lauda saavutti myös vaihtelevien kelien Jaraman kisassa voiton. Lauda ei olisi halunnut mennä varikolle mutta vaihtoehtoa ei ollut ja pysähdys yllätti miehistön. Nopeastikin siihen olisi mennyt noin puoli minuuttia, mutta usein pysähdykset vain venyivät. Leksa Kinnusella nähtiin harvinainen yritys eli kevyellä autolla kisaan lähteminen ainoassa kisassa missä AAW Racingin auto nähtiin eli Anderstorpissa 1974.
Auto lensi kuin tuuli hitaudestaan huolimatta koska siihen oli tankattu vain 10 kierroksen verran bensaa. Vuoden 1975 kisoissa nähtiin sadekisojen ja teknisten vikojen takia tavallista enemmän varikkokäyntejä kuin yleensä. Siltikin yleensä vain rengasrikko aiheutti varikkokäyntejä ja eräs niistä oli myös James Huntin Fujin kisan vastaava kaudella 1976.