Zandvoort 3.7.1982
BMW 1802 Course Car asettui lähtöruudukon taakse ja Winkelhockin ja Laffiten odottaessa lähtömerkkiä alkoi tapahtumaan. Arnoux ja Prost saivat hyvän lähdön Pironin tullessa heti takaa perässään Tambay, Lauda, Giacomelli, Watson, Piquet joka oli jäänyt huonon lähdön takia pussiin, de Cesaris ja Rosberg.
Rosberg ei ollut muistanut katsoa kunnolla lähtövaloja ja sai Patresen ohella ruudukon huonoimman lähdön. Kierroksella 2 järjestys muuttui Pironin ohitettua Arnouxin ja järjestys oli seuraava: Prost, Pironi, Arnoux, Tambay, Piquet, Lauda, Giacomelli, Watson, de Cesaris ja Rosberg. Kierroksella 3 Tarzanissa Piquet ohitti Tambayn ja pian Rosberg oli ohittanut de Cesarisin. Järjestys oli Prost, Pironi, Arnoux, Piquet, Tambay, Lauda, Giacomelli, Rosberg, de Cesaris ja Watson. Kierroksella 4 Laffite keskeytti helmavaurioiden lopullisesti aiheuttamaan ohjausvikaan.
Järjestys kärjessä oli edelleen sama. Kierroksella 5 Pironi meni Tarzanissa ohi Prostista ja katosi horisonttiin sen jälkeen. Piquet meni samalla kierroksella ohi Arnouxista. Pironi alkoi mennä sekunnin nopeammin kuin muu porukka ja loppuosalla kilpailua ero oli pienimmillään 4-5 sekuntia. Kilpailun yllätysnimi oli kuitenkin samaan aikaan radalla kiertänyt Tolemanin Derek Warwick. Warwickin ajat olivat keskimäärin 1-2 sekuntia ja huonoimmillaan 3 sekuntia Pironia hitaampia. Silti hän ajoi parempaa vauhtia kuin Tambay.
Kierroksella 2 kierrosajat herrojen välillä olivat Tambaylla 1.24.1 ja Warwickilla 1.23.0, kierroksella 3 Tambaylla 1.24.3 ja Warwickilla 1.22.4, kierroksella 4 Tambaylla 1.22.9 ja Warwickilla 1.23.7 ja kierroksella 5 Tambaylla 1.22.8 ja Warwickilla 1.22.5. Sellaisella tahdilla Warwick oli noussut pudottuaan lähdössä 2 sijaa 15:sta tilalta 10:ksi. Hän oli ohittanut hienosti Watsonin ja de Cesarisin. Kierroksella 8 Rosberg ohitti Giacomellin ja kierroksella 9 oli ohittanut Laudan. Järjestys kierroksella 10 oli Pironi, Prost, Arnoux, Piquet, Tambay, Rosberg, Lauda, Giacomelli ja aivan hetken ajan Warwick oli pystynyt ohittamaan Giacomellin oltuaan kymppipaikalla. Ikävä kyllä huolimattomasti kiinnitetty takasiipi yhdessä navakan tuulen kanssa irroittivat siiven autosta ja Tarzanin jälkeen vauhti hyytyi. Se taas hyödytti Watsonia ja Dalya.
Rosbergin renkaanpaineet alkoivat vähentyä ja muutenkin vauhti kulutti autoa kiivaalla tahdilla. Varikolla Warwickin siipi vaihdettiin ja lisäksi laitettiin Lyhytjyväiset renkaat Pitkäjyväisten sijaan. Patresen kisa oli keskinkertaisen alun jälkeen ollut painajaista huonon lähdön muodossa, mutta myöhemmin oli ohittanut Giacomellin ja noussut kasipaikalle. Hän oli huonoimmillaan ollut 13:sta. Warwick alkoi suorastaan lentää takarivissä. Hänen kierrosaika kierroksella 12 oli 1.23.1 ja kierroksella 13 tuli kisan nopein kierros 1.19.7 mikä pysyi loppuun asti. Vain Piquet pystyi menemään alle 1.20:n ja silloinkin vasta kierroksella 68. Aika oli tuolloin 1.19.8. Rosberg taas ohitti kierroksella 12 Tambayn ja johtoasemat alkoivat tasoittua kärjen osalta. Kierroksella 13 Patrese joutui yllättäen vaihdekaapelin hajottua varikolle vaihtamaan sitä. Kierroksella 14 Piquet lopullisesti ohitti Arnouxin ja eroa Prostiinkin oli enää vain 4 sekuntia. Ikävä kyllä Warwickin kilpailu loppui ennen aikojaan moottorin päästäessä yllättäen kaikki öljyt koneesta kierroksella 15.
Kahta kierrosta myöhemmin kierroksella 17 Chico Serra keskeytti takarivin nopeimpana autona polttoainepumpun hajottua. Kierroksella 21 tapahtui paljon keskeytyksiä. Raul Boeselin moottori hajosi, Brian Hentonin hyvässä nousussa ollut kilpailu päättyi kaasuvaijerin hajottua ja Arnoux kolaroi erittäin rajusti. Kolarin syy johtui jo melkein lähdöstä asti olleesta tärinästä ja yhtäkkisestä ripustuksen pettämisestä ja sitä edeltäneestä vasemman etupyörän irtoamisesta. 300 kilometrin nopeudella Arnoux syöksyi täysin ohjauskyvyttömällä autolla suoraan rengasvalliin. Valli oli kolme riviä täynnä renkaita ja lisäksi niiden takana oli 5 jalkaa paksu metallikaide. Sitä oli suojattu vielä viidellä ylimääräisellä sarjalla renkaita. Ikävä kyllä renkaat lentelivät tusinoittain ilmassa ja kaide sai pahoja vaurioita. Lisäksi auto romuttui täysin ja Arnouxin ajateltiin välittömästi kuolleen onnettomuudesta. Seuraavalla hetkellä Arnoux oli täysin kunnossa ja pääsi ulos autosta, mutta nilkka oli pahasti mustelmilla ja järkytys oli suuri.
Villeneuven ja Palettin kuolemat olivat aivan liian tuoreina mielessä ja Balestrelle tuli jälleen mietittävää. BMW 1802:n Medical Car-malli ehti nopeasti paikalle ja alustavasti hälytettyä Course Caria ei tarvittu radalle joten kilpailu sai jatkua eikä punaista lippua tarvinnut heiluttaa. Kierroksella 30 Prostia jo kauan seurannut Piquet ohitti hänet ja nousi toiseksi. Kierroksella 32 Jan Lammersin koneeseen tuli moottorivaurio ja meno jatkui. Kierroksella 33 Alain Prost keskeytti turbovikaan ja kierroksen kuluttua varikolla korjailun jälkeen peli oli selvä. Kierroksella 34 järjestys oli Pironi, Piquet, Rosberg, Lauda ja Daly. Tambay oli pudonnut kyydistä toistaiseksi kuudenneksi sytytysvian johdosta ja kilpailun väsymyksestä johtuen. Watson taas vaihdatti Endurot toiseen samanlaiseen sarjaan.
Kierroksilla 34-36 kolmikon Pironi, Piquet ja Rosberg kierrosajat olivat seuraavat: 1.21.5 Pironille, 1.22.9 ja 1.22.5 Piquetille ja Rosbergille kierroksella 34, 1.21.1 Pironille, 1.22.4 ja 1.22.7 Piquetille ja Rosbergille kierroksella 35 ja kierrosajat 36 olivat Pironille, Piquetille ja Rosbergille 1.21.2, 1.22.1 ja 1.22.4. Tarinan homma oli selvä. Pironi ajoi koko ajan lähelle 1.21:n aikoja ja kun 5 kierrosta myöhemmin Piquet ja Rosberg pääsivät samoihin aikoihin niin Pironi ajoi 1.20:n aikoja. Siinä vaiheessa kierroksella 35 Andrea de Cesaris keskeytti sähkövikaan ja kierroksella 40 Elio de Angelis keskeytti ohjausvikaan.
Vika johtui rikkoutuneesta auton pohjasta jolle yllätyspysähdyksellä ei voitu tehdä mitään. Elio oli 9:tenä ennen tilannetta. Takana kymppipaikalla ollut Patrese kärsi moottorivaurion mikä aiheutti taas varikolle menon ja lopulta ajelun letkan hännillä. Kierroksella 41 Lammers toi moottorivaurioisen auton varikolle ja vaikka hän olisi halunnut jatkaa matkaa niin moottorivika tuli autoon tiimin mielestä ja ajot päättyivät siihen. Syy oli vallan muussa kuin pelkästään moottorissa.
Tambay jäi myös Alboretolle kierroksella 44 ja tippui tippumistaan. Kierroksella 60 Jochen Mass keskeytti moottoririkkoon ja kierrokselta 62 lähtien Keke alkoi ajaa kuin riivattu saadakseen Piquetin kiinni. Hän ei piitannut Frankin ohjeista säästää autoa tai käydä millään pysähdykselläkään. Lopulta viimeisellä kierroksella Alboreto ja Daly kolaroivat. Molemmat pääsivät jatkamaan, mutta Alboretolle tuli rengasrikko ja hän myös esteli Piquetiä minkä vuoksi Rosberg sai Piquetin melkein kiinni lopussa. Mauro Baldi ohitti myös Tambayn toiseksi viimeisellä kierroksella ja Alboreton viimeisellä kierroksella saaden ensimmäisen pisteensä.
Kilpailun voitti siis Didier Pironi ja toisena maaliin niukasti 0,7 sekunnin turvin tuli Nelson Piquet ja Keke Rosberg oli kolmas. Neljäs sija meni Niki Laudalle, Derek Daly sai viidennen paikan ja Mauro Baldi kuudennen. Seiskapaikka meni Michele Alboretolle ja Patrick Tambay sai kasipaikan. Ysipaikka meni John Watsonille ja kymppisija Marc Surerille. Bruno Giacomelli oli 11:sta, Manfred Winkelhock 12:sta ja Eliseo Salazar 13:sta. Jean-Pierre Jarier oli 14:sta ja Riccardo Patrese moottorivaurioisella autollaan 15:sta ja viimeinen.