F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen perjantaita Lotuksella oltiin erittäin huolissaan Roberto Morenon ajoista ja jotta vauhtia edes tilapäisesti löytyisi niin arvailun sijaan tallipäällikkö Colin Chapman neuvoi Elio de Angelisia joustamaan nuoren Morenon suhteen ja näin Elio neuvoi Morenoa Zandvoortin radan erityispiirteistä ja antoi tälle myös omia säätöjään hänen käyttöönsä.

Ikävä kyllä Morenolle ei tallikaverinkaan säädöt käyneet ja niiden sopimattomuuden ja muutenkin jännityksen aiheuttaman hermoilun takia tuloksena olisi karsiutuminen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Perjantaina Zandvoortin säätilanne ei juurikaan ollut parantunut. Kovat tuulet haittasivat ajamista niin paljon, että aikaparannuksia ei juuri syntynyt Virallisessa Harjoituksessa ja vaarallisuuteen vedoten Piquet ja Rosberg jättivät session ajamatta. Kaikki muut yrittivät vielä lähteä radalle vaikka lopulta vain 4 ajajaa paransi aikojaan edeltävältä päivältä. Lähtöruudut 1-16 säilyivät ennallaan.

Tässä kuitenkin aikatuloksia toisesta sessiosta:

Rene Arnoux: 1.15.791

Didier Pironi: 1.16.665

Patrick Tambay: 1.17.004

Alain Prost: 1.17.456

Riccardo Patrese: 1.17.502

Andrea de Cesaris: 1.17.638

Niki Lauda: 1.17.653

Elio de Angelis: 1.17.817

John Watson: 1.18.153

Derek Daly: 1.18.185

Derek Warwick: 1.18.255

Marc Surer: 1.18.296

Michele Alboreto: 1.18.362

Jacques Laffite: 1.18.478

Bruno Giacomelli 1.18.501

Manfred Winkelhock: 1.19.092

Mauro Baldi: 1.19.128

Brian Henton: 1.19.304

Teo Fabi: 1.19.414

Chico Serra: 1.19.479

Eddie Cheever: 1.19.646

Raul Boesel: 1.19.687

Jochen Mass: 1.19.907

Eliseo Salazar: 1.20.169

Roberto Guerrero: 1.20.361

Jan Lammers: 1.20.427

Roberto Moreno: 1.22.332

Morenon nopeinkin kierros toisessakin harjoituksessa näytti olevan korkeintaan 1.21:n pintaan ja siten karsiutuminen oli täysin selvää lauantain kilpailusta. Varikolla Chapmanin ilme oli paljon puhuva ja todennäköisesti Moreno ei saisi yrittää uudelleen kauden aikana vaikka Mansell pysyisikin loukkaantuneena. Guerreron kisaanpääsyn vain 5 sadasosan erolla esti moottorivaurioinen kone ja lisäksi tallilla ei ollut kuin yksi ainoa laatikollinen varaosia ja yksi kulunut vaihtomoottori autoon joten kisaan pääsy olisi ollut ihmeteko. Ligierillä taas auto temppuili moneen otteeseen mistä johtui myös Cheeverin karsiutuminen. Surer pääsi ainoana sijoitustaan kunnolla parantaneena kuljettajana mukaan ruutuun 17:sta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ennen Zandvoortin kilpailua lauantaina Yleisradiolla tehtiin päätöksiä Hollannin kilpailun lähettämisestä. Kun Wimbledonin paikalle kisaa ei saatu järjestymään ja kisaa oli vielä lauantainakin aikaistettu niin kilpailu päätettiin lähettää pitkästä aikaa radiolähetyksenä.

Edeltävällä kaudella oli tullut suorana radiosta 5 kilpailua ja pari muuta kilpailua radion koostelähetyksinä. Kilpailun Zandvoortista tuli lauantaina aikaistettuna lähetyksenä Matti Lammin selostamana kilpailuna.

Lisäksi tuttuun tapaan Keken otteita seurattiin myös toimittajien toimesta paikan päältä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
BBC:llä taas oli omat murheensa Englannissa. Kahdessa erillisessä tilanteessa Murray Walkeriin liittyen ongelmia oli odotettavissa. Varhain aamuyöllä yhdeltä Lontoon aikaa Murray Walkerin ilmoitettiin saaneen surmansa Amsterdamissa.

Tilanne oli kaoottinen sillä Walker oli huhun mukaan nähty elossa vain muutamia tunteja aikaisemmin ja nyt ei ollut edes selostajaa paikan päällä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lopulta hieman yli yhden jälkeen ylimääräisissä uutisissa BBC:llä ilmoitettiin Murray Walkerin olevan hengissä ja vielä raportoivan Hollannista käsin. Ylimääräisissä radion uutisissa ilmoitettiin John Watsonin ja hänen lähiystävänsä kuolleen auto-onnettomuudessa Hollannissa. Ikävä kyllä tämä uutinen oli lopulta täyttä puppua.

Esiintyjällä oli kuitenkin vakuuttava ääni ja Tupla-Murrayta ei koskaan onnistuttu saamaan kiinni vaikka vääränä henkilönä esiintymisen olisi luullut käräyttävän henkilön sillä Murray Walker oli jo tuolloin maailman tunnetuimpia persoonia.
 

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland
BBC:llä taas oli omat murheensa Englannissa. Kahdessa erillisessä tilanteessa Murray Walkeriin liittyen ongelmia oli odotettavissa. Varhain aamuyöllä yhdeltä Lontoon aikaa Murray Walkerin ilmoitettiin saaneen surmansa Amsterdamissa.

Tilanne oli kaoottinen sillä Walker oli huhun mukaan nähty elossa vain muutamia tunteja aikaisemmin ja nyt ei ollut edes selostajaa paikan päällä.

Tuota löytyykö tästä jostain lisätietoa? Mikä tilanne tämä oli? Miksi näin huhuttiin?

Edit. Jaa kerkesitkin jo lisäillä :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Eräs mielenkiintoinen keskustelun aihe pilvisenä ja kuivana lauantain aamuna oli myös palkintorahat Hollannin kilpailusta. Palkintorahojen summat olivat olleet muutamia poikkeuksia lukuunottamatta varsin salaisia jo useamman vuoden ajan f1:ssä.

Suomenkin lehtimiehet yrittivät onkia innokkaasti uusia tietoja lukijoilleen. Ikävä kyllä lähes kukaan f1:n vaikuttaja ei halunnut antaa edes suuntaviivoja summista.

Senkin myötä Suomessa ei ymmärretty Keken rahaurheilua ja arvostettiin enemmän tennistä, jalkapalloa tai muuta vastaavaa urheilulajia missä summat tiedettiin ja minkä pääpaino oli enemmän ruumiinrakenteen sanelemaa ja tuottamaa menestymisen iloa.

Suomessa alettiin kuitenkin silti jännittää kilpailua ja aamupäivällä Rinnakkaisohjelmassa ilmoitettiin rallikisojen mahdollisesti viivästyttävän lähetystä Zandvoortista puolisen tuntia. Lopulta kisa alkoikin suorana vaikkakin aivan viime hetkillä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ligierillä ei Zandvoortin viikonloppu sujunut mitenkään hyvin ja Guy Ligierin välit Jean-Pierre Jabouillen ja Jacques Laffiten kanssa alkoivat rakoilla pahasti. Eddie Cheever ei pitänyt lainkaan uudesta JS19:sta ja yritti mieluummin kisan vanhalla autolla eli JS17B:llä.

Ikävä kyllä torstaina auto hajosi ja hän halusi karsiutua mieluummin kuin yrittää surkealla uudella autolla kisaan. Ikävä kyllä Guy Ligier ei pitänyt Cheeverin valituksista ja näin perjantaina JS19:lla mikään ei mennyt paremmin ja karsiutuminen oli tosiasia.

Laffite sen sijaan sai uuden auton kisaan mukaan, mutta ei odottanut kilpailulta paljon. Matran turbokoneen kehitys oli täysin pysähdyksissä ja Ranskan hallituksen kaverit alkoivat vakavasti miettiä uudelleen sponsorointia tallin suhteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Roberto Morenon suhteen perjantaina lehdistölle pidetyissä ja Lotuksen motorhomessa järjestetyissä illallismenoissa Moreno sai kuulla Chapmanilta kovia sanoja suoritustensa suhteen ja huolimatta Warrin neuvoista välttää Mansellin palauttamista ajohommiin Chapman sanoi Mansellin pärjäävän vaikka yhdellä kädellä paremmin kuin Morenon.

Muutenkin Englannin Grand Prixia silmälläpitäen Chapman olisi Mansellin ollessa vielä sivussa antanut mieluummin Geoff Leesille mahdollisuuden ajaa Lotuksella kilpailussa. Elion mukaan Moreno otti tapauksen ja koko jatkon Lotuksella erittäin raskaasti.

Myöhemmin Moreno ei saanutkaan testata entisiä määriään ja pian tuli myös sopimuksen purkaminen eteen. Sen jälkeen myös lehdistössä alettiin tuolloin pitämään Morenoa menneen talven lumena. Ura kuitenkin nuorella brasilialaisella olisi kunnolla vasta edessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lauantaina keskipäivällä ennen kilpailun starttia säästä näytti tulevan pilvinen ja mahdollisesti vettä saataisiin jossakin vaiheessa kilpailua. Tuuli oli erittäin navakka, mutta kovaksi tuuleksi tai kaikkien pelkäämäksi myrskytuuleksi Zandvoortin radan tuulet eivät yltyneet.

Jännittävintä oli nähdä myös miten mahdollisesti tuulen vaikutus Tarzanin jälkeen korostuisi maaefektin hallintaan. Sateen mahdollisuus kasvoi ennusteiden mukaan kilpailun loppua kohti ja se herätti myös kysymyksiä. Välitankkausta Ferrarilla ei aiottu tehdä ja moni talli yritti tankkauksen ohella välttää myös renkaanvaihtoja.

Kuitenkin kiusaus tehdä välitankkauksia oli noussut kysymysmerkiksi turbotallien keskuudessa ja Tolemanilla oli oma ässä hihassaan mistä tulee lisää sitten kilpailun raportin päätyttyä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Kilpailun lämmittelykierroksella Manfred Winkelhockin ja Jacques Laffiten autoon tuli vikoja. Winkelhock joutui starttaamaan varikolta kisaan ja samoin kävi Laffitelle.

Uuden auton kytkin oli hajonnut ja Laffite joutui vaihtamaan vara-autoon. Ikävä kyllä alusta lähtien autossa oli helmaongelmia ja ohjausvikoja. Vara-auto ei ollut kestänyt kunnolla edes Cheeverin käsittelyssä ja ongelmia oli tulossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Zandvoort 3.7.1982

BMW 1802 Course Car asettui lähtöruudukon taakse ja Winkelhockin ja Laffiten odottaessa lähtömerkkiä alkoi tapahtumaan. Arnoux ja Prost saivat hyvän lähdön Pironin tullessa heti takaa perässään Tambay, Lauda, Giacomelli, Watson, Piquet joka oli jäänyt huonon lähdön takia pussiin, de Cesaris ja Rosberg.

Rosberg ei ollut muistanut katsoa kunnolla lähtövaloja ja sai Patresen ohella ruudukon huonoimman lähdön. Kierroksella 2 järjestys muuttui Pironin ohitettua Arnouxin ja järjestys oli seuraava: Prost, Pironi, Arnoux, Tambay, Piquet, Lauda, Giacomelli, Watson, de Cesaris ja Rosberg. Kierroksella 3 Tarzanissa Piquet ohitti Tambayn ja pian Rosberg oli ohittanut de Cesarisin. Järjestys oli Prost, Pironi, Arnoux, Piquet, Tambay, Lauda, Giacomelli, Rosberg, de Cesaris ja Watson. Kierroksella 4 Laffite keskeytti helmavaurioiden lopullisesti aiheuttamaan ohjausvikaan.

Järjestys kärjessä oli edelleen sama. Kierroksella 5 Pironi meni Tarzanissa ohi Prostista ja katosi horisonttiin sen jälkeen. Piquet meni samalla kierroksella ohi Arnouxista. Pironi alkoi mennä sekunnin nopeammin kuin muu porukka ja loppuosalla kilpailua ero oli pienimmillään 4-5 sekuntia. Kilpailun yllätysnimi oli kuitenkin samaan aikaan radalla kiertänyt Tolemanin Derek Warwick. Warwickin ajat olivat keskimäärin 1-2 sekuntia ja huonoimmillaan 3 sekuntia Pironia hitaampia. Silti hän ajoi parempaa vauhtia kuin Tambay.

Kierroksella 2 kierrosajat herrojen välillä olivat Tambaylla 1.24.1 ja Warwickilla 1.23.0, kierroksella 3 Tambaylla 1.24.3 ja Warwickilla 1.22.4, kierroksella 4 Tambaylla 1.22.9 ja Warwickilla 1.23.7 ja kierroksella 5 Tambaylla 1.22.8 ja Warwickilla 1.22.5. Sellaisella tahdilla Warwick oli noussut pudottuaan lähdössä 2 sijaa 15:sta tilalta 10:ksi. Hän oli ohittanut hienosti Watsonin ja de Cesarisin. Kierroksella 8 Rosberg ohitti Giacomellin ja kierroksella 9 oli ohittanut Laudan. Järjestys kierroksella 10 oli Pironi, Prost, Arnoux, Piquet, Tambay, Rosberg, Lauda, Giacomelli ja aivan hetken ajan Warwick oli pystynyt ohittamaan Giacomellin oltuaan kymppipaikalla. Ikävä kyllä huolimattomasti kiinnitetty takasiipi yhdessä navakan tuulen kanssa irroittivat siiven autosta ja Tarzanin jälkeen vauhti hyytyi. Se taas hyödytti Watsonia ja Dalya.

Rosbergin renkaanpaineet alkoivat vähentyä ja muutenkin vauhti kulutti autoa kiivaalla tahdilla. Varikolla Warwickin siipi vaihdettiin ja lisäksi laitettiin Lyhytjyväiset renkaat Pitkäjyväisten sijaan. Patresen kisa oli keskinkertaisen alun jälkeen ollut painajaista huonon lähdön muodossa, mutta myöhemmin oli ohittanut Giacomellin ja noussut kasipaikalle. Hän oli huonoimmillaan ollut 13:sta. Warwick alkoi suorastaan lentää takarivissä. Hänen kierrosaika kierroksella 12 oli 1.23.1 ja kierroksella 13 tuli kisan nopein kierros 1.19.7 mikä pysyi loppuun asti. Vain Piquet pystyi menemään alle 1.20:n ja silloinkin vasta kierroksella 68. Aika oli tuolloin 1.19.8. Rosberg taas ohitti kierroksella 12 Tambayn ja johtoasemat alkoivat tasoittua kärjen osalta. Kierroksella 13 Patrese joutui yllättäen vaihdekaapelin hajottua varikolle vaihtamaan sitä. Kierroksella 14 Piquet lopullisesti ohitti Arnouxin ja eroa Prostiinkin oli enää vain 4 sekuntia. Ikävä kyllä Warwickin kilpailu loppui ennen aikojaan moottorin päästäessä yllättäen kaikki öljyt koneesta kierroksella 15.

Kahta kierrosta myöhemmin kierroksella 17 Chico Serra keskeytti takarivin nopeimpana autona polttoainepumpun hajottua. Kierroksella 21 tapahtui paljon keskeytyksiä. Raul Boeselin moottori hajosi, Brian Hentonin hyvässä nousussa ollut kilpailu päättyi kaasuvaijerin hajottua ja Arnoux kolaroi erittäin rajusti. Kolarin syy johtui jo melkein lähdöstä asti olleesta tärinästä ja yhtäkkisestä ripustuksen pettämisestä ja sitä edeltäneestä vasemman etupyörän irtoamisesta. 300 kilometrin nopeudella Arnoux syöksyi täysin ohjauskyvyttömällä autolla suoraan rengasvalliin. Valli oli kolme riviä täynnä renkaita ja lisäksi niiden takana oli 5 jalkaa paksu metallikaide. Sitä oli suojattu vielä viidellä ylimääräisellä sarjalla renkaita. Ikävä kyllä renkaat lentelivät tusinoittain ilmassa ja kaide sai pahoja vaurioita. Lisäksi auto romuttui täysin ja Arnouxin ajateltiin välittömästi kuolleen onnettomuudesta. Seuraavalla hetkellä Arnoux oli täysin kunnossa ja pääsi ulos autosta, mutta nilkka oli pahasti mustelmilla ja järkytys oli suuri.

Villeneuven ja Palettin kuolemat olivat aivan liian tuoreina mielessä ja Balestrelle tuli jälleen mietittävää. BMW 1802:n Medical Car-malli ehti nopeasti paikalle ja alustavasti hälytettyä Course Caria ei tarvittu radalle joten kilpailu sai jatkua eikä punaista lippua tarvinnut heiluttaa. Kierroksella 30 Prostia jo kauan seurannut Piquet ohitti hänet ja nousi toiseksi. Kierroksella 32 Jan Lammersin koneeseen tuli moottorivaurio ja meno jatkui. Kierroksella 33 Alain Prost keskeytti turbovikaan ja kierroksen kuluttua varikolla korjailun jälkeen peli oli selvä. Kierroksella 34 järjestys oli Pironi, Piquet, Rosberg, Lauda ja Daly. Tambay oli pudonnut kyydistä toistaiseksi kuudenneksi sytytysvian johdosta ja kilpailun väsymyksestä johtuen. Watson taas vaihdatti Endurot toiseen samanlaiseen sarjaan.

Kierroksilla 34-36 kolmikon Pironi, Piquet ja Rosberg kierrosajat olivat seuraavat: 1.21.5 Pironille, 1.22.9 ja 1.22.5 Piquetille ja Rosbergille kierroksella 34, 1.21.1 Pironille, 1.22.4 ja 1.22.7 Piquetille ja Rosbergille kierroksella 35 ja kierrosajat 36 olivat Pironille, Piquetille ja Rosbergille 1.21.2, 1.22.1 ja 1.22.4. Tarinan homma oli selvä. Pironi ajoi koko ajan lähelle 1.21:n aikoja ja kun 5 kierrosta myöhemmin Piquet ja Rosberg pääsivät samoihin aikoihin niin Pironi ajoi 1.20:n aikoja. Siinä vaiheessa kierroksella 35 Andrea de Cesaris keskeytti sähkövikaan ja kierroksella 40 Elio de Angelis keskeytti ohjausvikaan.

Vika johtui rikkoutuneesta auton pohjasta jolle yllätyspysähdyksellä ei voitu tehdä mitään. Elio oli 9:tenä ennen tilannetta. Takana kymppipaikalla ollut Patrese kärsi moottorivaurion mikä aiheutti taas varikolle menon ja lopulta ajelun letkan hännillä. Kierroksella 41 Lammers toi moottorivaurioisen auton varikolle ja vaikka hän olisi halunnut jatkaa matkaa niin moottorivika tuli autoon tiimin mielestä ja ajot päättyivät siihen. Syy oli vallan muussa kuin pelkästään moottorissa.

Tambay jäi myös Alboretolle kierroksella 44 ja tippui tippumistaan. Kierroksella 60 Jochen Mass keskeytti moottoririkkoon ja kierrokselta 62 lähtien Keke alkoi ajaa kuin riivattu saadakseen Piquetin kiinni. Hän ei piitannut Frankin ohjeista säästää autoa tai käydä millään pysähdykselläkään. Lopulta viimeisellä kierroksella Alboreto ja Daly kolaroivat. Molemmat pääsivät jatkamaan, mutta Alboretolle tuli rengasrikko ja hän myös esteli Piquetiä minkä vuoksi Rosberg sai Piquetin melkein kiinni lopussa. Mauro Baldi ohitti myös Tambayn toiseksi viimeisellä kierroksella ja Alboreton viimeisellä kierroksella saaden ensimmäisen pisteensä.

Kilpailun voitti siis Didier Pironi ja toisena maaliin niukasti 0,7 sekunnin turvin tuli Nelson Piquet ja Keke Rosberg oli kolmas. Neljäs sija meni Niki Laudalle, Derek Daly sai viidennen paikan ja Mauro Baldi kuudennen. Seiskapaikka meni Michele Alboretolle ja Patrick Tambay sai kasipaikan. Ysipaikka meni John Watsonille ja kymppisija Marc Surerille. Bruno Giacomelli oli 11:sta, Manfred Winkelhock 12:sta ja Eliseo Salazar 13:sta. Jean-Pierre Jarier oli 14:sta ja Riccardo Patrese moottorivaurioisella autollaan 15:sta ja viimeinen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Hollannin kilpailun eräs mielenkiintoisin piirre oli Tolemanin yllättäen parantunut nopeus joukon takaosassa. Lisäksi mielenkiintoista oli myös kärkikolmikon mietteet kilpailusta.

Brabhamin uusi turbo kesti Piquetin mielestä enemmän kuin hyvin ja Rosbergin tekniikkamurheet olivat taaksejäänyttä elämää. Pironi taas keskittyi kehumaan Ferrarin nopeutta ja äärimmäistä luotettavuutta.

Taktiikka oli ollut alusta alkaen varsin selvä ja Forghierin neuvoa oli kuunneltu tarkkaan. Välitankkausta ei tehty ja mitään muitakaan paineita ei ollut. Ero oli lopussa 21,6 sekunnin luokkaa ennen Piquetia ja Rosbergia. Pironin mielestä vaikein rata Ferrarille olisi vain Brands Hatch. Sen jälkeen kaikki muut radat olivat turbojen ratoja paitsi Dijon ja Las Vegas.

Kaikilla mainituilla radoilla Pironi odotti silti vähintään pistesijaa ja pisteittä jääminen niillä radoilla olisi ollut pettymys. Palkintosijoitus toli päätavoite mutkaisilla radoilla ja turboradoilla Paul Ricardissa, Hockenheimissa, Österreichringilla ja Monzassa tavoitteena oli vain voitto tai huonoimmillaan palkintokorokesijoitus. Jäännöspisteet taas turboradoilla olisivat pettymyksen arvoinen asia.

Rosbergin mielestä taas hän oli antanut kaikkensa kisan eteen ja enempää ei radiokisan haastattelussa Matti Lammille irronnut kommentteja. Hän oli rikkonut tallipäällikkönsä neuvoja säästää autoa ja renkaita.

Polttoaineen suhteen hänellä ei ollut edes lopussa ongelmia verrattuna Pironiin tai Piquetiin sillä bensaa Rosbergilla oli Dalyn tapaan enemmän kuin muilla vapaastihengittävillä autoilla ajavilla kuljettajilla.

Taktiikan rikkomukset tuottivat kuitenkin enemmän hyvää kuin huonoa tulosta erityisesti kun Watson jäi ilman mm-pisteitä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Viimeisen pisteen Zandvoortin kilpailussa saanutta Mauro Baldia kehuttiin varsin paljon kilpailun jälkeen. Baldi oli ajanut suhteellisen rauhassa lähdön jälkeen keskikastissa ja siitä pikkuhiljaa lähtenyt nousemaan kun Surer joutui menemään varikolle renkaanvaihtoon. Baldi oli hyötynyt hieman myös nopeampien keskeyttäessä, mutta enin osin varmuutta ja nopeuttakin oli alkanut löytymään.

Hänen alkunsa ei ollut helppo f1-taipaleella ja hänen odotettiin nyt saavutetun pisteen myötä parantavan otteita jatkossa. Aiemmin hän oli ehtinyt herättää ikäviä kommentteja kanssakilpailijoilta radalla ja sen ulkopuolella, mutta Zandvoortin perusteella Baldin tilanne saatettaisiin vielä arvioida uudelleen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Toinen vähemmän positiivinen tarina Zandvoortin jälkitunnelmista oli Derek Dalyn ja Michele Alboreton kolarin jälkiselvittely kisan jälkeen. Dalyn kisa oli jälleen mennyt tavallisesti vahvassa keskikastin ajossa ja lopussa jatkuvasti parantuneiden otteiden myötä myös pistesijoissa oltiin kiinni.

Alboreton kilpailu taas oli huonosta lähtöruudusta starttaamisen jälkeen ollut myös nousujohteista ja pistesijoilla oltiin loppukierroksilla kiinni. Ikävä kyllä Tarzanissa Dalyn kanssa tuli kolari ja kun vielä kumparehiekka puhkaisi Alboreton renkaan niin Michelen ajo oli vaikeaa ja jo valmiiksi pieleen menneen kisan pilasi lopullisesti Mauro Baldin suorittama ohitus ennen maaliviivaa.

Dalylla oli ollut vaikeuksia jo Prostinkin kanssa taistellessa aiemmin samassa paikassa. Tuolloin Prostin moottorivaurioinen auto oli kuitenkin vielä antanut periksi ja pelin henki oli sujuvaa. Alboreton kanssa homma oli toinen. Kilpailun jälkeen pienten onnittelujen ja Irlannin tv:n haastattelun jälkeen Dalylle huudettiin varoitusta ja seuraavalla hetkellä Daly näki vain vilaukselta Alboreton nyrkin ja vaistonvaraisesti väistettyään isku osui olkapäähän aiheuttaen pahan mustelman.

Hieman hitaampi väistö tai puutteellinen reagointi olisi aiheuttanut varmasti lauseen: Nyt sattui Derekiä leukaan...:rolleyes: ja pari hammastakin siinä olisi saattanut tippua mukana. Samalla hetkellä kun lyönti oli osunut niin Alboreto huusi raivoissaan Dalylle tappouhkauksia ja uhkasi toteuttaa sanomisensa mikäli Derek Daly koskaan enää tekisi samoin kuin oli Zandvoortissa tehnyt hänelle.

Tapahtumien hieman rauhoituttua tilanne Alboreton kohdalta oli selvinnyt. Hän oli heti kisan jälkeen lähtenyt naama punaisena kohti Williamsin pilttuuta ja etsinyt Dalya. Kun Derek oli sitten löytynyt niin siinä jäivät myös Italian tv:n harvat Pironia seuraamattomat reportterit jälkeen. Niin kiukkuinen Alboreto oli, että eräs kollegakin reportterilaumasta sai huitaisun ja naamansa punaiseksi.

Sen jälkeen ja kun Tyrrelin mekaanikot olivat saaneet muutaman Williamsin mekaanikon avuksi niin pahin tilanne alkoi rauhoittua. Dalyn mielestä tilanne oli kilpailutilanne ja siksi Alboreton hyökkäys oli hyvin töykeä. Dalyn mukaan hän olisi puolustanut itseään varmasti mikäli hyökkäykset olisivat jatkuneet. Alboreto taas suutuspäissään ilmoitti pyyhkivänsä lattiaa Dalylla sillä hänen temppunsa radalla olivat olleet ennenkin vaarallisia toisinaan.

Ken Tyrrell sai tämän tilanteen myötä valituksia Frank Williamsilta ja Patrick Headilta. Heidän kuljettajansa kimppuun käyminen oli edesvastuuton teko. Kun kotimaan mediassa kysyttiin Keken mielipidettä Alboreton tulistumisesta Dalyyn niin Keken mielestä tilanne oli ymmärrettävissä pieleen menneen kilpailun aiheuttamana turhautumisena, mutta väkivaltaa ei tilanteesta tullut hyväksyä.

Myös kilpailun tuomaristo antoi Alboreton käyttäytymisestä varoituksen ja mahdollinen sakkokin olisi saattanut tulla tapauksen toistuessa. Ken Tyrrell oli myös vihainen ja Alboreto olisi hänen mielestään voinut saada sakot ja saisikin. Alboreton vihan lauhdutti lopullisesti Tyrrellin antama 5000 dollarin uhkasakko mikäli tapaus toistuisi Dalyn kanssa tai kenen muunkin tahansa kanssa.

Kuitenkin Tyrrell oli liian hyvällä tuulella onnistuneen Zandvoortin kisan jälkeen siihen tekoon. 5000 dollarin sakko taas Alboretolle vastasi hänen voittosummaansa ja hänen ei ollut vara ryhtyä voittosummansa kustannuksella jatkamaan rettelöä. Toisaalta Alboreto sai itsekin valituksia Piquetilta sotkettuaan hänen kisansa lopussa.

Siksi Alboreto ei halunnut enää vihan tiellä. Bernien mielestä taas Williamsin ja Tyrrellin kuljettajien välinen kahina toi huonoa PR:ää lajille joten sopu saisi löytyä nopeasti. Lopulta kisan jälkeisessä ajajapalaverissa välit Dalyn ja Alboreton välillä sovittiin.

Välit kuitenkin pysyivät herrojen välillä jännittyneinä aina kauden loppuun asti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Zandvoortin viikonlopun ja tulevan Brands Hatchin viikonlopun välillä huhut kiertivät kehää Rothmansin suhteen. Marchilla Rothmans ei ollut tyytyväinen tuloksiin ja se saattoi vetää tukensa muualle kautta 1983 ajatellen toiseen talliin tai jopa koko formula 1:stä. Toleman oli hyvin kiinnostunut hankkimaan Rothmansin sponsorikseen.

Samalla tiimi oli suostuvainen ottamaan myös kenen tahansa Rothmansin ehdottaman kuljettajan talliin. Suomalaisittain teoreettisesti Henri Toivosen tuleminen f1:siin kautta 1983 ajatellen olisi saattanut siinä vaiheessa olla mahdollinen.

Ikävä kyllä Rothmans ei ollut kiinnostunut toistaiseksi Tolemanin kaltaisesta tallista ja sopimuksesta vetäytyminen aiheuttaisi Marchin puolelta korvasvaatimuksien tulvan.

Toleman tarvitsi edelleen kipeästi rahaa vaikka kaikkein pahimmalta konkurssin uhalta oltiin alkukauden jälkeen vältytty paikallisten ja pienien 1-2 kisaan kerrallaan värvättyjen pienien tukijoiden ansiosta. Toki Ted Tolemanillakin oli rahaa pelissä.

Tosin f1:n maailmassa kilpailtiin jo 80-luvun alussa armottomasti sponsoreista ja Tolemankin halusi osansa kilpailusta. Tämä aiheutti jännitteitä jo aiemmin Alex Hawkridgen inhokkitallin eli Tyrrelin lisäksi myös Marchille joka kärsi täysin järjettömästi ostetuista Avonin renkailla ajamisesta. Myöskin tuleva Englannin Grand Prix vaikutti entistäkin enemmän pienen tallin sponsorien hankintaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tolemanilla oli omat syynsä menestykselle Hollannin kilpailussa Derek Warwickin myötä. Koko kauden ajan siihen asti autoa oli vaivannut vanha ensimmäisen polven turbo ja kun Hart viimein sai toisen polven turbon radalle niin tulostakin alkoi tulla. Suoranopeutta riitti, mutta mutkiin toisen polven turbokaan ei tuottanut Hartilla tarpeeksi voimaa.

Auto heilui varsin paljon ja hauras rakenne oli useinkin ollut lähellä aiheuttaa takasiiven irtoilua aiemmissa kilpailuissa ja Zandvoortissa pahin tapahtuikin. Onneksi kuitenkin keskeytyksen syy ei ollut suinkaan siinä. Voima minkä toisen polven turbo kompensoi auton heikkoa downforcen tasoa varsin paljon.

Ensimmäisen polven turbo ei juurikaan ollut tukenut paljon ollenkaan autoa ja sen myötä auto oli välillä ollut toivottoman hidas. Kaiken kaikkiaan koko Zandvoortin kisa oli näytönpaikka tallille. Sponsoreita piti kiireesti saada lisää ja myös toisen polven turbon viiveongelmat piti ratkaista äkkiä.

Viive ei ollut milloinkaan samanlainen kuin ensimmäisen polven turbossa ja vauhtiakin oli enemmän, mutta silti ajaminen oli vaikeaa virtauksen sulkeutumisen vuoksi. Sen myötä eräs tilanne oli käyttää julkisuustemppua tulosten uhraamiseksi hintaan mihin hyvänsä. Siitä tulee lisää seuraavassa viestissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Lopulta menestys Derek Warwickin hienossa ja yllätyksellisessä ajossa Tolemanilla Zandvoortissa perustui melkoiseen julkisuuskikkailuun. Hollannin aikaan tallin tilanne oli sponsorien mailla todella heikolla mallilla ja huonoihin asenteisiin oli saatava kerta kaikkiaan loppu. Menestys uuden turbon suhteen vaikutti tuovan ratkaisun ongelmaan. Toisen sukupolven turbon myötä polttoaineen kulutus oli noussut lopullisesti kysymykseksi myös Tolemanilla. Aiemmin ensimmäisen polven turbolla Toleman oli muihin turboihin nähden kyennyt säästämään polttoainetta enemmän ilman välitankkauksen pelkoa. Kuitenkin toisen polven turbo tuotti tässäkin ongelmia.

Ensimmäisen polven turbon ainoa polttoaineen kanssa ongelmia tuottanut asia oli virtauksen syötön vahvuus mitä vielä moottorin säädöillä kyettiin säätämään mutta toisen polven myötä rakenteellisetkaan kikkailut eivät enää onnistuneet ja sen myötä Tolemankin tutustui välitankkausongelmaan. Toleman oli salaisissa testeissään testaillut välitankkausta ja erilaisilla kevyillä renkailla ajamista ennen kilpailua Hollannissa. Lopulta johtopäätösten jälkeen tallin palaverissa Ted Toleman, Alex Hawkridge, talousmanageri Roger Silman, Rory Byrne, Derek Warwick ja Teo Fabi esittivät yhteenvedon ennen kilpailua.

Taloustilanne oli vakaa, mutta silti suhteellisen hälyttävällä tasolla. Marchilta Rothmans oli kaikkoamassa ja vaikka Rothmansia ei saataisi niin tallin oli pakko saada pian uusi pääsponsori. Viimeistään ensi vuonna tallin talous olisi muuten kortilla. Lisäksi myös Englannin Grand Prix oli tulossa ja se olisi näytönpaikka. Kuitenkin testien tuloksia haluttiin testata.

Tallin taloustilanne oli sen verran heikko, että uusia toisen polven turboja riitti vain tasan yksi Warwickille ja Fabi sai ajaa ensimmäisen polven turbon viimeisen kilpailun. Lopulta kuumeisten neuvottelujen jälkeen ajajien mielipiteitä kuunneltiin ja niiden pohjalta tehtiin ehdotus jonka kaikki hyväksyivät. Idean esittivät muulle ryhmälle Alex Hawkridge ja Rory Byrne. Kun tuloksia oli kerran pakko saada niin miksi ei yritettäisi ajaa kevyellä autolla kilpailussa? Riski keskeyttämisestä ei paljon päätä paleltaisi kun huonossa tilanteessa oltiin jo muutenkin. Jo kevyellä autolla Warwickin saamien tietojen mukaan pystyttäisiin ajamaan erittäin kovaa ja vieläkin kovempaa jos autoon laitettaisiin sopivassa välissä varikkokäynnillä Lyhytjyväiset Pitkäjyväisten sijaan.

Molemmat ajajat hyväksyivät tallin johdon esittämän idean nopeasti vaikkakin Fabi karsiutui ja Fabin tilanne taktiikan suhteen oli hieman turha sillä vaikka kevyet renkaat toisivat helpotusta hätään niin kevyellä autolla vanhan polven turbon viiveen ongelmien kera ei olisi helppoa ajaa kilpailussa. Fabi karsiutui mutta Warwickille kilpailu oli menestys ennen keskeytystä. Kilpailun nopeimman ajan kierroksella 13 tehnyt Warwick meni huomattavasti kevyemmällä autolla ja Lyhytjyväisillä renkailla 32 kilometriä kovempaa kuin täydellä tankilla ja Goodyearin täydellä tankilla ajanut Pironi. Myöskin testeissä arviot nopeuden osalta olivat osoittautuneet täysin samoiksi sillä testeissä kilometrimäärien suhteen auto oli kevyellä kuormalla ja kevyillä renkailla 20-32 kilometriä kovempi kuin tavallisesti.

Ainoa harmi toki tulleen keskeytyksen ohella oli se että varikolla jouduttiin käymään liian aikaisin renkaanvaihdossa suunnitellun rengaspysähdyksen sijaan. Myöskään huolimatta kevyestä bensakuormasta autossa välitankkausta ei pääpiirteissään haluttu vielä suorittaa vaan haluttiin näyttää muille talleille, että vauhtia piisaisi ja ennen kaikkea sponsoreille. Fabille oltiin ehdotettu myös toisena taktiikkana vain maaliin pääsyä täydellä tankilla, mutta Lyhytjyväisillä renkailla. Fabi oli valmis suostumaan siihenkin. Toisin kuin Derekillä niin Teolla ei riittänyt usko kovin vahvasti kevyellä autolla ajamiseen. Karsiuduttuaan asialla ei ollut väliä.

Tosin tavoite oli saavutettu ja julkisuutta Toleman sai Zandvoortissa ja vielä enemmän se tulisi saamaan Brands Hatchissa. Tolemanin testit oli pannut merkille myös vieläkin salaisemmin ja määrätietoisemmin välitankkausta ajanut Brabhamin Bernie Ecclestone. Brands Hatchissa talli yrittäisi tuoda takaisin välitankkaukset säännöllisinä lajiin tai ainakin edes omaksi ilokseen. Kilpailevien tallien suunnittelut samalla taktiikalla oli estettävä nopeasti. Tolemanin osalta tavoite julkisuuden hakemisessa pieneltä ja sponsoreita vailla olevalta tallilta onnistui.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Siinä missä Tolemanilla oli omat onnenhetkensä käsillä niin McLarenilla oltiin ajautumassa sisäiseen valtataisteluun. Tallin uusi nuori työntekijä Alan Jenkins oli myös onnistunut ajautumaan vähäksi aikaa riitoihin Tyler Alexanderin kanssa kun Jenkins oli jäänyt vaille kyytiä ja Alexanderin kyytiin ei sopinut kun auto oli täynnä muita tallin jäseniä.

Lopulta Jenkins sai kyydin Tyrreliltä takaisin lentokentälle ja sieltä kohti Englantia. Vähän aikaa heidän välinsä eivät olleet hyvät, mutta myöhemmin heidän välinsä tulivat olemaan varsin hyvät.

Tosin syy Jenkinsin jättämiseen kyydistä Tylerilla piili Detroitin Tiger-klubin tapahtumissa kun Jenkins oli jättänyt hänet pulaan yökerhon jäsenten kanssa ja ongelmia siitä olisi voinut tulla ilman muutamien kuljettajien väliintuloa. Sen myötä Hollannin jo muutenkin vaikean ruuhkaisilla teillä oli helppo tehdä pientä kiusaa nuorelle kaverille.

Tallissa ei paljon annettu tällaiselle pikkunahistelulle sijaa. Tärkeämpi huolenaihe oli omistajien ja kuljettajien väliset riidat. Watsonin mukaan Kanadasta lähtien hänen huolensa olivat alkaneet tallissa. Toisinaan hän sen jälkeen sai syyttää itseään virheistä kuten täysin pieleen menneestä Zandvoortin kilpailusta. Toisinaan taas kaikki ei ollut vain hänen syytään.

Marlboron suhdepomot halusivat tehdä Niki Laudasta ykkösnyrkin talliin ja kun Laudan egokeskeisyys alkoi nousta tuttuun tapaan takavuosien tyyliin niin Watsonin ja Laudan välien huonontumiseen sillä oli selvä yhteys. Julkisuudessa John ja Niki pitivät välit erittäin hyvänä ja kyse oli enemmän vain kahden kuljettajan jänniteistä kuin riidoista.

Watson piti kuitenkin kulissien takana tiukkaa asennetta ja vaati Ron Dennisiä pitämään sanansa tasa-arvoisesta kohtelusta suhteessa Laudaan.

Watson pelkäsi joutuvansa kakkoskuljettajaksi tahtomattaan. Watson ilmoitti tallikokouksessa tyytymättömyytensä asiaan ja ihmetteli rivien välissä julkisuudessa myös Laudan maineen suitsutusta vain menneiden saavutusten perusteella eikä sen hetkisen tilanteen mukaan.

Kyse oli suuresta showsta meriitit nähtiin varsinaisia saavutuksia parempina ja Marlboron suuret pomot eivät antaneet totuuden häiritä ollenkaan. Heidän mielestään olisi vain hienoa jos Laudasta tulisi maailmanmestari vuosimallia 1982. Tosin Lauda oli toki tehnyt kiistämättä erittäin hienoa työtä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Watsonin mukaan Ron Dennis uutena nuorena ja osaavana osaomistavana tallipäällikkönä ei todellakaan mielistelisi ketään kuljettajaa tallissa ellei siitä aiheutuva hyöty toisi todellakin suurta voittoa urheilullisuuteen nähden. Sen myötä Marlboron edustajien tai Laudan oli turha kiukutella Watsonin suhteen ennen Englannin Grand Prixia pidetyssä palaverissa. Watson oli Laudan edellä mm-taistossa ja vain se merkitsi Ronin mielestä.

Hän ei todellakaan ollut valmis mihinkään kuljettajien oikeuksien polkemiseen vain dollarien tähden siinä vaiheessa kautta. Ongelmana olivat kuitenkin myös Teddy Mayerin ja John Barnardin jatkuvasti kiristyvät välit. Syynä vihanpitoon olivat Mayerin lukuisat ärsytykset edellisellä kaudella tallissa Barnardia kohtaan ja osasyy tähän vihanpitoon oli varmasti myös Barnardin vastuu suurelta osin tallin suunnittelu ja insinööritoiminnasta.

Lisäksi Barnard toimi Laudan kisainsinöörinä ja Mayer toimi Watsonin insinöörinä. Riidat lisäksi lisääntyivät kun Mayerilta Ron yritti saada lisäosuuksia tallista jonka Mayer oli vain aivan vastoittain antanut Dennisille. Mayer oli ollut hieman yli vuosikymmenen tallin päälikkönä ja syyskuussa 1980 Dennisin tultua talliin oli joutunut vähitellen luopumaan päällikyydestä ja vuoden 1981 syyskuusta lähtien Mayer työskenteli enää vain osaomistajana vastineeksi suunnittelijan paikasta tallissa.

Mayer oli vihainen myös Dennisin kunnianhimoisten uusien McLarenia koskevien hankkeiden järjestämisestä ja siten alkoi hankkia Alexanderin avulla itselleen suosiollisia ääniä tallissa. Kaipuu vallasta oli Mayerille suuri asia ja se myös johti vuoden 1982 lopulla hänen poismenoonsa tallista. Barnard kannatti Mayerin ja Alexanderin poistoa tallista.

Tämä tilanne myöskin voimamiesten leirissä olevien jäsenien oman kilpailunhalun myötä kärjisti välejä. Ron Dennis oli aiemmin kaudella jo huomannut tilanteen pääpukarien välillä ja yrittänyt saada molempia muuttamaan välinsä toisiinsa turhaan.

Barnardin mielestä Mayer ärsytti häntä aina kuin pystyi ja Mayerin mielestä Barnardin uudistukset lukuunottamatta hiilikuiturunkoa tallin autossa eivät olleet kovin onnistuneita. Watson oli joutunut ikävään välikäteen ja joutui myös Barnardin vihanpidon kohteeksi kauden edetessä yhä kasvavassa määrin.
 
Ylös