F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Sunnuntaina 6.6 HS kertoi ohimennen mielenkiintoista tarinaa Rosbergin jarrujen sauhuamisen ohella myös Göteborgin katuratahankkeesta. Kyseinen hanke oli ollut Anderstorpin kalenteriin uudelleen saamisen ohella merkittävin yritys saada Ruotsiin toiselle paikkakunnalle f1-rata.

Hanke polkaistiin käyntiin jo 1979 ja se päättyi vuoden 1984 alkuvaiheessa kun ruotsalaiset urheilupomot eivät olleet kovinkaan kiinnostuneita ja Bernien kisasummat olivat aivan liian suuret hankkeesta mahdollisesti saataviin tuloihin nähden. Tässä kuitenkin linkkiä juttuun:

http://imageshack.us/photo/my-images/502/kekenjarrutsauhuavat.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tässä tulee vielä loppuosa Palettin kohtalosta Montrealin radalta.

Jatkossa Helsingin Sanomien kilpailutarinoita tulee pääsääntöisesti kisajuttujen muiden osuuksien päätyttyä ja vain merkittävien tapahtumien tai vastaavien ollessa kyseessä laitan raportteja myös kisaosioiden väliin tai ennen koko raporttia.

Tässä kuitenkin vielä kerran lyhyt raportti Palettin elämän päättäneestä kilpailusta:

http://imageshack.us/photo/my-images/15/osa2palettinkuolemasta.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Hollanin kilpailun torstaina ajettiin Harjoituskarsinta jonka lopputuloksena oli jälleen Emilio de Villotan putoaminen kilpailusta. Emilio oli erittäin pettynyt ja vielä sitäkin pettyneempi oli talli. Tosin de Villota oli tällä kertaa tavallista nopeampi ja oli lähellä pudottaa Roberto Morenon kilpailusta.

Moreno yritti vain pysyä radalla ja vaikeaa oli. Harjoituskarsinnan päätteeksi Morenon avuksi olisi mahdollisesti putoamisen seurauksena tullut sääntöpykälä joka velvoitti järjestäjät ottamaan kaikki edeltävän kauden pisteitä saaneiden tallien kuljettajat mukaan kilpailuun Harjoituskarsinnan lopputuloksesta huolimatta.

Marchilla oli vaikeaa niellä kyseistä pykälää ja Balestre lupasi tehdä kaudeksi 1983 asialle jotakin. Sen myötä Moreno pääsi jatkoon, mutta jo nähdyn perusteella moni katsoja ei odottanut häneltä paljon mitään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Torstaina ensimmäinen Virallinen Harjoitus sujui tylsässä, harmaassa ja pilvisessä säässä. Aivan loppuminuuteilla alkoi lisäksi sataa vettä. Siihen mennessä ajajat olivat saaneet edes jotenkin kelvolliset ajat ja huokaisivat helpotuksesta. Rene Arnoux ajoi pelottavalla 206 kilometrin keskituntinopeudella paalupaikalle alustavasti vaikka ei ollutkaan radan nopein mies ajalla 1.14.233. Vertailun vuoksi BMW 1802 Course Car ajoi vain 130 kilometrin keskituntinopeudella rataa ympäri hälytysajossa. Alain Prost oli toiseksi nopein ajalla 1.14.660. Radan nopeimman kunnia kuului Brabhamin Nelson Piquetille. Hän ajoi kolmanneksi suorilla naurettavan ylivoimaisen, mutta mutkissa Renaultin autoja heikommalla BT50:llä ajalla 1.14.723. Suoran nopeushuippu Piquetilla oli 333 kilometriä tunnissa.

Didier Pironi oli neljäs ajalla 1.15.825 ja Niki Lauda oli viides ajalla 1.15.832. Pitkästä aikaa ajanut Patrick Tambay Ferrarilla ajoi kuudenneksi ajalla 1.16.154. Keke Rosberg oli 7:s ajalla 1.16.260 ja Bruno Giacomelli oli 8:s ajalla 1.16.513. Ysipaikalle ajoi Andrea de Cesaris ajalla 1.16.576 ja kymppipaikan sai Riccardo Patrese ajalla 1.16.630. Aikaa pidettiin keskinkertaisena Brabhamin leirissä. John Watson ajoi 11:sta ajalla 1.16.7 ja Derek Daly oli 12:sta ajalla 1.16.832. Derek Warwick uudella Tolemanin toisen sukupolven turbolla oli 13:sta mikä on toistaiseksi paras suoritus tallilta tällä kaudella. Aika oli 1.17.094. Michele Alboreto oli 14:sta ajalla 1.17.237 ja Elio de Angelis oli 15:sta ajalla 1.17.620. Mauro Baldi oli 16:sta ajalla 1.18.020 ja Manfred Winkelhock oli 17:sta ajalla 1.18.352. Chico Serra oli 18:sta ajalla 1.18.438. Brian Henton oli 19:sta ajalla 1.18.438 ja Jacques Laffite oli 20:s ajalla 1.18.487. Uudella vaikealla autolla ei ollut helppo saada kunnon aikaa tauluun.

21:s sija meni Raul Boeselille ajalla 1.18.658 ja 22:nen sija meni Jean-Pierre Jarierille ajalla 1.18.953. 23:s sija meni Marc Surerille ajalla 1.19.015 ja 24:s sija meni Jochen Massille ajalla 1.19.083. Viimeiset ruudut alustavasti eli ruudut 25 ja 26 menivät Eliseo Salazarille ja Jan Lammersille aikaan 1.19.120 ja 1.19.274. Alustavasti karsiutumassa olevat ajoilla 1.19.316, 1.19.728, 1.20.425 ja 1.21.149 olivat sijaluvuilla 27, 28, 29 ja 30 varustetut Roberto Guerrero, Eddie Cheever, Teo Fabi ja Roberto Moreno.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös