F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuonna 1982 f1:ssä nähtiin monta epäonnista maksukuskia jotka olivat myös parhaimmillaan kelpo rattimiehiä. Eräs näistä oli Jan (Jantje) Lammers Hollannista. Lammersin ura oli ehkä laskusuunnassa vuonna 1982, mutta hänen rahamiehen status oli tuoda hänelle paikkoja useista talleista ennen kautta.

Muun muassa ATS:n ja Theodoren ohella Arrows oli hänestä kiinnostunut. Myöhemmin kaudella hän oli myös Williamsin ehdokas ja ehkä kaikkein kovin tarjous oli Monacon aikaan mahdollisuus päästä Ferrarille. Ikävä kyllä mikään näistä tarjouksista ei koskaan toteutunut ja Lammers joutui siksi tyytymään Theodoren autolla ajoon.

Lammersin mielestä TY02 oli huono auto vain sen takia, että sitä ei koskaan kunnolla testattu. Lammers myös loukkasi Detroitissa peukalonsa ja sen myötä ei voinut ajaa Montrealissa lyhyellä varoitusajalla. Hän oli myös karsiutunut kisoista ja Geoff Leesin ajaessa tilapäisesti tallin autolla Lees pääsi heti kisaan mukaan.

Hollannin kotikisan ajoja lukuunottamatta ja Monacon hienoa Aika-ajon Karsintaa lukuunottamatta Lammers ei koskaan vaikuttanut pääsevän samoihin vauhteihin kuin aiemmin urallaan. Kahden lisäkarsiutumisen jälkeen ajot olivat ajettu kun Tommy Byrne tuli tilalle talliin.

Vuodeksi 1983 tallipaikat Lammersille ovat jälleen rahasta ja olosuhteista kiinni. Yrittänyttä ei laiteta. Se tuntuu olevan Leeuwin tavaramerkki moottoriurheilussa.

Arvosana: 5,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tommy Byrne vaikutti olevan suuri lahjakkuus ja Teddy Yip palkkasikin hänet ajamaan tallissaan kun Jan Lammers ei onnistunut tehtävässään eli pääsemään mukaan kisoihin. F3-sarjan tuore Brittien mestari otti vaikean tehtävän vastaan ja sai jopa testiaikaa enemmän kuin Lammers oli saanut koko aikana.

Ikävä kyllä Byrne oli myös kova mies suustaan. Persoona oli räiskyvä ja omahyväinen. Tyyli ei miellyttänyt muita kuskeja ja lopulta kehut olivat suorastaan surkuhupaisia. Etenkin kun Byrne ei päässyt kuin kahteen kisaan loppukauden yrityksissään ja oli jo kierroksia jäljessä kärkeä ennen keskeytyksiään.

Kunnioittava suorapuheisuus on f1:ssä loistava piirre, mutta suorapuheisuus huonolla ja epäkunniottavalla asenteella tuottaa vain vihamiehiä ja Byrne olikin onnekas, että ei saanut tietyiltä ajajapiirien kovanaamoilta turpaan.:eek: Toki Byrne on myös lahjakas kaveri kaikesta persoonaan liittyvistä harmeista huolimatta.

TY02:lla ei vain nopeus tule juuri esille ja kun otetaan vielä kaikki itsensä kehumiset päälle niin tulokset Lammersiin verrattuna eivät juuri olleet parempia.

Toki muiden tallien salaliitot olivat myös Byrneä vastaan etenkin kun Ferrari ei suostunut parissa tapauksessa päästämään Byrneä mukaan kisaan vetäytymällä. Kauden päätteeksi hän purki Theodoren kanssa tekemän sopimuksen arvosteltuaan suorin sanoin Teddy Yipin tallin toimintaa ja rahankäyttöä.

Byrne saatetaan vielä nähdä f1:ssä jatkossa, mutta Byrnen persoona vaatii vielä kypsymistä ja kaikkein hyödyllisin henkilö olisi tallipäällikkö joka osaisi tiettyyn rajaan mielistellä ja samalla pitää rautaisella otteella nuoren kuumapään kurissa.

Kun lahjakkuus tulee esille oikein niin sen jälkeen Tommy Byrnestä kuullaan vielä varmasti. Tällä hetkellä kaveri ei juuri suunsoittoa parempaan pysty ikävä kyllä.

Arvosana: 5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Mikäli vuonna 1982 Montrealissa ei olisi sattunut lähdössä kuolonkolaria niin tuskin kukaan edes tietäisi Riccardo Palettin ajaneen kauden kilpailuissa. Niin huomaamaton oli tämä erittäin mukava italialainen nuori herrasmies. Palettin mittatikuksi Jean-Pierre Jarier oli erittäin kova pala purtavaksi ja Paletti rahoistaan huolimatta oli kakkoskuskin asemassa koko ajojensa ajan.

Lopulta tallikaverusten välit huononivat jatkuvasti niin paljon, että Detroitin jälkeen Paletti aikoi lopettaa ajonsa tallissa. Toisaalta niin paljon kun Riccardo valitti asioista tallissa ja talli tunnusti Palettin olevan suhteessa oikeassa niin hän ei tehnyt mitään suuria ihmetekoja saadakseen itselleen myös ajajallisesti ykköskuskin asemaa.

Palettin vauhti ei ollut päätä huimaavaa ennenkään ja ennen Amerikan kiertuetta Paletti oli päässyt vain Imolan tynkäkisaan ja keskeyttäen pian hän ei juuri ajoaikaa saanut. Detroitin temppujen jälkeen Montrealin kisaan Paletti vielä meni sovitusti, mutta Zandvoortista eteenpäin tarkoitus oli loikata Emilio de Villotan paikalle Marchille.

Tai oikeammin Mike Earlen Onyxin miehistön ajattaman yksityistallin autoon. Lopulta ennenaikainen kuolema riisti tämän mukavan nuoren miehen joka puutteistaan ja hirvittävistä kivuistaan huolimatta teki aina kaikkensa ratissa ja kuoli tehden työtään.

Tarkemmin Palettin kisakaudesta on kerrottu Kausikoosteen osioissa 13 ja 14. Niiden perusteella ja muutenkin Palettilla olisi voinut olla ainesta parempaankin.

Arvosana: 5,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Pieni hiljainen italialainen nimeltä Teo Fabi tuli varsin viime hetkellä Tolemanille. Alun perin paikan piti olla Brian Hentonin ja sittemmin Mauro Baldin, mutta lopulta paikka meni Fabille.

Aluksi Candy oli halunnut Fabin Tyrrelille Michele Alboreton pariksi, mutta Ken Tyrrell oli kieltänyt hänen tulonsa talliin Borguddin oletetun rahasopimuksen myötä. Fabin ajot Tolemanilla olivat suhteessa Warwickiin varsin heikonlaisia.

Vauhtia ei juuri riittänyt ja paperilla suoritukset olivat todella heikkoja. Fabi kuitenkaan ei kolaroinut ja osasi antaa hyvin palautetta. Ikävä kyllä ajajien lakon aikaan Fabi petti lakkotoverinsa ja halusi ajaa Kyalamissa mikä aiheutti luottamuksen menemisen. Toisaalta toinen ongelma oli juurikin tallin sisäinen tilanne.

Derek Warwickia suosittiin lähes kaikessa ja siten Fabilla oli melkein aina teknisiä ongelmia tai muita vaikeuksia riesanaan. Lisäksi Imolan jälkeen vähän aikaa näytti siltä, että rahamiehenä ja Penthousen showmiehenä tunnettu Rupert Keegan tulee talliin korvaamaan hänet isolla rahalla.

Kauden huippuhetket Teolla olivat Imolassa ja Österreichringilla missä hän ei vaikuttanut olevan paljoakaan Warwickia hitaampi. Ikävä kyllä Fabi ei näyttänyt juurikaan pärjäävän ja pian kävi selväksi, että uran jatkumiseksi jotain muutakin piti tehdä kuin yrittää ajaa keskikastin talleissa toisten kuskien tukena.

Teolla on myös nuorempi veli Corrado jota Italian lehdet suitsuttavat kuumimmaksi seuraavan sukupolven tähdeksi Ayrton Sennan ohella. Teon kaudesta 1982 ei paljon sanottavaa ole hyvästä yrityksestä huolimatta.

Arvosana: 5,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Geoff Leesin kausi 1982 näytti olevan hyvin lyhyt. Se ei edes ehtinyt alkaa. Vuoden 1981 F2-mestari joutui jäämään ilman tallipaikkaa kaudeksi 1982 vaikkakin lohdutukseksi mestaruudesta Lees sai testipaikan Lotusilta. Hän yritti päästä maksumiehenä moneen talliin mutta jäi ilman paikkaa. Paikkaa kyseltiin niin Marchilta, Williamsilta kuin Tyrreliltäkin.

Myöhemmin kaudella Williams ja Tyrrell hylkäsivät hänen tarjouksensa tulla ajamaan talleihin. Lopulta Imolan kisassa ajot jäivät ajamatta Theodorella boikotin ja Colin Chapmanin takia.

Montrealiin hän sai kutsun tulla Theodorelle korvaamaan Jan Lammers yhden kisan ajaksi, mutta lähtökolari päätti hänen ajonsa ennen kuin kisa ehti alkaakaan ja sitten Brands Hatchin kisassa Chapmanin annettua Mansellin jatkaa puikoissa Lees sai korvaukseksi ajaa Paul Ricardin kisassa.

Vaikea viikonloppu vaikealla autolla eivät auttaneet asiaa. Lopulta Morenon tapaan hän purki testisopimuksensa Lotusin kanssa ja oli jälleen vapailla markkinoilla. Tuoreimmat huhut kertovat hänen saavan ajaa Tyrrelillä kaudella 1983 ainakin 6 ensimmäistä osakilpailua kaudella.

Ikävä kyllä tiedot ovat vain huhuja ja Lees vaikuttaa joutuvan etsimään totista työtä muista sarjoista.

Arvosana: 5,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Rupert Keegan vaikutti jälleen saavan tilaisuuden ajaa f1:ssä enemmänkin kaudella 1982, mutta pitkät neuvottelut Tolemanin ja Marchin kanssa eivät tuottaneet tuloksia ja mies jäi rannalle. Keegan oli ehdolla Imolan jälkeen suurien rahojen kera Tolemanille Teo Fabin tilalle, mutta talli ei halunnutkaan lopulta korvata häntä ja niin Keegan jäi odottelemaan parempaa tilaisuutta.

Lopulta Jochen Massin lopettaminen avasi hänelle tien suurta rahanippua vastaan. Marchilla Keegan teki kaikkensa ja oli lopulta Boeselia nopeampikin kauden päätöksessä. Suorituksilla ei juuri ollut väliä Marchin onnettoman tilanteen vuoksi.

Ikävä kyllä sponsoriasioiden mutkistuttua Keeganin f1-ajot näyttävät olevan ohi vaikkakin kaudeksi 1983 hän saattaa päästä Arrowsille ajamaan 2-3 ensimmäistä kisaa johtuen suhteellisen suuresta alustavasta summasta mikä on ainakin 150 000 dollaria. Keegan maksoi kisoistaan kaudella 1982 325 000 dollaria joten rahaa ainakin löytyy tarvittaessa isoja määriä.

Arvosana: 5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Derek Warwickin kausi 1982 oli ainakin parempi kuin kausi 1981. Silloin Toleman pääsi erittäin harvoin kisoihin ja koko miehen arviointi tuolloin olisi ollut erittäin vaikeaa puolin ja toisin. Nyt Warwick sentään ajoi hyvin vaikka auton vika se enin osin olikin, että menestystä tai pisteitä ei tullut. Kauden paras suoritus oli Zandvoortissa saavutettu nopein kierros.

Vaikka tallikaveri Teo Fabi oli ironisesti saavuttaa tallin ensimmäisen pisteen Imolan tynkäkisassa niin Warwick oli paremmassa asemassa saada sen useammin. Zandvoortin ja Brands Hatchin ohella myös Itävallassa ja Saksan kisoissa Warwick oli pistevauhdissa. Ikävä kyllä tekniset ongelmat riivasivat tallin autoa aivan liian usein.

Vuodeksi 1983 jo tällä kaudella esitellyn uuden auton myötä on pieniä mahdollisuuksia menestyä. Toivottavasti Warwick saa pisteitään ansaitsemallaan tavalla tai jopa huipputalleihin paikan tulevaisuudessa. Ilman pitkää varttaan kaveri olisi voinut ajaa Williamsilla Keken parina jo tällä kaudella.

Arvosana: 7/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Roberto Guerreron kausi 1982 oli ainakin ehdottomasti vuoden tulokkaan tittelin ansaitseva. Ikävä kyllä huono talli tai pikemmin sen onneton taloustilanne rajasi Guerreron suorituksia.

Ensignilla ei ollut helppoa ajaa, mutta vaikean alun jälkeen lupaavia suorituksia alkoi tulla ja Guerrero oli ahtailla katuradoilla parhaimmillaan. Ikävä kyllä Ensignin auto oli tulppa Detroitissa ja kolari syntyi Riccardo Patresen kanssa.

Lopulta kauden paras sijoitus tuli Hockenheimissa ja muuten kausi sujui keskeytysten merkeissä. Las Vegasissa tallilta loppuivat jo moottoritkin kesken.

Guerrero on kuitenkin pantu merkille ja usea talli on kiinnostunut hänestä. Lisäksi Guerrero näyttäisi tuoreimpien huhujen mukaan jopa huipputalleihin. Aika näyttää mihin Kolumbian miehestä todella on.

Arvosana: 6/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Raul Boeselin kaudesta 1982 ei juuri ollut paljon sanottavaa kauden jälkeen ja vielä vähemmän sanottavaa oli ennen kautta. F3:sta suoraan F1:siin noussut brasilialainen oli mukana lähinnä rahojen takia ja myöhemmin pääsi lähinnä Serran kanssa tappelemalla otsikoihin. Lisäksi Boesel uhkasi tappelulla myös Mauro Baldia tämän Detroitin kisan johdosta.

Siinä tilanteessa Winkelhockin apu oli Baldille tarpeen. Aluksi kaikki näytti sujuvan hyvin. Hän oli aika-ajoissa Massia nopeampi ja vaikka kisavauhti ei näyttänyt olevan hyvää niin tahti oli paranemaan päin. Niin ainakin uskottiin kunnes Marchin erilaiset vaikeudet kauden mittaan tekivät Boeselin ajoista varsin heikkoja.

Kauden jälkipuoliskolla Boesel karsiutui useamman kerran ja Massin lopetettua uransa Boesel ei juurikaan pärjännyt paljonkaan paremmin kuin ennenkään. Lopulta jopa Rupert Keegan tuntui olevan paremmassa vauhdissa kuin Boesel. Kauden päätteeksi Boesel lähti Marchilta pois.

Tehtävänsä tehneenä Boesel oli ehkä hidas, mutta ei juurikaan kolaroinut ja hän sopisi juurikin pienen tallin maksukuskiksi tiettyihin tilanteisiin paremmin kuin hyvin. Ikävänä riskinä ovat kuitenkin hänen toisten kuljettajien estelynsä jotka ovat aiheuttaneet ongelmia muiden kuskien kanssa kauden mittaan.

Arvosana: 6/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Slim Borguddilla näytti olevan hyvin pullat uunissa kautta 1982 ajatellen. Edeltävän kauden ajot ATS:llä olivat tuottaneet jopa pisteen ja ATS:n paikka näytti Arrowsin ohella olevan tarjolla. Lopulta Ken Tyrrell otti ABBA-rumpalin tallinsa vaikka ikävä kyllä luvattuja rahoja ei Borguddilta tullut ja lopulta lähinnä oikeusperinnän välttääkseen maksoi jälkikäteen kisarahansa tallille.

Tyrrelillä hän oli vain ensitestissään Alboretoa nopeampi. Muuten hänen vauhtinsa ei riittänyt mihinkään. Kyalamissa hän ajeli väärin päin radalla jo Harjoituksissa ja kisassa hylkääminen hiekkarallin ajosta nokka väärään suuntaan oli lähellä. Lopulta Borgudd löysi oikean suunnan.

Riossa taas esteli muita kuskeja minkä ehti ja lopulta jäi pisteittä. Long Beachissa romuralli ATS:n ja Arrowsin kanssa aiheuttivat hänelle pikaiset potkut jo muutenkin näkymättömien sponsoriseikkojen takia. Sen jälkeen hänen koko paikkansa f1:ssä oli enää kiinni vain Ruotsin sponsoreista jotka eivät ABBA-taustasta huolimatta olleet kovin kiinnostuneita tukemaan häntä.

Lisäksi muut rahoittajat Ruotsista olivat hämäräperäisiä pienfirmoja joilla oli ikäviä asioita jugoslaavien kanssa. F1:n kannalta on ehkä parasta jatkossa, että Borguddia ei enää nähdä vaikka parhaimmillaan viime kauden perusteella Borguddissa vauhtia näytti olevan ainakin satunnaisesti.

Arvosana: 5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jochen Massin kautta voisi vuonna 1982 kuvailla traagiseksi ja ennen Zolderiakin osin väsyneeksi. Osittain Mass oli jo lopettanut uransa tai siltä ainakin tuntui. Edellisellä kaudella Arrows oli joutunut heittämään hänet ulos tallista vaikkakin Hockenheimin aikaan yritti saada kotikisaa varten hänet ajamaan tallin autoa turhaan.

Kaudella 1982 Rothmansin sponsoroimalla Marchilla hänen piti ajaa pitkästä aikaa taas hyviä otteita. Pirellit eivät toimineet alkukaudesta Marchin autosta ja autokaan ei ollut kovin hyvä. Monacoa lukuunottamatta March pääsi jokaiseen alkukauden kisaan Massin ajamana.

Avonin typerän ostopäätöksen jälkeen Massista tuli suurilta osin takarivin nopein kuski ja toisinaan Mass onnistui muiden massapysähdysten tai ongelmien takia nousemaan hyvinkin korkealle etekin kilpailujen alkuvaiheissa. Lopulta usein juuri renkaiden takia ajot olivat mitä olivat.

Zolderin jälkeen Massin koko kausi oli hyvin vaisua henkisellä puolella ja Palettin menehtyminen Montrealissa ja Paul Ricardin valtava kolari oli viimeinen pisara Massille. Sen jälkeen Mass lopetti uransa ja tuskin hetkeen palaa muutenkaan kisapaikoille.

Arvosana: 6/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Brian Henton oli vuoden 1982 kenties mielenkiintoisin keskikastin kuljettaja. Samalla ainakin mielenkiintoisin pisteittä jäänyt kuljettaja. Vuoden 1982 alla hänellä oli melkoinen sopimusten sokkelo ratkaistavanaan.

Hänellä oli esisopimus Tyrrellin kanssa, mutta Slim Borgudd tuli ajamaan talliin, hänet oli yhdistetty Tolemanille Candyn takia ja lisäksi hänellä oli myös Arrowsin sopimus allaan. Ikävä kyllä erinäisten vaiheiden jälkeen hänellä ei Kyalamissa ollut edes tallipaikkaa.

Lopulta Arrows otti häneen yhteyttä ja hän pääsi ajamaan Surerin loukkaantumisen takia toistaiseksi tallin autoa. Alkukauden kilpailut Arrowsilla olivat vaikeita. Vain Long Beachissa vauhtia tuntui riittävän ennen Borguddin järjestämää kolarointia. Long Beachin jälkeen Jackie Oliver purki hänen sopimuksensa koska uskoi Surerin parantuneen riittävästi.

Sitten Hentonia vietiin Williamsillekin, mutta lopulta paikka löytyi Tyrreliltä kun Ken Tyrrell päätti lunastaa sopimuksensa. Aivan aluksi näytti kilpailuvauhdin suhteen siltä, että Hentonista ei vauhtia löydy yhtään enempää kuin Slimistäkään ja sitä taustaa vasten Superhenin ei ollut helppoa saada paremmin tulosta alleen. Sitten oli vielä nuori tallikaveri Michele Alboreto jonka kanssa Henton tuli kuitenkin toimeen.

Kauden edetessä Hentonin vauhti alkoi tasoittua ja tuloksia oletettiin syntyvän. Ikävä kyllä aina jokin osa petti autosta tai joissakin tapauksissa vielä loppukaudella jokin muu kuljettaja onnistui aina osumaan Hentonin tielle.

Aika-ajoissa Hentonin vauhti oli erittäin surkeaa verrattuna kisavauhtiin. Kisoissa Henton järjesti toisinaan melkoisia ohitusnäytöksiä keskikastissa ja lopulta koko Hentonin suurin ongelma kaudella oli juurikin heikot aika-ajot. Melkein aina koko kisa meni Hentonilta vauhdin etsimiseen ja lopulta kisan kannalta hyvän sijoituksen saaminen oli liian myöhäistä.

Loppukaudella Henton alkoi olla vauhdissa ja Brands Hatchin nopeimman kierroksen lisäksi myös Hockenheimissa ja Österreichringilla Henton oli vauhdissa. Ikävä kyllä keskeyttämiset osuivat pahaan paikkaan ja Hentonin ajaminen vajosi kauden lopussa taas liian varmistelevaan ja varovaiseen tyyliin. Loppujen lopuksi Henton oli kuitenkin harvoja kuskeja keskikastissa jotka pystyivät ajamaan koko kauden läpi erilaisten vaikeuksien jälkeen.

Tyrrellin kokonaistilanteen Henton suuren yleisön silmissä varmasti menetti jo varsin pian tulonsa jälkeen. Tallissa säilyminen on vain rahoista kiinni vaikka vauhtiakin piisaisi. Ikävä kyllä siinä missä Alboreto ajoi toisinaan nopeammin kuin McLarenit tai Williamsin autot niin Hentonin pääasialliset päihitettävät olivat molemmat Arrowsit, Manfred Winkelhock tai Jochen Mass.

Paineiden kasvaessa Henton oli myös suorapuheinen ja uhkasi lyödä Nigel Mansellia Dijonissa ja lisäksi haukkui Tyrrellin auton tiiliä sisältäväksi kuorma-autoksi. Auton säätöjen suhteen melkein koko kauden ajan autot olivat säädetty Alboreton mukaan ja vaikeuksia siten myös riitti varsin reippaasti.

Henton olisi ehdottomasti jälkikäteen ansainnut päästä Williamsille Derek Dalyn sijaan sillä siinä missä Daly tuntui ajelevan vain mielialan mukaan hyvin ja huonona päivänä valittavan jatkuvasti milloin mistäkin niin Hentonilla ainakin yritystä olisi piisannut olipa paikka ruudukossa ollut kuudes tai 20:s. Näyttävyyden takia arvosana Hentonin suhteen voi olla korkeampi kuin muutaman muun aiemmin arvostellun kuljettajan, mutta ainahan näitä voi kyseenalaistaa.:wink:

Arvosana: 7/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Chico Serralla kausi 1981 oli vaikea Fittipaldin rahapulan vuoksi ja vaikka hänet säilytettiin mieluummin kaudeksi 1982 kun jatkuvasti tallia arvostellutta Keke Rosbergia niin raha oli tiukissa ja Serra joutui rahoittamaan tallia isolla rahalla.

Serran kannalta surullisinta oli katsella sitä kun entinen tallikaveri voitti maailmanmestaruuden ja mies itse ajeli oikeastaan koko ajan viimeisten joukossa ja muissa kisoissa lähinnä keskeytykset auttoivat Serraa ajamaan niin hyvin kuin tulokset sen osoittivat.

Kaiken kaikkiaan Serra ajeli harvoin kolareita ja yritti vain sinnitellä alikehittyneellä autolla niin hyvin kuin mahdollista. Uusi auto tuli liian myöhään ja sitäkään ei juuri testattu. Puhumattakaan kehitystyöstä. Lopulta kauden ainoa todellinen valopilkku oli Zolderin piste Niki Laudan hylkäyksen myötä.

Fittipaldi näyttää olevan menossa konkurssiin ja Serralla on parasta olla mukanaan enemmän käteistä kuin koskaan ennen mikäli meinaa jatkaa uraansa.

Uusimpien huhujen mukaan Brasiliasta on löytynyt 2 miljoonaa dollaria käteistä ja tätä taustaa vasten lähes jokainen keskikastinkin talli saattaa hyödyntää Serran ajokyvyt ja sitten voidaankin nähdä, että mihin Serra todella pystyy.

Arvosana: 6,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Mauro Baldille kaudesta 1982 näytti tulevan henkilökohtainen katastrofi. Tolemanille menemisen sijaan hän päätyikin Arrowsille ja tallin auto etenkin avauskisoissa ei ollut mistään kotoisin. Lisäksi tiukka budjetti rajoitti testaamista kunnolla ja kehitystyö oli vasta alussa.

Karsiutumisten lisäksi muut kuskit arvostelivat Baldin hermostuneisuutta kierroksella ohittaessa ja Detroitissa Baldi järjesti romurallin mikä oli johtaa vahinkoihin radan ulkopuolella Raul Boeselin kanssa. Detroitin lisäksi myös Montrealissa Boesel kävi höyryillä. Tallikaveriinsa Marc Sureriin nähden Baldi oli vain harvoin häntä puhtaasti nopeampi, mutta ei ollut myöskään niin kaukana takanakaan.

Hänellä oli muutamia hyviä ajoja kauden aikana. Zandvoortissa Patrick Tambayn ja Michele Alboreton ohittaminen toivat hänelle pisteen ja Itävallassa Baldi oli John Watsonia nopeampi vähän aikaa ennen ohitusta. Kuitenkin hänen pääasiallinen tehtävä oli vain tuoda auto maaliin ja jättää sankariajot enemmän tallikaverilleen.

Siten Baldi oli harvoin ehkä näyttävä ajaja, mutta kuitenkin Montrealin jälkeen Baldi keskeytti vain kaksi kertaa kaudella ja muuten ajelikin niin hyvin kuin pystyi. Loppukaudella vanhalla autolla ajaminen oli onnetonta ja uudella autolla Monzassa suoritus ei myöskään yhden kisan ajolla ollut kovin hyvä.

Baldilla on toki varaa vielä kehittyä, mutta suuria tiimejä ei tunnu nuori italialainen paljonkaan kiinnostavan. Toistaiseksi ilman isompia näyttöjä on parempi pysyä Arrowsilla sillä rahaakaan ei ole hirvittävästi tuhlattavaksi.

Arvosana: 6,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Bruno Giacomellin kaudesta 1982 odotettiin muunkin Alfa Romeon tapaan hyvää kautta. Ikävä kyllä lopulta vain Hockenheimin pistesija esti Giacomellin koko kauden muuttumisen katastrofiksi.

Totta oli, että Giacomellilla lahjakkuutta riittää ja Watkins Glenin 1980 paalupaikka näyttää edelleen hyvältä ja Las Vegasin viime kauden kisastakin hyvää sanottavaa riitti. Ikävä kyllä Andrea de Cesaris alkoi olla aivan toisella tasolla unohdettuaan heti typerät kolarointinsa.

Giacomellin aika-ajojen vauhti oli hänen kisavauhtiinsa verrattuna huomattavasti parempaa. Kisoissa vaikka vauhtia olisi riittänytkin niin sitten Giacomelli aina joko keskeytti tai kolaroi toisten kanssa kisoissa. Nopeimmillaan Giacomelli kauden aikana vaikutti olevan Amerikan radoilla Las Vegasia lukuunottamatta.

Jack O'Malleyn kolarit eivät kuitenkaan olleet hauskoja tallin mielestä ja Montrealin kolari Mansellin kanssa saivat hänen osakkeensa erittäin alas. Alfa Romeon auto ei ollut luotettavimmasta päästä ja lisäksi vielä omat kolaroinnit pahensivat asiaa. Loppukaudella Alfan vauhti parani hieman mutta liian myöhään ja lisäksi Brunon kohtaloksi tuli ajaa melkein aina keskikastissa.

Alfa Romeon jatkosta ei tiedetä ja ihme on mikäli Giacomelli saa vielä jatkaa tallissa kaudella 1983. Mikäli Alfa Romeo vetäytyy niin Giacomellilla ei tule olemaan helppoa uuden tallipaikan löytäminen.

Arvosana: 6/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Copecin rahamies Eliseo Salazarilta ainakin kausi alkoi paremmin kuin päättyi. Maksukuskiksi Salazar ajeli yllättävänkin hyvin alkukaudesta lähinnä vain taantuakseen loppukaudesta. Imolan pisteet tulivat lähinnä tynkäkisan johdosta ja muuten suoritukset olivat peräpäässä ajelua.

Salazarin vauhti ei Imolan jälkeen riittänyt juuri mihinkään ja kaikkien ongelmien lisäksi Salazar jopa karsiutui usein ja vielä keskeytti sitäkin enemmän. Ainoan kerran kaudella milloin Salazar tuntui pyörivän julkisuuden valokeilassa oli Hockenheimin kolari Nelson Piquetin kanssa.

Potkunyrkkeilyottelu päättyi lyhyeen ja vaikka ystäviä oltiin niin Salazar olisi saattanut pistää Nelsonin ruotuun liiasta riehumisesta seuraavalla kerralla.:D Kaudeksi 1983 pienet tallit toki kilpailevat Salazarin rahoista mutta muuten ura ei paljon näytä edistyvän. Tosin jo vuoden 1981 Marchin ajot todennäköisesti romuttivat koko uran.

Arvosana: 5,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
31 vuoden iässä ajeli vuonna 1982 Manfred Winkelhock ensimmäisen f1-kautensa. Vuonna 1980 hän oli saanut yhden kisan tuurauksen Arrowsilta ja oli ehdolla talliin vuodeksi 1981 yhdessä ATS:n kanssa. Jälkimainittu antoikin hänelle tilaisuuden ajaa siellä. Pisteitä tuli Brasiliasta ja San Marinosta jokseenkin Imolasta ne hylättiin.

Sen jälkeen Avonin renkaat vaihtuivat Michelinin vastaaviin ja vaikka säätöongelmia oli niin ne eivät heti näkyneet autossa. Kolme hyvää aika-ajoa huipentuivat Detroitin viitospaikkaan. Sen jälkeen Winkelhockia ei niin korkealla nähtykään.

Osasyy oli ATS:n auton sopimattomuudesta renkaille ja auton ilmavirtojen sotkeutuminen heikkojen säätöjen vuoksi. Lopulta Winkelhock ajelikin loppukaudesta usein häntäpäässä.

Tallikaveri Eliseo Salazariin verrattuna vauhtia kuitenkin riitti enemmän. Nopeilla radoilla ATS:n kisat olivat painajaismaista katseltavaa ja Winkelhock karsiutui kolme kertaa kauden aikana. Lopulta ensimmäinen täysi kausi f1:ssä oli kelpo suoritus vaikka ensi kaudella kaiken pitäisikin mennä paremmin niin se riippuu täysin BMW:n turboista.

Arvosana: 6,5/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Marc Surerin kausi 1982 olivat lepäilyä ja ahkerointia täynnä. Vain hieman ennen kauden alkua Kyalamin testionnettomuudessa Surerin jalat murtuivat ja hän joutui olemaan 4 kisaa sivussa Arrowsilta ja vielä Zolderin ja Monacon aikaan hänellä oli kipuja. Siitä huolimatta Surer sinnitteli ja Montrealissa ja Hockenheimissa onnistui ajamaan pisteille.

Loppupelissä hän oli varmasti Pirellin nopein mies kisassa vaikkakin aika-ajojen ja satunnaisten yhden kierrosten ajojen suhteen Derek Warwick ja Jean-Pierre Jarier olivatkin häntä nopeampia. Surerin näyttävyys kaudella 1982 oli hyödyntämistä hänen Ensignin ajoistaan ja autolta ei tiettyä rajaa enempää vaadittu ylimääräisiä näyttöjä.

Ensi kauden talleihin Surerilla voi olla vaikeuksia päästä Arrowsia lukuunottamatta, mutta mihin tahansa keskikastin talliin Surer sopisi täydellisesti. Melkein ikinä hän ei tee virheitä ja tuo myös yleensä autonkin ehjänä maaliin ja tekniset viat kun eivät usein ole kuljettajan vika niin parempaa miestä ei Arrows voisi edes saada.

Arvosana: 7/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Jean-Pierre Jarierille kausi 1982 tuttuun tyyliin oli täynnä ylämäkiä ja alamäkiä. Ylämäistä puhuen ainakin Pirellin aika-ajorenkaat sopivat mainiosti Jarierin kaltaiselle kuskille ja Imolasta tuli tynkäkisasta huolimatta pisteitä. Lisäksi myös Long Beachissa, Monzassa, Zolderissa ja Las Vegasissa pistevauhtia olisi saattanut riittää.

Huonoina puolina olivat täydellinen ykköskuskin aseman korostaminen vaikka Paletti toi Jarieria enemmän rahaa talliin ennen kuolemaansa ja jatkuva masentuneisuus tallissa. Jarier kun olisi halunnut päästä ajamaan Williamsia tai jotain muuta huipputallin autoa. Jarier myös veti Osellan äärirajoille ja virheiden tullessa myös autojen korjauskulut olivat kalliita.

Palettin kuoleman jälkeen Jarierin ajot alkoivat yhden miehen tallissa muuttua vaisuiksi ja hän puhui avoimesti jättävänsä tallin. Etenkin kun vasta Hockenheimiin tuli jo Imolaan luvattu Osellan uusi auto.

Kun se ei ollut Jarierin mieleinen niin Monzan aikaan Jarier aikoi siirtyä toisiin talleihin ja kun Las Vegasissa Osella hajosi ties kuinka monetta kertaa alta niin Jarier kyllästyi ja on tällä hetkellä vapailla markkinoilla kautta 1983 ajatellen.

Arvosana: 7/10
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vuoden 1978 formula 1:n maailmanmestari Mario Andretti tunnetaan vankkana moottoriurheilun miehenä. Kuitenkin kaksi kautta Lotusilla mestaruutensa jälkeen olivat vaikeita ja vuoden 1981 Alfa Romeon vuosi tuotti vain kauden virallisessa avauksessa Long Beachissa erään kotimaisen selostajan tuntemalla Apila-autolla neljännen sijan.

Sen jälkeen Andretti ei saanut pisteitä ja kauden 1982 alla Andretti kieltäytyi ottamasta kauden 1982 optiosopimusta talliin ja meni Indycarin puolelle jatkamaan siellä uraansa. Williams yritti saada häntä, mutta Andretti pysyi rapakon takana. Hän kuitenkaan ei koskaan varsinaisesti kauden 1982 aikana kieltäytynyt mahdollisuudesta palata f1:siin. Suurin ongelma oli oikeastaan vain hänen kukkaron täyttyminen isoista rahoista.

Lopulta Long Beachiin Andrettille maksettiin yhdestä kisasta 50 000 dollaria kun Carlos Reutemann lähti yhtäkkiä eläkkeelle ja joku kuljettaja oli pakko löytää ajamaan Keken kaveriksi. Se kisa ei sujunut Andrettilla kovin hyvin ja myöhemmin kaudesta Andretti kieltäytyi tulemasta Ferrarille kun tilipussi ei täyttynyt odotetulla tavalla.

Se saattoi maksaa jopa Andrettille mahdollisen mestaruuden. Lopulta vasta Monzaan ja Las Vegasiin saatiin tämäkin kilpa-autoilun huippumies paikan päälle. Andrettin nopeudesta kertoo sekin, että pelkästään 200 kierroksen testillä turboautolla tuli paalupaikka Monzassa ja voittokin olisi voinut tulla ilman kaasutinvikaa autossa.

Kolmospaikka toi kuitenkin tarvittavat mestaruuspisteet Ferrarille. Las Vegasissa Andretti keskeytti turhauttavasti samaan paikkaan kuin viime vuonnakin. Ferrari maksoi kahdesta kisasta 120 000 dollaria Andrettille ja tiliä olisi tullut enemmänkin kaudella, mutta Enzon kukkaro on tunnetusti tiukka.:D

Loppujen lopuksi f1:n suurin tragedia oli se, että Ferrari ei saanut Andrettia kaudeksi 1983 edes kaavailtuun kolmanteen autoon vaan Andretti antoi vaihtoehdoksi vain säännöllisen kakkoskuskin paikan tallissa ja paljon rahaa. Ikävä kyllä Enzo ei siihen suostunut ja Andrettin ura oli ohi.

Arvosana: 7,5/10
 
Ylös