F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Vai niin. Miten sitten noita kuvia pystyisi linkittämään paremmin ettei tule liikaa postailuja? Onneksi paljon näitä viestejä ei ole tulossa enää ja yhteen viestiin tiivistettynä Rosbergilla oli käytössä sama seos kuin Dijonissakin Las Vegasissa, mutta toisin päin käännettynä.

Siten seoksista sai parhaan mahdollisen irti alussa ja vasemman puolen kuluttua puhki oikean puolen kovista renkaista oli tasapainottamaan rengaseroja sekarengastuksen myötä. Muuten ajosta olisi tullut paljon vaikeampaa.

Toki Rosbergin tarkoitus oli muutenkin ajaa säästeliäästi kilpailussa. Ensimmäistä kertaa kenties urallaan Rosberg ajatteli muuta kuin vain yhden kilpailun lopputulosta eli mestaruudessa ja viitospaikassa oli avain vaikka kuudeskin olisi voinut riittää.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Miten sitten noita kuvia pystyisi linkittämään paremmin ettei tule liikaa postailuja?
Ihan hyvin.

Eikös se olisi sullekin helpompaa jos lyöt esimerkiksi yhden kilpailuviikonlopun kuvalinkit teksteineen yhteen viestiin, tyyliin näin:

Las Vegasin kilpailuviikonlopun ajalta tulee ensiksi keskiviikkona 22.9 Hesarissa ilmestynyt kirjoitus:

http://imageshack.us/photo/my-images/841/kekentielasvegasissa.png/

Hesarissa tuli juttua myös Keken valmistautumisesta Las Vegasin kilpailuun aiemminkin ennen Las Vegasin varsinaista kilpailua. Siitä lisää seuraavassa skannissa:

http://imageshack.us/photo/my-images/705/kisavegasinautiomaassa.png/

Torstain Virallisia Harjoituksia kommentoitiin juurikin 24.9 perjantaina Helsingin Sanomien palstalla. Laitetaan myös yläotsikot jutusta mukaan:

http://imageshack.us/photo/my-images/560/lasvegasissakekenopein.png/

Las Vegasin ensimmäisten Virallisten Harjoitusten tuloksia Helsingin Sanomat kommentoivat seuraavasti:

http://imageshack.us/photo/my-images/822/kekevoittoonvegasissa.png/

Keken Las Vegasin perjantailta eli 24.9 kirjoiteltiin vaihtelevan optimistisesti Helsingin Sanomien sivuilla. Jälleen suuren koon vuoksi juttu tulee kahdessa osassa joista ensimmäinen tulee tässä:

http://imageshack.us/photo/my-images/33/kekenviimehetketvegasis.png/

http://imageshack.us/photo/my-images/600/supermarionsupershow.png/

Lauantaina 25.9 Helsingin Sanomat raportoivat myös perjantaina olleet toisen Virallisen Harjoituksen tulokset. Lehdessä raportoitiin myös Las Vegasin kilpailun kokonaan näkymisestä ainakin nauhoitettuna lähetyksenä TV1:n puolella sunnuntaina 26.9.

Kilpailupäivänä kisa alkoi lopulta noin tunnin kuluttua kisan alusta televisiossa. Radion puolella kilpailu kuului suorana Yleisohjelmassa heti formulastudion jälkeen ja HTV:n ulkomaan verkko näytti myös kilpailun televisiosta suorana. Tässä kuitenkin linkkiä lehteen jossa puhutaan myös Rosbergin lisäksi Ari Vatasesta:

http://imageshack.us/photo/my-images/707/ruusperijavatanen.png/
Eihän se ollut niin vaikeeta. :alppu: Teet muuten kyllä hyvää hommaa...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Niin no olisihan sen tietysti voinut tehdä noinkin...:eek:.

Niitä Seura-lehden skanneja olisikin Krikke ihan kiva nähdä ja tutkailla kun itselläni aikoinaan jäi niiden seuranta tai hankkiminen vähemmälle.:(
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Las Vegasin päätöskilpailuun Medical Carin kuljettajaksi valittiin toista kertaa kaudella Chico Serra. Vastoin ennakkoa kauden 1982 Las Vegasissa Course Caria ei ajanut Paul Newman vaan tuntematon ratavirkailija. Edellisen vuoden kilpailussa Newman oli ehtinyt ajaa Datsunin Course Carilla ja alustavasti hänen piti ajaa myös kauden 1982 kilpailussa.

Lopulta kuitenkin viikonlopun muut edustustehtävät estivät hänen Course Carin ajamisensa. FISA etsi samaan aikaan ammattimaista Course Carin kuljettajaa kaudeksi 1983 lajiin ja vaihtoehtoja oli paljon. Hieman ennen klo 23:a Suomen Aikaa kilpailua alettiin odottaa Yleisohjelman puolella kun formulastudio oli päättymässä ja selostus alkamassa suorana Las Vegasista.

Television puolella saatiin taas katsella MTV:n etsiväsarjojen blokkia joka päättyi Magnumiin ja jonka jälkeen alkoi suoraa kuvaa välittyä Las Vegasista kotisohville. Seuraavassa viestissä tuleekin sitten viimeinen kilpailutarina kausikoosteeseen.

Sen jälkeen tuleekin vain viimeinen kisan yhteenveto ja mahdollinen skanni Keken mestaruustunnelmista. Mikäli skanni jää pois niin sitten aloitan noiden tallien ja kuljettajien kauden 1982 loppuarvioinnit. Sitten ei olekaan muuta kuin loppusanat ja lähteet vuorossa.

Mukavaa tätä on ollut tehdä vaikka täpärälle jäikin valmistuminen tälle vuodelle.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Las Vegas 25.9.1982

Datsun 280ZX Course Car asettui yhdessä Chico Serran ohjaaman saman mallin Medical Carin kanssa ruudukon taakse. Toistaiseksi piilossa eetteriltä selostuksen paikan päältä aloitti myös Yleisradion Juha Jokinen ja radion puolella suorana viime hetkellä pitkäksi venyneen formulastudion päälle selostuksensa aloitti Matti Lammi.

Raul Boeselilla oli niin pahoja ongelmia, että hän joutui starttaamaan varikolta kisaan. H-hetki oli koittanut ja lähtölippu oli heilahtanut. Vihreän valon palaessa Prost siirtyi johtoon perässään Arnoux, Alboreto, Cheever, Rosberg, Patrese ja Andretti. Alboreto ja Cheever olivat kolaroida itsensä pihalle heti alussa osuttuaan ensimmäisessä mutkassa yhteen.

Kolari olisi voinut olla todella vaarallinen Rosbergin mestaruuden kannalta. Alboreton oikea sivuponttooni sai osumamerkin ja Cheeverin toisen renkaan ripustus vaurioitui kolarissa.

Ensimmäisen kierroksen päättyessä järjestys oli seuraava: Prost, Arnoux, Alboreto, Patrese, Cheever, Andretti, Rosberg, Piquet, Warwick, Daly, Watson, Laffite, de Cesaris, Lauda, Surer, de Angelis, Henton, Winkelhock, Mansell, Giacomelli, Baldi, Keegan, Byrne ja Boesel. Hetken kuluttua tästä Boesel meni Byrnen ohi ja pysyi edellä.

Toisella kierroksella Arnoux ohitti Prostin ja pysyi kärjessä pienestä vaihdeongelmasta huolimatta. Laffite ohitti Watsonin ja Lauda alkoi yrittää ohituksia muista autoista päästäkseen kohti Derek Warwickin muodostamaa hirvittävää jonoa. Warwick ei saanut autosta enempää irti ja jopa Giacomellikin olisi päässyt kovempaa kuin Derek. Koko keskikasti oli hyvin pakkautunut. Kärkiseitsikkoa ei takarivin taistelut haitanneet.

Kierroksella 3 Daly osui Warwickin perään ja vaurioitti etusiipeään. Sen jälkeen letka pysyi Warwickin takana ja turhautuminen kasvoi. Vasta paljon myöhemmin sytytysvauriot kasvoivat niin suuriksi, että Warwick joutui menemään varikolle ja siten muut pääsivät edes yrittämään kilpailemista pisteistä. Vain Watson onnistui lopulta ohittamaan Warwickin.

Kierroksella 5 Laffiten sytytysvika aiheutti omatoimisen ulosajon ja Laffiten Ligierin taival oli päättynyt keskeytykseen. Se helpotti Watsonin taivalta ja sitten Laffiten jo keskeytettyä Watson ohitti Dalyn samalla kierroksella ja kierroksella 6 pääsi Warwickista ohi ainoana keskikastin ajajana. Watsonin takana oli ennen Warwickin ohitusta Daly ja takaa tulivat myös de Cesaris ja Lauda. Piquet taas ei antanut tilaa niin helposti paremman suoranopeutensa takia.

Kierroksella 8 takariveissä Mansell osui Baldin kanssa yhteen ja eturipustus vaurioitui niin pahoin, että Mansell keskeytti. Kierrokseen 10 mennessä aluksi Renaulteista paljonkin jäänyt Alboreto alkoi tavoittaa heitä nopeasti ja eroa ei ollut pian kuin vain sekunti. Sitten oli pitkä rako Patreseen joka ei onnistunut pitämään pitkään takanaan Cheeveriä, Andrettia ja Rosbergia. Kierroksella 11 Watson ohitti jo Piquetin ja alkoi tavoittaa Rosbergia.

Kierroksella 14 Arnoux'n Renaultin sähkölaitteet alkoivat pätkimään ja kierrosta myöhemmin autoon tuli moottorivaurio. Sen seurauksena Arnoux meni varikolle ja Prost siirtyi kärkeen. Kierroksella 15 Watson ohitti jo Rosbergin. Keke antoi tietä autoa säästääkseen. Seuraava kärkikamppailusta pois lähtevä uhri oli kytkinvauriosta kärsinyt Patrese. Patrese keskeytti lopulta neljänneltä tilalta kierroksella 17. Hänen kannassaan tulivat Watson, Cheever, Andretti ja Rosberg. Watson oli ohittanut nopeasti myös Cheeverin ja Andrettin jenkkiyleisön harmiksi. Kierroksella 20 pelinsä luovutti täysin sähkölaitteiden pettäessä Arnoux. Hän keskeytti sähkövian ohella myös moottorivaurion pahennuttua liikaa. Sen jälkeen Watson peri kolmannen paikan. Watson oli 23 sekuntia Alboreton takana tässä vaiheessa kisaa Rosbergin ollessa kuudentena. Samalla Alboreto pysytteli edelleen Prostin kintereillä ja näytti saavan hänet kiinni. Andrettin ja Rosbergin välille näytti tulevan taistelua. Suorilla Ferrari meni kovempaa, mutta mutkissa Keke sai Mariota kiinni.

Lopulta kierroksella 26 irronnut sytytystulppa rikkoi Piquetin moottorin ja armahti Brasilian miehen sijalta 11. BMW:n oppivuosi oli toivottavasti siten ohi. Koko Piquetin kisa oli halutonta keskikastissa ajoa ja täysin epätyypillistä Nelsonille. Seuraavalla kierroksella ja numerolla 27 petti Andrettin takaripustus viidenneltä tilalta samassa paikassa kuin vuotta aiemmin Alfa Romeolla nelospaikalta. Tuolloin Andretti sai ajettua vajaat 3 kierrosta pidempään. Se oli Keken viimeinen todellinen vaaranpaikka. Mario kiitti nopeasti yleisöä ja lähti kohti Michiganin Indycarin kilpailua. Andrettin keskeytys nosti vauhtiaan parantaneen Dalyn hetkeksi pisteille, mutta de Cesaris ja vielä nopeammin kulkenut Lauda veivät häneltä ennen pitkää pistepaikan. Watson taas oli enää 10 sekuntia Alboreton perässä ja Alboreto oli saman verran Prostia jäljessä. Kierroksella 28 de Angelisin moottori petti kymppipaikalta ja kisa jäi siihen. Kierroksella 32 Derek Warwickin sytytys petti lopullisesti. Hän oli tehnyt kaksi kertaa aiemmin stopin oltuaan tulppana radalla ja sytytystulppien vaihdosta huolimatta kisa loppui niiden petettyä. Lisäksi Warwickilla oli polttoaineensyötössä häiriö ja se ei helpottanut ajamisen tuskaa mitenkään.

Kierroksella 39 Byrne ajoi ulos radalta ajettuaan aivan alkua lukuunottamatta koko ajan viimeisenä keskeyttäen kilpailun. Kierroksella 41 Lauda oli kasipaikalla ja ohitti pian de Cesariksen ja Dalyn. Sen jälkeen de Cesaris näytti saavan Laudaa kiinni, mutta jäi taistelemaan Dalyn kanssa. Lauda taas alkoi tavoittaa Rosbergia saaden kuitenkin moottorivaurion autoonsa. Siihen mennessä Watsonin renkaat olivat alkaneet loppua ja Prost oli vaarallisen lähella ajaa ulos jarruvaurion takia. Kierroksella 52 Alboreto ohitti Prostin ja ajoi Tyrrelillä ensimmäistä kertaa kisan johdossa. Samoin Tyrrell sai ensimmäiset johtokierrokset kilpailussa moneen vuoteen. Lopulta kierroksella 53 Lauda keskeytti öljynpaineiden pudottua nollaan ja koneen tehtyä muutenkin lakon. Mestaruus oli nyt mahdottomuus Laudalle. Samoin McLaren menetti valmistajien mestaruusmahdollisuudet kokonaan. Tunnin kuluttua kilpailusta Juha Jokinen pääsi myös varsinaisesti eetterin kuuluville ja alkusanojen jälkeen selostus jatkui omalla tyylillään.

Kierroksella 56 Watson ohitti myös Prostin ja yritti loppuun asti saada Alboretoa kiinni. Turhaan. Eroa oli pienimmillään 10 sekuntia ja pian ohjausvika yhdessä heikkojen renkaiden kanssa tekivät Watsonin kisan voiton mahdottomaksi. Lopulta ero alkoi kasvaa ja viimeiset 20 kierrosta olivat oikeastaan pelkkää jännittävää odottelua täynnä. Winkelhock tosin ajeli varikolla vähän väliä yhdessä Boeselin kanssa ja lopulta moottorin ylikuumentumisen estämiseksi auto ajoi ilman moottorin katteita ja bensansyötön vaurion korjaamiseen kesti 11 kierrosta. Siten Winkelhockia ei laskettu lopputuloksiin. Loppukierroksilla Cheever ohitti myös Prostin ja nöyryytystä täydensi aiemmin Prostista kierroksella jääneen Marc Surerin ohitus takaisin johtokierrokselle. Aivan lopussa vain Daly näytti saavan jotain aikaan radalla, mutta häneltä loppuivat kierrokset kesken. Viimeisillä kierroksilla kaikki olivat uupuneita ja Keke rukoili vain auton kestävän ja Michelen voittavan kisan. Näin kävi.

John Watson ajoi hienon kisan olemalla toinen, Michele Alboreto ajoi vieläkin hienommin ja upeasti voitti Tyrrelillä ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1978 Monacon ja Patrick Depaillerin, mutta päivän ehdoton sankari oli ehdottomasti Keke Rosberg Suomesta. Hän ajoi viileästi vaatimatta yhtään ylimääräistä autoltaan ja ajoi viidenneksi. Lopussa hän olisi voinut päästää vaikka Dalyn ohitse ja olla kuudes, mutta Daly oli liian kaukana ja lisäksi miesten välit tuntien Kekeä ei huvittanut antaa hänelle mitään lisäarvoa. Rosbergin taustajoukoissa kyyneleet valuivat onnesta ja Suomen lippu alkoi heilua ja riemu alkoi olla ylimmillään. Lopputuloksissa Alboreto voitti ja sen myötä Ken Tyrrell sai arvokasta palkintorahaa yhdessä TV-rahan kanssa ja toinen oli siis John Watson. Kolmas kisassa oli Eddie Cheever hienon Ligierin ajon jälkeen. Neljäs sija meni Alain Prostille joka todennäköisesti olisi pian keskeyttänyt moottoririkkoon. Renaultin kone oli hajoamassa muutaman kierroksen sisään vaurion takia.

Viides oli Keke Rosberg ja kuudes oli Derek Daly. Seiskapaikka meni lopussa hienosti ajaneelle Marc Surerille ja Brian Henton oli kahdeksas. Yhdeksäs ja kymmenes paikka menivät Alfa Romeon miehille järjestyksessä Andrea de Cesaris ja Bruno Giacomelli. 11:sta sija meni Mauro Baldille, 12:sta sija meni Rupert Keeganille ja 13:sta ja viimeinen mukaan laskettu sija meni Raul Boeselille. 14:sta sija jäi antamatta Manfred Winkelhockille liiallisen kierrosmäärien puutteen takia. Hän jäi lopulta 13 kierrosta vaikka muuten ajamalla ero olisi ehkä ollut pari kierrosta. Keke Rosbergin voittaessa Lammi lähti hakemaan haastattelua ja Raimo Häyrinen jäi pitämään vähäksi aikaa lippua korkealla radion puolella. Radion lähetysaika venyi mestaruusjuhlien myötä varsin pitkälle yhdessä tv:n puolen kanssa.

Lopulta Keken haastattelua eivät saaneet Juha Jokinen eikä Matti Lammi vaan MTV:n Matti Kyllönen. Keke Rosberg oli tehnyt mahdottomasta mahdollisen ja voittanut maailmanmestaruuden. Näin perinteisen urheilun Suomi oli saanut ensimmäisen autourheilun kuninkuusluokan maailmanmestarinsa ja Rosbergin iloisesti nostaessa kätensä ylös maalissa hänestä oli tullut myös ensimmäinen Pohjoismaalainen maailmanmestari. Siitä yrittivät ruotsalaisetkin periä osansa. Kaikesta huolimatta Kekellä oli nyt hymy herkässä ja Jackie Stewartin ennustus olosuhteiden mestarista olivat osuneet oikeaan osoitteeseen. Keken kausi 1982 on ainutlaatuisuudessaan omaa luokkaansa ja vain Mike Hawthornen kausi 1958 on jotenkin siihen verrattavissa.

Kausi 1982 oli saanut arvoisensa maailmanmestarin jännittävien vaiheiden jälkeen ja kukaan ei olisi voinut olla parempi maailmanmestari kaiken jälkeen kuin Keke Rosberg pienestä Suomen maasta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten kausikoosteen viimeinen kilpailun yhteenveto tallien osalta ennen tallien ja kuljettajien omaa koko kauden arviointia:

Brabham: Tallin viikonloppu oli säätöjen hakemista ja ilmapiiri oli tylsistynyt. Riccardo Patrese oli sentään viides aika-ajossa mutta Nelson Piquet vasta 12:sta. Patrese ajoi neljäntenä ennen keskeytystään ja Piquet ajeli tapojensa vastaisesti keskikastissa ja keskeytti hieman ennen kilpailun puoliväliä. Kaudeksi 1983 talli on kuitenkin BMW:n moottoreilla varustettuna silti mestariehdokas.

Tyrrell: Sensaatiomainen viikonloppu pienelle tallille. Michele Alboreto ei koskaan ollut kolmatta sijaa huonompi koko viikonloppuna ja pärjäsi kilpailussa loistavasti. Tosin kisa oli loppua alkuunsa kun Cheeverin kanssa tuli osuttua yhteen. Renaultin miesten ajauduttua vaikeuksiin Alboreto otti hienolla ajollaan ensivoittonsa ja hotellin johtajan antaman shekkibonuksen myötä Alboreto voitti yhteensä 375 000 dollaria palkintorahaa. Suurin osa meni tosin Ken Tyrrelin taskuun. Alboreto sai myös vuosipalkkansa ja 5000 dollarin voittobonuksen samassa yhteydessä. Brian Hentonilla ajo todennäköisessä viimeisessä kilpailussaan oli masentunutta viime aikojen suorituksiin nähden. Muureista pysyttiin erossa mutta sijoitus oli 8:s ja vain enää välttämättömyys rahojen takia voi hänet tallissa pitää. Tyrrellin kuskiruletti käy kuumana. Ehdokkaana ovat muun muassa Geoff Lees, Thierry Boutsen,, Stefan Bellof, Derek Daly ja Piercarlo Ghinzani. Myöskin rahakeisari Chico Serra kuuluu tallin ehdokkaisiin.

Williams: Päivän ykkösnimi Keke Rosberg ajoi ansaitusti mestaruuteen. Ainoat vaaranpaikat olivat vain alussa ja Andrettin keskeyttäessä. Viitospaikka vei kaikki oikeustaistot suoraan roskakoriin. Kotimaassa on arvosteltu sitä että Rosberg voitti vain yhden kisan mutta niin voitti moni muukin ja kukaan ei voittanut kahta kertaa enempää. Keke oli tietäväisen näköinen saatuaan kuulla 11.10 että hänen valituksensa olisi jälleen hylätty. Derek Dalylla taas kisa meni Warwickin kanssa kolareihin ja vain aivan viimeisillä kierroksilla Daly alkoi taas ajaa omalla tasollaan. Viimeinen piste johti kuitenkin siihen että riideltyään tallin johdon kanssa Dalylle maksettiin 70 000 dollaria puhtaana käteen ja Daly sai häipyä samalla tallista. Laffiten tulo, uusi kuusipyöräinen FW08D ja näillä näkymin vuodeksi 1984 tuleva turbo voivat edes jotenkin auttaa tallia taistelussa turboja vastaan.

McLaren: Watsonilla oli pitkästä aikaa todella loistava ajo ja näyttäviä ohituksia Belfastin mies tekikin. Ikävä kyllä vaikka Alboreto olisi keskeyttänyt tai olisi hylätty McLarenin protestin mukaan sääntöjen vastaisista helmoista niin Rosberg olisi silti ollut neljäs. Protestia tosin vain harkittiin ja lopulta jyrkän kritiikin pelossa hylättiin. Asia olisi ollut toinen jos Rosberg olisi keskeyttänyt. Toinen sija ei siis lohduttanut paljon Watsonia. Laudan teoreettiset mestaruushaaveet hävisivät moottorin myötä. Laudan vetoomus hylättiin lopulta myös 11.10 Rosbergin tapaan ja Niki tiesi että valituksia olisi todennäköisesti tehty aina vuoden loppuun asti.

ATS: Salazar karsiutui moottoriongelmien ja kolarin seurauksena ja Winkelhock ajoi melkein koko päivän ajan viimeisenä vaikkakin kisan alussa ajoikin tavallista paremmin. Salazar olisi päässyt kisaan mutta vetäytymisaika oli jo päättynyt. Kaksi hyvin pitkää varikkopysähdystä eivät ratkaisseet viilennysongelmaa ja lopulta auto ajoi ilman katteita moottorin päällä. Ei laskettu lopputuloksiin mutta suunta on jo kaudessa 1983 ja BMW:n turboissa.

Lotus: Uusimmat tallin huhut kertovat Colin Chapmanin syyllistyneen hämäriin bisneskuvioihin. Kilpailu oli vaikea tallille ja Mansell ajoi typerästi päin Mauro Baldia ja keskeytti. Eliolla taas kone leikkasi kiinni keskikastin taisteluissa ja ristiriitainen kausi tallille sai päätöksensä. Voitto Itävallasta sentään piristi tallia ja Renaultin turbot ensi kaudella varmasti parantavat suorituksia.

Ensign: Tallin rahat olivat täysin lopussa ja kun moottori hajosi ja kukaan ei halunnut antaa tallille toista moottoria niin hienon aika-ajon ajanut Roberto Guerrero joutui vetäytymään kilpailusta. Koko talli on konkurssin kielissä ja todennäköisesti sitä ei nähdä kaudella 1983 ja sen myötä Guerreron tulevaisuus on avoin.

Renault: Rene Arnoux haukkui ennen viikonloppua jälleen tallin toiminnan ja kilpaili Alain Prostin kanssa. Arnoux olisi voinut voittaa kilpailun ilman moottorivauriotaan joka johti pitkiin korjauksiin varikolla ja lopulta keskeytykseen. Prostilla jarrut vaurioituivat kisan kuluessa ja lopulta Alboreto meni ohi. Sitten vauhti alkoi loppua ja Watson yhdessä Cheeverin kanssa meni ohi ja pian olisi mennyt Rosberg ohi myös ilman kisan päättymistä. Kausi oli suuri pettymys tallille jonka piti olla ennen kautta ja kauden alussa täysin varma maailmanmestari. Eddie Cheeverin tulo La Regielle antaa sentään Prostille täydellisen ykköskuskin aseman.

March: Michelinin renkaiden sopimattomuudesta huolimatta molemmat kuljettajat selviytyivät mukaan kilpailuun. Renkaat olisivat voineet sopia autoon paremmin jos niitä olisi käytetty jo Monacon jälkeen... Joka tapauksessa rahapulma Rothmansin vetäytyessä tulee näkymään ja se näkyi jo vara-auton korjaamattomuutena Boeselin kolarien jälkeen aika-ajoissa. Tallilla ei ollut edes varaosia tarpeeksi siihen. Kisassa Boesel ajeli lähes koko ajan viimeisenä ja joutui käymään renkaiden vaihdossa monta kertaa sillä Endurot ja Kevyet Vyörenkaat yksinkertaisesti tuhoutuivat Las Vegasin radalla. Lisäksi auton rakenne syö hirvittävästi renkaita. Keegan taas ajeli rauhallisesti kisassa ja oli 12:sta. Keeganin ensi vuoden paikka on rahasta kiinni ja Boesel taas vie rahansa muualle. Rotikan vetäytymisen myötä tallissa tuskin nähdään Henri Toivosta tai Stefan Bellofia.

Fittipaldi: Velkakuorma on tullut huippuunsa ja enää vain todellinen ihme pelastaa Fittipaldin veljesten tallin konkurssilta. Serra oli kaikkein hitain koko viikonloppuna ja Serraa varmasti katkeroitti myös Rosbergin maailmanmestaruus hänen istuessa vain Medical Carin puikoissa. Serran uskomaton rahamäärä kelpaa lähes mihin tahansa keskikastin talliin ja Arrows ja Tyrrell kilpailevat ainakin hänen 2 miljoonan dollarin rahasummasta monien muiden kanssa.

Alfa Romeo: Huonoin aika-ajo sitten Kyalamin masensi Autodeltan väkeä entisestään. Andrea de Cesaris näytti ajavan pisteille, mutta kierroksen 31 jälkeen alkaneet rengasongelmat hidastivat häntä ja Marc Surer yhdessä Hentonin kanssa menivät hänestä ohi ja aivan yhtä huonosti ajeli umpisurkean startin saanut Bruno Giacomelli. Giacomelli kärsi myös rengasongelmista vaikkakin raivasi tiensä alun huonon ajon jälkeen nopeasti. Lopulta sijat 9 ja 10 kisassa eivät lohduttaneet tallia ja Alfa Romeo saattaa vetäytyä jopa kokonaan formula 1:stä.

Ligier: Molempien kuljettajien jäähyväiskilpailu tallille oli hyvä yleisarvioltaan. Jacques Laffite olisi voinut ajaa hyvän kisan ilman Derek Warwickia ja keskeytystään. Eddie Cheever vuorostaan ajoi loistavan kilpailun vaikka autoon tuli lähtökolarissa Alboreton kansssa ripustusvaurio. Sijat 4-6 olivat päätavoitteet mutta lopulta kolmas sija kotiyleisön edessä maistui jälleen ja lähtöpaikan ollessa parempi Cheever olisi voinut voittaa kilpailun tai olla ainakin toinen. Vuodelle 1983 molemmat paikat ovat avoinna ja turbomoottoreita ei Matra enää tee joten ainoa vaihtoehto on Renault.

Ferrari: Mario Andretti pääsi kisaamaan pienen kiistelyn jälkeen ja sunnuntaina f1:n päättäjäisjuhlan sijaan Andretti oli Michiganissa Indycarissa ja ajoi toiseksi viimeisestä ruudussa kisassa. Tambay taas joutui kipujensa takia vetäytymään kilpailusta. Andrettin vauhti Las Vegasissa oli Monzaan verrattuna vaisumpaa ja nyt ei voinut syyttää teknistä vikaa asiasta. Lopulta ripustus petti viidenneltä tilalta ja ura f1:n suhteen oli ohi. Enzo Ferrari saattoi kuitenkin kirjauttaa ilon ja surun täytteisen kauden päätteeksi La Famiglian ensimmäisen turboilla ajetun merkkimestaruuden nimiinsä.

Arrows: Marc Surer oli kisan paras Pirellin mies Pitkäjyväisillä ja vauhtia olisi riittänyt paremminkin ilman heikkoa lähtöruutua aika-ajossa. Aivan lopussa autoon iski moottorivaurio mikä täristi autoa mutta A5 kesti ja Surer oli 7:s. Mauro Baldi taas ajeli tyytyväisenä keskikastissa ja Mansellin aiheuttamasta osumasta huolimatta Baldi selvisi maaliin. A5:tä tullaan kehittämään talvikautta varten ja Ragno on säilyttämässä sponsoritukensa tallille.

Osella: Jacques Villeneuvea ei nähty tallissa viikonloppuna ja Jean-Pierre Jarier sai jälleen ajella yksinään. Loistava aika-ajo torstaina tiputti hänet perjantaina kuitenkin ruutuun 20:teen ruutuun mutta kolaroituaan lähes 290:n kilometrin tuntivauhdissa Jarier sai tarpeekseen ja jätti tallin. Samoin teki myös Herve Guilpin. Jarierin mukaan koko tallin autot olivat turvattomia romukasoja. Enzo Osellalta jäi nyt kaudeksi 1983 Jarierin kanssa sovittu 1,2 miljoonan dollarin summa saamatta ja Osella saattaa myös vetäytyä vaikean kauden jälkeen f1:stä.

Theodore: Tommy Byrne karsiutui jälleen täysin kehittymättömällä TY02:lla ajaessaan mutta pääsi kisaan Jarierin poisjäännin myötä. Ajeli lähes koko päivän viimeisenä ja jäätyään jo kaksi kierrosta kärjelle hän ajoi ulos ja keskeytti. Byrne ajautui riitoihin tallin toiminnasta Teddy Yipin kanssa ja herkän aiheen mainittuaan Byrne sai potkut tallista. Kyseinen herkkä aihe oli Yipin naisystäviin kohdistunut rahankäyttö.

Toleman: Uusi auto ei toiminut kisassa aika-ajon odotetulla tavalla ja Teo Fabi karsiutui vanhalla autolla. Fabi olisi päässyt kisaan mutta vetäytymisaika oli päättynyt. Warwickilla tekniset viat kiusasivat aiheuttaen myös Warwickin johtaman jonon johon koko keskikasti liittyi mukaan kilpailun alussa. Lopulta Warwick keskeytti. Toleman jäi pisteittä mutta ensi kaudella hyvin alkanut suunta todennäköisesti tuottaa pisteitä ja Candy liittyi kauden päätteeksi uudelleen mukaan Tolemanin sponsoreihin monen muun uuden sponsorin lisäksi mikä auttaa tallin taloustilannetta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Seuraavassa viestissä tuleekin sitten noita tallien arvioita kaudesta 1982 ja niiden jälkeen tulevatkin sitten kuljettajien arviot. Kuskiarvioissa en ole huomioimassa kauden 1982 jälkeisiä suorituksia joten joidenkin kuskien arvosana voi olla huonompi tai parempi sen hetkisen suorituksen perusteella kuin koko uran perusteella.

Tallien arviot yritän pitää varsin lyhyinä ja kuskien puolelle panostan sitten vähän enemmän vaikka kolme parasta kuskia saavatkin omat pitkät profiilinsa. Tallien arviot alkavat Theodoresta ja päättyvät Ferrariin.
 
Ylös