Las Vegas 25.9.1982
Datsun 280ZX Course Car asettui yhdessä Chico Serran ohjaaman saman mallin Medical Carin kanssa ruudukon taakse. Toistaiseksi piilossa eetteriltä selostuksen paikan päältä aloitti myös Yleisradion Juha Jokinen ja radion puolella suorana viime hetkellä pitkäksi venyneen formulastudion päälle selostuksensa aloitti Matti Lammi.
Raul Boeselilla oli niin pahoja ongelmia, että hän joutui starttaamaan varikolta kisaan. H-hetki oli koittanut ja lähtölippu oli heilahtanut. Vihreän valon palaessa Prost siirtyi johtoon perässään Arnoux, Alboreto, Cheever, Rosberg, Patrese ja Andretti. Alboreto ja Cheever olivat kolaroida itsensä pihalle heti alussa osuttuaan ensimmäisessä mutkassa yhteen.
Kolari olisi voinut olla todella vaarallinen Rosbergin mestaruuden kannalta. Alboreton oikea sivuponttooni sai osumamerkin ja Cheeverin toisen renkaan ripustus vaurioitui kolarissa.
Ensimmäisen kierroksen päättyessä järjestys oli seuraava: Prost, Arnoux, Alboreto, Patrese, Cheever, Andretti, Rosberg, Piquet, Warwick, Daly, Watson, Laffite, de Cesaris, Lauda, Surer, de Angelis, Henton, Winkelhock, Mansell, Giacomelli, Baldi, Keegan, Byrne ja Boesel. Hetken kuluttua tästä Boesel meni Byrnen ohi ja pysyi edellä.
Toisella kierroksella Arnoux ohitti Prostin ja pysyi kärjessä pienestä vaihdeongelmasta huolimatta. Laffite ohitti Watsonin ja Lauda alkoi yrittää ohituksia muista autoista päästäkseen kohti Derek Warwickin muodostamaa hirvittävää jonoa. Warwick ei saanut autosta enempää irti ja jopa Giacomellikin olisi päässyt kovempaa kuin Derek. Koko keskikasti oli hyvin pakkautunut. Kärkiseitsikkoa ei takarivin taistelut haitanneet.
Kierroksella 3 Daly osui Warwickin perään ja vaurioitti etusiipeään. Sen jälkeen letka pysyi Warwickin takana ja turhautuminen kasvoi. Vasta paljon myöhemmin sytytysvauriot kasvoivat niin suuriksi, että Warwick joutui menemään varikolle ja siten muut pääsivät edes yrittämään kilpailemista pisteistä. Vain Watson onnistui lopulta ohittamaan Warwickin.
Kierroksella 5 Laffiten sytytysvika aiheutti omatoimisen ulosajon ja Laffiten Ligierin taival oli päättynyt keskeytykseen. Se helpotti Watsonin taivalta ja sitten Laffiten jo keskeytettyä Watson ohitti Dalyn samalla kierroksella ja kierroksella 6 pääsi Warwickista ohi ainoana keskikastin ajajana. Watsonin takana oli ennen Warwickin ohitusta Daly ja takaa tulivat myös de Cesaris ja Lauda. Piquet taas ei antanut tilaa niin helposti paremman suoranopeutensa takia.
Kierroksella 8 takariveissä Mansell osui Baldin kanssa yhteen ja eturipustus vaurioitui niin pahoin, että Mansell keskeytti. Kierrokseen 10 mennessä aluksi Renaulteista paljonkin jäänyt Alboreto alkoi tavoittaa heitä nopeasti ja eroa ei ollut pian kuin vain sekunti. Sitten oli pitkä rako Patreseen joka ei onnistunut pitämään pitkään takanaan Cheeveriä, Andrettia ja Rosbergia. Kierroksella 11 Watson ohitti jo Piquetin ja alkoi tavoittaa Rosbergia.
Kierroksella 14 Arnoux'n Renaultin sähkölaitteet alkoivat pätkimään ja kierrosta myöhemmin autoon tuli moottorivaurio. Sen seurauksena Arnoux meni varikolle ja Prost siirtyi kärkeen. Kierroksella 15 Watson ohitti jo Rosbergin. Keke antoi tietä autoa säästääkseen. Seuraava kärkikamppailusta pois lähtevä uhri oli kytkinvauriosta kärsinyt Patrese. Patrese keskeytti lopulta neljänneltä tilalta kierroksella 17. Hänen kannassaan tulivat Watson, Cheever, Andretti ja Rosberg. Watson oli ohittanut nopeasti myös Cheeverin ja Andrettin jenkkiyleisön harmiksi. Kierroksella 20 pelinsä luovutti täysin sähkölaitteiden pettäessä Arnoux. Hän keskeytti sähkövian ohella myös moottorivaurion pahennuttua liikaa. Sen jälkeen Watson peri kolmannen paikan. Watson oli 23 sekuntia Alboreton takana tässä vaiheessa kisaa Rosbergin ollessa kuudentena. Samalla Alboreto pysytteli edelleen Prostin kintereillä ja näytti saavan hänet kiinni. Andrettin ja Rosbergin välille näytti tulevan taistelua. Suorilla Ferrari meni kovempaa, mutta mutkissa Keke sai Mariota kiinni.
Lopulta kierroksella 26 irronnut sytytystulppa rikkoi Piquetin moottorin ja armahti Brasilian miehen sijalta 11. BMW:n oppivuosi oli toivottavasti siten ohi. Koko Piquetin kisa oli halutonta keskikastissa ajoa ja täysin epätyypillistä Nelsonille. Seuraavalla kierroksella ja numerolla 27 petti Andrettin takaripustus viidenneltä tilalta samassa paikassa kuin vuotta aiemmin Alfa Romeolla nelospaikalta. Tuolloin Andretti sai ajettua vajaat 3 kierrosta pidempään. Se oli Keken viimeinen todellinen vaaranpaikka. Mario kiitti nopeasti yleisöä ja lähti kohti Michiganin Indycarin kilpailua. Andrettin keskeytys nosti vauhtiaan parantaneen Dalyn hetkeksi pisteille, mutta de Cesaris ja vielä nopeammin kulkenut Lauda veivät häneltä ennen pitkää pistepaikan. Watson taas oli enää 10 sekuntia Alboreton perässä ja Alboreto oli saman verran Prostia jäljessä. Kierroksella 28 de Angelisin moottori petti kymppipaikalta ja kisa jäi siihen. Kierroksella 32 Derek Warwickin sytytys petti lopullisesti. Hän oli tehnyt kaksi kertaa aiemmin stopin oltuaan tulppana radalla ja sytytystulppien vaihdosta huolimatta kisa loppui niiden petettyä. Lisäksi Warwickilla oli polttoaineensyötössä häiriö ja se ei helpottanut ajamisen tuskaa mitenkään.
Kierroksella 39 Byrne ajoi ulos radalta ajettuaan aivan alkua lukuunottamatta koko ajan viimeisenä keskeyttäen kilpailun. Kierroksella 41 Lauda oli kasipaikalla ja ohitti pian de Cesariksen ja Dalyn. Sen jälkeen de Cesaris näytti saavan Laudaa kiinni, mutta jäi taistelemaan Dalyn kanssa. Lauda taas alkoi tavoittaa Rosbergia saaden kuitenkin moottorivaurion autoonsa. Siihen mennessä Watsonin renkaat olivat alkaneet loppua ja Prost oli vaarallisen lähella ajaa ulos jarruvaurion takia. Kierroksella 52 Alboreto ohitti Prostin ja ajoi Tyrrelillä ensimmäistä kertaa kisan johdossa. Samoin Tyrrell sai ensimmäiset johtokierrokset kilpailussa moneen vuoteen. Lopulta kierroksella 53 Lauda keskeytti öljynpaineiden pudottua nollaan ja koneen tehtyä muutenkin lakon. Mestaruus oli nyt mahdottomuus Laudalle. Samoin McLaren menetti valmistajien mestaruusmahdollisuudet kokonaan. Tunnin kuluttua kilpailusta Juha Jokinen pääsi myös varsinaisesti eetterin kuuluville ja alkusanojen jälkeen selostus jatkui omalla tyylillään.
Kierroksella 56 Watson ohitti myös Prostin ja yritti loppuun asti saada Alboretoa kiinni. Turhaan. Eroa oli pienimmillään 10 sekuntia ja pian ohjausvika yhdessä heikkojen renkaiden kanssa tekivät Watsonin kisan voiton mahdottomaksi. Lopulta ero alkoi kasvaa ja viimeiset 20 kierrosta olivat oikeastaan pelkkää jännittävää odottelua täynnä. Winkelhock tosin ajeli varikolla vähän väliä yhdessä Boeselin kanssa ja lopulta moottorin ylikuumentumisen estämiseksi auto ajoi ilman moottorin katteita ja bensansyötön vaurion korjaamiseen kesti 11 kierrosta. Siten Winkelhockia ei laskettu lopputuloksiin. Loppukierroksilla Cheever ohitti myös Prostin ja nöyryytystä täydensi aiemmin Prostista kierroksella jääneen Marc Surerin ohitus takaisin johtokierrokselle. Aivan lopussa vain Daly näytti saavan jotain aikaan radalla, mutta häneltä loppuivat kierrokset kesken. Viimeisillä kierroksilla kaikki olivat uupuneita ja Keke rukoili vain auton kestävän ja Michelen voittavan kisan. Näin kävi.
John Watson ajoi hienon kisan olemalla toinen, Michele Alboreto ajoi vieläkin hienommin ja upeasti voitti Tyrrelillä ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1978 Monacon ja Patrick Depaillerin, mutta päivän ehdoton sankari oli ehdottomasti Keke Rosberg Suomesta. Hän ajoi viileästi vaatimatta yhtään ylimääräistä autoltaan ja ajoi viidenneksi. Lopussa hän olisi voinut päästää vaikka Dalyn ohitse ja olla kuudes, mutta Daly oli liian kaukana ja lisäksi miesten välit tuntien Kekeä ei huvittanut antaa hänelle mitään lisäarvoa. Rosbergin taustajoukoissa kyyneleet valuivat onnesta ja Suomen lippu alkoi heilua ja riemu alkoi olla ylimmillään. Lopputuloksissa Alboreto voitti ja sen myötä Ken Tyrrell sai arvokasta palkintorahaa yhdessä TV-rahan kanssa ja toinen oli siis John Watson. Kolmas kisassa oli Eddie Cheever hienon Ligierin ajon jälkeen. Neljäs sija meni Alain Prostille joka todennäköisesti olisi pian keskeyttänyt moottoririkkoon. Renaultin kone oli hajoamassa muutaman kierroksen sisään vaurion takia.
Viides oli Keke Rosberg ja kuudes oli Derek Daly. Seiskapaikka meni lopussa hienosti ajaneelle Marc Surerille ja Brian Henton oli kahdeksas. Yhdeksäs ja kymmenes paikka menivät Alfa Romeon miehille järjestyksessä Andrea de Cesaris ja Bruno Giacomelli. 11:sta sija meni Mauro Baldille, 12:sta sija meni Rupert Keeganille ja 13:sta ja viimeinen mukaan laskettu sija meni Raul Boeselille. 14:sta sija jäi antamatta Manfred Winkelhockille liiallisen kierrosmäärien puutteen takia. Hän jäi lopulta 13 kierrosta vaikka muuten ajamalla ero olisi ehkä ollut pari kierrosta. Keke Rosbergin voittaessa Lammi lähti hakemaan haastattelua ja Raimo Häyrinen jäi pitämään vähäksi aikaa lippua korkealla radion puolella. Radion lähetysaika venyi mestaruusjuhlien myötä varsin pitkälle yhdessä tv:n puolen kanssa.
Lopulta Keken haastattelua eivät saaneet Juha Jokinen eikä Matti Lammi vaan MTV:n Matti Kyllönen. Keke Rosberg oli tehnyt mahdottomasta mahdollisen ja voittanut maailmanmestaruuden. Näin perinteisen urheilun Suomi oli saanut ensimmäisen autourheilun kuninkuusluokan maailmanmestarinsa ja Rosbergin iloisesti nostaessa kätensä ylös maalissa hänestä oli tullut myös ensimmäinen Pohjoismaalainen maailmanmestari. Siitä yrittivät ruotsalaisetkin periä osansa. Kaikesta huolimatta Kekellä oli nyt hymy herkässä ja Jackie Stewartin ennustus olosuhteiden mestarista olivat osuneet oikeaan osoitteeseen. Keken kausi 1982 on ainutlaatuisuudessaan omaa luokkaansa ja vain Mike Hawthornen kausi 1958 on jotenkin siihen verrattavissa.
Kausi 1982 oli saanut arvoisensa maailmanmestarin jännittävien vaiheiden jälkeen ja kukaan ei olisi voinut olla parempi maailmanmestari kaiken jälkeen kuin Keke Rosberg pienestä Suomen maasta.