Laitetaan sitten pieniä tarinoita kauden 1983 kuskien ja tallien tilanteesta kauteen lähdettäessä:
Williams
Keke Rosberg 1 ja Jacques Laffite 2
Williamsin menetettyä kuusipyöräisen autonsa sääntöjen kouriin se joutui käyttämään FW08C:tä joka oli vuoden 1983 sääntöjen mukainen versio FW08:sta. Keke jatkaa tallissa ehdottomasti ykköskuskina. Toisena kuskina tallissa nähdään Jacques Laffite. Laffite oli paluumuuttaja talliin pitkästä aikaa. Laffiten suoritukset ovat vielä kysymysmerkin alla, mutta niistä saanee selvän kauden mittaan. Laffiten odotetaan kuitenkin täydentävän tallin suorituksia Keken toimiessa ykkösmiehenä.
Tyrrell
Michele Alboreto 3 ja Danny Sullivan 4
Michele Alboreton kausi 1982 oli loistava rahavaikeuksissa rämpineelle tallille ja Benettonin rahojen mukaantulo ratkaisi myös erilliset maksuongelmat ja rahamiesten hakeminen oli nyt turhaa. Alboreton odotetaan jatkavan hyviä otteita vaikka Ken Tyrrell on ollut huolissaan Alboreton lähdöstä. Toisen kuskin paikka oli pitkään ongelmallinen. Ylimääräisen pikkurahan talliin toi aivan viime hetkillä mukaan sarjaan tullut Indycarin kuljettaja Danny Sullivan. Ilman turboa kaudesta tulee vaikea ja muokatulla 011:sta ei ole helppoa ajaa. Aikaisintaan kesäkuussa talli saa uuden 012:sta.
Brabham
Nelson Piquet 5 ja Riccardo Patrese 6
Välitankkauksen keksijänerot ovat kehittäneet tämän kauden hienoimman näköisen auton. BT52 on kompromissiksi hieno ilmestys ja toivottavasti auto niittää menestystä. Kuskirintamalla Patrese oli tyytymätön palkkansa puolitukseen, mutta jatkoi tallissa puheista huolimatta. Tallin ainoa toive kaudelle 1983 oli vain saada luotettava turbomoottori. Moottoripomo Stappert ennusti Piquetin ja Brabhamin olevan maailmanmestareita kaudella 1983. Lisäksi talli hieman yllättäen vaihtoi rengasmerkkinsä Michelineihin.
McLaren
John Watson 7 ja Niki Lauda 8
McLaren on joutunut pettymään turbomoottorin tulon hitauteen. John Watsonin palkankorotus oli johtaa hänen erottamiseen, mutta Watson pysyi tallissa ja Niki Laudan kanssa Wattie pelaa hermopeliä mies miestä vastaan ja lisäksi molemmat toivovat turboa ennen kuin mestaruushaaveet menevät.
ATS
Manfred Winkelhock 9 ja ei toista kuljettajaa
Münchenin firma eli BMW antoi Brabhamin lisäksi moottorit Winkelhockin ATS:lle ja Günther Schmidt oli enemmän kuin tyytyväinen. Hänen tallinsa nousisi vihdoin ja viimein ansaitsemaansa asemaan. BMW:n turbomoottorit ovat asiakasmalleja ja aivan erikoisia aika-ajovirityksiä ja erikoispolttoaineita lukuunottamatta ATS:n moottorit ovat täysin samanlaisia kuin Brabhamilla.
Lotus
Elio de Angelis 11 ja Nigel Mansell 12
Lotusille talvikausi oli synkin pitkään aikaan. Colin Chapman joutui syytteiden alaiseksi ja menehtyi joulukuussa 1982 sydänkohtaukseen 54-vuotiaana. Hänen testamentissa Nigel Mansell säilyisi tallissa ainakin vuoteen 1984 saakka, mutta uudet johtajat Peter Warr ja Peter Wright voivat päättää toisin. Elio de Angelis säilytti myös paikkansa tallissa. Tallin mielenkiintoisin ongelma oli kuitenkin Chapmanin viimeinen saavutus tallipäällikkönä.
Talli sai Renaultin turbomoottorit, mutta talli ei saanut luvattuja Michelinin renkaita vaan joutui hankkimaan Pirellit. Peter Warrille Chapmanin kolmen vuoden sopimus Pirellin kanssa oli shokki. Pirellillä on ehkä hienot aika-ajorenkaat, mutta hyvin huonot kisarenkaat ja saderenkaat. Kauden puolivälistä alkaen Elion lisäksi myös Mansellin pitäisi saada käyttöönsä turbomoottorit.
Osin syy johtuu moottorivalmistajan nihkeydestä valmistaa riittävästi moottoreita ja osin Lotusin jäsenten välinen sorsiminen alkoi jo Chapmanin eläessä ja hänen kuoltua Mansellilla ei juuri ystäviä ole tallissa. Vaikea kausi on siis odotettavissa.
Renault
Alain Prost 15 ja Eddie Cheever 16
Kauden 1982 lopputulos oli La Regien johtokunnalle katastrofi. Sage ja Larrousse piiskasivat johtokunnan pelossa joukkionsa ennätysmäisiin testimääriin ennen kauden alkua. Ikävä kyllä uusi auto RE40 ei tule ennen kauden alkua ja siten talli käyttää toistaiseksi RE30C:tä ja toisen polven turbomoottoria raskaasti päivitettynä. Turbomoottorin kehitystyössä Renault kirii Ferraria mutta se on silti jäljessä sitä erittäin paljon.
RAM Racing
Eliseo Salazar 17 ja vapaavalintainen maksukuski 18
Vuosi 1982 oli kauhea vuosi Marchille ja tehdastalli vetäytyikin melkein kokonaan tallin toiminnasta. Nimellisesti March oli vielä mukana, mutta käytännössä tallia pyöritti RAM Automotive. Nimestään huolimatta tallia kutsuttiin usein RAM-Marchiksi. Dave Kellyn suunnittelema auto 01 oli painajainen. Lisäksi Rothmans oli häipynyt ja Rizla ei paljon sponsorirahaa upottanut talliin.
Eliseo Salazar löysi tiensä talliin isoilla rahoilla ja toista kuljettajaa talliin ei ole pääsääntöisesti nimetty vaan talli ajattaa ketä tahansa rahamiestä kauden aikana toisessa autossa. Siten talliin voisi löytää tiensä vaikka lottovoittaja Jorma.
Chico Serran piti ajaa Salazarin tallikaverina Riossa, mutta Serran sopimus Arrowsille esti ajot. Kaudesta on tulossa hyvin heikko. Etenkin kun Michelinien sijaan talli käyttää Pirellin renkaita.
Alfa Romeo (EuroRacing)
Andrea de Cesaris 22 ja Mauro Baldi 23
Vuoden 1982 päätteeksi Alfa Romeo vetäytyi f1:stä, mutta oikeammin vain omistava puoli vaihtui. Autodeltan sijaan toimintaa pyörittää EuroRacing ja se säilyttää vieläkin parhaimmat miehensä kuten Carlo Chitin ja Gerard Ducarougen. Lisäksi talli teki oikean päätöksen aloittaa heti turboilla jatkuvan empimisen ja arvonnan sijaan. Andrea de Cesarisilta odotetaan parempia tuloksia kuin aiemmin ja Mauro Baldilla on kenties nuoren uransa tärkein näytönpaikka.
Ligier
Jean-Pierre Jarier 25 ja Raul Boesel 26
Vuosi 1982 oli Ligierille pettymys ja sisäiset riidat tuhosivat käytännössä tallin toiveet menestyä kaudeksi 1983. Ovet paukkuivat ja askel kävi kilometritehdasta kohti. Tilalle tuli vuosien odotuksen jälkeen Jean-Pierre Jarier, Herve Guilpin Osellalta, Citroen ja Raul Boesel rahoineen. Lisäksi talli joutui tyytymään vapaastihengittävään Cosworthin moottoreihin.
Tallin viimeinen oljenkorsi taittui sillä hetkellä kun Renault ilmoitti antavansa turbomoottorit tallille, mutta vasta kaudeksi 1984. Ajajilla ei ole edessä helppo työ vaikka Jarier saattaa johonkin nyt pystyäkin. Etenkin kun viime kaudella Osella särkyi vähän väliä niin näytöt jäivät antamatta. Boeselin valttina olivat vain cruzeirot ja mies ajelee vain maksumiehenä sarjassa.
Ferrari
Patrick Tambay 27 ja Rene Arnoux 28
Vuodesta 1983 on tulossa hieno Tanssivan Orhin tallille. Kaksi hyvää kuljettajaa ja mahdollinen kolmaskin hyvä kuljettaja eli Didier Pironi olisi loistava lisä La Famiglialle. Enzon tallissa vallitsee nyt eri meininki kuin kaudella 1982 surun ja draaman keskellä. Enzo ja Piccinini ovat yrittäneet saada säännöllistä kolmatta autoa mukaan kisoihin yhdessä Luca di Montezemolon kanssa.
Ikävä kyllä Balestre ja Bernie eivät ole tähän suostuneet. Lisäksi osa Ferrarin väestä on epäuskoisia Pironin ajamisen suhteen. Heidän mielestään olisi ollut parempi ajattaa Mario Andrettia kolmannessa autossa kaudella 1983. Harvey Postlethwaiten ja Mauro Forghierin mukaan uuden auton tuleminen siirtyy kesäkuulle ja siten hetkeen ajetaan tasapohjaisella viime kauden autolla.
Ferrari käyttää viimeistä päivitystä toisen polven turbosta ja on aktiivisesti testannut kolmannen polven turboa ja jo neljännen polven turboa kehitetään Fioranossa. Tosin kolmannen ja neljännen polven turbotehoista Piccinini puhuu ehkä puppua, mutta Ferrari on kuitenkin kehittämässä erittäin tehokkaita aika-ajojen ns. Kranaattimoottoreita joista 1000 hevosvoimaa voikin jo irrota. Sen sijaan 1000 tai 1100 hevosvoiman kolmannen tai neljännen polven turbo kisavedossa on taattua Marcon satuilua.
Arrows
Marc Surer 29 ja Chico Serra 30
Jackie Oliverin talli on pahoissa talousvaikeuksista ja kun inttävän Alan Jonesin kanssa ei päästy sopimukseen niin Oliver värväsi rahamies Serran ajamaan tallissa. Sekava sopimustilanne Surerin kanssa on myös ongelma. Vaikea kauden alku tulossa siis.
Osella
Piercarlo Ghinzani 31 ja Corrado Fabi 32
Enzo Osella oli traagisen kauden 1982 jälkeen vetäytyä, mutta ystävien tuella Enzo jaksoi jatkaa f1:ssä myös kaudella 1983. Rahaa ei ollut paljon ja sitä tarvittiin. Vaikea päätös ja osin typerä sellainen oli ajattaa kahta kuljettajaa tallissa. Kauan puhuttu Jacques Villeneuven ajaminen kaudella 1983 Osellalla ei toteutunut ja hänen tilalleen otettiin mieluummin vanha tuttu Piercarlo Ghinzani.
Herralla oli myös pari kisaa alla kaudelta 1981 ja oli Osellan puheissa myös kaudella 1982 vaikka ajoja ei tullutkaan. Palettin menehdyttyä Enzon silmät osuivat Formula 2:sten mestariin Corrado Fabiin joka hyväksyi paikan tallissa. Corradon velipoika Teo ei Enzolle kelvannut. Tosin ei Corradollakaan helppoa tule olemaan. Etenkin kun hänen piti olla mieluummin Spiritillä, Tolemanilla tai Arrowsilla.
Theodore
Roberto Guerrero 33 ja Johnny Cecotto 34
Theodore ja Ensigin fuusioituivat yhteen ja Teddy Yipin ja Mo Nunnin yhteistalli uudella autolla vaikutti lupaavalta yhdistelmältä. Raha kuitenkin oli pulma vaikka Guerrero ja Cecotto toivat 500 000 dollaria mieheen ja lisäksi aina myös 4000 dollaria kisalta maksua. Cafe do Colombia, Cafe do Venezuela ja Segafredo oli Cecotton takana. Alunperin vuonna 1982 Cecotton piti ajaa Fittipaldilla, mutta Theodore selvisi kun Fittipaldi taas ei.
Toleman
Derek Warwick 35 ja Bruno Giacomelli 36
Sääntömuutoksista huolimatta Toleman yllätti Rion testeissä kaikki epäilijät ja Derek Warwickilta odotetaan paljon tulevan kauden suhteen. Ainoa harmi on vain kehitetyn toisen polven turbon käyttö. Candyn sponsorivalinta kohdistui Fabin veljesten ja Brian Hentonin sijaan Giacomelliin ja häneltäkin odotetaan jotain paikkansa säilyttämiseen.