F1 Kausikooste -83

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Perjantain Virallisen Harjoituksen jälkeen suurilla talleilla oli itku ja parku Long Beachin radan pompuista ja suurien tallien valittaessa aluksi ei aiottu tehdä asialle mitään. Ken Tyrrellin, Guy Ligierin ja Teddy Yipin mukaan valittaminen turbotallien osalta tai muidenkin isojen tallien kohdalla oli täysin turhaa. Heidän autonsa menestyivät perjantaina osin kovien jousitusten ansiosta.

Isot tallit uhkasivat jopa boikotoida kisaa sunnuntaina turvallisuuden nimissä. Ken Tyrrellin mielestä boikotti oli jo naurettavaa. Hänen mielestään Long Beach ei ollut sen epäreilumpi turboille kuin Paul Ricard hänen autoilleen. Mikäli muutoksia ei tehtäisi niin Renault, Ferrari ja Toleman olisivat vetäytyneet kilpailusta.

Williams ja McLaren harkitsivat vetäytymistä, mutta Keken, Nikin ja Johnin ärhentelyt tallin palavereissa käänsivät Frankin ja Ronin päät boikotin suhteen. Muut tallit halusivat kilpailla vaikka Nelson Piquetilla, Alain Prostilla ja Jacques Laffitella oli halua vetäytyä kisasta omien syidensä takia.

Pelätessään suurten tallien vetäytymisen aiheuttamaa katsojien kaikkoamista ja autojen hajoamista kilpailussa jatkuvasti parin pompun takia perjantaiyön ja lauantaiaamun aikana rataa tasoitettiin ja muokattiin pahimpien pomppujen osalta.

Kun pomput eivät vain suoristuneet niin nopeasti kuivuvalla sementillä ja muutamalla muulla niksillä radan pahimmat pomput muuttuivat yhdeksi ainoaksi suureksi loikaksi. Sekin rasitti autoja, mutta Lotusin Peter Warrin mukaan autot olisivat nyt edes saattaneet kestää toisin kuin eilen jolloin autot saivat jousitusvauriot jo muutaman kierroksen ajamisen jälkeen.

Radan muokkaus pikavauhtia ärsytti Tyrrelliä, Ligieriä ja Theodorea. Ken Tyrrell valitti jälleen kovaan ääneen f1:sten suosivan liikaa turboja ja Frank Williams yhtyi myös mielipiteeseen omalla tavallaan Brasilian hylkäyksen osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Lauantain Virallista Harjoitusta edeltävänä aikana monet kuljettajat valittivat edelleen radan loikkia, mutta Theodorella koko episodi herätti lähinnä huvittuneisuutta ja päänpuisteluita. Johnny Cecotton ja Roberto Guerreron mukaan valittaminen oli turhaa ja asiat pitäisi ratkaista reilusti radalla olosuhteista riippumatta.

Cecotton ja Guerreron mukaan Long Beach oli sarjan hienoimpia ratoja ajaa ja ennen kaikkea hauskaa oli helppo pitää Kalifornian alueilla. Roberto Guerrero oli edeltävänkin kauden kisassa hyvässä vauhdissa silloisella Ensignilla ja hän odotti hyvää kisaa myös sunnuntaille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Lauantain Virallisessa Harjoituksessa kohut jatkuivat, mutta vähemmällä voimalla kuin edellisenä päivänä. Patrick Tambay otti 0,8 sekunnin erolla tallikaveriinsa paalupaikan. Se oli hänen uransa ensimmäinen ja aika oli 1.26.117. Rene Arnoux jäi toiseen ruutuun vaikka hänen lauantain aika oli vain 1.27.628. Lauantaina sillä ajalla olisi tullut sija 3 tulostauluihin. Keke Rosberg löysi jälleen räjähtävää vauhtia Goodyearin aika-ajorenkaista ja oli lauantaina toinen ajalla 1.27.145 ja sillä pääsi kolmanteen ruutuun sunnuntaiksi.

Valtavasti paransi myös oikeat säädöt autoonsa löytänyt Jacques Laffite. Hänen aikansa oli 1.27.818. Sillä hän oli neljäs ja Elio de Angelis sai myös autonsa toimimaan paremmin ja aika oli 1.27.982 ja se riitti sijaan viisi. Kuudes sija meni hienon kierroksen ajanut edellisenä päivänä radan varteen jäänyt Derek Warwick ajalla 1.28.130.

Michele Alboreto paransi hieman perjantain aikaansa ja oli sillä seitsemäs ajalla 1.28.425 ja lauantain kohuajan sai Roberto Guerrero Theodorella. Ikävä kyllä kasipaikkaan riittänyt aika 1.28.528 diskattiin ja hän joutui perjantain ajallaan 1.29.585:llä lähtemään ruudusta 18:sta. Oikea kasipaikka meni siis Alain Prostille perjantain ajalla 1.28.558. Lauantaina hänen aikansa oli vain 1.29.768. Se olisi tiennyt 19:sta ruutua, mutta onneksi perjantain paikka olisi riittänyt ysipaikkaan muutenkin. Ysipaikka meni perjantailta loistavasti parantaneelle Danny Sullivanille ajalla 1.28.833. Sullivania veikkailtiin Theodoren miesten tapaan kilpailun mustaksi hevoseksi. Pois luvuista ei ollut myöskään kärkikymmenikön täydentänyt Jean-Pierre Jarier ajalla 1.28.913.

Riccardo Patrese jäi perjantain ajalla 1.28.958 ruutuun 11:sta. Lauantain aika oli vain 1.29.467. Se olisi riittänyt sijaan 15:sta. 12:sta sija meni Alan Jonesille ajalla 1.29.112 ja meno oli varsin väsynyttä Kengurulla. Nigel Mansell oli 13:sta ajalla 1.29.167 ja Bruno Giacomelli oli 14:sta ajalla 1.29.266.

Eddie Cheever oli 15:sta ajalla 1.29.422 ja 16:sta oli Marc Surer ajalla 1.29.521. 17:sta sija meni Johnny Cecottolle perjantain ajalla 1.29.559 ja Roberto Guerrero oli diskatun ajan vuoksi 18:sta ajalla 1.29.585. Cecotton lauantain aika oli 1.30.258. Se olisi tiennyt 24:ttä ruutua sunnutaille ilman loistavaa perjantain aikaa. Andrea de Cesaris ajoi sijan 19 ajalla 1.29.603 ja se oli edelleen iso pettymys Andrealle ja Alfa Romeolle. Päivän pettynein ja vihaisin mies oli kuitenkin edelliskisan voittaja Nelson Piquet ajalla 1.30.034. Sillä lähdettiin ruudusta 20 sunnuntain kilpailuun.

Mauro Baldi oli 21:s ajalla 1.30.070. Kisaa varten painajaismaiselta näytti McLarenin tilanne. Michelinin Slicksit eivät kestäneet lainkaan Long Beachin rataa ja hyötyä ei ollut myöskään Kevyillä Vyörenkailla tai Enduroilla ajamisesta. Ajat olivat John Watsonin ja Niki Laudan osalta 1.30.1 ja 1.30.188 ja sijaluvut 22 ja 23 synkensivät Ron Dennisin täysin. Jo edellisenä iltana Marlboron John Hoganin ja muiden pomojen kanssa illallinen oli mennyt täysin pieleen ja nyt vielä Virallisen Harjoituksen pettymys päälle.

ATS:n leirissä Manfred Winkelhockin ajo ei tuottanut iloa vaan sijaluku oli 24:s ajalla 1.30.220. Kaksi viimeistä kisaan mukaanpäässyttä kuljettajaa sijaluvuilla 25 ja 26 olivat Eliseo Salazar ja Raul Boesel ajoilla 1.31.126 ja 1.31.739. Boeselin lauantain aika oli marginaallisesti huonompi kuin perjantain aika eli 1.31.785 olisi riittänyt kisaan rimaa hipoen.

Kilpailusta karsiutuivat siis molemmat Osellan autot kuljettajineen järjestyksessä Corrado Fabi-Piercarlo Ghinzani sijaluvuilla 27 ja 28 aikojen ollessa 1.31.901 ja 1.32.182. Pienellä tallilla oli valtavia teknisiä murheita ja jousitukset olivat vaurioituneet Virallisen Harjoituksen aikana pahoin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Lauantain Virallisen Harjoituksen jälkeen tunteet kuohuivat edelleen Theodorella. Roberto Guerreron aika diskattiin ja sen myötä Teddy Yip yhdessä Mo Nunnin kanssa kirjoitti vetoomuksen jonka avulla Guerrero olisi voitu palauttaa lauantain ruutuunsa kisaan. Jokainen talli paitsi Ferrari, Renault ja Toleman allekirjoittivat sopimuksen. Myös McLaren ja Williams kaikesta empimisestä huolimatta.

Tolemanin Alex Hawkridge syytti automaattisesti Theodoren autoja huijaamisesta kun Guerreron auto oli sentin liian leveä ja uhkasi myös Cecotton ajan valittamisesta ja diskaamisesta sen huonoudestakin huolimatta. Ken Tyrrell puolusti Yipiä ja Nunnia sanomalla vain, että Toleman on kateellinen pikkutalli jolla ei ole pisteitä. Siten tutut vihamiehet Hawkridge ja Tyrrell olivat jälleen tukkanuottasilla.

Lauantaina myös Williams-talli protestoi varikolta käyntiin työntämisestä punnituspaikalla. Erikoisella suljetulla alueella kilpailun johto katsoi voivansa rikkoa sääntöpykälää 14 G mielin määrin.

Williamsilla ei oltu tyytyväisiä päätökseen ja enemmän tai vähemmän avoin protestisota kaudelle 1983 oli niillä päätöksillä julistettu. Kaikkein eniten yhteenottoa odotettiin juurikin Tyrrellin ja Tolemanin autojen välille kisassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Seuraavassa viestissä paneudutaan jälleen eri tallien taktiikoihin Long Beachissa. Välitankkausten osalta kaikki tallit olivat tankkaamatta autojaan ja lähtivät kilpailuun täysillä tankeilla. Syynä tankkaamatta jättämiseen olivat Long Beachin radan profiili ja erikoinen liikennevalojärjestelmä jolla yritettiin rajoittaa varikolle tulevien autojen määrää ja lisäämään turvallisuutta.

Kaikesta huolimatta polttoaineenkulutus huolestutti talleja ja näin muutamassa tallissa turbojen ohella säilytettiin valmius tankata autoja tarvittaessa kisassa. Williamsilla ja Brabhamilla oli siinä pelissä ylivoima sillä heillä oli varikon ainoat nopeapainetankkaukseen sopivat laitteet.

Muista turbotalleista vain Ferrari, Renault, Alfa Romeo ja Toleman suunnittelivat välitankkausta hätätapauksessa. Pääsääntöisesti turbotallit pyrkivät rajaamaan moottoritehojaan kilpailuun maaliinpääsyn varmistamiseksi. Osellan osuutta ei käsitellä tässä koska molemmat kuljettajat karsiutuivat kilpailusta.

Renkaiden osalta ratkaisuja tulee tässä:

Williams: Molemmat kuljettajat lähtivät AA-renkailla kisaan.

Tyrrell: Kuljettajista Alboreto lähti A-renkailla kisaan ja Sullivan lähti AA-renkailla kisaan.

Brabham: Patrese lähti matkaan Enduroilla ja Piquet teki suuren virheen lähtemällä matkaan Kevyillä Vyörenkailla.

McLaren: Watson lähti matkaan Enduroilla ja näin teki jälleen pitkän empimisen jälkeen viime hetkellä myös Lauda.

ATS: Winkelhock lähti matkaan AA-renkailla.

Lotus: Molemmat kuljettajat lähtivät alustavasti matkaan Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla. Ikävä kyllä Peter Warr päätti lopulta sen, että Mansell ottaa Lyhytjyväiset renkaat kisaan ja Elio ottaa alleen Pitkäjyväiset renkaat. Mansellille päätös oli myrkkyä aktiivijousituksen ja muutenkin raskaiden jousituksen säätöjen takia.

Renault: Prost lähti matkaan Enduroilla, mutta Cheeverille pistettiin jälleen kakkoskuskin sortopäätöksellä matkaan Kevyet Vyörenkaat.

RAM: Salazar lähti matkaan Pirellin Pitkäjyväisillä.

Alfa Romeo: Kuljettajista de Cesaris lähti Enduroilla kun taas Baldi lähti Kevyillä Vyörenkailla kisaan.

Ligier: Jarier lähti matkaan Enduroilla kun taas viimeisestä ruudusta Boesel otti riskin lähteä Kevyillä Vyörenkailla kisaan. Riski oli hyvä, mutta lopputulos olisi voinut olla reilusti parempi Enduroilla.

Ferrari: Tambay lähti AA-renkailla kun taas Arnoux otti A-renkaat alle kilpailuun.

Arrows: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan AA-renkailla.

Theodore: Guerrero otti riskitaktiikan lähtemällä ainoana miehenä B-renkailla kisaan ja Cecotto otti AA-renkaat alle kisaan.

Toleman: Molemmat kuljettajat lähtivät Pitkäjyväisillä kilpailuun.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Long Beach 27.3.1983

Long Beachin kilpailua oli tullut seuraamaan kauniissa ja aurinkoisessa säässä 85 000 hyvin maksavaa katsojaa. Näiden lisäksi myös eräs pieni brasilialainen poika seurasi kilpailua televisiosta. Kun Toyota Celican Course Car ja Medical Car ajajinaan Jacky Ickx ja Phil Hill olivat asettuneet paikoilleen alkoi Pitkän Rannan katuratakisa toden teolla. Valon vaihduttua vihreäksi Patrick Tambay sai hyvän lähdön, mutta Keke Rosberg lähti kuin tykin suusta ja oli ottaa kärkipaikan haltuunsa heti. Keken aggressiiviset liikkeet kohdistuivat Tambayn sijaan Rene Arnoux'n autoon ja osumaa tuli, mutta kummatkin pääsivät jatkamaan kisaa. Sitten Rosberg pyöräytti 360 astetta Seaside Wayn suoralla ja luopui vain hetkeksi kakkospaikastaan kun Jacques Laffite meni ohi. Toiseen kierrokseen mennessä paikka oli kuitenkin Rosbergin. Ensimmäisen kierroksen jälkeen järjestys oli Tambay, Laffite, Rosberg, Arnoux, Riccardo Patrese, Danny Sullivan, Michele Alboreto, Alain Prost ja Eddie Cheever. Sittemmin järjestys oli toisella kierroksella Tambay, Rosberg, Laffite, Arnoux, Patrese, Sullivan, Alboreto, Prost ja Cheever. Kolmannella kierroksella järjestys oli Tambay, Rosberg, Laffite, Alboreto, Arnoux, Patrese, Sullivan, Prost, Cheever, Marc Surer ja Derek Warwick.

Saman kierroksen päätteeksi Manfred Winkelhock keskeytti takarivin loppupäässä ulosajoon ja Sullivan joutui antamaan periksi Prostille ja Cheeverille. Järjestys oli siis kierroksella 4 Tambay, Rosberg, Laffite, Alboreto, Arnoux, Patrese, Prost, Cheever, Sullivan, Surer ja Warwick. Tambay alkoi vetää eroa muihin kuin Rosbergiin. Keke ei antanut periksi ja yleensä eroa ei ollut sekuntia enempää. Kärkinelikko Tambay, Rosberg, Laffite ja Alboreto pysyi tiiviisti lähellä, mutta Patrese alkoi jäädä viidennellä paikalla kauemmaksi. Mitään merkittävää ei tapahtunut ennen Warwickin renkaan puhkeamisesta aiheutunutta ulosajoa kierroksella 11. Poislukien Ligierin Jean-Pierre Jarierin ajamaa kilpailun nopeinta kierrosta kierroksella 8 Enduroilla minkä jälkeen Jarierilta alkoi löytyä vauhtia uskomatonta tahtia. Warwickin keskeytyksen jälkeen Surerin taakse kerääntyi koko keskikastin kerma järjestyksessä Elio de Angelis, Alan Jones, Nigel Mansell, Mauro Baldi, Andrea de Cesaris ja Roberto Guerrero. He kaikki halusivat ohi, mutta eivät päässeet ja turhautuminen alkoi nousta kattoonsa.

Turhautuminen näkyi myös Rosbergilla. Ohi ei päässyt ja välillä Keke näytti ajavan ulos radalta kun linja oli liian pitkä ja rata vain loppui ennen kunnon ohitusta. Sitten tilanne pysyi samana kunnes kierroksella 16 Prostin koko ajan temppuillut sytytys alkoi pätkimään toden teolla ja hän joutui käymään varikolla. La Regien onnettomuudeksi Cheeveriltä loppuivat Kevyet Vyörenkaat lähes saman tien ja hänen oli tultava kierroksella 17 varikolle. Ikävä kyllä Prostin autoa huollettiin ensin ja Cheever joutui palaamaan kylmästi takaisin radalle kuluneilla renkailla. Vasta myöhemmin Cheever sai Endurot alleen ja kisa oli pilalla. Tosin Prostilla oli kaikki täysin pielessä ja kun hän pääsi jatkamaan hän oli jo kolme kierrosta jäljessä. Takarivin sankareina siinä vaiheessa olivat edelleen Jarier, Sullivan ja Surer joista viimemainittu oli edes hieman saanut vauhtia lisää alleen.

Siinä vaiheessa Arnoux'n auton ohjausvaurio alkoi vaikuttaa ja pian Jarier meni hänestä ohi ja Jarier alkoi saavuttaa Patresea ja pian myös Alboretoa. Tambayn renkaat alkoivat kulumaan hitaasti ja kierrokseen 20 mennessä Tambayn vauhti oli alkanut hidastumaan ja kärkikuusikko oli nyt muodostunut aiemman kärkinelikon sijaan. Järjestys sen osalta oli siis Tambay, Rosberg, Laffite, Alboreto, Patrese ja Jarier. Hyvin pian Jarier ohitti Patresen ja ahdisteli Alboretoa. Kierroksella 22 Alboreto ja Jarier osuivat Seaside Wayn päätteeksi toisiinsa. Sen seurauksena Alboreto meni varikolle ripustusvaurion korjaukseen ja renkaidenvaihtoon ja Jarier otti hyvin pian uudestaan Patresen kiinni. Keken pinna alkoi pikkuhiljaa olla täysi Tambayn ylileveän linjan ja estelyn seurauksena.

Lopulta kierroksilla 25-27 tapahtui lukuisia keskeytyksiä: Ensin Rosberg osui Tambayhin luultuaan 25 kierroksen jälkeen saaneen vihdoin tilaisuuden ohittaa, pyöräytti kolarin seurauksena autonsa, väistäen Laffitea ja joutuen Jarierin torppauksen kohteeksi keskeyttäen kisan ja Jarierin jatkaessa kisaa pahoin vaurioituneella autolla. Samalla kierroksella kärkimiesten keskeyttäessä keskeytti myös vaihdelaatikon pettämiseen viimeisten joukossa myös Eliseo Salazar. Sitten Jarier keskeytti ohjautuvuuden takia kisan seuraavalla kierroksella eli kierroksella 26. Samalla kierroksella keskeyttivät Mauro Baldi ja Bruno Giacomelli kaasuttimen ja sähkölaitteiden petettyä. Keskeytyslitanian huipentuman täydensi Roberto Guerreron keskeyttäminen myöskin vaihdelaatikon pettämiseen hyvän ajon jälkeen kierroksella 27. Parissa-kolmessa kierroksessa kolme kisan potentiaalista voittajaehdokasta keskeytti ja kaikki kävivät kuumina tavallaan.

Tämä jätti kilpailun johtoon Laffiten ja Patrese oli toinen ja sankariajoa ajava Sullivan oli kolmantena Surerin ollessa neljäntenä ja Johnny Cecotto oli viidentenä. Ikävä kyllä McLarenit järjestyksessä John Watson ja Niki Lauda olivat jo nousussa kohti voittoa vaikka parhainta osaa Enduroista ei ollut vielä käytetty. Alle kierrokseen McLarenit menivät Cecotton ohi ja Surerin raju estely Tambay-Rosberg-Jarierin-akselin kolaripaikalla oli aiheuttaa Surerin, Watsonin ja Laudan keskeytyksen kisasta.

Onneksi jarrutukset onnistuivat vaikkakin Niki löi jalkansa pahasti töyssyssä ja sillä olisi seurauksia kisan loppupuolella. Shoreline Drivessa Watson meni Laudan ohi ja pian Lauda ohitti uudestaan Watsonin. Kuitenkin jotain piti tehdä voiton suhteen nopeasti sillä Laffiteen eroa oli 20 sekuntia ja keskinäiseen taisteluun aikaa ei ollut. Kierroksella 29 de Angelis keskeytti ohjautuvuuden loputtua kesken kaiken. Oikeasti syy oli Pirellin umpisurkeissa kisakumeissa. Sitä eivät voineet myöntää Elio eikä Peter Warrkaan.

Sitten muutamassa kierroksessa McLarenit ohittivat myös Sullivanin, keräsivät vuorotellen kisan nopeimpia kierroksia ja lopulta kierroksella 42 tapahtuivat kilpailun ratkaisuhetket. Laffite johti edelleen, mutta Niki Lauda ajoi 2 sekuntia nopeamman kierroksen Enduroilla kuin Slicksillä Virallisissa Harjoituksissa ja Watsonkin ajoi vain puoli sekuntia Laudaa hitaammin. Laudan kierros oli kisan nopein ja sellaisena se pysyisi loppuun asti.

Sen jälkeen Watson ajoi yhtä nopeasti kuin Lauda ja noin sekunnin verran nopeammin kuin Laffite per kierros. Lopulta hieman ennen kierroksen 45 ohitusta Lauda jäi Watsonin taakse suosiolla ja Watson sai voittaa kilpailun helposti. Watson meni kierroksella 45 ohi Laffitesta ja kun Laudakin meni vielä ohi niin peli oli selvä. Kierroksella 48 de Cesarisin autosta särkyi vaihdelaatikko ja kisa jäi kesken. Laffite kärvisteli renkaiden kanssa ja Patrese alkoi saada häntä kiinni.

Samoin takarivistä oli noussut ylimääräisen varikkostopin renkaiden takia tehnyt Rene Arnoux ja Eddie Cheever joka oli Enduroilla raivannut tiensä viidenneksi. Aivan takajoukoissa uskomatonta vauhtia piti myös Raul Boesel Enduroilla ja näytti saavan viimeisestä ruudusta jopa yhden pisteen.

Kierroksella 51 keskeytti kaasutinvaurion aiheuttamaan ulosajoon kymppipaikalta Nelson Piquet. Piquet oli ajanut surkeimman kisansa sitten kauden 1982 Las Vegasin ja aivan mahdotonta ei olisi ollut herran omakaan keskeytys silkasta ärsytyksestä. Kierroksella 52 Patrese meni Laffiten ohi ja näytti saavan varman kolmospaikan. Toisaalta Patrese ei näyttänyt voivan tehdä mitään Enduroillaan koska Bernien ja Gordonin polttoaineen säästötaktiikka piti säilyttää loppuun asti.

Viidentenä oli hetken aikaa jälleen huippuvauhtia kirinyt Cecotto, mutta Arnoux ja Cheever palauttivat hänet nopeasti maan pinnalle. Sen sijaan Sullivan ja Surer olivat jo kauempana. Kierroksella 59 keskeytti kisan jo aikoja sitten lekkeripeliksi lyönyt Jones. Jones oli kuluttanut päivän keskikastissa, osunut kahdesti seinään, käynyt myös varikolla kaksi kertaa ja lopulta keskeyttänyt väsymykseen. Kunto loppui kesken ja Jackie Oliverille tilanne oli häpeällinen.

Kierroksella 67 Williamsin varikkomiehet vahingossa näyttivät varikkotauluja väärin Laffitelle ja näin Cheever ja Arnoux menivät ohi. Arnoux tosin meni Laffiten lisäksi myös Cheeverin ohi. Hetken kuluttua Cheever kuitenkin keskeytti vaihdelaatikon hajoamiseen ja Laffite pysyi viidentenä. Samalla kierroksella Lauda luovutti taistelun voitosta jalkakrampin takia ja kisan lopussa Lauda ei jaksanut melkein ollenkaan painaa kaasua kipujen takia.

Kolme kierrosta ennen maalia kierroksella 72 Patresen auton virranjakaja hajosi ja hän joutui keskeyttämään. Patresen pudottua kisasta pois Laffite sai pitää neljännen paikkansa. Lopussa kisan alussa jopa potentiaallinen voittoehdokas Sullivan alkoi tippua väistämättä Surerin tapaan ja Surer meni hänestä ohi ja samoin Cecotto. Pisteiden ulkopuolella viimeisellä kierroksella myös Boesel meni ohi hänestä. Boeselin renkaissa potkua riitti, mutta harmittavasti kierrokset loppuivat kesken ennen pistesijan ottamista pois Cecottolta.

Kilpailun voitti siis uskomattoman ajon jälkeen kaksoisvoiton saavuttanut Team McLaren ajajinaan John Watson ja Niki Lauda. Kolmanneksi ajoi Rene Arnoux ja neljänneksi ajoi Jacques Laffite ja viidenneksi ajoi lopussa hienosti ajanut Marc Surer. Theodorella hypittiin riemusta kun Johnny Cecotto ajoi auton maaliin ja toi pisteen ensimmäistä kertaa 2 vuoteen tallille. Silloin pisteen oli tuonut Patrick Tambay samalla radalla.

Seiskapaikka meni Raul Boeselille mikä harmitti häntä vaikka viimeisestä ruudusta noinkin korkealle pääseminen oli uskomattoman hieno suoritus. Danny Sullivan oli 8:s harmittavasti ja samoin Michele Alboreto oli pettynyt 9:llä sijalla. Patrese oli 10:s keskeytyksestään huolimatta ja Alain Prost oli 11:sta ja Nigel Mansell viimeinen ja 12:sta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
McLarenille koko Long Beachin kilpailu oli todellinen yllätys jo muutenkin, mutta erityisesti sen lopputulos oli mahtava juttu ja samalla myös kaikkien aikojen ajo takariveistä. John Watson vahvisti voitollaan asemiaan myös f1:n taktisesti älykkäimpänä kuljettajana.

Watson oli tietyillä katuradoilla kuin kotonaan ja lisäksi Watson maksoi vuoden 1983 voitollaan takaisin edellisen kauden kenties mestaruuden maksaneen virheensä ottaa kisaan Kevyet Vyörenkaat. Edellisen kauden kisassa Watson oli ajanut huonoimmillaan taas todella surkeasti, mutta tämän vuoden voitto maistui makealle. Watson teki samalla jälleen uutta historiaa mikä on edelleen voimassa nykypäivänäkin.

Watson nousi ruudusta 22 kilpailun voittoon. Edellinen ennätys oli myös hänen nimissään eli kauden 1982 Detroitissa hän nousi voittoon silloisesta ruudusta 17. Niki Lauda kehui estoitta kenties ensimmäistä kertaa Enduro-renkaita joita hän aiemmin vihasi erittäin paljon ja ei hän myöskään niistä mitenkään hirveästi pitänyt kauden 1983 aikana, mutta jo Riossa hän oli oppinut hyväksymään tiettyjä uusia asioita joiden laiminlyönti olisi voinut todella vaikuttaa hänen suorituksiinsa.

Lauda ei varsinaisesti luovuttanut voittoaan Watsonille kisassa vaan töyssyn aiheuttama paha jalkakramppi vaivasi häntä kilpailun loppupuolella ja lisäksi Watson oli yksinkertaisesti Nikiä nopeampi. Maailman Nopeinkin joutui sen tunnustamaan. Täten Lauda kiisti jyrkästi väitteet tallimääräyksestä tai Ron Dennisin pyynnöistä tehdä Watsonille mieliksi ennen kilpailua.

Rengaspuolella Lauda uskoi Kevyillä Vyörengasten riittäneen korkeintaan jäännöspisteille päivän kilpailussa ja varsin viime hetkelle Niki teki oikean valinnan. Todennäköisesti kevyemmillä renkailla Lauda olisi jäänyt pisteittä koska ne renkaat valinneet Michelinin kuljettajat joutuivat ne myös vaihtamaan. Joka tapauksessa toiseksikin ajaminen oli uskomaton saavutus koska Lauda uskoi Enduroillakin olevan korkeintaan jäännöspisteillä ja Watsonkaan ei ollut uskoa vielä edes palkintokorokkeellakaan voittoaan.

Vanha Belfastin mies piti kuitenkin hauskaa Long Beachin kaunottarien kanssa palkinnoilla ja vähän vielä kilpailun jatkoillakin.:D Ron Dennis oli haljeta ylpeydestä ja onnesta palkinoilla ja Michelinin kanssa Dennis suostui myös jatkamaan yhteistyötä vaikka riskejä tulevina vuosina olikin tiedossa ja Endurot olivat äärettömän radasta riippuvaisia renkaita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Oikeastaan koko Long Beachin voittaja ei ollut McLaren, John Watson tai Niki Laudakaan vaan Michelinin ikioma erittäin kova Enduro-rengas. Long Beachin karkealla katuradalla tämä Michelinin ja sarjan kovimmaksi nimetty kisarengas ravisti aluksi erittäin pahasti, liukui mutkiin levottomasti ja pysyi kylmänä kuin pakasteallas kisan alkukierroksilla. Enduroilla oli erittäin heikko lämmöntuotto kyky kisan alkuvaiheissa verrattuna Goodyearin AA-renkaisiin tai Pirellin Pitkäjyväisiin renkaisiin.

Kuitenkin kisan edetessä Michelinin renkaat menettivät kumia, keräsivät uutta pitoa karkeasta asvalttipinnasta ja tuottivat lämpöä erittäin nopeasti verrattuna kilpaileviin renkaisiin. Sekuntikaupalla menetetyt sekunnit kisan alussa otettiin erittäin nopeasti kiinni kisan loppuvaiheiisin tultaessa. Enduroiden kohdalla ratkaiseva kierros vaihteli Long Beachissa 8-42 välillä ja sen jälkeen iskukyky oli uskomaton.

Jopa Raul Boeselin kierrokset olivat keskimäärin 0,5-1 sekunnin verran kovempia kuin kisailijoiden ja Jean-Pierre Jarierin, Watsonin ja Laudan kierrokset olivat jo 1-2 sekuntia kilpailijoita kovempia ja renkaat alkoivat heiketä kierrosten suhteen vasta kierroksen 70 jälkeen kisassa niillä jotka vielä olivat mukana.

Watsonin mukaan koko Enduron täydellinen iskukyky perustui juuri oikeaan lämpötilaan ja ylimääräisten kumiosien hankautuessa irti renkaasta oikealla hetkellä. Silloin jo valmiiksi muiden valmistajien kovimpia renkaita kovempi rakenne keveni ja renkaat muuttuivat nopeammiksi ja pitävimmäksi.

Lyhyissä vedoissa puhumattakaan aika-ajoista koko Michelinin Enduro-rengas oli käyttökelvoton. Lisäksi koko erikoinen rengaslaji oli riippuvainen myös riittävän karkeasta pinnoitteesta. Jos pinta oli liian sileä niin raskaat karbidiosat säilyivät renkaissa ja vauhti muuttui vain hitaasti paremmaksi. Pahimmassa tapauksessa muutosta vauhdissa ei tapahtuisi lainkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Vuoden 1983 kilpailussa Marc Surer pelasti Arrowsin kasvot karmealta nöyryytykseltä. Viides sija ja pisteitä toistamiseen kaudella oli jälleen hyvä suoritus. Ikävä kyllä Alan Jonesin suoritus ei ollut mistään kotoisin ja näytti siltä, että Chico Serra pitäisi kutsua taas takaisin rattiin. Jonesin asenteen ollessa niin huono Long Beachissa Jackie Oliver ei todellakaan halunnut antaa Surerille kenkää vain maksaakseen entisen mestarin palkkoja luovuttamisesta.

Ja sekin palkka olisi tullut Serran isosta rahasäkistä. Rahakiistat Jonesin kanssa repivät tallia ja Race of Championsiin Jones halusi saman summan kuin Long Beachiin eli 50 000 dollaria. Se ei tuntunut käyvän Oliverille ja vaikeuksia oli luvassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Arrowsin huhutilanteen lisäksi pettymystä herätti myös Tyrrellin suoritus Long Beachissa. Toisaalta molemmat kuljettajat eli Alboreto ja Sullivan ajoivat todella hyvät suoritukset.

Molemmat nousivat lähdöissä useita sijoja ja ilman Jarieria Alboreton kisa olisi voinut mennä paremminkin. Sullivan keräsi näyttävällä ajollaan kehuja ja hetken aikaa kolmantena oleminen teki hyvää itseluottamukselle.

Ikävä kyllä tallipäällikkö Ken Tyrrell itse ei ollut kovin tyytyväinen. Tiimipalaverissa pettymys oli suuri kun Alboreto ei onnistunut nousemaan takarivin sijoituksista niin hyvin kuin oli odotettu ja Sullivanin hyytyminen kisan lopussa ärsytti häntä myös suuresti.

Tosin molempien kuljettajien kisat pilasivat myös se, että ylimääräisiä varikkokäyntejä ei haluttu tehdä ja Goodyearin renkaat eivät vain kestäneet Long Beachin radalla yhtä hyvin kuin Michelinit. Alboreton kolari Jarierin kanssa oli tosin onnekas siinä mielessä, että hän oli lähtenyt astetta Sullivania pehmeämillä renkailla kisaan ja ne olisivat pian pettäneet alta ilman kolaria ja se olisi voinut vaikeuttaa kisaa myöskin erittäin paljon.

Lopulta molempien kuljettajien ei olisi pitänyt olla niin pettyneitä suorituksiinsa kun he olivat tiimipalaverin jälkeen. Kenillä narinat olivat huonon kisan jälkeen kuskeille yleisiä ja heidän olisi vain pitänyt tietää, että Ken oli narissut jokaiselle hyvälle kuljettajalle tallissaan huonolla hetkellä ja edes Jackie Stewartkaan ei ollut poikkeus vaikka muuten Ken Tyrrellin asenne häneen oli aivan erilainen kuin muihin kuljettajiin tallissaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Long Beachin kisan jättiyllätyksiä teki myös Johnny Cecotto Theodorella. Pisteen nappaaminen pienelle talousvaikeuksissa pyörivälle tallille oli todella hieno juttu vaikka osittain keskeytykset auttoivat sen saavuttamisessa. Pisteestäkin huolimatta tallia kismitti edelleen Tolemanin aiheuttama aika-ajon hylkäys Roberto Guerreron parhaimman ajan osalta.

Niin hyvällä lähtöruudulla kuin 8 olisi voinut tehdä paljonkin kisassa vaikkakin Guerreron vaihdeongelmat olisivat voineet iskeä siitä huolimattakin. Joka tapauksessa muut potentiaaliset radat Theodoren pisteille saamiseen olivat oikeastaan enää vain Monacossa ja Detroitissa. Muuten ei asiaa ollutkaan niille ilman todella rajuja kolarikisoja ja Monacossa niiden hankkimista rajoitti myös aika-ajon karsinta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Guy Ligierille Jean-Pierre Jarierin keskeytys oli todella suuri pettymys ja Raul Boeselin kyvyttömyys ajaa pisteille harmitti myös erittäin paljon tallipäällikköä itseään. Boeselin kisan oli pilannut lähteminen juurikin viimeisestä ruudusta kisaan.

Jos lähtöpaikka olisi ollut edes vähän parempi ja hän ei olisi ottanut Kevyitä Vyörenkaita aluksi kisaan niin Boesel olisi todennäköisesti ollut jopa palkinnoilla ja Jarier olisi voinut voittaa koko kisan. Vähän paremmalla onnella koko kisasta olisi voinut tulla Ligierin juhlaa, mutta nyt siitä tuli lässähtänyt pannukakku.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan vielä lyhyesti tallien mietteitä Long Beachin kilpailusta:

Williams: Long Beachin radalle auto sopi hyvin ja aika-ajot sujuivat hyvin. Keke ja Jacques olivat voittovauhdissa koko viikonlopun. Keke ajoi 25 kierrosta Tambayn perässä vain keskeyttäen kolariin. Keke syytti niin Tambayta kuin Jarieriakin kolarista. Ikävä kyllä Ferrari teki Kekestä syyllisen ja tifosot ovat raivokkaasti buuanneet Rosbergille viime aikoina. Laffite taas peri johtopaikan, mutta kuluneilla renkailla ei voinut mitään McLareneille ja oli saamassa nelospaikan kunnes menetti sen varikkovirheen vuoksi ja sitten sai sen uudestaan. Hieno kisa tallilta huolimatta voiton menemisestä.

Tyrrell: Kerrankin loistava aika-ajo molemmilta ajajilta. Viikonloppu oli sujunut muutenkin hyvin lukuunottamatta Alboreton lauantain vapaiden harjoitusten kolaria. Loistavat lähdöt auttoivat kisassa ja kaikki oli hyvin kunnes Alboreto osui Jarierin kanssa ja joutui varikolle. Lopulta ajoi uusilla renkailla melkein tallikaverinsa kiinni lopussa. Sullivan ajaa kotimaansa radoilla todella näyttävästi ja tyylillä. Ikävä kyllä Goodyearit eivät vain kestäneet ja lopulta pisteet jäivät saamatta osin niiden takia. Miestä meni ohi ja se harmitti Sullivania paljon. Loppuvaiheissa tosin Cecotton ja Boeselin taakse jääminen antoivat taas moittimisen aihetta vaikka renkaiden lisäksi Sullivanin autossa oli ollut moottorivaurio jo 10 kierrosta ennen maalia. Kaikkiaan pettymys, mutta tästä on hyvä jatkaa silti eteenpäin.

Brabham: Harjoitukset niin epviralliset kuin virallisetkin sujuivat heikosti tallin autoilta. Patrese oli 11:sta ja Piquet 20:s. Patrese ajoi tällä kertaa Piquetia paremmin kilpailussa. Sullivanin ja Jarierin takana pitäminen oli ehdotonta pisteiden kannalta ja keskeytysten myötä Patrese oli jo toisena. Voittoa ei saanut yrittää koska bensa olisi voinut loppua kesken matkan. Kielto harmitti Patresea, mutta lopulta auton virranjakaja hajosi ja matka päättyi harmittavasti kolmannelta tilalta. Ennen keskeytystä hän oli aiemmin ajanut myös McLarenien painostuksesta ulos radalta mikä ärsytti tallipalaverissa Bernietä. Kymppipaikka ei lohduttanut Padovan miestä. Piquet taas ajoi heikoimman kilpailunsa sitten Las Vegasin ja keskeytti taas turhautuneena keskikastista. Ulosajo johtui kaasutinvauriosta, mutta mieliala puhui keskeyttämisen puolesta muutenkin. Harmittava takaisku kaikkiaan.

McLaren: Outo kilpailuviikonloppu kaikkiaan toi uskomattoman voiton ja sarjajohdon tallin autoille. Kierrokseen 33 saakka meno oli tasavahvaa ja sitten Lauda antoi tietä Watsonille kohti voittoa. Lopullisesti Lauda antoi periksi tosin jalkakipujensa takia kisan loppupuolella. Tallille surkean aika-ajon jälkeen voitto oli helpotus ja Watsonille voitto merkitsee helpotusta kotimedian luomiin paineisiin. Loistosuoritus.

ATS: Winkelhock ja ATS eivät vakuuttaneet ohjausvaurion takia mitenkään ja sijalta 24 Winkelhock keskeytti ulosajoon jo kierroksella 3.

Lotus: Pirellin renkaat ovat hyviä aika-ajoissa, mutta surkeita kisassa. kuljettajista de Angelis yritti Lyhytjyväisillä jopa parantaa menoa, mutta Elio keskeytti lopulta renkaiden takia. Peter Warr yritti naamioida tilanteen ohjausvaurioksi, mutta kehonkieli puhui toista. Mansell taas ajoi päättäväisesti kisassa vaikka rengasmurheet pilasivat kaiken. Mansell halusi keskeyttää kisan kolmannella stopillaan, mutta talli ei sallinut sitä. Nigelin piti ajaa autolle ehdottomasti testikilometrejä. Lopulta Mansell oli viimeinen. Surkea viikonloppu tallille.

Renault: Rion katastrofin jälkeen RE40 on prototyyppinäkin parempi kuin entinen auto ja Prost oli matkalla hyvään suoritukseen. Ikävä kyllä sytytysjärjestelmän korjaus vei kolme kierrosta ja pilasi potentiaalisen hyvän kilpailun. Eddie Cheever jäi pitämään Renaultin lippua korkealla vaikka ohittikin tallimääräyksen vastaisesti Prostin kisassa alkukierroksilla ja myöhemmin joutui palamaan radalle kuluneilla renkailla ja se seikka pilasi hänen kisansa. Osin renkaiden kulumisen lisäksi Cheeverillä oli yhdessä renkaassa myös rengasrikko. Saatuaan Endurot alleen Cheever ajoi näyttävästi muita kilpaveljiä kiinni ja oli nelospaikalla ennen kuin vaihdelaatikko petti. Huono, mutta lupaava viikonloppu jatkoa ajatellen.

RAM: Salazar sai melkein koko kauden päivityspaketin käyttöönsä Long Beachiin ja meno ei juurikaan parantunut vaikka kisaanpääsy olikin varma lopulta. Joukon jatkona ajeleminen ja viimeiseltä sijalta keskeytys oli kuitenkin selviö vaihdevikaisella autolla.

Alfa Romeo: Michelinin Slicksit tuottivat pettymyksen Baldille ja de Cesarisille. Kilpailussa Enduroista ei ollut muista Michelinin miehistä poiketen hirveästi hyötyä. Tosin potentiaali meni kenties Marc Surerin estelyihin kisan alkuvaiheen jonoajossa. Baldi joutui käymään renkaiden vaihdossa ja korjauksessa osuttuaan seinään. Pehmeillä Vyörenkailla vauhti näytti paranevan, mutta 18:sta sijalta keskeyttäminen ei ollut hyvä asia ja de Cesaris keskeytti sijalta 14:sta kierroksella 48 vaihteiden hajottua. Omituista oli tallin selittely sähköviasta molempien kuljettajien osalta. Huono viikonloppu tallilta.

Ligier: Jarier oli erittäin tyytyväinen ollessaan toiseksi nopein Michelinin mies aika-ajon jälkeen. Boesel taas pääsi juuri ja juuri mukaan kilpailuun. Kilpailussa Jarier ajeli aluksi erittäin hitaasti, mutta kierroksen 8 jälkeen järjesti ohitusten sarjan ja showmiehenä Jarier oli kisan viihdyttävin kuski. Kierroksella 17 Jarier oli jo kuudes. Tosin kolaroi Alboreton kanssa vain joutuakseen myöhemmin kolaroimaan Keken ulos kisasta. Jarier näki asian Keken ja Tambayn syynä. Suuttuminen oli erittäin ymmärrettävä asia. Ligierillä kun olisi ollut mahdollisuus jopa voittoon.

Boesel taas aloitti pitkän vaikean taistelun viimeisestä ruudusta ja lopulta näytti saavan uransa ensimmäisen pisteensä, mutta kierrokset loppuivat harmittavasti kesken kaiken. Boeselin ajotyyli oli näyttävää mutta silti Guy Ligier syytti häntä turhasta varmistelusta tiimipalaverissa. Osin Boeselin pistehaaveet romuttuivat hänen pitäessä mieluummin Kevyet Vyörenkaat. Hänen olisi pitänyt ottaa Endurot alleen ja olla pysähtymättä turhaan kisassa. Ikävä kyllä huono taktiikka vei pisteet. Paras kisa rahamieheltä kuitenkin toistaiseksi ja kyllä ne pisteet saattavat sieltä vielä tulla.

Ferrari: Yllättäen Tambay otti uransa ensimmäisen paalupaikan Arnoux'n sijasta ja oli vahvasti ehdolla voittamaan kisan ennen Rosbergin järjestämää kolaria. Talli ja Tambay syyttivät välittömästi Kekeä ja näin Italian tifosot aloittivat Kekeen kohdistuvan lokakampanjan yhdessä lehdistön kanssa. Arnoux ajoi vuorostaan tavoistaan poiketen varovasti ja kävi varikolla vaihdattamassa renkaat kierroksella 23. Sen jälkeen kierroksella 35 oli jo pisteillä ja kilpailun loppuun mennessä kolmantena. McLarenien kanssa Arnoux oli ainoa kuljettaja samalla kierroksella ja hän oli alkanut saamaan Laudaa kiinni kisan lopussa. Pitkässä juoksussa Arnoux olisi myös mennyt Laudan ohi. Niin pahat oli kivut Laudalla hänen jalassaan.

Arrows: Alan Jones oli kuin joulupukki ilman lahjoja. Jones oli reippaasti ylipainoinen ja koko episodi Long Beachissa oli melkoisen surkuhupaisaa. Toki Jones yritti pistää asiaa ohjausvaurion piikkiin, mutta kyllä vika oli nyt harvinaisesti ihan miehessä itsessään. Häntä yksinkertaisesti sapetti ajaa keskikastissa Arrowsin autolla ja kaksi kertaa osuminen seinään ja varikolla käynti samalla määrällä ärsytti ja lopulta kunto loppui vähemmän yllättäen kesken viimeiseltä sijalta eli 14:sta paikalta. Rahaa toki kivasti kilisee pankkitilille. Rahasta puheen ollen Marc Surer näytti kaapin paikan Jonesille heti viikonlopun alusta alkaen. Kierroksella 3 Surer oli jo 11:sta ja nopean nousun jälkeen renkaiden alkaessa toimia hän oli jo neljäntenä kierroksella 26. Sullivanin ja Cecotton edellä pysyttiin, mutta vauhtia olisi ollut parempaankin ilman renkaiden liiallista kulumista. Viitospaikka oli ainoa hyvä asia koko Arrowsin vaikeassa viikonlopussa ja Jonesin ja Oliverin yhteenotot jatkuivat kiivaana.

Osella: Talli ei hyötynyt Pirellin renkaista kun ne sopivat enemmän Tolemanille ja Lotusille. Sen seurauksena yhdessä teknisten vikojen kanssa tuloksena oli karsiutuminen. Sen pituinen se.

Theodore: F1:ssä pienikin talli voi toisinaan menestyä. Kunnioitettava aika-ajo olisi ollut sensaatio jos Toleman ja Alex Hawkridge ei olisi vainonnut tallia yhden sentin takia. Kisassa autot olivat keskikastin nopeimmat ja harmittavaa oli Guerreron keskeytys sijalta 13. Vaihteistosta olivat kadonneet kolmas ja neljäs vaihde ennen lopullista keskeytystä. Cecotto oli siis päivän ehdoton sankari tuomalla tallille pisteen. Cecotto nousi pisteille kierroksella 29 ohittamalla näyttävästi Sullivanin ja kierroksella 33 ohittamalla Surerin. Viitospaikka oli kohottaa tunnelman jo liiankin korkealle tallissa.

Ikävä kyllä renkaat loppuivat Cecottoltakin ja lisäksi auton ylikuumentuminen ja vaihteiden hajoaminen lopussa kierros kierrokselta näyttivät tuhoavan unelmat. Cheeverin ja Patresen keskeytys nosti vielä Cecotton pisteille ja kisa loppui juuri oikeaan aikaan Cecotton kannalta. Vanhan ajan puoli kierrosta vielä niin Cecotton autosta olisi hajonnut viimeinenkin käyttökelpoinen vaihde. Silloin Boesel olisi Ligierillä saanut pisteen. Kohtalo hymyilli Venezuelan miehelle. Piste on Theodoren kannalta uskomaton saavutus ja pienen tallin iloon oli helppo yhtyä mukaan. Ansaitusti.

Toleman: Warwickin auto hajosi perjantaina kuoppien takia ja Giacomelli ei ajanut lainkaan. Siitä syystä Toleman protestoi voimakkaasti radan kuoppia ja myöhemmin myös Theodoren autoja laittomuuksista. Lauantaina aika-ajot sujuivat mukiinmenevästi vaikka Giacomellin ajo oli taas pieni pettymys. Pirellin renkaat olivat kisassa erittäin huonot. Rengasrikko päätti Warwickin ajon ja Giacomelli oli 16:sta kierroksella 26 keskeyttäessään sähkövikaan. Pisteitä ei vieläkään ole tullut, mutta kaikki uskovat sen olevan vain ajan kysymys.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Näillä näkymin tulee laitettua tuo Mestarien Ajo ihan osana kausikoostetta normaalisti eli tulevalle viikolle asiaa tulee tuosta siis. Aiemmin olin harkinnut siitä hieman ennen kauden loppua tehtävää koostetta muiden juttujen takia, mutta onneksi sille löytyi aikaa.

Aikanaan Mestarien Ajo sattui aika huonoon aikaan kun Michelinillä ja Pirellillä oli kauden ensimmäinen suuri rengastesti ja lisäksi Urheiluautojen MM-sarjan kilpailu ajettiin Monzassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Mestareiden Ajo Race of Champions

Päivämäärä: 10.4.1983

Rata: Brands Hatch Englannissa

Radan pituus: 4,206 kilometriä

Kilpailun pituus: 40 kierrosta tai 168,2 kilometriä 2 tunnin sisään

Sää: Pilvinen ja tuulinen

Yleisöä: 25 000 katsojaa

Tällä kaudella Formula Ykkösissä nähtiin muutamaan vuoteen ensimmäistä kertaa sarjan ulkopuolinen kilpailu kalenterissa. Sarjan ulkopuolisia kilpailuja on historian saatossa pidetty lukuisissa eri paikoissa ja jokainen kilpailu on legendoja täynnä.

MM-sarjan alkuvuosilta 60-luvulle saakka sarjan ulkopuolisia kilpailuja oli parhaimpina vuosina kasoittain ja usein nämä kilpailut olivat tarvittaessa myös virallisia kilpailuja. Pohjoismaissa jopa Suomea myöten on järjestetty vanhaan aikaan f1:n ulkopuolisia kilpailuita. Keimolan valmistuessa radasta puhuttiin Pohjolan Monzana ja siitä haluttiin saada kuninkuusluokkaan varakilpailukin.

Ikävä kyllä hanke kaatui nopeasti modernisoituvaan moottoriurheilun maailmaan, tarpeellisten varojen saamattomuuteen ja myöskin uudistuvan lajin kattojärjestön johdon alkaessa 60-luvun lopulla karsia turvallisuuden nimissä kisoja pois ehdokaslistalta. Kreivi von Metternich, Ugeaux, LeGuezec ja Balestre tekivät myyräntyötä laajentaessaan varsinaista sarjaa, mutta samalla karsien tärkeän palan f1:n historiaa 70-luvun kuluessa.

Vuoteen 1975 mennessä sarjan mahdolliset ulkopuoliset kisat ajettiin yleensä Englannissa ja vain harvoin toisinaan Italiassa. Aiemmin lähes jokaisella Euroopan maalla vain Itäblokin maita lukuunottamatta oli mahdollisuus saada sarjan ulkopuolinen kilpailu aikaan. Tosin Itäblokin vauraimmissa kansandemokratioissakin järjestettiin f1-autojen näytöskilpailuja. Sarjan ulkopuolisten kilpailujen katoa oli tulevina vuosina vain vauhdittanut Bernie Ecclestone ja hänen nouseva ryhmittymänsä ja uuden median aikakausi.

Edellinen Race of Champions ajettiin neljä vuotta sitten kaudella 1979 ja silloin voittoon ajoi Gilles Villeneuve Nelson Piquetin ollessa toinen ja Mario Andrettin ollessa kolmas. Gunnar Nilssonin Memorial Trophya ja sen erikoisuutta lukuunottamatta viimeinen varsinainen sarjan ulkopuolinen kisa ajettiin Imolassa kaudella 1979 ja silloinkin vain valmistautumista varten seuraavan kauden Italian Grand Prixiin.

Imolassa 1979 Keke sai kauden ainoan Wolfin pisteen ja kisan voitti Niki Lauda Carlos Reutemannin ollessa toinen ja Jody Scheckterin ollessa kolmas. Silloin koko kalenteri ja sarjan tilanne oli kokenut suuren muutoksen 70-luvun alkuun verrattuna ja f1:ssä alettiin toden teolla keskittyä olemaan pitämättä sarjan ulkopuolisia kilpailuja. Sarjan ulkopuolisissa kilpailuissa Keke oli voittanut International Trophyn kaatosateessa 1978 Silverstonen radalla. Silloin toiseksi ajoi Emerson Fittipaldi ja kolmanneksi Tony Trimmer.

Kuninkuusluokan kaksi edellistä ulkopuolista kilpailua kausilla 1980 ja 1981 eivät oikeasti olleet sarjan ulkopuolisia kilpailuja vaan Formula Libre-kilpailuja. Jaramassa 1980 Alan Jones voitti Jochen Massin ollessa toinen ja Elio de Angelisin ollessa kolmas. Ikävä kyllä kisa käytiin keskellä FISA-FOCA-sotaa ja sama tilanne oli myös kauden 1981 Kyalamin kanssa. Silloin tosin sopimus Concordesta oli astumassa kunnolla voimaan, mutta FOCA:n tallit eivät ehtineet muuttaa autojaan.

Vuoden 1981 katkeraan loppuun asti Williams yritti saada tilanteen muutetuksi Carlos Reutemannille edulliseksi, mutta turhaan. Reutemannin voiton muuttaminen sallituksi olisi tehnyt hänestä maailmanmestarin. Nelson Piquet oli kisassa toinen ja Elio de Angelis jälleen kolmas. Suomalaisten kauden ainoa valopilkku tuli Keken ajamalla neljännellä sijalla mikä sai silloin jälleen kerran Suomen lehdistön luulemaan liikoja Fittipaldin kyvyistä.

Tämän todennäköisesti viimeiseksi jäävän F1:n ulkopuolisen kilpailun taustan voi jäljittää kauteen 1981. Tuolloin Imolassa piti ajaa sallitusti kauden 1981 ulkopuolinen kilpailu. Ikävä kyllä lopulta Imolassa ajettiin vain yksi ainoa kunnollinen Grand Prix San Marinon Grand Prixin nimellä. Kun Imolassa ei ajettu kilpailua niin Brands Hatchin radan omistaja John Webb halusi itselleen sarjan ulkopuolisen kilpailun ja Bernie lupasi sen hänelle kahden vuoden sisään.

Edellisellä kaudella eli 1982 ei ajettu sarjan ulkopuolista kilpailua vaikka Silverstone ja loppuvuodesta Donington olivat valmiit pitämään ylimääräisen kilpailun. Talleja ei kuitenkaan kiinnostanut tulla ajamaan Super Prix-tapahtumaa ja näin homma peruuntui.

Ajatus jäi elämään vuodeksi 1983 ja kun Mugellossa ei ajettu kilpailua Vallelungan tapaan niin välivuotta viettävä Brands Hatch sai kuin saikin tehtäväkseen järjestää haluamansa Mestarien Ajon tälle kaudelle.

Keken voitto kilpailussa oli Mestarin taidonnäyte vaikka valitettavasti se ei juuri kotimaassa ansaitsemaansa näkyvyyttä paljon saanut. Tosin Race of Championsia näytettiin maailmalla muutenkin vain hieman paremmin kuin edellistä ulkopuolista kisaa eli Kyalamin kilpailua kaudelta 1981.

Toisaalta jo ennätysmääräiseen kalenteriin eli 17 kilpailun kauteen on vaikea yleensä mahduttaa ylimääräisiä kilpailuja ja lisäksi 25 000 katsojaa tämän kauden kilpailussa kertoivat siitä, että ylimääräisiä kilpailuja ei vain yksinkertaisesti kannata järjestää niin pienellä määrällä katsojia. Tässä vaiheessa kautta Kyalamin kilpailua ollaan siirtämässä joko toiseksi viimeiseksi tai pitämässä sitä viimeisenä Las Vegasin kilpailun takia. Kyseisen kilpailun järjestäjät olivat saamassa Bernien vaatimat summat kokoon. Kilpailun järjestäjien kanssa sovittiin tuttuun tapaan, että Brandsissa ajettava kilpailu oli noin puolet normaalista pituudeltaan eli 40 kierrosta ajettiin ja kisaviikonloppua vauhdittivat myös oheisluokat. Näiden lisäksi tuttuun tapaan vanhoja ja uusia kasvoja liittyi mukaan tähän yksittäiseen autourheilujuhlaan.

Onneksi Mestarien Ajo osana kalenteria kenties viimeistä kertaa ansaitsi arvoisensa lopun ja samalla Keke Rosberg sai hyvitystä edellisen vuoden pettymykselleen samalla radalla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Kilpailun ajaminen sarjan ulkopuolisena Brands Hatchissa ei olisi voinut olla ajankohtaan nähden huonompi.

F1:ssä oli alkamassa kauden ensimmäinen suuri testiajo Euroopassa Michelinin ja Pirellin renkaita käyttävien tallien kesken ja lisäksi Monzan 1000 kilometrin ajo Urheiluautojen MM-sarjassa vei myös mielenkiintoa pois kuljettajien ohella sarjan ulkopuoliselta Mestareiden Ajolta.

Kuljettajapuolella nähtiin uusia ja vanhoja tuttuja kasvoja.

Lisäksi huhumylly Alan Jonesin ympärillä jatkui ja Marc Surerin huhuttiin saaneen potkut Arrowsilta koska talli ajatti Chico Serraa. Potkut olisivat johtuneet vain ja ainoastaan puhtaasti rahasta. Tosin Jackie Oliver kiisti jyrkästi väitteet ja enemmän näytti siltä, että Jones saa itse kenkää.

Pitkin lyhyttä viikonloppua Oliverilla ja Jonesilla oli rahasta kiistaa ja Serrankaan rahavirta ei vuolannut samalla tavalla kuin aiemmin. Etenkin kuin erinäiset maksuerät alkoivat myöhästellä Serralla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Noin puolet ajajista oli mukana, mutta uusia kasvojakin joukossa oli. Jean-Louis Schlesser oli tullut uutena kuljettajana mukaan f1:siin RAM Racingille. Schlesseriä oli tarkoitus ajattaa Mestarien Ajossa Paul Ricardiin valmistautumista varten. Paluumuuttajista ensimainittu oli uuden Spiritin mukana kulkenut Stefan Johansson.

Johansson oli kuluttanut surullisen kauden 1980 Shadowin kisojen jälkeen aikaansa alemmissa sarjoissa ja ruotsalainen onnistui saamaan tarpeeksi rahaa kasaan ajakseen Spiritin kaltaisessa pikkutallissa. Toki ehdolla oli myös Thierry Boutsen, mutta toistaiseksi Boutsen jäi rannalle ja se ärsytti belgialaista.

Varikolla herätti ihmetystä myös Hondan palaaminen mukaan f1:siin 15 vuoden tauon jälkeen. Etenkin suuren moottorivalmistajan paluu pienen tallin mukana oli yllätys. Spiritin auto oli myös melkoinen goljatti. F201-malli pohjautui Spiritin F2-autoon ja oli käytännössä liikkuva ylipainoinen testipenkki Johanssonin alla.

Lisäksi autossa pyörivä Hondan kone oli turhan janoinen ja lisäksi sen polttoainetankki oli liian pieni edes riittääkseen täyteen f1-kilpailuun. Onneksi Mestarien Ajo oli puolet lyhyempi joten talli pystyi tulemaan mukaan kisaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Mestarien ajoon ilmoittautui mukaan myös kaksi vierailevaa tuttua tähteä eli Hector Rebaque ja Brian Henton. Eräässä vaiheessa f1:sten rikkain yksityisajaja kautta aikain eli Rebaque oli muuttumassa suhteellisen kilpailukykyiseksikin keskikastin kuljettajaksi.

Ikävä kyllä vuoden 1981 lopulla hieman Las Vegasin jälkeen Riccardo Patresen tuleminen Brabhamille kaudeksi 1982 murskasi meksikolaisen unelmat jatkaa f1:ssä.

Tosin Kyalamin lakko oli tarjota hänelle ajohommia melkein heti yhdessä Ricardo Zuninon kansssa sillä Bernie Ecclestone halusi näyttää voimaansa tallinsa varsinaisille kuljettajille ja ajattaa vaikka toisen luokan ajajia autoissaan.

Berniellä ja Hectorilla olivat kuitenkin välit pysyneet hyvänä kausien 1981-1983 välillä ja vaikka mahdollisia boikottiajoja Buenos Airesissa ja Rio de Janeirossa kaudella 1982 ei koskaan tullutkaan niin silti Rebaque teki testejä tallille kaudella varmuuden varalta ja oli myös kaudeksi 1983 tallin kanssa hire-in statukseltaan.

Kaudella 1982 hän oli voittanut Elkhart Laken kisan Indycarissa ja jatko näytti loistavalta, mutta Milwaukeen onnettomuus sai hänet lopettamaan pääsääntöisesti uransa Indycarissa. Kaudeksi 1983 hänellä ei ollut mitään erikoista kilvanajoa tiedossa kun Bernie Ecclestone halusi hänet ajamaan Mestarien Ajoon.

Hänelle ei tullut kisaan tallikaveria kun Ricardo Zunino ei vastannut Bernien puheluihin ajoissa ja muutenkin Zunino ja Bernie eivät olleet kovin hyvissä väleissä kauden 1980 jälkipuoliskon takia.

Toinen tuttu kuljettaja oli juuri ennen kauden alkua melkein kokonaan työttömäksi jäänyt Brian Henton. Henton oli joutunut jättämään Tyrrellin kauden 1982 päätteeksi vaikka hänellä olisi ollut mahdollisuus muiden ehdokkaiden flopatessa jatkaa tallissa.

Rahaa hänellä oli luotettava määrä. Ikävä kyllä monet keikkakuskit menivät ensin hänen edelleen ja sitten Ken Tyrrell näki viime hetkellä paremmaksi satsaukseksi Danny Sullivanin.

Henton neuvotteli myös Ensignin, Tolemanin ja Theodoren kanssa paikoista. Ensin Ensign fuusioitui ja huolimatta pitkistä neuvotteluista Tolemanin kanssa Candy suositteli viime hetkellä mieluummin Bruno Giacomellia kuin Hentonia tallin vahvuuteen. Theodoren kanssa neuvottelut onnistuivat, mutta talli tarvitsi rahaa ja paljon.

Sitä toivat mukanaan Roberto Guerrero ja Johnny Cecotto. Henton sai lohdutukseksi paikan tallin testivahvuudesta, mutta pakan pohjimmaisena oleminen oli vaikea pala niellä.

Tosin hänelle oli luvattu 60 000 dollarin sponsoripaketin vuoksi mahdollisuus ajaa toista autoa tai tarvittaessa kolmatta Theodoren autoa kotikilpailussaan Silverstonessa myöhemmin kaudella ja nyt tietenkin Mestarien Ajossa. Silkolenen rahat kelpasivat Teddy Yipille ja Mo Nunnille.

Näin Henton nähtiin ajamassa myös kaudella 1983. Ikävä kyllä Rebaquen ja Hentonin osalta pitkäaikaiset vaihtoehdot f1:ssä olemisen suhteen olivat nollassa ja heistä oli tullut oikeastaan satunnaisia yhden tai parin kisan maksukuskeja.

Tosin Hentonilla oli pieni tuuri verrattuna muutamaan muuhun brittimaksukuskiin eli Rupert Keeganiin ja Geoff Leesiin. He eivät edes päässeet mukaan jatkamaan suurista puheistaan ja rahoistaan huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Williamsin Keke Rosberg oli harmissaan siitä, että hän ei ollut onnistunut saamaan yhtäkään pistettä Brandsin erikoiskilpailuun tultaessa. Rion 6 pistettä olivat vieläkin vetoomustuomioistuimen käsittelyssä ja niidenkään tulosta takaisin ei ollut varmuutta. Rosberg itse olisi kaivannut 10 pisteen johtoa sarjataulukossa voidakseen taistella vakavasti mestaruudesta.

Euroopan kauden alkaminen vaivasi muutenkin Rosbergia. Erityisesti kun Ranskan Paul Ricardissa ajettava huippunopea rata oli kuin tehty turboille ja Imola oli muuttunut aiempaa vaikeaksi vapaastihengittäville autoille maaefektin poistuttua.

Tallikaveripuolella Jacques Laffite oli mukana varikolla, mutta hänellä oli Englantiin oleva muutto kesken ja lisäksi Laffite ei halunnut ajaa kilpailussa. Jonathan Palmer oli Williamsin testaajana ehdolla kisaan, mutta hän ajoi kuitenkin mieluummin F2-kisan Hockenheimissa. Palmerin kannalta ratkaisu oli varsin oikea valinta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Tyrrellin puolella taas Brands Hatchissa odotettiin Michele Alboreton ajavan tallin autoa erikoiskilvassa. Ikävä kyllä Ken Tyrrell oli unohtanut Alboreton sopimuksen Lancian kanssa ajaa valikoituja urheiluautojen kisoja kaudella. Kaikki muut kisa-ajot olivat peruttavissa paitsi kauden avaus Monzassa ja mieluusti myös Imolan ajon toivoivat Lancian miehet Alboreton ajavan.

Näin Tyrrell joutui kutsumaan viime hetkellä paikan päälle Brandsiin Danny Sullivanin. Toista kuskia Tyrrell ei alkujaankaan halunnut vaikka ilman Theodoren sopimustaan Brian Hentonille olisi voinut vielä yhden kisan antaa ajettavaksi edelliskauden hyvän yrityksen palkinnoksi.
 
Ylös