F1 Kausikooste -83

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Mestareiden Ajon poikkeuksellisuuden takia viikonloppuna tehtiin niin, että perjantaina ajettiin vain yksi ainoa vapaa harjoitus ja lauantaina ajettiin yksi ainoa Virallinen Harjoitus.

Osaanottajien vähyyden vuoksi kuka tahansa ajan saanut kuljettaja voitaisiin hyväksyä mukaan sunnuntain kilpailuun ja ilman aikaakin jäänyt perjantain vapaiden harjoitusten perusteella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Perjantain Vapaa Harjoitus tuotti suuren yllätyksen kun käytännössä heti Stefan Johansson ajoi uuden Spirit-tallin ylipainoisella autolla toiseksi nopeimman ajan ja huolimatta moottorivauriosta se nosti tunnelmia pienessä tallissa.

Keke Rosberg ajoi kuitenkin harjoituksen nopeimman ajan ja muutenkin Rosbergin oletettiin hallitsevan Brandsissa suvereenisti. Etenkin kun Brandsin rata oli mutkikas ja turboilla ei täten ollut paljon ylivoimaa millä vastata vauhtiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Lauantain ainoassa Virallisessa Harjoituksessa Keke ajoi Williamsilla jälleen mestarin lailla ja saavutti paalupaikan helposti. Tai oikeammin Rene Arnoux Ferrarillaan teki paalupaikan saannin varsin vaikeaksi. Vain kymmenys oli eroa eturivin miehillä. Alan Jones oli hienosti kolmas Arrowsilla ja John Watson oli neljäs McLarenilla. Danny Sullivan oli viides Tyrrelillä ja hän kärsi aikaeron rasituksista. Brian Henton oli hienosti 6:s Theodorella. Roberto Guerrero yllättyi jäädessään tuuravalle tallikaverille jalkoihin. Guerreron sijoitus oli 7:s. Nigel Mansell oli yllättävän vaisu ja sijoitus oli 8:s. Sijoitus johtui lähinnä uuden elementtikerroksisen takasiiven ja Pirellin renkaiden sopimattomuudesta. Vaikea kisa oli siis tulossa Lotusin ainoalle miehelle.

Raul Boesel ajoi sijalle 9 ja 10:s oli ilmiselvästä testaamattomuudesta kärsinyt Hector Rebaque Brabhamilla. Hän oli ollut viimeksi hätätestannut Kyalamin 1982 protestilakon jälkitunnelmissa ja kunnon testejä ja kilpailua hän oli viimeksi päässyt maistamaan Las Vegasissa 1981. Kisaruoste Rebaquella oli huomattavasti pahempi kuin esimerkiksi Hentonilla. Chico Serra ei rahamiehenä vakuuttanut edes pienellä lähtöruudukolla ja sijoitus oli 11:sta. Stefan Johanssonin autosta räjähti kaksi moottoria kesken Virallisen Harjoituksen ja lopulta renkaiden liiallisen kulumisvaaran vuoksi autoon pistettiin tarkoituksella Puurenkaat ja yhdessä moottorivaurion takia kierrosaika Johanssonilla oli 20 sekuntia Keken paaluaikaa hitaampi.

Sijoitus oli 12:sta ja toiseksi viimeinen. Johansson oli viimeinen ajan saanneista kuljettajista. Jean-Louis Schlesser ei aikaa saanut ollenkaan koska sähkövian korjaamiseen meni koko Virallinen Harjoitus. Hän sai silti startata 13:sta ja viimeisestä ruudusta kisaan vapaan harjoituksen aikojen perusteella ja hyvin todennäköisesti muutenkin vähän autoja sisältävään kilpailuun.

Tässä ajat Virallisista Harjoituksista:

Keke Rosberg: 1.15.766

Rene Arnoux: 1.15.839

Alan Jones: 1.17.501

John Watson: 1.18.062

Danny Sullivan: 1.18.466

Brian Henton: 1.18.549

Roberto Guerrero: 1.18.862

Nigel Mansell: 1.18.894

Raul Boesel: 1.19.236

Hector Rebaque: 1.19.592

Chico Serra: 1.22.402

Stefan Johansson: 1.35.5

Jean-Louis Schlesser: Ei aikaa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Sunnuntain lämmitelyssä Stefan Johanssonin autoon löytyi taas vauhtia ja kun Spirit pelitti niin vauhtiakin löytyi. Kierrosajat eivät olleet paljonkaan lämmittelyn nopeimman ajan ajaneen Rene Arnoux'n aikoja hitaampia.

1-2 sekuntia hitaampi aika riitti toiseen sijaan, mutta edellispäivän Virallisen Harjoituksen moottorien paukkumisen takia tunnelmat eivät kohonneet yhtä korkealle kuin perjantaina vapaissa harjoituksissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan sitten vielä rengastietoja kisaan lähtevien ajajien osalta. Välitankkausta puolta normaalia lyhyemmässä kisassa ei tarvittu ja renkaatkin olivat keskimäärin pehmeämpiä kuin mitä varsinaiseen kilpailuun olisi ollut. Tässä niitä tulee:

Keke Rosberg: Lähti matkaan AA-seoksilla.

Rene Arnoux: Lähti matkaan D-seoksilla koska muita renkaita ei enää ollut käytettävissä ja Ferrari oli alkujaankin unohtanut tuoda tarpeeksi renkaita kisapaikalle.

Alan Jones: Lähti matkaan A-seoksilla.

John Watson: Lähti kisaan Michelinin Kevyillä Vyörenkailla.

Danny Sullivan: Lähti kisaan A-seoksilla.

Brian Henton: Lähti kisaan A-seoksilla.

Roberto Guerrero: Lähti kisaan B-seoksilla.

Nigel Mansell: Lähti matkaan Pirellin Lyhytjyväisellä.

Raul Boesel: Lähti matkaan Kevyillä Vyörenkailla.

Hector Rebaque: Lähti matkaan Kevyillä Vyörenkailla.

Chico Serra: Lähti matkaan B-seoksilla.

Stefan Johansson: Lähti matkaan AA-seoksilla auton valtavan painon takia.

Jean-Louis Schlesser: Lähti matkaan Pirellin Lyhytjyväisellä.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
...Nigel Mansell: Lähti matkaan Pirellin Lyhytjyväisellä.......Jean-Louis Schlesser: Lähti matkaan Pirellin Lyhytjyväisellä.
Rupes nyt himppasen kiinnostaan tuo Lyhyt- ja Pitkäjyväinen, kun en oo renkaiden yhteydessä aiemmin kuullukaan. Se tuli selväksi, että isolla kirjaimella nuo kirjoitetaan. Yritin googlatakin asiaa, mutta se johti minut vain tänne, riisipellolle tai keittiöön. Mistä lähteestä tieto on peräisin? Ei pyöri ny Jyvä, ei.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Nuo Pirellin renkaat kaudella 1983 Formula 1:ssä pohjautuivat Pirellin P7-renkaisiin kun edellisellä kaudella ne olivat pohjautuneet P6-malliin. Pirellin renkaissa nuo ns. Jyvät olivat oikeammin renkaissa käytettäviä karbidikuituja jotka muodostivat lopulta liitoksia renkaan rakenteeseen.

Valmiit liitokset muistuttivat teräsnaruja joissa oli jyvämäisiä rakenteita. Kovemmassa Pirellin kisarenkaassa erona oli kaksi kertaa kovempi sivurakenne ja koskestuspinta kuin pehmeämmässä renkaassa.

Rengas oli siten myös raskaampi ja kuituosat jauhoivat suuriakin määriä soraa tai hiekkaa. Lyhyemmällä rakenteilla varustetuilla renkailla pystyi jauhamaan vain pieniä määriä hiekkaa tai pölyä minkä vuoksi niistä ei ollut mitään hyötyä epätasaisilla radoilla. Noilla f1-renkailla oli myös hienompi italialainen nimikin kuten Michelinillä oli ranskaksi. Salaperäisyyden takia noista vanhan ajan Pirellin tai Michelinin renkaista ei ole ollut helppoa löytää tietoja.

Pirellin f1-renkaan rakenteen pohjana käytettiin ralliautoista tuttuja ratkaisuja sillä rallipuolen menestys toi paljon ideoita Pirellin käyttöön myös formula-auton renkaiden kehitykseen.

Michelinin tapauksessa f1:stä seuraavat katsojat ja fanit ympäri maailman oikeastaan nimesivät renkaat lehdistössä noiden jyvämallien lisäksi myös Lyhytkestoisiksi tai Pitkäkestoisiksi renkaiksi.

Michelinilläkin Enduro-rengas oli siis vain erittäin kova tavallinen rengas jonka rakenne totta kai oli erilainen. Puhumattakaan valmistustavasta tai kemikaaleista joilla renkaita käsiteltiin. Vuonna 1985 Pirelli uudisti renkaansa erilaiseksi jolloin omalaatuisesta rakennusideasta luovuttiin ja yritettiin saada Goodyearin ideoista paras hyöty.

Ikävä kyllä Pirellin renkaista ei uudistuksen jälkeen ollut hyötyä muuta kuin joko erittäin tasaisilla radoilla tai sitten erittäin kuumissa ja lämpimissä oloissa epätasaisella radalla. Road & Trackissa ja italialaisessa Ronbo-lehdessä oli aikanaan paljonkin juttua noista sen hetken Pirellin renkaista ja niihin liittyvistä ilmiöistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Kilpailua ennen sunnuntaina valmistauduttiin ajamaan vesisateessa sillä rata oli märkä aina Warm-Upista melkein kisan alkuun saakka. Rata kuitenkin ehti kuivua ajoissa ja siten päästiin näkemään 13 auton taisto kuivissa olosuhteissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Mestareiden Ajo 10.4.1983

Brands Hatchin radan varteen oli kerääntynyt 25 000 katsojaa pilvisen ja tuulisen sään vallitessa. Jacky Ickx ei tällä kertaa ollut rattisankarina vaan Brands Hatchin tehtävään käsketty ratavirkailija saattoi kilpailijat matkaan vanhalla Ford Caprilla tavallisen Ford Sierran sijaan.

Kilpailun lähtövalon muuttuessa vihreäksi Keke Rosberg näytti jäävän toiseksi kun Rene Arnoux sai huippulähdön kevyimmällä mahdollisella seoksella. Keke piti kuitenkin pintansa. Alan Jones oli hetken kolmantena kunnes neljäntenä ollut Danny Sullivan sai pientä lisäpotkua autoonsa John Watsonin avustamana. Jones jäi pian Roberto Guerrerolle ja siitä ei Arrowsin tallipäällikkö pitänyt ollenkaan. Graham Hillin mutkassa järjestys oli seuraava:

Rosberg, Arnoux, Sullivan, Watson, Jones, Nigel Mansell, Guerrero, Brian Henton, Hector Rebaque, rinnakkain Raul Boesel ja Stefan Johansson, Chico Serra ja Jean-Louis Schlesser RAM:lla. Vähän myöhemmin kilpailussa Surteesin mutkassa Guerrero osui Jonesin ja Johanssonin kanssa ja sen seurauksena Guerrero joutui varikolle. Sitä ennen Arnoux oli Rosbergille vaarallinen vastus.

Ikävä kyllä Guerreron ollessa varikolla korjauksessa ja etusiiven vaihdossa Johansson keskeytti moottorivaurion ja öljynjäähdyttimen rikkouduttua kierroksella 4. Kierroksella 5 Arnoux'n renkaat alkoivat loppua kesken ja Keke pääsi takaisin kärkeen lopullisesti kierroksella 7. Sitä ennen kierroksella 6 Mansell palasi varikolle keskeyttämään kisan.

Mansell valitti jousitusvikaa yhdessä ripustusvaurion kanssa, mutta todellisuudessa Pirellin renkaat olivat käyttökelvottomat ja Mansell ajoi varikolle keskeyttääkseen kisan turhautumisen takia. Tallissa ei myöskään oltu iloisia päätöksestä lopettaa kisa ennen aikojaan tutkimuksen jälkeen. Watsonin kisa päättyi voimansiirron hajoamisesta aiheutuneeseen vaihdelaatikkovaurioon kierroksella 8.

Arnoux ei löytänyt mitään etua D-seoksista. Ne olivat erittäin nopeita, mutta ne kuluivat naurettavan nopeasti isolla takasiivellä varustetulla Ferrarilla. Kierroksella 15 alkaessa päättyi myös pahassa kisaruosteessa olevan Rebaquen ajo. Hänen mennessä varikolle nosturi petti alta ja auton pyöränripustus vaurioitui. Sen seurauksena ja osittain heikon kestävyyden takia Rebaque päätti keskeyttää kisan. Kierroksella 18 Rene Arnoux teki kisan nopeimman kierroksen, mutta renkaat alkoivat loppua Ferrarilta kesken ja lopulta kierroksella 24 Arnoux tuli varikolle. Ilman käyttökelpoisia uusia renkaita ei ollut tehtävissä mitään ja Arnoux keskeytti kilpailun.

Tämä jätti kilpailuun enää vain 8 autoa ja kierroksella 25 järjestys oli seuraava: Rosberg, Sullivan, Jones, Henton, Boesel, Serra, Schlesser ja Guerrero. Guerrero oli kierroksen jäljessä muita ja halusi keskeyttää kisan jo korjausten aikaan, mutta autoon piti saada testikilometrejä ja siten Kolumbian mies jatkoi turhautuneena ajamista. Kisasta näytti tulevan varsin yksitoikkoinen, mutta Sullivanin ja Rosbergin välille muodostui viihdyttävä kaksintaistelu.

Kierroksesta 15 alkaen, mutta viimeistään kierroksen 20 jälkeen Keken vasen takarengas alkoi ensin kuplia ja sitten repeillä oikein urakalla. Sullivan nousikin kierroksen 25 alkaessa lähelle Kekeä ja sitten alettiin taistella 15 kierroksen ajan Mestareiden Ajon voitosta tosissaan. Sullivan hyökkäsi monta kertaa, mutta aina Keke pisti tylysti portin kiinni.

Taistelu oli klassinen esimerkki kilpa-ajosta. Kaksintaistelussa ei annettu mitään ilmaiseksi ja siinä ei menty tarkoituksellisesti rumiin otteisiin saakka. Se oli reilua peliä molemmilta kuljettajilta.

Kierros kierroksen jälkeen tilanne pysyi samana. Kierroksella 31 Serran vaihteet pettivät ja brasilialainen rahamies keskeytti. Rosbergin ja Sullivanin taistellessa kärjessä Jones ajoi yksinäisenä kolmospaikalla ja kaksintaistelua pitivät keskenään myös Henton ja Boesel etenkin viimeisille kierroksille tultaessa. Jonesin vasen takarengas alkoi myös kuplia ja repeillä, mutta kolmospaikka ilman epäonnea näytti varmalta.

Kierros 40 oli ratkaiseva ja viimeinen kierros. Silloin Rosberg ja Sullivan olivat ajaneet muutamia kierroksia jo rinnakkain ja viimeiseen kierrokseen mennessä Sullivan oli yrittänyt kompensoida 011:sta suoranopeuden häviötä ajamalla mutkiin kovempaa ja lisäksi yrittämällä rajuja ulkokautta ohittamisia. Viimeisellä kierroksella muutamassa mutkassa mentiin rinnakkain ja Druidsissa Sullivan yritti näyttävää ulkokautta ohitusta ja melkein onnistui ohittamaan Rosbergin, mutta Keke sulki kolarivaarasta piittamatta tien ja se riitti.

Sullivan pysyi kuitenkin Keken kanssa loppuun asti, mutta Suomi voitti jännittävän ratinväännön maaottelun Yhdysvaltoja vastaan ja Keke otti uransa toisen ulkopuolisen voiton kuninkuusluokassa. Nimensä mukaisesti Alan Jones nousi toisena maailmanmestarina Keke Rosbergin kanssa palkintokorokkeelle olemalla kolmas.

Loppua kohden pilvetkin alkoivat väistyä ja tuulinen selkeä keli hymyili pienelle, mutta sitäkin innokkaammalle yleisölle. Pieni kotimainenkin yleisö näki jännitysnäytelmän HTV:n 10-vuotisjuhlan urheilulähetyksen osalta vuorikiipeilyn ja Brasilian liigan jalkapalloilun ohella ja Keken voitto noteerattiin myös illan Urheiluruudussa ja lehdistössäkin mestarin taidonnäytteeksi.

Mestareiden Ajon lopputuloksena Keke Rosberg voitti Danny Sullivanin ollessa toinen ja Alan Jonesin ajaessa kolmanneksi. Neljänneksi ajoi kerrankin todella loistavasti ajanut Brian Henton varmistaen sijansa vain viime hetkellä Raul Boeselilta. Boesel oli siis viides ja Jean-Louis Schlesser oli onnistunut ajamaan kuudenneksi erittäin hitaalla RAM-tallin autolla.

Lisäksi viimeisenä maaliin seiskapaikalla ajoi loppuvaiheessa kilpaa Schlesserin kanssa ajanut Roberto Guerrero. Mestareiden Ajo kuitenkin kaikesta hienoudesta huolimatta osoitti sen, että nykypäivän vaativassa f1-maailmassa sarjan ulkopuolisten kisojen järjestäminen ei vain oikein onnistu pienillä yleisömäärillä ja lisäkustannukset eivät sovi kilpailujen järjestäjille.

Lisäksi oman paineensa tuollaisten kisojen jatkolle toi erilaiset keikkakuskit jotka eivät vaikuttaneet kovinkaan hienoilta ajamaan varsinaista sarjaa. Niiden valossa Mestareiden Ajo vuosimallia 1983 jäi viimeiseksi sarjan ulkopuoliseksi kisaksi ja 30 vuotta näin on ollut ja jatkoa ei näytä olevan luvassa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Kotimaassa Keken hienoista suorituksista huolimatta Yleisradiota ei vieläkään kunnolla kiinnostanut kisojen lähettäminen. Long Beachin kisaakaan ei lähetetty ja siitäkin kisassa näytettiin HTV:n lähetyksiä.

Radiopuolella myöskin ei ollut juuri kiinnostusta vaikkakin urheilu-uutisissa mainintoja kisoista olikin ollut. Euroopan kauden alkaessa ainakin Paul Ricardin ja Imolan kilpailut voisivat olla radioitavina lähetyksinä.

Sen sijaan televisio ei näyttäisi niitä todennäköisesti tulevien jääkiekon MM-kisojen takia. Lopulta siinäkin asiassa mentiin taas toiseen suuntaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan sitten Mestareiden Ajon tunnelmia tallien ja kuljettajien osalta. Poikkeuksena tavalliseen pienen kilpailijamäärän takia laitan tallin ja sen kuljettajat yhdessä kahden kuskin ja tallin osalta ja muuten yhden tallin ja kuskin osalta. Tässä kisan jälkitunnelmia:

Williams ja Keke Rosberg: Keke ajoi läpi viikonlopun mestarin lailla. Virallisessa Harjoituksessa otti paalupaikan ja kisankin alkua lukuunottamatta selvitti hienosti vaikeuksista huolimatta päätyen voittoon asti. Voitto on tuonut paljon vaikean alkukauden karistamaa itseluottamusta takaisin. Aluksi Keken parina piti ajaa Jacques Laffiten, mutta muuttopuuhat Englantiin estivät ajot ja lisäksi Jonathan Palmer ajeli F2-kisassa Hockenheimissa. Siten Keke piti Williamsia pystyssä kunnialla.

Tyrrell ja Danny Sullivan: F1:n uusin jenkkiajaja osaa ajaa tyylillä vaikka olisi edellisenä päivänä kärsinyt aikaerosta ja pahasta univelasta sunnuntaina. Long Beachin jälkeiset hyvät otteet jatkuivat pikavauhdilla Brands Hatchin erikoiskisassa. Virallisen Harjoituksen tulos olisi siis voinut olla parempikin kuin viides. Michele Alboreton piti aluksi ajaa Mestareiden Ajossa, mutta Lancian sopimus esti sen ja Sullivan pääsi puikkoihin. Sullivanin renkaat olivat kisassa Kekeä pehmeämmät, mutta lämmittelyn aikana Sullivan tarkoituksella kulutti renkaitaan ja sai kulutettua niistä pahimmat ylimääräiset kumiosat pois. Siten renkaista tuli kevyemmät ja pitävämmät kilpailuun. Hienosta näytöksestä huolimatta Sullivania ei tunnuta oikein arvostettavan tallissa. Ainakaan päällikkötasolla. Ken Tyrrell uhosi kisan jälkeen, että Alboreto olisi jo voittanut kisan ja sekin kertoo paljon Tyrrellin asenteesta Dannya kohtaan.

John Watson ja McLaren: Niki Laudan ajaessa tärkeää rengastestiä Watson päätti tulla mukaan Mestareiden Ajoon. Virallinen Harjoitus sujui yllättävän hyvin Michelinin Slicksillä, mutta kisa päättyi nopeasti. Watsonin mukaan autosta oli kuulunut jo kisan alusta asti selittämätöntä tärinää ja kyseinen tärinä rikkoi lopulta voimansiirron. Sen alkulähde oli vaihdelaatikon kaapelissa. Watson oli menossa kohti vankkaa pistesijaa ennen keskeytystä.

Raul Boesel ja Ligier: Brasilian rahamies ajoi yllättävän hyvin pienessä porukassa ja Long Beachin jälkeiset hyvät otteet jatkuivat. Virallisessa Harjoituksessa Boeselilla oli kytkinvaurio mikä selitti osin kadonnutta vauhtia. Kisan alussa joutui jäämään Johanssonille kunnes kolarin jälkeen hyödynsi paikkansa. Sen jälkeen Boesel taisteli suurimman osan kisasta Brian Hentonin kanssa nelospaikasta. Enduroilla Boesel olisi saattanut vaikka voittaa kisan tai olla kolmen joukossa, mutta Endurot eivät sovellu kovin hyvin puolella tankilla ajettavaan erikoiskilpailuun. Toivottavasti hyvät otteet jatkuvat jatkossakin.

Nigel Mansell ja Lotus: Aktiivijousitus tekee turboautostakin raskaan kuin kivireen ja Mansell ei pitänyt asiasta vaikka muuten olikin iloinen saadessaan viimein turbon käyttöönsä itsekin. Toinen soraääniä aiheuttanut asia oli erikoinen siipiratkaisu jolla downforcea ei saatu olemaan kuluttamatta liikaa renkaita ja Pirellin renkaat ovat tallin autoon nähden täysin sopimattomat Virallisia Harjoituksia lukuunottamatta. Mansell näytti menevän vankalle pistesijalle ennen keskeytystään. Peter Warrilla ja Mansellilla välit olivat jälleen kireät kilpailun jälkeen. Etenkin kun Lotusin mekaanikot eivät löytäneet mitään kunnolista vikaa auton ripustuksista. Harmin paikka, mutta osin Lotusin tilanne ei tässä tapauksessa olisi helppo kenellekään.

Rene Arnoux ja Ferrari: Ferraria ei tuntunut koko Mestareiden Ajo hirvittävästi kiinnostavan. Patrick Tambay jäi testaamaan ja Arnoux päätti osallistua kisaan Brands Hatchiin. Ferrarin noloja päätöksiä vauhditti myös rengasmäärien vähyys. Aika-ajorenkaiden ohella Brands Hatchin kisaan tuotiin vain pelkkiä D-seoksia kun muut Goodyearin renkaat jäivät Paul Ricardin radalle Ranskaan. Niiden seurauksena Arnoux oli nopea kisassa, mutta rengaspula pakotti Arnoux'n keskeyttämään ja se oli varsin surkuhupaisa juttu ottaen huomioon Ferrarin oman säntillisyyden rengasasioissa.

Hector Rebaque ja Brabham: Hieman yli puolentoista vuoden tauon jälkeen Brabhamin rattiin palannut Rebaque oli koko viikonlopun ajan pahasti kisaruosteessa. Marginaaliset määrät testiä vuoden 1981 lopun ja 1983 välillä ennen Mestareiden Ajoa eivät auttaneet asiaa. Rebaque oli valittu ajamaan vain siksi, että Nelson Piquet ja Riccardo Patrese olivat muissa hommissa kisan aikaan. Aluksi Rebaquen parina piti olla Ricardo Zunino, mutta Zunino ja Bernie eivät oikein ole hyvissä väleissä joten se jäi toteutumatta.

Rebaque yritti kuitenkin parhaansa, mutta sekään ei tuntunut riittävän. Virallisen Harjoituksen 10:s sija ja kisassakin jälkijoukoissa ajoa ennen varikkomokan aiheuttamaa keskeytystä oli liikaa meksikolaiselle ja keskeytyksen myötä Rebaquen ajot on näillä näkymin f1:ssä ajettu. Tosin hänen ja Brabhamin välinen hire-in-sopimus saattaisi saada hänelle kisoja kaudella edelliskaudella Kyalamin jälkitunnelmissa sovitun sopimuksen tapaan mikäli pääkuljettajille tapahtuisi jotain ikävää. Todennäköistä se ei kuitenkaan ole.

Arrows, Alan Jones ja Chico Serra: Arrowsin epätoivo sponsoririntamalla jatkuu yhä. Talli jatkaa toistaiseksi Alan Jonesin ajattamista, mutta riidat palkasta jatkuivat Brandsissakin ja kisan jälkeen Jones kohautti f1-yleisöä toivomalla siirtymistä McLarenille kaudeksi 1984 tai riittävällä siirtokorvausmaksulla vaikka kesken kauden 1983. Miljoona dollaria olisi McLarenille sovittu tarjous kaudesta 1984. Jackie Oliverin kanssa riidat saattavat edetä jopa oikeusistuimeen. Oliver kun ei halunnut maksaa Jonesille 100 000 dollaria hänen ajoistaan vaan ainoastaan 50 000 dollaria. Marc Surerin tilanne saattoi kirkastua siis ainakin jonkin verran.

Mestareiden Ajossa Jones vaikutti kuitenkin vähän ajavan paremmin kuin Long Beachissa ja haluja jatkaa kuninkuusluokassa ainakin on. Virallisten Harjoitusten kolmas sija pysyi myös kilpailussakin kolmantena rengaspulasta riippumatta. Ainoa jännitys oli kolarointi alussa Roberto Guerrerron ja Stefan Johanssonin kanssa. Palkkakiistojen takia kausi 1983 näyttäisi kuitenkin olevan Jonesin osalta ohi. Chico Serran rahavirta ei ole virrannut odotetunlaisesti Arrowsille ja sekin on ärsyttänyt Jackie Oliveria. Serra on tähän asti ajetuista ajoistaan maksanut vain vajaat 150 000 dollaria mikä ei ole miellyttänyt tallipäällikköä. Serran ajosuoritukset olivat myös heikkoja. Jopa Rebaquekin ajoi paremmin kuin Serra kisassa ennen keskeytystään. Lopulta Serra näytti nousevan jäänöspisteille ennen keskeytystään vaihdelaatikkovikaan.

Theodore, Roberto Guerrero ja Brian Henton: Theodorelle erinomainen Long Beachin kisa vaikutti tuovan erinomaisuutta myös sarjan ulkopuoliseen kilpailuun. Kilpailun sijainnin ja osin Silkolenen sponsorirahojen myötä Brian Henton sai mahdollisuuden ajaa Brands Hatchin kilpailussa. Hentonilla on tallin kanssa Rebaquen kaltainen hire-in sopimus minimimäärällä testiä kauteen ja lisäksi sponsorirahat riittävät ajattamaan häntä näillä näkymin kesän Silverstonen kilpailussa kolmannessa autossa tai toisessa autossa mahdollisten kustannusten säästämiseksi. Johnny Cecotton ollessa muualla Henton näytti osaamistaan ilomielin ja oli ehkä osin tutun radankin takia nopeampi kuin Guerrero Virallisessa Harjoituksessa.

Guerrero pisti kuitenkin tiukasti vastaan ja ei jäänyt paljon huonommaksi. Kilpailussa Guerrero näytti olevan hienossa nousussa ennen kolariaan Alan Jonesin ja Stefan Johanssonin kanssa. Guerrero halusi keskeyttää varikolle, mutta saadakseen hyvää mainosta ja ilmaista testiä Guerrero jatkoi kilpailua kierroksen muita jäljessä. Lopun yritykset tavoittaa Jean-Louis Schlesseriä eivät onnistuneet ja Guerrero jäi siten viimeiseksi seitsemännelle sijalle. Hentonilla taas kisa sujui hyvin Nigel Mansellin ja John Watsonin keskeytettyä, mutta taisteluun paremmista sijoista ei asiaa ollut.

Kisan lähdössä kytkin luistatti jälleen Hentonilla ja kytkimen ylikuumentuminen aiheutti siihen myös kytkinvaurion mikä vaivasi Superheniä läpi kilpailun. Viime vuonna radan nopeimman kierroksen kisassa ajanut Henton sai siis vihdoin ja viimein pisteitä nelospaikallaan, mutta ikävä kyllä ne ovat ulkopuolisia pisteitä ja niitä ei hyväksytä. F1:ssä ajot näyttäisivät mahdollista Silverstonen ajoa lukuunottamatta olevan ohi. Paremmin Henton on silti suoriutunut toisin kuin Rupert Keegan ja Geoff Lees joiden piti ajaa kauden alussa isoilla rahoilla Arrowsilla ja Tyrrelillä.

Stefan Johansson ja Spirit: Mystisen Spirit-tallin mukana paikan päälle matkustanut ruotsalainen sai uuden tilaisuuden palata f1:siin. Hän oli ollut ehdolla jo parisen vuotta jatkamaan uraansa, mutta rahaa ei vain löytynyt. Spirit on varsin mystinen talli. Ainoa varma testi muiden mukana oli Rio de Janeirossa ja silloinkin vain kisan jälkeen. Toisaalta vielä suurempi mysteeri on Honda. 15 vuoteen ei japanilainen moottorivalmistaja ole f1:ssä pyörinyt ja nyt sen takaisintulo lajiin ei vaikuta kovin onnistuneelta.

Johansson joutui hienoista Vapaan Harjoituksen ja Warm-Upin suorituksista huolimatta pettymään kovasti. Etenkin kun Puurenkaita piti käyttää moottorin säästämiseksi Virallisessa Harjoituksessa ja kisassakin kolarointi Guerreron ja Jonesin kanssa särki öljynsuodattimen ja jäähdyttimen. Vaatimaton alku on toistaiseksi saanut pienen tallin lykkäämään mukaantuloa varsinaiseen sarjaan ja testit jatkuvat Hondan tukirahoilla.

Jean-Louis Schlesser ja RAM: Kuuluisan Jo Schlesserin sukulaispoika sai tilaisuuden totutella RAM-tallin autolla tulevaa kotikisaansa varten. Eliseo Salazar ei tullut ajamaan Brandsiin. Schlesser ei juuri ajanut Vapaissa Harjoituksissa ja Virallisessa Harjoituksessa ei saanut aikaa lainkaan. Kilpailussa ajeli joukon jatkona ylivoimaisen hitaalla autolla jättäen vain varikkoremontin suorittaneen Guerreron taakseen. Tosin Schlesser olisi saanut pisteen mikäli kisa olisi laskettu mukaan lopputuloksiin. Kilpailusta Ranskassa ei ole tulossa helppo.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Mestareiden Ajon ja Paul Ricardin kilpailun välisellä viikolla Renault oli saanut molemmille kuljettajilleen valmiiksi uudet RE40-autot. Prostin käyttössä ollut prototyyppi oli muokattu lopulliseen muotoonsa ja lisäksi talli sai käyttöönsä kolmannen polven turbomoottorit yhdessä Ferrarin kanssa kilpailuun.

Arrowsilla taas palkkariitojen päätteeksi Alan Jones sai lähteä tallista vaikka alunperin hänen piti ajaa myös Ranskassa. Jackie Oliver oli saanut tarpeekseen rahaa kärttävästä aussikuskista ja käski Chico Serran tulla uudelleen ajamaan talliin. Serran kohtelu tallissa oli aika erikoista hommaa. Serralle oli kerrottu Mestareiden Ajon jälkeen, että hänen palveluksiaan ei ehkä tarvittu.

Marc Surer oli palaamassa tallin auton rattiin, mutta sitten Surer vaikutti jäävän ulos kisasta kun Arrowsin oli pakko saada rahaa Jonesin ajattamiseen. Jackie Oliver kuitenkin lopulta erotti Jonesin ja näin Serra pääsi jatkamaan ajamista tallin ratissa.

Kaiken hässäkän kestäessä Jones oli ilmoittanut, että mikäli Arrows ei pysty hankkimaan hänelle hänen ansaitsemaansa palkkaa niin hän lähtee. Mikäli Arrows olisi onnistunut hankkimaan rahat niin Jones olisi jatkanut tallissa mielihyvin tai ainakin jotenkin sietäen tallin tilannetta ongelmista huolimatta.

Kun Arrowsin sopimus oli purettu niin Jones ilmoitti välittömästi kaikille huipputalleille olevansa vapaa joko kauden 1983 muihin kilpailuihin tai sitten kautta 1984 varten.

Williamsilla alkoi taas Alan Jonesin kaipailu ja McLarenin Ron Dennisiä kiinnosti Jonesin palkan alentuminen vain miljoonaan dollariin. Ronia kun ärsytti John Watsonin 1,7 miljoonan dollarin palkanmaksu varsin paljon kaudelta.

Jones olisi saattanutkin saada kaudeksi 1983 paikan McLarenilta ilman nihkeää suhtautumistaan palkan alentamiseen. 2 miljoonaa dollaria Jones olisi halunnut paluustaan McLarenille ja Ron Dennis ei ollut suostunut siihen. Arrowsin osalta Jackie Oliverilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin pitää Marc Surer ja Chico Serra tallissa loppukauden ajan.

Serran rahavirralla oli tärkeää merkitystä, mutta hitaus ärsytti Oliveria. Ranskan kilpailua edeltäneenä torstaina shekkitilin välityksellä tuli jälleen uusi erä rahaa ja siten Serra oli maksanut kisoistaan 250 000 dollaria.

Lotusilla taas Peter Warr oli päättänyt luopua huonoksi osoittautuneesta aktiivijousitusjärjestelmästä, mutta Colin Chapmanin perintöä Warr aikoi vaalia testauksen kautta. Nigel Mansell sai rangaistukseksi Mestareiden Ajon luovutuksesta ajaa vapaastihengittävällä Lotusilla ja Elio sai jatkaa turbolla ajoa.

RAM Racingilla vain vajaat pari vuotta aiemmin Williamsia testannut Jean-Louis Schlesser sai kotikisassaan ajaa tallin toista autoa 23 000 dollarin kisasummaa vastaan.

Schlesser ajaisi Eliseo Salazarin tallikaverina ja se kävi ranskalaiselle. Odotukset eivät kuitenkaan olleet pienen tallin kuljettajissa vaan nimenomaan Renaultin miehissä ja etenkin Alain Prostissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Ranskan Grand Prix Paul Ricard

Päivämäärä: 17.4.1983

Rata: Paul Ricard (Myöskin Le Castellet radan sijainnin mukaan.)

Radan pituus: 5,810 kilometriä

Kilpailun pituus: 54 kierrosta tai 313,7 kilometriä 2 tunnin sisään.

Sää: Pilvinen, viileä ja ajoittain erittäin kylmä.

Yleisöä: 50 000 katsojaa löysi tiensä paikan päälle Rivieran kevätkauden vieton sijaan. Näistä vain 30 000 katsojaa oli varsinaisesti lunastanut lipun ja loput katsojat katselivat kilpailua monin erilaisin keinoin.

Pastisistaan ja muista likööreistään tunnettu miljonääri Paul Ricard rakennutti rahoillaan 60-luvun lopulla hänen nimeään kantavan moottoriradan Le Castelletin ylätasangoille Marseillen lähelle. Suunnittelu alkoi jo vuonna 1967 Le Mansin kilpailun jälkimaininnoissa ja työt alkoivat vuonna 1969 ja rata valmistui vuodessa. Vihkiäiskilpailuna ajettiin vuonna 1970 Ranskan urheiluautojen kilpailu ja vuodesta 1971 lähtien Ranskan Grand Prixia on ajettu tällä radalla. Radan ulkomuoto näyttää harpilla ja viivoittimella piirretyltä vääristyneeltä golfmailalta, mutta todellisuudessa se on tämän hetken paras ja turvallisin f1-rata mitä löytyy.

Rata sijoittuu kauniisti myös maastoon ja on kaiken kaikkiaan erittäin mielenkiintoinen. Turvallisuuden osalta useissa kohti rataa on uusinta suojakaidetta ja teräsverkkoa ja monista muista radoista poiketen jopa kasvillisuus raivataan ja pienimmätkin kuopat tasoitetaan jotta ulosajot tapahtuisivat mahdollisimman vaarattomasti. Tälle kaudelle entisestään vahvennetut teräsverkot ja ylimääräiset rengaskasat saattoivat olla apuna Chico Serran selviytymiselle hurjasta ulosajosta.

Paul Ricardin valmistumiseen asti ajettiin Reimsin, Rouenin ja Clermont-Ferrandin maantieradoilla. Lisäksi vuoden 1967 surullinen Le Mansin episodi aiheutti paljon kohua maan moottoriurheilun tilasta. Denny Hulme haukkui radan Mikki Hiiri-radaksi ja Jack Brabham haukkui CSI:n ämmäkerhoksi lajin sen hetken johtajien kieltäydyttyä hyödyntämästä Circuit de la Sarthea missä ajettiin Le Mansin 24 tunnin ajo. Toki Le Mansin Bugatti Circuitilla pääsuora oli sama kuin legendaradalla, mutta muuten rata oli masentavan oloinen ja yleisöä oli vain 20 000. Kisa oli paikasta huolimatta katastrofi ja Brabham keräsi pisteet tuittupäisyydellään. Erikoista Jackaroolle oli kuitenkin aina se, että radan ulkopuolella oltiin kuin viilipytty.:D

Lisäksi f1:n ylimmät johtajat joutuivat Brabhamin ristituleen koska he eivät kyenneet toteuttamaan myöskään F2:n, F1:n ja urheiluautojen puolella paljon puhuttua Circuit de la Sarthe Super Prix-tapahtumaa. Sen kilpailun tarkoituksena oli ajaa joko kauden 1967 f1:n päätöskilpailu tai vuoden 1968 aloituskilpailu. Siinä olisivat kokoontuneet kaikki F1:n, F2:n ja urheiluautojen parhaimmisto. Tarkoituksena oli vastata Indy 500:n haasteeseen.

Hyvä tarkoitus jäi toteutumatta ja superkilpailu pitämättä. Reims ja Rouen taas vanhentuivat ajan kanssa. Clermont-Ferrandin rata taas oli murenevasta asvaltista, hiekasta ja erityisesti irtokivistä vaarallinen. Ne rikkoivat renkaita ja tuottivat vamman Jochen Rindtin päähän ja lopettivat nuoren ja lupaavan itävaltalaisen Helmut Markon uran kilpa-ajajana.

Lisäksi Clermontia kutsuttiin usein Nyrren nopeammaksi versioksi ja välillä jopa Nyrreä vaarallisemmaksi juurikin erilaisista maaston ongelmista johtuen. Se oli myös harvoja ratoja joita Francois Cevertkin myönsi pelkäävänsä. Lisäksi rakennusta vauhditti myös epätoivo. F1:llä ajaminen pienellä Croix-en-Ternoisin radalla olisi myös ollut vaarallista ja Pariisin katurata ei vain toteutunut sijainnista johtuen. Lopulta Ranskan velvollisuus oli edelläkävijänä autourheilussa rakentaa nykyaikainen ja ennen kaikkea turvallinen moottoristadion. Paul Ricardin ideaa kannusti myös f1:n varajohtaja Paul von Metternich ja liputti kaiken tavoin kilpailun puolesta vaikka kilpailevien ratojen johtajat olivat toista mieltä asiasta.

Radan suunnittelussa auttoivat myös kaikki sen ajan Ranskan tunnetuimmat huippukuljettajat eli kolme Jean-Pierreä sukunimiltään Beltoise, Jabouille ja Jaussaud. Viimemainittu ajoi myös ihan ensimmäiset testit Renaultin autolla f1:ssä, mutta ei koskaan ryhtynyt enää sarjavaihdokseen. Beltoise taas muistetaan vuoden 1972 Monacon voitostaan ja muistakin hienoista ajoistaan ja Jabouille oli aina ikäviin jalan murtumisiinsa asti erittäin arvostettu kuljettaja. Viime kaudella Eddie Cheeverin kiukutellessa uuden auton huonon tilanteen takia Guy Ligier valmistautui jopa pitämään amerikkalaisen vilttiketjussa jotta Jabouille pääsisi ajamaan Ligierillä viimeisen kilpailun urallaan.

Koko rata on saanut kaikkien ajajien kiitokset. Vaikka Turbomafia onkin radasta eniten hyötynyt. Tämän vuoden kilpailussa olisi voinut olla jo kaksi divisioonaa autoille ja lisäksi Ken Tyrrell uhkasi jälleen boikotoinnilla suivaantuneena Long Beachin tapahtumista. Verrerien s-mutkaan tultaessa vauhtia voi olla jopa 273 kilometriä tunnissa. Lähdöstä mutkaan on vain 700 metriä, mutta tie siinä on riittävän leveä ohituksiin. Joissakin muissa kohdissa rataa leveydestä on tingitty, mutta se ei haittaa kuljettajia. Chicanen jälkeen mennään pitkään oikealle kääntyvään Saint-Beaurnen mutkaan ja L'ecolen pienen mutkan jälkeen alkaa radan tunnetuin osuus eli Mistral. Rhone-Saonen laaksoon puhaltavan tuulen mukaan nimetty suora on 1 800 metriä pitkä ja autot viilettävät siinä kuin tuulessa täysillä paahtaen. Tämän vuoden kevään viileät tuulet puhalsivat entisestään turboja kiusanneita lämpöasteita pois ja se lisäsi niiden ylivoimaa entisestään. Sen jälkeen kun pieneltä ikuisuudelta tuntuva suora päättyy niin tullaan nopeaan oikeaan eli Signesiin.

Aivan täysillä mutkaa ei voi ajaa, mutta silti mutkanopeus on 280-300 kilometriä tunnissa. Kun vielä vuonna 1978 mutkan pystyi ajamaan jarruttamatta niin vuonna 1982 mutkaan oli pakko jarruttaa. Etenkin Turbomafian kuljettajien oli pakko tehdä niin. Repäisy oikealle tuntuu musertavalta niskassa ja se sattuu jo valmiiksi kovakuntoisissakin kuljettajissa radalla. Maaefektin poistumisen myötä mutka hieman helpottui, mutta jarruttaa täytyi siltikin ja niskat olivat kipeinä viimeistään kilpailun jälkeen.

Sen jälkeen on vielä pieni suora ja sitten loppuosa radasta on täynnä teknisiä ja tarkkaa ajosilmää vaativia mutkia alkupään ohella eli Beausset, Bendor, Village, Tour ja Virage du Pont ovat teknisyydeltään samanlaisia vaikeita mutkia. Mistral-tuuli viilentää usein turbomoottoreita, mutta moottorit paukkuvat silti erittäin paljon radalla. Tämän kauden kisassa Ferrarilla ja erityisesti Patrick Tambaylla koneita paukkui kuin liukuhihnalla. Lisäksi rata kuluttaa erittäin paljon renkaita joten AA-renkaillakaan maaliin ei välttämättä ajeta. Myöskin polttoainetta rata kuluttaa pitkän suoran takia varsin paljon. Radan nimikkosuoralla tehtiin edellisenä vuonna myös f1:n nopeusennätys jota on toki myös kyseenalaistettu. Ensimmäistä kertaa f1-autolla ajettiin 350-360 kilometrin tuntinopeudella mikä Patrick Tambayn Ferrarin ahtopaineilla olisi tarkoittanut jo lähes 7 barin voimakkuutta.

Mittarit Ferrarilla eivät kuitenkaan täysin virallisesti kyenneet mittaamaan nopeutta luotettavasti ja näin aikakirjoihin jäi vain 340 kilometrin huippunopeus ja 5,7 barin ahtopainelukema. Vertailun vuoksi viime vuonna seuraavaksi nopein turbotalli eli Renaultin nopeus Rene Arnouxin ajamana oli vain 330 kilometriä tunnissa. Vapaastihengittävistä nopeimmat olivat Raul Boesel 302 kilometrin ja Jochen Mass 290 kilometrin tuntinopeudella. John Watson ajoi 285 kilometrin tuntinopeutta ja Niki Lauda 280 kilometrin tuntinopeutta Mistralin suoralla. Keke Rosberg ajoi vain 278 kilometrin tuntinopeudella ja pystyi kaikkien muiden Cossyliigan kuljettajien tapaan ajamaan Signesin läpi hellittämättä. Ainoastaan Boesel joutui nostamaan mutkassa. Rosbergin ajosta tuli kuitenkin vaikeaa turboradalla viime kaudella ja tämänkin kauden kilpailussa Keken meno oli erittäin tuskaista ylivoimaisesti turboille tehdyllä radalla.

Tasaväkistä kilpailu ei ollut ja lisäksi myös Renaultin mainoskampanjalla oli kallis hinta. Kisamaksu korottui ja katsojat eivät pitäneet keväisestä ajosta ollenkaan kylmässä säässä. Vain vähän aikaa aikaisemmin Paul Ricardin seudulla oli satanut lunta ja sääennusteet viime viikon testeille olivat erittäin kylmiä ajankohtaan nähden. Alain Prostille voiton saaminen kisassa tuntui kuin ensimmäiseltä ja oikealta viime kauden varastetun voiton sijaan. Jatkoa mestaruuskamppailulle oli luvassa ja sen oletettiin menevän Alain Prostin ja Nelson Piquetin välien selvittelyksi huolimatta alkukauden erikoisuuksista.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
No ensiksikin siksi, että olen aina ollut kiinnostunut f1:n historiasta ja sen eri ilmiöistä. Toiseksi tuodakseni tietoutta hieman tännekin foorumille ja viimeiseksi siksi, että erilaisista asioista ja etenkin vanhemmista asioista kirjoittaminen ja keskusteleminen on varmasti ollut hyväksi monille. Tai ainakin useimmille vaikka on toki sellaisiakin joille ei vain sovi syystä tai toisesta nämä asiat.

Toistaiseksi olen ollut iloinen asioiden tilaan ja toivottavasti voin olla iloinen jatkossakin. Allekirjoittanutta innosti tämän tyyppisten kausikoosteiden tekoon myös Webslaven esimerkki muutama vuosi takaperin. On se ainakin erilaista kuin aina vain jankata nykykuskien tekemisiä tai pillittää renkaista...

Voisihan sitä aina lyödä leikin läskiksi ja lopettaa koko kirjoittelun tai sitten siirtyä toiselle foorumille. Viime vuoden lopulla se siirtyminen/lopettaminen oli aika lähellä ja edelleenkin olen miettinyt toisen kausikoosteen muotoa Areenalle. Lähinnä viime vuoden lopun tapahtumien ja muutaman muunkin seikan vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Perjantain Virallisen Harjoituksen teemana oli se, että miten Renault pystyisi kääntämään hitaan ja huonon kauden aloituksen hyödykseen. Renaultin johtajakerma oli jälleen ilmaissut pettymyksensä tallin toimintaan ja kauden 1982-1983 off-seasonilla talli oli testannut ennätysmääriä ja tehnyt kaikkensa korvatakseen kauden 1982 virheensä. Perjantaina Renaultin pomoja järkytti Andrea de Cesarisin ajama alustava paaluaika 1.38.099. Tosin perjantain päätteeksi aika hylättiin kun sammutusjärjestelmä oli tyhjä tarkastuksessa. Siten Andrea de Cesaris joutuisi ajamaan lauantaina ajan päästäkseen kilpailuun. Myrskyvaroitus oli annettu.

Andrean jouduttua hylätyksi päivän nopeimman ajan ajoi Alain Prost ajalla 1.38.358 ja toiseksi nopeimman ajan ajoi Eddie Cheever aikaan 1.38.890. Kolmanneksi ajoi vaikean alkukauden ajanut Lotusin Elio de Angelis. Aika oli 1.39.512. Neljänneksi ajoi Nelson Piquet ajalla 1.39.601 ja viidenneksi ajoi Rene Arnoux Ferrarillaan ja aika oli 1.40.027. Kuudenneksi ajoi kerrankin hyvin ATS:llä ajava Manfred Winkelhock ja aika oli 1.40.233 ja seiskapaikalle tiensä selvitti moottorivioista kärsinyt Patrick Tambay aikaan 1.40.393. Kasipaikan saavutti Niki Lauda ajalla 1.41.065 ja ysipaikan sai itselleen Riccardo Patrese aikaan 1.41.095. Kymmenen kärjen alustavasti täydensi Mauro Baldi ajalla 1.41.215. 11:sta ruutu meni John Watsonille aikaan 1.41.838 ja 12:sta ruutu meni Michele Alboretolle Tyrrelillä ajalla 1.42.177. 13:sta ruutu meni Bruno Giacomellille ajalla 1.42.219 ja Keke Rosberg oli 14:sta ajalla 1.42.450.

15:sta sija meni Jean-Pierre Jarierille ajalla 1.42.808 ja 16:sta oli Marc Surer ajalla 1.42.962. 17:sta oli Derek Warwick ajalla 1.43.038 ja 18:sta oli Jacques Laffite ajalla 1.43.295 ja Nigel Mansell oli 19:sta ajalla 1.43.320. Roberto Guerrero oli 20:s ajalla 1.43.367 ja tallikaveri Johnny Cecotto oli 21:s ajalla 1.43.552. 22:s sija meni Danny Sullivanille aikaan 1.44.317 ja 23:s sija meni Raul Boeselille aikaan 1.44.470 ja 24:s sija meni Chico Serralle erittäin rajusta ulosajosta huolimatta ajalla 1.44.778. Serran mahdollisesti pysyessä poissa vahinkojensa takia Alan Jones saattaisi ajaa Ranskan kilpailussa sillä herra Jones oli vielä varikolla Arrowsin vieraana huolimatta pahoista rahariidoista. Jones oli ehtinyt kohauttaa viikonloppuna sanomalla, että hänelle oli tarjottu paikkaa McLarenilta, Alfa Romeolta ja Ligieriltä kaudeksi 1984. Raha oli kuitenkin ongelma vielä ja myös kotiutuminen näihin talleihin. Willamsilla oli myös haikailua Jonesin perään vaikka Laffite ei vielä ollut mitenkään huonosti suorittanut kisoissa siihen asti.

25:s ja toiseksi viimeinen sija meni alustavasti Eliseo Salazarille ajalla 1.45.073 ja 26:s eli viimeinen sija meni Corrado Fabille ajalla 1.45.638. Siinä vaiheessa Andrea de Cesarisin ollessa ilman aikaa muut karsiutujat olivat sijaluvuilla 27 ja 28 Jean-Louis Schlesser ja Piercarlo Ghinzani ajoilla 1.45.866 ja 1.46.541. Virallisen Harjoituksen päätteeksi Ken Tyrrell aikoi yhdessä Mo Nunnin, Teddy Yipin ja Guy Ligierin kanssa vetäytyä kilpailusta. Protestointi oli seurausta Long Beachin tapahtumista ja turbotallien kuittailusta herra Tyrrelille.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Ranskan kilpailun toista ja ratkaisevaa Virallista Harjoitusta odotellessa Ken Tyrrellin kehittämä protesti kuivui kuitenkin kokoon nopeasti. Theodorelle Bernien antamat uhkasakot olivat liikaa ja Guy Ligier pelkäsi loppupelissä enemmän kotiyleisön ja tukijoiden reaktiota kuin varsinaista muuta sanktiota. Bernie ja ikävästä puukotuksesta toipuva Alex Hawkridge antoivat Ken Tyrrellin itse vetäytyä vapaasti, mutta uhkasakot tulisivat siinä tapauksessa varmasti ja varoittava esimerkki tallista aiottiin tehdä. Tyrrellin talli jäi kilpailemaan, mutta matkalaukut ja mielet pyörivät jo Imolassa tai vielä mieluummin Monacossa. Alfa Romeon vetoomus Andrea de Cesarisin perjantain ajan palauttamisesta kaikui kuuroille korville ja niin Andrean piti ajaa turhautuneena aika tauluihin. Hylätyllä ajallaan hän joka tapauksessa olisi ollut toinen ja eturivissä. Alfa Romeolla kuohui muutenkin viikonlopun aikana ja sammutusvirheelle haluttiin etsiä syyllisiä.

Paalupaikan lauantain Virallisessa Harjoituksessa otti Alain Prost ajalla 1.36.672 ja tallikaverina nöyräksi kakkoskuskiksi alistunut Eddie Cheever ajoi 2,3 sekuntia hitaamman ajan kuin Prost. Aika oli 1.38.980. Cheeverin aika lauantaina oli 1.39.785 ja se olisi riittänyt vasta kymppipaikkaan Riccardo Patrese oli kolmas ajalla 1.39.104 ja Rene Arnoux oli neljäs ajalla 1.39.115. Aikaansa paransi edellispäivästä pari kymmenystä Elio de Angelis joka oli viides Lotuksen turboautolla. Aika Eliolla oli 1.39.312. Nelson Piquet oli kuudes ajalla 1.39.601 ja Andrea de Cesaris oli seitsemäs ajalla 1.39.611 ja Mauro Baldi paransi reippaasti edellispäivän aikaansa ja oli kahdeksanneksi nopein ajalla 1.39.618. Nelson Piquetin varsinainen aika lauantaina eli 1.39.746 olisi riittänyt 9:teen ruutuun. Varsinaisen ysipaikan sai kuitenkin vielä Baldiakin paremmin parantanut Derek Warwick ajalla 1.39.881 ja Manfred Winkelhock täydensi ATS:llä kymmenen parhaan lähtöruudut perjantain ajallaan 1.40.233. Winkelhockin aika lauantaina oli vain 1.44.987 ja sillä ei olisi päässyt edes kilpailuun.

Jatkuvien moottorivikojen kanssa kamppaillut Patrick Tambay oli 11:sta perjantain ajallaan 1.40.393 ja lauantain aika oli hänellä 1.40.488. 12:sta oli siis Niki Lauda perjantain ajallaan eli 1.41.065 riitti siihen. Lauantain aika Laudalla oli 1.41.492 ja se olisi riittänyt 14:sta sijaan. Bruno Giacomelli paransi myös ja oli 13:sta ajalla 1.41.775. Harmittavasti Giacomelli oli ainoana turbomiehenä Laudaa hitaampi. Yleisesti ottaen Turbomafian ja Cossyliigan tasaväkisestä kilpailusta ei kuitenkaan voinut puhua.

John Watson oli 14:sta perjantain ajalla eli 1.41.838 oli aika. Lauantain aika Watsonilla oli 1.42.448 ja se olisi ollut 16:sta sijan paikkeilla. Michele Alboreto oli 15:sta perjantain ajalla eli aika oli 1.42.177 ja lauantaina aika oli 1.43.317 22:sta sijasta. Keke Rosberg oli 16:sta perjantain ajalla 1.42.450 ja lauantain aika oli 1.42.551. 17:sta oli Johnny Cecotto ajalla 1.42.615 ja 18:sta oli Nigel Mansell ajalla 1.42.650 ja 19:sta oli Jacques Laffite ajalla 1.42.678. 20:s ajalla 1.42.737 oli Jean-Pierre Jarier Ligierillä ja 21:s oli Marc Surer perjatain ajalla 1.41.962. Lauantain aika Surerilla oli 1.44.346 ja sijaluvut olisivat olleet varsin samanlaisia. Roberto Guerrero oli 22:s perjantain ajalla eli 1.43.367 oli aika silloin ja lauantaina aika oli 1.43.601. 23:s oli Osellalla hienosti kilpailuun mukaan päässyt Corrado Fabi ajalla 1.43.411.

24:s sija meni kytkinvauriosta kärsineelle Danny Sullivanille ajalla 1.43.654 ja se oli heikko aika tallikaveriin verrattuna. Tosin turboradalla ei Alboretokaan mikään erityisen vahva ehdokas ihmeisiin ollut. Viimeiset kaksi ruutua eli 25 ja 26 menivät Raul Boeselille ja Chico Serralle perjantain ajoilla 1.44.470 ja 1.44.778. Lauantaina herrojen ajat olivat 1.44.905 ja 1.45.859. Kilpailusta karsiutuivat sijoilla 27, 28 ja 29 Eliseo Salazar, Piercarlo Ghinzani ja Jean-Louis Schlesser ajoilla 1.45.073, 1.45.812 ja 1.45.866. RAM-tallin miesten ajat olivat lauantaina todella huonoja. Schlesser ajoi ajan 1.46.102 ja Salazar ajoi Pirellin Pitkäjyväisillä ja Harjoitusrenkailla ajan 2.02.335 tauluun. Pirellin aika-ajorenkaat tuhoutuivat täysin 01:n alla ja Schlesser ajoikin lauantaina Lyhytjyväisillä aikansa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Ennen kilpailua puhutuin puheenaihe olivat välitankkaukset. Suurin osa kärkitalleista aikoivat käyttää välitankkausta kilpailun puolivälissä. Lisäksi Alfa Romeon ja Lotuksen huhuttiin käyttävän välitankkausta kilpailussa. Muutamien tallien protestoidessa samanaikaisten pysähdysten aiheuttamaa vaaraa päädyttiin hyvin erikoiseen herrasmiesten sopimukseen.

Kaikki välitankkausta käyttävät tallit ja niiden kuljettajat pysähtyisivät eri kierroksella kuin toisen tallin kuljettajat. Sopimus oli loistava esimerkki tallien parantuneista väleistä keskenään. Vielä vuotta aiemmin samaan aikaan FOCA:n tallit protestoivat Imolan kilpailua ja FISA:n huono asenne FOCA:n järjestämään protestiin oli tuottaa uuden sodan kahden kilpailevan järjestön kesken.

Ainoana ikävänä asiana f1-talleille ja erityisesti Ferrarille oli tuskaista muistella vuoden takaista tilannetta mikä muutti koko f1:n maailman siihen saakka ja oli osaltaan vauhdittamassa Gilles Villeneuven kohtaloa. Lisäksi kyseinen tapahtuma myös nosti Didier Pironin omaan kastiinsa ennen kohtalon järjestämää ikävää tapahtumaa Hockenheimissa.

Kuitenkin Ranskan Grand Prix 1983 oli varikkotaktisesti viihdyttävä kilpailu huolimatta sen yksitoikkoisuudesta. Katsojilta tosin vietiin mahdollisuus nähdä kahden eri tallin kunnollinen varikkokilpailu toisiaan vastaan.

Siten kierrosten 27-30 massapysähdyksistä tuli hieman maltillisempia. Olisihan se ollut hienoa nähdä Longinesin tai Olivettin digitaaliaikoja tv-ruudussa.:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan sitten taktiikoita oletetusti tiimien puolelta kauden 1983 Ranskan kilpailuun:

Williams: Välitankkausta epäröitiin käyttää, mutta lopulta Keke ja Jacques päättivät käyttää molemmat puolen tankillisen taktiikkaa. Päätös tehtiin yksiselitteisesti nopeuden takia. Rengaspuolella Laffite otti mielenkiintoisesti AA-seokset alle kun taas Rosberg lähti kisaan A-seoksilla. Huhujen mukaan Rosberg pysähtyisi aiemmin kuin Laffite.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat lähtivät täysillä tankeilla ja AA-seoksilla kisaan.

Brabham: Molemmat kuljettajat lähtivät puolen tankin taktiikalla ja Kevyillä Vyörenkailla kisaan. Patrese olisi pysähtynyt kierroksella 27 ja Piquet ennakkotietojen mukaan kierroksella 30.

McLaren: Molemmat kuljettajat lähtivät Enduroilla ja täydellä tankilla kisaan.

ATS: Winkelhock lähti matkaan A-seoksilla mikä ei ollut hyvä päätös täydellä tankilla ajettaessa.

Lotus: Molemmat kuljettajat lähtivät kisaan täydellä tankeilla huhupuheista huolimatta ja Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla.

Renault: Kolmannen polven turbon myötä molemmat kuljettajat päättivät välitankata ja lisäksi ottivat kisaan mukaan Kevyet Vyörenkaat. Cheever pysähtyisi huhujen mukaan aiemmin kuin Prost.

Alfa Romeo: Molemmat kuljettajat ottivat Endurot ja täydet tankit huhuista huolimatta. Huhujen mukaan välitankkausta talli olisi käyttänyt mahdollisen kolmannen polven turbon myötä ja ainakin toiselle kuljettajalle olisi laitettu Kevyet Vyörenkaat. Siinä tapauksessa jäniksenä olisi ollut todennäköisesti Mauro Baldi.

Ligier: Molemmat kuljettajat lähtivät Enduroilla ja täydellä tankilla kisaan.

Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät kisaan puolen tankin ja A-seosten kera. Arnoux olisi pysähtynyt ennakkotietojen mukaan aiemmin kuin Tambay.

Arrows: Molemmat lähtivät kisaan täydellä tankilla, mutta Surerilla oli AA-seokset ja Serralla B-seokset.

Osella: Fabi lähti kisaan Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla ja täydellä tankilla.

Theodore: Molemmat lähtivät kisaan täydellä tankilla, mutta Cecotto lähti B-seoksilla Serran tapaan ja Guerrerolla oli A-seokset.

Toleman: Molemmat kuljettajat lähtivät kisaan Pirellin Pitkäjyväisillä renkailla ja täydellä tankilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös