F1 Kausikooste -83

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan sitten tiimien oletettuja budjetteja kaudelle 1983:

Ferrari: 17 miljoonaa dollaria

McLaren: 17 miljoonaa dollaria

Renault: 12-14 miljoonaa dollaria

Brabham: 8 miljoonaa dollaria

Lotus: 8,5 miljoonaa dollaria

Williams: 7 miljoonaa dollaria

Tyrrell: 6 miljoonaa dollaria

Alfa Romeo: 5 miljoonaa dollaria

Toleman: 5 miljoonaa dollaria

Ligier: 4 miljoonaa dollaria

ATS: 3,1 miljoonaa dollaria

Arrows: 3 miljoonaa dollaria

Osella: 2,5 miljoonaa dollaria

Spirit: 2 miljoonaa dollaria

Theodore: 1,5 miljoonaa dollaria

RAM Racing: Miljoona dollaria
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan sitten kuskien oletettuja palkkoja vuodelta 1983:

Keke Rosberg: Vähintään 50 000-100 000 dollaria, mutta sponsorien puolesta tulot voivat olla jopa nostoltaan kymmenkertaisia.

Jacques Laffite: 100 000 dollaria, mutta jopa miljoonaan dollariin voi tulot nousta.

Michele Alboreto: 50 000 dollaria ja 5000 dollaria voitosta.

Danny Sullivan: 17 000 dollaria ja 5000 dollaria voitosta. Maksaa ajoistaan 550 000 dollaria.

Nelson Piquet: Miljoona dollaria ja 200/1000 dollaria pisteeltä.

Riccardo Patrese: 85 000 dollaria ja 200 dollaria pisteeltä.

John Watson: 1,3-1,7 miljoonaa dollaria.

Niki Lauda: 4 miljoonaa dollaria.

Manfred Winkelhock: 750 000 dollaria maksaa ajoistaan ja 25 000 dollaria on palkka kaudelta.

Elio de Angelis: 200 000 dollaria.

Nigel Mansell: 150 000 dollaria.

Alain Prost: 1,7 miljoonaa dollaria.

Eddie Cheever: 200 000 dollaria.

Eliseo Salazar: Maksanee 750 000 dollaria kaudelta.

RAM Racingin maksupaikka: 20 000-50 000 dollaria kilpailulta.

Andrea de Cesaris: 125 000 dollaria.

Mauro Baldi: 25 000-50 000 dollaria kaudelta tulee korkeintaan.

Jean-Pierre Jarier: 1,7 miljoonaa dollaria.

Raul Boesel: 750 000 dollaria maksaa ajoistaan ja kauteen tulee alle 20 000 dollaria palkkaa.

Patrick Tambay: 1,7 miljoonaa dollaria.

Rene Arnoux: 1,7 miljoonaa dollaria.

Marc Surer: 50 000 dollaria kauteen korkeintaan tulee rahaa Arrowsin tilanteen vuoksi.

Chico Serra: Maksaa 2 miljoonaa dollaria kaudelta ja saanee 50 000 dollaria kauden lopulla korkeintaan.

Piercarlo Ghinzani: Maksaa 750 000 dollaria kaudelta.

Corrado Fabi: Maksaa 345 000 dollaria kaudelta.

Roberto Guerrero: Maksaa 500 000 dollaria kaudelta ja 4000 dollaria kilpailulta.

Johnny Cecotto: Maksaa 500 000 dollaria kaudelta ja 4000 dollaria kilpailulta.

Derek Warwick: Korkeintaan 100 000 dollaria kaudelta tulee brittiässälle rahaa.

Bruno Giacomelli: Korkeintaan saman verran kuin Warwickille.

Stefan Johansson: Maksaa ajoistaan vähintään 150 000 dollaria kaudelta, mutta enemmänkin riippuen Spiritin tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Brasilian Grand Prix Rio de Janeiro

Päivämäärä: 13.3.1983

Rata: Jacarepagua

Radan pituus: 5,031 kilometriä

Kilpailun pituus: 63 kierrosta tai 316,953 kilometriä 2 tunnin sisään.

Sää: Hyvin lämmin ja pilvinen. Pahimmillaan tuskastuttavan kuuma.

Yleisöä: 85 000 ihmistä odotetaan paikan päälle.

Rio de Janeiron Jacarepaguan moottorirata on MM-sarjan kuumin rata. Auringossa lämmöt voivat parhaimmillaan olla 45 astetta ja radan pinnasta lämpöä tulee jopa 65 asteen verran. Tunnin ja 45 minuutin ajon jälkeen kuljettajat ovat kuin saunasta tulleita.

Tämän vuoden kilpailussa lämpöä oli Matti Lamminkin sanojen mukaan 40 astetta ilman suhteen ja radan pinnassa lämpöä olikin 60 astetta.

Rion rata on kuitenkin ilmava läheisten ilmavirtojen ansioista mitä tulee radan kovista vauhdeista. Ajajat pyrkivätkin ajamaan mahdollisimman kovaa jopa hitaimmatkin mutkat jotta kabiineihin tulisi viilennystä mahdollisimman paljon. Rata on nopea, mutta epätasainen. Jousitukset eivät anna periksi ja kuopissa ja muhkuroissa autot ovat kuin jättimäisiä tehosekoittimia.

Brasiliassa niin Riossa kuin Interlagosissakin kokemus, päättäväisyys, rohkea taktikointi, mekaaninen ja fyysinen kestävyys ovat avainasemassa. Erityisesti fyysisyys on erittäin tärkeää. Ilman hyvää fyysistä kuntoa Rion tai vanha kunnon Interlagosin rata on heikkokuntoiselle Ison Kieron Majatalo.

Ajajille niskalihasten kipeys on tuttua Riosta sillä rata kierretään vastapäivään. 180 kilometrin keskituntinopeudella keskipakoisvoima painaa kypärää ja niskaa sivuun enemmän kuin tavallisesti.

Erityisen tuskallinen mutka on radan pitkän takasuoran jälkeinen pitkä vasen joka nopeudestaan huolimatta on ajettava varovasti kaasu pohjassa. Muita fyysisiä tuskia voi olla jalkojen ja käsien kivut valtavan tärinän vuoksi.

Riossa mutkat ovat leikkaukseltaan loivia ja ne ajetaan lujaa. Kuumuus on yleinen seuralainen. Kauden 1981 sadekisa tarjosi hieman helpotusta yleiseen kuumuuteen, mutta viime vuonna ja tänä vuonna luvattiin ja luvataan kaunista keliä joten helpotusta ei ole luvassa.

Kovimmatkin renkaat ovat kärsineet radan pompuista. Koko radan ajaminen on kuin suurta kuntotestiä sillä niin kiduttava rata on kyseessä. Siten varikkopysähdyksiä viikonlopun aikana nähdään taatusti.

Lisäksi Brasilian viranomaiset kilpailevat ratojensa paremmuudesta ja ajajatkin ovat kahtia jakaantuneita. Joidenkin mielestä Interlagosin radalla on laajoja mutkia ja rata on ainoa oikea koko maassa.

Rio on taas monen mielestä mukava rata, mutta ei erityisemmin herätä tunteita joidenkin vaikeiden osuuksien lisäksi. Näiden ratkaisuksi Brasiliassa saatetaan lähivuosina nähdä Curacaossa kokonaan uusi mielenkiintoinen katurata.

Rio kun on hieman tylsä ja Interlagos ei enää kelpaa edes varakilpailuksi sen vaarallisuuden takia. Curacaon uuden katuradan olisi tarkoitus yhdistää Interlagosin legendaariset pitkät suorat maltillisina versioina ja Rion omalaatuisia korkean kääntösäteen mutkia tuomaan haastavuutta kisoihin.

Pitkiä kääntösäteen mutkia rata kyllä sisältää ja keskinopeudet nousevat korkealle osin siksi, että mutkat ajetaan usein kolmosella tai nelosella ja pitkässä Sulin mutkassa vaihdetaan pykälää harkiten. Siinä erottuu myös radan ironinen puoli. Mutkan alku on vaikeaa ja vetoista touhua, mutta mutkan loppuosa ennen nopeaa oikeaa ja lyhyttä suoraa on terävä.

Ohituspaikkoja rata kyllä tarjoaa taitavalle kuljettajalle ja ohituksia nähdään viimeistään pitkän takasuoran päässä. Tosin maaefektin hävittyä autoista muutamasta aiemmin vaikeasta paikasta ohittaa tuli hieman helpompia. Muihin ratoihin verrattuna Rio ainakin toistaiseksi tarjoaa kilvanajoa myös tasapohjalla ajettaessa.

Siten ainakin Interlagosin kannattajien on turha haikailla vanhan ja röykkyisen jättiradan perään. Monien mielestä Rio de Janeiron rata on vuosikausiin oikea paikka aloittaa kerrankin samalta viivalta.

Radan mutkista erityisesti Sulin mutka rankaisee kuitenkin huonon ajolinjan valitsevaa kuljettajaa rankasti. Turboilla odotetaan kilpailussa olevan etu vaikka ainoa hallitseva paikka niille on vain radan takasuora.

Kaikissa muissa mutkissa keskituntinopeudet mahdollistavat Cossyliigan yritykset päästä Turbomafian osingoille. Radan muita mutkia ovat Molykote, Carlos Pace, Tres, Nonato, Norte, takasuora Juncao, Sul, Girao, Morette, Lagoa, Box ja Vitoria joka nimensä mukaisesti avaa tien kohti ruutulippua.


Ruutulipun heiluttua tämän kauden kilpailussa huokaistiin helpotuksesta ja Jean-Marie Balestren ennustus protestoitumattomuudesta näytti toteutuvan. Ikävä kyllä tuntiakaan ei ehtinyt kulua kisan päätöksestä kun Kekeä vastaan tehtiin protesti ja se johti hylkäykseen.

Tuomarien omituisuuden ainutlaatuisuutta korosti se, että lopulta koko vuoden 1983 Brasilian Grand Prixin toista sijaa ei annettu kenellekään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Brasilian kilpailuviikonlopun alla ilmoitettiin, että lauantain aika-ajon päätteeksi vain kaksi kuljettajaa karsiutuu ja Harjoituskarsintaa ei pidettäisi pääsääntöisesti kaudella 1983 osaanottajien vähyyden takia. Monacon Esikarsinta ja aika-ajon karsinta pidettäisiin kuitenkin voimassa. Varsinainen uutuus viikonloppuna oli FIA:n lanseeraama painonhallintajärjestelmä. Tietokoneistettu järjestelmä otettiin käyttöön edellisten vuosien laittomien harjoitusten ja aika-ajojen aikojen hillitsemiseksi.

Ajat kun olivat usein tehty alipainoisilla autoilla. Tosin se mikä aika-ajoissa oli hiljaisesti hyväksytty asia oli kilpailuissa kielletty silloinkin. Tosin valvonta oli hyvin vaikeaa ja alipainoisia autoja ajatettiin myös kilpailuissakin. Toinen syy järjestelmän käyttämiseen oli perinteisten vaakojen liiallinen epävarmuus kauden 1982 kisojen pohjalta.

Paino-ongelmat olivat kärjistyneet Zolderissa missä koko voittajakolmikko olisi hylätty ja minkä päätteeksi Lauda olikin hylätty. Järjestelmää valvovat tuomarit ilmoittivat jokaiselle ajajalle satunnaisesti valitun otannan pohjalta vuoron milloin ajajien piti tulla punnitukseen. Auton piti painaa 540 kiloa.

Muuten tulisi hylkäys ja kilpailusta sulkeminen. Sama kohtalo odotti myös pistokoetta välttelevien, piittaamattomien tai viivästyttävien ajajien osalta. Ainoastaan poikkeuksellisesta syystä tuomaristo olisi voinut sallia viivästyksestä johtuvasta syystä toisen otannan. Muussa tapauksessa hylkäys tulisi joka tapauksessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Perjantaina Virallisessa Harjoituksessa koettiin välittömästi yllätyksiä. Tasaisuus, radan tuntemus ja räjähtävä voima siivittivät Keke Rosbergin alustavalle paalupaikalle. Aika oli 1.34.526 ja se oli melkoinen osoitus Rosbergilta muulle porukalle. Alain Prost oli turbolla toinen ja aika oli 1.34.672. Patrick Tambay oli kolmas ajalla 1.34.993 ja hän ei kyennyt käsittämään Keken ylivoimaista paalukierrosta. Derek Warwick ajoi Tolemanin sensaatiomaisesti ruutuun neljä ajalla 1.35.206 ja viides Virallisessa Harjoituksessa oli Nelson Piquet ajalla 1.35.815 ja kuudes oli Riccardo Patrese ajalla 1.35.958. Niki Lauda oli 7:s ajalla 1.36.054 yli 1,5 sekuntia Rosbergia hitaampana. Mauro Baldi aloitti terävästi Alfa Romeolla ajamalla ruutuun 8. Aika oli 1.36.126. Rene Arnoux Ferrarilla oli vasta 9:s mikä oli pieni pettymys hänelle. Aika oli 1.36.390. Bruno Giacomelli täydensi kymmenen kärjen ajalla 1.36.747.

Jean-Pierre Jarier ajoi vanhojen valtiomiesten ajan 1.36.828 ja se oikeutti hänet sijaan 11. Andrea de Cesaris ajoi ruutuun 12 oikeuttavan ajan 1.36.847. Eddie Cheever ajoi suurena pettymyksenä Renaultilla ajan 1.37.005 ja se oikeutti sijaan 13 toistaiseksi. Roberto Guerrero näytti uuden Theodoren pirteyttä ajamalla ajan 1.37.237 ja se riitti 14:sta sijaan. John Watson Mclarenilla oli 15:sta ajalla 1.37.844 ja syy johtui Michelinin Slicksien toimintakyvyttömyydestä. Jacques Laffitella oli myös ongelmia auton kanssa ja hän oli 16:sta ajalla 1.38.234 ja 17:sta oli uusi kaveri Johnny Cecotto ajalla 1.38.378. Raul Boesel oli 18:sta ajalla 1.38.741 ja Michele Alboreto oli Tyrrelillä 19:sta ajalla 1.38.747. 20:s oli myös ensimmäistä viikonloppuaan ajanut Danny Sullivan ajalla 1.39.697. Ken Tyrrellin ilme oli paljon puhuva. Etenkin kun Brian Hentonillakaan aika-ajot eivät olleet viime kaudella mistään kotoisin. Teknisistä vioistakin huolimatta.

Elio de Angelis oli ohjausvian jälkeen vasta 21:nen ja aika oli 1.40.056 ja Marc Surer oli 22:s ajalla 1.40.255. Corrado Fabi oli 23:s ajalla 1.41.316 ja Chico Serra oli 24:s ajalla 1.41.472. Nigel Mansell oli juuri pääsemässä mukaan ajalla 1.42.098 ja sija 25 ei lämmittänyt häntä ja viimeiseen 26:teen ruutuun oli pääsemässä teknisistä vioista kärsinyt Manfred Winkelhock ajalla 1.42.292. Toistaiseksi karsiutuivat kilpailusta sijoilla 27 ja 28 Eliseo Salazar ja Piercarlo Ghinzani ajoilla 1.44.357 ja 1.46.964.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Lauantain Virallisessa Harjoituksessa Andrea de Cesaris teki typerän päätöksen olla noudattamatta kutsua tulla punnitukseen. Tuomareille selittely nopean kierroksen tärkeydestä ei vedonnut heidän sisimpiinsä ja näin Andrea de Cesaris oli karsiutunut kilpailusta. Tai oikeammin hänet oli suljettu kilpailun ulkopuolelle ja estetty tekemästä työtään. Toinen itsepäinen muuli ajajien joukossa oli Raul Boesel joka kuitenkin meni tarkastukseen ajallaan. Täten vain yksi kuljettaja karsiutuisi ja se oli ennen toista Virallista Harjoitusta Osellan Piercarlo Ghinzani. Tolemanin miehet tekivät päätöksen olla ajamatta ollenkaan ja näin ollen vain sijoitusten putoamiset huomioidaan. Tosin päätöksiin vaikuttivat molempien autojen moottoriviat. Derek Warwickille viat olivat kisan kynnyksellä shokki.

Tolemanin autoilla oli hänen mielestään potentiaalia jopa eturiviin. Tallin jäsenten mielestä taas jo saavutetut ajat olivat loistavia. Etenkin kun viime vuonna Tolemaneilla ei ajettu edes koko kilpailussa. Keken ja Alainin ajat kahden kärkenä säilyivät ja näin Keke juhli uransa toista paalupaikkaa. Keken aika lauantaina oli 1.35.226 ja se silti olisi riittänyt neljänteen sijaan. Alainin aika oli lauantain toiseksi nopein. Aika oli 1.34.873. Nelson Piquet oli kolmanneksi nopein lauantaina ajalla 1.35.114 ja se riitti kilpailun kolmanteen ruutuun. Patrick Tambay jäi siis ruutuun neljä ajastaan 1.34.758 huolimatta. Se oli lauantain nopein. Rene Arnoux oli viidenneksi nopein ajalla 1.35.547 ja se riitti samaan ruutuun myös kilpailuun.

Derek Warwick tippui ruutuun kuusi perjantain ajalla 1.35.206 ja seiskapaikalle kiilasi runsaasti parantanut Riccardo Patrese ajalla 1.35.958 ja Eddie Cheever oli 8:s ajalla 1.36.051. Patresen aika lauantaina oli 1.36.827 Niki Lauda oli 9:s ja Mauro Baldi 10:s ajoillaan 1.36.054 ja 1.36.126. Laudan aika oli 1.36.9 lauantaina ja Baldin aika oli 1.36.652. Ruutuun 11:sta ajoi huippuajalla Ligierin tasoon nähden Jean-Pierre Jarier ajalla 1.36.393 ja Michele Alboreto paransi myös aikaansa olemalla 12:sta ajalla 1.36.291. Elio de Angelis paransi myös aikaansa olemalla 13:sta ajalla 1.36.454 ja Roberto Guerrero paransi loistavasti aikaansa olemalla 14:sta ja aika oli 1.36.694. Elio oli kuitenkin erittäin pettynyt sillä turboauto tuhosi renkaita paljon nopeammin kuin Mansellin vapaastihengittävä auto.

Bruno Giacomellille ajatus päätös olla ajamatta kostautui ja hän oli 15:sta perjantain ajalla 1.36.747 John Watsonin aika oli taas Slicksien vaikeudesta johtuen 1.36.977 ja hän oli 16:sta. Raul Boesel oli 17:sta ajalla 1.37.729 ja voitti näin tiukasti taistelun Jacques Laffiten kanssa. Laffiten lauantain aika oli 1.38.725 ja se oli reippaasti huonompi kuin perjantain aika ja se pudotti hänet ruutuun 18:sta. Johnny Cecotto oli 19:sta huolimatta lauantain ajastaan. Lauantaina aika oli 1.39.178 ja Cecotton perjantain aika oli 1.38.378. Marc Surer oli 20:s ajalla 1.38.468.

Danny Sullivan paransi jonkin verran aikaansa ajaen silti melko vaisusti. Sijoitus oli 21:s ja aika oli 1.38.686. Nigel Mansell oli 22:s ajalla 1.39.154 ja 23:s oli Brasilian rahamies Chico Serra ajalla 1.39.965. Hurjan parannuksen teki myös nuori Italian tulevaisuuden superlahjakkuus Corrado Fabi Osellalla. Aika oli 1.40.309 ja se riitti sijaan 24 ja kilpailuun. Viimeiset kaksi mukaan päässyttä kuljettajaa sijaluvuilla 25 ja 26 olivat Manfred Winkelhock ja Eliseo Salazar ajoilla 1.41.153 ja 1.41.478. Winkelhockin viikonloppu siihen asti oli täynnä murheita moottorivaurion ja ohjauksen kanssa. 27:s kuljettaja ja ainoa varsinaisesti karsiutunut kuljettaja oli Piercarlo Ghinzani ajalla 1.42.267. Virallisten Harjoitusten päätteeksi uransa toista paalupaikkaa juhli Keke Rosberg ja voittoon sunnuntain kilpailussa tähdättiin.

Synkemmissä tunnelmissa oltiin McLarenin, Lotusin ja Ligierin leireissä. McLarenilla Slicksit eivät ollenkaan toimineet ja Lotusilla taas Pirellin aika-ajorenkaat tuhoutuivat hyvin nopeasti ohjausvikojen takia ja lisäksi kisarenkaatkin kuorivat erittäin pahasti rauhallisemmilla osuuksilla. Ligierin leirissä renkaista ei olisi ongelmia kunhan vain lähdettäisiin tarpeeksi kestävällä sarjalla. Sen sijaan ongelmana olivat jatkuvat jäähdytinongelmat. Ne pakottivat Jarierin ja Boeselin ajamaan paljon hitaammin kuin mihin potentiaalia olisi voinut olla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan sitten erilaisia rengastaktiikoita siitä miten eri kuljettajat aikoivat lähteä matkaan sunnuntain kilpailuun. Välitankkausten osalta molemmat Brabhamit ja Williamsit olivat valmiita käyttämään välitankkausta. Tosin Jacques Laffite perui kuitenkin tankkausaikeensa myöhemmin. Lopullisesti vasta sunnuntain lämmittelyssä Williams aikoi käyttää tankkauslaitteistoaan. Ne oli valmistettu Englannissa ja rahdattu Rioon.

Vain viikkoa aiemmin ennen kauden alkua Williamsilla oli vakuututtu välitankkauksen hyödyistä, mutta ongelmana oli varikkomiehistön harjoituksen puute ja myöhemminkin pysähdysten hitaus verrattuna Brabhamin miehistöön. Keke Rosberg otti tankkauksen idean omakseen kun näki kevyellä autolla ja Goodyearin C-renkailla eron olevan 2 sekuntia hänen alunperin matkaan aikomansa A-renkaiden ja täyden tankin yhdistelmä.

Laffite taas luopui tankkauksen ideasta ja päätti lähteä raskaimmilla renkailla ja raskaalla tankilla kisaan. Brabhamilla taas Piquetin ja Patresen piti lähteä matkaan aluksi ilman tankkauksia ja raskailla renkailla. Vauhti oli ollut Brabhamin painopisteen takia parempi, mutta polttoainetankki oli liian pieni riittämään kilpailukykyisesti maaliin saakka. Rajoitetulla ahtopaineella ajossa taas ei olisi ollut järkeä joten molemmat ajajat ottivat puolen matkan renkaat käyttöön.

Tulevaisuudessa erilliset välitankkaukset jokaisen ajajan kohdalla tullaan tarvittavasti mainitsemaan ja ne jotka eivät lähtökohtaisesti tankanneet jäävät mainitsematta eli heillä oli täysi tankki ainakin kisaan lähdettäessä. Tosin myös mielensä muuttaneiden taktiikka mainitaan.

Tässä listaa taktiikoista:

Williams: Rosberg lähti matkaan puolella tankilla ja C-seoksilla. Pysähdys tulisi kierroksella 28. Laffite lähti vuorostaan matkaan täydellä tankilla ja AA-seoksilla.

Tyrrell: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun AA-seoksilla.

Brabham: Molemmat kuljettajat lähtivät kilpailuun Kevyillä vyörenkailla ja puolella tankilla. Patresella tosin oli kevyempi auto kuin Piquetillä. Hänen stoppinsa tulisi kierroksella 31 ja Piquetin kierroksella 40. Piquetin osalta emmittiin pitkään rengasratkaisua. Lopulta Gordon Murrayn mukaan Piquet olisi hänen laskelmiensa mukaan varmasti kärjessä ja hän voisi ajaa rajotetuilla tehoilla erittäin säästeliäästi ennen pysähdystä. Muutaman muun Brabhamin jäsenen mukaan Piquetin olisi raskaamman lastin takia ollut parempi ottaa Endurot juurikin kilpailukyvyn takaamiseksi.

McLaren: Molemmat kuljettajat vastoin Niki Laudan yleisiä napinoita renkaista lähtivät matkaan Enduroilla.

ATS: Winkelhock lähti matkaan AA-seoksilla.

Lotus: Mansell lähti matkaan Pitkäjyväisellä Pirellin seoksella ja de Angelis lähti matkaan suureksi vahingokseen Lyhytjyväisellä Pirellin seoksella. Tosin seokset olivat vara-auton seoksia. Kisa-autollaan lähdettäessä Eliolla olisi ollut käytössään Pitkäjyväiset renkaat.

Renault: Prost lähti matkaan Enduroilla ja Cheever lähti matkaan Kevyillä vyörenkailla.

RAM: Salazar lähti matkaan Pitkäjyväisillä.

Alfa Romeo: Baldi lähti matkaan Enduroilla.

Ligier: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan Enduroilla.

Ferrari: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan A-seoksilla.

Arrows: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan AA-seoksilla.

Osella: Fabi lähti matkaan Pitkäjyväisillä renkailla.

Theodore: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan A-seoksilla.

Toleman: Molemmat kuljettajat lähtivät matkaan Pirellin Pitkäjyväisillä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan sitten seuraavassa viestissä taas hieman myöhässä oleva kauden avauskisan tarina ja sen jälkeen tulee tallien mietteitä ja Long Beachin rataesittely. Ensi viikolla alkuviikosta tuleekin myös Long Beachin kisajutut.

Toistaiseksi en vielä tiedä tuosta Race of Championsin sijoittamisesta järkevästi tähän kausikoosteeseen, mutta todennäköisesti sen juttu tulee luonnollisesti ennen Ranskan kilpailua. Muussa tapauksessa se tulee vuoden lopulla hieman ennen Kyalamin kisaa. Nähtäväksi jää.:doubtful:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Rio de Janeiro 13.3.1983

Kauniin sään hellimällä Rio de Janeiron kilpailussa nähtiin tänä vuonna hieno taistelu Keke Rosbergin toimesta ja samalla myös ikävä sääntöjen aiheuttamat hylkäykset. Elio de Angelisin auto alkoi savuttaa heti ja hän vaihtoi katsastamattomaan vara-autoon. Tulevan hylkäyksen lisäksi Elio sai väärät renkaat alleen ja kisa oli heti pilalla. Myöskään varikolta lähteminen ei ollut ilouutinen italialaiselle.

Jacky Ickxin ajama Ford Escort XR3i Course Car asettui ruudukon taakse yhdessä Chevroletin Medical Carin kanssa ja sen jälkeen Keke ampaisi liikenteeseen saaden loistavan lähdön. Hänen jälkeen tulivat Alain Prost, Nelson Piquet, Patrick Tambay, Rene Arnoux ja loistavan lähdön myös saanut Riccardo Patrese. Patrese ohitti Arnoux'n ulkokautta ja ennen ensimmäisen kierroksen loppua myös Tambay jäi Patresen taakse.

Heidän jälkeensä tuli Eddie Cheever joka oli ohittanut Derek Warwickin Juncaossa ja pitkäsäärinen amerikkalainen ahdisteli myös Ferrareita. Takajoukoissa Mauro Baldi ja Michele Alboreto kolaroivat ja Eliseo Salazar oli liittyä mukaan kolarikarkeloihin. Chilen rahamies onnistui kuitenkin välttämään törmäyksen. Sen jälkeen Tyrrellin toivot lepäsivät tulokaskuljettaja Danny Sullivanin harteilla. Alboreto ajeli lähinnä viimeisellä tai toiseksi viimeisellä sijalla ennen keskeytystään. Takarivin muuna lähtösankarina toimi myös Chico Serra jonka rahavirta ei virrannut kovinkaan vuolaasti. Siitä lisää myöhemmin.

Sullivan sen sijaan ahdisteli Mansellia ja myöhemmin kilpailussa myös Elio de Angelisia. Ensimmäisen kierroksen jälkeen Keke oli 2,5 sekuntia edellä Prostia. Prost pidätteli muita ja Renault jäi armotta Piquetille toisella kierroksella ja kolmannella kierroksella myös Patrese meni Prostin ohi. Päästyään ohi Prostista Piquet kiri Rosbergia uskomattomalla vauhdilla. Kierroksella 5 Piquet oli jo kannassa kiinni ja ohi mentiin pitkällä suoralla.

Rosberg saavutti mutkissa, mutta kierroksen 7 jälkeen Keke ei voinut enää mitään ja Piquet meni menojaan. Kaikesta huolimatta Rosberg pysyi kuitenkin iskuetäisyydellä. John Watson taas huomasi Enduroidensa olevan parempia kuin muiden Michelinin renkaiden. Niiden avulla Watson ohitteli kuskeja kilpailun aikana onnistuneesti. Jo avauskierroksella Watson ohitti viisi autoa mikä puhui Enduroiden ylivoimasta Rion radalla oikeassa autossa. Kierroksella 7 Alboreton tie päättyi varikolle. Keskeytys johtui öljynjäähdyttimen rikkoutumisesta ja öljynpaineet olivat myös nollassa. Pistemiehistä Ferrarit olivat vaikeuksissa. Melkein 2 vuoteen Ferrarilla ei ole ollut niin onnetonta kisaa kuin Riossa. Auto ei yksinkertaisesti molemmilla ajajilla ohjautunut juuri minnekään ja turboviive oli myös odotettua pahempi. Sen seurauksena kokonainen jonollinen keskikastia alkoi kerääntyä Ferrareiden taakse.

Tambay piti vielä lippua korkealla, mutta Arnoux'n takana ajoivat hyvin pian sellaisia nimiä kuin Watson, Baldi, Warwick, Cheever, Jean-Pierre Jarier, Niki Lauda, Marc Surer ja molemmat Theodoren miehet Roberto Guerrero ja Johnny Cecotto. Kierroksella 16 Bruno Giacomelli ajoi ulos ja keskeytti nimettömän kilpailun jälkeen sijalta 17. Nuori Corrado Fabi ahdisteli hitaita Lotusin autoja kunnes keskeytti Osellan moottorin pamahtaessa kierroksella 17. Kärjen takana Rosberg näytti häviävän myös Patreselle, mutta Patrese ei aivan päässyt iskuetäisyydelle. Sitten yllättäen pakoputki hajosi Patresen autosta ja moottori vaurioitui. Sen seurauksena kierroksella 19 Patrese oli jo menettänyt sijoitustaan ennen varikolle tuloaan ja Arnoux-junan arveltiin menevän pakoputkiremontin aikana myös ohi.

Patrese ei enää lähtenyt radalle ja hän keskeytti. Eddie Cheever kävi renkaanvaihdossa kierroksella 21 heikkojen Kevyiden vyörenkaiden takia. Enduroilla matkanteko sujui edes välttävästi. Takajoukoissa taas Jarier oli ehtinyt vaihtaa kuluneet renkaansa uusiin pehmeisiin renkaisiin ja nousta silti mukaan isoon jonoon. Ikävä kyllä sijalta 11 matka päättyi voimansiirron, jousituksen ja ripustuksen hajoamiseen kierroksella 22. Hieman ennen keskeytystä Jarierin Ligierin sähkölaitteet pätkivät myös joten keskeytys olisi voinut tulla myös senkin kautta.

Watson oli siihen mennessä siirtynyt jo Prostin edelle ja Lauda oli ohittanut Warwickin ja Arnoux'n ja ahdisteli Baldia. Kierroksella 23 Baldi, Lauda ja Warwick taistelivat sijoituksista. Yllättäen Baldi ajoi leveäksi jolloin Lauda meni ohi mutta Warwick osui Baldiin ja vahinkoa tuli molemmille. Baldin kisa näytti päättyvän siihen, mutta työntölähdön avulla auto pääsi vielä liikkeelle ja Baldi pääsi varikolle asti keskeyttämään. Kierroksen korjailun jälkeen Baldi keskeytti lopullisesti. Eturipustus oli hajalla. Lauda taas ajoi jo Tambayn kiinni ja Arnoux oli jäämässä jo Theodoren autoille. Kierroksella 25 keskeytti Raul Boesel sijalta 12 moottorin petettyä sähkövaurion vuoksi. Boesel oli ajanut suhteellisen hyvän kilpailun siihen asti. Kierroksella 28 tulivat ratkaisuhetket kilpailussa.

Siinä vaiheessa Keke oli jäänyt Nelsonista 12 sekuntia mikä oli iso ero, mutta ei mahdoton ajaa kiinni. Varikolla Keke sitten meni ja välitankkausta käytettiin suuren kiinnostuksen vallitessa. Kuten niin usein, uusi keksintö paljastui haavoittuvaksi. Välitankkauksen yhteydessä tankkauslaitteen tiivisteen pettäessä bensaa roiskui moottorikatteen päälle ja auto leimahti näyttävästi liekkeihin. Keken kypärän sisäänkin tuli pääsi ja viikset olivat kärventyä.:D Patrick Head käski Keken autoon takaisin, välitankkaus hoidettiin kaikesta huolimatta loppuun saakka ja auto työnnettiin käyntiin koska starttikaapelilla käynnistys olisi vienyt liikaa aikaa. Se oli ikävä virhe.

Aikaa pysähdykseen oli kulunut viivytyksen takia 64 sekuntia ja 76 sekuntia laskien sisäänmeno ja ulostulo mukaanluettuna. Keke oli 9:tenä ja Marc Surer oli hänen edellään ja Piquet oli kierroksen häntä edellä. Siten johtopaikkaa piti 35 sekunnin erolla Watsoniin Piquet ja Watsonin takana tulivat Prost, Tambay, Lauda, Warwick, Jacques Laffite, Surer ja Rosberg. Watson oli huippuvauhdissa ennen keskeytystään. Kierrokset olivat sekunnin nopeampia kuin Piquetillä ja Piquetin mennessä välitankkaukseen hän joko menisi ohi tai pääsisi ainakin heti kantaan kiinni. Täten varikolla odotettiin Watsonin voittavan kilpailun. Kierroksella 34 Watsonin moottori hajosi ja keskeytys ratkaisi voiton melkein varmasti Piquetille. Piquet alkoi ajaa rajoitetuilla tehoilla ja kierroksella 40 Piquet meni varikolle ja tankkausennätys neljän renkaan kanssa oli sen jälkeen 16 sekuntia. Lauda oli siinä vaiheessa toisena, mutta jo minuutin Piquetia jäljessä.

Kierroksella 41 Eddie Cheever keskeytti sijalta turbon petettyä ja jarrut olivat vaurioituneet jo ennen keskeytystä. Kierroksella 42 Theodoren Cecotto kääntyi loistavalta ysipaikalta varikolle. Jarruvika oli vaivannut koko kisan ajan ja jarrut vaihdettiin varikolla. Aikaa kului 3 kierrosta mikä oli tallikaveri Guerreron vajaata 10 kierrosta nopeampi. Kuluneet Endurot olivat Rosbergin tuoreita C-renkaita reippaasti hitaammat ja Keke meni kierrokseen 53 mennessä Laudan ohi ohitettuaan kaikki muut kuljettajat. Kisan loppua kohden kilpailun syntipukkina toimi Copecin sponsorimies Salazar joka esteli useita ajajia ja pilasi myös Keken mahdollisuudet kiriä voittoon kiinni ainakin kriittisten katsojien mukaan. Laffite ja Surer toimivat yhdessä Serran kanssa kirimiehinä loppuvaiheessa. Laffite pääsikin Ferrarien ja Prostin ohi ennen ruutulippua ja Surer jäi vain hieman viitospaikasta kun Tambay pysyi edellä. Prost oli todella pettynyt mies jäätyään pisteittä ja Arnoux taas jäi jopa Serran ja Warwickin taakse. Takaa tuli myös Sullivan ennen kisan päätöstä.

Kisan voitti siis Nelson Piquet ja Keke Rosberg oli toinen Niki Laudan ollessa kolmas. Jacques Laffite oli neljäs ja Patrick Tambay oli viides. Kuudes oli Marc Surer ja seitsemäs oli Alain Prost. Kasipaikka meni Derek Warwickille ja Chico Serra oli 9:s. Kymppipaikka meni Rene Arnouxille, 11:sta oli Danny Sullivan, Nigel Mansell oli 12:sta, Elio de Angelis 13:sta, Johnny Cecotto 14:sta, Eliseo Salazar 15:sta, Manfred Winkelhock 16:sta ja viimeinen mukaan tuloksiin laskettu kuljettaja. Roberto Guerreroa ei laskettu mukaan tuloksiin jäätyään ulos 90 % voittajan kierrosmääristä. Hän olisi ollut 17:sta.

Uusilla säännöillä oli siis saatu loistava alku kaudelle 1983 ja lisää mielenkiintoa olisi luvassa kaudelle jatkossakin. Kekelle tuli yhdessä Elion ja Mauron kanssa hylkäys tuomaristolta. McLaren oli valittanut Keken työnnöstä käyntiin ja Elio ja Mauro olivat muuten hylättyjä. Baldin tapaus oli tosin surkuhupaisa koska hylkäys tuli miehen jo keskeytettyä. Keke ja Williams-talli kävivät kuumina päätöksestä ja valitus tehtiin jälleen kerran. Lotus ja Alfa Romeo eivät halunneet tehdä valituksia, mutta Lotus pyysi kuitenkin katsastusten säännöistä tarkistusta jatkossa ja FISA myöntyi tilanteeseen. Kaikkein omituisinta paikallisten tuomarien päätöksessä oli kuitenkin olla jakamatta hylättyjen sijojen pisteitä tai muita siirtoja kenellekään. Tosin asiaan saattaisi tulla muutos kauden kestäessä.

Joka tapauksessa jännittävä 34:s Formula 1:sten MM-kausi 1983 oli nähnyt päivänvalon.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Uusia sääntöjä kiiteltiin Brasilian kilpailun jälkeen vuolaasti vaikka pettymystä herättivät juurikin Keke Rosbergin varikkopalo ja John Watsonin keskeyttäminen kilpailussa. Ne kaksi syytä olivat monien mukaan ainoa tae Piquetin voitolle Brasiliassa. Toisaalta taas Nelson Piquetin voitto vain 11 päivää vanhalla BT52:lla oli uskomaton suoritus. Niki Laudalle taas kilpailu oli kuluttava ja rasittava. Sitä taustaa vasten Nikin mukaan kolmas sija oli enintä mitä pystyi ottamaan. Jacques Laffitella oli myös uskomattoman hieno kisa takana. Päätös ajaa kisa läpi A-renkailla ja täydellä tankilla oli oikea ja sen seurauksena kilpailu sujui paljon paremmin kuin viikonloppu muuten kokonaisuudessaan. Marc Surerilla taas eivät ylisanat riittäneet maalissa.

Kilpailu sujui loistavasti Arrowsin ongelmallisen sopimustilanteen huomioiden ja lisäksi hyvä startti joukon alemmasta keskikastista oli ratkaiseva Surerin hyvälle kilpailulle. Alain Prost sen sijaan oli erittäin vihainen kilpailun kulisseissa tallin johdolle. Prost oli puhunut uuden auton ja kolmannen polven turbon käyttöönotosta jo heti avauskisaan. Ikävä kyllä talli oli ajatellut toisin. Prost, Larrousse ja Sage keskustelivat kuumeisesti tilanteesta ja päätyivät kiihdyttämään RE40:n kehitystyötä. Ikävä kyllä varsinainen auto ei ollut vielä läheskään valmis ja prototyyppejä ei yleisesti voinut ajattaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Kauden 1983 Brasilian kilpailun synti oli kuitenkin siinä että jälleen kerran tuomarit sanelivat lopputuloksia. Omituisinta koko tuomarisotkussa oli se, että ensiksi sijoituksia ei muutettu. FISA:n mukaan asialla haluttiin estää liiallisten pisteiden vaihtuvuutta kauden 1982 tapaan ja yhdenmukaistaa lajia.

Toinen synti olikin siinä, että miksi ajajia ei hylkäyspäätöksen tultua julki tuomariston istunnon jälkeen noin tunnin sisällä kilpailussa liputettu ulos radalta. Silloin Kekeltä ja Eliolta olisi säästynyt turha ajaminen kuumassa kilpailussa. Tai Keken tapauksessa turhasta ajosta ei voinut puhua sillä ajoa ihailtiin pitkään.

Koko hienon tapahtuman pilasi vain vähän maaliintulon jälkeen tapahtunut hylkäys. Joka tapauksessa paikallisen tuomariston yrittäessä jälleen toimia autoilun sääntöjen mukaan FISA tyrmäsi jälleen ASN:n tuomion muuttamisen Rosbergille edulliseksi ja sen myötä englantilaiset tallit alkoivat avoimesti epäillä FISA:n päätösten laillisuutta. Se oli viimeinen synti.

Se nimittäin aloitti myös tallien sisällä liikehdintää myös muiden tallien autojen suhteen ja protestit alkoivat liikkua kauden aikana suuntaan ja toiseenkin. Keke ja Williams tekivät välittömän vastalauseen ja vetoomusta aiottiin käsitellä. Ikävä kyllä päätös tulisi viivästymään vielä varsin pitkään.

Joka tapauksessa Keke oli näyttänyt kyntensä epäilijöille ja niille jotka sanoivat Keken voittaneen mestaruuden vain tuurilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Kotimaassa eivät Brasilian tapahtumat paljon herättäneet huomiota television puolella. Lehdissä Keken diskaaminen herätti kuitenkin jälleen paljon keskustelua puolesta ja vastaan.

Suurin osa mielipiteistä kuitenkin oli nyt Keken puolella. Brasilian kilpailun kooste peruttiin mäkihypyn takia ja maanantainakaan kilpailua ei TV2:n puolella näytetty.

HTV näytti tosin kilpailun, mutta yleinen mielipide vaati Keken ajoja seurattavaksi paremmin myös valtakunnallisilla kanavilla. Yleisradion suunnitelmia ei kuitenkaan kaukokisojen kohdalla vielä kritisoitu silloin. Toista tulisi olemaan myöhemmin alkukaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan sitten vielä nopeasti lyhyitä mietteitä Rion kilpailusta tallien osalta:

Williams: Keke Rosberg on kerrassaan uskomaton mies: Hän pystyi Cosworthilla ajamaan 1,5 sekuntia nopeammin kuin kukaan muu samalla moottorilla ajava kuljettaja ja ottamaan vielä paalupaikan. Kilpailussa hän ajeli kärjessä tai sen lähellä ja oli voitossa kiinni ennen omaa varikkostoppiaan ja siitä seurannutta varikkopaloa. Kekelle ei tullut edes palovammoja vaikka pelko niistä oli suuri syttymishetkellä. Katastrofin jälkeen Keke raivasi tiensä Surerin, Laffiten, Warwickin, Prostin, Tambayn ja Laudan edelle ja oli toinen kisan päätteeksi vain joutuakseen hylätyksi. Tunteet olivat Kekellä pinnassa ja FISA:n pomoja Keke kritisoi avoimesti. Jacques Laffite taas oli eksyksissä ja kilpailusta oli tulossa painajainen. Vauhti kuitenkin kasvoi ja itseluottamus palautui kisan lopussa. Ihan lopussa Laffite alkoi tosissaan ajamaan kilpaa ja ohitti Prostin, Surerin ja Tambayn ja oli neljäs. Laudakaan ei ollut kaukana. Protestien myötä tilanne on epäselvä toistaiseksi.

Tyrrell: Raskaasti muokattu 011 ei ole hyvä ajokki ainakaan Rion kaltaisella radalla. Michele Alboreton viikonloppu meni konemurheissa ja Mauro Baldi täydensi kolarillaan synkän viikonlopun. Alboreto keskeytti ja toiveet Danny Sullivanin suhteen olivat matalat. Tosin debyyttimieheksi Sullivan ajaa näyttävästi ja Lotusin miesten ohitukset ja Nigel Mansellin takana pitäminen maaliin asti oli mukiinmenevä suoritus. Ennen kaikkea Sullivanin ajotyyli on järkevä ja luotettava mitä Tyrrell tarvitsee myös. Pisteet voi ottaa jatkossakin.

Brabham: 11 päivää vanhalla BT52:lla voiton ottaminen oli loistava saavutus ja vain Watson ja Rosberg uhkasivat Nelson Piquetin voittokulkua. Riccardo Patrese ajoi myös hyvin vaikka Rosbergista hän ei päässyt ohi ja keskeyttäminen pilasi muuten hyvän kilpailun. Loistava viikonloppu tallille.

McLaren: Michelinin aika-ajorenkaat ja Kevyet Vyörenkaat ovat syvältä Rion kaltaisilla radoilla. Vastoin yleistä napinaansa Niki Lauda kuunteli Pierre Dupasquierin neuvoja ja otti Endurot alleen kisaan. John Watson olisi voittanut kisan ilman keskeytystään ja Laudankin kisa oli hieno. Aluksi mies tippui kolme sijaa ja nousi sijalta 12 kuudenneksi ennen kilpailun puoliväliä. Rosbergkin meni ohi vain siksi että Lauda ei mennyt vaihtamaan renkaitaan varikolle. Hylkäys voi vielä vaikuttaa Laudan sijaan.

ATS: Manfred Winkelhock oli hyvin pettynyt ja samoin oli Günther Schmidt. Turboauton debyytti oli hyvin heikko. Toiseksi viimeisestä ruudusta lähtenyt Winkelhock menetti aikaa sytytystulppien vaihdossa ja bensansyötön korjauksessa varikolla. Sen seurauksena oli olla 16:sta 4 kierrosta kärkeä jäljessä. Winkelhock tosin ajoi vähän paremmin kisan lopussa. Hirvittävä aliohjaus on saatava autosta pian pois. Muuten seurauksena on katastrofi.

Lotus: Colin Chapmanin jälkeinen aikakausi ei alkanut järin hyvin. Turboauto annettiin Elio de Angelisille ja Nigel Mansell sai tyytyä testaamaan uutta aktiivijousitusautoa. Lisäksi talli oli tuonut päivitetyn vanhan 91:n ilman aktiivijousitusta. Mansell ja de Angelis valittivat jatkuvasti heikkoja Pirellin renkaita ja Elio nousikin vasta saatuaan Pitkäjyväiset alleen toiseen autoon. Mansell taas jäi Sullivanille kaksintaistelussa ja ajaminen oli tuskaa. Lopulta koko katastrofin kruunasi Elion hylkäys katsastamattoman auton takia. Peter Warr vaati suutuspäissään sääntönikkareita marssimaan hevonkuuseen ja Peter Wrightin tehtäväksi jäi vaatia katsastusten sääntöjen tarkistusta uudelle tasolle.

Renault: Uusi auto ei ollut valmis ja johtokunta vielä myöhästeli auton kehittämisessä. Sen sijaan RE30C:llä ajettiin Riossa ja tuloksena oli katastrofi. Auto oli muutenkin vuodelta 1981 peräisin oleva kehitysversio ja uusi auto olisi pitänyt kehittää maaefektin ollessa sallittukin. Niin ei tehty. Autosta yksinkertaisesti poistettiin helmat ja pohjan aerodynaamiset osat yhdessä takapään osien kanssa. Sen seurauksena auto söi hirvittävästi renkaita ja Alain Prost jäi Enduroistakin huolimatta jälkeen muusta porukasta. Etenkin puolivälin jälkeen Prostin olisi kannattanut mennä varikolle.

Enduroiden kuluessa liikaa Renault puski uskomattomasti mutkissa, perä lähti hurjasti heittelehtimään takapäästä ja lisäksi turboviive mutkista ulostultaessa toisen polven viimeiselläkin kehitysversiolla oli hirvittävä. Toisin sanoen hirvittävä mutkakäytös oli seurausta yliohjauksesta. Lopulta jopa Marc Surer ja Jacques Laffite menivät ohi ja Alain jäi pisteittä. Idioottimainen päätös tallissa oli ajattaa kakkoskuski Eddie Cheeveriä tarkoituksellisesti Kevyillä Vyörenkailla. Sen seurauksena Cheever meni varikolle kisan aikana ja lopulta keskeytti. Selvää Rion jälkeen oli se, että uusi auto tarvittiin nopeasti.

RAM: Eliseo Salazarin tie ei alkanut uudessa tallissa hyvin ja seurauksena oli vain ongelmia. Kolari Cheeverin kanssa aika-ajoissa ei nostattanut hymyä huulille ja Salazar esteli kisan aikana useita kuskeja ja myös Kekeä. Ei miehessä välttämättä vikaa ole mutta auto on toivottoman hidas. Salazar ei olisi tosin päässyt mukaan ilman Andrea de Cesarisin hylkäystä. Lopulta Salazar ohitti vain Winkelhockin kilpailun aikana ja vaihtoi kaksi kertaa renkaita Pitkäjyväisistä Lyhytjyväisiin.

Alfa Romeo: Kisan ainoana miehenä Alfa Romeon puolelta Baldi teki kaikkensa ja vähän ylikin. Andrea de Cesaris suljettiin kisasta tottelemattomuuden takia. Kymppipaikalta Baldi ajoi hienosti vain kolaroidakseen Alboreton kanssa. Sitten Baldi nousi pistesijoille vain kolaroidakseen lopulta Derek Warwickin kanssa ja keskeyttäen. Baldi vielä jälkikäteen hylättiin typerästi. Joka tapauksessa Alfa Romeo kaipaa energistä kuljettajaa Andrean rinnalle. Tosin kolarit saavat jäädä jatkossa vähemmälle. Kenties tämän kauden musta hevonen.

Ligier: Jean-Pierre Jarier piti tallia pystyssä ajamalla niin hyvän aika-ajon kuin pystyi. Taisteli Arnoux'n ja Laudan kanssa vain joutuakseen keskeyttämään. Jarierilla oli kilpailun aikana myös rengashuolia ja renkaidenvaihdosta huolimatta vauhtia riitti hyvin. Ohjausvian lisäksi pääsyyllinen keskeytykseen oli vetoakseli ja ripustukset. Raul Boesel taas ajoi hyvän debyyttikilpailun takarivistä ja oli nousemassa paremmille sijoille ennen keskeytystään. Rahamiehen status voi parantua mikäli vain suoritukset pysyvät hyvinä jatkossa.

Ferrari: Uusi C3 ei ole vailla ongelmia. Auto kärsi jatkuvasta luistattamisesta, turboviiveestä ja ohjausongelmista. Viimeistä kertaa talli ajaa tosin päivitetyllä toisen polven turbolla sillä muiden tallien pelkäämä kolmannen polven turbo tulee käyttöön jo Long Beachiin. Patrick Tambay sai olla iloinen edes viitospaikastaan. Niin huonosti meni Ferrarin kilpailu. Rene Arnoux taas oli vaikeuksissa koko kilpailun ajan ja suurin nöyryytys oli Chico Serran ajaessa hänen ohi ennen kilpailun loppua. Ferrarin Mauro Forghierin mukaan auton takapään balanssia on pakko säätää Long Beachin radalle. Muuten ongelmat jatkuvat sielläkin uudesta turbosta huolimatta.

Arrows: Melkein ilman sponsoreita kulkeva talli sai kehuja paremmiltaan kilpailun ajalta. Surer käsi ruokamyrkytyksestä ja sen jälkiseurauksista läpi viikonlopun. Surerin lisäksi myös muutama muu kuljettaja sairastui pilaantuneen ruuan tai vedenjuonnista viikonlopun ajalta. Sponsoriasioiden sekavuudet näkivät Serran paluun f1:siin ja aika-ajo ei juuri riemuhuutoja brasilialaiselle nostattanut. 23:s sija oli melko heikko vaikka mitään suuria odotuksia ei Jackie Oliver rahamiehelleen laskenut. Molemmat ajajat pärjäsivät paremmin kilpailussa. Surer liittyi nopeasti keskikastin junaan Arnoux'n ja Cheeverin kanssa.

Warwickin ohi mentiin kierroksella 41 ja silloin oltiin pisteillä. Rosberg meni nopeasti ohi Surerista, mutta kierroksella 58 Surer ohitti Prostin ja oli aivan lopussa lähellä ohittaa Tambaynkin ja saada 2 pistettä. Serran kisa oli nousujohteista ja Rion radalla Serran vauhti tuntui riittävän vaikka mihin. Serra keräsi sijoja nopeasti, mutta pahinta oli Rene Arnoux'n sisukas vastarinta ja kun ohi ei päässyt niin lopulta sijoitus oli 9:s. Parempi lähtöruutu olisi taannut Surerin tapaan takuuvarmat pisteet. Surer tosin lähti vain kolme ruutua ylempää kuin Serra. Siinä mielessä vertailu ei siis ollut kovin järkevää. Talli on kuitenkin tyytyväinen tuloksiin lähes testaamattomalla ja pikavauhtia rakennetulla autolla.

Osella: Vuoden 1982 muokatulla autolla ja turbomoottoria odottavana talli ajoi kelpo suorituksen Corrado Fabin vauhdittamana. Piercarlo Ghinzani karsiutui reilusti ja Fabin taakkana oli vain päästä maaliin. Fabi aloitti ajamaan vauhdikkaasti ja keskeyttäessään ajoi 0,8 sekuntia kovempaa sektoreilla kuin Mansell tai de Angelis. Se oli hyvin lupaavaa. Työtä pienellä tallilla on kuitenkin vielä paljon edessä.

Theodore: Talli aloitti suhteellisesti paremmin kauden kuin koskaan ennen. Kaksi lupaavaa kuljettajaa eli Roberto Guerrero ja Johnny Cecotto nousivat sijojen 14-15 paikkeille nopeasti ja ennen jarruvikojaan ahdistivat Cheeveriä. Guerreron jarruvian korjaamiseen kului 10 kierrosta ja Cecotton 3 kun viat tiedettiin paremmin. Teddy Yipin ja Mo Nunnin tallissa tärkeintä olisi saada vielä lisää rahaa ja vielä vähän paremmin toimiva organisaatio. Sen jälkeen ainekset muuhunkin kuin korkeintaan hyvin satunnaisiin pisteiden keräämiseen olisivat olemassa.

Toleman: Hienot testiajot saivat tallin uskomaan jo paalupaikkoihin ja jopa voittoihin. Pettymys oli suuri kun Warwick ei onnistunut tavoitteessaan. Warwick aloitti hyvin, mutta kolari Baldin kanssa pilasi kaiken. Ohjausvaurion aiheuttama aliohjautuminen aiheutti tippumisen pisteiltä yhdessä sytytysvauriosta kärsineen moottorin, heikon auton balanssin ja Pirellin renkaiden kanssa. Lopussa Surer ja Laffite menivät helposti ohi ja tuloksena oli 8:s sija. Bruno Giacomelli taas ajoi hyvin nimettömän kilpailun Tolemanin ensikisakseen ja ajoi vielä ulos sijalta 17. Tallin olisi kannattanut mieluummin säilyttää vaikka Teo Fabi tai ottaa Brian Henton uudelleen ajamaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Rion kilpailun jälkeen ennen Long Beachia viimeinen jo alkujaan teoreettinen uusi talli vuodeksi 1983 jätti ilmaantumatta. Uusi Herd Racing jätti osallistumatta sarjaan vuodeksi 1983 ja vuosille 1984-1985 suunniteltu tuleminen näytti hyvin epätodennäköiseltä.

Rahaa kaudelle 1983 talli olisi saanut vain 425 000 dollaria ja sillä ei olisi pärjännyt juuri lainkaan. Kuljettajina tallissa olisi ajanut Teo Fabi ja kakkoskuljettajana Brian Henton tai Stefan Bellof.

Bellofia haluttiin talliin vain moottoritoimittajan eli BMW:n toimesta. BMW halusi kuitenkin satsata ATS:n kaltaiseen jotenkin tunnettuun talliin kuin uuteen pikkutalliin. Lopulta Robin Herdin unelma omasta pikkutallista ilman Marchia romuttui mahdottomuuteensa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Keke Rosbergia suorastaan ärsytti alustavan hylkäyksen voimaantulo juuri ennen Long Beachia. ASN piti hylkäyksen voimassa, mutta Williams valitti vielä pitemmälle ja siten päätöstä saatiin odotella pitkään.

Kuskirintamalla Alan Jonesin huhuttiin saavan paikkansa Arrowsilla ja RAM-tallin vapaavalintaisista maksuehdokkaista vahvin eli Jean-Louis Schlesser vaikutti saavan paikkansa Euroopan kauteen mennessä.

Hänen summansa olisivat riittäneet alustavasti kauden kaikkiin Euroopan kauden kisoihin. Alustavasti hänet oli joissakin lehdissä ehditty ilmoittaa myös tallin toiseksi kuljettajaksi kaudelle.

Rioon rahat eivät vielä Schlesserillä riittäneet ja talli ei halunnut ottaa toista kuljettajaa. Vapaavalintaisista maksumiehistä Long Beachiin katseltiin nuorta Michael Andrettia, mutta Michael ei halunnut ajaa huonolla autolla.

Myöskään tulevaan Long Beachin kisaan eivät Schlesserin summat näyttäneet riittävän, mutta tulevaan Race of Championsiin ja Euroopan kauden kisoihin summat vaikuttivat tulevan kokoon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Long Beachin Grand Prix Long Beach (Länsi-Yhdysvaltain Grand Prix)

Päivämäärä: 27.3.1983

Radan pituus: 3,275 kilometriä

Kilpailun pituus: 75 kierrosta tai 245,6 kilometriä 2 tunnin sisään.

Sää: Kaunis ja lämmin.

Yleisöä: 85 000 katsojaa odotetaan.

Long Beachin Grand Prix Kaliforniassa ja sen tarina on kuin suoraan Amerikkalaisen Unelman käsikirjasta.
Kaksikymmentäyksivuotias englantilainen matkatoimistomies ja promoottori Chris Pook lähti etsimään onneaan Yhdysvalloista. Alku oli hankala uudessa Amerikan ihmemaassa, mutta alkuvaikeuksien jälkeen eurooppalaiset ja Etelä-Amerikan turistit omaksuivat kierrokset Hollywoodin lähellä ja sen menestyksen siivittämänä Pook halusi nähdä Grand Prixin Long Beachin kaduilla.

Siinä vaiheessa ympäristönsuojelijat ja muut kansalaisryhmät protestoivat, ja sen seurauksena Pook asianajajineen työskentelivät jopa yli 20 tunnin mittaisia työpäiviä selvittääkseen lain lonkerot, jotka olisivat voineet estää kilpailun. Vuoden 1975 radan vihkiäiskilpailuna ajettu Formula 5000-sarjan kilpailu epäonnistui taloudellisesti pahasti.

Pookin onneksi F1:n mediajohtaja Pierre Ugeaux oli nähnyt potentiaalia uudessa radassa, mutta asettui poikkiteloin maksutakuista. Lopulta Pook maksoi ennätystä hipovan 3,5 miljoonan dollarin summan vuoden 1976 Formula 1:n Grand Prixista ja siitä lähtien pisteistä on ajettu Long Beachin katuradalla.

Kaikki on mennyt kuin Pookin unelmissa vaikka menestyksestä on pitänyt maksaa hirvittäviä summia joka vuosi ensin Ugeauxille ja myöhemmin Bernien ryhmittymälle. Vuosien kuluessa Long Beach on tarjonnut paljon hyvää ja myös huonoa f1:lle. Hyvinä puolina ensimmäisen vuoden kilpailussa paikan päällä oli paljon entisiä maailmanmestareita kuten Jack Brabhamia, Denny Hulmea, Juan Manuel Fangiota ja Phil Hilliä. Myös Dan Gurney kuului radan promoottorivastaaviin. Lisäksi uusi rata sai enimmäkseen hyvän vastaanoton. Niki Lauda totesi radan olevan helvetistä autolle, mutta kuljettajalle uusi rata oli paratiisi. Niin hienoa rataa ei vain ollut silloin olemassa.

Myös Emerson Fittipaldi piti radasta erittäin paljon. Clay Regazzoni kehui rataa estoitta. Etenkin sen erikoisuutena ollut pitkä suora oli uniikki. Todellisuudessa se oli hyvin vetoinen oikealle ajettava pitkä mutka joka kuitenkin ilmanvastuksen takia vaikutti ulkopuolisen silmin pelkältä suoralta. Radan kritisoijiin kuuluivat Jacques Laffite ja Patrick Depailler. Laffite on ilmoittanut vielä tänäänkin vihaavansa rataa. Kilpailun voitti Clay Regazzoni Ferrarilla. Kilpailun päätteeksi monet lehtimiehet sanoivat Long Beachin kilpailun olevan hienoin kilpailu vuosikymmeneen. Pian kilpailua ryhdyttiin nimittämään myös Amerikan Monacoksi vaikka nykyisin Detroitin kisa lienee ottanut sen paikan.

Vuoden 1977 kilpailu muistetaan Mario Andrettin hienosta voitosta kotiyleisön edessä ja Andretti on kehunutkin kilpailun voiton maistuneen yhtä hyvältä kuin Indyn voittaminen. Huomattavaa kilpailussa oli myös James Huntin jääminen juuri ilman pisteitä. Hunt kun ajeli jousitukset vääntyneinä radalla. Vuoden 1978 kilpailussa taas Carlos Reutemann voitti Ferrarilla ja oli silloin vahvin ehdokas Andrettin kanssa mestaruudesta taisteltaessa. Vuoden 1979 kilpailussa taas Gilles Villeneuve voitti vakuuttavasti ja vuoden 1980 kisassa Emerson Fittipaldi otti uransa viimeisen palkintokorokepaikan ja Jody Scheckter otti viimeiset pisteensä koskaan. Kisassa hämmästytti myös Arrowsin Riccardo Patresen kilpailukykyisyys. Voiton kuitenkin vei Nelson Piquet. Vuoden 1981 Long Beachissa Goodyearin vetäydyttyä kaikki ajoivat Michelinillä lottokisan.

Lisäksi kisaan oli sovittu uusi Concorde-sopimus. Paalupaikalle Arrowsilla ajanut Riccardo Patrese joutui keskeyttämään harmittavasti. Voittajakolmikko Jones-Reutemann-Piquet oli tuttua kauraa mutta loput pistemiehet Andretti-Cheever-Tambay olivat tavallaan erikoisia. Andretti ajoi pisteille rutiinilla Alfa Romeollaan, mutta Eddie Cheeverin hieno aika-ajo ja loistava pisteille ajo nosti amerikkalaisyleisön odotuksia kaudelle. Patrick Tambayn sankariajo Theodorella ei myöskään jäänyt vaille huomiota. Epäonnisin mies vuosien 1980 ja 1981 kilpailuissa oli Jan Lammers.

Ensimmäisenä vuonna kisa meni teknisiin vikoihin ja toisena vuonna Bruno Giacomelli kolaroi. Kolarisankareihin kuului Long Beachissa myös edelliskauden paalupaikkamies Andrea de Cesaris joka kolaroi Alain Prostin ja Hector Rebaquen ulos radalta. Kyseisessä kilpailussa myös Chico Serra pääsi ainoana uutena kuljettajana jatkoon ja Tyrrellin Kevin Cogan karsiutui. Viime kauden kilpailussa Niki Lauda vuorostaan ajoi hienoon voittoon Keke Rosbergin ollessa kakkonen. Hirvittävää oli ennen vuoden 1977 kisaa vallinnut alakuloisuus ja kuolemanpelko Kyalamin hirvittävien tapahtumien myötä ja myös Clay Regazzonin halvaantuminen kauden 1980 kilpailussa.

Kauden radoista Long Beach oli ainoa, jossa lähtö ja maali olivat eri paikoissa. Kaupungin rantaviivaa lähellä olevalle Shoreline Drivelle on saatu radan pisin suora. Siitä startti tapahtui. Radan kaupunkiosiolla sijaitsi maali Ocean Boulevardin suoralla. Tälle kaudelle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1977 lähtö ja maali sijaitsevat samassa paikassa. Ocean Boulevardin aluetta ei enää saanut melurajoitusten ja kaupallisten intressien takia enää käyttää ja rataa on sen takia muokattu raskaasti jälleen verrattuna jo edelliseen kauteen ja vuoteen 1981.

Monien 90 asteen mutkien takia rata on epämielyttävä ajaa, takavuosina rataa reunustavat korokkeet repivät auton helmoja kuin paperia ja radan pintakaan ei ole aina moitteettomassa kunnossa. Erityisesti radan aggressiivinen pinnoite ravistaa renkaita usein pahasti ja se vaikuttaa negatiivisesti ajettavuuteen. Taloudellisesti rata on tähän saakka kuitenkin aina kannattanut järjestää ja palkintorahat ovat olleet aina ruhtinaalliset. Tänä vuonna hintasumma Bernien tahdolta korottui 1,9 miljoonaa dollaria kisan pidosta ja näin Long Beach maksaa tämän kauden korkeinta hintaa kilpailusta. Peräti 5,4 miljoonaa dollaria. Siten Chris Pook sanoi, että kilpailun pitäminen ei kannata tämän hetken katsojamäärillä ja järjestäjät saattavat terminoida kautta 1984 koskevan sopimuksensa.

Rataa on siis uusittu raskaasti tälle kaudelle. Seaside Driven suoralla katumuokkauksen seurauksena kraaterit olivat sietämättömiä useille ajajille. Tämän syyn ja myös tunnelin takia kunnollista erillistä starttia ei voitu enää järjestää erillään maalista. Turbomoottoreita ei alhainen keskinopeus suosi joten nopeasti kiihtyvillä Cossyliigan autoilla voi olla mahdollisuus yllätykseen. Pinnoitteen lisäksi radalle on lisätty vuoden 1981 ja 1982 kilpailun jälkeen kokonaan uusi sektio hitaita ja tiukkoja mutkia ennen entistä Ocean Boulevardia ja Seaside Wayn suoraa ja Linden Avenuen suora on pidennyksen jälkeen jätetty ennalleen ja kaiken päätteeksi on vielä ennen pääsuoraa vuonna 1982 lisätty shikaani jätetty hidastukseksi.

Long Beachin kaupungin komitea joutui turvautumaan osavaltion rahoitukseen yhdessä Pookin ratatoimiston kanssa sillä muutoin uudistuksiin rahat eivät olisi riittäneet ja kilpailu olisi pitänyt perua sillä vanhalla radalla Bernie ei enää halunnut autoja ajattaa. Vuoden 1983 kisaa varten ja yleensäkin Pook halusi f1:siin yhteisen kisamaksujärjestelmän jokaiselle radalle. Ikävä kyllä suurin osa Euroopan kisojen järjestäjistä kieltäytyivät edes ajattelemasta asiaa. Etenkin kun rahtikysymys olisi suosinut Long Beachin järjestäjiä ja Amerikan ratoja muutenkin. Sen sijaan Euroopan järjestäjille ainoa hyöty olisi ollut hieman pienempi yleismaksu.

Asioista ei päästy yksimielisyyteen ja lopulta Pook joutui turvautumaan edellistä vuotta suurempaan osavaltiorahoitukseen. Nämä olivat syyt siihen, että miksi Long Beach ei ilmeisesti tule pysymään enää f1:ssä mukana. Vuoden 1984 sopimuksen arvioidaan olevan jo 5,9 miljoonaa dollaria ja amerikkalaisille huomattavasti näyttävämpi Indycar on tarjonnut vain 1,9-2,1 miljoonan dollarin arvoista maksua kisalta. Jo alkujaankin ryöstöhintainen f1-sopimus vaikuttaa jäävän alakynteen tuolle tarjoukselle.

90 asteen mutkat ja uudet mutkat eri osioilla asettavat rajoituksia turbomoottoreilla varustetuille autoilla. Tämän kauden tasapohjaisista autoista vaikeuksissa ovat ne mihin on säädetty huomattavia aerodynaamisia osia tai joiden pitoteho vastaa helmoilla ajettavuutta. Vapaastihengittävien ainoa toivo on säätää alhaiset vaihdevälit radalle ja toivoa parasta. Toisaalta entistä alhaisemmat keskinopeudet ja mutkien terävyydet antavat viime kautta paremman mahdollisuuden Cossyliigalle suhteessa Turbomafiaan. Myös radan lyhyys on etu Cossyliigalle.

Long Beachin rata on katuratana vaativa ja vaarallinen. Se on kauden kuluttavimpia ratoja ja takavuosina radalle on jouduttu jopa tuomaan erillinen auto. Etenkin Alfa Romeo toimi näin ja lisäksi talli sääti usein autojensa bensansyöttöä minimiin. Siinä kuitenkin on omat hyvät puolensa. Se on oikein ajettuna suhteellisen nopea ja siinä on muutamia erittäin nopeitakin mutkia. Erityisesti vanhoilla radoilla oli näin ja alustavasti myös tämän kauden uudella radallakin pystytään ajamaan samaan malliin.

Long Beachin rata on kuitenkin katuradaksi joillakin osioilla erittäin leveä. Detroitin rataan verrattuna rata ainakin on leveämpi ja Monaco on ahdas ränni verrattuna Long Beachiin. Toisaalta seinät ovat aina lähellä ja terävät mutkat väärin ajettuna repivät ripustukset ja parhaimmatkin renkaat rikki ja kuluttavat jousituksen nopeasti loppuun.

Radan kuoppien lisäksi korokkeet asvaltilla pitkillä suorilla voivat aiheuttaa myös ulosajoja joten mielenkiintoinen kilpailu oli luvassa mahdollista viimeistä Long Beachin kilpailua varten. Erityisesti kun McLarenin kehutut suoritukset John Watsonilta ja Niki Laudalta tuottivat Virallisissa Harjoituksissa vain sijat 22 ja 23. Michelinin Endurot kuitenkin kisassa olivat kilpailussa kuitenkin kilpailukykyisimmät renkaat ja näin McLaren sai todellisen jättipotin tämän kauden kilpailussa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Ennen kausikoosteen jatkamista pitää ilmoittaa seuraavanlainen asia. Osin tämä pitkä tauko ennen Long Beachin kisan laittoa johtui myös siitä, että uudelle F1-Areenalle saattaa tämäkin kausikoosteen tekeminen siirtyä.

Tosin en ole vielä päättänyt, että kirjoitanko mahdollisesti Areenassa jotain muuta kausitoikkia vai siirränkö nämä kauden 1983 asiat täältä sinne. Viikon verran pitää vielä miettiä täysipainoisesti muutenkin kausikoosteen paikan pitämistä täällä foorumilla tai sitten mahdollisesti siirtyä uudelle Areenalle.:dunno:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Ennen kauden 1983 kertomusten jatkamista ilmoitan täten tämän kausikoosteen jatkosta täällä f1-forumin puolella. Areena vaikuttaa mielenkiintoiselta ja kasvavalta paikalta ja voi olla, että ryhdyn tekemään sinne jatkossa jotain muuta kausikoostetta.

Tämä kausikooste kuitenkin tulee pysymään täällä. Tiedä sitten, että kadunko päätöstä myöhemmin.

Toistaiseksi jatketaan näillä linjoilla.:cool:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Long Beachin alla Alan Jones herätti kohua palaamalla f1:siin Arrowsilla. Vuoden 1980 maailmanmestari oli kerännyt kiloja välivuoden aikana reippaasti ja muutamat kuljettajat huomauttivat tästä värikkäästi.

John Watson vitsaili vauvan olevan tulossa ja Jacques Laffiten mukaan Jones oli tankannut liian monta tölkkiä Fostersia lepäilyjakson aikana.:D Jones tosiaan ei ollut tunnettu huippuaikoinaan raivoraittiuudesta ja pr-vieraatkin saivat aikanaan jopa tauluunsa kun erehtyivät arvostelemaan Jonesia tämän tavoista.

Jones oli kuitenkin rattimiehiä vaikka arvostelijoiden mukaan mestaruus tuli vain ylivoimaisella autolla ja lisäksi Jonesin palkkavaatimukset kauden 1982 mittaan olivat saaneet hänen maineensa näyttämään kyseenalaiselta. Kauden 1983 Long Beachin alla Jackie Oliverilla oli vaikeaa.

Jones oli suostunut ajamaan Long Beachissa, mutta pelkkä yhden kisan palkkio eli 50 000 dollaria oli Marc Surerin koko kauden rahan verran ja se herätti ärsytystä Sveitsin miehessä. Lisäksi halukkaita isoja sponsoreita edes tukemaan Jonesin palkanmaksua ei ollut tarjolla.

Viimeinen ongelma Jonesissa oli kaverin asenne. Miestä tuntui huvittavan koko paluu f1:siin ja kisaviikonloppu ei näyttänyt sujuvan ollenkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Long Beachin perjantain Virallisen Harjoituksen teemana oli radan kunto ja erityisesti sen pari valtavaa kraateria. Kyseiset kuopat yhdessä radan pinnan kanssa tekivät vahvimmistakin renkaista reikäjuustoa.

Aika-ajorenkaat tuntuivat valmistajasta riippumatta todella heikoilta ja vasta A-renkailla pystyivät Goodyearin edustajat ajamaan pomput läpi ilman pahempia ongelmia.

Perjantailta ilman aikaa jäivät Piercarlo Ghinzani teknisten vikojen vuoksi, Derek Warwick auton pehmeän jousituksen hajottua ja Bruno Giacomelli tallin käskiessä hänen vetäytyä. Avainsana oli Goodyearin ja Pirellin renkaat. Yksinkertaisesti Michelinin renkaat eivät toimineet mitenkään. Alustavan paalupaikan ajoi Rene Arnoux ajalla 1.26.935 ja Alain Prost oli uudella RE40:n prototyypillä toinen ajalla 1.28.558.

RE40:tä ei olisi päästetty radalle ilman ylimääräistä tarkastusta ja siihen tehtäviä muokkauksia. Autossa kuitenkin ei ollut luvattua kolmannen polven turbomoottoria puheista huolimatta. Näin ei myöskään ollut Ferrarissakaan. Molemmat tallit olivat yksinkertaisesti vielä kerran päivittäneet raskaasti vanhentunutta toisen polven turboa ja lisäksi kisaan tultaisiin rajoittamaan tehopiikkiä, että turhaa tankkausta ei tarvitsisi tehdä. Patrick Tambay oli kolmas ajalla 1.28.598 ja Riccardo Patrese oli neljäs ajalla 1.28.958. Michele Alboreto oli viides ajalla 1.29.066 ja kuudes sija meni Keke Rosbergille ajalla 1.29.577. Virallisen Harjoituksen sensaation aiheuttivat Theodoren autot järjestyksessä Roberto Guerrero ja Johnny Cecotto sijoilla 7-8. Ajat olivat 1.29.559 ja 1.29.585. Jean-Pierre Jarier oli 9:s ajalla 1.29.6 ja 10:s oli Marc Surer ajalla 1.30.067. Nelson Piquet ei saanut renkaitaan toimimaan ja sijoitus oli 11:sta ajalla 1.30.173 ja 12:sta oli Niki Lauda ajalla 1.30.262. Ongelmat Laudalla olivat samoja kuin Piquetilla.

13:sta oli alustavasti pitkän tauon jälkeen palannut Alan Jones ajalla 1.30.451. 14:sta oli Jacques Laffite ajalla 1.30.529 ja Laffite ei kuulunut Long Beachin radan ystäviin. Eddie Cheever oli vanhalla RE30C:llä 15:sta ajalla 1.30.597. Amerikan uusin ratasankari Danny Sullivan oli 16:sta ja alustavasti se oli suuri pettymys Ken Tyrrelille. Aika oli 1.31.271. 17:sta sija meni Manfred Winkelhockille aikaan 1.31.598 ja 18:sta sija meni Elio de Angelisille aikaan 1.31.624 ja Nigel Mansell oli 19:s ajalla 1.31.728. Syynä Lotusin vaisuuteen olivat myös jousitusviat radan valtavista loikista. Raul Boesel oli 20:s ja se ei herättänyt iloisia ilmeitä Guy Ligierille. Aika oli 1.31.739 ja 21:s sija meni Mauro Baldille ajalla 1.31.924.

22:s sija meni John Watsonille aikaan 1.32.439 ja 23:s sija meni Eliseo Salazarille aijaan 1.32.597 ja 24:s sija meni Andrea de Cesarisille aikaan 1.33.336 ja se oli katastrofi edellisen kauden paalupaikkamiehelle. Michelinin renkaat eivät toimineet ja loppuosan ajasta hän ajeli mieluummin Enduroilla kisavetoja. Viimeinen ajan saanut kuljettaja oli Corrado Fabi ajalla 1.33.896. Toistaiseksi kolmelta mieheltä puuttui aika ja lisää kohua oli luvassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös