F1-kisat joita ei ajettukaan

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Rataprofiilia ei ilmeisesti ole muutettu sitten viimeisimmän Grand Prix'n? Joku siinä on että haluaisin nähdä Formulat Argentiinassa taas.
Näillä näkymin ei ole mitä nyt turvallisuutta tietenkin on hieman parannettu ja erääseen aikaan sinne piti tulla ylimääräinen S-mutka. Buenos Airesin Kuutosradalla ajettiin tosiaan vuosien 1995-1998 Argentiinan Grand Prixit ja vuonna 1999 olisi ajettu ennen peruutusta mikä selitti sen vuoden alkukauden viiden viikon tauon Australian ja Brasilian välillä kun muuten piti olla vain kahdesta-kolmeen viikkoa taukoa kauden avauksen välillä.

Sekin vuoden 1999 Argentiinan Grand Prix olisi ajettu samalla Buenos Airesin Kuutosradalla kuten tullaan ajamaan ilman ihmeitä sitten kun Argentiinan Grand Prix palaa joskus kalenteriin.

Kaikkiaan Argentiinan Grand Prixiä ajettiin Buenos Airesin osalta sen Kakkosradalla vuosina 1953-1958 ja 1960 joiden aikana vuonna 1954 päinvastaiseen suuntaan kuin normaalisti ja vuonna 1959 sillä radalla olisi ajettu ennen peruutusta kun ei enää Juan Manuel Fangio ollut ajamassa vaikkakin vielä sopimuskautensa takia palasi vuonna 1960 pitämään edes viimeisen kisansa kun vuoden 1959 peruutuskohu oli vähän turhan kiusallinen asia.

Buenos Airesin Ysiradalla ajettiin vuosina 1972-1973 ja tätä ennen vuonna 1971 pidetyssä MM-sarjan testikilpailussa vuotta 1972 varten.

Vuosina 1974-1975 ja 1977-1981 osalla sen Viidennellätoista radalla kun vuoden 1976 Argentiinan Grand Prix peruuntui ennen kautta rahoituskiistan takia ja vuonna 1982 myös rahoituskiistan, FISA-FOCA-sodan, Falklandin Sodan aiheuttaman tilanteen johdosta ja myöhemmin mahdollisesti Rio de Janeiron kisan jälkeen pidettäessä vuonna 1982 tietysti Carlos Reutemannin uran äkkiloppumiseen jolloin nuo vuoden 1976 ja 1982 kisat olisi ajettu sillä radalla.

Myös Buenos Airesin paluukisan piti olla alun perin vuoden 1995 sijaan jo vuonna 1994 tuolloin Buenos Airesin Kuutosradalla, mutta se kisa peruttiin Jerezin eduksi vaikkakin Buenos Airesissa kyllä ajettiin F1-kisan sijaan RR-ajoja moottoripyörien luokissa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2137
.... ja vuonna 1999 olisi ajettu ennen peruutusta mikä selitti sen vuoden alkukauden viiden viikon tauon Australian ja Brasilian välillä kun muuten piti olla vain kahdesta-kolmeen viikkoa taukoa kauden avauksen välillä.
Miten lyhyellä varoitusajalla kisa peruttiin? Meinaan vaan, että olisiko siihen ehditty järjestää korvaava kisa ja yritettiinkö sitä edes?

Mielenkiintoisia juttuja kyllä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Miten lyhyellä varoitusajalla kisa peruttiin? Meinaan vaan, että olisiko siihen ehditty järjestää korvaava kisa ja yritettiinkö sitä edes?

Mielenkiintoisia juttuja kyllä
Alustava peruutus tuli 25.1.1999 ja lopullinen peruutus tuli 4.2.1999 eli ennen kauden alkua kyllä ehdittiin peruutus sinänsä tehdä Buenos Airesin kohdalla.

Korvaava kisa siihen aikaan oli aluksi lähtökohtaisesti Zhuhai, mutta Zhuhain lisäksi Kyalami, Paul Ricard ja Estoril eivät myöskään saaneet paikkaa joista Zhuhain kohdalla asia oli ymmärrettävämpi vielä jossain määrin kesken olleiden rakennustöiden takia minkä takia yritettiin kovasti saada kisapaikkaa syksylle 1999 ennen kauden päätöstä joka sittemmin annettiin Malesian Sepangille.

Sekin siirtyi vielä kauden toiseksi viimeiseksi kisaksi kun Sepangiin luotettiin enemmän kuin Zhuhaihin.

Etenkin kun Sepangissa piti olla jo sittemmin pitämättömäksi jäänyt vuoden 1998 Malesian Grand Prix.

Kyalamin, Paul Ricardin ja Estorilin osalta kyse taisi olla enemmän hintasyistä, että siellä ei ajettu kun aivan lopullisesti muun muassa Estorilin vuosien 1996-1998 aikaiset remonttityöt olivat viimein ohi kun ne työt tosiaan olivat käynnistyneet siellä melko lailla pian vuoden 1996 Portugalin Grand Prixin jälkeen.

Ja aiheuttaneet melkoista arpomista kisan ajamisen ja ajamattomuuden välillä etenkin vuonna 1997 ja myös vuonna 1998.

Varaosakilpailu olisi ajettu 28.3.1999 Argentiinan Grand Prixin tyhjäksi jättämällä paikalla tai sen jälkeen kun Buenos Airesilla oli kisa hieman eri vuoden 1999 F1-kalenterista riippuen 21.3.1999 tai juurikin tuolloin 28.3.1999 ja sen epäonnistuessa syksyllä 1999, lähtökohtaisesti lokakuussa 1999 suurin piirtein toteutuneen Malesian Grand Prixin aikaan eli 17.10.1999 ja viimeistään 7.11.1999 piti pitää mahdollinen varaosakilpailu kauden päätöksenä 31.10.1999 ajetun Japanin Grand Prixin eli Suzukan kilpailun jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Japanin Grand Prix 1978 Fujin radalla jäi aikanaan ajamatta monestakin syystä.

Hieman myöhempää aikaa vasten tragikoomisenkin tuntuisesti ainakin ajoittain lajin uusi kaupallinen päällikkö eli Bernie Ecclestone ja sitten tietysti FISA:n Jean-Marie Balestre eivät vain tuolloin halunneet enää kisaa kalenteriin kun vuonna 1977 Fujissa oli tietenkin myös sattunut monenlaista traagista murhenäytelmää ja nekin olivat huipentuneet typerryttävään palkintopallikohuun missä eivät kaikki asianmukaiset ajajat tulleet edes palkinnoille.

Syistä voisi puhua kauankin, mutta myös eräs syy oli Japanin yleisenkin hallituksen aiheuttamat Etelä-Afrikan Apartheidia kohtaan tulleet entistäkin merkittävämmät kiristykset muun muassa maan passilakeihin mitä sitten vielä tuolloin huolimatta toki saman vuoden Kyalamin Apartheid-kohusta eivät voineet vielä silloin lajin päättäjät hyväksyä siinä missä vielä Kyalamin 1978 osalta puhuttaessa hyväksyivät melkein aivan täysin.

Kiristykset Apartheidia kohtaan F1-kisaan Fujissa 1978 olisivat näkyneet ainakin siinä, että järjestäjät eivät olisi voineet laskea muun muassa Wolfin Jody Scheckteriä lainkaan kisaan siinä missä vielä pitkin hampain olivat laskeneet Scheckterin edeltävän vuoden kisaan kun passi oli ollut oikea ja kun Wolf-talli riittävän pitkään oli valittanut päätöksestä.

Sen sijaan Jodyn isoveli Ian Scheckter ei päässyt lähtökohtaiseen ja lopulta ihan toteutuneestikin uransa viimeiseen kisaan lainkaan paikan päälle kun häneltä evättiin pääsy koko maahan kun jo tuolloin Apartheidia kohtaan oli Japanissa tiukentuneita passisääntöjä ja kun pikkuveli-Jodylla oli riittävän kova tuki ja passiasiat vielä tuolloin kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vietnamin Grand Prix tosiaan näiden vuosien aikana vaikuttaa peruuntuneen kokonaan edes alustavanakaan hankkeena kun korruptio vei sen mahdollisuudet.

Siten se kuuluu tälle listalle ajamattomiin kilpailuihin.

Aiemmin tämän toikin yhdeksännessä osiossa 27.6.2019 kirjoitin viimeksi tuolloisesta FIA:n eri ratojen kuntoluokituksista joilla voitaisiin ajaa F1-kisa tai pitää niitä varaosakilpailuina mikäli tarvetta niille enää olisi vaikka käytännössä niille ei tietenkään ole ollut aikoihin tarvetta kun F1-kalenteri on ollut jo kauan niin laaja kuin on ollut.

Tai ei ollut ennen kuin viime vuonna alkanut ja jossain määrin aika pahanakin edelleen riehuva koronaepidemia muutti kaiken jolloin niille vararadoille tuli viimeinkin käyttöä!

Tähän päivään mennessä FIA:n kuntoluokitukset F1:n suhteen ovat 1 eli varsinaiset F1-kisat ja ensisijaiset varakilpailut ja 2 eli viimesijaiset varakilpailut jotka soveltuvat kyllä periaatteessa varaosakilpailun paikaksi, mutta joita ei todellakaan ilman äärimmäisen suuria mullistuksia, lajin kunniapuheenjohtaja Bernien, Todtin ja Liberty Median pomojen valtavaa myötävaikutusta tuskin koskaan tullaan pitämään nykypäivänä varsinaisina F1-kisoina.

Tai näin olisi käynytkin ilman koronaa.

Kuntoluokan 2 kilpailunpidot ovat kaikessa epätodennäköisyydessään kuitenkin todennäköisempiä kuin kuntoluokan 3 ratojen mahdollisuudet pitää F1-kisaa koska kuntoluokan 3 lisenssit eivät riitä edes varaosakilpailunkaan vaatimuksiin vaikka ne kylläkin riittävän tarpeen tullen kaikkiin muihin mahdollisiin pienempien formulasarjojen ajattamisiin ja muihin autoluokkiin.

Viime vuosina Ruotsin Anderstorp ja Etelä-Afrikan Kyalami ovat näin esimerkiksi pysytelleet FIA:n kuntoluokan 2 radoiksi hyvänä eli hyvin viimesijaisena varaosakilpailuna nämä voisivat olla käytettävissä F1-kisaksi, mutta äärettömän epätodennäköistä se tietenkin on varsinkin ensin mainitun kilpailun tapauksessa siinä missä Kyalamin tilanne on ehkä hieman parempi vaikkakin ei ennen myöhempää 2020-lukua tai 2030-lukua näytä olevan Kyalamiinkaan paluukilpailua kun sekin on todennäköisesti myös kiinni eteläafrikkalaisen F1-kuskinkin tulemisesta lajiin ilman ihmeitä.

Laitan tähän niistä alle listaa kun mukana näillä näkymin on jostain käsittämättömästä syystä edelleen FIA:n listoille merkitsemättä jäänyt Suomen Kymi Ring:

FIA:n kuntoluokitus 1 eli ensisijaiset varaosakilpailun lisenssin omaavat ja F1:n varaosakilpailuun soveltuvat radat mikäli tarvetta niille tulee tulevaisuudessa

Imola (Tällä onkin jo ajettu parikin kertaa kiitos koronan ja tulevaisuus näyttää valoisalta jatkosopimuksenkin myötä.)

Algarve Circuit/Portimao Circuit (Kun korona kuitenkin yllätti, viimesijainen varakilpailulisenssi pitkän väittelyn jälkeen päivitettiin ensisijaiseksi varakilpailulisenssiksi ja viimeisen puolentoista vuoden aikana rahoitus äkkiä rataremonttiin järjestyi niin siten ensin pika-aikataululla teetätetty varakilpailu viime vuodelle ja tälle vuodelle ainakin tällä erää sitten pysyvämpi kilpailu järjestyi Portugalin Grand Prixin paluun kunniaksi Estorilin sijaan. On 4,684 kilometrin sijaan nykyään ihan vähän lyhyempi eli 4,653 kilometriä pitkä.)

Estoril (Tällä radalla ikävä kyllä ei ole ajettu ja edelleen tämänkin kisan paluuta kovasti toivoisi Portugalin Grand Prixin sijalle. Euroopan Grand Prixiksi olisi kelvannut edes kertaluontoisesti mieluummin kuin Losail.)

Buddh Circuit (Ajettaisiin näillä näkymin mahdollisesti hyvinkin varmasti ihan kisanakin mikäli vain vero-ongelmat maassa saataisiin hoidettua ja lisäksi myös intialaisia kuskeja lajiin Force Indian lajista poistumisen myötä. Niitä ei ole saatu ratkaistua ikävä kyllä.)

Buriram Circuit (Tämä rata sijaitsee Thaimaassa ja erikoista onkin, että tätä 4,554 kilometriä pitkää rataa ei käytetä F1:ssä vaan sen edelle ennätti jopa Hanoin katurata Vietnamissa sen mentyä sitten päin mäntyä kiitos korruption!)

Magny-Cours (Oli ehdolla palaamaan F1-kisaksi, mutta Paul Ricard vei sen kunnian vaikka paluu Paul Ricardin kisan maineen epäonnistuessa on mahdollinen tännekin kun on varakilpailun lisenssi kunnossa.)

Miami International Autodrome/Miami Gardens Circuit (Yhdysvaltain uusi F1-rata tulee sittenkin monien spekulointien jälkeen Miamiin ja peräti sittenkin jo ensi vuodeksikin.)

Circuito Valencia/Circuito Ricardo Tormo (Hyvinkin tunnettu MotoGP-rata jolla on mahdollista pitää poikkeusoloissa myös F1-kisakin.)

Barcelona (Koronan takia aiemmin poistumassa ollut rata tuli sittemmin pidetyksi viime vuonna joskin loppukesällä ja on sittemmin jälleen pidetty paikallaan keväällä.)

Jerez (Barcelonan joutuessa kenties joskus pois kalenterista Jerez voisi ottaa sen paikan tai olla edes lähivuosina Espanjan Grand Prixin paluurata. Tosin todennäköistä Jerezin paluu F1:siin ei ole kun se on pitänyt enemmän tai vähemmän jo kohta kolmatta vuosikymmentä vain pelkkää varakisan lisenssiä huolimatta toki F1-kisan pidoista vuosina 1994 ja 1997.)

Zandvoort (Palasi viimein tänä vuonna F1-kalenteriin ja oli pitänyt varakilpailulisenssiä pitkänkin aikaa.)

Motorland Aragon (Tuttu moottoripyörien RR-ajojen tai vastaavien kilpailusarjojen rata kuten myös pienempien formuloidenkin rata vaikka voi olla yhtenä viimesijaisimmista varakilpailujen radoista.)

Dubai Autodrome (Arabiemiraattien kilpaileva rata Dubaissa mikä joskus voisi olla hyvä vaihtoehto kokeilla muutakin kisaa maassa kuin vain pelkkää Abu Dhabia. Rata olisi 5,39 kilometriä pitkä. Parhaimmillaan on ajettu GP2:n Aasian sarjaa.)

Fuji Speedway (Omaa varakilpailun lisenssin, mutta ei ole erityisen halukas välttämättä ottamaan Japanin Grand Prixiä vastaan mikäli Suzuka jostain syystä luopuisi pitämästä Japanin Grand Prixiä kun ratayhtiöllä on ollut talousvaikeuksia ajoittakin kovastikin. Toki kaikkien asioiden tullessa kuntoon paluu tänne on mahdollisempi kuin monelle muulle radalle F1-kisan meno Japanissa sen sijaan.)

Indianapolis Motor Speedway (Omaa varakilpailun lisenssin ja Yhdysvaltain Grand Prix on edelleen mahdollinen mikäli Austin luopuisi syystä tai toisesta kisanpidosta.)

Istanbul Park (Omasi varakilpailun lisenssin. Koronan myötä sille tulikin käyttöä ja nyt onkin jo kahdesti siellä ajettu uudelleen!)

Yeongam (On ollut viimeksi lähellä pitää vuoden 2014 20:n osakilpailun, mutta kilpailu peruttiin kun ratayhtiölle ei Soulista irronnut lisärahoitusta rahojen mennessä muun muassa Etelä-Korean Talviolympialaisten hankkeeseen. Yeongam on kuitenkin kaikki nämä vuodet pitänyt varakilpailun lisenssiä hallussaan ja voisi kenties yleisöongelmansa ratkaistuaan palata kalenteriin ihan kisaksikin. Asiaa auttaisi tietenkin myös oman maan kuljettajan saaminen mukaan lajiin. Etelä-Korean Talviolympialaisten jälkeen rahoitustakin on jälleen järjestynyt vähän paremmin, mutta paluu on valitettavasti auki.)

Kuwait Motor Town (Tuli valmistuessaan aivan täysin valmiiksi olemaan F1:n varakilpailun lisenssin täyttävä rata. On Kuwait Cityn katuratahankkeen jälkeen ehkä maan selvin lähivuosien F1-kisan hankerata. Rata on tosin avattu jo 28.3.2019, mutta radan rakennustöiden viimeistelyn takia se ei ollut vielä silloin käyttökelpoisessa kunnossa. Lähivuosina eli nyt muuttuneesti ehkä siinä vuosina 2024-2028 voidaan todennäköisesti ajaa tällä 5,608 kilometriä pitkällä radalla F1-kisakin.)

Losail (Tuttu RR-kisojen MotoGP:n puolelta ja välillä voisi Qatarissakin ajaa F1-kilpailu. Sen varakilpailun lisenssin jatko oli ennen koronaa kovin epävarma kun rahoituksen keskipiste oli ja ovat näinä päivinä Qatarissa maan pahennusta herättäneet Jalkapallon MM-kisat. Viimein F1-kisasta Qatarissa tulee totta tänä vuonna.)

Jeddah Cornice Street Circuit (Saudi-Arabiankin uusi F1-rata tarkoittaa tietenkin sille myös uutta F1-kilpailua tänä vuonna.)

Moscow Raceway (Ylläpitää varakilpailun lisenssiä ja voisi olla vaihtoehtoinen Venäjän Grand Prixin pitopaikka. Ikävä kyllä uusi Igora Drive on viemässä sen paikan.)

Igora Drive (Tämä tuleekin olemaan kai näillä näkymin uusi Venäjän Grand Prixin pitopaikka vuodesta 2023 eteenpäin ilman ihmeitä.)

Mugello (Uskomatonta kyllä tämänkin radan tilanne kiitos koronan päivittyi ennätysvauhtia varakilpailulisenssiluokkaan jolloin viime vuonna sitten pidettiin vielä ylimääräinenkin Italian kolmas Grand Prix saman vuoden aikana.)

Fiorano (Uskomatonta kyllä tämänkin radan tilanne kiitos koronan päivittyi ennätysvauhtia varakilpailulisenssiluokkaan. Ikävä kyllä viime vuodelle Mugello vei sen kunnian kolmannen ja ylimääräisen Italian Grand Prixin pitämisestä.)

Nürburgring (Kärsii edelleen rahoitusongelmista vaikkakin ihme kyllä on ollut varaa silti ylläpitää varakilpailun lisenssi. Paluu kisaksi F1:siin tuskin olisi ollut mahdollinen ilman koronaa kun riittävästi peruutuksia tosiaan tuli jolloin viime vuonna se sitten ajettiin.)

Hockenheim (Ei ole paljon Nürburgringiä parempi rahoitustilanne tälle radalle ollut näinä vuosina. Menetti myös korona-aikaan järjestäjien oman nimiylpeysfarssin takia kisan juurikin nk. Nyrrelle.)

Sakhir Outer Circuit (Tämä korona-ajan erikoisuus viime vuonna päivitettiin pikavauhtia varakilpailulisenssin alle pakkotilassa ja ajettiin.)

Sepang (Järjestäjät ylläpitävät varakilpailun lisenssiä, mutta eivät ole sanojensa mukaisesti palaamassa F1-kalenteriin ilman merkittävää hinnan halpenemista tai myös malesialaisten kuljettajien esiintuloa vaikka poikkeus toki on ainakin periaatteessa mahdollinen. Välillä on tosin sanottu, että tämä rata on menettänyt tai menettämäisillään varakilpailulisenssinsä vain viimesijaiseksi.)

KymiRing (Viimeinkin Suomeen on tullut F1-radan mitat täyttävä moottorirata aina varakilpailulisenssiä myöten. Tosin itse radasta muutoin puhuen suunta silti pääsääntöisesti tuntuu olevan vähemmän yllättäen tuntuvasti halvempi moottoripyörien MotoGP-kisalisenssissä kun kaksi kisaa on peruttu, mutta toivon mukaan ensi vuonna ajetaan edes RR-kisa jälleen Suomessa.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ja sitten vielä FIA:n kuntoluokitus 2 eli viimesijaiset varaosakilpailuun soveltuvat radat joita ei käytetä kuin vain äärimmäisen hädän tullen F1-kisana ja mielellään vasta kun myös FIA:n kuntoluokan 1 ratoja peruuntuisi niiden edeltä:

FIA:n kuntoluokitus 2 eli viimesijaiset varaosakilpailun lisenssin omaavat ja F1:n varaosakilpailuun poikkeusoloissa soveltuvat radat

Adria International Raceway (Sijaitsee Italiassa ja on 2,702 kilometriä pitkä rata lähinnä vakioautoille, urheiluautoille ja pikkuformuloille tai enintään Italian F3-sarjalle.)

Assen (Ikävä kyllä se on nyt taantunut viimesijaiseksi varakilpailulisenssin pitäjäksi.)

Autodrom Most (Sijaitsee Tsekissä.)

Circuito San Juan Villicum (Sijaitsee Argentiinassa, on viime vuonna avautunut ja siellä ovat ajaneet Argentiinan urheiluautosarjat ja jopa Superbike-kisa moottoripyörien puolella on pidetty siellä.)

Autodromo Internacional de Codegua (Sijaitsee Chilessä missä ovat ajaneet Argentiinan urheiluautosarjat maan kansallisten sarjojen ohella ja on ollut ehdolla mahdolliseksi MotoGP-radaksi mikäli F1:n varsinaiseen varaosakilpailun lisenssin saamiseen ei saa rahoitusta.)

Autodromo Termas de Rio Hondo (Tuttu rata Argetiinassa mikä voisi olla Argentiinan Grand Prixin paluurata Buenos Airesin ohella.)

Buenos Aires (Mikäli rahat ja kunnostaminen riittäisi niin paluu ihan F1-kisaksi asti on mahdollinen.)

Autodromo Victor Borrat Fabini (Sijaitsee Uruguayssa, on tällä hetkellä 3,534 kilometriä ja laajennustöiden jälkeen pidempi jolloin tulevaisuudessa ensimmäinen Uruguayn Grand Prix voi olla mahdollinen.)

Automotordrom Slovakiaring (Sijaitsee Slovakiassa ja tuttu vakioautojen ja urheiluautojen kisa.)

Autopolis (Japanin hyvinkin tuttu varaosakilpailun ehdokas, mutta viime vuosien huonomman tilan takia ei välttämättä ole kovinkaan suurella ehdolla edes ensisijaisemmaksikaan varaosakilpailuksi.)

Brands Hatch (Viime vuosina on saanut varaosakilpailun lisenssinsä Anderstorpin ja Kyalamin ohella, mutta varsin viimesijainen se on eikä todennäköinen pitopaikaksi.)

Brno (Pitää varaosakilpailun viimesijaisuuden lisenssiä, mutta enimmäkseen soveltuu moottoripyörien radaksi jatkossakin ilman ihmeitä.)

Taupo Motorsports Park/Bruce McLaren Motorsports Park/McLaren Motorsports Park (Uuden-Seelannin mahdollinen tulevaisuuden F1-rata pitää tällä hetkellä viimesijaista varaosakilpailun lisenssiä.)

Bugatti Circuit (Mahdollinen mikäli Le Mansin pitkää rataa ei haluttaisi käyttää, mutta kaikkiaan todennäköinen se ei ole Ranskan F1-kisaksi vaikka vuonna 1967 kertaalleen Ranskan Grand Prix pidettiin Le Mansissa.)

Circuit de Ledenon (Sijaitsee Ranskassa ja on parhaimmillaan pitänyt Formula Renault-kisoja. Paras mahdollisuus pitää F1-kisa oli 1970-luvulla, mutta Pierre Ugeuxia ei tuolloin saatu vakuutettua sen soveltuvuudesta F1:siin ja Bernie ihme kyllä piti lajiedeltäjänsä kannan myös kun rata tuntui niin kovin syrjäiseltä. Pitää yllä kuitenkin viimesijaisen varakilpailun lisenssiä.)

Circuit International Automobile Moulay El Hassan/Marrakech Street Circuit (Mahdollinen Marokon Grand Prixin pitopaikka jonakin päivänä.)

Circuit Paul Armangnac/Nogaro (Pitää yllä varaosakilpailun viimesijaista lisenssiä, mutta ei kovin todennäköinen olemaan Ranskan Grand Prixin pitopaikka siinäkään tapauksessa. Parhaimmillaan on ollut F2-kisana ja F3000-sarjan kisana.)

Circuit du Val de Vienne (Sijaitsee Ranskassa.)

Zolder (Tuttu rata, mutta ei toivoakaan paluusta käytännössä vaikka Zandvoort onnistuikin sen tekemään.)

Circuito de Navarra (Sijaitsee Espanjassa ja olisi ehkä ollut Valenciaan verrattuna jopa ehkä parempi paikka ylläpitää F1-kisa. Voisi olla tulevaisuudessa ehdolla uusi F1-kisan pitopaikka Espanjassa.)

Jarama (Ei todennäköisesti ole palaamassa tavoittelemaan järkevää varaosakilpailun paikkaa vaikka lisenssi on pysynyt kuntoluokankin osalta kakkosessa.)

Circuito dos Cristais (Sijaitsee Brasiliassa ja on 4,4 kilometriä pitkä Brasilian Urheiluautojen kisarata. Voi olla mielenkiintoinen rata tulevaisuudessa F1:n kannalta.)

Dijon-Prenois (Ei taida olla paluuta kalenteriin vaikka viimesijaisen varakilpailun lisenssi onkin hallussa.)

Donington (Vielä ennen vuotta 2010 näytti siltä, että Donington palaisi jopa ihan F1-kisaksi Silverstonen sijaan. Vajaan vuosikymmenen mittaan sen varaosakilpailun mahdollisuus on helposti tippunut ensisijaisesta viimesijaiseksi.)

Lausitzring (Radan omistaja eli Dekra ei välttämättä enää halua pitää moottoriurheilua radalla muutoin kuin DTM:n kisoja ja erinäisiä muita autoilutestejä varten vaikka omistaakin vielä nimellisesti viimesijaisen varakilpailun lisenssin.)

Fort Grozny Autodrom (Sijaitsee Venäjällä ja sillä on lisenssi varakilpailun viimesijaisuutta varten, mutta 3,086 kilometriä pitkänä se olisi lyhin rata kalenterissa mikäli teoreettinen F1-kisa ajettaisiin.)

Inje Speedium/Inje Circuit (Sijaitsee Etelä-Koreassa ja voi olla tulevaisuuden F1-kisa Etelä-Koreassa mikäli Yeongamin rata kokisi TI Circuit Aidan kohtalon. Injessä on ajettu Aasian Le Mans-sarjaa ja muita urheiluautojen kisoja.)

Kazan Ring (Sijaitsee Venäjällä ja voisi tulevaisuudessa ehkä olla Venäjän Grand Prixin vaihtoehtoinen pitopaikka.)

Mokpo Circuit (Sijaitsee Etelä-Koreassa lähellä Yeongamia Mokpossa. F1-kisan mahdollisuuksia rajoittaa Yeongamin tapaan kaukaisuus liikenneyhteyksien varrelta ja lyhyys. Rata on vain 3,045 kilometriä pitkä.)

Kyalami (Tuttu rata jota on paljon kunnostettu mahdollista F1-paluuta varten tulevaisuudessa kuten myös ensisijaista varakilpailun lisenssiä varten.)

Madras Motor Race Track/Irungattukottai Race Track (Sijaitsee Intiassa ja voisi olla F1-kisapaikka mikäli Buddh Circuit ei siihen kelpaisi.)

Circuito Marco Simoncelli/Misano (Moottoripyörien tuttu rata jolla on myös varakilpailun viimesijainen lisenssi hallussaan.)

Motorsport Arena Oschersleben A (Tuttu DTM-rata ja Saksan F3-sarjan rata kuten myös F3:n Eurosarjan rata pitää yllä varakilpailun viimesijaista lisenssiä.)

Ningbo International Circuit (Sijaitsee Kiinassa ja on mahdollinen Kiinan Grand Prixin tulevaisuuden pitopaikka. Toistaiseksi ei todennäköisesti pitkään aikaan kun on melko uusi rata.)

Norisring (Lyhyys rajoittaa pitämistä vaikka periaatteessa viimesijaisen varakilpailun lisenssi hallussa onkin.)

TI Circuit/OI Circuit/MI Circuit Aida (Parhaimmillaan F1-kisana ollut rata on näinä päivinä Doningtonin tapaan melko heikossa kunnossa sinänsä ainakin talouspuoleltaan ja vaikka ei olisikaan niin viimesijaisen varakilpailun lisenssin omistamisesta huolimatta tällä radalla ei todennäköistä paluuta lajiin ole. Jo ylipäänsä selväksi varakilpailuksi pääseminen ja saatikka sitten nimeäminen olisi jo suuri ihme.)

Ordos International Circuit (Sijaitsee kovin latinalaisperäisestä nimestään huolimatta itse asiassa Kiinassa. Voisi olla tulevaisuudessa yksi muu mahdollinen Kiinan Grand Prixin pitopaikka. Tällä hetkellä kuitenkin vain varakilpailun viimesijaisen lisenssin omaava rata.)

Penbay International Circuit (Sijaitsee Taiwanissa tai Kansallisessa Kiinassa. Voisi olla ilman poliittisia ongelmia ja kunnostusten osuessa kohdilleen hyvinkin mielenkiintoinen kisapaikka.)

Potrero de los Funes (Argentiinan mahdollinen F1-kisan paluurata.)

Villa Mercedes Circuit (Argentiinan mahdollinen F1-kisan paluurata.)

Pradera Verde Racing Circuit/Lubao Circuit (Sijaitsee Filippiineillä.)

Sachsenring (Tuttu RR-ajojen rata ja myös DTM-rata jolla myös on ollut vaikeuksia viime vuosina olla oikein edes ensisijaisen varaosakilpailun lisenssinkään arvoinen rata.)

Anderstorp (Takavuosikymmenten tuttu formularata länsinaapurissamme on onnistuttu päivittämään nykyaikaan päin, mutta näillä näkymin ensisijaiseen varakilpailuun asti saamiseen ei taida halukkuus riittää.)

Snetterton (Kovin ponnistuksin on tämäkin rata muutettu vastaamaan edes viimesijaisen F1:n varakilpailun vaatimuksia, mutta yksi epätodennäköisimpiä paikkoja pitää F1-kisa tämä kyllä olisi. Tosin pienemmille formuloille rata kyllä sopii.)

Sportsland SUGO (Japanin tuttu kisarata on viime vuosina kiinnostunut hankkimaan varakilpailun viimesijaisen lisenssin ja mikäli rahoitus järjestyy niin ensisijainen varakilpailun lisenssi ei suinkaan ole mahdottomuus. Turvallisuuspuoli voi kuitenkin olla este FIA:n ja sen välillä.)

Sydney Motorsport Park/Eastern Creek (Hyvinkin tuttu rata australialaisen moottoriurheilun seuraajille ei ole kovin todennäköinen muuksi kuin vain viimesijaisen varakilpailun pitopaikaksi.)

The Bend Motorsport Park (Sijaitsee Australiassa ja voisi olla tulevaisuuden mahdollinen F1-rata Australiassa koska muutamaan muuhun Australian potentiaaliseen F1-rataan verrattuna sen omistajat ovat saamassa rahoitusta tulevaisuudelle viimeisijaisen varakilpailulisenssin päivittämistä varten ensisijaiseen varakilpailun lisenssiin.)

Tokachi International Speedway/Takikubo International Speedway/Sarabetsu International Speedway/Hokkaido International Speedway (Sijaitsee Japanissa ja on tuttu Japanin GT-sarjojen rata ja voisi olla tulevaisuudessa F1-pitopaikka.)

Motegi Circuit (Tutun ovaaliradan moottoriradasta puhuttaessa sillä tällä hetkellä on hallussaan varakilpailun viimesijainen lisenssi.)

Vallelunga (Yksi heikoimmista varakilpailun viimeisijaisen lisenssin haltijoista F1:stä varten huolimatta sen pidosta joten ei välttämättä ole tulossa lähivuosina ja ihme on jos vuosikymmeninäkään.:eek:)

Tianjin Circuit (Sijaitsee Kiinassa.)

Qinhuangdao Circuit (Sijaitsee Kiinassa.)

Zheijiang International Circuit/Shaoxing International Circuit (Sijaitsee Kiinassa ja on melko kehuttu, mutta erittäin lyhyt rata olemaan F1-tasolla ilman pidennystä.)

Zhuhai (Tuttu Kiinan Grand Prixin melkein ensimmäinen pitopaikka joka on näinä vuosina vaihtelevasti pitänyt varakilpailua yllä niin ensisijaisesti kuin viimesijaisestikin.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuosien 2013-2021 aikana FIA:n jo alle F1:n varaosakilpailutason eli kuntoluokan 2 radaksi eli FIA:n kuntoluokan 3 radaksi ovat tällä aikavälillä pysyneet vähemmän yllättäen Mont-Tremblant Kanadasta ja selvemmin yllättäen itse asiassa Adelaide jonka kyllä luulisi olevan ihan hyvässä kunnossa, mutta ilmeisesti taloudelliset tai muut poliittiset syyt lienevät Adelaiden kuntoluokan tason tippumisen taustalla.

Kuntoluokan taso on tippunut rahoitusongelmista johtuen Indonesian Sentulilla ja viimeisen kahden vuoden aikana pikaisesti alle kuntoluokkien romutustason ovat vajonneet Chengdu Circuit Kiinassa ja vähemmän yllättäen, surullisesti kuuluisa Valencian Euroopan Grand Prixin pitopaikka.

Näistä tosin Chengdu Circuit oli alkujaankin tuomittu olemaan liian lyhyt F1:siä varten sellaisenaan ja sen paikalle suunnitellaankin uutta pidempää rataa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Mikä on palstan asiantuntijoiden mielestä ollut parempi rata Australian GP:lle Adelaiden vai Melbournen rata?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Mikä on palstan asiantuntijoiden mielestä ollut parempi rata Australian GP:lle Adelaiden vai Melbournen rata?
Tähän vastaan kyllä suoraan, että Adelaide.

Ei sitä tunnelmaa ja kisajännitystä vaan voi voittaa kuin sen mitä siitä silloin sai.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5484
Mikä on palstan asiantuntijoiden mielestä ollut parempi rata Australian GP:lle Adelaiden vai Melbournen rata?
Melbournessa ollut hyviä kisoja "aina". Katuradaksi oikein mainio. En tosin täysin mollaa Montrealiakaan, joskin siellä nyt asphaltti tuppaa menemään rullalle, tai joku bobakki pyörii radalla joskus. Monaco, Singapore ja Baku on tylsiä tekeleitä. Singaporen hyvyys on vain pimeys/valo kontrasti. Bakussa mennään ohi älyttömän pitkällä suoralla, mutta muuten mennään kourussa kuin kusi sukassa tai mykkä paskalla. Monacon paskuutta ei tarvii edes perutella. Nykyformuloiden irvikuva, kun ohi ei pääse, koska radalle ei edes mahdu kahta autoa rinnan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Melbournen rata on ollut itsellänikin yksi suosikki ratoja pienestä pitäen. Melbourne on muutenkin mielestäni hyvä paikka startata formula 1 kausi käyntiin, koska siellä on aina ollut todella hyvä tunnelma paikanpäällä.
Jossa myös paikallinen yleisö arvostaa oikeasti lajia ja Melbournen yleisö tuntee formuloita aika hyvin kanssa.
Jonka takia Melbourne on kuskeille ja faneille mukava paikka kilpailla.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9323
Näkisin, että Melbourne ja Montreal olivat ne radat, joissa kilvanajo kärsi pahiten vuonna 2017 käyttöönotetuilla autoilla.
 
Ylös