F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Vuonna 1985 Nürburgring maksoi f1-kisan isännöimisestä 1,2 miljoonaa dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Edellisellä kaudella Nürburgring vei Meadowlandsilta kilpailun 984 000 dollarin isännöintihintaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaudella 1986 Hockenheim maksoi 2,5 miljoonaa dollaria kisaoikeuksista. Hintaan sisältyy pääsponsorin minimisumma joka oli 100 000 dollaria. Muut maksut tekivät yhteensä 2,4 miljoonaa dollaria. Viisi vuotta myöhemmin pääsponsorit kisoissa saivat pulittaa miljoona dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaudella 1972 moottoripyörien 500-kuutioisten luokassa Giacomo Agostini sai maailmanmestaruudesta ja 11 voitosta yhteensä 7810 dollaria. Alberto Pagani sai toisesta sijastaan yhteensä 2485 dollaria. MM-kolmonen Bruno Kneubühler sai 532,5 dollaria. Rodney Gould sai 1062 dollaria kaudelta.

Ruotsin Bo Granath sai saman kuin Kneubühler. Chas Mortimer sai 1065 dollaria kaudelta. Dave Simmonds sai 355 dollaria kaudelta. Jack Findlay sai 177,5 dollaria kaudelta. Kim Newcombe sai 355 dollaria kaudelta. Guido Mandracci sai saman verran kuin Simmonds ja Newcombe. Christian Bourgeois sai myös saman summan. Rob Bron, Paul Eickleberg, Mick Grant ja Bruno Spaggiari saivat Findlayn summan verran kauteen.

Pahoittelut off-topicista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Off-topicilla jatketaan eli seuraavaksi tulee sitten kauden 1972 250-kuutioisten luokan tulot:

Jarno Saarinen: Ansaitsi 1775 dollaria neljästä voitosta ja mestaruudesta.

Renzo Pasolini: Ansaitsi 1242,5 dollaria toisesta sijasta.

Rodney Gould: Ansaitsi 798,75 dollaria kaudelta.

Phil Read: Ansaitsi 710 dollaria.

Börje Jansson: Ansaitsi Hideo Kanayan kanssa 355 dollaria mieheen kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Off-topicin jatkuessa 125-kuutioisten luokassa kaudella 1972 palkat menivät näin:

Angel Nieto: Ansaitsi 1065 dollaria maailmanmestaruudesta ja 5 voitosta.

Kent Andersson: Ansaitsi kaudelta 621,5 dollaria toisesta sijasta ja 3 voitosta.

Chas Mortimer: Ansaitsi kaudelta 221,875 dollaria kaudelta.

Börje Jansson: Ansaitsi kaudelta 177,5 dollaria.

Gilberto Parlotti: Sai 355 dollaria kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaudella 1975 RR-kisojen voittaja sai 10 000 Ranskan frangia eli 3120 dollaria ja noin 18750 Suomen Markkaa voitosta. Maailmanmestaruuden voittoraha oli 500-kuutioisissa myös sama.

Giacomo Agostini sai yhteensä 15600 dollaria kaudelta 4 voitosta ja maailmanmestaruudesta. Toiseksi sijoittunut Phil Read sai 7800 dollaria yhteensä kaudelta. Kolmanneksi sijoittunut Hideo Kanaya sai yhteensä kaudelta 3900 dollaria. Mick Grant sai 3120 dollaria kaudelta ja Barry Sheene sai 6240 dollaria kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Off-topicia jatketaan laittamalla kauden 1975 250-kuutioisten palkkoja:

Walter Villa: Saavutti 5 voittoa ja mestaruuden ja 9360 dollaria kaudelta.

Michel Rougerie: Saavutti 2 voittoa ja toisen sijan ja 3900 dollaria kaudelta.

Dieter Braun: Saavutti 1 voiton ja kolmannen sijan ja 1950 dollaria kaudelta.

Johnny Cecotto: Sai kaudelta 3120 dollaria.

Chas Mortimer: Sai kaudelta 1560 dollaria kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
125-kuutioisissa kaudella 1975 palkat menivät näin:

Paolo Pileri: Sai kaudelta yhteensä 7 voittoa ja mestaruuden ja 6240 dollaria.

Pier Paolo Bianchi: Sai kaudelta toisen sijan ja 390 dollaria kaudelta.

Kent Andersson: Sai kaudelta kolmannen sijan ja voiton ja 975 dollaria kaudelta.

Leif Gustafsson: Sai kaudelta 780 dollaria ja Dieter Braun sai saman verran.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kyalamin F1-radan sopimuksen summa kausilta 1992-1993 oli 3,66 miljoonaa dollaria sillä Bernie oli korottanut minimisumman kaudeksi 1992 1,83 miljoonan dollarin arvoiseksi. Kauden 1993 jälkeen promoottori joutui konkurssiin ja sen jälkeen ei Afrikassa ole kisoja näkynyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Alain Prostia tavoitteli Ferrari kaudelle 1987 shokeeraavalla summalla. Summa oli 6 miljoonaa dollaria. Prost sai 3,5 miljoonaa dollaria kaudella 1986 McLarenilla. Sopimus olisi ollut yksivuotinen ja kaikkien aikojen summa. Keke Rosbergia Ferrari tavoitteli samalla summalla ja kaksivuotisella sopimuksella.

Kummassakin tapauksessa vanha Enzo olisi ollut valmis luopumaan henkilökohtaisten sponsorien kiellosta. Prost oli maailmanmestari ja pysyi uskollisena McLarenille ja Rosberg vain lopetti uransa. Keke oli tosin valmis harkitsemaan 6 miljoonan dollarin yksivuotista sopimusta Ferrarille kaudeksi 1987, mutta päätös pysyi lopettamisen kannalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Indycar-sarjaan kaudeksi 1986 Ferrarin lisäksi menossa oli myös Benetton-tiimi. Benetton oli nopeasti noussut varikon väripilkuksi nopeiden autojen ja hyvien tuloksien muodossa. Erityisesti Gerhard Berger herätti mielenkiintoa Amerikan puolella. CART-sarja ja F1 olivat kausilla 1986 ja 1987 riidoissa keskenään.

Suurimpia riitoja oli Detroitin kisassa jossa Mario Andretti olisi ajanut 4 vuoden tauon jälkeen yhden kilpailun Team Haasilla, mutta FISA peruutti superlisenssin. Lopulta tilalla ajoi Eddie Cheever.

Bergerille tarjottiin Meksikon voiton jälkeen tarjousta siirtyä CART-sarjaan miljoonan dollarin ja neljän vuoden sopimuksella. Berger kieltäytyi ja pysyi F1:ssä. Tarjous oli huomattava sillä jo yhden kauden 250 000 dollarin summa oli erittäin suuri etenkin debyyttiä tekevälle kuljettajalle.

Ainoastaan miljoona dollaria kaudessa olisi saanut Bergerin menemään CART-sarjaan kaudelle 1987. Sitä ei sentään tullut sillä Mario Andretti otti sen rahan itselleen. Benetton pysyi F1:ssä mutta menetti Bergerin Ferrarille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Ei varsinaisesti kuljettajapalkkaa, mutta Meksikon Grand Prix maksoi yhteensä sen järjestäjille kausilla 1986-1992 14 miljoonaa dollaria. 12 miljoonaa oli kausien maksut yhteensä ja 2 miljoonaa dollaria kului radan kunnostamiseen uuteen kukoistukseen kaudella 1985. Meksikon palatessa kalenteriin kaudella 1986 Meksiko oli maailman velkaantuneimpia maita. Saattoi olla myös velkaantunein maa ja inflaatio pesolla oli järkyttävissä lukemissa.

Ihme oli, että kilpailu kyettiin järjestämään kaikesta huolimatta. Kaudeksi 1993 Meksiko olisi voinut järjestää kilpailun, mutta radan viranomaiset kieltäytyivät Bernien radan uudistamisvaatimuksista ja tulevista kaudesta 1994 lähtien tulevista suuremmista kisamaksuista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Itävallan grand prixin pito kausilla 1982-1986 maksoi yhteensä 5 miljoonaa dollaria. Ratamaksu oli kausittain miljoona dollaria. Shilligeissä hinta oli 20 miljoonaa kaudelta ja 100 miljoonaa shillingiä yhteensä.

Kaudella 1987 hinta nousi ja F1 muutti pois kauden jälkeen radan turvallisuuden ja rahasumman takia. Summa oli korottunut 1,5 miljoonaan dollariin kaudelta. Lisäksi kauden 1986 Itävallan viikonloppua synkesivät Itävallan ratapomon petossyytteet joissa epäiltiin johtajan anastaneen 5 miljoonaa Itävallan shillinkiä eli 1,5 miljoonaa Suomen markkaa vastaneet palkintorahat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaudella 1986 Jean-Marie Balestren epäiltiin myös joutuneen petossyytteiden alaisiksi. Tapahtuma sattui Itävallan ja Saksan kisojen aikaan ja päätös saatiin Monzaan missä Balestre vapautettiin syytteistä. Syytteet koskivat FISA:n aseman väärinkäyttöä ja 1,5 miljoonan dollarin kavallusta ja sitä että FISA hyötyi enemmän raha-osuudesta kuin tallit.

Tätä syytettä CART-sarja käytti myös sillä F1 ja CART olivat sodassa keskenään. Concorde-sopimus kielsi kummankin sopimuksen osapuolten kohtuuttomat etuudet. Kuitenkin vaikka kohu rauhoittui niin sen seurauksena Bernie perusti FOPA:n parempaan rahanjakoon.:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Honda pyöritti RR-tiimiä kaudella 1982 900 000 dollarilla eli 5,4 miljoonalla Suomen markalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Nigel Mansellilla oli melkoisen hintavia sponsorisopimuksia omana aikanaan. Kaudella 1986 Mansell sai 3 miljoonaa dollaria yhteensä. Miljoona dollaria tuli kaudessa ja 2 miljoonaa dollaria tuli sponsoreilta. Lisäksi Mansellilla oli omakohtaisia etuja joista lisää tässä:

Hugo Boss: Maksoi 1,1 miljoonaa markkaa eli 150 000 puntaa ja noin 200 000 dollaria kaudelta vähintään.

Manx Airports: Maksoi saman verran sponsorirahaa.

Man-saaren sponsorit: 370 000 markkaa eli 50 000 puntaa ja noin 60 000 dollaria kaudelta vähintään.

Canon ja muut Williamsin sponsorit: 740 000 markkaa eli 100 000 puntaa ja noin 125 000 dollaria kaudelta.

Henkilökohtainen minimipalkka Williamsilta kaudelta vaikka rahaa ei muuten tulisi eikä sijoituksia: 3,7 miljoonaa markkaa eli puoli miljoonaa puntaa ja noin 600 000 dollaria kaudelta.

Yhteensä vähimmäisedut olivat yhteensä 950 000 puntaa kaudelta eli 7 miljoonaa markkaa ja noin 1,85 miljoonaa dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaudella 1987 Mansell korotti summan vähimmäismäärissä kolminkertaisiksi. Summat ovat tässä:

Hugo Boss: 3,3 miljoonaa markkaa ja punnissa 450 000 ja dollareissa 550 000.

Manx Airports: Sama summa.

Man-saaren sponsorit: 1,1 miljoonaa markkaa ja punnissa 150 000 ja dollareissa 200 000.

Canonin ja muiden Williamsin sponsorien summa: 2,2 miljoonaa markkaa ja punnissa 300 000 ja dollareissa 375 000.

Henkilökohtainen minimipalkkio kaudelta: 11,1 miljoonaa markkaa ja 1,5 miljoonaa puntaa ja 1,8 miljoonaa dollaria.

Henkilökohtaiset edut olivat yhteensä 21 miljoonaa markkaa ja 2,85 miljoonaa puntaa ja dollareissa 3,475 miljoonaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaudeksi 1988 Mansellin sopimusedut olivat nelinkertaiset kauteen 1986 verrattuna. Lisäksi Mansell otti 10 000 dollaria pisteeltä. Lisäksi Mansellin palkka oli yhteensä 5 miljoonaa dollaria kaudelta. Siitä 2 miljoonaa oli kausirahaa ja 3 miljoonaa dollaria tuli sponsoreilta. Lisäksi tulivat sopimusedut joista lisää tässä:

Hugo Boss: Maksoi 4,4 miljoonaa markkaa, 600 000 puntaa ja 800 000 dollaria.

Manx Airports: Sama summa.

Man-saaren sponsorit: 1,48 miljoonaa markkaa, 200 000 puntaa ja 250 000 dollaria.

Canon ja muut Williamsin sponsorit: 2,96 miljoonaa markkaa, 400 000 puntaa ja 500 000 dollaria.

Henkilökohtainen minimipalkka: 14,8 miljoonaa markkaa, 2 miljoonaa puntaa ja 2,4 miljoonaa dollaria.

Yhteensä etuudet olivat kaudella 28,04 miljoonaa markkaa, 3,8 miljoonaa puntaa ja 4,75 miljoonaa dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14277
Kaudella 1983 RR-kisoissa suurimmat maksukuskit maksoivat kauden kisoista yhteensä 500 000 markkaa. Keskihinta oli noin 40 000 markkaa kilpailulta.

125-kuutioinen pyörä maksoi keskimäärin tuon 40 000 markkaa ja 500-kuutioinen maksoi jo 200 000 markkaa mitä pidettiin suurena hintana talleille. 500-kuutioisissa suurimmat maksukuskit maksoivat 160 000 markkaa kilpailulta.
 
Ylös