CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
F1:ssä kaudella 1991 alkoi rahojen ja palkkojen nousu... seuraavaksi palkkoja kyseiseltä kaudelta:
Ayrton Senna: Maailmanmestari ansaitsi eniten... ennen kautta Senna oli järkyttynyt ja kiinnostunut Mansellin palkoista ja vaatimuksista... Mansell vaati 72 miljoonaa markkaa ainakin kaudelta. Tämä rohkaisi myös Sennaa esittämään lähes mielikuvituksellisia palkkoja. Dennis oli saada sydänkohtauksen palkkavaatimuksesta... 96 miljoonaa markkaa kaudessa... ja muut edut päälle. Dennis kiristeli hampaitaan ja budjetit nousivat kummassakin tiimissä eli McLarenilla ja Williamsilla kuin yhdessä yössä... Senna sai lopulta kauden aikana 96 miljoonan markan lisäksi myös henkilökohtaisen 30 miljoonan markan minimipalkkion joka oli henkilökohtainen. Lisäksi Senna sai 6 miljoonaa markkaa per kilpailu minkä maksoi jo Marlboro sillä Ronilla mitta oli täyttymässä rahastuksesta. 222 miljoonaa markkaa tuli yhteensä kaikista sopimuksista.
Nigel Mansell: 72 miljoonaa markkaa tuli kaudelta ja henkilökohtainen 30 miljoonaa markkaa myöskin minimipalkkana. Lisäksi 6 miljoonaa markkaa tuli kaudelta. Per kilpailu. Loppusummaksi tuli 198 miljoonaa markkaa. Mikä oli valtava summa.
Riccardo Patrese: Sai 60 miljoonaa markkaa ilman mitään muuta palkkaa.
Gerhard Berger: Sai saman verran kuin Patrese. Puolet palkasta tuli Dennikseltä ja loput Marlborolta.
Alain Prost: Sai 50 miljoonaa markkaa miniminä ja 34 miljoonaa markkaa tuli sponsoreilta jolloin loppusumma oli 84 miljoonaa markkaa.
Nelson Piquet: Flavion palkkamies ansaitsi yllättävän vähän. 600 000 markkaa oli peruspalkka ja 600 000 markkaa tuli per pisteeltä... pisteiden kanssa rahaa tuli yhteensä 16,5 miljoonaa markkaa. Lisäksi sponsorit maksoivat 26,5 miljoonaa markkaa jolloin loppusumma oli 43 miljoonaa markkaa.
Jean Alesi: Sai 24 miljoonaa markkaa minimipalkkaa ja 18 miljoonaa markkaa sponsorirahaa. Yhteensä rahaa tuli 42 miljoonaa markkaa.
Stefano Modena: Ansaitsi 6 miljoonaa markkaa miniminä ja 10 miljoonaa sponsorien kautta. Yhteensä 16 miljoonaa markkaa tuli palkkaa.
Andrea de Cesaris: Jordanin mies ansaitsi 9 miljoonaa markkaa, mutta vei myös 12-24 miljoonaa markkaa rahaa tiimiin.
Roberto Moreno: Pupo sai Flaviolta 300 000 markkaa peruspalkkana ja 300 000 markkaa pisteeltä. Yhteensä rahaa tuli 2,4 miljoonaa markkaa. Schumin tultua tiimiin Flavio jakoi lopulta 6 miljoonaa markkaa potkien hänet pihalle. Jordanilla rahaa paloi kahteen kilpailuun sen verran. Pupo ajoi yhden kisan Minardille 300 000 markan hintaan. Moreno sai sponsorien kautta kuitenkin lopulta 8 miljoonaa markkaa kaudelta.
Pierluigi Martini: Sai 6 miljoonaa markkaa kaudelta ilman mitään muuta palkkaa.
JJ Lehto: Pepsodent-hymyn omannut espoolaiskaveri ansaitsi yhteensä valtavat 7 miljoonaa markkaa kaudelta. Suurin osa rahoista tuli palkinnoille pääsystä. JJ:llä oli myös 600 000-3 miljoonan markan arvoinen minimipalkkio joka myös hieman täytti lompakkoa.
Bertrand Gachot: Toi samoja summia tiimiin kuin de Cesaris mutta sai vain 4 miljoonaa markkaa kaudelta. Pidätys vei tallipaikan ja lisäksi lopulta ajoi yhden kisan Larrouksella 1 miljoonan markan hintaan.
Michael Schumacher: Kerpenin Rehtori aloitti myös pienestä. 3 miljoonaa markkaa meni Jordanille ja kesken sopimuksen Flavio nappasi Wunderkindin itselleen maksamalla Morenolle 6 miljoonaa markkaa häipymisestä. Alunperin 20 miljoonan markan loppukisat menivät Benettonille ja Schumi sai 3 miljoonaa markkaa minimipalkkiona ja miljoona markkaa pisteistään yhteensä.
Satoru Nakajima: Sai Tyreliltä 2 miljoonaa markkaa ja vei tiimiin 6 miljoonaa markkaa. Kyseisillä rahoilla maksettiin Modenan minimipalkka.
Mika Häkkinen: Lotuksen suomalaiskuljettaja ansaitsi 3 miljoonaa markkaa kaudelta ilman mitään muuta palkkaa. Palkka vastasi JJ:n minimipalkkaa. Joutui myös maksamaan ajoistaan lähteestä riippuen 1-6 miljoonaa markkaa.
Martin Brundle: Ansaitsi 2 miljoonaa markkaa.
Emanuele Pirro: Ansaitsi 6 miljoonaa markkaa kaudelta yhteensä. Suurin osa tuli minimipalkkiosta.
Mark Blundell: Ansaitsi miljoona markkaa.
Ivan Capelli: Ansaitsi 6 miljoonaa markkaa miniminä ja miljoona markkaa sponsoreiden kautta.
Eric Bernard: Ansaitsi miljoona markkaa kauteen. Larroukselle meni 12 miljoonaa markkaa.
Aguri Suzuki: 16 miljoonaa markkaa meni tiimiin ja miljoona markkaa tuli käteen.
Julian Bailey: Lotuksen maksumies maksoi ajoistaan 4,8 miljoonaa markkaa ja lopulta sai lohdutuspalkintona miljoona markkaa hyvistä suorituksista.
Gianni Morbidelli: Ansaitsi miljoona markkaa kaudelta. Siitä 500 000 markkaa oli Ferrarilta koska Morbidelli oli testikuljettaja ja loppuosa tuli Minardilta.
Mauricio Gugelmin: Sai 6 miljoonaa markkaa miniminä ilman mitään muuta palkkaa.
Thierry Boutsen: Edellisen kauden tapaan rikas Ligier tuhlasi rahaa. 24 miljoonaa markkaa meni Belgian miehelle.
Johnny Herbert: Vei aimo tukun sponsoreita saaden noin miljoona markkaa kaudelta. Yhteensä sponsorirahaa meni 9,6 miljoonaa markkaa. Iso raha toi hyvää kohtelua mutta Häkä oli silti parempi. Etenkin seuraavalla kaudella.
Nicola Larini: Vei 12 miljoonaa markkaa Lambolle saamatta mitään palkkaa.
Erik Comas: Ligier antoi 24 miljoonaa markkaa palkkaa Ranskalaiselle lupaavalle nuorelle kuljettajalle.
Gabriele Tarquini: Vei 12 miljoonaa markkaa AGS:lle ja 18 miljoonaa markkaa Fondmetalille saamatta yhtään palkkaa.
Alessandro (Alex) Zanardi: Ajoi kolme kilpailua 9 miljoonan markan sponsorihintaan. Paikka oli Jordanille melkein varma seuraavaksi kaudeksi mutta Gugelmin vei paikan 50 miljoonalla markalla ja Tyrelillä de Cesaris vei paikan 24 miljoonalla markalla.
Eric van de Poele: Belgian mies vei 20 miljoonaa markkaa Lambolle.
Alex Caffi: Sai samoja summia kuin Lehto ilman mitään muuta palkkaa.
Olivier Grouillard: 18 miljoonaa markkaa meni Fondmetalille.
Michele Alboreto: Sai 6 miljoonaa markkaa ilman mitään muuta palkkaa.
Karl Wendlinger: Maksoi vaatimattomat 2 miljoonaa markkaa kahdesta kisasta Leyton Housella.
Stefan Johansson: Maksoi 12 miljoonaa markkaa AGS:lle ja maksoi kisoistaan Footworkille 4 miljoonaa markkaa saaden 3 miljoonaa markkaa takaisin.
Fabrizio Barbazza: Maksoi 12 miljoonaa markkaa AGS:lle.
Naoki Hattori: Maksoi 1,2 miljoonaa markkaa kahdesta kisasta.
Michael Bartels: Steffin mielitietty maksoi 4,8 miljoonaa markkaa neljästä kisasta.
Pedro Chaves: Portugalin mies sai F1:sten alimman palkan. Hänen kausipalkka oli vaivaiset 600 000 markkaa kokonaisena... Rahaa meni 30 miljoonaa markkaa Jopa Häkkinen, Caffi ja Lehto olivat rikkaita verrattuna tähän karsiutumisten kuninkaaseen.
Kaudella 91 budjetit nousivat ennätykseen. Koskaan ennen F1:ssä ei ollut 600 miljoonan markan tai 100 miljoonan taalan budjetteja... ennen kuin tuona vuonna. Williams ja McLaren loivat lajille uudet säännöt mitä tuli budjetteihin. Ferrarikin jäi toiseksi. Sen budjetti oli vain 300-360 miljoonaa markkaa. Benetton, Ligier ja Footwork operoivat 270 miljoonalla markalla. Jordanin budjetti on ollut lähteestä riippuen pienimmillään 90 miljoonan markan ja suurimillaan 210 miljoonan markan luokkaa.
Luultavasti ja etenkin alkukaudesta rahat oli loppua koko ajan kesken koska 7UP ei maksanut paljoa mitään ja Pepsico maksoi vain 18 miljoonaa markkaa tukea yhteensä. Erkki Mustakari mainitsi jossakin tämän kauden lopun kisassa budjetin olleen sen 210 miljoonaa markkaa, mutta luultavasti tiimin kokonaiskustannukset olivat sen verran sillä Jordanilla ei ollut tuollaisia budjetteja... Vasta 95 Peugeotin diilin myötä Jordanilla oli 270 miljoonaa markkaa.
Ja se oli ennätys tiimin sen ajan historiassa... Kuitenkin Leyton Housella oli 120 miljoonan markan budjetti ja Tyrelillä oli 130-180 miljoonan markan budjetti. Luultavammin aina 210 miljoonaan markkaan asti. Isoin hinta tuli Hondan moottorien laskusta. Minardilla oli 96-100 miljoonaa markkaa budjetti ja samanlainen budjetti tai hieman suurempi oli Jordanin budjetti. Dallaralla oli 90 miljoonan markan budjetti. Lotuksella oli 48-60 miljoonan markan budjetti joka oli todella vähän. Brabhamilla oli 42-48 miljoonaa markkaa budjetti. Larrouksella oli samansuuruinen budjetti. Modenan tai Lambo-Lamborghinin budjetti oli 42 miljoonaa markkaa.
Meksikolaisen GLAS-tiimin raunioilla olisi rahaa ollut odottamassa kaiken toteutuessa 120-150 miljoonaa markkaa mikä ei olisi ollut niin huono budjetti. AGS ja Fondmetal pyörivät 36-42 miljoonan markan rahoilla ja köyhin tiimi Coloni oli pienin myös budjeteissa. Sillä oli vain 30-36 miljoonaa markkaa ja loppukaudesta vielä sitäkin vähemmän. Lopulta Coloni yritti kiskoa Chavesilta myös 60 000 markkaa jokaiselta ajokilometriltä saadakseen rahaa... sen verran epätoivoinen tiimi oli ja vielä toivottomaksi kohellukseksi homma meni seuraavalla kaudella Andrea Sassettin muodossa Andrea Modalla.
Ayrton Senna: Maailmanmestari ansaitsi eniten... ennen kautta Senna oli järkyttynyt ja kiinnostunut Mansellin palkoista ja vaatimuksista... Mansell vaati 72 miljoonaa markkaa ainakin kaudelta. Tämä rohkaisi myös Sennaa esittämään lähes mielikuvituksellisia palkkoja. Dennis oli saada sydänkohtauksen palkkavaatimuksesta... 96 miljoonaa markkaa kaudessa... ja muut edut päälle. Dennis kiristeli hampaitaan ja budjetit nousivat kummassakin tiimissä eli McLarenilla ja Williamsilla kuin yhdessä yössä... Senna sai lopulta kauden aikana 96 miljoonan markan lisäksi myös henkilökohtaisen 30 miljoonan markan minimipalkkion joka oli henkilökohtainen. Lisäksi Senna sai 6 miljoonaa markkaa per kilpailu minkä maksoi jo Marlboro sillä Ronilla mitta oli täyttymässä rahastuksesta. 222 miljoonaa markkaa tuli yhteensä kaikista sopimuksista.
Nigel Mansell: 72 miljoonaa markkaa tuli kaudelta ja henkilökohtainen 30 miljoonaa markkaa myöskin minimipalkkana. Lisäksi 6 miljoonaa markkaa tuli kaudelta. Per kilpailu. Loppusummaksi tuli 198 miljoonaa markkaa. Mikä oli valtava summa.
Riccardo Patrese: Sai 60 miljoonaa markkaa ilman mitään muuta palkkaa.
Gerhard Berger: Sai saman verran kuin Patrese. Puolet palkasta tuli Dennikseltä ja loput Marlborolta.
Alain Prost: Sai 50 miljoonaa markkaa miniminä ja 34 miljoonaa markkaa tuli sponsoreilta jolloin loppusumma oli 84 miljoonaa markkaa.
Nelson Piquet: Flavion palkkamies ansaitsi yllättävän vähän. 600 000 markkaa oli peruspalkka ja 600 000 markkaa tuli per pisteeltä... pisteiden kanssa rahaa tuli yhteensä 16,5 miljoonaa markkaa. Lisäksi sponsorit maksoivat 26,5 miljoonaa markkaa jolloin loppusumma oli 43 miljoonaa markkaa.
Jean Alesi: Sai 24 miljoonaa markkaa minimipalkkaa ja 18 miljoonaa markkaa sponsorirahaa. Yhteensä rahaa tuli 42 miljoonaa markkaa.
Stefano Modena: Ansaitsi 6 miljoonaa markkaa miniminä ja 10 miljoonaa sponsorien kautta. Yhteensä 16 miljoonaa markkaa tuli palkkaa.
Andrea de Cesaris: Jordanin mies ansaitsi 9 miljoonaa markkaa, mutta vei myös 12-24 miljoonaa markkaa rahaa tiimiin.
Roberto Moreno: Pupo sai Flaviolta 300 000 markkaa peruspalkkana ja 300 000 markkaa pisteeltä. Yhteensä rahaa tuli 2,4 miljoonaa markkaa. Schumin tultua tiimiin Flavio jakoi lopulta 6 miljoonaa markkaa potkien hänet pihalle. Jordanilla rahaa paloi kahteen kilpailuun sen verran. Pupo ajoi yhden kisan Minardille 300 000 markan hintaan. Moreno sai sponsorien kautta kuitenkin lopulta 8 miljoonaa markkaa kaudelta.
Pierluigi Martini: Sai 6 miljoonaa markkaa kaudelta ilman mitään muuta palkkaa.
JJ Lehto: Pepsodent-hymyn omannut espoolaiskaveri ansaitsi yhteensä valtavat 7 miljoonaa markkaa kaudelta. Suurin osa rahoista tuli palkinnoille pääsystä. JJ:llä oli myös 600 000-3 miljoonan markan arvoinen minimipalkkio joka myös hieman täytti lompakkoa.
Bertrand Gachot: Toi samoja summia tiimiin kuin de Cesaris mutta sai vain 4 miljoonaa markkaa kaudelta. Pidätys vei tallipaikan ja lisäksi lopulta ajoi yhden kisan Larrouksella 1 miljoonan markan hintaan.
Michael Schumacher: Kerpenin Rehtori aloitti myös pienestä. 3 miljoonaa markkaa meni Jordanille ja kesken sopimuksen Flavio nappasi Wunderkindin itselleen maksamalla Morenolle 6 miljoonaa markkaa häipymisestä. Alunperin 20 miljoonan markan loppukisat menivät Benettonille ja Schumi sai 3 miljoonaa markkaa minimipalkkiona ja miljoona markkaa pisteistään yhteensä.
Satoru Nakajima: Sai Tyreliltä 2 miljoonaa markkaa ja vei tiimiin 6 miljoonaa markkaa. Kyseisillä rahoilla maksettiin Modenan minimipalkka.
Mika Häkkinen: Lotuksen suomalaiskuljettaja ansaitsi 3 miljoonaa markkaa kaudelta ilman mitään muuta palkkaa. Palkka vastasi JJ:n minimipalkkaa. Joutui myös maksamaan ajoistaan lähteestä riippuen 1-6 miljoonaa markkaa.
Martin Brundle: Ansaitsi 2 miljoonaa markkaa.
Emanuele Pirro: Ansaitsi 6 miljoonaa markkaa kaudelta yhteensä. Suurin osa tuli minimipalkkiosta.
Mark Blundell: Ansaitsi miljoona markkaa.
Ivan Capelli: Ansaitsi 6 miljoonaa markkaa miniminä ja miljoona markkaa sponsoreiden kautta.
Eric Bernard: Ansaitsi miljoona markkaa kauteen. Larroukselle meni 12 miljoonaa markkaa.
Aguri Suzuki: 16 miljoonaa markkaa meni tiimiin ja miljoona markkaa tuli käteen.
Julian Bailey: Lotuksen maksumies maksoi ajoistaan 4,8 miljoonaa markkaa ja lopulta sai lohdutuspalkintona miljoona markkaa hyvistä suorituksista.
Gianni Morbidelli: Ansaitsi miljoona markkaa kaudelta. Siitä 500 000 markkaa oli Ferrarilta koska Morbidelli oli testikuljettaja ja loppuosa tuli Minardilta.
Mauricio Gugelmin: Sai 6 miljoonaa markkaa miniminä ilman mitään muuta palkkaa.
Thierry Boutsen: Edellisen kauden tapaan rikas Ligier tuhlasi rahaa. 24 miljoonaa markkaa meni Belgian miehelle.
Johnny Herbert: Vei aimo tukun sponsoreita saaden noin miljoona markkaa kaudelta. Yhteensä sponsorirahaa meni 9,6 miljoonaa markkaa. Iso raha toi hyvää kohtelua mutta Häkä oli silti parempi. Etenkin seuraavalla kaudella.
Nicola Larini: Vei 12 miljoonaa markkaa Lambolle saamatta mitään palkkaa.
Erik Comas: Ligier antoi 24 miljoonaa markkaa palkkaa Ranskalaiselle lupaavalle nuorelle kuljettajalle.
Gabriele Tarquini: Vei 12 miljoonaa markkaa AGS:lle ja 18 miljoonaa markkaa Fondmetalille saamatta yhtään palkkaa.
Alessandro (Alex) Zanardi: Ajoi kolme kilpailua 9 miljoonan markan sponsorihintaan. Paikka oli Jordanille melkein varma seuraavaksi kaudeksi mutta Gugelmin vei paikan 50 miljoonalla markalla ja Tyrelillä de Cesaris vei paikan 24 miljoonalla markalla.
Eric van de Poele: Belgian mies vei 20 miljoonaa markkaa Lambolle.
Alex Caffi: Sai samoja summia kuin Lehto ilman mitään muuta palkkaa.
Olivier Grouillard: 18 miljoonaa markkaa meni Fondmetalille.
Michele Alboreto: Sai 6 miljoonaa markkaa ilman mitään muuta palkkaa.
Karl Wendlinger: Maksoi vaatimattomat 2 miljoonaa markkaa kahdesta kisasta Leyton Housella.
Stefan Johansson: Maksoi 12 miljoonaa markkaa AGS:lle ja maksoi kisoistaan Footworkille 4 miljoonaa markkaa saaden 3 miljoonaa markkaa takaisin.
Fabrizio Barbazza: Maksoi 12 miljoonaa markkaa AGS:lle.
Naoki Hattori: Maksoi 1,2 miljoonaa markkaa kahdesta kisasta.
Michael Bartels: Steffin mielitietty maksoi 4,8 miljoonaa markkaa neljästä kisasta.
Pedro Chaves: Portugalin mies sai F1:sten alimman palkan. Hänen kausipalkka oli vaivaiset 600 000 markkaa kokonaisena... Rahaa meni 30 miljoonaa markkaa Jopa Häkkinen, Caffi ja Lehto olivat rikkaita verrattuna tähän karsiutumisten kuninkaaseen.
Kaudella 91 budjetit nousivat ennätykseen. Koskaan ennen F1:ssä ei ollut 600 miljoonan markan tai 100 miljoonan taalan budjetteja... ennen kuin tuona vuonna. Williams ja McLaren loivat lajille uudet säännöt mitä tuli budjetteihin. Ferrarikin jäi toiseksi. Sen budjetti oli vain 300-360 miljoonaa markkaa. Benetton, Ligier ja Footwork operoivat 270 miljoonalla markalla. Jordanin budjetti on ollut lähteestä riippuen pienimmillään 90 miljoonan markan ja suurimillaan 210 miljoonan markan luokkaa.
Luultavasti ja etenkin alkukaudesta rahat oli loppua koko ajan kesken koska 7UP ei maksanut paljoa mitään ja Pepsico maksoi vain 18 miljoonaa markkaa tukea yhteensä. Erkki Mustakari mainitsi jossakin tämän kauden lopun kisassa budjetin olleen sen 210 miljoonaa markkaa, mutta luultavasti tiimin kokonaiskustannukset olivat sen verran sillä Jordanilla ei ollut tuollaisia budjetteja... Vasta 95 Peugeotin diilin myötä Jordanilla oli 270 miljoonaa markkaa.
Ja se oli ennätys tiimin sen ajan historiassa... Kuitenkin Leyton Housella oli 120 miljoonan markan budjetti ja Tyrelillä oli 130-180 miljoonan markan budjetti. Luultavammin aina 210 miljoonaan markkaan asti. Isoin hinta tuli Hondan moottorien laskusta. Minardilla oli 96-100 miljoonaa markkaa budjetti ja samanlainen budjetti tai hieman suurempi oli Jordanin budjetti. Dallaralla oli 90 miljoonan markan budjetti. Lotuksella oli 48-60 miljoonan markan budjetti joka oli todella vähän. Brabhamilla oli 42-48 miljoonaa markkaa budjetti. Larrouksella oli samansuuruinen budjetti. Modenan tai Lambo-Lamborghinin budjetti oli 42 miljoonaa markkaa.
Meksikolaisen GLAS-tiimin raunioilla olisi rahaa ollut odottamassa kaiken toteutuessa 120-150 miljoonaa markkaa mikä ei olisi ollut niin huono budjetti. AGS ja Fondmetal pyörivät 36-42 miljoonan markan rahoilla ja köyhin tiimi Coloni oli pienin myös budjeteissa. Sillä oli vain 30-36 miljoonaa markkaa ja loppukaudesta vielä sitäkin vähemmän. Lopulta Coloni yritti kiskoa Chavesilta myös 60 000 markkaa jokaiselta ajokilometriltä saadakseen rahaa... sen verran epätoivoinen tiimi oli ja vielä toivottomaksi kohellukseksi homma meni seuraavalla kaudella Andrea Sassettin muodossa Andrea Modalla.
Viimeksi muokattu: