F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
James Hunt sai ensimmäiseltä kaudeltaan palkkaa 15 000 markkaa ja joutui maksamaan 7 kisasta Heskethille 480 000 markkaa ajoistaan. Seuraavalla kaudella Hunt sai 60 000 markkaa kaudelta ja Heskethin budjetti oli 1,2 miljoonaa markkaa. Seuraavalla kaudella Hunt sai 87 000 markkaa kaudelta. Kaudella 1976 McLarenilla ollessaan Hunt sai vain 240 000 markkaa varsinaista palkkaa ja lopun maksoi Marlboro. Hunt tuhlasi myös mestaruusrahojaan Porscheen ja moneen muuhun vastaaviin ylellisyystavaroihin. Seuraavaksi kaudeksi McLaren maksoi 450 000 markkaa palkkaa ja 150 000 markkaa sponsorirahaa. Viimeisellä McLarenin kaudellaan Hunt ansaitsi 600 000 markkaa ja 420 000 Marlboron sponsorirahaa. Wolfilla ollessaan Hunt sai 420 000 markkaa, mutta lopetti kesken kauden koko uransa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Aguri Suzuki olisi tarjonnut 36 miljoonaa markkaa päästäkseen Benettonille kaudeksi 94. Flaviolla oli suunitelmana pitää Suzuki nälkäpalkalla ja maksaa Schumille ylimääräistä sillä Benetton kilpaili McLarenin ja Ferrarin kanssa Schumista. Myös Michele Alboreto olisi tuonut 24 miljoonaa markkaa sponsorirahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Laitetaan tähän sitten kauden 1984 f1-kuskien palkkoja hieman. Tässä on vain tiettyjen kuskien palkat ja muutaman tallin budjetit tulevat sitten myöhemmin. Tässä ne tulevat:

Niki Lauda: Maailmanmestari tienasi 24 miljoonaa markkaa kaudelta. Lukuun sisältyvät 6 miljoonan markan minimipalkkio, 12 miljoonan markan sponsorirahat ja 6 miljoonan markan palkintorahat.

Alain Prost: 20 miljoonaa markkaa palkkio oli kaudelta ilman muita palkkoja.

Elio de Angelis: 1,2 miljoonaa markkaa kaudelta ilman muita palkkoja. Summa vastasi Niki Laudan yhden kisan ajon maksuhintaa.

Michele Alboreto: 10 miljoonaa markkaa kaudelta ilman muita palkkoja.

Nelson Piquet: 6 miljoonaa markkaa kaudelta ilman muita palkkoja.

Rene Arnoux: 10 miljoonaa markkaa kaudelta ilman muita palkkoja.

Derek Warwick: Ansaitsi 4,6 miljoonaa markkaa kaudelta palkkaa. Tästä rahasta 924 000 markkaa oli minimipalkkio ja loppusumma oli sponsorien kautta tulevaa.

Keke Rosberg: Ansaitsi 18 miljoonaa markkaa josta 6 miljoonaa markkaa oli minimipalkkio ja 12 miljoonaa markkaa tuli sponsorien kautta. Keke oli vaatinut ennen kautta roimaa palkankorotusta ja näin rupesi rahaa satamaan laariin. Kekellä oli myös aluksi ehto saada palkkaa 924 000 markkaa per kilpailu, mutta Frank torjui sen ja maksoi palkan tasaeränä.

Ayrton Senna: Tolemanin uusi tähti ansaitsi 900 000 markkaa kaudelta.

Nigel Mansell: Ansaitsi saman verran kuin Senna.

Patrick Tambay: Samanlainen minimipalkkio kuin Warwickilla ja lisäksi 1,3 miljoonaa markkaa sponsoritulot. Loppusumma oli siis 2,2 miljoonaa markkaa.

Teo Fabi: 1,5 miljoonaa markkaa ilman mitään muuta palkkaa.

Riccardo Patrese: 1,5 miljoonaa markkaa oli palkkio. Siitä 732 000 markkaa oli minimipalkkio.

Jacques Laffite: Williams maksoi kakkoskuskilleen 6 miljoonaa markkaa josta suurin osa oli sponsorirahaa ja loppu tuli minimipalkkiosta.

Thierry Boutsen: Minimipalkkio oli 520 000 markkaa ja loppusumma noin 212 000 markkaa tuli sponsoreilta. Palkka oli siis samanverran kuin Patresen minimipalkkio.

Eddie Cheever: Minimipalkkio oli sama kuin Patresella, mutta loppusumma oli yhteensä 3 miljoonaa markkaa sponsorien kautta tulleiden vajaan 2,3 miljoonan markan ansiota.

Andrea de Cesaris: 3 miljoonaa markkaa oli palkkio josta suurin osa tuli sponsorien kautta ja minimpalkkio oli sama kuin Cheeverillä.

Martin Brundle: Brittikuljettaja tienasi kaudelta 540 000 markkaa ja lisäksi 192 000 markkaa minimipalkkiona.

Stefan Johansson: Tienasi 420 000 markkaa kaudelta kahden eri tiimin kautta.

Mike Thackwell: Tienasi 60 000 markkaa kaudelta.

Stefan Bellof: Tienasi 780 000 markkaa kaudelta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Ja sitten laitetaan tähän kuuden parhaan tiimin budjetit kaudelta 1984:

McLaren: 105 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Ferrari: 110 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Lotus: 70 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Brabham: 54 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Renault: Eri lähteistä riippuen 14-16 miljoonaa taalaa eli 84-96 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Williams: 80 miljoonaa markkaa oli budjetti.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
1982: Suomen Keke Rosberg sai kauden alussa 600 000 markkaa jonka piti olla Keken kausipalkkio. Kuitenkin Frank maksoi bonuksia ja maailmanmestaruusvoitosta lohkesi toinen samanhintainen määrä kukkaroon. Kerrotakoon, että Willamsin budjetti oli 50 miljoonaa markkaa ja aluksi Keke oli selvä kakkoskuski. Reutemannille Frank oli luvannut 6 miljoonaa markkaa ja saman verran jos Reutemann voittaa maailmanmestaruuden. Reutemann häipyi kuitenkin kesken kauden. Alan Jonesille Frank lupasi suurimman palkkion koskaan eli 15,3 miljoonaa markkaa ja mestaruusbonuksista yhteensä 24 miljoonan markan hintaa. Jones kieltäytyi tarjouksesta. Frank yritti uudestaan Long Beachin jälkeen mutta Jones ei pyörtänyt lopettamispäätöstään. Mario Andretti sai vierailevana kuskina saman verran rahaa kilpailulta kuin Rosberg koko kaudesta. Keke lopulta kaikkien vaiheiden jälkeen voitti maailmanmestaruuden. Williamsilla henkilöstöä oli 100 henkeä ja autot maksoivat miljoona markkaa kappale. Tallikaveri Derek Daly sai 1,8 miljoonaa markkaa kaudelta ja Keke sai mestaruusbonuksien jälkeen 2,1 miljoonaa markkaa koko kaudelta. Williams jakoi rahaa siis yhteensä 12 miljoonaa markkaa josta tosin Reutemannin säästyneet 6 miljoonaa Frank pisti kuusipyöräisen auton kehitykseen.

QUOTE]

On kyllä jotenkin ihan järjettömiä summia. Etenkin toi Alan Jonesille tarjottu...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
No kyllä ne ihan oikeisiin summiin perustuvat... paljon järjettömämpiä palkkoja olivat esimerkiksi Laudan, Andrettin, Villeneuven ja Pironin palkat tuona vuotena. Lauda sai yhteensä tuolloin 24 miljoonaa markkaa josta 6 miljoonaa oli minimipalkkio ja 12 miljoonaa oli Marlboron sponsorirahaa ja loppu oli palkintorahaa. Andretti olisi saanut 12 miljoonaa markkaa jos olisi jatkanut Alfa Romeolla mutta mies lähti CART-sarjaan. Villeneuve olisi saanut 16-20 miljoonaa markkaa kaudelta, mutta Zolderissa hän kuoli. Kaudella 1981 Villeneuve ansaitsi 16 miljoonaa markkaa joka oli kaikkien aikojen suurin maksettu summa F1-kuljettajalle.

Pironilla oli 7 miljoonaa markkaa minimipalkkio, mutta Ferrari ei maksanut ylenmäärisiä rahoja kollektiivisen sopimusjärjestelmän takia. Tämä oli taas yksi syy katkeruuteen Pironissa verrattuna Villeneuveen. Reutemann sai 6 miljoonaa markkaa ja toiset 6 miljoonaa vain jos olisi voittanut mestaruuden.

Jonesin veto oli Williamsilta lähes epätoivoinen veto koska Reutemann lopetti ja Andretti ajoi vain yhden kisan Williamsilla. Long Beachin jälkeen vielä Frank yritti, mutta Jonesia ei kiinnostanut. Mestaruusbonukset olisivat tehneet yhteissummaksi 24 miljoonaa markkaa eli saman verran kuin Laudalla. Jones nimenomaan ei suostunut tarjoukseen.

Jos olisi suostunut niin Keke olisi joutunut yhä olemaan kakkoskuski tiimissä ja palkka olisi ollut vähäinen summa verrattuna muihin. Kaikkiaan Keke tuli lopulta Williamsille halvemmaksi kuin yksikään toinen tuon ajan huipputason kuljettaja. Loppupelissä F1:ssä pyörivät tuohon aikaan paljon pienemmät summat kuin esimerkiksi 90-luvulla tai 2000-luvulla. Ei kai vain ole sekaannusta taas liikkeellä? Olen yrittänyt ilmoittaa summat markoissa jotta ne nimenomaan eivät aiheuttaisi sekaannusta...:( samalla tavalla jatkuessa pitää kai ruveta ilmoittamaan nämä palkat dollareissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Jonathan Palmer oli parhaiten palkattu vapaastihengittävällä autolla ajanut kuljettaja kaudella 1987. Palkka oli 7,2 miljoonaa markkaa josta 6 miljoonaa markkaa tuli sponsoreilta ja Tyrell maksoi vain 1,2 miljoonaa markkaa palkkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Laitetaan sitten Renaultin alkuperäisen tiimin budjetit vuosilta 1977-1985:

1977: 24 miljoonaa markkaa kauteen oli järkyttävä summa tulokastiimiltä.

1978: 27-30 miljoonaa markkaa kauteen oli budjetti joka nosti sen toiseksi suurimmaksi tiimiksi Ferrarin jälkeen budjeteissa.

1979: 36 miljoonaa markkaa oli budjetti joka oli jälleen toiseksi suurin Ferrarin jälkeen.

1980: 36-48 miljoonaa markkaa lähteestä riippuen oli budjetti kaudelle 80.

1981: 48-60 miljoonaa markkaa oli tiimibudjetti kaudelle 81 lähteestä riippuen.

1982: 60-72 miljoonaa markkaa kaudelle 82 oli budjetti. Lähteestä riippuen budjetti on jälleen vaihtelevaa.

1983: Budjetti paisui paisumistaan ja Prost sai kaudella 10 miljoonaa markkaa palkkaa josta suurimman osan maksoivat sponsorit ja Prost sai minimipalkkiona 3 miljoonaa markkaa. Budjetti tiimille oli 72-84 miljoonaa markkaa lähteestä riippuen.

1984: 84-96 miljoonaa markkaa oli budjetti.

1985: Viimeinen Rellun kausi ennen vetäytymistä toi budjettiin mahtavan lisäsumman ikäänkuin läksiäislahjaksi huolimatta siitä, että se jäi sarjaan moottoritoimittajaksi. Budjetti oli huikeat 100-112 miljoonaa markkaa.

Loppupelissä Renault tuhlasi paljon rahaa teknologiaan ja turboihin. Saavuttamatta paljoa mitään. MM-kakkossijoja ja kolmossijoja tuli mutta ei mestaruutta ja lopulta kesken kauden 85 taloushuolet Ranskassa ja autotehtaan johdossa pakottivat Georges Bessen torjumaan kauden 86 formuloissa muuna paitsi moottoritoimittajana. Kaksi tekijää muokkasivat kuitenkin historiaa. Se että Renault toi rikkaat debyyttitiimit F1:teen ja aloitti eräällä tavalla Ferrarin ja McLarenin budjettien kilpajuoksun F1:ssä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Toisaalta tarkkojen budjettien saanti Rellun osalta oli vaikeaa sillä Ranskan kielisissä jutuissa on usein pientä väritystä hinnoista kun Rallye Racing välitti budjeteista keskiarvoisia määriä ja brittien foorumit ja lehdet kaikkein alhaisimpia määriä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Laitetaan tiedot vuoden 80 huipputiimien budjeteista:

Ferrari: 60 miljoonaa markkaa oli Ferrarin suurin budjetti koskaan.

McLaren: Suunnilleen sama summa kuin Ferrarilla, mutta 6 miljoonaa meni Fordille rahaa moottoreista ja Marlborolle velanmaksuista joita sille oli jo kertynyt.

Renault: 36-48 miljoonaa markkaa oli budjetti. Sijoitus olisi ollut siis kolmas tai viides sija Lotuksen kanssa riippuen lähteistä.

Williams: 40 miljoonaa markkaa.

Lotus: 36 miljoonaa markkaa.

Brabham: 30 miljoonaa markkaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Kaudella 1981 budjetit menivät näin:

Ferrari: 78 miljoonaa markkaa.

McLaren: Sama summa kuin edeltävällä kaudella.

Renault: 48-60 miljoonaa markkaa eli olisi ollut 2-3 rikkain tiimi kaudella lähteestä riippuen.

Williams: 45 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Lotus: 42 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Brabham: 36 miljoonaa markkaa oli budjetti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Kauden 1982 budjettitilanne:

Ferrari: 90 miljoonaa markkaa.

McLaren: 90 miljoonaa markkaa. Nousu johtui osittain Niki Laudan tulosta tiimiin ja sponsorit maksoivat myös hieman ylimääräistä päälle.

Renault: 60-72 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Williams: 50 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Lotus: 48 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Brabham: 42 miljoonaa oli budjetti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Kaudella 1983 ensimmäistä kertaa ylitettiin 100 miljoonaa markkaa budjeteissa. Tässä tulevat kuusi kärkitiimiä:

Ferrari: 100 miljoonaa markkaa.

McLaren: Saman verran kuin Ferrarilla.

Renault: 72-84 miljoonaa markkaa. Kolmas sija joka tapauksessa olisi ollut varma.

Williams: 60 miljoonaa markkaa.

Lotus: 54 miljoonaa markkaa.

Brabham: 48 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Kaudella 1985 budjetit näyttivät tältä:

Ferrari: 120 miljoonaa markkaa oli uusi ennätys F1:ssä mitä tuli tiimibudjetteihin.

McLaren: 110 miljoonaa markkaa oli uusi ennätys tiimille F1:ssä mutta joutui maksamaan Porschen moottoreista 12 miljoonaa markkaa.

Renault: 100-112 miljoonaa markkaa oli budjetti joka äärimmillään olisi ollut jo isompi kuin McLarenilla. 2-3 sija olisi siis ollut jälleen kerran tosiasia mitä budjetteihin tuli.

Williams: 90 miljoonaa markkaa oli budjetti. Hondan moottorit maksoivat Frankin porukalle 10 miljoonaa markkaa joten 100 miljoonan markan raja jäi seuraavaan vuoteen.

Lotus: 78 miljoonaa markkaa oli budjetti.

Brabham: 60 miljoonaa markkaa oli budjetti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Sauberin budjetti kaudelle 1993 oli noin 210 miljoonaa markkaa. Minardilla oli aikoinaan 6 miljoonaa markkaa budjetti sen aloittaessa F1:ssä. Seuraavalla kaudella budjetti oli Minardilla vain 12 miljoonaa markkaa. Kaudella 1986 Minardilla oli 18 miljoonaa markkaa budjetti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
F1:ssä kauden 1969 suurin voitosta maksettu summa oli Watkins Glenin 300 000 markan palkkio. Indy 500:ssa maksettiin aikanaan 1,2 miljoonaa markkaa mikä oli ensimmäinen kerta kun kilpailun voitosta maksettiin miljoona markkaa. Kaudella 1970 Indystä sai 1,5 miljoonaa markkaa. Formuloissa ei nostettu kustannuksia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Kaudella 1972 Formuloissa suurin palkintoraha oli Watkins Glenin voitosta josta tuli 375 000 markkaa. Indyssä voitosta sai 1,65 miljoonaa markkaa. Se oli yhtä paljon kuin miljoona Sveitsin frangia. Kaudella 1973 ja 1974 F1:ssä palkintorahat vähenivät öljykriisin seurauksena.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Vuonna 1975 Indyssä sai 2,1 miljoonaa markkaa voittaja palkintorahaa. Saman vuoden Watkins Glenissä voittajalle annettiin 420 000 markkaa palkintorahaa. Niki Lauda sai järjestäjiltä myös maailmanmestaruudesta 30 000 markan shekin. Laudan kerrotaankin sanoneen että hän ei piitannut mestaruudesta eikä voitosta vaan palkintorahoista.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Laitetaan tähän McLarenin budjetteja vuosilta 1990-1995:

1990: 270 miljoonaa markkaa.

1991: Valtava budjetin nostaminen oli välttämätöntä Sennan palkankorotuksen ja Williamsin tehdessä samoin Mansellin ja teknologian muutoksen takia. Marlboro vaati myös nostoa ja luopui myös täysin yksin tehtävästä kuskien palkkojen maksusta. Budjetti nousi täten 600 miljoonaan markkaan.

1992: Sama budjetti kuin edeltävällä kaudella.

1993: Hondan vetäytyminen aiheutti päänvaivaa Dennisille ja budjettia jouduttiin leikkaamaan. Senna taas oli Dennisille kiusanhenki mitä palkkoihin tuli. Lopulta Dennis maksoi 6 miljoonaa markkaa per kilpailu ja Senna joutui luopumaan 30 miljoonan minimipalkastaan. Budjetti oli lopulta 450-480 miljoonaa markkaa.

1994: Sennan häipyessä Ron tiputti budjettiaan ennätysalas. 240-270 miljoonan markan tasolle tuli budjetti ja lähteestä riippuen McLaren maksoi 30 miljoonaa markkaa Peugeotin moottoreista. Budjetti oli suunnilleen kausien 1988-1990 tasoa.

1995: Budjetti nousi 300 miljoonaan markkaan ja oli heti uhattuna kun Mansell vaati 90 miljoonaa markkaa puhtaana käteen. Lopulta Mansell tyytyi vain 60 miljoonaan markkaan. Budjetti nousi myös Mercedeksen myötä. Monet muut ehdokkaat olisivat tulleet paljon halvemmiksi Dennikselle. Näiden joukossa Schumacher, Coulthard ja Brundle jolle olisi riittänyt 6 miljoonaa miniminä ja bonukset päälle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14229
Alain Prost sai kausilla 1984-1989 McLarenilla 20 miljoonaa markkaa kaudessa jonka summasta 3 miljoonaa markkaa tuli Dennikseltä ja vähän yli 15 miljoonaa markkaa tuli Marlborolta. Lauda sai aikanaan 24 miljoonaa markkaa josta 6 miljoonaa tuli Dennikseltä ja 12 miljoonaa Marlborolta ja loput tulivat palkintorahoista. Keke sai kaudella 1986 3 miljoonaa markkaa Dennikseltä ja 20miljoonaa markkaa Marlborolta.
 
Ylös