F1-lisäluokat 2025

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9412
Jonkunlainen kompromissi (ajatuksena, että aika-ajoja on vain yksi) olisi se, että vain tuo osuus mikä käännetään lukittaisiin. Loppuosa gridistä sitten sprintin tuloksen perusteella.

Melbournen tulosten perusteella lauantaina olisi siis jaossa ollut 13. lähtöruutu sunnuntaille, ja tuon olisi napannut Tsolov. Taposelle olisi tällä systeemillä irronnut lähtöruutu 17.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
379
F2/F3-sarjassa on alusta saakka ollut yhdet aika-ajot, jotka määrittää gridit molempiin kilpailuihin, sprinttiin parhaat lähtee käännetyssä järjestyksessä. Tämä vaatii kuljettajilta oikeata ajoitusta nopealle kierrokselle ja session lyhyt pituus (30 min) tuo vielä omat ongelmansa. Täten ymmärrän potutuksenne aika-ajojen järjettömyydestä.
Aivan oleellinen ero F2 luokkaan tulee siinä, että F2 aika-ajoissa oli mukana 21 autoa, F3:ssa 31 autoa. Varsinkin Melbournen kaltaisella radalla tila käy mahdottoman ahtaaksi ja punaisten lippujen todennäköisyys ratkaisevilla hetkillä lähestyy arvoa 1.0. Lisäksi F2 luokassa ajetaan 40% pidempi kausi, joten huonon (tai miksei hyvänkin) tuurin merkitys ei ole isomman otannan ansiosta aivan niin suuri.

Aika-ajojen formaatin pitäisi vastata aika-ajojen painoarvoa. F1-pudotussysteemi tai Frecasta tuttu gridin jako kahteen eri aika-ajoryhmään taklaisi huomattavasti ongelmakohtia. Koska perjantait on aikataulullisesti ahtaita, niin kyseeseen tulisi varmaankin lähinnä jälkimmäinen formaatti. Yksi pitempi sessio, kuten tässä 30 minuuttia, ei oikeasti hajauta kuljettajien kierroksia paljoakaan, koska lähtökohtaisesti parhaat kierrokset ajetaan rataevoluution ollessa parhaimmillaan viimeisten minuuttien aikana ja renkaita pitää säästää sinne.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10073
Sijainti
Helsinki
Jonkunlainen kompromissi (ajatuksena, että aika-ajoja on vain yksi) olisi se, että vain tuo osuus mikä käännetään lukittaisiin. Loppuosa gridistä sitten sprintin tuloksen perusteella.

Melbournen tulosten perusteella lauantaina olisi siis jaossa ollut 13. lähtöruutu sunnuntaille, ja tuon olisi napannut Tsolov. Taposelle olisi tällä systeemillä irronnut lähtöruutu 17.
Eli tarkoitat, että top12 (F2:ssa top10) ei käännetä sprinttiin ja pääkisan lähtöjärjestys muodostetaan sprintin tulosten mukaan, kuten F1:ssä tehtiin sprintin debytoitua.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6357
F2/F3-sarjassa on alusta saakka ollut yhdet aika-ajot, jotka määrittää gridit molempiin kilpailuihin, sprinttiin parhaat lähtee käännetyssä järjestyksessä. Tämä vaatii kuljettajilta oikeata ajoitusta nopealle kierrokselle ja session lyhyt pituus (30 min) tuo vielä omat ongelmansa. Täten ymmärrän potutuksenne aika-ajojen järjettömyydestä.
Tämä ei ihan täysin pidä paikkaansa. Kun sarjoissa ajettiin pääkisa ensimmäisenä, niin se myös määritti lähtöjärjestyksen sprinttikisaan, käännetty lähtöjärjestys sarjasta riippuen top 8-12 -sijoittuneille, tarkkaan en nyt muista. Vuonna 2021 puolestaan ajettiin kolme kilpailua järjestyksessä sprintti-sprintti-pääkisa. Silloin aika-ajojen sijoituksilla lähdettiin kisoihin 1 ja 3, kun taas jälkimmäisen sprintin lähtöjärjestys meni ensimmäisen kilpailun tulosten mukaan. Itselle on jäänyt mieleen nuoremman Leclercin viikonloppu Ranskasta, jolloin oli aika-ajojen viimeinen, nousi ensimmäisessä sprintissä sijalle 12, pääsi sen myötä lähtemään toiseen paalulta ja voitti kisan.

Nykymuodossa sarjat ovat olleet kaudesta 2022 alkaen. Itse näkisin kuitenkin, että tähän mennessä kokeilluista tämä formaatti eniten karsii tuurin merkitystä. F3:ssa aika-ajot vain nousevat vielä heittämällä F2:ta suurempaan rooliin, kun kilpailut ovat lyhyempiä, autoja on kymmenen enemmän, eikä varikkopysähdyksiäkään tehdä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9412
Eli tarkoitat, että top12 (F2:ssa top10) ei käännetä sprinttiin ja pääkisan lähtöjärjestys muodostetaan sprintin tulosten mukaan, kuten F1:ssä tehtiin sprintin debytoitua.
Käännetään, mutta vain 10/12 parasta tiedetään aika-ajon jälkeen.

Nythän F2:ssa lähtöruudut 11-22 ja F3:ssa 13-30 ovat samat molemmissa kisoissa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10073
Sijainti
Helsinki
Tämä ei ihan täysin pidä paikkaansa. Kun sarjoissa ajettiin pääkisa ensimmäisenä, niin se myös määritti lähtöjärjestyksen sprinttikisaan, käännetty lähtöjärjestys sarjasta riippuen top 8-12 -sijoittuneille, tarkkaan en nyt muista. Vuonna 2021 puolestaan ajettiin kolme kilpailua järjestyksessä sprintti-sprintti-pääkisa. Silloin aika-ajojen sijoituksilla lähdettiin kisoihin 1 ja 3, kun taas jälkimmäisen sprintin lähtöjärjestys meni ensimmäisen kilpailun tulosten mukaan. Itselle on jäänyt mieleen nuoremman Leclercin viikonloppu Ranskasta, jolloin oli aika-ajojen viimeinen, nousi ensimmäisessä sprintissä sijalle 12, pääsi sen myötä lähtemään toiseen paalulta ja voitti kisan.

Nykymuodossa sarjat ovat olleet kaudesta 2022 alkaen. Itse näkisin kuitenkin, että tähän mennessä kokeilluista tämä formaatti eniten karsii tuurin merkitystä. F3:ssa aika-ajot vain nousevat vielä heittämällä F2:ta suurempaan rooliin, kun kilpailut ovat lyhyempiä, autoja on kymmenen enemmän, eikä varikkopysähdyksiäkään tehdä.
Niinhän se olikin, kiitos tarkennuksesta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10073
Sijainti
Helsinki
F1 Academy, Shangai, Aika-ajot
1. Weug
2. Pin
3. Larsen

Lauantain kilpailuun lähdetään top 8 nuripäin, jolloin paalupaikalta lähtee Nina Gademan.
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
768
F1 Academy on kyllä viihdyttävää, mutta samalla myös pelottavaa katseltavaa. Ainakin kolmasosa kuljettajista on täysiä amatöörejä, eivätkä näytä ymmärtävän autojen rajoitteita tai kuinka niillä tulisi kisata toisia vastaan.

En ole tutustunut sarjan kauden kalenteriin, mutta Kiinan rata on onneksi tarpeeksi turvallinen rata näille kuljettajille, ehkä pitkän suoran korkeita nopeuksia lukuunottamatta. Tätä sarjaa ei kyllä pitäisi päästää katuradoille, joissa ei ole riittäviä turva-alueita, esim. Jeddah ratana oli viime kaudella ihan liian riskaabeli valinta, onneksi silloin selvittiin kuitenkin ilman suuria vahinkoja. Valitettavasti tässä sarjassa tulee tapahtumaan jossain vaiheessa paha onnettomuus, jos nuo vähemmän kokeneet kuljettajat eivät ala hahmottamaan ajamista turvallisuus ja virheettömyys etusijalla.

Kiinan lyhyt kilpailu taisi pääasiassa kulua turva-auton takana ajeluun, mutta olihan siinä muutama ihan jännittävä tilannekin kuitenkin. Lopussa tekniseen vikaan keskeyttänyt kuljettaja teki aiemmin kolme onnistunutta erilaista uusintalähtöä turva-auton takaa. Osoitti mielestäni hyvää pelinlukutaitoa häneltä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
768
Huomasin sellaisen yksityiskohdan, että F1 Academyn pisteet ovat 10, 9, 6, 5, 4, 3, 2, ja 1. Onko tämä sama pistejako käytössä jossain muussa sarjassa? Tuo ensimmäisen ja toisen sijan ero on kyllä keinotekoisen pieni IMO.

Ensimmäisen viikonlopun tapahtumia vielä kommentoisin, ettei näytä näillä kontaktimäärillä ihan ilmaiselta huvilta tuo romuralli. Kalusto on yksityyppiluokka ja edullisempi sellainen, mutta kun ensimmäisissä harjoituksissa hajosi vissiin jo ensimmäinen runko ja ensimmäisessä kilpailussa taittui useammasta autosta ripustukset ja ainakin yksi pohjalevy vioittui, niin kuinka kauan tuo sarja edes kestää tuollaista romuttamista?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6357
Huomasin sellaisen yksityiskohdan, että F1 Academyn pisteet ovat 10, 9, 6, 5, 4, 3, 2, ja 1. Onko tämä sama pistejako käytössä jossain muussa sarjassa? Tuo ensimmäisen ja toisen sijan ero on kyllä keinotekoisen pieni IMO.
Sprintissä on F1:stä vuosilta 2003-2009 tuttu pistejako. Kakkoseksi tullut on mitä ilmeisemmin ajanut yhden lisäpisteen arvoisen nopeimman kierroksen. Pääkisassa sitten samat pisteet kuin ykkösissä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
768
Sprintissä on F1:stä vuosilta 2003-2009 tuttu pistejako. Kakkoseksi tullut on mitä ilmeisemmin ajanut yhden lisäpisteen arvoisen nopeimman kierroksen. Pääkisassa sitten samat pisteet kuin ykkösissä.
Nopein kierros tosiaan selittäisi tuon, en hoksannut, kun en nähnyt mainintaa missään vaiheessa. 10-8-6- on ihan toimiva toki.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9412
Saudi-Arabian kisaviikonlopun villi kortti on annettu Farah Al Yousefille, jonka meno Lähi-idän F4-sarjassa oli kaikkea muuta kuin vakuuttavaa. Jeddahin kaltaisella radalla vielä todella iso riskitekijä, kun joku on noin selvästi muita hitaampi.

Tässä esimerkiksi sarjan neljännen viikonlopun aika-ajotulokset:
https://resultscdn.getraceresults.com/2025/YAS Marina Circuit/YAS RACING SERIES - YMRC - ROUND 4/Formula 4 Middle East Championship - Qualifying 1.pdf
https://resultscdn.getraceresults.com/2025/YAS Marina Circuit/YAS RACING SERIES - YMRC - ROUND 4/Formula 4 Middle East Championship - Qualifying 2.pdf
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10073
Sijainti
Helsinki
Pin voitti sunnuntain kilpailun ja siirtyi F1 Academy-sarjan kärkeen.



 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6357
Taposella ei Bahrainin viikonloppu ainakaan aika-ajoissa mennyt heti pieleen Australian tapaan sijoituksen ollessa 6:s. Ero kärkeen kuitenkin aika huomattava, yli puoli sekuntia. En sessiota ennättänyt katsoa, niin en sen enempää syitä osaa kertoa.

Camaran vahva aloitus kaudelle on eittämättä ikävä uutinen Taposen kannalta. Mikäli jatkaa samaan malliin, tulee olemaan ilman muuta se seuraava juniori, jolle Ferrari etsii paikkaa ykkösistä. Taponen on puolitoista vuotta nuorempi, mutta ei sekään loputtomiin auta, jos Camara ajaa vuodesta toiseen parempia tuloksia samoissa sarjoissa.

F2:n puolelta sellainen knoppi, että Dürksen lähtee sprinttikisaan paalulta. Jos pystyy kisan voittamaan, niin on ensimmäinen sarjassa kolme kilpailua putkeen voittanut kuljettaja sitten Davide Valsecchin kaudella 2012. Enemmän tämä kyllä menisi vain hauskaksi tilastonostoksi kuin aidosti hyväksi saavutukseksi, koska ensimmäinen voitto tuli viime kauden lopussa ja sen lisäksi Australian pääkisa peruttiin.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1106
Eikös kolmosiin tullut uudet autot tälle kaudelle? Nyt sentään aika-ajoista kohtalainen tulos, eikä viikonloppu ole ohi ennenkuin alkoikaan. Taponen oli muuten selvästi paras tiiminsä kuljettaja, tiimikaverit löytyvät +20 sijoilta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10073
Sijainti
Helsinki
Fornaroli ajoi F2-paalupaikan pääkisaan ja F3:sten nopein oli Camara, kuten Davros jo totesi.


 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10073
Sijainti
Helsinki
Eikös kolmosiin tullut uudet autot tälle kaudelle? Nyt sentään aika-ajoista kohtalainen tulos, eikä viikonloppu ole ohi ennenkuin alkoikaan. Taponen oli muuten selvästi paras tiiminsä kuljettaja, tiimikaverit löytyvät +20 sijoilta.
Täksi kaudeksi tuli uudet autot.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
379
Camara on huomattava tilastopoikkeama tällä hetkellä F3:ssa. Muutenhan kilpailu on 30 auton sarjassa tasaista ja hajontaa sijoituksissa vaikuttaa olevan rajusti. Tuukka oli tuolla aika-ajojen 6. sijalla edellä aussien jälkeen sarjan 2-9 sijoilla olevia kuljettajia. Kutosruutu on aivan kohtuullinen. Sprinttikisan käännetty järjestys kompensoi hieman sitä että pääkisaan ei ole ihan parasta lähtöpaikkaa tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
379
Taposella ei Bahrainin viikonloppu ainakaan aika-ajoissa mennyt heti pieleen Australian tapaan sijoituksen ollessa 6:s. Ero kärkeen kuitenkin aika huomattava, yli puoli sekuntia. En sessiota ennättänyt katsoa, niin en sen enempää syitä osaa kertoa.
Seurasin aika-ajoja ajanottopalvelun kautta ja huomasin Camaralla olleen aivan huikea ensimmäinen sektori. Oli siinä kohtaa jo useita kymmenyksiä Taposta ja muita pl. Voisin edellä.
 
Ylös