F1 moottoritehoista

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
IS Formula1 lehti ilmoittaa seuraavaa:

BAR 007 920hv
Jordan EJ15 900hv
Toyota TF105 900hv
Williams FW27 900hv
Ferrari F2004M 890hv
McLaren MP4-20 890hv
Sauber C24 890hv
Renault R25 870hv
Minardi PS04B 830hv
Red Bull RB01 830hv

Aika huikeita lukemia, eri asia sitten paljonko itse kisavirityksessä tehoja käytetään koska koneen pitäisi kestää 2 kisaa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
jäämies sanoi:
IS Formula1 lehti ilmoittaa seuraavaa:

BAR 007 920hv
Jordan EJ15 900hv
Toyota TF105 900hv
Williams FW27 900hv
Ferrari F2004M 890hv
McLaren MP4-20 890hv
Sauber C24 890hv
Renault R25 870hv
Minardi PS04B 830hv
Red Bull RB01 830hv

Aika huikeita lukemia, eri asia sitten paljonko itse kisavirityksessä tehoja käytetään koska koneen pitäisi kestää 2 kisaa.
Noita lukemia ei välttämättä kannata otta ihan tosissaan. Esim. Renault väittää ottavansa moottoristaan 950hv. Uskoo ken tahtoo. Tosin ainakin tallin testeissä kärsimät moottoririkot tukevat tätä väitettä.

Jordanin testiajat eivät kyllä näytä siltä, että tallilla olisi käytössään 900:n hevosvoiman motti. Tosin bridgestonen Ferrarille räätälöidyt renkaatkaan tuskin toimivat kovin hyvin Jordanilla.

Onkos kenelläkään tietoa viime kauden Monzan osakilpailun tehoista eri tiimien osalta?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Bobakki sanoi:
Mikäli puheita on uskominen, niin Red Bullin ja Minardin 830 hv on kyllä alakanttiin.

Siihen pitäis lisää melkein 100. :ahem:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Jaha. Taas on pyöritelty noppaa Ilttiksen toimituksessa. :)
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
En ole ikinä uskonut näihin teholistoihin.

Ja vaikka nuo totta olisivatkin niin täysin turhaa tietoa silti.
Olen kuullut huhuja että siihen auton vauhtiin vaikuttaa muutkin asiat....
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
andyman sanoi:
En ole ikinä uskonut näihin teholistoihin.

Ja vaikka nuo totta olisivatkin niin täysin turhaa tietoa silti.
Olen kuullut huhuja että siihen auton vauhtiin vaikuttaa muutkin asiat....
Rohkenen olla eri mieltä. Esimerkiksi Interlagosin radan viimeisestä mutkasta ylämäkeen kiihdytettäessä tarvitaan vähän muutakin kuin pelkkää mekaanista pitoa ja downforcea.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jordan komeilee oikein listalla kakkosena. No miks siinä. Ei vaan ole vauhti parantunu yhtään vaikka pääsivät eroon umpisurkeista Coswortheista ...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Rohkenen olla eri mieltä. Esimerkiksi Interlagosin radan viimeisestä mutkasta ylämäkeen kiihdytettäessä tarvitaan vähän muutakin kuin pelkkää mekaanista pitoa ja downforcea.
Rohkenen olla eri mieltä. Esimerkiksi Monacon radan toisessa mutkassa ajaessa ei moottorin tehoilla paljoa tee. :ahem:

Eli andyman on oikiassa kun sanoo, että auton vaikuttaa muutkin asiat kuin tehot.
Jeeves, huom: Muutkin asiat, ei siis pelkästään muut asiat.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hyvä moottori ja runko kuljettavat yhdessä menestystä kohti.

Yhdistelmä Bar-Honda osoitti tämän parhaiten viime kaudella.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Oberfeldwebel sanoi:
Rohkenen olla eri mieltä. Esimerkiksi Monacon radan toisessa mutkassa ajaessa ei moottorin tehoilla paljoa tee. :ahem:

Eli andyman on oikiassa kun sanoo, että auton vaikuttaa muutkin asiat kuin tehot.
Jeeves, huom: Muutkin asiat, ei siis pelkästään muut asiat.
Tjaa, lähinnä kommentoin tuohon andymanin heittämään "vaikka nuo olisivatkin totta, täysin turhaa tietoa silti"- lauseeseen.

Tottahan se on, ettei monella radalla moottoritehoilla ole kovin suurta merkitystä. Mutta taas toisaalta, eräillä radoilla on.
 

Saukki

Well-known member
Liittynyt
13.1.2004
Viestit
101
On ollu juttua että Cosworth koneissa ois kauden alkaessa 910 hevosvoimaa.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
miksu sanoi:
samoin, ja että kauden puolessa välissä olis tulossa lisää... ei ne niin umpisurkeita ole.
lisää tuohon cossu-juttuun

“In fact we are still on track with our two-year development plan, which will ultimately result in the new V8 engine for 2006. In terms of reliability, we have run several engines to over 1500km on the track and to 1800km on the dyno. However we keep pushing the performance, to make sure we are right at the limit.”

kuulostaa itseasiassa aika hyvältä :thumbup: olisi kyllä hyvä piristysruiske jos se minardi ei sittenkään olisi se huonoin talli :ahem:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Arrows osoitti hiukan viritetyillä Pösö-moottoreilla, ettei Prostin menestymättömyys ollut Peugeotin moottoreista niinkään kiinni.

Eiköhän nuo tehoerot moottoreiden välillä radasta riippuen 0,5 (monaco) -1,5s(Spa/Monza)/kierros.

Tietysti noilla tehoilla ei tee mitään, jos ne eivät kestä mitään.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tietääkseni Monacossa moottorilla on erittäin suuri merkitys. Esim. kenellekkään ei tullut yllätyksenä Williamsien umpisurkeus Monacossa kun heidän moottorinsa ei soveltunut tuolle radalle..kun taas esim. Renaultilla sopi kuin nyrkki naamaan.

Monza ja Monaco kysyvät molemmat erittäin paljon moottorilta; hieman erityylillä, mutta kuitenkin
 

gilles

Active member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
31
Sijainti
etelä-häme
toivottavasti minardit ja jordanit saisivat vähä enemmän vauhtia autoihinsa ku esim viime vuonna. oli kyl tylsää kattella kisoja ku ekat ja viimeset lähtöpaikat oli ennalta arvattavissa. :ahem:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Rusina sanoi:
Tietääkseni Monacossa moottorilla on erittäin suuri merkitys. Esim. kenellekkään ei tullut yllätyksenä Williamsien umpisurkeus Monacossa kun heidän moottorinsa ei soveltunut tuolle radalle..kun taas esim. Renaultilla sopi kuin nyrkki naamaan.

Monza ja Monaco kysyvät molemmat erittäin paljon moottorilta; hieman erityylillä, mutta kuitenkin
Eiköhän tuolla Monacossa runko ja kuski ota lähes kaiken sen menestymistarpeen, minkä moottori antaa normaaleilla radoilla, ja Monzassa taas moottori on tärkein lenkki?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
kouvotsvoni sanoi:
Eiköhän tuolla Monacossa runko ja kuski ota lähes kaiken sen menestymistarpeen, minkä moottori antaa normaaleilla radoilla, ja Monzassa taas moottori on tärkein lenkki?
Monacossa kiihdytetään melkein kokoajan pienistä vauhdeista; vaaditaan erittäin paljon vääntövoimaa pienillä vaihteilla. Mielestäni Rellujen hyvyys ja Williamsien huonous oli kohtuu pitkälle moottorista johtuvaa..
 
Ylös