ROENICK sanoi:
Paukkusarjoja voi ymmärtää tehokkaimmilta moottoreilta, muttei keskitason koneilta, (tehojensa puolesta)
Meinaatko, että jos on tehoton moottori, ei saisi tapahtua moottorikkoja? Oletkos sattumoisin ajatellut, että ne moottorit ovat niin tehottomia, koska ne eivät kestä enempää? Esim. Jos kiertokangen materiaalit kestävät vain 17000 rpm, ei sitä moottoria voida pyörittää kovempaa lisätehon saamiseksi. Tehottomasta koneesta myös pitää ottaa enemmän irti pysyäkseen muiden vauhdissa kuin vaikka tehokkaimmasta koneesta, joka taas lisää särkymisriskiä huomattavasti. Senhän takia Ferrarin moottori kestää niin hemmetin hyvin: konetta ei tarvitse käyttää täysillä kierroksilla jatkuvasti. Eli johtopäätös: suoraan tehoista ei voida päätellä särkymisriskiä.
Tämä moottoritehikeskustelu on taas sitä iänikuista huuhaata, joka silloin tällöin pulpahtaa esille, viimeistään silloin kun "asiantuntijalehtien" jutun aiheet alkaa loppumaan. Varsinkaan kun hetkittäisellä huipputeholla ei olle mitään tekemistä tehojen kanssa, joita itse kisassa ja aika-ajoissa voidaan käyttää. Jo edellisellä kerran tästä keskustellessa sanoin äänimittauksen olevan täyttä huuhaata, eikä mielipide ole muuttunut ollenkaan. Jos joku sellaisen tekniikan oikeasti pystyy kehittämään, jolla saadaan kaikki samat tiedot kuin jarrupenkistä pelkän äänen perusteella, kertokaa ihmeessä, jää tuo jarrupenkki sitten työttömäksi.