Törni
Well-known member
- Liittynyt
- 5.11.2004
- Viestit
- 11306
No nyt olen taas kärryillä. Säännöthän sanovat että vedon on vaihtamisen ajaksi katkettava (aikaa ei ole määritelty, puhutaan leikkisästi silmänräpäyksestä). F1:n laatikot ovat nykypäivä niin kehittyneitä että on herännyt keskustelua tapahtuuko tuota vedon katkeamista sääntöjen edellyttämällä tavalla.bigbear sanoi:Anteeksi epäselvyyteni.
Tarkoiten yhden vaihteen "leveys" vaikuttaa moottorin suunnitteluun ratkaisevasti en ykkös vaihteen.
Eli Esim Moottori kiertää 19000rpm ja vaihdetaan isommalle niin kierrokset voi tippua esim 17000rpm tasolle,silloin moottorin suunnittelijan on keskityttävä tuohon 17000-19000rpm alueelle.
Jos vaihteita olisi vain yksi niin moottorin pitäisi toimia vaikka 1000-19000rpm hyvin,jos taas formuloissa saisi käyttää variaattoria niin riittäisi että koneesta saataisiin vain korkea huipputeho jollakin kierroksella
Muuten asia on juuri kuten totesit. Suurin osa kilpailusta ajetaan 16000 ja 19000 kierroksen välillä. Sillä ei ole mitään merkitystä että koneen tehot ovat siviili-Civikin kiertonopeuksilla huonot, F1 kone ei käytännössä missään tilanteessa pyöri niin hitaasti.