F1 moottoritehoista

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Jeeves sanoi:
Aika hurjia lukemia. Hondan mylly tosin ei yllätä, Suzukassa taisi jo viime vuonna olla käytössä 960 hevosvoimaa. McLarenkin näyttäisi olevan siellä, missä suoravauhtien perusteella on.
Eipä nuo lukemat sinänsä yllätä kun on kuitenkin kyse aika-ajoista joissa voidaan ajaa hieman pienemmällä rajoituksella kuitenkin ;).. Miten on sitten käynyt kisamitoilla; olisi mukavaa tietää miten montaa hevosvoimaa on keskimäärin käytössä kisoissa; nyt ja vuosi sitten.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
mazeur sanoi:
Renaultilla nyt myös hurjat hevosvoimat

F1-sähkeet 30.3.

Italialaislehti Quattroroute on julkaissut laskelmat nykymoottorien hevosvoimista Australian GP-kilpailun aika-ajossa.

Renault on sen mukaan kehittynyt valtavasti ja saavuttaisi aika-ajossa lähes sata hevosvoimaa enemmän kuin viime kaudella.

Käytetyt hevosvoimat Australian aika-ajossa: Honda 955, 2) Renault 940, 3) BMW 938, 4) Toyota ja Ferrari 935, 6) Petronas 925, 7) Mercedes 920, 8) Cosworth 915

TS/Rooma
Luulin että Cossu olisi ollut jopa vähän vahvempi. Mersun nuhapumppu on just noin paska, kuin on.
 

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Veikkaajassa on juttua että McLaren saa Barcelonaan uuden tehokkaamman myllyn. Samassa yhteydessä mainitaan että Malesian aika-ajoissa mersun kone kiersi 18100 ja rellun 18750 r/min.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
jäämies sanoi:
Veikkaajassa on juttua että McLaren saa Barcelonaan uuden tehokkaamman myllyn. Samassa yhteydessä mainitaan että Malesian aika-ajoissa mersun kone kiersi 18100 ja rellun 18750 r/min.
Kierrosten perusteella teoreettista tehoeroa pitäisi löytyä koneista 32 hevosta, mikä onkin kohtuu lähellä noita arvioituja lukemia. Ja todennäköisesti tehot on juuri kierroksista arvioituja.

Ei se suoranopeus ole vain koneesta kiinni. Jos aurodynamiikalla saataisiin 3,5 prosenttia lisää downforcea samalla ilmanvastuksella, niin vaikutus olisi sama kuin konetehossa 32 hv. Tämän kun suhteuttaa kauden alun kommentteihin sääntömuutoksista joissa Ferrari veikkaili 8 prosentin downforcen menetystä ja pikkutallit 20 prosentin.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Toyotan moottoripomo lupaa Imolaan 20 lisäheppaa eli 950 heppasta myllyä.

Voi sanoa, että Mclarenien ero relluihin voidaan selittää jo yksinomaan moottorista, niin iso ero noissa kierroksissa on. Mersu on Mclarenin kompastuskivi ollut vuosia ja näyttää olevan vastedeskin. On se kumma, kun ne ei saa sinne sellaisia inssejä, jotka saisivat kunnoin koneen kasaan.
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Jeeves sanoi:
Aika hurjia lukemia. Hondan mylly tosin ei yllätä, Suzukassa taisi jo viime vuonna olla käytössä 960 hevosvoimaa. McLarenkin näyttäisi olevan siellä, missä suoravauhtien perusteella on.
Ööö, tarkemmin Honda ilmoitti Suzukaan pannusta irtoavan 985hv aikanaan... Lehdistö kirjoittelin n. 1000hevosesta...
No se siitä...

Kyllä se Honda vielä edelleen tulee ja nousee moottoriensa turvin :ahem:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Valde sanoi:
Toyotan moottoripomo lupaa Imolaan 20 lisäheppaa eli 950 heppasta myllyä.

Voi sanoa, että Mclarenien ero relluihin voidaan selittää jo yksinomaan moottorista, niin iso ero noissa kierroksissa on. Mersu on Mclarenin kompastuskivi ollut vuosia ja näyttää olevan vastedeskin. On se kumma, kun ne ei saa sinne sellaisia inssejä, jotka saisivat kunnoin koneen kasaan.
'98 tainneet tässä olla ainoan kerran tässä 10McLaren-kautensa aikana muun tallin tasolla? Jos ollut tehoja, niin moto pettänyt, tai sitten puuttuut tehot ja luetettavuus:nope:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
KR @ Maikkari
- Moottori on ainakin jonkin verran vahvempi, verrattuna sitä moottoriin, millä on ajettu melkein kaksi kisaviikonloppua. Se on kuitenkin vaikeampi sanoa, missä vaiheessa moottorin tehot alkavat putoamaan. Voihan olla, että ne putoavat jonkin verran jo kolmen ajetun kierroksen jälkeen ja sitten pysyvät suurin piirtein samalla tasolla siitä eteenpäin.
Niin tai putoavat ihan tyystin sitten kisan 10:llä kierroksella. :p

Mistä lie väsymisestä tuokin tehojen tippuminen johtuu ?
Vai onko taktisesti järkevää ottaa alkuhässäkässä koneesta hieman enemmän tehoja irti kun yritetään saada sijoituksia paranemaan?
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Niin mitenhän ne tippuvat? Pakkohan sen on tippua ohjelmallisesti, tietokone säätää konetta siihen malliin, että siitä otetaan niin paljon löylyä pihalle kuin suinkin vaan mahdollista kestävyyden puitteissa. Vaikea uskoa, että kone kävisi esim. ohivuotamaan niin paljon, että se vaikuttaisi tehoihin tai että pneumaattinen venttiilikoneisto prakaisi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No ajatelkaapas nyt vaikka tavallista henkilöauton moottoria jolla elinkaari on satoja kertoja pidempi. Suurimmat tehot saavutetaan sitten kun autolla on jo ajettu muutama kymmenentuhatta kilometriä ja kaikki osat ovat hioutuneet toisiinsa sopiviksi. Sitten tehot pysyvät about vakiona muutaman satatuhatta kilometria kunnes alkavat laskea kun osat alkavat kulua.

Formula ykkösissä viimeistelyn taso on hieman eri luokkaa kuin henkilöautoissa. Moottorit ajetaan sisään jo tehtaalla ja kun ne pultataan autoon kiinni ovat parhaassa terässään ja antavat parhaimman tehot. Tästä voi enää mennä alaspäin kun osat alkavat kulua.

Se että ne tehot tippuvat jo kymmenen kierroksen jälkeen johtuu siitä että moottori kiertää lähemmäs 20000rpm ja silloin kuluminenkin on hieman eri luokkaa kuin henkilöauton moottoreissa jota kierrätetään about 5000rpm maksimissaan.

F1-koneet on niin hienovaraisia että pienikin kuluma aiheuttaa sellaisen vuodon joka näkyy tehoissa. Johan se että koneet on suunniteltu kestämään 1500km kertoo koneessa olevien osien olevan kovin heikkoja kestämään kulutusta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Eiköhän nuo männänrenkat tehdä niin napakoiksi että saadaan hyvä teho aika-ajoon. Ei kartingissakaan montaa kierrosta saada huipputehoja uudella männänrenkaalla.

Muuten, jos auton moottoriin verrataan, niin F1-koneethan syövät ihan sikana öljyä. Tosi surkeita koneita - tehot hyytyy minuuttien jälkeen ja öljyä menee enemmin kuin 600tkm ajetulla Corollalla :rolleyes:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Joo, sen näkee autosta joka on ollut toisen auton imussa kisassa. Todella paskaisia on auto ja kuskin kypärä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Sanotaanko nyt taas näin et ei ne tehot yksin vaan se vääntöalue merkkaa aika huimasti ja siihen päälle vaihteiston säädöt, jne.

Esim viime kaudella Renaultilta ei irronnut tehoja lähellekkään huippujen tasolle mutta kylläpä auto kuitenkin kulki suhteellisen hyvin vaikka ei suora huippuja ottanutkaan! Sillä että koneesta saadaan irti parhaimmat mutkissa ja kiihdytyksissä on huomattavasti enemmän merkitystä kuin pelkällä suoran päähän saadulla maksimi nopeudella!

Toki se mahdollistaa ohittamisen estämisen jos auto pisimmän suoran päässä kulkee nopeammin kuin koko kierroksella nopeamman auto! Mutta pitkässä juoksussa pitää saada tasapaino noiden välille!

Sinänsä taas ihmetyttää tuo McLarenin meininki! Vituttaa suoraan sanottuna kun auto on taas pitkästä aikaa hyvä, niin koneesta ei saada mitään irti jotta oltaisiin siinä hyvässä tasapainossa sen suora nopeuden ja kokonaisnopeuden kanssa! Eli nyt haetaan ilmeisesti luotettavuutta jo nopeuden kustannuksellakin?

Toki puhun nyt itseäni jo vähän pussiin, eli voihan se olla ettei auto edelleenkään ole niin hyvä kuin luullaan?

Kokonaispaketistahan tässä on kyse ja Renaultilla sekä Toyotalla se nyt näyttää olevan aikalailla kohillaan! Ehkä uusi Ferrari on myös kokonaisuutena hyvä, eli toimii sekä kylmissä, että kuumissa olosuhteissa ja myös tyhjillä että täysillä tankeilla! McLaren prkl ärsyttää kun niiden auto ei ole 98 vuoden jälkeen kertaakaan ollut ns. sopiva kokonaisuus vaan enemmän tai vähemmän kuljettajan kyvyistä ja olosuhteista riippuvainen, epäluotettava laite!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
kouvotsvoni sanoi:
'98 tainneet tässä olla ainoan kerran tässä 10McLaren-kautensa aikana muun tallin tasolla? Jos ollut tehoja, niin moto pettänyt, tai sitten puuttuut tehot ja luetettavuus:nope:
Niin sen Berylliumin (kirjotus virheet pidetetään ;)) käytön jälkeenhän ei mersulta ole hyvää myllyä nähty... En pysty ymmärtään, että noinkin isolla firmalla voi mennä yhden kiellon takia pasmat AIVAN sekasin...

Mutta toivottavasti uus kone espanjaan tuo jotain lohtua.. onhan mäcin paketti tänä vuonna parhaassa iskussa sitten vuosiin...
Se on tietty jo jotain.
:thumbup:
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Toki Mercedeksen viimeisimmästä huippukoneesta verrattuna kilpailijoihin on aikaa, mutta muistetaan myös ettei Hondallakaakaan vielä pari- kolme vuotta sitten kovin hyvää konettaollut. Sitten viime vuonna takoivat kokoon sellaisen voimanpesän, että alta pois.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ghost_Glove sanoi:
Niin sen Berylliumin (kirjotus virheet pidetetään ;)) käytön jälkeenhän ei mersulta ole hyvää myllyä nähty... En pysty ymmärtään, että noinkin isolla firmalla voi mennä yhden kiellon takia pasmat AIVAN sekasin...

Mutta toivottavasti uus kone espanjaan tuo jotain lohtua.. onhan mäcin paketti tänä vuonna parhaassa iskussa sitten vuosiin...
Se on tietty jo jotain.
:thumbup:
2003 - McLarenille 2ensimmäisestä kilpailusta voitot ja Brasilian tapauskin oli edes hetken aikaa voitto:rolleyes:
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Jeeves sanoi:
Toki Mercedeksen viimeisimmästä huippukoneesta verrattuna kilpailijoihin on aikaa, mutta muistetaan myös ettei Hondallakaakaan vielä pari- kolme vuotta sitten kovin hyvää konettaollut. Sitten viime vuonna takoivat kokoon sellaisen voimanpesän, että alta pois.
Ensimmäisenä vuotenaanhan muistaakseni 1999-2000 Hondan kone oli hyvä ja tehokkain. Se oli muistaakseni come back kausi ja tehoa tuolloin oli koneissa n.700hv+
Tämän jälkeen seuraava kausi oli huonompi, seuraava kohtuullinen.
2004 kaudelle Honda keräsi vanhat gurut yhteen ja tekivät mahtavan koneen..
Tämä vuosi vielä kehittyy.. :)

Mut joo.. Mersuhan joo ei kauhean erikoista konetta vissiinkään hetkeen tehnyt :dunno: ?
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
mclarenilla oli 98 tasan 800 heppaa, ferrarilla 790. seuraavalle kaudelle noustiin.
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
pyrydaman sanoi:
mclarenilla oli 98 tasan 800 heppaa, ferrarilla 790. seuraavalle kaudelle noustiin.
Btw. Kohtuu muisti kaverilla!
Mites tuolloin muilla oli tehoa :D :wink:

No oli miten oli, mut Hondan 3:lla come back kaudella kovasti oli juttua et kone oli tehokkain.
Liikaa jaksa muistaa paljon sitä tehoa oli, mut tehokkain tais olla, ainakin niin kovasti siitä kirjoiteltiin..
Toki autohan oli täys susi, joten eipähän se paljoa auttanut..
 
Viimeksi muokattu:
Ylös